١١
#مباحث_حج
""ادامه بحث ورود به مسجد الحرام""
حاجي هنگام ورود به مسجد الحرام خدا را با عنوان يا جواد و يا كريم مورد خطاب قرار ميدهد و اين ذكر را ميگويد.
شايد همراهي اين دو نام به جهت آنست كه هيچ نگراني و اضطرابي در بدو ورود باقي نماند ،
معشوق جواد و بخشنده است و با جود خويش چندان امنيت ، آرامش و طمانينه به مهمانش مي بخشد كه او در نهايت آرامش برخداي سبحان وارد شود.
خداي كريم ،سوز دروني بنده هجران كشيده را مي بيند و درد فراقش را ميداند، اگر كرامت معشوق در ميان نبود كسي جرات ورود به مسجدالحرام را نمي يافت و امكان تقرب برايش ميسر نمي شد ، از كرامت كريم به دور است كه گذشته نازيباي بندگان را يادآوري كند.
خداي كريم به اعلام نياز بندگان محتاج نيست ، بلكه پيش ازاعلام ، آنان را ماوا مي بخشد.خداوند كريم الصفح است .
كريم كسي است كه خطايا را نه تنها يادآوري نمي كند بلكه ناديده مي گيرد.
كريم كسي است كه آن به آن و لحظه به لحظه مي بخشد و دربخشيدنش محدوديتي نيست.
خداي كريم كثيرالخير است .
خداي كريم بندگان را درعين كرامت خلق كرد و امروز بنده به همان كرامت گذشته خداي خويش رجعت كرده است .
مقام اصلي ما كوشه خرابات است/
خداش خير دهاد آن كه اين عمارت كرد/
#مسجدالحرام
#سوز_دروني
#كثيرالخير
#بخشيدن
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
26
#زيارت_ال_يس
"السلام علیک ایهاالعلم المنصوب"
سلام بر تو ای پرچم برافراشته عدل خدا
مولایم !
اگر چشم من بینای به احکام شریعت باشد تو را چون علمی برافراشته در شریعتم خواهم دید .
مولایم !
اگر دنیا مرا به خود مشغول دارد از حرکت علمی که در دست توست غافل میشوم و چون رو به آسمان قلبم کنم تو را چون علمی برافراشته می بینم.
تو سرم را به سوی آسمان قلبت بالا بدار تا زنجیر تعلقات دنیا مرا از آسمانی شدن باز ندارد و دیدار تو را از من دریغ نکند.
مولایم!
هرکجا علمی نصب شود گروهی برگِرد آن تجمع می کنند.
کجاست آن علم المنصوب تا بر گِردش طواف کنم ؟
چه اندک اند کسانی که بر گرد شمع وجودی تو در طواف اند .
چه اندک اند سربازانی که هوادار این پرچم اند.
خداوند سبحان تو را علم برافراشته قرارداد تا گمراهان در قیامت، گم شدن در مسیر بندگی را حربه خویش نسازند.
خدایا با بارانی از لطف، چشمان مرا از غبار دنیا پاک کن تا از نصب این پرچم بی خبر نمانم.
استاد بروجردی
ادامه دارد
كتاب ال يس
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
با سلام ودرود بر همه منتظران
#مناجات_با_حضرت_وليعصر
يابن الحسن!
از در خويش خدارا به بهشتم مفرست/
دولت صحبت آن مونس جان ما را بس/
استاد بروجردي
پيام روز جمعه روز موعود
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٢
#مباحث_حج
"ادامه بحث ورود به مسجدالحرام"
خرم آن دل كه بود در حرم ديدارش /
خنك آن ديده كه دارد شرف ديدارش/
كدام پناهگاه بهتراز حريم امن الهي ؟؟
ففروا الي الله پس بسوي خدا بگريزيد
مفسرين در تفسير اين آيه گفته اند :
-از نفسهايتان به خداوند سبحان پناه ببريد كه ايمن ترين مآوا ست .
-و نيز گفته اند از ديدن خيرات و حسنات به خداوند پناهنده شويد كه توفيق انجام خيرات به اذن اوست .
-و نيز گفته اند از غيرخدا به خدا پناهنده شويد زيرا همه چيز غير او فاني است .
