eitaa logo
امام حسین ع
18.3هزار دنبال‌کننده
397 عکس
2هزار ویدیو
1.9هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
. مشتاقان وصل دل من می تَپد مولا برایت بیا ، ای جان من بادا فدایت الا ای در قنوت عشق ، آیا شود مشمول مشتاقان دعایت چه می شد می رسید آقا به گوشم صدای رَبّنا یا رَبّنایت ندارم آبرو امّا تو مولا دعایم کن دعا در سجده هایت تکانی ده عبایت را که شاید رسد بر چشم من گَرد عبایت عطایی داری و هر لحظه مولا رسد بر بی قراران این عطایت هوای دیدنت دارد دل من پریده مرغ جانم در هوایت بیاید کاش بنشیند به رویم نسیمی از غبار خاک پایت ندارم حال خوش بی رویت ای دوست منم بیمار و محتاج دوایت بُوَد دارُالشِّفایت عالمِ عشق شدم من ساکن دارُالشِّفایت به کوی توست هر آب بقایی منم لب تشنه ی آب بقایت گدایم من گدای خانه ی عشق ببین در می زند اکنون گدایت قبایت خیمه ی عرش است ما را بُوَد حَبْلُ الْمَتین بند قبایت بَلی گفتی که دور از هر بلایی فدای گفتنِ قالوا بَلی یت چه خوش باشد ز تو قرآن شنیدن بخوان قرآن ، فدای آن صدایت قرائت کن تو مولا هَلْ اَتی را ز یاران می برد دل هَلْ اَتی یت روی در کربلا با اشک و ناله فدای ناله های کربلایت چو گردد نینوایت نینوایی چه حالی دارد آنجا نینوایت ز دیده می چکد خونِ دل تو ز اندوه حسینِ سر جدایت نخواهد رفت از کوی تو مولا دلش گردیده «یاسر» مبتلایت ** «یاسر» .
. جلوه ی ایثار ای گل گلزار ؛ علی یا علی حیدر کرار ؛ علی یا علی گوهر گنجینه ی عالم تویی ای دُر شَهوار ؛ علی یا علی با مدد عشق نوشتم به دل ای دل و دلدار ؛ علی یا علی راهبر قافله ی عاشقان حجت دادار علی یا علی نفس نبی ، جان محمد تویی ای به نبی یار علی یا علی ای به شبستان جهان چلچراغ ماه شب تار علی یا علی مردترین مرد به میدان عشق جلوه ی ایثار علی یا علی مرد مناجات و دعا ، السلام دیده ی بیدار علی یا علی نام شفا بخش تو یا مرتضی شافی بیمار علی یا علی میر و علمدار به هر قافله سید و سالار علی یا علی قافله سالار همه عارفان رهبر احرار علی یا علی عشق نیاورده هماورد تو در صف پیکار علی یا علی منعکس از چهره ی تو آفتاب آینه رخسار علی یا علی با قلم عشق نوشتم به شوق بر در و دیوار علی یا علی لحظه ی جان دادنم آقا بده فرصت دیدار علی یا علی یافته «یاسر» ز ارادت به تو عزت بسیار علی یا علی ** «یاسر»✍ .
. 🔘🔘🔘🔘 ✅بنداول نگاهتو ازم نگیر خدا 🌷 باز اومدم که تو نیگام کنی نیگا به این روی سیام کنی باز اومدم(3)تو سر برام کنی 🌷 غرق آه و دردم دل خسته و سردم من از همه کس دل بریدم باقلب خسته م 🌷 من بنده ی پستم که از همه رستم با هزار امید به درگهت خدا نشسته م خدا ببخشم امشب به حق فاطمه(س) خدا به حق قران به حق این زمزمه خدا به حق اشکای شاه علقمه 🌷 اغفرلی یاالله بحق الحسین وتسعه المعصومین ذریه الحسین(ع) 🔘➖➖➖➖➖➖🔘 ✅بنددوم هرچی دارم ازم آقابگیر به من فقط حال دعا بده به من فقط شور و نوا بده به من فقط(3)یه کربلا بده 🌷 من صید و تو صیاد دل تودامت افتاد من عاشقه اینم تا ابد صیدت بمونم قربونه مرامت من خیلی میخوامت عشقت جاریه تا به ابد تو رگ و خونم 🌷 آقا ذکره قشگت تلاطمه قلبمه آقا دارم می میرم فراقت بَسَمه آقا کربلا میخوام دیگه این حقمه 🌷 اغفرلی یاالله بحق الحسین وتسعه المعصومین ذریه الحسین(ع) 🔘〰〰〰〰〰🔘 ✅بندسوم فاطمی ذکره تو مرده زنده میکنه 🌷 یافاطمه مادرِ انبیا یافاطمه روحی لکِ الفدا یافاطمه(3) ای عشقه مرتضی(ع) 🌷 ای عشقه سماوات ای قبله ی حاجات اسمت رو میگم میونِ روضه ومناجات دختره رسولی زهرای بتولی از طفولیت نوکرتم مادره سادات 🌷 بی بی یافاطمه بهترین سرود لبم بی بی تویی خریداره اشکای هرشبم ببین سینه زنِ دخترِ شما زینبم 🌷 اغفرلی یاالله بحق الحسین(ع) وتسعه المعصومین ذریه الحسین(ع) 🔘➖➖➖➖➖➖🔘 ✅بندچهارم بی بی رقیه (س) یه سئوالی ازت دارم بابا بگو چرا خونی شده سرت؟ بگو به من کجاست انگشترت؟ کاشکی برات (3)بمیره دخترت 😭 روز خوش ندیدم خیلی زجر کشیدم کل بدنم یا کبوده یا پره خونه شمرو ضجر نامرد می زدن ما رو بد یا سیلی و یا بالگد و یا تازیونه 😭 بابا موندنم اینجا دیگه دردسره بابا روز وشب من به سختی میگذره بابا بی تو موندن خیلی زجر آوره 🔘➖➖➖➖➖🔘 .👇
1. حسبی الله.mp3
3.91M
( علیه السلام ) 🎤 حسبیَ الله در کنار علی که خدا هست ، یارِ غار علی و خدا جانِ تمام عالَم را خلق کرده به افتخارِ علی هیچ کس نکرده به اسلام خدمتی را که ذوالفقار علی داخلِ بستر نبی خوابید چون خطر کردن است کار علی ذکر تسبیح اهل آسمان و زمین لحظه لحظه نثار علی آی مردم چقدر جذاب است بحث شیرین ذوالفقار علی تا ابد روزگار محتاج است به کرامات بیشمار علی ... شب 22 رمضان 1400 .
1. افتاده به دامم.mp3
9.64M
( علیه السلام ) ( بر اساس تصنیف « از نگاه یاران » آقای صدیق تعریف ) افتاده به دامم چو صیدم ، به پای ادب مست مِیِ نابِ سبویِ امیرِ عرب ( علی علی حیدر یا حیدر یاحیدر مدد ) تکرار باده و مِی و جام ، بیارید علی ساقی است عالم همه فانی و فانی علی باقی است هر سحر و هر روز و هر شب به میخانه ام زنجیر بیارید ببینید ، که دیوانه ام آتش تو مولا ، ز جانم شرر می کِشد کبوترِ قلبم ، به سویِ تو پر می کِشد ( علی علی حیدر یا حیدر یاحیدر مدد ) تکرار شلاق ندامت ، بیارید به من حد زنید حکم منِ عاشق ، یه عاشق ، به مُرتد زنید علی ای نگاه و صدا و کلام خدا علی ای تمام ، تمام، تمام خدا ( علی علی حیدر یا حیدر یاحیدر مدد ) تکرار ساقیا خمارم ، بده جام ، به دستم علی ساقیا بریز مِی ، بریز مِی که مستم علی ( علی علی حیدر یا حیدر یاحیدر مدد ) تکرار گردش زمین بر ، مدارِ نجف ممکن است گر چه همه جا هست ، خداوند نجف ساکن است مِی بزن و مِی نوش ، ز جامش بگو یا علی نفسِ مسیحا ، بزن تو فقط با علی موسی اگه پا زد به دریا و دریا گشود ذکر لب موسی به جز نام حیدر نبود اگه به خلیل آتش و دود گلستان شده سیمای ولایت ، به آتش نمایان شده خاکِ کف پایِ ، غلامش شفا می دهد آتشِ جهنم ، به اِذنش بهشت می شود ... اجرای زیبای جناب مقدم : « افتاده به دامم » هم در میلاد قابل استفاد است و هم در شهادت ، چون بیشتر حالت مدح داره ...
2. هوای نجف.mp3
6.81M
( علیه السلام ) 🎤 نجف و حال و هوای زائرا ، دم سحر نجف و حرم آقایی که بِش میگن پدر نجفه جایی که بسته ست ضربانم به هواش گدایی توو این حرم هست یه مقام معتبر گریون تر از اَبرام خاکی تر از صحرام من غلام همسر زهرام ای دعای صاحب الزمان ای قبله ی اهل آسمان یا علی علی ، علی علی جان ... ( مولا علی ، مولا ) تکرار نجف و نماز و گریه زیرِ ایوونِ طلا نجفی ، که هر کی دیده شده بدجور مبتلا نجفه جایی که چیزی کم نداره از بهشت اربعین میام نجف پیاده میرم کربلا تو خیلی آقایی عشقِ دل مایی تو یا مَنِ اسمُهُ دوایی گریون تر از اَبرام خاکی تر از صحرام من غلام همسر زهرام ای دعای صاحب الزمان ای قبله ی اهل آسمان یا علی علی ، علی علی جان ... ( مولا علی ، مولا ) تکرار چه کنم چاره ندارم کار من صبوریه هرچی میکِشم خدایا مالِ دردِ دوریه همه آرزوم اینه ببینم قبل مُردنم حرم رقیّه و زینبو توی سوریه ای بانوی احساس تو مادرت زهراست یا زینب ای ناموسِ عباس ای شیرزن اهل عرب ای مُخدره عالی نسب یا شریکة الحسین زینب زینب مدد زینب .
