eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
74 ویدیو
64 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
╭──────────────── ꧷ 🔻 لقَد صارَ قلبی قابلاً کلّ صورة فمرعَی لغزلانٍ و دیرٌ لِرُهبانِ و بیتٌ لأوثانٍ و کعبةُ طایفٍ و ألواحُ توراتٍ و مُصحفُ قرآنِ أدینُ بِدینِ الحُبِّ أنّی توجّهَت رکایبُهُ فالحُبُّ دینی و إیمانی قلب من پذیرای همۀ صورتهاست پس قلب من چراگاهی‌ست برای غزالان وحشی و صومعه‌ای برای راهبان ترسا و معبدی برای بت‌پرستان و کعبه‌ای برای حاجیان در قلب من الواح مقدس تورات و کتاب آسمانی قرآن جا دارد من به کیش و دینِ عشق مؤمن گشته‌ام و ناقه‌ی عشق، مرا به هر کجا خواهد سوق میدهد عشق دین و ایمان من است. 📖 ترجمان الاشواق 👤 شیخ‌ اکبر محی‌الدین ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record (2).ogg
12.86M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون کتاب اثر قسمت سوم 🔖من منطقِِ عیونُهُ خَرَّارة وارِدُها قريحَةُُ طيارة راءِِ لنورِِ في الطريق كافِِ لم يتكأدهُ صعودُ قافِِ 👤 ╰๛---๛---๛------------------- ⌜@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
اجزاء جسم_۴ (ماده وصورت) ۲_ ماده ثانیه: الف) ماده ثانیه مانندِ هیولی وماده اولیه استعداد وقابلیت ص
‌🔻 اجزاء جسم _۵ (ماده وصورت) همانطور که پیشتر گفته شد ، جوهری محسوس است که دارای دو جزء (ماده) وجزء (صورت) میباشد. ۱_جزء بالقوه_ : که عبارت است از توانایی‌های موجود  در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد. ۲_جزء بالفعل_ : صورت عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگی‌های موجود میباشد. اطلاقات صورت ๛--- ۱_ صورت جسمیه: عبارت است از نفسِ اتصال و ابعاد داشتن (قابلُُ لِابعادِ ثلاث) که در همه موجودات جسمانی مشترک می‌باشد. به عبارتی درجهان، جوهری موجود است که در ذات خود پیوسته بوده و اتصال دارد به این جوهر «صورت جسمیه» و یا «اتّصال جوهری»‌ میگویند. اتصال در فلسفه به معنای شیء است که حقیقتش امتداد و کشش در سه جهت میباشد. پس یا صورت جسمیه که مقوّم جسمیت وحالّ در است درتمام اجسام یکسان میباشد. ✔️ اما درباره حقیقت صورت جسمیه یا همان دوقول وجود دارد: ۱_ارسطو: او ذات وحقیقت جسم را میدانست. امتداد یا ادامه داشتن امری است که قابلیت اندازه‌گیری دارد. امر ممتد گاهی دریک جهت(طول) ادامه داردکه میشود ، وگاهی در دوجهت (طول،عرض) امتداد دارد که میباشد وگاهی در سه جهت (طول،عرض،ارتفاع) امتداد دارد که نامیده می‌شود. بنابراین جسم چیزی است که دارای امتداد و ابعاد باشد. ۲_ابوعلی سینا: اما شیخ الرئیس ذات وهویت جسم را میدانست. به نظر او جسم موجودی است که اجزایش دارای اتصال است. دراین نگاه امتداد عارض بر جسم میشود. یعنی چون اجزاء جسم اتصال جوهری دارد پس چیزی که دارای ادامه و امتداد است را میسازد براین اساس: صورت جسمیه همان اتصال ذاتی جسم است که مُصَحِحِ فرض ابعاد ثلاثه (امتداد) در آن میباشد. شیخ الرئیس در تعریف جسم میگوید: الجسمُ جوهرٌ واحد متصل براین اساس صورت