-از ارتكاب معاصي به طاعت پناهنده شويد كه خدا مالك يوم الدين و حسابگري دنيا و قيامت به دست اوست .
-ازخدا به خدا پناه ببريد، ازقهر خدا به مهرش و از خوف نسبت به او، به رجاي عنايتش پناهنده شويد.
اعوذبك منك
-ازآتش فراق مولي به خنكاي وصالش پناه ببريد مگر نه آنكه در عالم خلق اگر كسي گرفتار آتش شود و به ديگري پناه برد پناهش ميدهد و آتش را بر او سرد ميكند حتي اگر پناه دهنده سابقا آسيبي ازجانب او ديده باشد اما زمان آتش سوزي زمان تسويه حسابهاي شخصي نيست بلكه فقط زمان كمك و فريادرسي است.
حاجي در شوط هفتم به خدا عرضه ميدارد : هذا مقام العائذ بك من النار
خدايا اين جايگاه كسي است كه از آتش فراق توبه تو پناه آورده است
از رحمانيت مولاي رحيم به دور است كه بنده سوخته دل را در اين زمان و مكان به جهت نقصان و كم كاريهايش عذاب و عتاب كند .
#آتش_فراق
#پناهگاه
#امن
#خنكاي_وصال
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
✍رهبر انقلاب: انقلاب اسلامی موجب سرعت بخشیدن در ظهور حضرت مهدی(عج) شده است. شما مردم ایران و شما مادران شهید داده و پدران داغدار و افرادی که در طول این مبارزه[انقلاب] زحمت کشیدید بدانید، موجب پیشرفت حرکت انسانیت به سوی سر منزل تاریخ و موجب تسریع در طهور ولی عصر صلوات الله علیه شدید. ۵۹/۴/۶ 💠
✍رهبرانقلاب: قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می شوید، فشار داده می شوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می شوند. در کوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر می شود، این، آن امید بزرگ است. ٧٠/١١/٣٠
🔷 خوشرویی
🔅 یکی از اموری که در شایستگی اجتماعی ما بسیار نقشآفرین بوده و میزان توانمندی و جذابیت فرد را افزایش میدهد؛ خوشرویی و شادابی چهره است.
🔅 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:«وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ»؛«خوشرويى دام دوستی است»(نهج البلاغه مرحوم فیضالاسلام، حکمت5)
🔅لازم به یادآوری است که این مسئله در برخورد با نامحرم قابل اجرا نیست چرا که در ارتباط با نامحرم، بایستی جذابیت طرفین حداقل میزان ممکن باشد؛ ضمن آن که خنده و شوخی با نامحرم اشکال شرعی دارد
🔅فرد خوشرو، با چهره باز انرژی مثبت را به اطرافیان خود انتقال میدهد و به همین دلیل ارتباط با او لذت بخش خواهد بود.
🔅فرد عبوس، شاکی و منفینگر مملو از انرژی منفی بوده و در ارتباطات خود این انرژی را به اشتراک میگذارد به همین دلیل افراد از مصاحبت با او گریزان هستند.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2JGKVBm
🔶 رعایت آداب، شایستگی اجتماعی را به دنبال دارد
💠 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند : «وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ»؛«آداب زیورهاى همیشه تازه هستند» (نهج البلاغه مرحوم فیض الاسلام، حکمت 4)
💠به کارگیری ظرافتها و دقتنظرها فرد را آراسته کرده و موجب افزایش عزت اجتماعی او میشود. ظرافتها و دقتنظرهای رفتاری و گفتاری در آموزههای دینی به عنوان «ادب» مطرح میشود.
💠 تقید به انجام هر چه بهتر و بیشتر آداب، شخصیت انسان را آراسته میکند.
💠در کلام امیرالمؤمنین ادب به عنوان «زینت نو» مطرح شده است. همانطور که استفاده از زینت و زیورآلات موجب جذبه و توجه اطرافیان میشود به کارگیری آداب نیز موجب شایستگی اجتماعی خواهد شد.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2xVtLJN
٣٨
#جوشن_كبير
جلوه هاي ويژه
"ادامه شرح اسم يا ذي الفضل والامتنان"
در مورد فضل توضيح داده شد
فضل به معناي زياده و
امتنان از ريشه منَّ به معناي قَطَعَ است .