1. به تولای علی ع ـ واحد.mp3
7.17M
به تولای علی قدو بالای علی و به زهرای علی الهی العفو به هیاهوی علی تیغ ابروی علی زور بازوی علی الهی العفو اگه دنیا بشه دریا و دریا بشه جوهر همه برگ درختان بشه دفتر مینویسم علی ای حیدر علی رویامه علی آقامه پِی دنیا نیستم علی دنیامه به علیأ به علی الهی العفو2 علی رویامه علی آقامه اگه زهرا مادرم باشه علی بابامه به دل زار علی غم بسیار علی به علمدار علی الهی العفو به کرامات علی به مناجات علی و به سادات علی الهی العفو اگه عالم بشه غوغا بشه محشر کبری بر آن صحنه محشر تک و تنها زنم جار، علی یا مولا... علی دلدارم همه کس و کارم خدایا شکرت که حیدره یازم به علیأ به علی الهی العفو2 به تب و تاب علی چشم بی خواب علی اشک محراب علی الهی العفو به دمِ یا حسنش به شهِ بی کفنش و به زخمای تنش الهی العفو همه هستی زیر دینش فدای زینبینش و طرح جنت ریخته خداوند ز خاک زیر نعلینش علی سالاره قسیم الناره سر افرازه اونکه علی رو داره علی رویامه علی آقامه اگه زهرا مادرم باشه علی بابامه به اذن و مدد خالق یکتا به اذن نبی الله به اذن علی عالی اعلی به اذن همه ی عشق ، خداوند حیا حضرت زهرا به اذن حسن ، آقای کریمان دو دنیا (به اذن و مدد خون خدا صاحب دل ها ) و با رخصت از مرد علمدار حرم حضرت سقا (و اقیانوس غم و درد و بلا زینب کبری) اگر غرق غم و ماتم و دردید اگر مثل خزان خسته و زردید اگر از در خورشید جدا مانده و سردید اگر هر چه مفاتیح نوشته ست به لب زمزمه کردید (بدانید) نگردید نگردید دوای غمتان غیر غبار حرم کرب و بلا نیست بر مشامم میرسد....
6. مظهر العجائب.mp3
6.4M
🎤 یا من هو مظهر العجایب یا من هو حاضر و غایب یا من هو اول وآخر یا من هو باطن و قاهر یا من هو ساقی کوثر یا من هو حاکم محشر یا من هو قادر مطلق یامن هوحق مع الحق یا هو یا من هو یا من لیس الا هو یا من هو مظهر العجایب یا من هو حاضر و غایب یا من هو اول وآخر یا من هو باطن و قاهر یا من هو ساقی کوثر یا من هو حاکم محشر یا من هو قادر مطلق یامن هوحق مع الحق یا نور ، یا مَن نور یا مَن نور علی نور یا مَن هو مُنتهی منایی یا مَن هو غایتُ رجایی یا مَن هو طبیبُ القلوبی یا من هو کاشفُ الکروبی یا مَن هو قاهرِ العدو یا مَن هو والیَ الولی یا مَن هو وارث ُ العرب یا مَن هو مرتضی علی ای جان ، ای جانان ای عالَم سنه قربان ای قبله وکعبه و کِنشتم ای عشق تو والیِ بهشتم ای من به دل تو دلسپرده ایوان نجف دلم رو برده ای مایه ی عزتم ، علی ای مایه ی غیرتم ، علی ای قدرت بازویم ، علی ای قوت زانویم ، علی یا مَن هو قاهرِ العدو یا مَن هو والیَ الولی یا مَن هو وارث ُ العرب یا مَن هو مرتضی علی
2. به علی بگو.mp3
4.21M
( علیه السلام ) 🎤 به علی بگو آقا جون حواست به منم باشه آخه دل خوشیِ « عرب و عجمی : به علی بگو دلتنگم حرمم داره دیر میشه خیلی وقته ما رو نمیطلبی ! چشماتو ببند ، خیال کن یه زائری زیر بارون که تو نجف شدی مهمون با چشمای گریون خیال کن میون زائرا باشی سحر قراره که پاشی راهیِ کربلا بشی اللهم الرزقنا حرم حرم ، حرم حرم ، یه حرم داره اربابو یه جهانِ گرفتارش زندگی رو تو کربلا می بینی یه دفعه میرسیم پابوس یه سالی تو هوای غم یاد خاطره هامونو اربعینیم چشماتو ببند خیال کن با خستگیِ تو جاده رسیدی پای پیاده شبت شب اون شبِ خیال کن چه شوری ، چه فروغی گمی میون شلوغی یاد بی بی زینب اللهم الرزقنا حرم حرم ، حرم حرم آرزو شده مشهد هم لک دلامون اما یکی نیست ما رو یه حرم ببره هی بهم میگیم این روزا خدارو چه دیدی شاید یه نگاهی کنه مارو هم بخره حرف شده باز خیال کن ؛ نشستی کنُج گوهر شاد نگات به گنبدش افتاد ؛ چه حسِ شیرینی ... خیال کن خراب بودی ؛ شدی آباد کنار پنجره فولاد شفاتو می بینی ... اللهم الرزقنا حرم حرم ، حرم حرم .
