eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٢٣ ذي القعده روز زيارتي مخصوص امام رضا عليه السلام 🔸آیت‌ الله بهجت حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام نعمت بزرگ و گران‌قدری است که در اختیار ایرانی‌هاست، عظمتش را خدا می‌داند، به ‌حدی که امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: «زِیارَةُ أَبی أَفْضَلُ مِنْ زِیارَةِ الْحُسَینِ علیه‌السلام لأِن الْحُسَینَ علیه‌السلام یزُورُهُ الْعامةُ وَ الْخاصةُ، وَ أَبی لایزُورُهُ إِلا الْخاصةُ؛ زیارت پدرم از زیارت امام حسین علیه‌السلام افضل است، زیرا امام حسین علیه‌السلام را عامه و خاصه زیارت می‌کنند، ولی پدرم را جز خاصه (شیعیان دوازده امامی) زیارت نمی‌کنند». لذا کرامات از ضریح آن حضرت بیشتر از ضریح امام حسین علیه‌السلام ظاهر می‌شود. بنابراین، ایرانی‌ها باید نعمت حرم حضرت امام رضا علیه‌السلام را که زیارت آن برایشان فراهم است، مغتنم بشمارند. 📖 در محضر بهجت، ج ۱، ص ۳۲۸.
٢٧ "والعلم المصبوب" سلام برمولایی که عِلم ریخته شده است. مولایم! سلام بر تو و سلام بر علمی که از عالم اعلی دلت را سرشار می سازد .تو این هبه الهی را چون باران بر کویر دلهای تشنه مان ببار . مولایم! ای کاملترین عالم خلقت! من جاهل را با دستان مبارکت از جهالت نفسانیات به سوی نور علم بکشان. حقیقت علم ولایت توست بیا که علم حقیقی عیان شود به میزانی که من به حقیقت ولایتت نزدیک شوم، مجهولاتم مرتفع میگردد. به میزانیکه سلام من به نام علم المصبوب ات خالصانه تر باشد ، تشعشعات علمت مرا از ظلمات جهل به سوی مبدا نور می کشاند. سلام به نام علم المصبوبت یعنی در جستجوی کلاسهای خصوصی ات حرکت کردن، کلاسهایی که درهر زمانی برای گروه خاصی برپاست. مولایم! اگر جاهلی خود را بی بهره از علم تو بداند از رحمت الهی بی نصیب می ماند. استاد بروجردی كتاب ال يس كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٨ "ادامه بحث طواف" طواف هفت شوط دارد همچنانكه قران هفت بطن دارد. در هر شوط دري از اسرار الهي گشوده مي شود وهفت خُلق پسنديده جايگزين مي گردد. هفت خُلق مذموم: عُجب وكبر و حسد و حرص و بخل و غضب و شهوت . هفت خُلق محمود: علم و حكمت وعفت وشجاعت و عدالت و كرم و تواضع. اهل دل مي گويند در شوط اول پرده هاي عالم ماده كنار مي رود و در شوط دوم عالم استدلال ، رخت برمي بندد، در شوط سوم درهاي عالم مشاهده باز مي شود و در شوط چهارم نفخت فيه من روحي براي طايف صورت مي گيرد. دراين شوط نوايي از ملكوت جان بنده را نوازش مي دهد. در شوط پنجم طايف از عالم سرّ مي گذرد و با شوط ششم و هفتم عالم خفي و اخفي را طي مي كند. طايف ظاهرا در زمين طواف مي كند اما حقيقتا دلش در آسمان برگرد امام زمانش در حركت است به همين جهت درهرشوط ازيك آسمان عبور ميكند و دلش با ملايكه عرش برحريم كبريايي معشوق طواف ميكند . اين اشواط اگرچه در ظاهر شبيه يكديگرند اما باطن هريك به اندازه عالمي از ديگري فاصله دارد آنهم نه عالمي با قياس عالم ماده كه عالمي با قياس ملكوت. زائر در اشواط طواف از غشاي مادي وجودش كه همان عالم ناسوت است گذر مي كند، همچنين از عالم قلب كه نشان عالم ملكوت است عبور ميكند، حتي از روح كه مربوط به عالم جبروت است، مي گذرد و به عالم لاهوت دست مي يابد . مفسرين عرفاني عالم لاهوت را عالم جان جانان گفته اند . درطواف تو نه تنها درفكر نيازهاي جسمي ات نيستي بلكه از درخواستهاي معنويت مي گذري ، حتي نگران قيامتت نيستي بلكه به قصد ديدار جان جانان آمده ايي. با درد توانديشه درمان نكنم / با زلف تو آرزوي ايمان نكنم/ جانا اگرجان طلبي خوش باشد / انديشه جان براي جانان نكنم/ ادامه دارد استاد بروجردي كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
