4_5956403951971600616.mp3
3.66M
🌴 #دعای_عهد *اُستادفرهمن*
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ،
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم🌸🍃
ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیک الفرج..
🌴 @eshragholqoran
⚜┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄⚜
#مواضع_پنج_گانه_دستگاه_تكلّم
🔶اين مواضع عبارتند از:
⚜١- جوف=بالای پرده دیافراگم تا راه دهان. ..
🔶٢- حلق= محدوده تارهای صوتی
⚜٣- لِسان = محدوده زبان کوچک؛ ریشه زبان بزرگ ؛ وسط زبان ؛ کناره های زبان ؛ سر زبان و ابتدای زبان(نوک زبان)
🔶٤- شَفَتَيْن =مجموعه دو لب
⚜٥- خَيْشوم= فضای بینی
#مواضع_دستگاه_تكلّم را مي توان به (استان)هاي يك كشور تشبيه كرد آنگاه هر استان خود به شهرستان (مخرج) و شهر(حروف) تقسيم مي شود!
🔶در هر موضع يك يا چند مخرج براي حروف وجود دارد.
✅ #مخارج_خروف_و_تعداد_آنها
#تعريف : مخرج يعني (محل تولید وخروج حرف )؛ و در تجويد عبارت است از:
(( #جايگاه_توليد_و_محل_خروج_حرف))
🔶_هواي خارج شده از #ريه ها، پس از عبور از حنجره، اعم از اين كه #تارهاي_صوتي را مرتعش #سازد يا مرتعش #نکند ، در يكي از قسمت هاي دستگاه تكلّم محدود شده و بدين ترتيب (حرف) ايجاد مي گردد :
#محل_مزبور را كه بازدم هوا در آن به (حرف) تبديل مي شود، را (مخرج حرف) نامند. مانند محل تلاقي زبان؛ ریشه بزرگ با زبان كوچك+ارتعاش تارهای صواتی كه از آن، ((ق)) و ((ك)) توليد مي شود #مهمّ
و يا محل تلاقي دو لب كه از آن (( حرف #ب +ارتعاش تارهای صوتی )) توليد مي گردد. #مهمّ
🔶تعداد مخارج حروف، ١٧ عدد است. هرچند برخي از اهل اداء، آن را ١٤ و ١٦ عدد نيز ذكر كرده اند اما قول #مشهور_همان_١٧_عدد_است.
🔶ترتيب شمارش و نام گذاري مخارج حروف از سمت ريه ها به سوي دهان است.-->
١- موضع جوف #بطن شکم به سمت بالا..(جَوْف)= در لغت به معناي (درون- ميان- بطن) آمده است. ((اَجْوَف)) يعني (ميان تهي).
🔶در اصطلاح تجويد، به ((حجم و فضاي خالي دستگاه تكلّم جوف )) گفته مي شود. اين موضع در واقع يك مخرج بيشتر ندارد #آ . به عبارت ديگر، خودش ((مخرج اول)) دستگاه تكلّم محسوب مي شود.
مخرج اول: محل خروج الف مدی و یا الف کشیده و آنگاه حروف مد یاء و واو مدّی ))
اين حروف بدون تكيه به قسمت معيني از دستگاه تكلّم، در ((فضاي)) دهان توليد و خارج مي شوند.#مهمّ
((حروف مد)) كه به آنها حروف (( #مدّوَلين)) نيز گفته مي شود، عبارتند از:
#الف مدي، #واو مدي، #ياء مدي
اين سه حرف در كلمات، (( آ تُونِِی))
((اُوذينٰا)) و ((اُوتينٰا)) جمع آمده اند.
🔶الف مدی :👇👇
82-ghalvash.mp3
1.42M
👆🏻👆🏻
☀️ اذان بسیار زیبا ، حرفه ای و ماندگار مرحوم استاد راغب مصطفی غلوش
🎼 این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است .
✅ ادامه: #موضع_جوف_و_محل_خروج_حروف_مدّی :
🔶 #الف_مدِی: صدای تست که از کشیده شدن فتحه حاصل می شود.
هنگام تلفظ #الف 'ا ؛ تنه زبان به پایین و کمی به عقب متمایل میشود.