جزاي غير ممنون به معناي حزاي غير مقطوع است .
يعني خداي سبحان آنقدر به بندگان مي دهد كه آنها را از ماسوي الله قطع مي كند و به خودش وابسته مي نمايد.
بطور مثال بنده ٦٠ سال عبادت و اطاعت و خدمت دارد اما خداي سبحان بي نهايت اجر و پاداش مي دهد
دارايي او بي نهايت است و مي خواهد خرج و جلوه گري كند.
خالق سرمايه دارد و خرج مي كند، مخلوق هم ندارد و دست خالي خود را نشان مي دهد
و البته خداي سبحان هم همين را از ما مي خواهد كه دست گدايي را فقط به سوي او دراز كنيم .
بانك مي آيد كه اي طالب بيا/
جود محتاج گدايان چون گدا/
جود محتاج است و خواهد طالبي/
همچنانكه توبه خواهد تائبي/
خداوند هر روز با فضل و امتنانش امر جديدي در اختيار ما مي گذارد
كل يوم هو في شأن
مَنَّ از دو منظر قابل بررسي است :
١-خدا ما را به اندازه ايي تأمين مي كند كه چشم و دل سير مي شويم و هيچ كس نمي تواند ما را بخرد.( منَّ به معناي قطع كردن)
٢-گاهي خداي سبحان بر بندگان منت مي گذارد
قران مي فرمايد : بابت نعمت هدايت شما و معرفي جلوه هايش كه انسان كامل است بر شما منت مي گذارد( منَّ به معناي منت گذاشتن)
فاضل بودن خداي سبحان در مقام جزا نيست.
او به عطاي نعمت، ابتدا كرد قبل از اينكه ما درخواستي و يا وجودي داشته باشيم .
ما نبوديم و تقاضامان نبود
خداي سبحان بالاصاله ذي الفضل والامتنان است اما در جلوه گري ، حضرات معصومين هم مظهر اين نام هستند.
چنانچه در منظر اين بزرگواران هم عمل و جزا سنخيت ندارد و هر زيارت مختصر ما برابر صد سال اجر و پاداش است.
سبحانك يا لا اله الا انت.....
خدايا تو منزهي از اينكه زياده ندهي و فقط تو در عالم فاضل حقيقي هستي و ما را از ديگران قطع مي كني!
غوث عالم حضرت وليعصر را صدا مي كنيم معرفتي نصيب ما بفرمايد تا در آتش جهالت نسبت به اين اسم نسوزيم و با فضل و امتنانش
قابليت و ظرفيت ما افزون شود و از اين جهالت رهايي يابيم.
#امتنان
#فضل
#غوث_عالم
#عمل_و_جزا
#سنخيت
#منت
#قطع
#چشم_و_دل_سير
استاد بروجردي
كلاس شرح اسماء الهي
٩٨/٤/٢٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🚩🎥 رهبر انقلاب: گفتم دوران بزن و در رو تمام شده است ... #سیلی_سپاه #بزن_در_رو
🔸 امام خامنهای: انگلیس همیشه منبع تهدید، فساد و نکبت برای غرب آسیا بوده است. ۹۵/۹/۲۷
🎥 با نوای: #حاجمیثممطیيعي☝
شریان های حیاتی جهان در کف ماست
تنگه هرمز و دریای عمان در کف ماست
١٣
#مباحث_حج
""ادامه بحث ورود به مسجدالحرام""
صاحب خانه كريم ذره ايي غربت و دل مشغولي را بر مهمان نمي پسندد با نسيمي از ملكوت چنان وجود او را شستشو مي دهد و ايمني مي بخشد كه گويا سالها با اين خانه آشنا است .
نوايي در گوشش زمزمه ميكند: كعبه بيت العتيق بندگي و خانه قديمي توست مآواي اصلي تو كنار من خداست .به حقيقت خويش خوش آمدي !
در ورود به مسجدالحرام جلوه كرامت ،رحمت ، رافت حق بدون هيچ درنگي نمايان ميشود . شايد جلوه گري هاي بدون مقدمه ،دليل آنست كه صاحب خانه پيش از مهمان ، مشتاق آمدن او بوده ، قران ميفرمايد :
وازلفت الجنه
بهشت به پرهيزكاران نزديك مي شود .
