🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۸
✅ #غیبت در لغت به معنای پوشیده بودن از دیدگان است.
🔸 مفهوم غیبت مقابل #ظهور است نه در مقابل حضور، پس به کسی غائب میگویند که ظاهر نیست ولی ممکن است حاضر باشد.
👈 اگر ما میگوییم خدا غائب است به معنای این است که ظاهر نیست نه اینکه حاضر نیست بلکه در همه جا حضور دارد ولی برای دیدگان ما ظهور ندارد.
📌 در دوره غیبت، امام عصر (عج) از چشمان مردم غائب هستند. آنها او را نمیبیینند ولی آن بزرگوار در بین مردم حضور دارد.
🔹 مباحث بسیاری با غیبت گره میخورد که از جمله آنها این است که از همه معصومین روایاتی در مورد غیبت امام زمان (ع) وجود دارد. وقتی همه به موضوعی اشاره میکنند نشان از اهمیت آن دارد.
🔆 به چند نمونه از این روایات اشاره میکنیم:
💠 پیامبر (ص) فرمودند: فرزندم مهدی نامش نام من است و کنیهاش کنیه من، در خلقت و #اخلاق شبیهترین #مردم به من است که یک غیبت و حیرتی دارد.
💠 امام سجاد (ع) فرمودند: مردم زمان او (امام زمان) که معتقد به #امامت وی هستند و #منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند؛ زیرا خداوند #عقل و فهمی به آنها داده که غیبت در نظر آنها حکم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل کسانی میداند که با شمشیر در رکاب پیامبر پیکار کردهاند، آنها مخلصان حقیقی و #شیعیان راستگوی ما هستند که مردم را به طور آشکار و نهان به #دین خدا میخوانند.
💠 حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) روایت میکند که امام جواد(ع) فرمودند: قائم ما همان مهدی است. کسی که باید در غیبتش او را #انتظار کشند.
💠 امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: پسرم محمد، امام و #حجت بعد از من است. هر کس بمیرد و او را نشناسد به #مرگ #جاهلیت مرده است. برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند و مبطلان در آن هلاک گردند، وقتگذاران در آن #دروغ گویند.
📌 بحث بعدی این است که در روایات تأکید بر حتمی بودن غیبت است.
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: بدانید، به خدا قسم امام شما سالهای چندی از روزگارتان غائب خواهد شد.
🔆 آیا ما در دوران غیبت، میتوانیم امام را ببینیم یا خیر؟ آیا امام ناپیداست یا ناشناس است؟ سؤالاتی است که در جلسات بعد به آن خواهیم پرداخت.
___________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۸، #مهدویت
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پادکست
📚 #باور_شیعه
📖 خدا را نشناخت، مگر پیامبر (ص) و علی (ع)
🗓 فاطمیه دوم | سال ١٣٩۶
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5796514461414066570.mp3
24.59M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴٣
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۳
✅ حضرت زینالعابدین (ع) در فراز دیگری از دعای مکارم الأخلاق از خداوند درخواست میکنند: «وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي؛ و به #قدرت خود آنچه از من فاسد و تباه گشته را اصلاح فرما.»
🔸 #اصلاح را با واژه «استصلاح» خواستهاند که معنای تدریج دارد. یعنی آنچه از من فاسد شده است را به تدریج اصلاح کن. یعنی با من #مدارا کن.
❇️ در «مَا فَسَدَ مِنِّي» دو احتمال وجود دارد. احتمال اول درباره #عمل است. عمل به سبب یک سری از مسائل فاسد میشود:
✴️ برخی امور باعث #حبط عمل میشوند. [مائده / ۵]
📌 مهمترینِ این دسته از امور #کفر و #شرک و #تکذیب آیات الهی است.
✴️ بعضی باعث #بطلان_عمل میشوند. [بقره / ۲۶۴]
✴️ یک سری از امور باعث #صحت_عمل میشود. اگر اینها نباشند آن #عمل_صحیح نیست مانند #عقل و بلوغ و #ایمان و #علم.
✴️ برخی دیگر اگر نباشد، عمل قبول نمیشود. مثل #تقوا. [مائده / ۲۷]
✴️ بعضی علت فساد عمل است. بیشترین اموری که باعث فساد عمل میشود دو چیز است که یکی از آنها عُجب است.
