دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
🔴 شهری در جوار فرات؛ مدفن شهدای صفّین 💰 تعداد کلمه: 335 کلمه ⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیق
|
🔸رقّه (Raqqa) 📎 پایتخت #داعش از سال 2014 تا 2017 میلادی بود. این انتخاب از زمینههای ژئوپلیتیکی و تاریخی خاصی الهام گرفته است.
🔹اگر #رقّه را قاطعانه در صدر فهرست شهرهای باستانی #شامات قرار ندهیم، بیشک یکی از نامزدهای صدرنشینی در مدنیت منطقهی #شام است. موقعیت خاص جغرافیایی و فرهنگی رقه باعث گردیده که در ادوار مختلفی، بهعنوان #لجمن و #لبه_درگیری عمل کند.
🔸رقّه، محل درگیری سپاه امیرالمومنین علیبنابیطالب با #معاویه در #نبرد_صفین 📎 بود. ارتش امپراتوری ایران در دورهی #ساسانیان نیز در #نبرد_کالینیکیوم (Callinicum) 📎 از سری #جنگهای_ایبریایی (Iberian War) 📎 برای تسلط بر #گرجستان در همین منطقه با سربازان #روم درگیر شد. در این سه برهه، تاریخ شاهد تکرار نتایج مشابهی بوده است؛ این تکرار، بهکارگیری #هوش_ژئوپلیتیکی را برای تحلیل و تفسیر چنین تجربههایی ضروری میکند.
🔹امیرالمومنین علی علیهالسلام زمانی که عازم نبرد صفین بودند، برای عبور از رودخانهی #فرات در شهر رقه، قایقهای چوبی را به همدیگر متصل کردند؛ پلی ساختند متشکل از صدها قایق تا از ساحل غربی فرات به سمت ساحل شرقی گذر کنند. مکانهای زیارتی این شهر، قبر شهدای نامدار #صفین است. عمار و اویس در این شهر به خاک سپرده شدهاند. اجساد شهدای صفین با قایق به این منطقه منتقل شدهاند.
🔸جنگ صفّین در شرق رقّه رخ داده است. این منطقه اکنون زیر دریاچهی سد فرات قرار گرفته است. آرامگاههایی که در اطراف کوه «بنات ابوهریره» قرار دارند، باقیماندههایی از آن منطقه هستند. «باب بغداد» که دروازهی شام به #عراق بوده، از بقایای تاریخی تاریخی از زمان #هارونالرشید است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | جنگِ شناختی دشمن با انقلابیون
◀️ #استاد_میرباقری: دشمن در مقابله با جبهۀ مقاومت، پیشانی طرح خود را جنگِ شناختی با انقلابیون و حزباللهیها قرار داده است.
ما باید با این جنگِ شناختی در ایران و عراق و لبنان و... بهشدت مقابله کنیم.»
☑️ @mirbaqeri_ir
61.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل #فوکویاما از تحولات #نظام_بینالملل و جایگاه ایران، #ترکیه و کشورهای حاشیه #خلیج_فارس.
این تحلیل فوکویاما لایههای متعددی دارد و در جای خود باید عمیقأ بررسی شود. در آینده به چند گمانه خواهم پرداخت.
https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
تعبیر خاور دور، خاور نزدیک، خاور میانه درست نیست. دور از کجا؟ از #اروپا. نزدیک به کجا؟ به اروپا. یعنی #مرکز_دنیا اروپاست؛ هر جائی که از اروپا دورتر است، اسمش خاور دور است؛ هر جا نزدیکتر است، خاور نزدیک است؛ هر جا وسط است، #خاورمیانه است! این تعریفی است که خود اروپائیها کردند؛ نه، ما این را قبول نداریم. #آسیا یک قارهای است؛ شرقی دارد، غربی دارد، وسطی دارد؛ ما در غرب آسیا قرار داریم. بنابراین منطقهی ما اسمش منطقهی #غرب_آسیا است، نه منطقهی خاورمیانه.