5. تهدمت.mp3
6.82M
( علیه السلام ) 🎤 تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ‏ الْهُدَى قَد قُتِلَ الْمُرْتَضَى ( واویلا ) 2 الله اکبر دم سحره وقت اذونه میره به مسجد غریبونه نماز آخر و بخونه وای از دل مولا ، وای از دل زهرا الهی دخترش نبینه سر شکسته ی پدَرو بسه همون یه روز می بینه سرِ میونِ تشت زَرو تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ‏ الْهُدَى قَد قُتِلَ الْمُرْتَضَى ( واویلا ) 2 الله اکبر فدای چشم تر علی تو سجده ی آخر علی می ریزه خون از سر علی وای از دل ارباب ، افتاده تو محراب عمیقه زخم فرق سرش دل حسن رو می سوزونه محاله بیشتر از دو سه روز کنار بچه هاش بمونه تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ‏ الْهُدَى قَد قُتِلَ الْمُرْتَضَى ( واویلا ) 2 الله اکبر می گیره شهر کوفه عزا تو این شبای ماه خدا چه کربلایی شده به پا می خونه از امشب ، وای از دل زینب شبیه اون روزا مدینه شروع روضه خونی شده می مونه یادگاری براش عمامه ای که خونی شده تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ‏ الْهُدَى قَد قُتِلَ الْمُرْتَضَى ( واویلا ) 2
2. بک یا الله.mp3
4.85M
🎤 بک یا الله به رسولَ الله به سرِ شکسته علی ولی الله نیمه شب اومدم تا برسونی به مُرادم تو سرازیریِ قبرم برسه علی به دادم جنازم و میبرن وادیُ السلامِ علی علی امام من است و منم غلام علی ... بک یا الله به امینَ الله به کبودی رخ اِنسیهَ الحَورا همه آرزوم همینه تو شلوغیای محشر که کسی فکر کسی نیست من باشم کنار مادر تموم احترام من به احترام علی علی امام من است و منم غلام علی .. بکَ یا الله به حسن مولا به سر بریده ی امام عاشورا سال دیگه شب احیا عبدِ خوب خدا باشیم پا رکاب اباصالح هممون کربلا باشیم با لب تشنه کُشتنش به جرم نام علی علی امام من است و منم غلام علی ... .
4. یاعلی یاعظیم.mp3
6.91M
🎤 یا علیُ یا عظیم یا غفورُ یا رحیم بینِ بستر ، ذکر حیدر آیه ی « فَأَمَّا الْيَتِيمَ » یتیم یتیم سفارشِ آخر بدره حسن ، حسین بچه یتیما یادتون نره یادتون باشه کولِ بارِ من یه شب زمین نمونه چشم خیلی از بچه های شهر پیِ یه لقمه نونه الله ، الله الله ، فِی الْاَیْتامْ یا علیُ یا عظیم یا غفورُ یا رحیم یا علیُ یا عظیم یا غفورُ یا رحیم بینِ بستر ، ذکر حیدر « لَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ» آهای آهای مردمی که یه عمرِ سیرید شده یه بار دست یک یتیمو بکیرید یادتون باشه ، فرموده خدا یتیم برام عزیزه ابرای چشاش وقتی می باره توو دست من می ریزه الله ، الله الله ، فِی الْاَیْتامْ یا علیُ یا عظیم یا غفورُ یا رحیم حرف مولا ، با یتیما گشته « تُكۡرِمُونَ ٱلۡيَتِيم » بیاید بیاید ای یتیما بیش باباتون میخوام بگم حرف آخرم رو براتون حقِ نونِ من رو ادا کنید به اشک من بخندید اما روزی که زینبم میاد چشماتونو ببندید ... لا یُوم لا یُوم کَیَومِک َیا حسین .. صلی الله علی الباکین علی الحسین ...
. یاغفار و یا ستار... من از ته چاه میبرم نامت را با حسرت و آه می برم نامت را الغوث که تو پناه توّابینی با بار گناه می برم نامت را 🌱🌱🌱🌱 ماندیم  در اضطراب و اندوه گناه در سایه ی شکیم و در انبوه گناه گفتند به کاه، کوه را میبخشی پس سمت تو آمدیم با کوه گناه 🌱🌱 ✍مهدی کبیری .
. مست ها را شراب لازم نیست عالمان را کتاب لازم نیست تا ابد بین جهل بیدارند غافلان را که خواب لازم نیست با تو که نور فی السما هستی بودن آفتاب لازم نیست دل اگر محرم حریم شود بر نگاهش حجاب لازم نیست جبرمان کن برای بندگی ات بیش از این انتخاب لازم نیست بنده ای را اگر نرنجانیم میپذیری، ثواب لازم نیست ما که ذوبیم بین آتش شرم بیش از اینها عذاب لازم نیست تو که از هرچه هست، آگاهی پیش رویت نقاب لازم نیست من که با پای خویش آمده ام پس خطاب و عتاب لازم نیست *** کاش روزی که دستمان خالیست لحظه ای که جواب لازم نیست روی پرونده های مان حیدر_ بنویسد حساب لازم نیست ... ✍مهدی کبیری .
