#سیاسی_اجتماعی
#عید_مبعث
قال رسول الله ( ص ) :
إنّما بُعِثتُ لِأُتمِّم مَکارم الأَخلاق
فرا رسیدن مبعث پیامبر تفکر و تعقل ، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر مسلمانان جهان مبارک باد.
#سیاسی_اجتماعی
#عید_مبعث
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فرهنگی_تربیتی
#معرفی_کتاب
نام کتاب : حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی ره ( شرح نهایة الحکمه مبحث واحد و کثیر )
🖌 نویسنده : عبدالرسول عبودیت
✅ معرفی اجمالی :
این جلد از کتاب « حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی ره » که مدت کوتاهی از انتشار آن نمیگذرد در ادامه مباحث مربوط به شرح کتاب نهایة الحکمه مرحله هفتم کتاب نهایة الحکمه، که درباره مباحث وحدت کثرت میباشد پرداخته و بطور مفصل و قلمی گویا در طی ۱۴ فصل مباحث مربوط مرحله هفتم را تبیین و شرح نموده است .
#فرهنگی_تربیتی
#معرفی_کتاب
#حکمت_صدرایی
#شرح_نهایة_الحکمه
#عبدالرسول_عبودیت
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📚📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#اخبار_مرکز
#گزارش_کار
🔰 گزارش فعالیت های دوره سوم سطح4
📆سومین دوره سطح چهار به صورت پژوهش محور از بهمن 1399 آغاز به کار کرد.
🔹در این دوره، در هر مقطع زمانی، موضوعی از موضوعات حکمت متعالیه به عنوان موضوع مطالعه و پژوهش در نظر گرفته شده و منابع مشخصی جهت مطالعه و پژوهش معرفی می شود.
📖دانش پژوهان کتب مربوط را مطالعه و مباحثه می کنند.
👥در هر موضوعی گفتگوهایی با اساتید گروه انجام می گیرد.
▪️سپس کلاس ها و نشست هایی علمی با اساتید صاحب نظر در آن موضوع برگزار می شود.
✍️همچنین دانش پژوه موظف است در پایان هر موضوع، یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط تدوین کرده و ارائه کند.
علاوه بر اینکه به حسب مورد، تقریرهایی از منابع مطالعه شده، ارائه می شود.
🔰موضوع اول: کلیاتی در مورد حکمت متعالیه (1): روش شناسی حکمت متعالیه
📚منابع مطالعه:
🔹درآمدی بر نظام حکمت صدرایی (عبدالرسول عبودیت)، ج1، فصل1 و 2
🔸فلسفه فلسفه (سید یدالله یزدان¬پناه)
🔹اسفار، ج1، مقدمه و فصل1
🔸تعلیقه ملاصدرا بر الهیات شفا، مقاله1، فصل1 تا 3
🔹(کتاب «روش شناسی ملاصدرا» (دکتر فرامرز قراملکی) نیز به دانش پژوهان اهدا شد).
⁉️ نشست های علمی برگزار شده (تا کنون):
☑️شیوه اجتهاد در معارف، آیت الله فیاضی
☑️روش شناسی حکمت متعالیه، استاد عبودیت
☑️فلسفه فلسفه اسلامی، استاد یزدان پناه
#اخبار_مرکز
#گزارش_کار
#سطح_چهار
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_faldafeh
✅✅✅✅✅✅✅✅
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#مجله
#نسیم_خرد
🔷 نهمین شماره #دو_فصلنامه علمی ترویجی فلسفه اسلامی #نسیم_خرد به زیور چاپ آراسته شد .
✅ عناوین مقالات چاپ شده : 👇👇
1⃣ علم الهی از دیدگاه شیخ اشراق
🖋ابراهیم رستمی
2⃣ بررسی و نقد استدلال علامه طباطبایی بر اثبات وجود رابط
🖋سینا علوی پور / احمد حیدر پور
3⃣ سنخیت علی و معلولی از منظر ملاصدرا شیرازی و فخرالدین رازی
🖋حمزه علی بهرامی / بهناز السادات طبیبیان
4⃣ روش شناسی پژوهش در فلسفه صدرالمتالهین
🖋حسین کریمی
5⃣ نقش جایگاه روح بخاری در ارتباط نفس و بدن در علم النفس فلسفی ( دیدگاه ابن سینا ، شیخ اشراق و صدرالمتالهین )
🖋محمد قمی اویلی
6⃣ نقش معاجم موضوع فلسفی در پژوهش و بستر سازی برای تولید علم
🖋حمیدرضا شیرملکی
📎 از کلیه علاقمندان دعوت به عمل میآید، مقالات خود در موضوعات فلسفی را بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در شیوه نامه نگارش مقالات موجود در سایت مربوط به مجله #نسیم_خرد، تنظیم نموده و در قسمت ارسال مقاله، بارگذاری نمایند.