مسجدالحرام جلوه همان بهشتي است كه خداوند آنرا براي مومنين آماده كرده است و چون كسي وارد اين بهشت شود نوايي ازغيب، گوش جانش را نوازش مي دهد كه ديدار من به مقدمه و موخره نياز ندارد ، تو آزاد از هر تعلقي به اين جا دعوت شده ايي تا در اين فرا خوان خود گمشده ات را بيابي .
يافتن همين من گمشده است كه وافد (وارد) را در ورود، به سجده شكر وا مي دارد و پيشاني بر سنگهاي خنك مسجدالحرام ميسايد .
مولايم !
فقر، مرا به در خانه ات كشانده ، صدايت ميزنم و در خانه ات را ميكوبم تا دري گشوده شود و از سر لطف به اين فقير نگاهي كني و از بنده لئيمي چون من اعراض نكني كه مهمان توام !
روي خوبت آيتي از لطف بر ما كشف كرد/
زان زمان جز لطف و خوبي نيست در تفسير ما /
#ملكوت
#غيب
#بيت العتيق
#خانه_قديمي
استاد بروجردي
ادامه دارد
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔶 📖 جهت مطالعه متن کامل غزل کلاس «حافظ شناسی» روز دوشنبه 31 تیر 98
⬅میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/30JDuPA
💠 هرگاه حاجتی از خداوند خواستید.
🔆 امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
هرگاه حاجتی از خداوند خواستید ابتدا غسل کنید و پاکیزهترین لباسهای خود را بپوشید و مقداری بوی خوش استعمال کنید.
سپس در زیر آسمان قرار بگیرید و دو رکعت نماز بجای آورید.
در رکعت اول بعد از سوره فاتحه، پانزده مرتبه «سوره توحید» را بخوانید، سپس به رکوع بروید و بار دیگر پانزده مرتبه «سوره توحید» را بخوانید...
برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2O9bVOj
٢
#دعاي_عرفه
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه شرح دعاي امام حسين عليه السلام
واخسأ شیطانی و فکّ رهانی
عرب به هنگام دور كردن سگ مي گويد: اِخسِ.
خدایا تو شیطان مرا دور کن یعنی من دغدغه شیطانم را نداشته باشم که بر من مسلط می شود و مرا به انحراف مي كشاند.
خدايا به مجرد اینکه شیطان بخواهد آسیبی به من وارد کند، تو او را از من دور کن.
"چگونه شيطان سر براه مي شود؟"
راهكار مومن شدن شيطان كار كردن روي نفس اماره و تبديل آن به نفس لوامه است .
آدمها در ناتوانی های جسمی و بعد از مصیبت ها، بدجنس می شوند، به همين دليل در گرفتاريها و مصیبت ها باید به خدا پناه ببریم چون شيطان مي تواند در شرايط سخت ما را مغلوب كند.
و يا گاهی به كسي آسيب نمي زنيم و خیلی هم آدم خوبی هستیم اما شيطان عُجب و خودپسندي را سراغ ما می آورد، خدایا تو شیطان را از من دور کن. شیطان سگ پاسبان است، سگ در خانه و زندگی کسی نمی آید بلكه كنار در مي ماند و غریبه ها را راه نمی دهد و براي خوديها اجازه ورود صادر مي كند.
"چگونه آزادگي محقق مي شود؟"
«و فکّ رهانی»
خدایا من در گرو خیلی چیزها هستم، فقط تو مي تواني مرا آزاد کني.
در گرو بودن چند معنا دارد:
١-گاهي من مدیون شما هستم، به اينگونه كه شما به من لطف کردید من هم باید و مجبورم تلافي كنم و به شما لطف کنم، حال عرض مي كنم:«فکّ رهانی» یعنی خدایا به من توفیق بده بدهکار خلق نباشم و يا بده كاريهايم را به سرعت بپردازم.
٢-من اسیر مخلوق و وابسته به خلق تو نباشم.
