eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
525 عکس
88 ویدیو
35 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ به قلم حجت الاسلام بهلول زاده ( دانش پژوه سطح چهار مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی ) 🖇 ✍ کنش های عقل نظری و "فلسفه نظری" که مولّد علم یقینی و فلسفه است دو دسته می باشند: ⭕️ دسته اول: کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی(عقل واحد است ولی کنش ها متعدد): 1️⃣ عقل اولی: چون در اولیّات علّت ذاتی، تصوّر اطراف قضیّه است و عقل برای تصدیق، حرکت و کنش دیگری ندارد، به آن "عقل اوّلی" می گوییم. بر خلاف حتی فطریّات که کنش دیگری یعنی استدلال لازم است. ملاک در برشماری، کنش های مستقل است. 🔅این کنش عقل نه شهود است نه استدلال و حرکتی روبه جلو هم نیست و اضطراری می باشد. این عقل را "عقل ضروری" و" فطری" نیز می نامند. و این نه اینکه در عقل هیولانی هم باشند بلکه یعنی وقتی عقلْ مصداق واقعی عقل شد این احکام را می یابد هرچند تنبیه می خواهد. 🔅عقل در قضایای اوّلی با ملاحظه حکایت از خارج نه از جهت مفهومی، مستقلا این حکم را می کند . 2️⃣ عقل شهودی: شهود عقلی، دریافت مستقیم عقل است به نحو حضوری که عقل بر اساس "النفس فی وحدتها کل القوی" در همه جا حاضر است و شهود دارد. مثل شهود عقلی علیّت، معقولات ثانی فلسفی و جوهر از دل شهود حسی. عقل شهودی در دل شهود قلبی(دو تحلیل دارد): الف: عقل شهودی در دل شهود قلبی کار می کند. امّا به عنوان قوه پائین تر در بطن قوه بالاتر. ب: عقل شهودی در دل شهود قلبی به ادراک می پردازد از آن رو که هر قوه بالاتر تمام قوای پایین تر را در خود دارد. (نظر ملّا صدرا و عرفاء) در نهایت همه شئون قلب اند و در شهود عقل همان قلب است با شأنی از شئون اندماجی خود یعنی عقل. 🔅عقل شهودی و عقل منوّر: عقلّ منور (اصطلاحی حکمی-عرفانی): عقل نورانی شده به نور کشف قلبی که ادراکات عالی تر می تواند داشته باشد و قبل از آن نداشت. مثلاً: قلب، وحدتِ مشتمل بر حقایق را درک کرده و عقل را بر این معنی توانمند می سازد تا وقتی عارف به حال عادّی برگشت، عقلش توانمند بر پذیرش حقایق خواهد بود. یا منظور تنزّل قلب در ادراک مراد باشد که عقل شهودی منوّر به نور قلب، مثلا در دل شهود حسّی حاضر و تعلّق آن به حق را ادراک می کند . فهم شهودی: در دل شهود، فهم حضوری نیز روی می دهد که فهم شهودی است. پس عقل شهودی دو شعبه دارد: شهود➕فهم فهم شهودی افزون بر نفس مشهود به لوازم ایجاب و سلبی مشهود نیز می تواند تعلّق بگیرد. 3️⃣ عقل تحلیلی: کنش عقل تحلیلی یا انتزاعی، "انتزاع" یا "افراز" است. کارویژه عقل تحلیلی تفصیل هر امر فشرده شهودی و حصولی است که موجب ایجاد فهم و تصویری از آن می شود (که در نهایة الحکمة عناوین: "قدتبیّن بما تقدّم" و یا "قد تبیّن بما مرّ "به اینها اشاره دارد) و در متن عقل تحلیلی، مطابقت هم خوابیده نه اینکه اول ببیند بعد انتزاع و بعد مطابقت بین منتزَع و منتزع منه را مشاهده کند. محصول این کنش، تصوّر جزئی است.
4️⃣ عقل کلّی یاب: این عقل کلّی ساز نیست زیرا از مشاهده در خود مفهوم به کلّی می رسد. شهود به جزئی است و عقل تحلیلی نیز به مفهوم جزئی می رسد ولی عقل کنشی دارد که به کلّی می رسد با دو راه: الف:(بر اساس عدم قبول شهود عقلی) با جدا کردن خصوصیّات مفاهیم جزئی، مفاهیم کلّی ادراک می شود. (تقشیر به اصطلاح مشاء و رهاسازی ذات از جزئیّت به اصطلاح مؤلف و انتقال به اصطلاح صدرا). ب: (بر اساس قبول شهود عقلی-نظر مختار مؤلف) در شهود عقلی وحدت شیء درک می شود ⬅️عقل تحلیلی مفهوم وحدت جزئی را انتزاع می کند ⬅️ در شهود، فهم شهودی فرد بالذات را می یابد. فرد بالذات حظّی از کلیّت دارد. ⬅️عقل تحلیلی افزون بر وحدت جزئی➕فهمی که از فرد بالذات شده: ذات وحدت را نیز انتزاع می کند. پس عقل تحلیلی هم مفهوم جزئی و هم ذات آن را باز می کند و در واقع از دل همان فهم شهودی به کلیّت می رسیم ⬅️عقل کلّی یاب، فرد بالذات را نیز انتزاع می کند که حظی از کلیت دارد در اینجا روندی انتقالی طی می شود. پس عقل کلّی یاب هم روند تحلیلی و انتزاعی دارد➕هم روند انتقالی، فلذا عقل کلّی یاب از عقل تحلیلی ممتاز می شود. 5️⃣ عقل توصیفی: کنش توصیفی عقل در فضای تصدیق است و بین مفاهیم انتزاع شده عقل تحلیلی ارتباط برقرار می کند➕حین ارتباط مقارنه با خارج نیز انجام می دهد تا ببیند آنچه فراهم آورده مطابق واقع است یا نه. 6️⃣ عقل شبیه ساز(عقل برابر ساز، عقل ضبط کننده): از هر شهودی می توان بدون هیچ تحلیل و انتزاعی، تصویر و نمونه ای در حافظه نگه داشت. اینجا کنش عقلی ویژه ای است که مشهودات را شبیه سازی می کند. این فرایند را صدرا "انشاء" می نامد. 7️⃣ عقل استدلالی: کنش مهم استدلال[اعم از فکر و حدس فلسفی] و انتقال از معلوم به مجهول و از مقدّمات به نتیجه مراد است که می توان آن را "عقل انتقالی" نیز نامید. 8️⃣ عقل انسجام بخش: کنش بررسی سازگاری گزاره های استدلال بر اساس اصل عدم تناقض، "عقل انسجام بخش" نام دارد تا منجر به تناقض گویی نشود و چون بر اساس برهان خلف(که ریشه در عدم تناقض دارد) عمل می کند، شعبه ای از عقل استدلالی است و پاسبان آن می باشد. 📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان پناه ادامه دارد... @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
⭕️ دسته دوم: کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی(محرّک رسیدن به علم یقینی): 1️⃣ عقل پرسشگر: طرح پرسش فلسفی کار عقل است و این کنش عقلی "عقل پرسشگر" نام دارد و زمینه ساز تولید علم است نه مولّد آن. 2️⃣ عقل احتمال دهنده (شمّ فلسفی، استشمام فلسفی): کنشی که حد وسط های احتمالی فراوانی را می آزماید و با تنگ تر کردن دایره احتمالات زمینه ساز تولید علم است. این شمّ می تواند آن قدر قوی شود که به مرتبه حدس فلسفی برسد که اینجا منظور نیست. 3️⃣ عقل نظریه پرداز: کنشی عقلی که فراتر از حد احتمالات بوده و تحلیل نیز به همراه دارد بگونه ای که تبدیل به نظریه شده نه یقین. در فلسفه غرب چون دستیابی به علم یقینی را ناممکن می دانند، تنها راه ممکن را نظریه پردازی می دانند برخلاف ما که در فلسفه راه دستیابی به یقین بسته نیست. 4️⃣ عقل تمثیلی: کنشی که با تمثیل معقول را محسوس می کند و باید از مثال عبور کرد و این خود یقینی نیست. ⭕️ کنش های عقل جدلی(در پی اقناع بدون دغدغه نیل به واقع): 1️⃣ عقل عرفی: عقل آسانگیر عمومی. جرج ادوارد مور این را به فلسفه، در تثبیت واقعیت خارجی راه می دهد. 2️⃣ عقل نظریه پرداز: کنشی عقلی در نظریه پردازی اگر با انگیزه زمینه سازی برای نیل به واقع نبوده و با اعتقاد به سد طریق واقع باشد. در فلسفه غربی بسیار بهره برداری می شود. و اصطلاح "بهترین تبین" که در فلسفه های مطلق و مضاف بکار می رود بیانگر همین رویکرد است. لزوما بهترین تبیین در این رویکرد سبب قطع و یقین نفس الامری نبوده و همواره امکان تبین برتر و بهتر وجود دارد. 3️⃣ عقل تمثیلی: عقل تمثیلی مفید فلسفه ورزی برای آسان تر شدن فهم مسئله اصلی بود ولی اینجا از تمثیل نتیجه فلسفی گرفته می شود که خروج از محدوده عقل فلسفی بوده و ورود به فضای عقل جدلی است که بر اساس مشابهت، احکام یک ساحت به ساحت دیگر صرفا با تمثیل سرایت داده شود که در منطق و فلسفه این کار از مغالطات بحساب می آید. 📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان پناه @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این کلیپ کوتاه با کتاب « الاشارات و التنبیهاتِ » جناب ابوعلی سینا که از معروفترین کتب در زمینه فلسفه مشاء است و در عین اختصار دربرگیرنده تمام مباحث فلسفی مطرح شده در حکمت مشاء می‌باشد و از قدیم الأیام مورد توجه بزرگان فلسفه و کلام بوده و شروح متعددی مانند شرح مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی بر آن نگاشته شده است ، آشنا خواهید شد . 🔰 در طی دهه‌های اخیر هم که فلسفه اسلامی هم در حوزه و هم در دانشگاه رواج بیشتری یافته است ، این کتاب نفیس جزء متون درسی در رشته فلسفه بوده است فلذا بعضی از اساتید مطرح حوزه علمیه مانند حجت‌الاسلام والمسلمین شیروانی تصمیم گرفتند تا ترجمه ای روان و شرحی مختصر بر این کتاب نفیس به نگارش درآورند تا هم به ترجمه و روان کردن مسائل فلسفی ( که از منویات مقام معظم رهبری است ) بپردازند و هم به طلاب و دانشجویان گرامی کمک کنند تا با مسائل فلسفی حکمت مشاء ارتباط بهتری برقرار کنند @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
امشب برای فاطمه گوهر رسیده است شادی به قلب و جان پیغمبر رسیده است حیدر نظاره کن که دلبر رسیده است مژده بده حسن را برادر رسیده است 🌷🌺🌹🌷🌺🌹🌷🌺🌹🌷 سوم شعبان المعظم، ولادت فرخنده سرور جوانان بهشت و آموزگار شهادت حضرت حسین بن علی (علیه السلام) بر پیروان و عاشقان حضرتش تبریک و تهنیت باد. @mt_falsafeh 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ مافیای ترجمه کتب در ایران! ✍️دکتر در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید منبع 👇👇 🌐 http://mgolshani.ir/331/ @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍ حجت الاسلام ذوالقدر ( دانش پژوه سطح چهار مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم ) بسمه‌تعالی یکی از مباحث مهم در فلسفه فلسفه، بحث و بررسی پایه‌های این علم است. فیلسوفان معمولاً پایه فلسفه را اولیات قرار می‌دهند که مباحثش به‌صورت مبسوط در آثارشان مورد توجه قرار گرفته است. اما با بررسی های بیشتر درباره پایه‌های فلسفه، می‌توان به پایه بودن شهود نیز دست یافت. شهود همان علم حضوری است و حجیت آن نیز براساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین می‌شود. ⭕️ ما سه شهود داریم: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی. در علم حضوری گرچه سخن از مفهوم و مؤلفه‌های علم حصولی نیست، اما می‌توان از معلوم حضوری ادراک عقلی داشت. در گذشته فرآیند ادراک عقلی را پس‌ از شهود می‌دانستند، اما پس‌ از اثبات قاعده « النفس فی وحدتها کل القوی » می‌توان فرآیند ادراک عقلی را در دل همان شهود دانست، یعنی در هر شهودی ما علاوه‌ بر شهود، ادراک عقلی نیز داریم، البته این ادراک به صورت جزئی و توسط عقل نازل یا همان وهم صورت می گیرد که در مراحل بعدی باید کلی شود. ☣ به‌عبارت‌دیگر در همان موطن شهود، عقل نیز حاضر است که هم می یابد و هم به‌صورت شهودی ادراکات ویژه خود از قبیل وحدت و تشخص را می فهمد. ادراکاتی که خارج از دسترس حس می باشند. لذا باید گفت اساسا فلسفه بر مدار شهود عقلی می گردد. این مسئله را با تعبیر « حس عقلانی » درمورد انسان و «حس وهمانی» برای حیوان مطرح کرده‌است. به‌عبارت‌دیگر علم حصولی مشهود، در حد بالقوه در دل شهود حاضر است. یعنی گرچه تصور و تصدیق در شهود نیست اما اموری در واقعیت وجود دارند که اگر به ساحت علم حصولی بیایند می‌شوند تصور و تصدیق. ✅ عقل شهودی دو شعبه دارد: ۱- شهود ۲- فهم این فهم شهودی دایره گسترده‌ای دارد، یعنی افزون بر خود شهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز تعلق می‌گیرد. لذا شهود مولد دانش است و عقل تثبیت‌کننده آن با اصولی همچون عدم تناقض که زمینه شهودی دارند. به این می‌گویند درهم‌تنیدگی شهود و عقل. سپس عقل تحلیلی که کارکرد آن انتزاع است بر پایه‌ی فهم شهودی مفاهیمی را از یکدیگر جدا می‌کند و تصور حصولی بالفعل به وجود می‌آید. آنگاه عقل توصیفی براساس ارتباط و تعلقی که مفاهیم افراز شده در موطن فهم شهودی داشتند، آن‌ها را به‌هم می‌پیوندد و تصدیق بالفعل در حیطه علم حصولی پدید می‌آید. البته چنین نیست که این پیوند را عقل توصیفی برقرار کند و بعد دریابد که این پیوند مطابق واقع هست یا نه، بلکه همان هنگام که عقل توصیفی دست‌به‌کار پیوند می‌زند واقع را به مدد شهود عقلی و فهم شهودی می‌بیند و بر همان اساس پیوند برقرار می‌سازد. شهود عقلی منوط به اثبات دو مطلب است: 1⃣ : اندماج معقولات ثانیه فلسفی به‌صورت حیثیات موجود در دل متن واحد 2⃣ : پذیرش حضور عقل نازل در دل شهود طبق قاعده «النفس فی وحدتها کل القوی» ⭕️ نقش شهود عقلی در فلسفه را می‌توان در مواردی از این قبیل یافت: ۱- راه دریافت معقولات ثانیه فلسفی شهود عقلی است ۲- آغاز فلسفه با اثبات اصل واقعیت مّا است که با شهود عقلی به دست می‌آید. ۳- طرح نظریه اصالت وجود بر پایه شهود عقلی است ۴- شهود عقلی در مواردی از بحث‌های فلسفی مثل علم نفس به خود به‌مثابه حد وسط قرار می‌گیرد. ۵- چگونگی حکایت‌گری ذهن از خارج یا انطباق وجود ذهنی بر وجود خارجی جز از راه شهود ممکن نیست. 📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان پناه @mt_falsafeh 📝📝📝📝📝📝📝📝 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🎙 : مجاهد فی سبیل‌اللَّه تولید کننده است؛ باید هم علم را بیاموزیم و هم علم را تولید کنیم. ما باید یک کشور عالم بشویم. در یک روایتی از امیرالمؤمنین نقل شده است که فرمود : « العلم سلطان، من وجده صال و من لم یجده صیل علیه » (۱)؛ یعنی علم اقتدار است، علم مساوی است با قدرت؛ هر کسی که علم را پیدا کند، می‌تواند فرمانروایی کند؛ هر ملتی که عالم باشد، می‌تواند فرمانروایی کند؛ هر ملتی که دستش از علم تهی باشد، باید خود را آماده کند که دیگران بر او فرمانروایی کنند. ما باید علم را با همه‌ی معنای کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم؛ این را من به جوانها، استادان و دانشگاهها می‌گویم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱ 📚 بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی تولید علم, جهاد, اقتدار علمی @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍ مـُحـَمَّدُ بْنُ يَحْيَي عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبـَانٍ عـَنْ صـَالِحِ بـْنِ أَبِي الْأَسْوَدِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي الْمُعْتَمِرِ قَالَ : سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(علیه السلام) يـَقـُولُ قـَالَ رَسـُولُ اللَّه(صلی الله علیه و آله وسلم) أَيُّمـَا مـُسْلِمٍ خَدَمَ قَوْماً مِنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ مِثْلَ عَدَدِهِمْ خُدَّاماً فِي الْجَنَّةِ ✅ ترجمه : رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: هر مسلماني كه از جماعتي از مسلمين خدمتگزاري كند، خدا به شماره آنها در بهشت به او خدمتگزار دهد. 📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب خدمت به مومن 📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🌹فرارسیدن سال ۱۴۰۰ ه ش سال 🍃«تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»🍃 را خدمت همه عزیزان تبریک عرض مینماییم. 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃
🎙 رهبر انقلاب : من شعار امسال را این جور تنظیم کردم: « تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها». ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایتهای لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم ان‌شاءاللّه به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند. @mt_falsafeh 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🎙حضرت استاد می‌فرمودند : همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. "استاد یزدان پناه" @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🎙 ✅ سید حیدر یکی از آن قلندرهای درجه‌ی یک عرفان است، لیکن فخرالمحققین آنجور از او تجلیل میکند. مرحوم علامه‌ی حلی (رضوان الله علیه) شرح «حکمت‌العین» دارد. خود ایشان هم شاگرد کاتبی است، شرح «حکمت‌العین» هم دارد. به نظر من باید برگردیم به همین مبنا و همین معنا. این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ اینها همه‌اش یکی است، یک هدف دارد. یا مثلاً کلام. همین طور که آقایان فرمودند، کلام مسئله‌ی مهمی است. امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، آمده وارد ذهنیات جامعه‌ی ما شده. خب، باید روی اینها بحث شود؛ و جایش مسجد است. البته این هم که فلسفه دچار غربت نشود، حرف درستی است. یعنی فرض کنید یک مدارسی یا مَدرسهائی وجود داشته باشد که معلوم باشد اینجا استاد فلسفه درس میگوید - مثلاً صبح تا شب پنج تا، ده تا درس فلسفه گفته شود - این بسیار خوب است، حرفی نیست؛ لیکن به جدا شدن و مجزا شدن اینها از یکدیگر منتهی نشود. اگر چنانچه توفیق پیدا کردیم آن کارهائی که میخواهیم در قم انجام بگیرد، انجام گرفت، خب بله، یک بخشی از آن هم میتواند مربوط به این باشد؛ من این را میپذیرم. ⭕️ مسئله‌ی هیئت هم که ایشان فرمودند، درست است. البته من توجه نداشتم به این نکاتی که ایشان در زمینه‌ی مسائل هیئت فرمودند. اگر واقعاً این همه حرفِ خوب وجود دارد که با پیشرفتهای علمی هم معارضه و منافاتی ندارد، بلکه بعضی از آنها شاید زمینه‌ی پیشرفتهای علمی است و ما در متونمان داریم، عیبی ندارد؛ این هم باید حمایت شود. ⭕️ خوشبختانه کارها و نهادهای حوزوی برخلاف نهادهای امروزی و دانشگاهی و دولتی و اینها، کم‌توقع و کم‌خرجند. یعنی واقعاً این کاری که شماها دارید میکنید، اگر بنا بود همین کار را در دانشگاه انجام دهند، فهرست آلاف و الوف و فهرستِ خرج میدادند. یکی از محسّنات بزرگ حوزه همین است که دنبال خرج درست کردن و دنبال زیاده‌روی نیست. در عین حال بنده معتقدم که ما یک پایگاه اساسی در قم لازم داریم؛ که اگر چنانچه یک کسی وارد قم شد، گفت مرکز فلسفه‌ی اینجا کجاست، ما او را به آنجا ببریم. به نظر من، ما یک جای آبرومند خوبی، یک مدرسه‌ی خوبی در قم برای این کار لازم داریم. حالا چگونه میشود این را فراهم کرد و با ملاحظاتی که بعضی از بزرگان و آقایان دارند، آن را ایجاد کرد، باید روی آن فکر شود. 📚 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۲۳/۱۱/۹۱ @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
شاگرد: نصایحی بفرمایید که در طول زندگی طلبگی مان بدان عمل کنیم. 🎙 آیت الله فیاضی حفظه الله : 1. قبل از ازدواج، نماز جعفر طیار را به نحوی که در مفاتیح الجنان آمده، به جا بیاورید؛ بدین صورت که چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه گرفته، قبل از زوال نماز، نماز جعفر طیّار را با ادعیه بعد از آن بخوانید؛ 2۔ نماز هایتان را همیشه با جماعت و اول وقت بخوانید؛ 3. برای رفع غفلت، بعد از نماز صبح و مغرب، ذکر حوقله را هفت مرتبه بخوانید. اگر خداوند متعال حول و قوه عملی را بدهد، انسان متذكر عمل می شود و توفيق انجام دادنش را پیدا می کند؛ لذا باید از خدای متعال استمداد کرد؛ 4. تا می توانید به پدر و مادر تان خدمت کنید و به آنها احترام بگذارید و از آنها اطاعت کنید و اسباب خشنودی آنها را فراهم سازید و اگر اشتباه هم کنند، به نفع شما تمام خواهد شد؛ مانند سمی که خاصیت دارد و مفید واقع می شود. 5. به معلومات خود عمل کنید و مطيع خداوند متعال و اهل بیت باشید که تنها راه سعادت همین است. @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🌀 فراخوان مقاله بیست و پنجمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا 🔷بیستمین همایش بزرگداشت در خردادماه ۱۴۰۰ با موضوع «فلسفه و تعامل جهان و انسان» برگزار خواهد شد. از اساتید و پژوهشگران محترم دعوت بعمل می آید با ارائه مقاله در این همایش مشارکت فرمایند. 🔹سرفصل‌ها و زیرموضوعات همایش در وبسایت بنیاد حکمت اسلامی صدرا به نشانی www.mullasadra.org در دسترس عموم قرار دارد. 🔹پی‌دی‌اف ۳ صفحه‌ای راجع به فراخوان مقالات همایش: 👇 http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/pic/Farakhan1400.pdf @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📌 اسفار امّ الكتاب مرحوم آخوند كتاب شريف اسفار كتابى انسان‌ساز، و به تعبير بزرگان ما - رضوان اللّه عليهم - تفسير انفسى قرآن كريم است. مرحوم صدر المتألهين اسرارى را از قرآن كريم جدا و دسته‌بندى كرده و آن‌را اسرار الآيات ناميده است. آنچه در كتاب اسرار الآيات به تفصيل آمده، در اين كتاب اسفار خوانده مى‌شود، و باز به تعبير استاد ديگرمان، اين كتاب، امّ الكتاب كتب مرحوم آخوند ملاّ صدراست. ⭕️ مراد از امّ الكتاب آن است كه وقتى درست هضم شود كتاب‌هاى ديگرش فهميده مى‌شود و به آنها مى‌رسند - خدا درجات ايشان را متعالى كند. استاد ديگرمان مى‌فرمود: بكوشيد كه همين علم اعلا را - كه در كتاب ما در اين چاپ سنگى جلد اوّل است؛ يعنى از ابتدا تا آخر اتحاد عاقل به معقول، كه به اول جواهر و اعراض اسفار مى‌رسد - را به‌درستى بفهميد و هضم كنيد كه مبانى حكمت متعاليه با فهميدن آن به‌دست مى‌آيد. پس از خطبه، مرحلۀ اول اسفار شروع مى‌شود : قسم اوّل اسفار پنج مسلك است و مسلك اوّل آن شش مرحله و قسم دوم در جواهر و اعراض است، پس از آن ده موقف و ده باب در الهيات و نفس و معاد است. با هضم اين مسائل در مسالك، يعنى علم الهى اعم و علم اعلا، مبانى مرحوم آخوند در حكمت متعاليه به دست مى‌آيد. با همين مبانى در جواهر و اعراض و كتاب نفس پيشرفت بهتر و قوى‌تر و سريع‌تر خواهد بود، با دست‌يابى به اين سرمايه، تحقيق و تنقيب ممكن و ميسّر مى‌گردد. پس اين كتاب امّ الكتاب كتب و صحف ديگر مرحوم آخوند است. 🖊آیت الله حسن زاده آملی 📚 حسن زاده آملی، حسن، شرح فارسی الأسفار الأربعة (حسن‌زاده)، جلد: ۱، صفحه: ۳۶، بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم)، قم - ایران، 1387 ه.ش. @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
نام کتاب : مختصات حکمت متعالیه ✍ نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه 🔹این کتاب به بخشی از مباحث می‌پردازد و از سنخ مباحث «فرافلسفه» یعنی کاوش و پژوهش درباره خود فلسفه است. 🔹برخی حکمت متعالیه را می‌دانند اما این کتاب،‌ این نگاه را نفی می‌کند و می‌کوشد نشان دهد که حکمت متعالیه فلسفه‌ای است که هرچند روش آن اشراقی-بحثی (شهود و برهان) است و از عرفان نظری نیز به صورت روشمند بهره می‌گیرد، خللی بر بودن آن وارد نمی‌شود و به وادی عرفان نمی‌غلتد. @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖇 معرفی کلی و مختصر مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حجه الاسلام و المسلمین مهدوی نیا معاونت آموزش مرکز @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔶 حقّاً انّه لَظلم عظیم أن يفرق بين الدین الالهى وبين الفلسفة الالهيه. 📚 منبع : کتاب على و فلسفه الهى، ص۷ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🌹شهید سید مرتضی آوینی: ♦️ امید دشمن به ترس ماست و اگر نترسیم مکر شیطان یکسره بر باد می رود. ما با ایمان پیش می رویم و دشمن وابسته به سلاح است، اما دیگر تکلیف جنگ را آهن مشخص نمی کند. 🌹درود بر آوینی و راهی که رفت 🌹۲۰ فروردین سالروز شهادت مرتضی آوینی گرامیباد شادی روحش صلوات @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📌درسگفتار آشنایی مختصری با سرگذشت اجمالی فلسفه، دین و علم در غرب 📍دکتر حمیدرضا آیت الهی 🔸 10 جلسه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸تمامی افرادی که به نحوی با تفکر غربی (همچون جامعه شناسی، روان شناسی، علوم سیاسی، مدیریت، حقوق و ...) سروکار دارند علاقمند هستند تا مبانی فلسفی تفکر غربی را در حد آشنایی اجمالی و نه تخصصی بشناسند. 🔸برخی طلاب حوزه این نیاز را برای فعالیتهای خودشان احساس کردند لذا در خواست نمودند تا طی 10 جلسه فشرده سیر تحول اندیشه فلسفی غرب بطور روان و ساده برای آنها گفته شود بگونه ای که بتوانند مدعیات فیلسوفان غربی و نسبت آنها با یکدیگر را بفهمند. 🔸این 10 جلسه ضبط تصویری و صوتی شد و در آپارات و سایت شخصی و آکادمیا منتشر گردید. 🔹کسانی که مایلند یک دوره مختصر از فلسفه غرب را بدانند مجموعه این درسگفتارها می تواند کمک شایانی به آنها بکند. ذیلا آدرس هریک از جلسات و عنوان مطالب آن داده می شود تا مشاهده شده و یا دانلود گردد: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه اول: روش دیالکتیکی یا سقراطی در فرآیند تفکر + طرح مسئله مثل افلاطون درباره مفاهیم https://www.aparat.com/v/NhWgR https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/29 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه دوم: بررسی دلائل رد مثل افلاطون + مقایسه دستگاه فلسفی افلاطون و ارسطو https://www.aparat.com/v/XjUIG https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/29 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه سوم: نظام اخلاقی و نظام سیاسی افلاطون و ارسطو + افلوطین + بررسی گذرای وضعیت فلسفه، دین و علم در قرون وسطی تا قبل از دکارت https://www.aparat.com/v/KvmnJ https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/31 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه چهارم بخش اول دکارت https://www.aparat.com/v/cT3W1 https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/32 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه چهارم - بخش دوم: فلسفه دکارت، مساله خطا، مساله معرف، تفاوت دو دیدگاه اومانیسم و آنتروپوسنترالیسم https://www.aparat.com/v/HbDpf https://sokhanrani.ayatollahy.net ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه پنجم: مروری بر فلسفه دکارت، اسپینوزا، جان لاک و حسگرایی، بارکلی؛ پرسش از جهان خارج و ایده آلیسم https://www.aparat.com/v/f7jFd https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/34 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه ششم: مروری گذرا بر فلسفه بارکلی، فلسفه هیوم؛ تبیین مقولات فلسفی بر اساس ادراکات با طرد جزمیت درباره واقعیت خارجی آنها https://www.aparat.com/v/MEnQO https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/35 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه هفتم: فلسفه کانت و پاسخ به مساله هیوم https://www.aparat.com/v/mBkqw https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/36 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه هشتم، بخش اول: مقولات ماتقدم در فلسفه کانت، معنای خدا در فلسفه وی، نقد براهین اثبات وجود خدا https://www.aparat.com/v/UNkYX https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/37 📌جلسه هشتم، بخش دوم: معقولات ثانیه فلسفی در فلسفه اسلامی و راه حل مساله سولیپسیسم https://www.aparat.com/v/2OboL https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/38 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه نهم، بخش اول: مقایسه گذرای برهان جهانشناختی و برهان وجوب و امکان، فلسفه هگل https://www.aparat.com/v/MJVON https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/39 📌جلسه نهم، بخش دوم: مسیحیت و تاریخی نگری، مارکسیسم و نگاه علمی به تاریخ https://www.aparat.com/v/HsA6p https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/40 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه دهم، بخش اول: مروری بر فلسفه هگل و مارکس، اگزیستانسیالیسم، کیرکگارد؛ توجه به هستی انسان از زاویه ای جدید، ایمان و ایمان گرایی، هایدگر؛ وجود انسان، درگیری وجودی، عدم، زمان https://www.aparat.com/v/4ohlp https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/41 📌جلسه دهم، بخش دوم: فلسفه تحلیلی، فرگه و معنا، مساله معناداری، ویتگنشتاین متقدم و متاخر، چالش معناداری دین و گزاره های الهیاتی و راه حلی از منظر فلسفه اسلامی برای این مساله https://www.aparat.com/v/A8U7L https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/42 @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
آیت الله حائری شیرازی : اگر جریان علمی الهی را پایه ریزی نکنیم، در آخرالزمان مجبوریم احکام دینمان را از یهود و نصاری بگیریم، مانند همین الان که در مساله بانک دچارش شدیم. @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96