eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
69 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 هرکس سخن ما را در مورد انوار تصدیق نکند بر اوست که دست به ریاضات زند و خدمت اصحاب مشاهده کند، امید است که حالت جذبه ای به او روی آورد و او را برباید تا نور درخشنده را در عالم جبروت ببیند و حقایق ملکوتی و نورهایی را که افلاطون و دیگران مشاهده کردند رؤیت نماید. 📖 مصنفات سهروردی، ج۲ ص ۱۵۲ 👤 ╰๛---๛---๛----------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻اگر يكى دو بار خلع بدن براى شما پيش آيد براى شما خيلى چيزها روشن می شود ، و [سبب] انتقالات و تمثلات و [شنیدن] حرف های غیبی می‌ شود. و چشم بسته جهان را روشن می بیند و صحنه هایی از آفتاب و برق و.. می بینید. این ها را به گزاف نمی گوییم اگر چند بار پیش آید و راه بیفتید معلوم می شود. 📖 شرح فارسی اسفار ج۳ ص ۶۷۵ 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
10.29M
🔻درباره گفتگوی صوتی پیرامون تعلیقه شماره ۱۴۷ از کتاب 🔖فی أنَّ سبب صدور الأشياء عن واجب الوجود هو عقلیّتُهُ لها 👤 ╰๛---๛---๛------------------ ⌜@falsafeh_nazari
Dor-Taj.pdf
19.41M
🔻 کتاب "درة التاج" با نام کامل: «درة التاج لغرة الدباج» تألیف قطب‌الدین شیرازی(۶۳۳-۷۱۰ق) کتابی است به زبان فارسی و با موضوع . در این کتاب پنج جلدی، ضمن بیان مباحث مقدماتی، مباحث فلسفه اسلامی به معنی عام آن که شامل ، ، و می‌شود را بیان کرده است. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ ⌜@falsafeh_nazari
record.ogg
17.33M
🔻درباره 🔖 گفتگوی صوتی درباره: 👤 ╰๛---๛---๛-------------------@falsafeh_nazari
🔻 این تحلیل ونتیجه گیری از مباحث مبنی براینکه از تکامل حاصل میشود اشتباه میباشد. علاوه برمباحث بسیاری که صدرا در این زمینه دارد به اذعان ایشان نفس از عالم و نشأت گرفته و نازل شده است. جسم، مرکبِ بالذات است وهر گونه در آن بالعرض و حاصل حلول یک امر که همان نفس مجرد مدبر ذو حیات است میباشد. آیا میتوان گفت از کثیربالذات(جسم)که من حَیثُ کَثرت فاقد حیات وحرکت است وحدت بالذات(نفس)که منشا حیات وحرکت میباشد زائیده شود؟ معطی شیء که نباید فاقد شیء باشد..اساسا از این حیث وجود نفس برای جسم را لازم میدانیم تا بتوانیم حرکت وحیات جسم را توجیه کنیم، با این حساب آیا میشود که از جسمی که ذاتا وطبعا فاقد حیات وحرکت است امری که حیات وحرکت ذاتیش است(نفس) بوجود آمده وتکامل یابد؟ آنچه نفس بر اساس تکامل آن فعلیت می‌یابد، صورت معدنی است ونه خود جسم بماهو جسم. صورت معدنی بین جسم ونفس مجرد مدبر قرار گرفته است، چون جسم را از تفرقه حفظ میکند به فضای عالم ماده نزدیک است و از سنخ مجردات تام نمیباشد و از این جهت که قابلیت حلول دارد و منطبع در جسم میباشد و فراتر از ابعاد ثلاث است، شانی مجرد داشته و به عالم نفس نزدیک است. در واقع نفس مجرد ناطقه انسانی به دلیل بُعد و تنزلش از عالم جبروت،ضعیف و محدود شده و در نطفه انسان به شکل صورت معدنی درآمده که فقط میتواند حفظ مرکب از تفرق و فروپاشی کند، وچون صورت معدنی تنزل و شکل ضعیف شده نفس است گویا جسمانی است اما به تدریج تکامل در او حاصل شده وبه شکل نفس انسانی در می‌آید. 👤 ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