جسمیه عبارت است از: هیئت اتصالی اجسام که دارای مقدار و جوهر ممتدّ ذو ابعاد است. به اعتقاد انقسام پذيری و پيوستگی به يکديگر وابسته اند و هردوی آنها عَرَض لازم صورت جسميه محسوب ميشوند. براساس آنچه گفته شد دو اطلاق ومعنای مهم از اتصال وجود دارد: ۱_به معنای اتصال جوهری يا صورت جسميه که در اين معنا اتصال ذاتی شیء و از جواهر است. ۲_ به معنای امتداد که در اين معنا اتصال نوعی کميت و از اَعراض است. 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻 داخل شدن اهل معرفت در این عالم [ملکوت] به ارواح و نفوس ایشان است نه به اجسام یعنی به خلع بدن داخل می شوند در این عالم و می گویند در این عالم مداین و شهرهای بسیار است که احصاء نمیشوند، بعضی از آن ها مسمی است به مداین نور که داخل نمی شود در آن ها مگر هر مصطفی و برگزیده از انبیاء و اوصیاء و اولیای ایشان. 📖طباشیر الحکمه ، ص۲۱۳ 👤میرزا ابوالقاسم ذهبی ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
10.78M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون تعلیقه شماره ۲۰۵ از کتاب 🔖فی أنَّ صدور الأشياء عن الأول لو کان شیئاً بعد شيء أن يكون مادياً 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻 هرکس سخن ما را در مورد انوار تصدیق نکند بر اوست که دست به ریاضات زند و خدمت اصحاب مشاهده کند، امید است که حالت جذبه ای به او روی آورد و او را برباید تا نور درخشنده را در عالم جبروت ببیند و حقایق ملکوتی و نورهایی را که افلاطون و دیگران مشاهده کردند رؤیت نماید. 📖 مصنفات سهروردی، ج۲ ص ۱۵۲ 👤 ╰๛---๛---๛----------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻اگر يكى دو بار خلع بدن براى شما پيش آيد براى شما خيلى چيزها روشن می شود ، و [سبب] انتقالات و تمثلات و [شنیدن] حرف های غیبی می‌ شود. و چشم بسته جهان را روشن می بیند و صحنه هایی از آفتاب و برق و.. می بینید. این ها را به گزاف نمی گوییم اگر چند بار پیش آید و راه بیفتید معلوم می شود. 📖 شرح فارسی اسفار ج۳ ص ۶۷۵ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
10.29M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون تعلیقه شماره ۱۴۷ از کتاب 🔖فی أنَّ سبب صدور الأشياء عن واجب الوجود هو عقلیّتُهُ لها 👤 ╰๛---๛---๛------------------ ⌜@falsafeh_nazari
Dor-Taj.pdf
19.41M
🔻 کتاب "درة التاج" با نام کامل: «درة التاج لغرة الدباج» تألیف قطب‌الدین شیرازی(۶۳۳-۷۱۰ق) کتابی است به زبان فارسی و با موضوع . در این کتاب پنج جلدی، ضمن بیان مباحث مقدماتی، مباحث فلسفه اسلامی به معنی عام آن که شامل ، ، و می‌شود را بیان کرده است. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
17.33M