📽 ببینید سلام آقا غریب آشنای طوس... بانوای: 🔸 ٢٣ ذی القعده؛ روز زيارتی مخصوص حضرتِ امام رضا (عليه السلام) ✅
☝☝ اطلاعيه پذيرش طلبه
🔶 زیارت هر امامی حقّی است بر عهده‌ی شیعیان و دوستان آن امام 💠 در ثواب زیارت ائمه‌ی معصومین علیهمالسلام، روایتی است که از حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام چنین نقل شده است: هر امامی بر گردن دوستان و شیعیان خود حقّی و تعهّدی دارد که آنان باید بپردازند. یکی از راههای پرداخت کامل تعهد و انجام وظیفه‌ی نیکو در مقابل امام، زیارت قبور مطّهر ایشان است. 💠 زیارت، وظیفه‌ی دوستان هر امامی نسبت به آن امام است. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2SIlFOe
السلام عليك يا سلطان يا اباالحسن يا علي بن موسي الرضا السلام عليك يا غريب الغرباء السلام عليك يا معين الضعفاء والفقراء السلام عليك يا مغيث الشيعة والزوار في يوم الجزاء السلام عليك يا شمس الشموس السلام عليك يا انيس النفوس السلام عليك ايها المدفون بارض طوس السلام عليك وعلي آبائك الطيبين الطاهرين وعلي اولادك المعصومين ورحمة الله وبركاته يابن الحسن آجرك الله با صبا همراه بفرست از رخت گلدسته اي بو كه بويي بشنويم از خاك بستان شما
در فراز 15 دعای جوشن کبیر آمده است: 💠 «یَا ذَا اَلْفَضْلِ» این فراز دارایی‌های خدا را معرفی می‌کند تا بنده با توجه به دارایی‌های خدا نگران هیچ امری نباشد. 🔶 دست‌های خالی بنده آنچه در این نام به انسان امید می‌بخشد این است که خدای سبحان میزبانی است که از مهمان خود دست خالی بودن را می‌خواهد او دست‌های خالی بنده‌اش را می‌بیند و آن را از فضل خود پر می‌نماید. 🔶 شرط بهره‌مندی از جود خداوند خداوند صاحب خانه‌ایست که مهمان هیچ‌گاه برای مراجعه به او شرمنده نیست، جواد است و جود را برای بندگان خرج می‌کند اما بنده باید اعلام نیاز کند تا از فضل و جود خدا بهره‌مند شود: جود محتاج است خواهد طالبی هم چنانکه توبه خواهد تائبی 💠 «وَ الامْتِنَانِ» 🔶 قطع طمع از خلق در رابطه با امتنان گفته می‌شود این کلمه از ریشه «منّ» به معنای قطع است. خدای فاضل چندان به بنده عطا می‌کند که چشم او از دست خلق کوتاه شود، به عبارتی چشم و دلش سیر شود و به غیر از خدا هیچ نیازی نداشته باشد. 🔶 منّت خداوند بر بندگان معنای دیگر «امتنان» همان منّت گذاشتن است؛ خدای سبحان بر شما منّت می‌گذارد که مسلمان شدید و ائمه را به شما معرفی کرده است و به عبارتی آستان خود را بر شما گشوده است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2Yk8Tqe
در فراز 52 دعای جوشن کبیر آمده است: 💠 «يَا سُرُورَ الْعَارِفِينَ» «ای خدایی‌که مایه‌ی دل‌خوشی اهل معرفت هستی!» مشترک مورد نظر در دسترس است 🔶 عارف همیشه خوش است چون از خدا، خدا را طلب می‌کند او باور دارد که خدا «يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ» است. به عبارت عامیانه «مشترک مورد نظر همیشه در دسترس است» هرگاه شماره مشترک را شماره‌گیری کند دسترسی برایش ممکن است. 🔶 فَرحَةُ القُلُوب بودن امام رضا علیه‌السلام اهل معرفت خوشحال‌اند از اینکه وجودی ندارند اگرما گرفتار ناخوشی هستیم به دلیل بی‌معرفتی است از این رو بهتر است امام رضاعلیه‌السلام را با نام «فَرحَةُ القُلُوب» صدا بزنیم و بگوییم: «السَّلَامُ عَلَى فَرْحَهِ الْقُلُوبِ» ؛« ای کسی که مایه‌ی دل‌خوشی قلب‌ها هستی!» پیشینه این سلام آن است که معرفت زایی از طریق عالم آل محمد صورت می‌گیرد و هر چه معرفت بیشتر شود خوشی بیشتر می‌گردد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/32TRTe8