🔹 #عجب یعنی خود را بزرگ دیدن. عجب با کِبر تفاوت دارد. #کبر، برتری دادن خود نسبت به دیگران است. یعنی شخص خودش را با دیگران مقایسه میکند و میگوید من بالاتر هستم؛ ولی عجب در #نفس خود شخص اتفاق میافتد.
✳️ عجب دو نوع منشأ دارد:
🔸 گاهی درونی است. مثلاً یک صفت کمالی در شخص وجود دارد. مانند علم و #شجاعت و #تواضع.
🔸 گاهی اوقات منشأ بیرونی دارد. مثل #ثروت و زیبایی.
💠 در همین دعای مکارم حضرت زینالعابدین (ع) به خداوند عرضه میدارند:
«لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا؛ مرا نزد #مردم بالا مبر مگر اینکه به همان اندازه نزد خودم پایین بیاوری و به من #عزت مده مگر اینکه مرا در نزد خودم خوار کنی.»
💠 در حدیث قدسی آمده است: خداوند به داود (ع) #وحی کرد، به گنهکاران #بشارت بده و به مؤمنان راستین هشدار. داود (ع) عرض کرد: چگونه به گنهکاران بشارت بدهم و چطور به مؤمنین راستین هشدار بدهم؟ خداوند فرمود: به گنهکاران بشارت بده که من #توبه را میپذیرم ولی مؤمنین را #انذار کن و بگو به اعمالشان عجب نکنند؛ چون به #هلاکت کشیده میشوند.
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: #اهل_دین، کسانی هستند که خودشان را مقصر میدانند. از اعمالی که انجام دادهاند ترس دارند که مبادا خداوند اعمالشان را نپذیرد. وقتی کسی آنها را مدح کند، میترسند و میگویند:
«أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنْ غَيْرِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ؛ من بهتر از اینها میدانم چه کسی هستم و خداوند بهتر از من میداند که من چه کسی هستم. خدایا، به خاطر این حرفی که در مورد من میزنند مرا مؤاخذه نکن و مرا بالاتر از آنچه که #فکر میکنند ببر و از آنچه که اینها نمیدانند بگذر»
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۳
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 خدمت به بندگان
📖 سؤال مهم موسی (ع) از خداوند، که راهگشای ماست
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مصاحبه با خبرگزاری فارس
@Fares_ir
🔴 مصاحبه اختصاصی روشنا با حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی
📣 هشتاد و پنجمین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان، «روشنا» منتشر شد.
📕 تازهترین شماره این نشریه، شامل مجموعه مقالات، گزارش، یادداشت، گفتار و مصاحبههایی در حوزههای ادیان، بهائیت، انجمنحجتیه، تصوف، مسیحیتتبشیری و فرقههای نوظهور است، و به تازهترین و مهمترین مسائل مربوط به جریانهای فرقهای و اقلیتهای دینی میپردازد.
📝 گفتگوی ویژه این شماره با حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی صورت گرفته، که با عنوان "کَنز مخفی" در باب عرفان و سبک زندگی عرفانی منتشر شده است.
📎 بزودی متن این مصاحبه در کانال و سایت فارِس بارگذاری خواهد شد.
@Fares_ir
4_5803097903249492250.mp3
25.42M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴۴
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۴
🔸 عرض کردیم #عجب باعث فاسد شدن عمل میشود.
✅ عجب سه مرتبه دارد:
1️⃣ #انسان از عمل خودش خوشش بیاید.
2️⃣ حالت شخص شدت پیدا میکند و به قدری از خودش خوشش میآید که نسبت به دیگران #تکبر میکند.
3️⃣ رضایت از #عمل به قدری در شخص زیاد میشود که بر خدا #منت میگذارد چراکه عمل کم او به نظرش آمده است.
🔆 عجب گاهی جنبه فردی دارد. ولی گاهی جنبه اجتماعی پیدا میکند. یعنی شخص نیست که خودش را بزرگ میبیند؛ بلکه #جامعه است که خودش را بزرگ میبیند. این عجب منشأ #نژادپرستی میشود.
⭕️ طبق سوره مائده آیه ۱۸ و سوره بقره آیات ۸۰ و ۱۱۱ بزرگترین عجب کنندگان دو امت #یهود و #نصاری هستند. خودبزرگبینی داشتند که منشأ این همه #جنایت نسبت به دیگران شد.