و آرواره زیرین ؛ با کمی پایین آمدن به باز شدن دهان کمک میکند و با کشش صوت ؛ #لف_مدی تولید میشود. اگر این حالت از لحاظ زمانی به #نصف کاهش پیدا کند(( فتحه)) تولید می گردد.
💠 لذا در زبان عرب #هیچ_تفاوتی در تلفظ ((فتحه)) و #الف_مدی نیست.
مگر از#لحاظ ((زمانی)) کشش صوت ! ( #تفاوت_کمّی)
⚜تفاوت حالت ترقیق الف مدی(رقیق و نازک شدن صدای الف ) با حالت تفخیم آن ( پرحجمی و صدای درشت الف) در این است که سطح #زبان در حالت ترقیق نسبت به تفخیم ان از #سقف دهان فاصله ے کمتری دارد ؛ و در الف مفخّم ؛ به کف دها نزدیکتر می شود.
ملاحظه می گردد که این صدا به مخرج حرف #خاصّی ؛ تکیه و تمایل ویژه ندارد که بتواند آن حرف را (( مادر )) الف مدّی دانست و لذا ⚜الف مدّی #مطلقاً #جوفی است. و یک صدای کشیده از جوف(فضای خالی ) می باشد.
✅ نکته 'ا _ َا #هرگز اول کلام نمی آید -->وسط و آخر کلام می آید. #مگر حرفی قبل از آن باشد :
💢مثال : ءَا_مَ_نُوا-->ءَامَنُوا
و باید در میزان کشش بسیار دقت شود #مهمّ 🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻تلاوت سوره شمس، علق۱تا۵
💠قاری: استاد کرم زین
💎مدت تلاوت: ۶دقیقه
💠نوع تلاوت: مجلسی
✅ @eshragholqoran
✅ #واو_مدّی
🔶 واو مدّی عبارت است از #واو_ساکنه_ماقبل_مضموم))
هنگام تلفظ واو مدّی #جلوی زبان به پایین و عقب زبان به سـوی کام متمایل میشود_البته تا حدِی که عبور هوا از میان زبان و کام بالا هیچ سایشی ایجاد نکند.
اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش پیدا کند((ضمّه))تولید میشود؛ پس
🔶در زبان عرب #هیچ تفاوتی بین #ضمّه و #واو مدّی نبست #مگر از #لحاظ زمانی کشش صوت(تفاوت کمّی)
🔶در واو مدّی ؛ لب ها با گِرد شدن یا جمع شدن به تکمیل صدای واو مدّی کمک می کند.
پس واو مدّی صرفاً با گِرد شدن لب ها
(( #اشمام)) ایجاد نمیشود
#بلکه نقش زبان در تولید این صدا غیر قابل انکار است.
باید دانست در واو معمولی نیز عیناً همین روش توسط زبان به عمل می آید #اِلّا اینکه در #واو مدّی مجرای عبور هوا کمی(( #روان_تر)) است و در واو معمولی ؛ مخرج حرف ؛ کمی فشرده تر و هوا نسبتاً دارای سایش است. 🔶⚜🔶
✅ #یاء_مدی عبارت است از((یاء ساکن ما فبل؛ مکسور))
🔶هنگام تلفظ یاء مدّی #تنه زبان به جلو و بالا و عقب زبان به #پایین میل میکند ؛ ⚜در این حالت #تنه_زبان کمترین فاصله را با سقف دهان دارد؛ اما نه به #حدّی که هوای خروجی از میان آنها ؛ دچار #(( سایش )) گردد ؛
🔶اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش یابد ؛ صدای ((کسره)) تولید میشود؛ پس :
⚜در زبان عرب #هیچ تفاوتی بین(( کسره )) و(( یاء مدّی)) نیست ؛
مگر از لحاظ (( زمان)) کشش صوت !