به نام خدا الهی استعملنی لما خلقتنی له 💠💠💠 قبل از ظهور حضرت مهدی غربال میشن مردم دنیا با چشم بندی، محو جادوی دجال میشن مردم دنیا هرجای دنیا هرکی عاشق شد_ با معرفت دینش رو میسازه من شک ندارم آخر این خط_ هرکس که غافل باشه میبازه آزاده های اون سر دنیا تو سختیاشون با خدا میشن این درده که تو مرکز شیعه یک عده ای از دین جدا میشن یه عده ترسیدن از این فتنه با باد قیل و قال میرقصن میخوان که همراه جماعت شن تو پارتی دجال میرقصن شاید اونی که دشمن دین بود امروز حر باشه کف میدون اونی که رو اسمش قسم خوردیم توی قنوت ما بشه ملعون تاریخ خیلی عبرت انگیره شیرینه گاهی ،گاهی غم داره ما هم نباید مطمئن باشیم این راه خیلی پیچ و خم داره ای کاش در دنیا و در عقبا رسواترین، عاشق ترین باشیم ما حاضریم تنها بشیم اما یار امیرالمومنین باشیم هر مدعی که اسمش عاشق نیس آقا خودش از ما خبر داره یار امیرالمومنین بودن این روزا خیلی درد سر داره گاهی اسیر طعنه و حرفی گاهی پریشون غم و غربت آره باید جون داد و غیرت نه خیلی قشنگه مرگ باعزت 402/01/18 .
. (۴) ✔️سه عرصه مهم هنرِ شاعر متعهد، در آفرینش شعر مطلوب و قابل دفاع، در سه عرصه متجلّی می‌شود: ۱. نگرش و بینش 2. موضع و واکنش عاطفی 3. پردازش هنری و شیوه بیان شاعرانه. در تبیین سه اصل یاد شده، توجه به این نکات ضرورت دارد. سطح نخست: دیدگاه و نگرش شاعر درباره یک موضوع، دیدگاه و اندیشه خود را مرور می‌کند. به عنوان مثال، در مواجهه با بدحجابی یا بی‌حجابی، می‌تواند یکی از این دیدگاه‌ها را داشته باشد: الف) برخورد تنبیهی همراه با خشونت ب) برخورد ملاطفت‌آمیز و تبیینی سطح دوم: واکنش عاطفی در این عرصه، شاعر با محور تاثیر و تاثرات فرهنگی‌-اجتماعی، موضع عاطفی و واکنش خود را در قبال موضوعات مذکور در شعر نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر شاعر معتقد به این موضوع باشد که: «بسیاری از بدحجابان یا بی‌حجاب‌ها افرادی ناآگاهند و اگر بدانند پشت‌پرده موضوع بدحجابی یا بی‌حجابی چه کسانی هستند، مطمئناً راه خود را از آنان جدا می‌کنند...» با این‌حساب، شاعر به جای انتخاب برخوردی خشن و توبیخ‌آمیز، عکس‌العملی مهربانانه، همراه با انعطاف انتخاب می‌کند. سطح سوم: پردازش شاعرانه در این بخش، نوع روایت زبان و شیوه بیان شاعر، قابل رصد و ارزیابی است. این که شاعر در ارائه نگرش و واکنش‌های خود، زبان و بیان سالمی را به کار بسته است؟ آیا این شیوه بیان، جذاب است؟ آیا این شیوه بیان، غیرمستقیم و شاعرانه است یا شعاری و موعظه‌محور؟ و.... شاعر واقعی دیدگاه خود را در لایه‌های درونی شعر پنهان می‌سازد و آن‌چه در رویهٔ شعر آشکار است، بیان عاطفی و شاعرانه اوست رعایت این اصول شعری، جذابیت، تغییر حال و باور مخاطب را رقم می‌زند. جمع‌بندی عیار هنریِ شعر تبیینی، با مرور سطوح یاد شده تعیین می‌شود: ١. غنای فکر و نگرش عمیق، ٢. موضع و واکنش عاطفیِ اثرگذار ٣. پردازش شاعرانه و بیان غیر مستقیم نمونه مثال شعری: در این شعر، موضع عاطفی شاعر در نوع بیان (حسی-عاطفی، لیّن، تبیینی) از دیدگاه انعطاف‌آمیز او حکایت دارد. دیدگاهی که در لایه‌های درونی شعر گنجانده شده تا شعر، از تهمت شعار و بیانیه‌سرایی مصون بماند.... ما گردی از تو را به صبا هم نمی‌دهیم! هستیم همچو کوه بر این نکته پای‌بند زلفی ز دختران تو از شانه عفاف بیرون مباد! تا که پلشتان به هم زنند... ایران بی شهید و شهادت چه ظلمتی است یعنی تو را ز وحشت و ظلمت بیاکنند؟ شمعی ز مهر فاطمه در من شکفت و گفت: ایرانیان پاک....(*)، پروانه منند گفتم: ولی گروهی از اینان...، اشاره کرد محتاج توبه‌اند ولی پاک‌دامنند... (*شعر از نظر وزنی مخدوش است؛ شاعر محترم، دچار خطا در قرائت شعر شده است) ✍ 👇
