eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
448 عکس
73 ویدیو
57 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 بنده باید بر این اعتقاد باشد که اعمالش او را به مقامات واصل نمی‌گرداند بلکه رحمت خدا باعث وصول او به مقامات است که به بنده توفیق عمل و توانایی بر انجام آن را عطا می‌کند. همانا داخل شدن به بهشت نیز به‌وسیلهٔ رحمت خدا ممکن است. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «احدی بوسیلهٔ اعمالش به بهشت داخل نمی‌گردد.» پرسیدند: حتی شما یا رسول الله(ص) ؟ فرمودند: «و حتی من، مگر اینکه خداوند به رحمتش مرا در بر می‌گیرد.» 📖 مواقع النجوم 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
12.33M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون قسمتی از کتاب الشواهد الربوبیه 🔖مشهد اول شاهدثانی_ فی وجدان الوجود 👤 ✔️متاسفانه ۱۰ دقیقه نخست این گفتگو، که درباره معرفی کتاب فوق میباشد ضبط نشده است. ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بدان که از جمله نامهاى حُسن یکى جمال است و یکى کمال. و هر چه موجودند از روحانى و جسمانى طالب کمال اند، و هیچ کس نبینى که او را به جمال میلى‏ نباشد، پس چون نیک اندیشه کنى همه طالب حُسن‏ند و در آن مى‏ کوشند که خود را به حُسن رسانند. و به حسن، که مطلوب‏ همه است دشوار مى‌‏توان رسیدن‏ زیرا که وصول به حُسن ممکن‏ نشود اِلّا به واسطه‌ی عشق، و عشق هر کسى را به خود راه ندهد و به همه جائى مأوا نکند و به هر دیده روى ننماید، و اگر وقتى نشانِ کسى یابد که مستحقّ آن سعادت بود، حُزن را بفرستد که وکیل دَرست‏ تا خانه پاک کند و کسى را در خانه‏ نگذارد، و در آمدن سلیمانِ عشق خبر کند تا مورچگانِ حواسّ ظاهر و باطن هر یکى به جاى خود قرار گیرند و از صَدمتِ‏ لشکر عشق به سلامت بمانند و اختلالى‏ به دِماغ (مغز) راه نیابد. و آنگه عشق باید پیرامُن خانه بگردد و تماشاى همه بکند و در حجره دل فرود آید، بعضى‏ را خراب کند و بعضى را عمارت کند ... 📖 مونس العشاق (فی حقیقه العشق) ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
12.58M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون قسمتی از کتاب الشواهد الربوبیه 🔖مشهد اول شاهدثانی_ فی وجدان الوجود 👤 ✔️علم حصولی به وجود امکان پذیر نیست ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🏴 فرازی از زیارت حضرت فاطمة الزهرا(س) السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهيدَة السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَى مَا أَتَى بِهِ أَبُوكِ وَ وَصِيُّهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ أَنَا أَسْأَلُكِ‌ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنِي بِتَصْدِيقِي لَهُمَا لِتُسَرَّ نَفْسِي فَاشْهَدِي أَنِّي ظَاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَ وَلَايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ‌. (جمال الاسبوع ، تالیف سید بن طاووس، ص ۳۱-۳۲، چاپ دار الرضی) سلام بر شما ای راستگوی شهیده، سلام بر شما ای آزموده شده، آن‌که شما را آفرید آزمودت، پس شما را به آنچه آزمود شکیبا یافت، من از صمیم قلب به شما ایمان دارم و بر آنچه پدر بزرگوارت و جانشینش درود خدا بر آن دو باد آوردند بردبارم و از شما می‌خواهم از آنجا که مؤمن به شما هستم مرا به گروندگان آن دو ملحق سازی تا دلشاد گردم، پس گواه باش که همانا من تنها به ولایت تو و ولایت اهل‌بیتت که درود خدا بر همه آنان باد ایمان آورده‌ام. ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
هدایت شده از آدم
عالم ربانی استاد کامل معقول و منقول، حضرت آقای حشمت پور، دیشب عارضه ی شدید سکته ی مغزی را داشتند و فعلا در بیمارستانی در قم بستری هستند. برای سلامتی ایشان دست به دعا برداریم در این شب عزیز و از بانوی مهربانی ها بخواهیم هرچه سریع تر شفاء عاجل نصیب حضرتشان بگردد...