(( تفاوت کمّی))
🔶یاء مدّی و یاء ساکنه معمولی نیز در مسأله((روان تر)) بودن صدا و عدم(( سایش ))هوا در یاء مدی متفاوت هستند. در یاء معمولی ؛ مخرج حرف کمی فشرده تر و هوا دارای #سایش است. [نگارنده تنها تفاوت در حروف #جوفی را #روان_تر بودن صدای واو و یاء مدی و عدم #سایش_هوا می داند. ]
🔶ملاحظه میشود هر #سه حرف مدّی در تلفظ خود ؛ از ایجاد #سایش_جریان_هوا ؛ خود داری می کنند و از آنجا که در مسیر خروج خود با #هیچ عضوی #اصطکاک ندارند ؛
⚜ حروف ((جوفیه)) نیز به (( هوائیه )) مشهورند.
🔶 البته لازم به تأکید است که تمامی منابع #تجوید؛ واو مدّی را (( واو ساکنه ما قبل مضموم)) و یاء مدی را (( یاء ساکنه ما قبل ؛ مکسور)) نامیده اند ؛
اما از #الف_مدّی صرفاً [اصطلاح ساکن ماقبل مفتوح ] یاد می کنند!
و از حروف خاصّی نام نمی برند. !
⚜علت این است که واقعاً هیچ حرف ساکنی نمی توان یافت که با #فتحه ما قبل #الف مدّی بسازد.
✅ برخی(( #همزه )) را مادر الف مدّی می دانند ! حال آنکه #همزه با صدای (( #تیز)) خود در صورتی که با فتحه ما قبل ؛ همراه شود #الف_مدّی نمیسازد؛ #مهمّ
💢مانند: کأساً_مأو'ی_یأمُرُ
🔶اگر گفته شود(( با شُل کردن( یعنی تسهیل همزه ) و یا تبدیل همزه ؛ الف مدی می سازیم )) ! خواهیم گفت : این اختصاص به الف مدی ندارد.
⚜از (( چنین )) #همزه اے ؛ واو مدی و یاء مدّی نیز می توان ساخت ؛
(مٶمِنِین--->مُومِنِین ؛ اَلذِّئب --->اَلذِّیبُ)
و باز هم جای یک حرف مخصوص تولید #الف_مدی خالی است ! این همان #علت_مستقل دانستن #الف_مدی به عنوان یکی از حروف #الفبا است. مهمّ
که بسیاری از #علمای قدیم و جدید بدان معتقدند.
⚜پس فقط الف مدی ؛[جوفی مطلق است ]
و دو حرف مدّ دیگر به علت روان بودن ؛ (( شباهت )) به الف مدّی پیدا کرده اند. #مهمّ
🔶 #علامه_ابن_الجَزَری در کتاب(( التَّمهِید فِی عِلمِ التَجوِید)) گوید :
(( این صفت #مدّوَلین) در اصل ؛ ویژه الف مدی بوده است و واو و یاء مدی شباهت به الف مدّی دارند... #مهمّ جریان هوا در الف بیشتر از واو و یاء مدی است و هنگام تلفظ ان #زبان تکیه و استقرار بر موضعی از دهان ندارد )) #مهمّ 🔶⚜🔶
🌿 #تنها تمنایم از عزیزانی که مطالب دانش تجویدی را پیگیری می فرمایند؛ توجه به نکات ویژه در این مطالب داشته باشید.
#موفق و پیروز باشید.
🔶 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
باعرض تحیت
نطر شما را به #خلاصه_ای از مطالب گذشته معطوف می داریم:
✅در گویش فارسی ما الف اول و دوم داریم 💢آزاد_آباد-->قانون مدونی هم برای حدَ کشش تثبیت نکرده اند و تفخیم و ترقیق هم ندارد
[هرگز با کم کشیده شدن هم تأثیری بر حرکات کوتاه در گویش فارسی ندارد. ]
💢بَرادَر /این قانون برای واو
و یای کشیده در گویش فارسی هم صادق است. ( کمیت و کیفیت)
و تنها وجه تشابه با #الف مدی در قرآن اینکه #هردو جوفی هستند +دمیدن هوا #تمام
✅ اما الف مدّی 'ا َا
#اختلاف هم ایجاست! بعضی نظر بر این دارند که الف مخرج مشخصی یعنی جایی که این الف را بسازد و تولید کند ندارد و حروف را ۲۸ #عدد می دانند.