. (۴) ✔️سه عرصه مهم هنرِ شاعر متعهد، در آفرینش شعر مطلوب و قابل دفاع، در سه عرصه متجلّی می‌شود: ۱. نگرش و بینش 2. موضع و واکنش عاطفی 3. پردازش هنری و شیوه بیان شاعرانه. در تبیین سه اصل یاد شده، توجه به این نکات ضرورت دارد. سطح نخست: دیدگاه و نگرش شاعر درباره یک موضوع، دیدگاه و اندیشه خود را مرور می‌کند. به عنوان مثال، در مواجهه با بدحجابی یا بی‌حجابی، می‌تواند یکی از این دیدگاه‌ها را داشته باشد: الف) برخورد تنبیهی همراه با خشونت ب) برخورد ملاطفت‌آمیز و تبیینی سطح دوم: واکنش عاطفی در این عرصه، شاعر با محور تاثیر و تاثرات فرهنگی‌-اجتماعی، موضع عاطفی و واکنش خود را در قبال موضوعات مذکور در شعر نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر شاعر معتقد به این موضوع باشد که: «بسیاری از بدحجابان یا بی‌حجاب‌ها افرادی ناآگاهند و اگر بدانند پشت‌پرده موضوع بدحجابی یا بی‌حجابی چه کسانی هستند، مطمئناً راه خود را از آنان جدا می‌کنند...» با این‌حساب، شاعر به جای انتخاب برخوردی خشن و توبیخ‌آمیز، عکس‌العملی مهربانانه، همراه با انعطاف انتخاب می‌کند. سطح سوم: پردازش شاعرانه در این بخش، نوع روایت زبان و شیوه بیان شاعر، قابل رصد و ارزیابی است. این که شاعر در ارائه نگرش و واکنش‌های خود، زبان و بیان سالمی را به کار بسته است؟ آیا این شیوه بیان، جذاب است؟ آیا این شیوه بیان، غیرمستقیم و شاعرانه است یا شعاری و موعظه‌محور؟ و.... شاعر واقعی دیدگاه خود را در لایه‌های درونی شعر پنهان می‌سازد و آن‌چه در رویهٔ شعر آشکار است، بیان عاطفی و شاعرانه اوست رعایت این اصول شعری، جذابیت، تغییر حال و باور مخاطب را رقم می‌زند. جمع‌بندی عیار هنریِ شعر تبیینی، با مرور سطوح یاد شده تعیین می‌شود: ١. غنای فکر و نگرش عمیق، ٢. موضع و واکنش عاطفیِ اثرگذار ٣. پردازش شاعرانه و بیان غیر مستقیم نمونه مثال شعری: در این شعر، موضع عاطفی شاعر در نوع بیان (حسی-عاطفی، لیّن، تبیینی) از دیدگاه انعطاف‌آمیز او حکایت دارد. دیدگاهی که در لایه‌های درونی شعر گنجانده شده تا شعر، از تهمت شعار و بیانیه‌سرایی مصون بماند.... ما گردی از تو را به صبا هم نمی‌دهیم! هستیم همچو کوه بر این نکته پای‌بند زلفی ز دختران تو از شانه عفاف بیرون مباد! تا که پلشتان به هم زنند... ایران بی شهید و شهادت چه ظلمتی است یعنی تو را ز وحشت و ظلمت بیاکنند؟ شمعی ز مهر فاطمه در من شکفت و گفت: ایرانیان پاک....(*)، پروانه منند گفتم: ولی گروهی از اینان...، اشاره کرد محتاج توبه‌اند ولی پاک‌دامنند... (*شعر از نظر وزنی مخدوش است؛ شاعر محترم، دچار خطا در قرائت شعر شده است) ✍ 👇
. سلام_الله_علیها انتقامش را گرفت این‌گونه با اعجازِ آه آهِ او شد خطبۀ او، روز دشمن شد سیاه قصۀ کرب‌وبلا را دختری تغییر داد کاخ‌ها ویرانه شد، ویرانه‌اش شد بارگاه چادرش دست نوازش بر سر صحرا کشید سبز شد خارِ مغیلان و فدک شد هر گیاه دختر این قوم تکلیف حجابش روشن است چادرِ او تار و پودی دارد از خورشید و ماه دختر اِنّا فَتَحنا اشک می‌ریزد ولی گریه‌های او ندارد رنگ زاری هیچ‌گاه بر سرش می‌ریخت خاک از بام‌ها، می‌سوختند دخترانِ زنده در گور عرب از این گناه بین طوفان، غنچه و گل سر در آغوش هم‌اند او به زینب یا که زینب می‌بَرَد بر او پناه تا شود زهرا، فقط یک کارِ باقی مانده داشت شانه زد بر آن پریشانِ تنور و قتلگاه چون زبانش بند می‌آمد خجالت می‌کشید با سرِ بابا سخن می‌گفت، اما با نگاه آه بابا! پا به پایت سوختم، خوردم زمین رنگ گیسویم دلیل و زخم پهلویم گواه ماند داغِ نالۀ من بر دل دشمن، فقط خیزران وقتی که خوردی زیر لب می‌گفتم آه جنگ پایان یافت بعد از تو چهل منزل ولی عمه می‌جنگید با دستان بسته، بی‌سلاح اربعین من نیستم از او سراغم را نگیر این امانت دار را شرمنده‌تر از این مخواه بعد از این هرجا که رفتی با تو می‌آیم پدر پای من زخمی‌ست اما روبه‌راهم روبه‌راه... ✍ . . (٧) نمونه شعر تبیینی، که سه اصل یاد شده، به ظرافت در آن بازتاب هنری یافته است: قصۀ کرب‌وبلا را دختری تغییر داد کاخ‌ها ویرانه شد، ویرانه‌اش شد بارگاه چادرش دست نوازش بر سر صحرا کشید سبز شد خارِ مغیلان و فدک شد هر گیاه دختر این قوم، تکلیف حجابش روشن است چادرِ او تار و پودی دارد از خورشید و ماه شاعر در این ابیات، اصول مهم عزت نفس، ذلت‌ناپذیری و نیز نتایج اثرگذار آه مظلوم را به بیانی شاعرانه با محوریت دو اصل تبیین نموده است: الف) نگاه حسی- عاطفی ب) بیان استعاره‌محور که در دو بیت پایانی، نمود عینی خاصی یافته است. 🔶 برجسته‌سازی چادر دخترکی سه‌ساله که تار و پودش از خورشید و ماه است، 🔶 تبیین تاثیر گذاری آن در بحران اسارت از نکات مهم این شعر تبیینی است. 🔹نقش اثرگذار نگاه حسی، 🔹دغدغه تبیین محتوای غیر مستقیم 🔹بیان شاعرانه برای این شعر تبیینی، فرجامی خوش رقم زده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالعزیز . نمی دانم که بودم، کجا بودم، چه می کردم... انگار غباری از یاد رفته بر شانه ی نسیمی، یا صدایی دور از موجی کوچک در پهنه ی دریایی، یا مضمونی غریب در دیوانی بشکوه. شعرهای دوستانم را خیلی نمی شنیدم، از بس گرم گفتگو بود چشم هایم با امامم. می دیدم چقدر بزرگ است و چقدر تنهاست. تاریخم گفت: «علی ها بزرگ اند، بزرگان تنهایند در میان تن هایان...» در گرماگرم این رنج‌مویه ها البتّه قرار بود شعر هم بخوانم، گرچه آن یار غار و رفیقش نمی خواستند و تلاش هم بسیار کردند و چه و چه...گویا هنوز نفهمیده اند غزّت خدا راست فقط و هرچه او بخواهد، همان می شود. «مَا شَاءَ اللّٰهُ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ، مَا شَاءَ اللّٰهُ لَامَا شَاءَ النَّاس، مَا شَاءَ اللّٰهُ وَإِنْ كَرِهَ النَّاسُ، حَسْبِىَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبِينَ... حَسْبِىَ اللّٰهُ رَبُّ الْعالَمِينَ.» وقتی پیش از آغاز شعرخوانی ها، به آقاجان قامت بستیم و نماز خواندیم و سلام دادیم، رفتم پشت سرشان و ایستادم با اشک از خدایم خواستم که «بارالها! اگر امشب اقبال شعرخوانی ام شد، با شعرم حال آقاجان خوش شود و به دلش بنشید غزلم.» و سپاس خدایی راست که حاجتم را روا کرد. افزون بر مهربانی های بسیار و بی دریغ رهبرم در گاه خوانشم، در های روشنگرانه ی خودشان هم به شعر این کمترین اشاره کردند و دانستم که شکر خدا غزلم دل آقاجان را برده است و چه سعادتی بهتر از این؟ البتّه هرچه بوده و هست، نگاه و عنایات ویژه ی حضرت حجّت است و بس. امید که به گونه ای بزی ام که هماره نظر مهرشان با من باشد. به امید شهادت. یا علی
امام حسین ع
هوالعزیز . نمی دانم که بودم، کجا بودم، چه می کردم... انگار غباری از یاد رفته بر شانه ی نسیمی، یا صدا