💢 تردیدی نیست که عالیترین مراتب #بهشت برای #شیعه است ولی آنچه جای تردید دارد این است که چه کسی گفته است ما شیعه هستیم. ما شیعه نیستیم بلکه #محب هم نیستیم. چون محب امیرالمؤمنین (ع) ۱۰ خصلت دارد. یکی از آنها #زهد است. اگر همین یک علامت لازم باشد، ما آن را هم نداریم. کجای زندگی ما شبیه علی (ع) است؟ مگر میشود بدون شباهت علاقهمند بود؟
💠 حضرت صادق (ع) فرمودند: روزی #شیطان برای موسی کلیم الله تجسم پیدا کرد. موسی به او فرمود: کدام #گناه است که اگر انسان آن را انجام دهد تو بر او چیره میشوی؟ شیطان گفت: وقتی که انسان عجب پیدا کند و عملش را زیاد میبیند و گناهش به نظرش نمیآید.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۴
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 گرسنه و سیر در کنار هم ؟!
📖 چرا امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند من نگران تو هستم؟
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مصاحبه با خبرگزاری فارس
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲٩
✅ وقتی به روایات این باب مراجعه میکنیم #غیبت به دو بخش کوتاه معروف به صغری و طولانی معروف به کبری تقسیم شده است.
📌 در دوره #غیبت_صغری خواص #شیعه با امام مرتبط بودند. اما امام در دوره #غیبت_کبری، مرتبطین امام همواره سی نفر از خواص کارگزاران هستند که حضرت خضر به عنوان بزرگ آنهاست.
💠 امام صادق(ع) فرمودند: قائم(عج) دو غیبت دارد یکی کوتاه و دیگری بلند، در اولی جز #شیعیان خاص کسی جای او را نمیداند و در دیگری تنها خادمین محرم او جای او را میدانند.
✅ کیفیت غیبت چگونه است؟ اینکه ما می گوییم #امام ظاهر نیست به چه معنی است؟
🔸 بعضی میگویند امام ظاهر نیست یعنی ایشان در میان ما زندگی نمیکنند و در جای دیگری هستند. مانند حضرت عیسی(ع) که سوره نساء آیات ۱۵۷ و ۱۵۸ به این مسئله اشاره دارد. البته هیچ روایتی نداریم که درباره امام عصر (ع) این معنا را تأیید کند.
🔸 نظر دیگر این است که امام (ع) در بین مردم زندگی میکنند ولی #ظهور ندارند که به دو نوع است. اول اینکه کسی ایشان را نمیبیند(ناپیدایی)، نظریه دیگر این است که کسی ایشان را نمیشناسد(ناشناسی).
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: مردم امام خویش را گم میکنند، آن امام در موسم #حج حضور مییابد و #مردم را میبیند، ولی مردم او را نمیبینند.
📌 در دعای #ندبه نیز میخوانیم «عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری».
🔸 دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که امام در بین ما زندگی میکنند اما ما ایشان را نمیشناسیم.
👈 داستان حضرت یوسف نظیر این مسئله است و امام صادق (ع) این مسئله را در ضمن داستان حضرت یوسف بیان میکنند.
🔸 نظر سومی هم وجود دارد که امام به تناسب و فراخور اوضاع گاهی ناپیدا و گاهی ناشناس هستند.
📚 آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب ده پرسش میفرماید: «اگرچه #فلسفه و صحت و فایده غیبت، به هریک از دو نحو (غایبشدن جسم و ناشناسبودن) حاصل میشود و این جهات که امر امام (ع) مخفی باشد و کسی او را نشناسد، یا نتواند متعرض ایشان گردد و سایر هدفها و مقاصدی که در غیبت آن حضرت است، در هر دو حال، حاصل است؛ اما از جمع بین روایات و حکایات #تشرف افراد به خدمت آن حضرت و استفاده تفسیر بعضی از آنها از برخی دیگر، دانسته میشود که غیبت آن حضرت به هر دو شکل (ناپیداشدن و ناشناسبودن) وقوع دارد.»
___________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲٩، #مهدویت
@Fares_ir
4_5816906691257567547.mp3
22.06M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴۵
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۵
✅ یکی از اموری که باعث میشود #عمل_انسان فاسد شود مسئله #عجب است.