[ الف مدی در قرآن هرگز اول کلام نمی آید ]
[بعد از حروف درشت تفخیم و بعد از حروف رقیق ترقیق می شود.]
[ و اگر نصف شود فتحه را می سازد ]
#در واقع این فتحه است که الف مدی را ایجاد می کند.
[ الف و فتحه مثل هم تلفظ میشود و تنها تفاوت در میزان کشش است و این قانون برای واو و یای مدّی هم مدوّن است. (کیفیّت) ]
🔶ارتباطی با همزه ء ندارد چرا که همزه جایگاه خاصّ برای تولید دارد. #مهمّ
و می یابیم که هم الف مدی و هم همزه #تعریف های خاصّ خود را دارند.( نظر آنها که حروف حجا را ۲۹ عدد می داننذ.)
🔶⚜🔶
✅ نکته اے که لازم میدانم در مورد (همزه ء قطع گفته شود اینکه:
صدای ء یا الف غیر مدّی با ؛ حرکات کوتاه َ ِ ُ از نظر صوت و میزان کشش #همنوا می باشند؛ #مهم /ّ بدین جهت می بینیم؛ گاهی حرکات کوتاه در مد~ منفصل نیز سبب مد میشوند.
💢مثال: اِنَّآ أَنزَلْنَا در قرآنهای کتابت رسم الخط بجز قرآن رسم الخط عثمان طه
🔶 #ء قطع : حرکات کوتاه /علامت سکون؛ ٶ ئ أَ أِ أُ /را پذیراست و تنها میزان کشش #یک حرکت می باشد و در اول وسط و آخر کلمات مشاهده میشود.
🔶 در صورتی که الف مدی یک حرف جوفی و کشیده و طابع #تنها فتحه ماقبل 💢مانند: صَا_ ثَا _سَا_ هٰا 'ا
می باشد و فتحه و الف مدی #مثل هم در #هم_آوای در صوت و فقط از نظر میزان کشش تفاوت دارند.#مهمّ
و یکی ازدلایل نسبت تشبیه الف مدی و غیر مدی حرکات کوتاه می باشند در صدا و #نه همزه ء قطع /
🔶از آنجای که ما در قرائت قرآن ملزم به رعایت لحن عرب می باشیم؛ انسجام و برابری صدای حرکات کوتاه با #ء در میزان کشش است. ( حرکات کوتاه مادر و زاینده الف مدی و حروف کشیده دیگر است ) نسبت جوفی بودن حروف مدّی نیز با #رعایت_لحن_عربی در تلاوت از #اطلاق جوفی بودن می کاهد. .
🔶 الف همزه وصل هم
💢مثل: ا_اَلذِینَ هیچ ارتباطی با الف مدی و غیر مدی ندارد#مهمّ
#تنها حکم تعریفش در نقش #کمک و ابتدا به کلماتی که با سکون 💢هْبِطَ/تَّخَذَ/است. #مگر_در_تشخیص_نوع_حرکت..
( حکم عصا در دارد که سالخوردگان و روشندلان می گیرند. ) 🔶⚜🔶
و در مورد جایگاه محل خروج ء در جایگاه خودش نیز بحث خواهد شد. #ان_شاءالله. .
🔶 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
41.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️تلاوت سوره های حجرات فتح با صدای استاد #منشاوی
قابل تقلید☑️
1_63598796.wav
5.8M
ه #اذان_ماندگار|🗣اذان با صدای حسین صبحدل👆👆👆
#پیام_رسان_فرهنگ_نماز_باشیم
@namaz_ir
@Laylatolghadrnoor
#اذان_ظهر به وقت شرعی تهران۱/۷/۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رقیه جان!
تو به همه ثابت کردی
اگر کسی صادقانه حضرت پدر را صدا بزند، پدر با سر سراغش خواهد آمد!!
🤲 خدایا به حقّ ناله های جانسوز حضرت سه ساله سلام الله علیها
بارالها حضرت ظهور بقیة الله پدر مهربان مارا برسان. ..
🏴 شهادت #حضرت_رقیه_سلام_الله_علیها تسلیت باد.