خدايا فقط وابسته به تو باشم، چون خلق می آیند و می روند، هستند و نیستند، تعریف می کنند و نمی کنند، هيچكدام نبايد براي من مهم باشد.
سرخُمّ مِی سلامت شکند گر سبویی
خدایا مرا اسیر خودت کن، و از اينكه وابسته به خلق باشم و روي آنها حسابي باز كنم رها شوم.
٣- خدایا مرا رها كن از اينكه طمع به خلق و توقع از آنان داشته باشم. زيرا توقع از ديگران موجب عدم آزادگي و استقلال در رأي و تصميم گيري است.
"چگونه منيت خود را باطل كنيم"
«فی نفسی فذللنی و فی اعین الناس فعظمنی»
خدایا من به چشم خودم نیایم و اگر همه مردم هم از من تعریف کنند در درون و باطنا بدانم کسی نیستم، در خلوت خودم بفهمم هیچ کس نیستم، ذلیل و خوار و بی مقداري که هیچ حسابی برای خودش باز نمی کند اما خدايا مرا در چشم دیگران عظیم و بسيط جلوه بده.
نمی گوییم «کبّرنی» بلکه می گوییم «عظّمنی» یعنی خدایا با این عظمتی که به من دادی بتوانم کار انسان ها را راه بیاندازم و از زبان من كلام حق خارج شود و در مقابل آن حق، خاضع باشم.
"عدم رسوايي"
امام حسين عليه السلام درخواستي ديگر را در روز عرفه مطرح مي فرمايند:
« بسریرتی فلا تخذنی »
خدایا ! با آن چیزی که در باطن من است ، رسوايم نکن.
(خذی یعنی خواری و ذلت و پستی)
گاهی چیزی در درون من مي گذرد كه درست نيست يا يك لحظه در سرّ من نسبت به ديگري گناه یا بدخواهی گذشته است، حال عرض مي كنم خدایا در وجود من چیزهایی غفلتا و يا عالمانه خطور مي كند مبادا به وسیله آن مرا خوار کنی و بوسيله آن امور باطني، تحقیر شوم.
"سلب نعمت"
« نعمک فلاتسلبنی»
(سلب به معنی ربودن است)
خدایا مبادا نعمت هایت را به يكباره از من بگیری.
گاهي نعمات بصورت نامحسوس و كم كم از ما گرفته مي شود و اين بدليل ناشكري و عدم استفاده صحيح از نعمات بوده است.
و البته ممكن است نعماتي هم بنا به مصلحتي از ما گرفته شود اما خداي سبحان مجددا جايگزين مي كند
"راضي نشدن به نمره قبولي"
ما در دعاي ديگري عرض مي كنيم:
« اللهم اغلبنا فی هذا الوقت منجحین مفلحین مبرورین....» خدایا ما را در این زمان برگردان در حاليكه پیروز شدم، آن رشد لازم را کردم ، خیرات بسیار گسترده ای نصیبم شد، بعد از مبارزه غنائمی نصیبم شد.
نمی گویم خدایا مرا از کسانی قرار بده که موفق شدند و خیرات گسترده ای نصیبشان شده است. جمله را فعلی استفاده نمی کنم بلكه بصورت اسمی آمده است.
یعنی براي هميشه خواهان فلاح و نجاح هستم (نه موقتي).
همچنين نمي گويم: مقبولين، يعني دنبال نمره قبولي نيستم بلكه خواهان مراتب عالي و نجاح هستم ضمن اينكه نمی گویم مرا جزء ياران و انصار موفق ها قرار بده بلکه می گویم خودم را موفق کن.
در قسمت جلوتر می گویم:
«اقض لنا الخیر و اجعلنا من اهل الخیر»
خدایا براي ما بهترین ها را حکم کن یعنی به كيفيتِ كارِ درستِ من، نمره بیست بده! و البته قابلیت آن نمره بیست را هم به من عطا كن!
ما بايد شایستگی و قابلیت بهترین ها را پيدا كنيم. گاهی اوقات خدا بهترین ها را به ما می دهد اما به چشم مان نمی آید و کفران نعمت می کنیم.
خدایا هم بهترین ها را به ما بده هم قابلیت در زمره بهترین افراد بودن را نصیبمان کن!