آدرس سایت:
🌐 nasimekherad.ismc.ir
#علمی_پژوهشی
#آثار_مرکز
#مجله
#نسیم_خرد
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📒📒📒📒📒📒📒📒📒
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فرهنگی_تربیتی
#جشنواره_علامه_حلی
📣فراخوان سیزدهمین جشنواره کشوری علامه حلی(ره)
(هشتمین جشنواره استانی علامه حلی(ره))
✅محور موضوعی جشنواره: علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین
✅کلان موضوع بخش ویژه جشنواره: حوزه و جامعه ؛ گذشته، حال، آینده
🔴شرایط شرکت کنندگان به تفکیک قالب آثار:
🔹مقالات: حداکثر 31 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه قبل از طلبه شدن
🔹تحقیق پایانی: حداکثر 31 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه قبل از طلبه شدن
🔹پایان نامه سطح3 : حداکثر 35 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه قبل از طلبه شدن
🔹کتاب: حداکثر 31 سال
🔹پایاننامه سطح 4: غیر قابل پذیرش
❇️تبصره: افراد واجد شرایط میبایست هنگام ثبت نام، حتما مدرک مربوطه (مدرک دانشگاهی) را در قسمت «تصویر کارت ملی» بارگذاری نمایند در غیر این صورت، به ثبتنام آنها ترتیب اثر داده نخواهد شد.
🗒مهلت ثبت نام و ارسال آثار: از 25 آذر 1399 تا 15 اردیبهشت 1400
📌آدرس سامانه: http://research.whc.ir
شماره تماس: 02532112186
#فرهنگی_تربیتی
#جشنواره_علامه_حلی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📚📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#اخبار_مرکز
🔰 معرفی دوره پژوهش محور سطح 4 حکمت متعالیه
📆سومین دوره سطح چهار به صورت پژوهش محور از بهمن 1399 آغاز به کار کرد.
🔹در این دوره، در هر مقطع زمانی، موضوعی از موضوعات حکمت متعالیه به عنوان موضوع مطالعه و پژوهش در نظر گرفته شده و منابع مشخصی جهت مطالعه و پژوهش معرفی می شود.
دانش پژوهان کتب مربوط را مطالعه و مباحثه می کنند.
👥در هر موضوعی گفتگوهایی با اساتید گروه انجام می گیرد.
سپس کلاس ها و نشست هایی علمی با اساتید صاحب نظر در آن موضوع برگزار می شود.
✍️همچنین دانش پژوه موظف است در پایان هر موضوع، یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط تدوین کرده و ارائه کند.
علاوه بر اینکه به حسب مورد، تقریرهایی از منابع مطالعه شده، ارائه می شود.
🔰موضوع اول: کلیاتی در مورد حکمت متعالیه (1): روش شناسی حکمت متعالیه
📚منابع مطالعه:
🔹درآمدی بر نظام حکمت صدرایی (عبدالرسول عبودیت)، ج1، فصل1 و 2
🔸فلسفه فلسفه (سید یدالله یزدان¬پناه)
🔹اسفار، ج1، مقدمه و فصل1
🔸تعلیقه ملاصدرا بر الهیات شفا، مقاله1، فصل1 تا 3
🔹(کتاب «روش شناسی ملاصدرا» (دکتر فرامرز قراملکی) نیز به دانش پژوهان اهدا شد).