🔻همه علما بمنزله عیال و خادم برای فیلسوف الهی هستند صدرالمتالهین شیرازی(ره): هذا العلم علم حُرُّ مطلق عن الافتقار إلى غيره و التعلق بما سواه و سائر العلوم بمنزلة العبيد و الخدام لهذا العلم لأن موضوعاتهاإنما يثبت في هذاالعلم فهو المعطي لثبوت موضوعاتها في العقل و مقدمات براهينها إنما يبرهن عليهافي هذا العلم أو يبرهن ما يتوقف هي عليهافيه فكما أن موضوعات هذا العلم مبادي لموضوعات سائر العلوم فكذلك مسائل هذا العلم مبادي لمسائل سائر العلوم فجميع العلماء من حيث هم العلماءبمنزلة العيال و الخدام للعالم الإلهي لأنهم المحتاجون إليه في أخذ مبادي علومهم و أرزاقهم المعنوية منه. علمی است اصالی‌و هیچ نیازی به علوم دیگر ندارد و دانش های دیگر همچون عبید و خادمِ فلسفه هستند چرا که موضوعات سائر علوم در فلسفه اثبات می شود و این فلسفه است که ثبوت موضوعات سائر دانشها را عطا میکند و مقدمات براهینشان باواسطه یا بی واسطه در فلسفه مبرهن می شود و چنانچه موضوعاتِ فلسفه مبادی موضوعات‌ِ دیگر علوم است همچنین مسائلِ فلسفه نیز مبادی مسائلِ سایر دانشهاست‌. پس جمیع علما [فقها‌،اطباو...]بمنزله عیال و خادم فیلسوف الهی هستند زیرا همه علما در اخذ مبادی علومشان‌ و رزق معنویشان‌ محتاج فیلسوف الهی هستند  📖 شرح و تعلیقه بر الهیات شفا ج۱ص۲۱ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record (1).ogg
18.19M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون قسمتی از کتاب 🔖مشهد اول شاهدثانی_ فی وجدان الوجود 👤 ✔️ به وجود امکان پذیر است ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
8.18M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون معانی مختلف 👤 ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دشمن ترين دشمنان๛--- جناب در باب هفتم گلستان می‌گويد: بزرگی را پرسيدم از معنی اين حديث كه "اعدی عدوك نفسك التی بين جنبيك" ؟؟  گفت: به حكم آنكه هر آن دشمنی را كه بر وی احسان كنی دوست گردد، مگر نفس را كه هر چند مدارا بيشتر كنی مخالفت زياده كند. ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
🔻عبارت دقیق از در تطابق عقل و شرع.๛--- فلنذکر ادله سمعیه لهذا المطلب حتى یعلم ان الشرع و العقل متطابقان فى هذه المساله کما فى سائر الحکمیات و حاشا الشریعه الحقه الالهیه البیضاء ان تکون احکامها مصادمه للمعارف الیقینیه الضروریه و تبا لفلسفه تکون قوانینها غیر مطابقه للکتاب و السنه. یعنى چون در این مطلب ، که اثبات تجرد نفس ناطقه انسانى است ، چند برهان عقلى در فصل سابق آورده ایم ، در این فصل چند دلیل سمعى از آیات و روایات ذکر کنیم تا دانسته شود که عقل و شرع در این مسئله تجرد نفس ، مانند دیگر مسائل حکمیه ، با هم مطابقت دارند و از هم جدایى ندارند؛ و حاشا که شریعت حقه الهیه ، که خورشید درخشان است ، احکام آن مصادم معارف یقینیه ضروریه باشند. و هلاک بر آن فلسفه اى که قوانین آن مطابق کتاب و سنت نیست. 📖 اسفار اربعه، ج۴، ص۷۵ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record (1).ogg
10.85M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون کتاب اثر قسمت اول 🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة وارِدُها قريحَةُُ طيارة راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ 👤 ╰๛---๛---๛------------------@falsafeh_nazari