🔸 عجب به کمالات و عبادات از #گناه، بدتر است.
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: گناهی که باعث ناراحتی تو شود بهتر است از کار خوبی که باعث عجب تو گردد.
⚠️ چه کنیم که دچار عجب نشویم؟
1️⃣ پیشینه خود را به یاد بیاوریم.
👈 ما را به پیشینه دعوت میکنند و میگویند یادتان باشد از کجا و چطور آمدهاید.
💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودهاند: برای فرزندان آدم چه اتفاقی میافتد که فخرفروشی میکند و عجب پیدا میکند؟ در حالی که او در اول ولادتش از یک قطرهای به وجود آمده که #نجس است، وقتی هم از #دنیا میرود به مردار تبدیل میشود. نمیتواند برای خودش #روزی به دست بیاورد و #مرگ را از خودش دور کند.
2️⃣ خواندن برخی از #ادعیه است.
👈 دعاهایی که مدح و ثنای حضرت حق و بیان #قدرت خدا و عجز #انسان است.
💠 حضرت سیدالشهداء (ع) در دعای #عرفه به خداوند عرضه میدارند: «راهها با تمام وسعتشان برای من تنگ است ولی تو پناه من هستی. زمین با همه گستردگیاش برای من کوچک است اما تو پناه من هستی. اگر #رحمت تو نبود من از هلاکشدگان بودم. اگر پوشش تو نبود من الآن به فضاحت کشیده شده بودم. ای خدایی که برایت شُکر من کم است ولی تو مرا محروم نمیکنی. گناه من زیاد است اما مرا رسوا نمیکنی. در دوران کوچکی، تو حافظ من بودی. در دوران بزرگسالی، روزی من به دست تو است.
🔸 سپس عرضه میدارند: «إِلَهِي وَ مَوْلَايَ أَنْتَ الَّذِي مَنَنْتَ أَنْتَ الَّذِي أَنْعَمْتَ أَنْتَ الَّذِي أَحْسَنْتَ أَنْتَ الَّذِي أَجْمَلْتَ أَنْتَ الَّذِي أَكْمَلْتَ...»
🔸 و در معرفی خود در پیشگاه الهی عرض میکنند: «فَهَا أَنَا ذَا بَيْنَ يَدَيْكَ يَا سَيِّدِي خَاضِعاً ذَلِيلًا حَصِيراً حَقِيراً لَا ذُو بَرَاءَةٍ فَأَعْتَذِرَ وَ لَا ذُو قُوَّةٍ فَأَنْتَصِرَ؛ آقای من، این بنده که در مقابل توست، منم؛ من هیچ حجتی ندارم که بخواهم با آن از تو عذرخواهی کنم و هیچ قدرتی ندارم که بخواهم با تو بجنگم.»
3️⃣ اقرار به کوتاهی خود نسبت به خداوند.
💠 امام کاظم (ع) به فضلبنیونس فرمودند: به پروردگار بگو: خدایا، مرا از کوتاهی درباره خودت خارج نکن. او سؤال کرد: این چه معنایی دارد؟ حضرت فرمودند: هر #عمل عبادی که برای خدا انجام دادی، خودت را در آن عمل مقصر بدان. چون همه #مردم در اعمالشان، بین خود و خداوند مقصرند و نمیتوانند حق خداوند را ادا کنند مگر اینکه خدا #اراده کرده باشد که او را در کوتاهی عمل #معصوم کرده باشد.
⭕️ عابدی از بنی اسرائیل ۳۰۰ سال خدا را #بندگی کرده بود. در کنار عبادتگاهش درخت اناری بود که گاهی از آن استفاده میکرد. در مکاشفه #قیامت را دید. وقتی پروندهاش را ارائه دادند خداوند فرمود: او را به #فضل و #رحمت من به #بهشت بفرستید. گفت: من ۳۰۰ سال عبادت دارم، باز هم میگویید به فضل و رحمت؟ خداوند فرمود: #عدل مرا به این بنده نشان بدهید. به او گفتند: این ۳۰۰ سال عبادت معادل یک اناری بود که خوردی. بقیه انارهایی که خوردی چه میشود؟
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۵
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
عالم تمام غـرق تـمـنای فاطمه ست
اصلا دلیل خلق، تَـولّـای فاطمه ست
باشد به زیر سایهی مهرش تمام خلق
هر ذرهای کـه زیر قدمهای فاطمه ست
🌸 ولادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها مبارک باد
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 ثمره محبت و مودت حضرت زهرا (س)
📖 امام صادق (ع) درباره شفاعت مادرشان اینگونه فرمودند ...