⁉️ نشست های علمی برگزار شده (تا کنون):
☑️شیوه اجتهاد در معارف، آیت الله فیاضی
☑️روش شناسی حکمت متعالیه، استاد عبودیت
☑️فلسفه فلسفه اسلامی، استاد یزدان پناه
☑️درآمدی بر فلسفه فلسفه اسلامی، استاد منصوری
☑️چیستی عوارض ذاتی از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی، استاد منصوری
#علمی_پژوهشی
#اخبار_مرکز
#سطح_چهار
#گزارش_کار
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
✅✅✅✅✅✅✅✅
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
✍ به قلم حجت الاسلام بهلول زاده
( دانش پژوه سطح چهار مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی )
🖇 #کنشهای_عقل_نظری
✍ کنش های عقل نظری و "فلسفه نظری" که مولّد علم یقینی و فلسفه است دو دسته می باشند:
⭕️ دسته اول:
کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی(عقل واحد است ولی کنش ها متعدد):
1️⃣ عقل اولی:
چون در اولیّات علّت ذاتی، تصوّر اطراف قضیّه است و عقل برای تصدیق، حرکت و کنش دیگری ندارد، به آن "عقل اوّلی" می گوییم. بر خلاف حتی فطریّات که کنش دیگری یعنی استدلال لازم است. ملاک در برشماری، کنش های مستقل است.
🔅این کنش عقل نه شهود است نه استدلال و حرکتی روبه جلو هم نیست و اضطراری می باشد.
این عقل را "عقل ضروری" و" فطری" نیز می نامند. و این نه اینکه در عقل هیولانی هم باشند بلکه یعنی وقتی عقلْ مصداق واقعی عقل شد این احکام را می یابد هرچند تنبیه می خواهد.
🔅عقل در قضایای اوّلی با ملاحظه حکایت از خارج نه از جهت مفهومی، مستقلا این حکم را می کند .
2️⃣ عقل شهودی:
شهود عقلی، دریافت مستقیم عقل است به نحو حضوری که عقل بر اساس "النفس فی وحدتها کل القوی" در همه جا حاضر است و شهود دارد. مثل شهود عقلی علیّت، معقولات ثانی فلسفی و جوهر از دل شهود حسی.
عقل شهودی در دل شهود قلبی(دو تحلیل دارد):
الف: عقل شهودی در دل شهود قلبی کار می کند. امّا به عنوان قوه پائین تر در بطن قوه بالاتر.
ب: عقل شهودی در دل شهود قلبی به ادراک می پردازد از آن رو که هر قوه بالاتر تمام قوای پایین تر را در خود دارد. (نظر ملّا صدرا و عرفاء) در نهایت همه شئون قلب اند و در شهود عقل همان قلب است با شأنی از شئون اندماجی خود یعنی عقل.
🔅عقل شهودی و عقل منوّر:
عقلّ منور (اصطلاحی حکمی-عرفانی): عقل نورانی شده به نور کشف قلبی که ادراکات عالی تر می تواند داشته باشد و قبل از آن نداشت. مثلاً: قلب، وحدتِ مشتمل بر حقایق را درک کرده و عقل را بر این معنی توانمند می سازد تا وقتی عارف به حال عادّی برگشت، عقلش توانمند بر پذیرش حقایق خواهد بود.
یا منظور تنزّل قلب در ادراک مراد باشد که عقل شهودی منوّر به نور قلب، مثلا در دل شهود حسّی حاضر و تعلّق آن به حق را ادراک می کند
.
فهم شهودی:
در دل شهود، فهم حضوری نیز روی می دهد که فهم شهودی است.
پس عقل شهودی دو شعبه دارد: شهود➕فهم
فهم شهودی افزون بر نفس مشهود به لوازم ایجاب و سلبی مشهود نیز می تواند تعلّق بگیرد.
3️⃣ عقل تحلیلی:
کنش عقل تحلیلی یا انتزاعی، "انتزاع" یا "افراز" است.
کارویژه عقل تحلیلی تفصیل هر امر فشرده شهودی و حصولی است که موجب ایجاد فهم و تصویری از آن می شود (که در نهایة الحکمة عناوین: "قدتبیّن بما تقدّم" و یا "قد تبیّن بما مرّ "به اینها اشاره دارد) و در متن عقل تحلیلی، مطابقت هم خوابیده نه اینکه اول ببیند بعد انتزاع و بعد مطابقت بین منتزَع و منتزع منه را مشاهده کند.
محصول این کنش، تصوّر جزئی است.
4️⃣ عقل کلّی یاب:
این عقل کلّی ساز نیست زیرا از مشاهده در خود مفهوم به کلّی می رسد.
شهود به جزئی است و عقل تحلیلی نیز به مفهوم جزئی می رسد ولی عقل کنشی دارد که به کلّی می رسد با دو راه:
الف:(بر اساس عدم قبول شهود عقلی) با جدا کردن خصوصیّات مفاهیم جزئی، مفاهیم کلّی ادراک می شود. (تقشیر به اصطلاح مشاء و رهاسازی ذات از جزئیّت به اصطلاح مؤلف و انتقال به اصطلاح صدرا).
ب: (بر اساس قبول شهود عقلی-نظر مختار مؤلف) در شهود عقلی وحدت شیء درک می شود ⬅️عقل تحلیلی مفهوم وحدت جزئی را انتزاع می کند ⬅️ در شهود، فهم شهودی فرد بالذات را می یابد. فرد بالذات حظّی از کلیّت دارد. ⬅️عقل تحلیلی افزون بر وحدت جزئی➕فهمی که از فرد بالذات شده: ذات وحدت را نیز انتزاع می کند. پس عقل تحلیلی هم مفهوم جزئی و هم ذات آن را باز می کند و در واقع از دل همان فهم شهودی به کلیّت می رسیم ⬅️عقل کلّی یاب، فرد بالذات را نیز انتزاع می کند که حظی از کلیت دارد در اینجا روندی انتقالی طی می شود. پس عقل کلّی یاب هم روند تحلیلی و انتزاعی دارد➕هم روند انتقالی، فلذا عقل کلّی یاب از عقل تحلیلی ممتاز می شود.
5️⃣ عقل توصیفی:
کنش توصیفی عقل در فضای تصدیق است و بین مفاهیم انتزاع شده عقل تحلیلی ارتباط برقرار می کند➕حین ارتباط مقارنه با خارج نیز انجام می دهد تا ببیند آنچه فراهم آورده مطابق واقع است یا نه.
6️⃣ عقل شبیه ساز(عقل برابر ساز، عقل ضبط کننده):
از هر شهودی می توان بدون هیچ تحلیل و انتزاعی، تصویر و نمونه ای در حافظه نگه داشت. اینجا کنش عقلی ویژه ای است که مشهودات را شبیه سازی می کند. این فرایند را صدرا "انشاء" می نامد.
7️⃣ عقل استدلالی:
کنش مهم استدلال[اعم از فکر و حدس فلسفی] و انتقال از معلوم به مجهول و از مقدّمات به نتیجه مراد است که می توان آن را "عقل انتقالی" نیز نامید.
8️⃣ عقل انسجام بخش:
کنش بررسی سازگاری گزاره های استدلال بر اساس اصل عدم تناقض، "عقل انسجام بخش" نام دارد تا منجر به تناقض گویی نشود و چون بر اساس برهان خلف(که ریشه در عدم تناقض دارد) عمل می کند، شعبه ای از عقل استدلالی است و پاسبان آن می باشد.
📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجتالاسلام والمسلمین یزدان پناه
ادامه دارد...
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#کنشهای_عقل_نظری
#بخش_اول
#حجت_الاسلام_بهلول_زاده
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
⭕️ دسته دوم:
کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی(محرّک رسیدن به علم یقینی):
1️⃣ عقل پرسشگر:
طرح پرسش فلسفی کار عقل است و این کنش عقلی "عقل پرسشگر" نام دارد و زمینه ساز تولید علم است نه مولّد آن.
2️⃣ عقل احتمال دهنده (شمّ فلسفی، استشمام فلسفی):
کنشی که حد وسط های احتمالی فراوانی را می آزماید و با تنگ تر کردن دایره احتمالات زمینه ساز تولید علم است. این شمّ می تواند آن قدر قوی شود که به مرتبه حدس فلسفی برسد که اینجا منظور نیست.
3️⃣ عقل نظریه پرداز:
کنشی عقلی که فراتر از حد احتمالات بوده و تحلیل نیز به همراه دارد بگونه ای که تبدیل به نظریه شده نه یقین.
در فلسفه غرب چون دستیابی به علم یقینی را ناممکن می دانند، تنها راه ممکن را نظریه پردازی می دانند برخلاف ما که در فلسفه راه دستیابی به یقین بسته نیست.
4️⃣ عقل تمثیلی:
کنشی که با تمثیل معقول را محسوس می کند و باید از مثال عبور کرد و این خود یقینی نیست.
⭕️ کنش های عقل جدلی(در پی اقناع بدون دغدغه نیل به واقع):
1️⃣ عقل عرفی:
عقل آسانگیر عمومی. جرج ادوارد مور این را به فلسفه، در تثبیت واقعیت خارجی راه می دهد.
2️⃣ عقل نظریه پرداز:
کنشی عقلی در نظریه پردازی اگر با انگیزه زمینه سازی برای نیل به واقع نبوده و با اعتقاد به سد طریق واقع باشد. در فلسفه غربی بسیار بهره برداری می شود. و اصطلاح "بهترین تبین" که در فلسفه های مطلق و مضاف بکار می رود بیانگر همین رویکرد است.
لزوما بهترین تبیین در این رویکرد سبب قطع و یقین نفس الامری نبوده و همواره امکان تبین برتر و بهتر وجود دارد.
3️⃣ عقل تمثیلی:
عقل تمثیلی مفید فلسفه ورزی برای آسان تر شدن فهم مسئله اصلی بود ولی اینجا از تمثیل نتیجه فلسفی گرفته می شود که خروج از محدوده عقل فلسفی بوده و ورود به فضای عقل جدلی است که بر اساس مشابهت، احکام یک ساحت به ساحت دیگر صرفا با تمثیل سرایت داده شود که در منطق و فلسفه این کار از مغالطات بحساب می آید.
📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجتالاسلام والمسلمین یزدان پناه
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#کنشهای_عقل_نظری
#بخش_دوم
#حجت_الاسلام_بهلول_زاده
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگی_تربیتی
#معرفی_کتاب
در این کلیپ کوتاه با کتاب « الاشارات و التنبیهاتِ » جناب ابوعلی سینا که از معروفترین کتب در زمینه فلسفه مشاء است و در عین اختصار دربرگیرنده تمام مباحث فلسفی مطرح شده در حکمت مشاء میباشد و از قدیم الأیام مورد توجه بزرگان فلسفه و کلام بوده و شروح متعددی مانند شرح مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی بر آن نگاشته شده است ، آشنا خواهید شد .
🔰 در طی دهههای اخیر هم که فلسفه اسلامی هم در حوزه و هم در دانشگاه رواج بیشتری یافته است ، این کتاب نفیس جزء متون درسی در رشته فلسفه بوده است فلذا بعضی از اساتید مطرح حوزه علمیه مانند حجتالاسلام والمسلمین شیروانی تصمیم گرفتند تا ترجمه ای روان و شرحی مختصر بر این کتاب نفیس به نگارش درآورند تا هم به ترجمه و روان کردن مسائل فلسفی ( که از منویات مقام معظم رهبری است ) بپردازند و هم به طلاب و دانشجویان گرامی کمک کنند تا با مسائل فلسفی حکمت مشاء ارتباط بهتری برقرار کنند
#فرهنگی_تربیتی
#معرفی_کتاب
#شرح_الاشارات_و_التنبیهات
#ابو_علی_سینا
#حجت_الاسلام_شیروانی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📚📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فرهنگی_تربیتی
#ولادت_حضرت_ابا_عبدالله
امشب برای فاطمه گوهر رسیده است
شادی به قلب و جان پیغمبر رسیده است
حیدر نظاره کن که دلبر رسیده است
مژده بده حسن را برادر رسیده است
🌷🌺🌹🌷🌺🌹🌷🌺🌹🌷
سوم شعبان المعظم، ولادت فرخنده سرور جوانان بهشت و آموزگار شهادت حضرت حسین بن علی (علیه السلام) بر پیروان و عاشقان حضرتش تبریک و تهنیت باد.
#فرهنگی_تربیتی
#ولادت_حضرت_ابا_عبدالله
#ماه_مبارک_شعبان
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#مافیای_ترجمه
⭕️ مافیای ترجمه کتب در ایران!
✍️دکتر #مهدی_گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید
منبع 👇👇
🌐 http://mgolshani.ir/331/
#علمی_پژوهشی
#مافیای_ترجمه
#دکتر_گلشنی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
✍ حجت الاسلام ذوالقدر
( دانش پژوه سطح چهار مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم )
بسمهتعالی
یکی از مباحث مهم در فلسفه فلسفه، بحث و بررسی پایههای این علم است. فیلسوفان معمولاً پایه فلسفه را اولیات قرار میدهند که مباحثش بهصورت مبسوط در آثارشان مورد توجه قرار گرفته است. اما با بررسی های بیشتر درباره پایههای فلسفه، میتوان به پایه بودن شهود نیز دست یافت. شهود همان علم حضوری است و حجیت آن نیز براساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین میشود.
⭕️ ما سه شهود داریم: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی.
در علم حضوری گرچه سخن از مفهوم و مؤلفههای علم حصولی نیست، اما میتوان از معلوم حضوری ادراک عقلی داشت. در گذشته فرآیند ادراک عقلی را پس از شهود میدانستند، اما پس از اثبات قاعده « النفس فی وحدتها کل القوی » میتوان فرآیند ادراک عقلی را در دل همان شهود دانست، یعنی در هر شهودی ما علاوه بر شهود، ادراک عقلی نیز داریم، البته این ادراک به صورت جزئی و توسط عقل نازل یا همان وهم صورت می گیرد که در مراحل بعدی باید کلی شود.
☣ بهعبارتدیگر در همان موطن شهود، عقل نیز حاضر است که هم می یابد و هم بهصورت شهودی ادراکات ویژه خود از قبیل وحدت و تشخص را می فهمد. ادراکاتی که خارج از دسترس حس می باشند. لذا باید گفت اساسا فلسفه بر مدار شهود عقلی می گردد.
این مسئله را #بو_علی_سینا با تعبیر « حس عقلانی » درمورد انسان و «حس وهمانی» برای حیوان مطرح کردهاست.
بهعبارتدیگر علم حصولی مشهود، در حد بالقوه در دل شهود حاضر است. یعنی گرچه تصور و تصدیق در شهود نیست اما اموری در واقعیت وجود دارند که اگر به ساحت علم حصولی بیایند میشوند تصور و تصدیق.
✅ عقل شهودی دو شعبه دارد:
۱- شهود
۲- فهم
این فهم شهودی دایره گستردهای دارد، یعنی افزون بر خود شهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز تعلق میگیرد.
لذا شهود مولد دانش است و عقل تثبیتکننده آن با اصولی همچون عدم تناقض که زمینه شهودی دارند. به این میگویند درهمتنیدگی شهود و عقل.
سپس عقل تحلیلی که کارکرد آن انتزاع است بر پایهی فهم شهودی مفاهیمی را از یکدیگر جدا میکند و تصور حصولی بالفعل به وجود میآید. آنگاه عقل توصیفی براساس ارتباط و تعلقی که مفاهیم افراز شده در موطن فهم شهودی داشتند، آنها را بههم میپیوندد و تصدیق بالفعل در حیطه علم حصولی پدید میآید. البته چنین نیست که این پیوند را عقل توصیفی برقرار کند و بعد دریابد که این پیوند مطابق واقع هست یا نه، بلکه همان هنگام که عقل توصیفی دستبهکار پیوند میزند واقع را به مدد شهود عقلی و فهم شهودی میبیند و بر همان اساس پیوند برقرار میسازد.
شهود عقلی منوط به اثبات دو مطلب است:
1⃣ : اندماج معقولات ثانیه فلسفی بهصورت حیثیات موجود در دل متن واحد
2⃣ : پذیرش حضور عقل نازل در دل شهود طبق قاعده «النفس فی وحدتها کل القوی»
⭕️ نقش شهود عقلی در فلسفه را میتوان در مواردی از این قبیل یافت:
۱- راه دریافت معقولات ثانیه فلسفی شهود عقلی است
۲- آغاز فلسفه با اثبات اصل واقعیت مّا است که با شهود عقلی به دست میآید.
۳- طرح نظریه اصالت وجود بر پایه شهود عقلی است
۴- شهود عقلی در مواردی از بحثهای فلسفی مثل علم نفس به خود بهمثابه حد وسط قرار میگیرد.
۵- چگونگی حکایتگری ذهن از خارج یا انطباق وجود ذهنی بر وجود خارجی جز از راه شهود ممکن نیست.
📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجتالاسلام والمسلمین یزدان پناه
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#حجت_الاسلام_ذوالقدر
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📝📝📝📝📝📝📝📝
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#تولید_علم
🎙 #رهبر_معظم_انقلاب:
مجاهد فی سبیلاللَّه تولید کننده است؛ باید هم علم را بیاموزیم و هم علم را تولید کنیم. ما باید یک کشور عالم بشویم.
در یک روایتی از امیرالمؤمنین نقل شده است که فرمود : « العلم سلطان، من وجده صال و من لم یجده صیل علیه » (۱)؛ یعنی علم اقتدار است، علم مساوی است با قدرت؛ هر کسی که علم را پیدا کند، میتواند فرمانروایی کند؛ هر ملتی که عالم باشد، میتواند فرمانروایی کند؛ هر ملتی که دستش از علم تهی باشد، باید خود را آماده کند که دیگران بر او فرمانروایی کنند. ما باید علم را با همهی معنای کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم؛ این را من به جوانها، استادان و دانشگاهها میگویم.
۱۳۸۵/۰۱/۰۱
📚 بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی
تولید علم, جهاد, اقتدار علمی
#علمی_پژوهشی
#تولید_علم
#رهبر_معظم_انقلاب
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
May 11
#فرهنگی_تربیتی
#حدیث_روز
✍ مـُحـَمَّدُ بْنُ يَحْيَي عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبـَانٍ عـَنْ صـَالِحِ بـْنِ أَبِي الْأَسْوَدِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي الْمُعْتَمِرِ قَالَ :
سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(علیه السلام) يـَقـُولُ قـَالَ رَسـُولُ اللَّه(صلی الله علیه و آله وسلم) أَيُّمـَا مـُسْلِمٍ خَدَمَ قَوْماً مِنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ مِثْلَ عَدَدِهِمْ خُدَّاماً فِي الْجَنَّةِ
✅ ترجمه :
رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
هر مسلماني كه از جماعتي از مسلمين خدمتگزاري كند، خدا به شماره آنها در بهشت به او خدمتگزار دهد.
📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب خدمت به مومن
#فرهنگی_تربیتی
#آموزه_های_وحیانی
#حدیث_روز
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🌹فرارسیدن سال ۱۴۰۰ ه ش
سال 🍃«تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها»🍃
را خدمت همه عزیزان تبریک عرض مینماییم.
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
#سیاسی_اجتماعی
#سال_هزار_چهارصد
🎙 رهبر انقلاب : من شعار امسال را این جور تنظیم کردم: « تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها».
ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایتهای لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم انشاءاللّه به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند.
#سیاسی_اجتماعی
#سال_هزار_چهارصد
#رهبر_معظم_انقلاب
#تولید_پشتیبانی_مانع_زداییها
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فلسفه_فلسفه
#اجتهاد_در_معارف
🎙حضرت استاد #حسن_زاده_آملی میفرمودند :
همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم.
"استاد یزدان پناه"
#فلسفه_فلسفه
#اجتهاد_در_معارف
#علامه_حسن_زاده
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📚📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
🎙 #رهبر_معظم_انقلاب
✅ سید حیدر یکی از آن قلندرهای درجهی یک عرفان است، لیکن فخرالمحققین آنجور از او تجلیل میکند. مرحوم علامهی حلی (رضوان الله علیه) شرح «حکمتالعین» دارد. خود ایشان هم شاگرد کاتبی است، شرح «حکمتالعین» هم دارد.
به نظر من باید برگردیم به همین مبنا و همین معنا. این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ اینها همهاش یکی است، یک هدف دارد. یا مثلاً کلام. همین طور که آقایان فرمودند، کلام مسئلهی مهمی است. امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، آمده وارد ذهنیات جامعهی ما شده. خب، باید روی اینها بحث شود؛ و جایش مسجد است.
البته این هم که فلسفه دچار غربت نشود، حرف درستی است. یعنی فرض کنید یک مدارسی یا مَدرسهائی وجود داشته باشد که معلوم باشد اینجا استاد فلسفه درس میگوید - مثلاً صبح تا شب پنج تا، ده تا درس فلسفه گفته شود - این بسیار خوب است، حرفی نیست؛ لیکن به جدا شدن و مجزا شدن اینها از یکدیگر منتهی نشود. اگر چنانچه توفیق پیدا کردیم آن کارهائی که میخواهیم در قم انجام بگیرد، انجام گرفت، خب بله، یک بخشی از آن هم میتواند مربوط به این باشد؛ من این را میپذیرم.
⭕️ مسئلهی هیئت هم که ایشان فرمودند، درست است. البته من توجه نداشتم به این نکاتی که ایشان در زمینهی مسائل هیئت فرمودند. اگر واقعاً این همه حرفِ خوب وجود دارد که با پیشرفتهای علمی هم معارضه و منافاتی ندارد، بلکه بعضی از آنها شاید زمینهی پیشرفتهای علمی است و ما در متونمان داریم، عیبی ندارد؛ این هم باید حمایت شود.
⭕️ خوشبختانه کارها و نهادهای حوزوی برخلاف نهادهای امروزی و دانشگاهی و دولتی و اینها، کمتوقع و کمخرجند. یعنی واقعاً این کاری که شماها دارید میکنید، اگر بنا بود همین کار را در دانشگاه انجام دهند، فهرست آلاف و الوف و فهرستِ خرج میدادند. یکی از محسّنات بزرگ حوزه همین است که دنبال خرج درست کردن و دنبال زیادهروی نیست. در عین حال بنده معتقدم که ما یک پایگاه اساسی در قم لازم داریم؛ که اگر چنانچه یک کسی وارد قم شد، گفت مرکز فلسفهی اینجا کجاست، ما او را به آنجا ببریم. به نظر من، ما یک جای آبرومند خوبی، یک مدرسهی خوبی در قم برای این کار لازم داریم. حالا چگونه میشود این را فراهم کرد و با ملاحظاتی که بعضی از بزرگان و آقایان دارند، آن را ایجاد کرد، باید روی آن فکر شود.
📚 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۲۳/۱۱/۹۱
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#فلسفه_در_کلام_بزرگان
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فرهنگی_تربیتی
#پای_سخن_استاد
شاگرد: نصایحی بفرمایید که در طول زندگی طلبگی مان بدان عمل کنیم.
🎙 آیت الله فیاضی حفظه الله :
1. قبل از ازدواج، نماز جعفر طیار را به نحوی که در مفاتیح الجنان آمده، به جا بیاورید؛ بدین صورت که چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه گرفته، قبل از زوال نماز، نماز جعفر طیّار را با ادعیه بعد از آن بخوانید؛
2۔ نماز هایتان را همیشه با جماعت و اول وقت بخوانید؛
3. برای رفع غفلت، بعد از نماز صبح و مغرب، ذکر حوقله را هفت مرتبه بخوانید. اگر خداوند متعال حول و قوه عملی را بدهد، انسان متذكر عمل می شود و توفيق انجام دادنش را پیدا می کند؛ لذا باید از خدای متعال استمداد کرد؛
4. تا می توانید به پدر و مادر تان خدمت کنید و به آنها احترام بگذارید و از آنها اطاعت کنید و اسباب خشنودی آنها را فراهم سازید و اگر اشتباه هم کنند، به نفع شما تمام خواهد شد؛ مانند سمی که خاصیت دارد و مفید واقع می شود.
5. به معلومات خود عمل کنید و مطيع خداوند متعال و اهل بیت باشید که تنها راه سعادت همین است.
#فرهنگی_تربیتی
#پای_سخن_استاد
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#همایش
🌀 فراخوان مقاله بیست و پنجمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا
🔷بیستمین همایش بزرگداشت #ملاصدرا در خردادماه ۱۴۰۰ با موضوع «فلسفه و تعامل جهان و انسان» برگزار خواهد شد. از اساتید و پژوهشگران محترم دعوت بعمل می آید با ارائه مقاله در این همایش مشارکت فرمایند.
🔹سرفصلها و زیرموضوعات همایش در وبسایت بنیاد حکمت اسلامی صدرا به نشانی www.mullasadra.org در دسترس عموم قرار دارد.
🔹پیدیاف ۳ صفحهای راجع به فراخوان مقالات همایش: 👇
http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/pic/Farakhan1400.pdf
#علمی_پژوهشی
#همایش_بزرگداشت_ملاصدرا
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96