. به . . من شرابم، شادی ام، شیون نمی آید به من رودی از روحم، سراب تن نمی آید به من هر قبایی را که خیّاط تعلّق دوخته ست تن زدم، امّا سر سوزن نمی آید به من از پیمبر منبری حتّی نمی آید به شیخ مسجدم، امّا امام من نمی آید به من! بارها دنیا به من رو کرد، امّا... بگذریم! خواب هم در حجله ی این زن نمی آید به من شهر خاک خانه ها را بر سر خود ریخته ست کوچ! همراهم بیا! مسکن نمی آید به من سرنوشتم زورقی بر موج گیسوی کسی ست غرقه ی او گشته ام، من من نمی آید به من در شب تاریک و بیم راه و خوف بی کسی غیر او از وادی ایمن نمی آید به من چشم را بر هم زدم، انگار در طور من است او «تراني» گفت و دیدم «لن» نمی آید به من! «گرچه اسرار الهی را در او دیدم، ولی» گفتن این حرف ها اصلا نمی آید به من! پادشاهی مهربان است و پناهم می دهد از جوار رحمتش رفتن نمی آید به من «اشکم و از گوشه ی چشم یتیم افتاده ام» در جهان بی علی ماندن نمی آید به من پشت سر ردّ اُحُد بر گُرده بود و پیش رو تیغ می بارد اگر، جوشن نمی آید به من سینه جان! مستی کن و با خنجر کوفی بگو شادمان باشد که پیراهن نمی آید به من چون نسیم آزادم و هرجا که باشم، باز هم اهتزاز پرچم دشمن نمی آید به من تا کجا باید سرم روی تنم زاری کند؟ تیز کن شمشیر را! گردن نمی آید به من کربلایی زخم روی پیکرم رقصید و باز از سماع تیر، دل کندن نمی آید به من با رفیقان شهیدم عهد در خون بسته ام! بی کفن می مانم و مدفن نمی آید به من . ✍ .
2. صوتی ماه من علی.mp3
4.92M
( علیه السلام ) ماه‌ من علیِ ... قالَ رسولُ الله : اَنَا الشَّمس وَ عَلیُّ القَمَر شب غم ها فقط با علی میشه سحر .. ماه‌ من علیِ تنها تکیه گاه من علی ماه‌ من علیِ بخشش گناه من علی ماه‌ من علیِ روشنای راه من علی نرسد اگر ، به علی کسی به کجا رود ؟ به کجا رسد ؟ به خدا قسم ، که اگر کسی به علی رسد ، به خدا رسد .. یا غایتَ الامالَ العارفین اشکِ منو ببین ، علی نِعمَ الامیر « اَغْنِ کُلَّ فَقیر » دست منو بگیر علی ماه‌ من علیِ تنها تکیه گاه من علی ماه‌ من علیِ بخشش گناه من علی ماه‌ من علیِ روشنای راه من علی
1. یا هو 1396.mp3
10.15M
( علیه السلام ) یا هو یا مَن هو یا مَنْ لَیسَ الا هو یا مَنْ هو مظهر العجایب یا مَنْ هو حاضر و غایب یا منْ هو اول وآخر یا منْ هو باطن و قاهر یا مَنْ هو ساقیِ کوثر یا منْ هو حاکمِ محشر یا من هو قادرِ مطلق یامن هوحقُ مَعَ الْحق ( تکرار بند اول ) یا هو یا مَن هو یا مَن لَیس الا هو یا نورْ ، یا مَنْ نور یا مَنْ نورٌ اَلا نورْ یا مَنْ هو مُنتهی مُنایی یا مَن هو غایتُ رجایی یا مَن هو طبیبُ القلوبی یا من هو کاشفُ الکروبی یا مَن هو قاهرِ العَدو یا مَن هو والیَ الولی یا مَن هو فارسُ العرب یا مَن هو مرتضی علی ( تکرار بند اول )
3. می لرزن آسمونا.mp3
6.69M
( علیه السلام ) می لرزن آسمونا ، می بارن همه ابرا مَرهم نیست ، که بذارن رو زخم ، سر آقا دست یتیما ، کاسه ی شیره کاشکی بابا حیدر شفا بگیره اشکاش روونه دستای لرزون ، رو به آسمون چشمای گریون ، سر پر خون کاشکی بمونه وقت استجابت دعا شد خدا میدونه رو لبش سرود رستگاری داره می خونه دیگه داره میره ... ( علی یا علی یا علی یا علی .. ) تکرار بی تابه ، دل مولا ، چشماشه ، شده دریا سی ساله ، شب و روزش دلتنگه ، برا زهرا دنیا برا اون ، مثل قفسه فاطمه از راه ، داره میرسه چشماشو بسته سی ساله که از یادش نرفته غم مدینه از تو خاطرش نمیره زخمِ به روی سینه دیگه داره میره ... ( علی یا علی یا علی یا علی .. ) تکرار می سوزه ، میون تب ، از دنیا ، میره امشب داره این ، دم آخر ، دلشوره ، برا زینب چشمای زینب ، داره می باره دست حسینو ، علی میذاره تو دست عباس انگاری مولا ، داره می بینه جسم حسینش ، روی زمینه تنهای تنها .. می بینه یکی سر حسین رو داره می بره ؟؟ می بینه که ناموسش دوباره سیلی می خوره ؟؟ دیگه داره میره ... شب 21رمضان