"مكر خداي سبحان براي چه كساني است"
«اللهم لا تمکر بی و لا تستدرجنی و لا تخذلنی »
خدایا برای ما نقشه نکش!
خدایا من را درجه به درجه پایین نیاور!
خدایا مرا خوار نکن و از حمايت من جدا نشو!
خدا برای چه کسي مکر می کند؟
پاسخ مي دهند: و مکروا و مکرالله
وقتی برای خدا نقشه بکشید او هم براي شما نقشه می کشد.
سیاست اولیه خدا نقشه کشی نیست اما وقتی برای او و خلقش مكر و حيله ترتيب دهيد خدا هم به منزله دفاع از مومن، برای شما نقشه می کشد.
مثلا من نقشه می کشم كه چگونه در ظاهر خوب و موجه جلوه كنم در حاليكه باطنا عملكرد و نيات درستي ندارم. در اين صورت خدا هم نقشه می کشد و ماهیت مرا برای همه آشکار می کند.
و لاتستدرجنی
استدراج عذابی است که ما فکر می کنيم وضعيت خوبي داريم اما در واقع موقعيتمان خيلي خراب و بد
است.
وقتی عبد هستیم اگر یک فکر بد در ذهنمان بگذرد آناً چوب آن را می خوريم اما گاهی هر بدي هم كه مي كنيم، هیچ اتفاقی نمي افتد.
نمی دانيم که گرفتار عذاب خدا شده ايم و خدا از اساس رهايمان کرده است.
خدایا ما را به عذاب استدراج گرفتار نکن تا درجه درجه پایین بيایم ولي به غلط تصور کنيم خيلي بالا هستيم.
بنابراين از خدا بخواهيم به محض كوچكترين حركت اشتباهي در همين دنيا بفوريت متنبه شويم
"علت خواري و حذف نيروهاي كمكي"
و لاتخذلنی
خدايا مرا خوار نكن
خذلان یعنی خداي سبحان نیروهای کمکی و حمايتي را از روي ما بردارد.
خدایا ما برای هرکاری به نیروی کمکی تو نياز داريم.
خدايا جنود و سپاهیان خودت را براي ما بفرست.
یکی از نیروهای کمکی خدا تسبیحات حضرت زهرا (س)است. ذکرهایی که می گوییم نیروهای کمکی خداست.
وقتی خدا توفیق ذکر به ما می دهد كانه نیروهای کمکی به زندگی ما وارد شده است.
"هدايت به انوار الهي"
الهی امرت برجوع الی الآثار فارجعنی الیک بکسوت الانوار و هدایه الاستبصار
خدایا امر فرمودي علي الدوام به آثار تو رجوع کنم اما درخواست من اينست كه مرا به خودت و انوار روحانيت هدايت كني!
در فلسفه برهانی است كه تبيين مي كند چگونه از اثر به مؤثر پي ببريم. اما من دلم نمی خواهد درخت و گل و كوه و دريا را ببینم و بگویم خدایا تو را از اين آثار شناختم، مرا به سمت خودت هدايت كن تا خودت را بیایم و بگویم: ای خدایی که عظیم و خبیر و ....هستی آثار، جلوه هاي تو و نعمات تو هستند، من می خواهم با منعم انس بگيرم نه با نعمت .
تمام عالم جلوه خداست،
گر چه خدا می فرمايد: از طریق آثار سراغ من بیایید. اما خدايا مرا با لباس نور به سمت خودت برگردان تا چشم دلم تو را ببيند.
قرآن می فرماید:
« و فی السماء رزقکم و ما توعدون و فی انفسکم افلا تبصرون»
خدا در درون شماست چرا او را نمی بینید؟
در اسفار اربعه ايي كه ملاصدرا پايه گذار آنست، مي گويد:
حركت به سمت خلق هم بايد با فضل و عنايت و معيت خداي سبحان باشد.
"عبوديت صادقانه"
«اقمنی بالصدق العبودیۀ بین یدی»
خدایا مرا با عبوديت و بندگي خالصانه، قائم و سرپا کن !
صدق العبودیت یعنی اولاًّ فقط شعار ندهم و به اجرا هم بپردازم و دوم اينكه به هنگام اجرا، پسند تو برايم مهم باشد و دنبال اجر و پاداش نباشم.