دَحْوُ الْأرْض روز بیست و پنجم ذی القعده، روزی است که اولین خشکی زمین از آب بیرون آمد و گسترده شد. زمین در ابتدا زیر آب بوده و سپس خشکی‌ها از آب سر برآورده‌اند. و طبق منابع روایی و تاریخی، اولین خشکی که از آب بیرون آمد مکان کعبه کنونی است. _ دحوالارض از روزهای بافضیلت به شمار می‌رود و انجام برخی اعمال عبادی مانند روزه و نماز در آن تأکید شده است. _ مصدر «دحو» به معنای گسترانیدن، کشیده شدن و چیزی را از جای آن برکندن می باشد و«دحوالارض» به معنای گستراندن زمین است. درمورد گسترده شدن زمین در قران آمده: وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا.أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءهَا وَمَرْعَاهَا. و خداوند بعد از خلقت آسمان، زمين را گسترش داد. و از آن آب و چراگاه بيرون آورد. دحوالارض روزی است که انسان با تفکر در احوال زمین، می تواند به گستردگی زمین وجود خود و انواع استعدادهای نهفته در آن پی برد. همانگونه که خدای سبحان زمین ظاهری را برای انواع روییدنی ها گسترش داد و از آن چشمه هایی خارج نمود، زمین وجود انسان را نیز برای انواع رویش ها و کمالات گسترانده و آب علم و عرفت را از دل این زمین خارج می کند. باید باور داشت همانگونه که وسعت زمین بطور طبیعی به حدّی است که انواع بارش فیوضات آسمانی را در درون خود پذیرفته و دست رد به آن نمی زند و استعدادهای پنهان را از دل خویش خارج می کند، همانگونه خدای سبحان زمین وجود انسان را هم برای پذیرش انواع کمالات اعتقادی و اخلاقی گسترانده و زمین وجود برای دریافت هیچگونه کمالی، تنگ و محدود نیست. شاید بهمین جهت است که در دعای روز دحوالارض درخواستی مشاهده می شود که در هیچ روز سال چنین درخواستی از خدای سبحان نمی شود. خواسته ای که نشانگر وسعت وجود انسان است. در اواخر این دعا درخواست مي كنيم "اللهّم اجعلنا من صَحبِهِ و أُسرَتِه" (خدایا ما را جزء همراهان و خویشاوندان حضرت قرار بده) تنها روز سال كه از خدا مي خواهيم جزء خانواده ی امام زمان علیه السلام باشيم، روز دحوالارض است. هيچ روز ديگری اين درخواست را نداريم. در این روز به ما متذکر می شوند که وجود انسان بقدری قابلیت دارد که می تواند با همراهی قطب عالم امکان و انسان کامل زمان، جزء خویشاوندان او قرار گیرد. و چه خاسر است کسی که با این میزان گستردگی وجود، به اندکی قناعت کند. مانند کسیکه از هکتارها زمین حاصلخیز، تنها خود را در چند متر آن محصور نموده است. برای خویشاوندی با حضرت ولیعصر ع میتوان راهکاری را در فرمايشات علي بن موسي الرضا عليه السلام دریافت نمود. امام رضا علیه السلام: مَوَدَّةُ عِشرینَ سَنَهً قَرابَةُ؛ دوستی بیست ساله، در حکم خویشاوندی است. یعنی اگر کسی سالیان سال اعلام محبت صادقانه به امام زمان علیه السلام کند و لازمه ی محبت که تبعیت قولی و فعلی می باشد را بکار گیرد از خویشاوندان حضرت محسوب خواهد شد. ان شاالله استاد بروجردي