🔻 مى‏‌فرمايد: رفيقى داشتيم كه هم‏ درس و هم‏ بحث خوبى بود و خوش مى‏‌فهميد. بيمارى دنيازدگى براى وى پيش آمده و پس از چندى خوى وى دگرگون شد و به قدرى در مسائل عرشى كند شده بود كه انتقالات و فهم لطايف و دقايق را از دست داد. لذا بارها گفته شد كه: تَعَقُل با تَعَلُق جمع نمى‏شود. غلام همت آنم كه زير چرخ كبود ز هرچه رنگ تعلق پذيرد آزاد است‏ 📖 شرح فارسی اسفار، ج۳ 👤 ╰๛---๛---๛---------------------@falsafeh_nazari
🔻 در آثار خود می‌گوید : یک نوع بیماری جسمانی وجود دارد به نام "بولیموس" که فرد مبتلا به این بیماری، همواره احساس سیری میکند و یا اینکه روز به روز افسرده تر می شود و رو به مرگ می رود، هرگاه از او پرسیده شود که آیا میل به غذا دارد یا نه؟؟ می‌گوید خیر سیر هستم! حال، عین همین بیماری ممکن است در بعد علمی و معنوی پیدا شود، یعنی انسان احساس سیری از مطالعه و تحقیق پیدا کند. و شما مواظب باشید که تعلقات و وابستگی ها باعث نشود که همیشه احساس سیری از تحقیق و کتاب کنید. لذاست که در کتاب می‌گوید : "کسی که از علم لذت نمی‌برد، اعتدال مزاج ندارد." 📖 گنجینه اسرار غیب 👤 به نقل از ╰๛---๛---๛--------------------@falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭──────────────── ꧷ 🔻 یکی از زیباترین مدارس در قلب ๛---๛--- ๛--- ๛--- 🍃 شاهکار معماری قرن ۱۰ ه.ق متعلق به دوران در قلب شهر تاریخی ( امروز ) ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
19.9M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون کتاب اثر قسمت دوم 🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة وارِدُها قريحَةُُ طيارة راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻معاد جسمانی و منتقدان نظریه با ویژگی‌های بدیع و مطلوبش مورد پذیرش بسیاری از متفکران بعد از وی واقع شد و حتی در نظریات جدیدتری مانند نظریه از آن استفاده شد. اما بداعت مبانی آن از سوی منتقدین مورد رد و انکار قرار گرفت تا جایی که افرادی مانند و در صدد برآمدن تا مآخذ و منابع اقوال در کتب حکمای سلف را بیابند، زیرا به اعتقاد آنها در آثارش به انتحال و نوعی سرقت علمی از گذشتگان پرداخته است. ضیاءالدین دری در ترجمه‌ای که از کتاب "نزهة الارواح" دارد نتیجه تفحصات خود از کتب را اینگونه بیان میکند: (معلوم شد که لااقل دو ثلث این کتاب "الاسفار الاربعه" مسلماً عبارات قوم است و نویسنده محترم به خود نسبت داده است و اسم کتاب را نمی‌برد... قسمت اول کتاب غالباً از "الفق المبین" میرداماد است، قسمت دوم کتاب بیشتر از "المباحث المشرقیه" و "شرح المقاصد" است، غالب قسمت سوم از مصنفات میرصدر شیرازی و محقق دوانی است و قسمت چهارم در خصوص معاد از مصنفات غیاث الدین منصور پسر میرصدرالدین است.) بر این اساس دری اصفهانی کوشیده است تا با ریشه یابی مبانی و مقدمات نظریه ملاصدرا در اقوال و آرای حکمای متقدم بدیع بودن را از آن بزداید و در نتیجه نظریه معاد جسمانی صدرالمتالهین را انتحال و رونوشتی از آراء در کتاب "حجة الکلام" وی دانسته است. البته این نکته قابل بیان است که گرچه صدرا بخش اعظم کتاب "حجة الکلام" دشتکی را عیناً و بدون ذکر نام مولف در کتب خود ذکر کرده است اما این امر به معنای اخذ نظریه غیاث الدین منصور و انتحال و سرقت علمی توسط ملاصدرا نمی‌باشد، زیرا غیاث الدین منصور دشتکی و صدرالمتالهین در معاد جسمانی با هم اختلاف مبنایی و جوهری دارند وبراساس همین مبانی متفاوت و در عین استفاده از عبارات مشابه به نتایج مختلفی دست یافته‌اند. اساساً ملاصدرا نظریه ابتکاری غیاث الدین منصور در باب معاد جسمانی را مورد نقد و مناقشه قرار داد واشکال تناسخ را بر آن وارد دانسته است. وی با تمسک به مبانی ابتکاری خود در برهانی فلسفی بر اثبات معاد جسمانی اقامه نمود و بسیاری از مطالب و عبارات دشتکی را بدون ذکر نامی از او مورد نقد وبررسی قرار داده است. براین اساس با اینکه نظریه غیاث الدین منصور و ملاصدرا در باب دارای اختلافات مبنایی هستند اما معلوم نیست که چرا ضیاءالدین دری، صدرالمتالهین را متهم به انتحال و تکرار عینی مباحث غیاث الدین منصور میکند؟؟ نیز با اشاره به سخنان ضیاءالدین دری اصفهانی اظهار تعجب نموده که چگونه وی متوجه نشده است که آنچه صدرا در الهیات در باب معاد جسمانی گفته با آنچه دیگران بیان کرده‌اند تفاوت بسیار دارد. شهید مطهری در ج۳ کتاب مقالات فلسفی به منظور اثبات بداعت مبانی صدرایی شماری از آنها را مطرح کرده و با آراء حکمای متقدم مقایسه نموده است. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
╭──────────────── ꧷ 🔻 لقَد صارَ قلبی قابلاً کلّ صورة فمرعَی لغزلانٍ و دیرٌ لِرُهبانِ و بیتٌ لأوثانٍ و کعبةُ طایفٍ و ألواحُ توراتٍ و مُصحفُ قرآنِ أدینُ بِدینِ الحُبِّ أنّی توجّهَت رکایبُهُ فالحُبُّ دینی و إیمانی قلب من پذیرای همۀ صورتهاست پس قلب من چراگاهی‌ست برای غزالان وحشی و صومعه‌ای برای راهبان ترسا و معبدی برای بت‌پرستان و کعبه‌ای برای حاجیان در قلب من الواح مقدس تورات و کتاب آسمانی قرآن جا دارد من به کیش و دینِ عشق مؤمن گشته‌ام و ناقه‌ی عشق، مرا به هر کجا خواهد سوق میدهد عشق دین و ایمان من است. 📖 ترجمان الاشواق 👤 شیخ‌ اکبر محی‌الدین ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record (2).ogg
12.86M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون کتاب اثر قسمت سوم 🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة وارِدُها قريحَةُُ طيارة راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ 👤 ╰๛---๛---๛------------------- ⌜@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
اجزاء جسم_۴ (ماده وصورت) ۲_ ماده ثانیه: الف) ماده ثانیه مانندِ هیولی وماده اولیه استعداد وقابلیت ص
‌🔻 اجزاء جسم _۵ (ماده وصورت) همانطور که پیشتر گفته شد ، جوهری محسوس است که دارای دو جزء (ماده) وجزء (صورت) میباشد. ۱_جزء بالقوه_ : که عبارت است از توانایی‌های موجود  در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد. ۲_جزء بالفعل_ : صورت عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگی‌های موجود میباشد. اطلاقات صورت ๛--- ۱_ صورت جسمیه: عبارت است از نفسِ اتصال و ابعاد داشتن (قابلُُ لِابعادِ ثلاث) که در همه موجودات جسمانی مشترک می‌باشد. به عبارتی درجهان، جوهری موجود است که در ذات خود پیوسته بوده و اتصال دارد به این جوهر «صورت جسمیه» و یا «اتّصال جوهری»‌ میگویند. اتصال در فلسفه به معنای شیء است که حقیقتش امتداد و کشش در سه جهت میباشد. پس یا صورت جسمیه که مقوّم جسمیت وحالّ در است درتمام اجسام یکسان میباشد. ✔️ اما درباره حقیقت صورت جسمیه یا همان دوقول وجود دارد: ۱_ارسطو: او ذات وحقیقت جسم را میدانست. امتداد یا ادامه داشتن امری است که قابلیت اندازه‌گیری دارد. امر ممتد گاهی دریک جهت(طول) ادامه داردکه میشود ، وگاهی در دوجهت (طول،عرض) امتداد دارد که میباشد وگاهی در سه جهت (طول،عرض،ارتفاع) امتداد دارد که نامیده می‌شود. بنابراین جسم چیزی است که دارای امتداد و ابعاد باشد. ۲_ابوعلی سینا: اما شیخ الرئیس ذات وهویت جسم را میدانست. به نظر او جسم موجودی است که اجزایش دارای اتصال است. دراین نگاه امتداد عارض بر جسم میشود. یعنی چون اجزاء جسم اتصال جوهری دارد پس چیزی که دارای ادامه و امتداد است را میسازد براین اساس: صورت جسمیه همان اتصال ذاتی جسم است که مُصَحِحِ فرض ابعاد ثلاثه (امتداد) در آن میباشد. شیخ الرئیس در تعریف جسم میگوید: الجسمُ جوهرٌ واحد متصل براین اساس صورت جسمیه عبارت است از: هیئت اتصالی اجسام که دارای مقدار و جوهر ممتدّ ذو ابعاد است. به اعتقاد انقسام پذيری و پيوستگی به يکديگر وابسته اند و هردوی آنها عَرَض لازم صورت جسميه محسوب ميشوند. براساس آنچه گفته شد دو اطلاق ومعنای مهم از اتصال وجود دارد: ۱_به معنای اتصال جوهری يا صورت جسميه که در اين معنا اتصال ذاتی شیء و از جواهر است. ۲_ به معنای امتداد که در اين معنا اتصال نوعی کميت و از اَعراض است. 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻 داخل شدن اهل معرفت در این عالم [ملکوت] به ارواح و نفوس ایشان است نه به اجسام یعنی به خلع بدن داخل می شوند در این عالم و می گویند در این عالم مداین و شهرهای بسیار است که احصاء نمیشوند، بعضی از آن ها مسمی است به مداین نور که داخل نمی شود در آن ها مگر هر مصطفی و برگزیده از انبیاء و اوصیاء و اولیای ایشان. 📖طباشیر الحکمه ، ص۲۱۳ 👤میرزا ابوالقاسم ذهبی ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
10.78M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون تعلیقه شماره ۲۰۵ از کتاب 🔖فی أنَّ صدور الأشياء عن الأول لو کان شیئاً بعد شيء أن يكون مادياً 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻 هرکس سخن ما را در مورد انوار تصدیق نکند بر اوست که دست به ریاضات زند و خدمت اصحاب مشاهده کند، امید است که حالت جذبه ای به او روی آورد و او را برباید تا نور درخشنده را در عالم جبروت ببیند و حقایق ملکوتی و نورهایی را که افلاطون و دیگران مشاهده کردند رؤیت نماید. 📖 مصنفات سهروردی، ج۲ ص ۱۵۲ 👤 ╰๛---๛---๛----------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻اگر يكى دو بار خلع بدن براى شما پيش آيد براى شما خيلى چيزها روشن می شود ، و [سبب] انتقالات و تمثلات و [شنیدن] حرف های غیبی می‌ شود. و چشم بسته جهان را روشن می بیند و صحنه هایی از آفتاب و برق و.. می بینید. این ها را به گزاف نمی گوییم اگر چند بار پیش آید و راه بیفتید معلوم می شود. 📖 شرح فارسی اسفار ج۳ ص ۶۷۵ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
10.29M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون تعلیقه شماره ۱۴۷ از کتاب 🔖فی أنَّ سبب صدور الأشياء عن واجب الوجود هو عقلیّتُهُ لها 👤 ╰๛---๛---๛------------------ ⌜@falsafeh_nazari
Dor-Taj.pdf
19.41M
🔻 کتاب "درة التاج" با نام کامل: «درة التاج لغرة الدباج» تألیف قطب‌الدین شیرازی(۶۳۳-۷۱۰ق) کتابی است به زبان فارسی و با موضوع . در این کتاب پنج جلدی، ضمن بیان مباحث مقدماتی، مباحث فلسفه اسلامی به معنی عام آن که شامل ، ، و می‌شود را بیان کرده است. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
17.33M
🔻درباره 🔖 گفتگوی صوتی درباره: 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻 این تحلیل ونتیجه گیری از مباحث مبنی براینکه از تکامل حاصل میشود اشتباه میباشد. علاوه برمباحث بسیاری که صدرا در این زمینه دارد به اذعان ایشان نفس از عالم و نشأت گرفته و نازل شده است. جسم، مرکبِ بالذات است وهر گونه در آن بالعرض و حاصل حلول یک امر که همان نفس مجرد مدبر ذو حیات است میباشد. آیا میتوان گفت از کثیربالذات(جسم)که من حَیثُ کَثرت فاقد حیات وحرکت است وحدت بالذات(نفس)که منشا حیات وحرکت میباشد زائیده شود؟ معطی شیء که نباید فاقد شیء باشد..اساسا از این حیث وجود نفس برای جسم را لازم میدانیم تا بتوانیم حرکت وحیات جسم را توجیه کنیم، با این حساب آیا میشود که از جسمی که ذاتا وطبعا فاقد حیات وحرکت است امری که حیات وحرکت ذاتیش است(نفس) بوجود آمده وتکامل یابد؟ آنچه نفس بر اساس تکامل آن فعلیت می‌یابد، صورت معدنی است ونه خود جسم بماهو جسم. صورت معدنی بین جسم ونفس مجرد مدبر قرار گرفته است، چون جسم را از تفرقه حفظ میکند به فضای عالم ماده نزدیک است و از سنخ مجردات تام نمیباشد و از این جهت که قابلیت حلول دارد و منطبع در جسم میباشد و فراتر از ابعاد ثلاث است، شانی مجرد داشته و به عالم نفس نزدیک است. در واقع نفس مجرد ناطقه انسانی به دلیل بُعد و تنزلش از عالم جبروت،ضعیف و محدود شده و در نطفه انسان به شکل صورت معدنی درآمده که فقط میتواند حفظ مرکب از تفرق و فروپاشی کند، وچون صورت معدنی تنزل و شکل ضعیف شده نفس است گویا جسمانی است اما به تدریج تکامل در او حاصل شده وبه شکل نفس انسانی در می‌آید. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
◍⃟﷽˼ 🔻 گفتگوی صوتی ༺ کانال تلگرامی اشراق ↡↡ ᯽┈๛---๛---๛ 🎙جلسه اول الشواهد الربوبیه_فی وجدان الوجود_۱ علم حصولی به وجود امکان پذیرنیست اینجا ๛--- 🎙جلسه دوم الشواهد الربوبیه_فی وجدان الوجود_۲ علم حصولی به وجود امکان پذیرنیست اینجا ๛--- 🎙جلسه سوم الشواهد الربوبیه_فی وجدان الوجود_۳ علم حضوری به وجود امکان پذیر است اینجا ๛--- 🎙جلسه چهارم معانی مختلف وجود اینجا ๛--- 🎙جلسه پنجم کتاب شرح منطق منظومه_۱ نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی اینجا ๛--- 🎙جلسه ششم کتاب شرح منطق منظومه_۲ نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی اینجا ๛--- 🎙جلسه هفتم کتاب شرح منطق منظومه_۳ نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی اینجا ๛--- 🎙جلسه هشتم کتاب التعلیقات_تعلیقه شماره ۲۰۵ معیار موجود مجرد ومادی اینجا ๛--- 🎙جلسه نهم کتاب التعلیقات_تعلیقه شماره ۱۴۷ صدور موجودات از واجب تعالی و نسبت آنها باعلم الهی اینجا ๛--- 🎙جلسه دهم درباره وجود اینجا ๛--- 🎙جلسه یازدهم مراتب ادراک حصولی_۱ اینجا ๛--- 🎙جلسه دوازدهم مراتب ادراک حصولی_۲ اینجا ๛--- 🎙جلسه سیزدهم مادی و مجرد اینجا ๛--- 🎙گفتگوی صوتی پیرامون مادی،مجرد،ماده،صورت اینجا ๛--- 🎙جلسه چهاردهم درباره نفس_۱ نسبت جسم با نفس اینجا ๛--- 🎙جلسه پانزدهم درباره نفس_۲ تعریف نفس اینجا ๛--- 🎙جلسه شانزدهم درباره نفس_۳ تعریف نفس_اقسام نفس_نفس فلکی اینجا ๛--- 🎙جلسه هفدهم درباره نفس_۴ تعریف نفس_اقسام نفس_نفس فلکی_نفس_نباتی اینجا ๛--- ╰๛---๛---๛----------------- @falsafeh_nazari
🔻 مرحوم فارابی، شیخ رئیس‌ابن سینا ابن مسكویه، ابوریحان بیرونی و ملاصدرا از بزرگان علم و عمل، شیفتگان اهل بیت (ع) و تربیت یافتگان قرآن و عترت بودند و ارسطو و افلاطون نیز از شاگردان انبیای گذشته بودند. استاد ما حكیم متألّه محمدحسین فاضل تونی می‌فرمودند: من شبهای جمعه برای جناب ارسطو فاتحه می‌خوانم، زیرا قرآن كریم در آیاتی مانند (منهم أُمة مقتصدة) و (لیسوا سواءً من أهل الكتاب أُمّة قائمة یتلون آیات الله) از آنان به عظمت یاد می‌كند، همه پیروان حضرت موسی كلیم الله و عیسی مسیح، یكسان نبودند،‌ در بین آنان بزرگانی از اهل معرفت و اخلاق بودند كه آیات الهی كتاب آسمانی عصر خود را شبانه روز تلاوت می‌كردند. بدین گونه، قرآن از بزرگان اهل كتاب، حق شناسی و از آنان به بزرگی یاد می‌كند. 📖 مبادی‌اخلاق‌درقرآن. ص ۲۷۱ 👤 ╰๛---๛---๛---------------------@falsafeh_nazari