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 برنامه آفتاب شرقی / شبکه یک سیما
@Fares_ir
4_5827968293629069727.mp3
19.68M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۶
✅ #عجب چند علامت دارد:
🔸 عجب مانع آموختن #دانش #دین میشود.
آدمهایی که دچار عجب هستند اصلاً چیزی یاد نمیگیرند. میگویند ما همه چیزمان درست است. در جلسات دینی هم که شرکت میکند برای آموختن دانش دین نیست بلکه برای #ثواب بردن است.
🔸 باعث #تحقیر دیگران میشود.
🔸 شخص دارای عجب، فرومانده در #جهل است.
✳️ توجه به #معاد، اثر تربیتی دارد و عجب را از بین میبرد.
💠 امام صادق (ع) فرمودهاند: اگر گذشتن از #صراط، حق است، پس چرا عجب داری؟
👈 تقریباً یک سوم از آیات قرآن درباره معاد است. اگر #اهل_قرآن هستید و میخواهید راجع به #قرآن یک فهمی پیدا کنید آیات معاد را بررسی کنید.
💠سوره ص آیه ۸۲ و ۸۳ میفرماید: #شیطان به خداوند گفت: به عزتت قسم که همه را گمراه و اغواء میکنم. مگر عباد مخلَص را.
✅ چطور میشود #بنده مخلَص خدا شد؟
👈 طبق آیات ۴۵ و ۴۶ سوره ص #یاد_معاد بنده را مخلَص میکند.
📌 یکی از شئون روز #قیامت، بحث صراط است. صراط چند خصوصیت دارد:
۱. بسیار داغ است.
۲. بسیار لغزنده است.
۳. از مو باریکتر است.
۴. از شمشیر، برندهتر است.
۵. از شب، تاریکتر است.
✳️ انکسار #نفس (شکستن خویشتن) راه دیگر برای فرار از عجب است.
⭕️ کسی حق ندارد دیگران را یا خودش را در مقابل دیگران تحقیر کند. ولی یکی از راههای آدم شدن این است که خود را در پیشگاه خداوند خوار کنیم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۳۰
✅ مسئله #غیبت از کجا شروع شد؟
🔸 در تاریخ ۸ ربیع سال ۲۶۰ که امام حسن عسکری (ع) به #شهادت رسیدند و امام زمان (عج) برایشان #نماز خواندند. دستگاه مترصد شد این شخصیت را از بین ببرد.
👈 این سومین هجمهای است که به خانه امام (ع) میشود. هجمه اول به خانه امیرالمؤمنین (ع)، هجمه دوم به خانه امام صادق (ع) و هجمه سوم به خانه حضرت صاحب (ع) به قصد کشتن ایشان است.
📌 #اهل_سنت درباره غیبت و محل و شروع آن اتهاماتی به ما میزنند که ما هیچ کدامش را قبول نداریم و در هیچ یک از کتابهای #شیعه نیست.
📚 کتاب حدیث سرداب نوشته جناب آقای سید مجتبی بحرینی نگارشی است بر ماجرا و رویدادها و دیدارها در سرداب سامراء و پاسخ به #شبهات و رفع اتهامات در این راستا که روایتی را مطرح میکند و به نقد کشیده و میگوید این روایت مشکل سندی دارد و بقیه نقاط ضعف آن #حدیث را بیان میکند.
🔆 آیا ما روایت یا سندی داریم که به ما گفته شده باشد #امام از کجا غایب شدند؟
🖌 اینکه از کجا غایب شدند نه، اما آغاز غیبت ایشان کجا هست؟ بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) است که وارد #غیبت_صغری میشوند اما نه از داخل سرداب.
👈 اینکه الآن #پیروان و عاشقان #اهل_بیت (ع) وقتی به سامراء مشرف میشوند سرداب را فقط به قصد تبرک که عبادتگاه دو امام و ولادتگاه امام زمان (ع) بوده است، #زیارت میکنند.
🔹 مرحله اول زندگی حضرت پنج سال پنهانی از زمان ولادت (نیمه شعبان سال ۲۵۵) تا 8 ربیعالاول سال ۲۶۰ بوده است.
📍 در این پنج سال برخی از #شیعیان با اذن امام عسکری (ع) و با توجهات ویژه برای اینکه آنها گزارش بدهند چنین شخصیتی آمده در سرداب گاهی این تشرفات به ساحت مقدس امام (ع) پیش میآمد.
🔹 مقطع دوم زندگی امام (ع)، غیبت صغری است که در این دوره حضرت #امامت را عهده دارند. ممکن است برخی این اشکال را بکنند که مگر میشود کسی پنج سالش باشد و امام باشد؟
📍 این از آن مسائلی است که هم در تاریخ #اسلام پیشینه دارد هم در اُمتهای گذشته پیشینه دارد.
💠 جناب یحیی در کودکی به او مقام #نبوت رسیدند. [مریم / ۱۲]
💠 حضرت عیسی بن مریم نیز در گهواره مقام نبوت داشتند. [مریم / ۲۹]
🖋 قندوُزی حنفی در یَنابیعُ المَوّدَه درباره ولادت امام مهدی (ع) مینویسد: خداوند او را در کودکی #حکمت و #فصل_الخطاب عنایت نمود و او را نشانهای برای عالمیان قرار داد همانگونه که حضرت یحیی و حضرت عیسی را نشانه قرار داد.
📎 این در بین امامان خودمان هم سابقه دارد.
🔸 نخستین امامی که در خرد سالی به مقام امامت رسیدند جواد الائمه (ع) هستند.
🔸 دومین امامی که از بین امامان ما این منصب امامت را در خرد سالی داشتند امام هادی (ع) هستند.
👈 پس پیشینه داشته قبلاً هم بوده و چیز عجیبی نیست.
📚 کتاب امامت در سنین کودکی نوشته جناب آقای علی اصغر رضوانی انتشارات مسجد جمکران به این مسئله پرداخته است.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۳۰، #مهدویت
@Fares_ir
مکارم اخلاق ، جلسه ٤۷.mp3
24.96M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
Fares.ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۷
✅ از نظر عالمان #علم #اخلاق راه مبارزه با #عجب، انکسار #نفس است یعنی شکستن خویشتن.
🔸 عجب به دلایل مختلفی پدیدار میشود:
۱. گاهی به کمالاتِ بیرون از ذات #انسان است. مانند #ثروت و #دانش و موقعیت اجتماعی.
۲. گاهی به کمالات درونی است. مانند زیبایی و حسب و نسب.
۳. گاهی به حسب #عمل عبادی است. مانند #نماز_شب را به جا آورده است و میگوید چه کسی مانند من است؟
۴. بدترین نوع عجب این است که شخصی کار زشت انجام داده باشد؛ ولی تصورش این باشد که کار خوبی بوده و به این دلیل خودش را از دیگران برتر ببیند.
💠 سوره فاطر آیه ۸ میفرماید: آیا کسی که کردار زشتش برای او زینت داده شده و به این سبب آن را خوب دیده [مانند کسی است که در پرتو #ایمان، خوب و بد را تشخیص داده است؟]
💢 اگر #فکر و #عقیده انسان که سازنده #جهانبینی اوست، گرایشها و تمایلات و #رفتار او با #اطاعت خدا و پیامبر امام همسو بود، انسان در مسیر #اصلاح قرار دارد و اگر به دور از اطاعت و خدا و پیامبر و امام بود در میدان #فساد است.
💠 حضرت سیدالشهداء (ع) فرمودند: «إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي؛ تنها برای اصلاح در امت جدم(ص) #قیام کردم».
👈 یعنی من میخواهم شما را از #تبعیت معاویه به تبعیت پیامبر برگردانم. میخواهم شما را از تبعیت #شیطان به تبعیت خدا برگردانم.
📌 بنا بر آیه ۱۱ سوره بقره میدان اصلاح، اطاعت از خدا و پیامبر و امام علیه السلام است. بدون خدا و پیامبر و تعالیم #اهل_بیت (ع) نمیشود اصلاح کرد. اصلاً امکان ندارد.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5848423272944765338.mp3
26.76M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۸
✅ دو چیز باعث #فساد_عمل میشود. یکی بحث #عجب بود و دیگری بحث #ریا.