🔻درباره 🔖 گفتگوی صوتی درباره: 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻 این تحلیل ونتیجه گیری از مباحث مبنی براینکه از تکامل حاصل میشود اشتباه میباشد. علاوه برمباحث بسیاری که صدرا در این زمینه دارد به اذعان ایشان نفس از عالم و نشأت گرفته و نازل شده است. جسم، مرکبِ بالذات است وهر گونه در آن بالعرض و حاصل حلول یک امر که همان نفس مجرد مدبر ذو حیات است میباشد. آیا میتوان گفت از کثیربالذات(جسم)که من حَیثُ کَثرت فاقد حیات وحرکت است وحدت بالذات(نفس)که منشا حیات وحرکت میباشد زائیده شود؟ معطی شیء که نباید فاقد شیء باشد..اساسا از این حیث وجود نفس برای جسم را لازم میدانیم تا بتوانیم حرکت وحیات جسم را توجیه کنیم، با این حساب آیا میشود که از جسمی که ذاتا وطبعا فاقد حیات وحرکت است امری که حیات وحرکت ذاتیش است(نفس) بوجود آمده وتکامل یابد؟ آنچه نفس بر اساس تکامل آن فعلیت می‌یابد، صورت معدنی است ونه خود جسم بماهو جسم. صورت معدنی بین جسم ونفس مجرد مدبر قرار گرفته است، چون جسم را از تفرقه حفظ میکند به فضای عالم ماده نزدیک است و از سنخ مجردات تام نمیباشد و از این جهت که قابلیت حلول دارد و منطبع در جسم میباشد و فراتر از ابعاد ثلاث است، شانی مجرد داشته و به عالم نفس نزدیک است. در واقع نفس مجرد ناطقه انسانی به دلیل بُعد و تنزلش از عالم جبروت،ضعیف و محدود شده و در نطفه انسان به شکل صورت معدنی درآمده که فقط میتواند حفظ مرکب از تفرق و فروپاشی کند، وچون صورت معدنی تنزل و شکل ضعیف شده نفس است گویا جسمانی است اما به تدریج تکامل در او حاصل شده وبه شکل نفس انسانی در می‌آید. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
◍⃟﷽˼ 🔻 گفتگوی صوتی ༺ کانال تلگرامی اشراق ↡↡ ᯽┈๛---๛---๛ 🎙جلسه اول๛--- نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب در ایران 🎙جلسه دوم๛--- چیستی و هویت فلسفه اسلامی 🎙جلسه سوم๛--- ماهیت وصدق معارف کشف وشهودی نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان 🎙جلسه چهارم๛--- کتاب الشواهدالربوبیه_فی وجدان الوجود علم حصولی به وجود امکان پذیر نیست قسمت اول 🎙جلسه پنجم๛--- کتاب الشواهدالربوبیه_فی وجدان الوجود علم حصولی به وجود امکان پذیر نیست قسمت دوم 🎙جلسه ششم๛--- کتاب الشواهدالربوبیه_فی وجدان الوجود علم حضوری به وجود امکان پذیر است قسمت سوم 🎙جلسه هفتم๛--- معانی مختلف وجود 🎙جلسه هشتم๛--- کتاب شرح منطق منظومه نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی_۱ 🎙جلسه نهم๛--- کتاب شرح منطق منظومه نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی_۲ 🎙جلسه دهم๛--- کتاب شرح منطق منظومه نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی_۳ 🎙جلسه یازدهم๛--- کتاب التعلیقات_تعلیقه شماره ۲۰۵ معیار موجود مجرد ومادی 🎙جلسه دوازدهم๛--- کتاب التعلیقات_تعلیقه شماره ۱۴۷ صدور موجودات از خدا ونسبتشان باعلم الهی 🎙جلسه سیزدهم๛--- درباره وجود 🎙جلسه چهاردهم๛--- مراتب ادراک حصولی _ مکتب مشاء 🎙جلسه پانزدهم๛--- مراتب ادراک حصولی _ مکتب اشراق و حکمت متعالیه_ شهودحسی وعقلی 🎙جلسه شانزدهم๛--- پیرامون مادی و مجرد 🎙گفتگوی صوتی پیرامون๛--- مادی ومجرد، صورت وماده 🎙جلسه هفدهم๛--- درباره نفس_۱ نسبت جسم بانفس 🎙جلسه هجدهم๛--- درباره نفس_۲ تعریف نفس 🎙جلسه نوزدهم๛--- درباره نفس_۳ تعریف نفس_اقسام نفس_نفس فلکی ╰๛---๛---๛-------------- @falsafeh_nazari