و به عبارتي ديگرصدق العبودیت یعنی به هنگام بندگی مدعي نباشم و هیچ اسم و منيتي برای من ثبت نشود، فقط منّت اش را هم بکشم که اجازه بندگی داده است.
وقتی می گویم اقمنی یعنی عمل درست من دوام و بقا داشته باشد و بقیه هم از من یاد بگیرند و يادگار صحيحي از خود بجاي بگذارم.
"آموزش علم نفيس"
«الهی علمنی من علمک المخزون»
خدایا به من آموزش بده و معلم من باش اما از آن علمی مي خواهم که در خزانه است و به هرکسی تعليم نمی دهی!
خدایا آن علم خیلی نفیس و قیمتی را به من عطا كن كه همان معرفت الله و معرفت الامام است و اگر این علم به کسی داده شود، حکمت به او داده شده است.
خدایا معلم من باش و بتدريج در تمام مقاطع سنی آموزش لازم را ارائه كن! و هیچ گاه مرا از جایگاه شاگردی و تلمذ خودت خارج نکن! و به عبارتي ديگر خدایا مرا مشتری خاص خودت به حساب آور!
خدایا آن علم مخزون تو کیست و چيست که ما چنین درخواستی داریم؟
چه پتانسیل و قابلیتی در عرفه پیدا می کنیم که درخواستهاي عجيب و غريب داريم و می گویيم از علم خزانه ات به من آموزش بده ؟
ادامه دارد
الحمدلله ربّ العالمین
استاد بروجردي
كلاس شرح دعاي عرفه
٩٥/٥/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
١٤
#مباحث_حج
"" كعبه ""
اين خانه قديمي ترين خانه است زيرا زماني كه همه جا زير آب رفت (زمان حضرت نوح) خانه خدا باقي ماند و غرق نشد .
طبق فرموده امام صادق، خانه خدا عتيق است .
عتيق به معني آزاد است يعني تمام خانه ها سكنه دارد ولي كعبه، خانه خالي از سكنه است و رب و صاحب او فقط خداست
البته قلب انسان كامل هم چنين است كه از بندگي ماسوي الله رهاست و هيچ صاحبي جز خدا ندارد.
ناميدن اين خانه به بيت الحرام از آن روست كه اين بيت حرمت خاصي دارد و كعبه رفعت حسي و مقامي ممتازي نسبت به ساير اماكن دارد.كعب يعني بلندي و كعبه اولين خانه ايي است كه چنين مرتبت و بلندي را در زمين دارد.
امام صادق فرمود : هرگنهكاري داخل كعبه شود و بدان پناه ببرد از خشم خدا در امان است تا زماني كه از حرم بيرون رود .
اين امنيت در واقع پاسخي است به دعاي باني كعبه حضرت ابراهيم كه فرمود : خدايا اين سرزمين را آباد و براي ساكنان امن قراربده .
كعبه چهار ركن دارد:
١-حجر ياشرقي
٢-بصري ياشمالي
٣-يماني يا جنوبي
٤-غربي يا مغربي
باطن اين اركان را توحيد و نبوت و امامت و معاد گرفته اند.
ركن يماني مخصوص شيعه و باطن آن ولايت است .
امام صادق فرمود: ركن يماني دري از درهاي بهشت است كه براي شيعه مفتوح و براي غير شيعه مسدود ميباشد.
حضرت علي فرمودند:
اگرخدا مي خواست مي توانست خانه خود را دربهترين و زيباترين نقطه روي زمين قرار دهد و سنگهاي آنرا از زمرد و ياقوت بپا سازد ليكن خداوند بندگان خود را با انواع سختي ها آزمايش ميكند و با مجاهدتهاي گوناگون به بندگي وا ميدارد، با دشواري ها و ناخوشاينديها آنان را مي آزمايد تا كبر و خودپسندي را از قلوب بزدايد و فروتني را جايگزين آن كنند .
نهج البلاغه خطبه١٩٢
#كعبه
#خانه_قديمي
#بلندي
#قلب_انسان_كامل
#آزمايشها
#مجاهدتها
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب جرعه ايي ازبيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK