🔻همه علما بمنزله عیال و خادم برای فیلسوف الهی هستند
صدرالمتالهین شیرازی(ره):
هذا العلم علم حُرُّ مطلق عن الافتقار إلى غيره و التعلق بما سواه و سائر العلوم بمنزلة العبيد و الخدام لهذا العلم لأن موضوعاتهاإنما يثبت في هذاالعلم فهو المعطي لثبوت موضوعاتها في العقل و مقدمات براهينها إنما يبرهن عليهافي هذا العلم أو يبرهن ما يتوقف هي عليهافيه فكما أن موضوعات هذا العلم مبادي لموضوعات سائر العلوم فكذلك مسائل هذا العلم مبادي لمسائل سائر العلوم فجميع العلماء من حيث هم العلماءبمنزلة العيال و الخدام للعالم الإلهي لأنهم المحتاجون إليه في أخذ مبادي علومهم و أرزاقهم المعنوية منه.
#فلسفه علمی است اصالیو هیچ نیازی به علوم دیگر ندارد و دانش های دیگر همچون عبید و خادمِ فلسفه هستند چرا که موضوعات سائر علوم در فلسفه اثبات می شود و این فلسفه است که ثبوت موضوعات سائر دانشها را عطا میکند و مقدمات براهینشان باواسطه یا بی واسطه در فلسفه مبرهن می شود و چنانچه موضوعاتِ فلسفه مبادی موضوعاتِ دیگر علوم است همچنین مسائلِ فلسفه نیز مبادی مسائلِ سایر دانشهاست.
پس جمیع علما [فقها،اطباو...]بمنزله عیال و خادم فیلسوف الهی هستند زیرا همه علما در اخذ مبادی علومشان و رزق معنویشان محتاج فیلسوف الهی هستند
📖 شرح و تعلیقه بر الهیات شفا ج۱ص۲۱
👤 #ملاصدرا
╰๛---๛---๛---------------------
@falsafeh_nazari
record (1).ogg
18.19M
🔻درباره #فلسفه_اسلامی_۶
گفتگوی صوتی پیرامون
قسمتی از کتاب #الشواهد_الربوبیه
قسمت سوم
🔖مشهد اول
شاهدثانی_ فی وجدان الوجود
👤 #محسن_بهرامی
✔️ #علم_حضوری به وجود امکان پذیر است
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
record.ogg
8.18M
🔻درباره #فلسفه_اسلامی_۷
گفتگوی صوتی پیرامون
معانی مختلف #وجود
👤 #محمد_علی_صادقی
╰๛---๛---๛-------------------
@falsafeh_nazari
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دشمن ترين دشمنان๛---
جناب #سعدی در باب هفتم گلستان میگويد:
بزرگی را پرسيدم از معنی اين حديث كه
"اعدی عدوك نفسك التی بين جنبيك" ؟؟
گفت: به حكم آنكه هر آن دشمنی را كه بر وی احسان كنی دوست گردد، مگر نفس را كه هر چند مدارا بيشتر كنی مخالفت زياده كند.
╰๛---๛---๛---------------------
@falsafeh_nazari
🔻عبارت دقیق از #ملاصدرا در تطابق عقل و شرع.๛---
فلنذکر ادله سمعیه لهذا المطلب حتى یعلم ان الشرع و العقل متطابقان فى هذه المساله کما فى سائر الحکمیات و حاشا الشریعه الحقه الالهیه البیضاء ان تکون احکامها مصادمه للمعارف الیقینیه الضروریه و تبا لفلسفه تکون قوانینها غیر مطابقه للکتاب و السنه.
یعنى چون در این مطلب ، که اثبات تجرد نفس ناطقه انسانى است ، چند برهان عقلى در فصل سابق آورده ایم ، در این فصل چند دلیل سمعى از آیات و روایات ذکر کنیم تا دانسته شود که عقل و شرع در این مسئله تجرد نفس ، مانند دیگر مسائل حکمیه ، با هم مطابقت دارند و از هم جدایى ندارند؛ و حاشا که شریعت حقه الهیه ، که خورشید درخشان است ، احکام آن مصادم معارف یقینیه ضروریه باشند. و هلاک بر آن فلسفه اى که قوانین آن مطابق کتاب و سنت نیست.
📖 اسفار اربعه، ج۴، ص۷۵
👤 #ملاصدرا
╰๛---๛---๛---------------------
@falsafeh_nazari
record (1).ogg
10.85M
🔻درباره #فلسفه_اسلامی_۸
گفتگوی صوتی پیرامون
کتاب #شرح_منطق_منظومه اثر #حاج_ملاهادی_سبزواری
قسمت اول
🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة
وارِدُها قريحَةُُ طيارة
راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ
لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻 #ملاصدرا مىفرمايد: رفيقى داشتيم كه هم درس و هم بحث خوبى بود و خوش مىفهميد.
بيمارى دنيازدگى براى وى پيش آمده و پس از چندى خوى وى دگرگون شد و به قدرى در مسائل عرشى كند شده بود كه انتقالات و فهم لطايف و دقايق را از دست داد. لذا بارها گفته شد كه:
تَعَقُل با تَعَلُق جمع نمىشود.
غلام همت آنم كه زير چرخ كبود
ز هرچه رنگ تعلق پذيرد آزاد است
📖 شرح فارسی اسفار، ج۳
👤#علامه_حسن_زاده_آملی
╰๛---๛---๛---------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻 #فارابی در آثار خود میگوید :
یک نوع بیماری جسمانی وجود دارد به نام "بولیموس" که فرد مبتلا به این بیماری، همواره احساس سیری میکند و یا اینکه روز به روز افسرده تر می شود و رو به مرگ می رود، هرگاه از او پرسیده شود که آیا میل به غذا دارد یا نه؟؟ میگوید خیر سیر هستم!
حال، عین همین بیماری ممکن است در بعد علمی و معنوی پیدا شود، یعنی انسان احساس سیری از مطالعه و تحقیق پیدا کند.
و شما مواظب باشید که تعلقات و وابستگی ها باعث نشود که همیشه احساس سیری از تحقیق و کتاب کنید.
لذاست که #شیخ_الرئیس_ابوعلی_سینا در کتاب #شفا میگوید :
"کسی که از علم لذت نمیبرد، اعتدال مزاج ندارد."
📖 گنجینه اسرار غیب
👤 به نقل از #علامه_حسن_زاده_آملی
╰๛---๛---๛--------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
5.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
╭────────────────
꧷
🔻 یکی از زیباترین مدارس #ایران
در قلب #خراسان ๛---๛---
๛---#حوزه_علمیه_علیا ๛---
🍃 شاهکار معماری قرن ۱۰ ه.ق متعلق به دوران #صفوی در قلب شهر تاریخی #تون ( #فردوس امروز )
╰๛---๛---๛---------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
record.ogg
19.9M
🔻درباره #فلسفه_اسلامی_۹
گفتگوی صوتی پیرامون
کتاب #شرح_منطق_منظومه اثر #حاج_ملاهادی_سبزواری
قسمت دوم
🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة
وارِدُها قريحَةُُ طيارة
راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ
لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛-------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻معاد جسمانی و منتقدان
نظریه #معاد_جسمانی #ملاصدرا با ویژگیهای بدیع و مطلوبش مورد پذیرش بسیاری از متفکران بعد از وی واقع شد و حتی در نظریات جدیدتری مانند نظریه #ملا_علی_مدرس_زنوزی از آن استفاده شد. اما بداعت مبانی آن از سوی منتقدین #حکمت_متعالیه مورد رد و انکار قرار گرفت تا جایی که افرادی مانند #حکیم_میرزا_ابوالحسن_جلوه و #ضیاء_الدین_دری_اصفهانی در صدد برآمدن تا مآخذ و منابع اقوال #ملاصدرا در کتب حکمای سلف را بیابند، زیرا به اعتقاد آنها #صدرا در آثارش به انتحال و نوعی سرقت علمی از گذشتگان پرداخته است.
ضیاءالدین دری در ترجمهای که از کتاب
"نزهة الارواح" #شهرزوری دارد نتیجه تفحصات خود از کتب #صدرالمتالهین را اینگونه بیان میکند:
(معلوم شد که لااقل دو ثلث این کتاب "الاسفار الاربعه" مسلماً عبارات قوم است و نویسنده محترم به خود نسبت داده است و اسم کتاب را نمیبرد... قسمت اول کتاب غالباً از "الفق المبین" میرداماد است، قسمت دوم کتاب بیشتر از "المباحث المشرقیه" و "شرح المقاصد" است، غالب قسمت سوم از مصنفات میرصدر شیرازی و محقق دوانی است و قسمت چهارم در خصوص معاد از مصنفات غیاث الدین منصور پسر میرصدرالدین است.)
بر این اساس دری اصفهانی کوشیده است تا با ریشه یابی مبانی و مقدمات نظریه ملاصدرا در اقوال و آرای حکمای متقدم بدیع بودن را از آن بزداید و در نتیجه نظریه معاد جسمانی صدرالمتالهین را انتحال و رونوشتی از آراء #غیاث_الدین_منصور_دشتکی در کتاب "حجة الکلام" وی دانسته است.
البته این نکته قابل بیان است که گرچه صدرا بخش اعظم کتاب "حجة الکلام" دشتکی را عیناً و بدون ذکر نام مولف در کتب خود ذکر کرده است اما این امر به معنای اخذ نظریه غیاث الدین منصور و انتحال و سرقت علمی توسط ملاصدرا نمیباشد، زیرا غیاث الدین منصور دشتکی و صدرالمتالهین در معاد جسمانی با هم اختلاف مبنایی و جوهری دارند وبراساس همین مبانی متفاوت و در عین استفاده از عبارات مشابه به نتایج مختلفی دست یافتهاند.
اساساً ملاصدرا نظریه ابتکاری غیاث الدین منصور در باب معاد جسمانی را مورد نقد و مناقشه قرار داد واشکال تناسخ را بر آن وارد دانسته است. وی با تمسک به مبانی ابتکاری خود در #حکمت_متعالیه برهانی فلسفی بر اثبات معاد جسمانی اقامه نمود و بسیاری از مطالب و عبارات دشتکی را بدون ذکر نامی از او مورد نقد وبررسی قرار داده است.
براین اساس با اینکه نظریه غیاث الدین منصور و ملاصدرا در باب #معاد_جسمانی دارای اختلافات مبنایی هستند اما معلوم نیست که چرا ضیاءالدین دری، صدرالمتالهین را متهم به انتحال و تکرار عینی مباحث غیاث الدین منصور میکند؟؟ #شهید_مطهری نیز با اشاره به سخنان ضیاءالدین دری اصفهانی اظهار تعجب نموده که چگونه وی متوجه نشده است که آنچه صدرا در الهیات در باب معاد جسمانی گفته با آنچه دیگران بیان کردهاند تفاوت بسیار دارد. شهید مطهری در ج۳ کتاب مقالات فلسفی به منظور اثبات بداعت مبانی صدرایی شماری از آنها را مطرح کرده و با آراء حکمای متقدم مقایسه نموده است.
👤 #محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛---------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟
╭────────────────
꧷
🔻 لقَد صارَ قلبی قابلاً کلّ صورة
فمرعَی لغزلانٍ و دیرٌ لِرُهبانِ
و بیتٌ لأوثانٍ و کعبةُ طایفٍ
و ألواحُ توراتٍ و مُصحفُ قرآنِ
أدینُ بِدینِ الحُبِّ أنّی توجّهَت
رکایبُهُ فالحُبُّ دینی و إیمانی
قلب من پذیرای همۀ صورتهاست
پس قلب من چراگاهیست برای غزالان وحشی و صومعهای برای راهبان ترسا و معبدی برای بتپرستان و کعبهای برای حاجیان
در قلب من الواح مقدس تورات و کتاب آسمانی قرآن جا دارد
من به کیش و دینِ عشق مؤمن گشتهام و ناقهی عشق، مرا به هر کجا خواهد سوق میدهد
عشق دین و ایمان من است.
📖 ترجمان الاشواق
👤 شیخ اکبر محیالدین #ابن_عربی
╰๛---๛---๛---------------------
⌜@falsafeh_nazari⌟