◍⃟﷽˼ 🔻 گفتگوی صوتی ༺ کانال تلگرامی اشراق ↡↡ ᯽┈๛---๛---๛ 🎙جلسه اول๛--- نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب در ایران 🎙جلسه دوم๛--- چیستی و هویت فلسفه اسلامی 🎙جلسه سوم๛--- ماهیت وصدق معارف کشف وشهودی نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان 🎙جلسه چهارم๛--- کتاب الشواهدالربوبیه_فی وجدان الوجود علم حصولی به وجود امکان پذیر نیست قسمت اول 🎙جلسه پنجم๛--- کتاب الشواهدالربوبیه_فی وجدان الوجود علم حصولی به وجود امکان پذیر نیست قسمت دوم 🎙جلسه ششم๛--- کتاب الشواهدالربوبیه_فی وجدان الوجود علم حضوری به وجود امکان پذیر است قسمت سوم 🎙جلسه هفتم๛--- معانی مختلف وجود 🎙جلسه هشتم๛--- کتاب شرح منطق منظومه نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی_۱ 🎙جلسه نهم๛--- کتاب شرح منطق منظومه نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی_۲ 🎙جلسه دهم๛--- کتاب شرح منطق منظومه نسبت منطق با سلوک قلبی وعقلی_۳ 🎙جلسه یازدهم๛--- کتاب التعلیقات_تعلیقه شماره ۲۰۵ معیار موجود مجرد ومادی 🎙جلسه دوازدهم๛--- کتاب التعلیقات_تعلیقه شماره ۱۴۷ صدور موجودات از خدا ونسبتشان باعلم الهی 🎙جلسه سیزدهم๛--- درباره وجود 🎙جلسه چهاردهم๛--- مراتب ادراک حصولی _ مکتب مشاء 🎙جلسه پانزدهم๛--- مراتب ادراک حصولی _ مکتب اشراق و حکمت متعالیه_ شهودحسی وعقلی 🎙جلسه شانزدهم๛--- پیرامون مادی و مجرد 🎙گفتگوی صوتی پیرامون๛--- مادی ومجرد، صورت وماده 🎙جلسه هفدهم๛--- درباره نفس_۱ نسبت جسم بانفس 🎙جلسه هجدهم๛--- درباره نفس_۲ تعریف نفس 🎙جلسه نوزدهم๛--- درباره نفس_۳ تعریف نفس_اقسام نفس_نفس فلکی ╰๛---๛---๛-------------- @falsafeh_nazari
🎙جلسه بیستم๛--- درباره نفس_۴ اقسام نفس_نفس فلکی_نفس نباتی 🎙جلسه بیست ویکم๛--- درباره نفس_۵ اقسام نفس_نفس نباتی_نفس حیوانی_نفس ناطقه 🎙جلسه بیست و دوم๛--- درباره نفس_۶ اقسام نفس_ نفس انسانی_عقل نظری ومراتب آن_عقل عملی ومراتب آن 🎙جلسه بیست و سوم๛--- پرسش و پاسخ جسمانیت الحدوث بودن نفس به چه معناست؟ چرا نفس هبوط در جسم ودنیا را پذیرفت ؟ 🎙جلسه بیست وچهارم ๛--- 🪷شـــبی بـــا حافـــظــ🪷 ╰๛---๛---๛-------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻مسئله‌ای در پیوند اعضاء روزى در محضر اعلاى استاد بزرگوار جناب آیة اللّه حاج میرزا ابو الحسن رفیعى قزوینى (رفع اللّه درجاته) بحث از پیوند اعضاء به انسان مسلمان به لحاظ عمل پزشکى پیش آمده است که‏: چون عضوى از بدنى جدا شده است آن عضو میته و متصف به احکام میته است و عضو میته نجس است، چه عضو بدن مسلم باشد و چه کافر، و چه عضو حیوان نجس‌العین باشد و چه غیر آن، و حال این که نمازگزار نمى‏تواند با محمول نجس (یعنى با عضو پیوند داده) نماز بخواند. در مسأله یازدهم فصل شرائط لباس مصلّى از کتاب العروة الوثقى گوید: «استصحاب جزء من أجزاء المیتة فی الصلوة موجب لبطلانها و إن لم یکن ملبوسا» 🔖و همچنین با دیگر مسائل متفرع بر میته چه باید کرد؟ حلّ آن به این واقعیّت منتهى شده است که: چون نفس مسلمان آن عضو پیوند شده را جذب کرده است و تصرّف نموده است، عضو حىّ جزء بدن او مى‏ شود، و مانند سایر اعضاء، حىّ به حیات بدن است و دیگر اطلاق میته بر آن عضو صادق نیست. نگارنده گوید که مطلب فوق در جواب سؤال از پیوند اعضاء کلامى کامل و در غایت اتقان است. 📚 هزار و یک کلمه،ج۱، کلمه۲۱۰ 👤علامه حسن زاده آملی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
╭──────────────── ꧷ 🔻علم حقیقی از راه تفکر و آنچه عقلا از راه افکارشان تقریر کرده اند به دست نمی‌آید بلکه علم تنها آن است که خدا در قلب عالم می‌اندازد و نور الهی است که هرکه را بخواهد از فرشته و رسول و نبی و ولی ، بدان مختص می کند. کسی که کشف ندارد علم ندارد... 📚فتوحات مکیه،ج۲ ،ص۲۱۸ 👤شیخ محیی الدین بن عربی ╰๛---๛---๛--- --- --- --- @falsafeh_nazari
🔻 آداب متعلم در برابر استاد و معلم. ادب مُتِعَلَم با عالم آنست که: ۱_ در محضرش آغاز به تحیت و سلام نماید. ۲_ در پیشگاه او کمتر سخن بگوید. ۳_ تا زمانی که استادش از او چیزی نپرسد، حرف نزند. ۴_ تا اذن نگرفته سوال نکند. ۵_ در معارضه با سخنِ استاد نگوید که فلانی برخلاف گفته شما چنین گفته است. ۶_ برخلاف رای استاد اشاره نکند که نشان بدهد که از استادش به واقع و درست، داناتر است. ۷_ در مجلس استاد، او را راهنمایی نکند. ۸_ در مجلس درس به اطراف التفات نداشته باشد، بلکه با ادب بنشیند همانند ادب در نماز. ۹_ در پیش استاد نه بر علیه او چیره نشود، نه به نفع او. ۱۰_ وقتی خواست برخیزد برای استاد برخیزد. ۱۱_ او را تابع کلام و سوال خود واقع نکند. ۱۲_ در مسیر راه از او سوال نکند تا اینکه به منزلش برسد. ۱۳_ در افعال ظاهری استادش در پیش او سوءظن نداشته باشد که منکر او شود، پس استاد به اسرار او آگاه تر است. ۱۴_ در نزد استادش فرمایش حضرت موسی(ع) به حضرت خضر(ع) را یادآور شود که به خضر گفت: "آیا کشتی را سوراخ میکنی که تا اهل آن را غرق کنی؟ هر آینه کار نادرست و شگفتی را انجام میدهی"، و بداند که بنا بر اعتماد به ظاهر او را انکار میکند، اشتباه کار است. توضیح: ممکن است در ظاهر کاری را از استادش ببیند که با محسابات عقلی خودش ناپسند باشد، اما باید بداند که نباید با دیدن ظاهر اعمال استادش، قضاوت نابجا کند. 📖 منهج النجاة 👤ملامحسن فیض کاشانی ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
📚 کتاب "رسائل ابن سینا" 👤 ترجمه: متن ۱۴ رساله از شیخ الرئیس ابوعلی سینا همراه با زندگینامه ابن سینا ╰๛---๛---๛--------------------- ᯓ @falsafeh_nazari