#نوای_انتظار
#شهادت مُجِیبُ الدَّعَوَاة بنت الحسین علیه السلام ▪️حضرت رقیه سلام الله تسلیت باد ▪️⭐️▪️
@eshragholqoran
4_5780502840514445317.mp3
12.83M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖
🔶استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه نهم
✅ @eshragholqoran
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
2 #موضع_حلق :
🔶حلق از دیدگاه علم تجوید
قسمتی از دستگاه تکلم است که از پایین به ((تارهای صوتی)) در حنجره و از بالا به مرز زبان کوچک(( لهاۀ )) محدود می شود.
⚜البته زبان کوچک #جزء حلق نیست.
اما از نظر علم تجوید: #حلق_محوطه_اے است که بالای حنجره( ورودی های مری و حنجره ) قرار دارد ؛ و لذا حنجره و تارهای صوتی آن ؛ خارج از حلق و پایین تر از آن واقع شده اند.
🔶حلق در واقع #چهار_راهی است که بین راه های #دهان ؛ #فضای_بینی ؛ #مری و #حنجره قرار دارد.
🔶 و دارای #سه_مخرج است.
#مخارج حلق عبارتند از
1🔶 #اقصيٰ الحلق--->ا ا
۱👈دورترین قسمت حلق به زبان
۲🔶 #وسط_الحلق--->ا ا
۳🔶 #اَدنَی_الحلق --->ا ا
۳👈نزدیکترین قسمت حلق به زبان
که در هر یک از این تقسم بندی ها #دو حرف تولید می شود.
🔶اقصی الحلق:
در این موضع (( محل خروج دو حرف #همزه_ء_ و #ها تولید می گردد.))
🔶این مخرج دقیقاً در محل #تارهای صوتی واقع شده است (با توجه به محدوده واقعی #حلق : این مخرج پایین تر از حلق و در حنجره واقع است _ اما از آنجا که این تقسیم بندی ضرری بر اصل مطلب نمی زند ؛ به قصد هماهنگی با سایر مواضع در حلق با همین نام در اقصی الحلق ذکر و عنوان شده است )
#تارهای_صوتی)) در واقع
(( #دو_پرده_ے ظریف هستند که درون #حنجره قرار گرفته اند))
🔶حنجره محفظه اے است که از چند #غضروف تشکیل شده است.
#وقتی سر خود را به عقب می بریم ؛#قسمت جلوی حنجره به صورت برآمدگی #جلوی گردن مشخص می شود که به سیب #آدم معروف است.
#چاک یا فاصله ے بین لبه ے پرده های صوتی را در این محدوده #چاکنای)) گویند :
*هنگام اداء حرف #همزه ء تارهای صوتی به حدّی بهم نزدیک میشوند که به یکدیگر #می_چسبند ؛ و راه هوای خروجی از ریه ها را مسدود می کنند
هوا در #پایین_چاکنای محبوس شده ؛ و فشار به بالا وارد می کند و لحظه اے که تارهای صوتی #بشدّت از یکدیگر جدا میشوند ؛ #هوا به صورت #انفجار)) به بیرون ((پرتاب می شود و صدای همزه)) ایجاد می گردد.
🔶⚜🔶
✅ در تجوید لزوماً (می بایست (همزه ء )) به #تیزی و قدرت اداء شود و نباید به نرمی و سستی؛ #مهمّ )
✅نکته: در قرءَآن تنها؛ موردی که _به روایت #حفص از #عاصم_الزامی و می بایست #همزه ((سست)) خوانده شود:
✅ #خواندن #همزه دوّم در کلمه((ءَأعجَمِییٌّ )) {فصلت_۴۴ } است. که اصطلاحاً گویند: (( #همزه تسهیل می شود. ))
#تسهیل به زبان ساده:
((گرفتن #نبرة و تیزی و سختی از همزه می باشد. ))
🔶در این مورد در باب صفات حروف بیشتر بحث خواهیم کرد.
🔶و نیز #مخرج_حرف_((هاء ))
#تارهای_صوتی #بدون ارتعاش ؛ فقط به یکدیگر (( نزدیک )) می شوند و #چاکنای به حالت (( نیمه باز )) در می آید.