٢١ ادامه شرح غزل ١٧٢ لاف عشق و گله از يار زهي لاف دروغ/ عشقبازان چنين مستحق هجرانند/ كساني كه ادعاي عاشقي دارند و اهل گله و اعتراض هستند فقط لاف مي زنند و دروغ مي گويند اين دروغگويان قابليت وصال به معشوق را ندارند و مستحق دوري و بُعد هستند. ما در زيارت امين الله عرض مي كنيم اللهم اجعل نفسي مطمئنه بقدرك راضيه بقضائك ما نبايد اهل شكايت باشيم خداي سبحان رضايت ما را به قضا و قدرش مي پسندد بنابراين اگر محروميت داريم بدليل اعتراضاتي است كه از معشوق داريم و به حكمت و تدبير و مصلحت او اعتراض مي كنيم . گاهي خداي سبحان بي سر و ساماني ما را مي پسندد. حافظ در جاي ديگر مي گويد: كسي به وصل تو چون شمع يافت پروانه/ كه زير تيغ تو هر دم سري دگر دارد/ خدايا عبد فراري آمده اگر مي خواهي سر او را بزني، مختاري من فقط مي خواهم به وصل تو برسم. خداي سبحان كه به ما بدهكار نيست اما متاسفانه ما يكسره از او طلبكاريم انسان عاشق هميشه كامروا است و خود را محروم نمي بيند چون معشوق هميشه در دسترس اوست علت شكايات ما اينست كه از معشوق ، خودش را نمي خواهيم بلكه از معشوق دنيا و حوائج مادي را طلب مي كنيم. حافظ در جاي ديگر مي گويد: دلا طمع مبر از لطف بي نهايت دوست/ چو لاف عشق زدي سر بباز چابك و چست/ تو براي خدا چه كردي كه اين همه طمع داري اگر عاشقي بايد سر ببازي و با چابكي و اشتياق بسوي او پرواز كني گله گذاري مربوط به زماني است كه ميزان عشق ما كاهش يافته است . كسي كه معشوق را دوست دارد همه چيز او برايش زيباست . اگر با ديگرانش بود ميلي/ چرا ظرف مرا بشكست ليلي/ علت مكدر شدنها از بين رفتن صفا و صداقت است در مسير سلوك اوقات تلخي و رنجش وجود ندارد. اوج عاشقي در قتلگاه سيدالشهداء است كه فرمود الهي رضا بقضائك استاد بروجردي كلاس شرح غزليات حافظ ٩٨/٤/٣١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٩ "" نماز طواف "" ابن عربي مي گويد با اينكه طواف ، خود نوعي نماز است اما بعد از طواف بايد بر سنت شريعت دو ركعت نماز بجا آورد. طواف نمازي است كه ركوع و سجود ندارد مانند نماز ميت . شايد شباهت طواف به نماز ميت به دليل آنست كه انسان در طواف از منيتهايش جدا مي شود همچنانكه جان از تن ميت بيرون مي رود . دو ركعت نماز طواف ، بقاي بعد از فناست . امام خميني مي فرمايد: در نماز طواف يك ركعت براي جنبه حيوانيت و ماديت انسان و يك ركعت براي جنبه الهي و معنوي اوست. اين نماز به شكرانه اسراري است كه در طواف پرده برداري مي شود و نشاني از وصال به محبوب و پايان دوره هجران طائف است . نماز طواف پشت مقام ابراهيم اقامه مي شود. مقام در اصطلاح نام سنگي است كه حضرت ابراهيم بر آن ايستاد و خانه كعبه را ساخت و نيز بر آن بانگ برآورد و مردم را به حج فراخواند خداوند جايگاه عظيم مقام را درسوره بقره آيه ١٢٥بيان فرموده است. نماز طواف در ظاهر پشت مقام ابراهيم اقامه مي شود اما درحقيقت پشت سر انسان كامل ( امام زمان) برگزار مي شود. نماز پشت مقام ابراهيم به منزله آنست كه قدمي ازولايت پيش ننهي و در هر امر پشت سر ولي الله در حركت باشي. ماموم در نماز از خدا درخواست مي كند تا ازخصايص و صفات ابراهيم بي نصيب نماند.ابراهيمي كه حنيف و خداشناس و پايدار در دين است ابراهيمي كه حليم و بيش از اندازه با خلق مدارا مي كند. ابراهيمي كه اوّاه و بسيار اهل دعاست و زبانش جز به ذكر و يادخدا بازنميشد ابراهيمي كه مُنيب و رجوع كننده به حق است و اصلا به غيرحق كسي را نمي شناسد ابراهيمي كه بت شكن بود وبتهاي برون ودرون را مي شكست و از هر تعلقي آزاد بود. كافي است قبل از نماز طواف لحظه ايي تامل كنيم و ببينيم كجا به نماز ايستاده ايم و چه كسي امام ماست آيا حنيف ، اواه،حليم ، خليل،مسلم، مومن... هستيم تا به رنگ امام خويش باشيم؟ آيا بعد از طواف از آنچه ميان ما و امام حجاب شده ، رها شده ايم كه نمازمان بواسطه امام زمان تاييد وامضا شود؟ ادامه دارد استاد بروجردي كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK