eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
528 عکس
88 ویدیو
35 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ دسته دوم: کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی(محرّک رسیدن به علم یقینی): 1️⃣ عقل پرسشگر: طرح پرسش فلسفی کار عقل است و این کنش عقلی "عقل پرسشگر" نام دارد و زمینه ساز تولید علم است نه مولّد آن. 2️⃣ عقل احتمال دهنده (شمّ فلسفی، استشمام فلسفی): کنشی که حد وسط های احتمالی فراوانی را می آزماید و با تنگ تر کردن دایره احتمالات زمینه ساز تولید علم است. این شمّ می تواند آن قدر قوی شود که به مرتبه حدس فلسفی برسد که اینجا منظور نیست. 3️⃣ عقل نظریه پرداز: کنشی عقلی که فراتر از حد احتمالات بوده و تحلیل نیز به همراه دارد بگونه ای که تبدیل به نظریه شده نه یقین. در فلسفه غرب چون دستیابی به علم یقینی را ناممکن می دانند، تنها راه ممکن را نظریه پردازی می دانند برخلاف ما که در فلسفه راه دستیابی به یقین بسته نیست. 4️⃣ عقل تمثیلی: کنشی که با تمثیل معقول را محسوس می کند و باید از مثال عبور کرد و این خود یقینی نیست. ⭕️ کنش های عقل جدلی(در پی اقناع بدون دغدغه نیل به واقع): 1️⃣ عقل عرفی: عقل آسانگیر عمومی. جرج ادوارد مور این را به فلسفه، در تثبیت واقعیت خارجی راه می دهد. 2️⃣ عقل نظریه پرداز: کنشی عقلی در نظریه پردازی اگر با انگیزه زمینه سازی برای نیل به واقع نبوده و با اعتقاد به سد طریق واقع باشد. در فلسفه غربی بسیار بهره برداری می شود. و اصطلاح "بهترین تبین" که در فلسفه های مطلق و مضاف بکار می رود بیانگر همین رویکرد است. لزوما بهترین تبیین در این رویکرد سبب قطع و یقین نفس الامری نبوده و همواره امکان تبین برتر و بهتر وجود دارد. 3️⃣ عقل تمثیلی: عقل تمثیلی مفید فلسفه ورزی برای آسان تر شدن فهم مسئله اصلی بود ولی اینجا از تمثیل نتیجه فلسفی گرفته می شود که خروج از محدوده عقل فلسفی بوده و ورود به فضای عقل جدلی است که بر اساس مشابهت، احکام یک ساحت به ساحت دیگر صرفا با تمثیل سرایت داده شود که در منطق و فلسفه این کار از مغالطات بحساب می آید. 📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان پناه @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
20.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در این کلیپ کوتاه با کتاب « الاشارات و التنبیهاتِ » جناب ابوعلی سینا که از معروفترین کتب در زمینه فلسفه مشاء است و در عین اختصار دربرگیرنده تمام مباحث فلسفی مطرح شده در حکمت مشاء می‌باشد و از قدیم الأیام مورد توجه بزرگان فلسفه و کلام بوده و شروح متعددی مانند شرح مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی بر آن نگاشته شده است ، آشنا خواهید شد . 🔰 در طی دهه‌های اخیر هم که فلسفه اسلامی هم در حوزه و هم در دانشگاه رواج بیشتری یافته است ، این کتاب نفیس جزء متون درسی در رشته فلسفه بوده است فلذا بعضی از اساتید مطرح حوزه علمیه مانند حجت‌الاسلام والمسلمین شیروانی تصمیم گرفتند تا ترجمه ای روان و شرحی مختصر بر این کتاب نفیس به نگارش درآورند تا هم به ترجمه و روان کردن مسائل فلسفی ( که از منویات مقام معظم رهبری است ) بپردازند و هم به طلاب و دانشجویان گرامی کمک کنند تا با مسائل فلسفی حکمت مشاء ارتباط بهتری برقرار کنند @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
امشب برای فاطمه گوهر رسیده است شادی به قلب و جان پیغمبر رسیده است حیدر نظاره کن که دلبر رسیده است مژده بده حسن را برادر رسیده است 🌷🌺🌹🌷🌺🌹🌷🌺🌹🌷 سوم شعبان المعظم، ولادت فرخنده سرور جوانان بهشت و آموزگار شهادت حضرت حسین بن علی (علیه السلام) بر پیروان و عاشقان حضرتش تبریک و تهنیت باد. @mt_falsafeh 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ مافیای ترجمه کتب در ایران! ✍️دکتر در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید منبع 👇👇 🌐 http://mgolshani.ir/331/ @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍ حجت الاسلام ذوالقدر ( دانش پژوه سطح چهار مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم ) بسمه‌تعالی یکی از مباحث مهم در فلسفه فلسفه، بحث و بررسی پایه‌های این علم است. فیلسوفان معمولاً پایه فلسفه را اولیات قرار می‌دهند که مباحثش به‌صورت مبسوط در آثارشان مورد توجه قرار گرفته است. اما با بررسی های بیشتر درباره پایه‌های فلسفه، می‌توان به پایه بودن شهود نیز دست یافت. شهود همان علم حضوری است و حجیت آن نیز براساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین می‌شود. ⭕️ ما سه شهود داریم: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی. در علم حضوری گرچه سخن از مفهوم و مؤلفه‌های علم حصولی نیست، اما می‌توان از معلوم حضوری ادراک عقلی داشت. در گذشته فرآیند ادراک عقلی را پس‌ از شهود می‌دانستند، اما پس‌ از اثبات قاعده « النفس فی وحدتها کل القوی » می‌توان فرآیند ادراک عقلی را در دل همان شهود دانست، یعنی در هر شهودی ما علاوه‌ بر شهود، ادراک عقلی نیز داریم، البته این ادراک به صورت جزئی و توسط عقل نازل یا همان وهم صورت می گیرد که در مراحل بعدی باید کلی شود. ☣ به‌عبارت‌دیگر در همان موطن شهود، عقل نیز حاضر است که هم می یابد و هم به‌صورت شهودی ادراکات ویژه خود از قبیل وحدت و تشخص را می فهمد. ادراکاتی که خارج از دسترس حس می باشند. لذا باید گفت اساسا فلسفه بر مدار شهود عقلی می گردد. این مسئله را با تعبیر « حس عقلانی » درمورد انسان و «حس وهمانی» برای حیوان مطرح کرده‌است. به‌عبارت‌دیگر علم حصولی مشهود، در حد بالقوه در دل شهود حاضر است. یعنی گرچه تصور و تصدیق در شهود نیست اما اموری در واقعیت وجود دارند که اگر به ساحت علم حصولی بیایند می‌شوند تصور و تصدیق. ✅ عقل شهودی دو شعبه دارد: ۱- شهود ۲- فهم این فهم شهودی دایره گسترده‌ای دارد، یعنی افزون بر خود شهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز تعلق می‌گیرد. لذا شهود مولد دانش است و عقل تثبیت‌کننده آن با اصولی همچون عدم تناقض که زمینه شهودی دارند. به این می‌گویند درهم‌تنیدگی شهود و عقل. سپس عقل تحلیلی که کارکرد آن انتزاع است بر پایه‌ی فهم شهودی مفاهیمی را از یکدیگر جدا می‌کند و تصور حصولی بالفعل به وجود می‌آید. آنگاه عقل توصیفی براساس ارتباط و تعلقی که مفاهیم افراز شده در موطن فهم شهودی داشتند، آن‌ها را به‌هم می‌پیوندد و تصدیق بالفعل در حیطه علم حصولی پدید می‌آید. البته چنین نیست که این پیوند را عقل توصیفی برقرار کند و بعد دریابد که این پیوند مطابق واقع هست یا نه، بلکه همان هنگام که عقل توصیفی دست‌به‌کار پیوند می‌زند واقع را به مدد شهود عقلی و فهم شهودی می‌بیند و بر همان اساس پیوند برقرار می‌سازد. شهود عقلی منوط به اثبات دو مطلب است: 1⃣ : اندماج معقولات ثانیه فلسفی به‌صورت حیثیات موجود در دل متن واحد 2⃣ : پذیرش حضور عقل نازل در دل شهود طبق قاعده «النفس فی وحدتها کل القوی» ⭕️ نقش شهود عقلی در فلسفه را می‌توان در مواردی از این قبیل یافت: ۱- راه دریافت معقولات ثانیه فلسفی شهود عقلی است ۲- آغاز فلسفه با اثبات اصل واقعیت مّا است که با شهود عقلی به دست می‌آید. ۳- طرح نظریه اصالت وجود بر پایه شهود عقلی است ۴- شهود عقلی در مواردی از بحث‌های فلسفی مثل علم نفس به خود به‌مثابه حد وسط قرار می‌گیرد. ۵- چگونگی حکایت‌گری ذهن از خارج یا انطباق وجود ذهنی بر وجود خارجی جز از راه شهود ممکن نیست. 📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان پناه @mt_falsafeh 📝📝📝📝📝📝📝📝 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🎙 : مجاهد فی سبیل‌اللَّه تولید کننده است؛ باید هم علم را بیاموزیم و هم علم را تولید کنیم. ما باید یک کشور عالم بشویم. در یک روایتی از امیرالمؤمنین نقل شده است که فرمود : « العلم سلطان، من وجده صال و من لم یجده صیل علیه » (۱)؛ یعنی علم اقتدار است، علم مساوی است با قدرت؛ هر کسی که علم را پیدا کند، می‌تواند فرمانروایی کند؛ هر ملتی که عالم باشد، می‌تواند فرمانروایی کند؛ هر ملتی که دستش از علم تهی باشد، باید خود را آماده کند که دیگران بر او فرمانروایی کنند. ما باید علم را با همه‌ی معنای کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم؛ این را من به جوانها، استادان و دانشگاهها می‌گویم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱ 📚 بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی تولید علم, جهاد, اقتدار علمی @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍ مـُحـَمَّدُ بْنُ يَحْيَي عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبـَانٍ عـَنْ صـَالِحِ بـْنِ أَبِي الْأَسْوَدِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي الْمُعْتَمِرِ قَالَ : سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(علیه السلام) يـَقـُولُ قـَالَ رَسـُولُ اللَّه(صلی الله علیه و آله وسلم) أَيُّمـَا مـُسْلِمٍ خَدَمَ قَوْماً مِنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ مِثْلَ عَدَدِهِمْ خُدَّاماً فِي الْجَنَّةِ ✅ ترجمه : رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: هر مسلماني كه از جماعتي از مسلمين خدمتگزاري كند، خدا به شماره آنها در بهشت به او خدمتگزار دهد. 📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب خدمت به مومن 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🌹فرارسیدن سال ۱۴۰۰ ه ش سال 🍃«تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»🍃 را خدمت همه عزیزان تبریک عرض مینماییم. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃
🎙 رهبر انقلاب : من شعار امسال را این جور تنظیم کردم: « تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها». ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایتهای لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم ان‌شاءاللّه به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند. @mt_falsafeh 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🎙حضرت استاد می‌فرمودند : همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. "استاد یزدان پناه" @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96