#آیتالله_خامنهای 1391/05/22
#اروپامحوری
#جغرافیای_برساختی
https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🔴 اروپامحوری: تلهی شناختی دوران معاصر
💰 تعداد کلمه: 414 کلمه
⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
بخش مهمی از شیوهی فهم ما از جهان و اتفاقاتی که در آن میافتد، تابع #گفتمان است؛ گفتمانی که بر جامعه و زمانهی ما سایه انداخته و شکل خاصی از ادراک از آن را موجب شده است. یکی از مولفههای گفتمانی این زمانه، که در جامعهی نخبگانی ما نیز سیطره دارد، #اروپامحوری (Eurocentrism) است. در این پست به معرفی این مفهوم خواهیم پرداخت تا در ادامه ابعاد ژئوپلیتیک آن قابل بررسی شود.
https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
| 🔴 اروپامحوری: تلهی شناختی دوران معاصر 💰 تعداد کلمه: 414 کلمه ⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 د
|
🔸اروپامحوری بهطور خلاصه یعنی تعریف جهان معاصر و معادلات و تعاملات آن، بهنحوی که حوادث 500 سال اخیر اروپا، کانون الهامبخش آن قرار بگیرد و شیوهی رفتار این نقطه از جهان، شاخص عقل و عقلانیت تعریف شود.
🔹اروپامحوری 📎 یا اروپامرکزی، همان چهرهای از #غربگرایی است که جنبهی آکادمیک و علمی پیدا کرده است. دانش #روابط_بینالملل این امکان را میدهد که به مشاهدهی جنبه و چهرهای از غرب بپردازیم که معمولا غرب و مدرنیته آن را در پشت دانش و تکنولوژی و دموکراسی پنهان میکند.
🔸دو تلقی عمده از اروپامحوری در #سیاست_بینالملل مطرح است: «ادراک فرهنگی» و «ادراک ژئوپلیتیکی». تلقی اول را غالبا جریانهای چپ دنبال نمودهاند؛ تلقی دوم بیشتر مورد اقبال ژئوپلیتیسینها و استراتژیستها بوده است.
🔹یکی از چهرههای نامداری که اساسا مفهوم #اروپامحوری را وارد ادبیات سیاسی کرد، دانشمند مصری #سمیر_امین است. سمیر امین 📎، از نظریهپردازان توسعه است که از نظر گرایش فکری، نئومارکسیست انتقادی محسوب میشود. وی اروپامحوری را یک پدیدهی فرهنگی میداند و معتقد است که اروپامحوری، نمود فرهنگی و روبنایی #سرمایهداری است؛ لذا زیربنای آن را باید در فرآیندهای اقتصادی #مرکانتیلیسم جستوجو کرد.
🔸سمیر امین که یکی از چهرهی ضداستعماری است که در #غرب_آسیا متولد شده و زیسته است. البته اتکای وی در نقد جریان #توسعه_مدرن اندیشهی #مارکسیسم بوده است. وی در اثنای این فعالیتها بود که دانشواژهی «اروپامحوری» (Eurocentrism) را تاسیس کرد و ذیل آن تلاش کرد تا بازتعریف جهان بهتبع #رنسانس را توضیح دهد. توضیح او از #استعمار و #توسعه، بهدلیل تعلق خاطرش به مارکسیسم، تبیین اقتصادی بوده است. او از موسسین مجلهی «دانشجویان ضد استعمارگر» بود که در فرانسه به چاپ میرسید.
🚩 در ادامه به برخی از آثار سمیر امین اشاره میکنیم:
2019- انقلاب طولانی جنوب جهانی: بهسوی یک انترناسیونال جدید ضدامپریالیستی
2018- امپریالیسم مدرن، سرمایهی مالی انحصاری و قانون ارزش مارکس
2017- انقلاب اکتبر 1917: یک قرن بعد
2016- روسیه و گذار طولانی از سرمایهداری به سوسیالیسم
2013- انفجار سرمایهداری معاصر
2011- امپریالیسم و جهانیشدن
2010- پایاندادن به بحران سرمایهداری یا پایاندادن به سرمایهداری؟
2010- دوگانهی مدرنیته و اروپامحوری: دین و دموکراسی و نقدی بر فرهنگگرایی و اروپامحوری
2006- فراتر از هژمونی ایالات متحده: ارزیابی چشمانداز یک جهان چندقطبی
2004- ویروس لیبرال: جنگ دائمی و آمریکاییشدن جهان
2003- سرمایهداری منسوخ
2002- جهانیشدن، درک عمل
1994- حمله قومی به ملل
1992- امپراتوری هرج و مرج
1991- امپراتوری آشوب
1988- اروپامحوری
1984- تغییر اقتصاد جهانی؟ نه مقاله انتقادی در مورد نظم جدید اقتصادی بینالملل
1976- امپریالیسم و توسعهی نابرابر
1973- مبادلهی نابرابر و قانون ارزش
1970- انباشت در مقیاس جهانی
1957، اثرات ساختاری ادغام بین المللی اقتصادهای ماقبل سرمایهداری؛ مطالعهی نظری مکانیسمی که اقتصادهای توسعهنیافته را ایجاد کرد