🔶و در نتیحه ؛ مسیر هوای #خروجی را (( تنگ )) می کند. #سایش_هوا در این محل؛ باعث ایحاد صدایی می شود که آن را حرف ((هاء )) می نامیم در واقع (( #بازدم صدا دار)) است ! و باید در اداء این حرف ؛ از افراط و تفریط در صدای #بازدم اجتناب کرد. #مهمّ
🔶 گاه ملاحظه می شود که حرف
(( هاء )) در قرائت به غلط با صدایی بین (( خ )) و (( ک )) و حتّی انسدادی شبیه ((ک )) تلفظ می شود.(عادت معمول برخی از قرّاء) ❌
( یعنی پرهیز شود از سایش بیش از حدّ هوا در مخرج حرف هاء ) _👇👇
( در تولید حرف همزه ء ارتعاش تارهای صوتی #وجود دارد #چرا که تاهای صوتی با شدّت از یکدیگر جدا می شوند.. و ء را با صدای قوی تولید می کنند ؛
#اما در تولید حرف هاء ارتعاش تارهای صوتی وجود ندارد و تنها تارهای صوتی بهم نزدیک می شوند و در حالت نیمه باز پرده ها ؛ صوت با سایش نسبتاً ملایم هوا خارج می گردد )
🔶 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜
با احترام مطالب را دقیق بخوانید #سخت نیست و دقت می طلبد و در استماع آیات همراه با مصحف دقیق در مواردی که شرح داده می شود استماع فرمایید. .سربلند و سلامت باشید #ان_شاءالله...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمًِاً لَقَالُوا لَوْلَا
فُصِّلَتْ آيَاتُهُ ءَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ
لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ ۖ وَالَّذِينَ لَا
يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ و َقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ
عَمًى أُولَٰئِكَ يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ{ 44 }
✅تلاوت زیبای استاداحمد #ابوالقاسمی از سوره مبارکه #فصلت
#صفحه 481 ؛ کامل..
🔶حتماً همراه با مصحف شریف قرآن [ روی عبارت ءَأعجَمِیٌّ ] دقت شود که اُستاد با تسهیل همزه تلاوت می فرماید.
4_446723143344586807.mp3
1.83M
🎙 قاری استاد منشاوی
📖 مقطع تلاوت مجلسی سوره مبارکه دخان _ مقام چهارگاه
✨ #هر کس در شب جمعه،
سوره دخان را قرائت کند
حق تعالی گناهانش را بیامرزد و هفتاد هزارفرشته برایش استغفار کنند✨
📚 تفسیر نمونه ۱۴۴/۲۱
🌴 @eshragholqoran
1_7060947.m4a
3.38M
🌴صلواه ابوالحسن ضراب اصفهانی
برشکوه و جلالت آقا امام عجل الله
💎 @laylatolghadrnoor
💧💎💧💎💧💎💧💎💧
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
⚜
🔶
✅ #مخرج_سوّم :
#وسط_الحلق نام دارد که محل خروج #دو_حرف( ع _ ح ) می باشد.
🔶در اثر تنگ شدن دیواره های حلق ؛ هوای بازدم ؛ بدون اینکه #مرتعش شود_سایش پیدا میکند و صدای گرفته و نسبتاً خشن(( ح )) ایجاد می شود.
🔶اگر به چنین وضعیتی ؛ صوت #حاصل از ارتعاش #تارهای صوتی هم اضافه شود ؛ آنگاه صدای(( ع )) تولید می گردد. ( حرف عَین با ارتعاش تارهای صوتی همراه است. )
در صدای(( ع )) از #گرفتگی و #خشونت(( ح )) خبری نیست ؛ #گویی صدای این حرف به #نرمی به دیواره های حلق کشیده می شود.!
✅ دقت بفرمایید :
#دوحرف (( ح )) و (( ع )) نباید با درشتی و تفخیم اداء شوند ! #مهمّ
🔶همچنین #افراط و #فشار در
(( ح )) و (( ع )) این دو حرف را
به (( خ )) و (( غ )) شبیه می سازد #مهمّ ❌
و تفریط آنها نیز صدای نامفهوم #جوفی تولید می نماید.!❌