👈 برخی از بزرگان ذکر «لا إله إلا الله» را میگفتند که نه #تسبیح بگردانند و نه لبشان تکان بخورد. میگفتند به این حد هم در بین #مردم شهرت نداشته باشیم که فلانی #اهل_ذکر است.
🔸 اصلاح و افساد مانند #کفر و #ایمان، #هدایت و #ضلالت، #نور و #ظلمت، #توحید و #شرک، #خیر و #شر و.... از واژههای زوج و دوگانه قرآن هستند که باید یکی از آنها تحقق پیدا کند و دیگری نباید تحقق پیدا کند.
🖌 #اصلاح یعنی سامان بخشیدن به امور. #افساد یعنی نابهسامانی در امور.
💠 در منطق #قرآن، اصلاح #واجب است و افساد نباید تحقق پیدا کند. [اعراف/۱۴۲]
👈 اگر کسی بخواهد چیزی را اصلاح بکند باید آن چیز را به کمال برساند.
🔆 کمال #انسان چیست که اگر به آن برسد به مرتبه اصلاح رسیده است؟ از انسان سه توقع میشود:
۱. خودت از خودت چه توقعی داری؟
۲. جامعه از تو چه توقعی دارد؟
۳. خالق از تو چه توقعی دارد؟
💢 ممکن است بگویید نباید #دروغ بگوییم. این، #کمال_شخصی شماست. ممکن است #جامعه بگوید شما باید آدم مفیدی باشید. این #کمال_اجتماعی شماست. ممکن است برخی این دو مرتبه از کمال را داشته باشند ولی کمالی که خالق از آنها توقع دارد را نداشته باشند. دروغ نگفتن و مفید بودن بد است بلکه لازم است ولی کافی نیست. چون شما کمال فردی و اجتماعی را ایجاد کردهاید اما #کمال_حقیقی را ایجاد نکردهاید.
💠 سوره بقره آیه ۳۰ میفرماید: «خداوند به ملائکه فرمود: من میخواهم در زمین #جانشین قرار بدهم.»
👈 از ما توقع را دارند که به مقام خلیفة اللهی برسیم. اگر کسی به این مقام برسد یعنی به کمالش رسیده است. ولی اگر مثلاً دانشمند خوب شدید فقط یک کمال اجتماعی است. اگر یک انسانی بودید که دروغ نگفتید یعنی کمال فردی دارید.
🔆 پس اگر کسی به کمال انسانی برسد میتواند منشأ اصلاح بشود.
💠 قرآن کریم گاهی #فساد را در کنار نقض #عهد و پیمانشکنی و #قطع_رحم مطرح میکند. [بقره / ۲۷]
💠 گاهی فساد را در کنار نابودی زراعت و نسل قرار میدهد. [بقره / ۲۰۴ و ۲۰۵]
💠 گاهی فساد در کنار جنگ با خدا و پیامبر مطرح میشود. [مائده /۳۰]
💠 گاهی فرعون را به عنوان مفسد معرفی میکند. [یونس /۹۰ و ۹۱]
💠 #کمفروشی نیز فساد معرفی میشود. [هود / ۸۴ و ۸۵]
💠 گاهی #سرقت را فساد معرفی میکند. [یوسف / ۲۰ تا ۲۳]
💠 گاهی اوقات شریک قرار دادن برای خداوند، افساد در زمین است. [انبیاء/۲۱و۲۲]
💠 غوطهور شدن در #دنیا را نیز فساد معرفی کردهاند. [قصص / ۷۶ و ۷۷]
💠 برتریجویی در جامعه ازمصادیق فساد معرفی شده است. [قصص / ۸۳]
⭕️ پس دایره فساد و مفسدین از نظر قرآن کریم بسیار وسیع است ولی نقطه مشترک این موارد ایجاد نابهسامانی است. هر حقیقتی که به کمال خودش نرسیده باشد ایجاد نابهسامانی میکند.
🔆 ما باید به دنبال این باشیم که #کمال_انسان در چیست و چگونه میتوان به این کمال رسید. از این روی حضرت زینالعابدین (ع) به حضرت حق عرض میکنند: «وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي». یعنی مرا از آنچه کمالم نیست خارج کن و کمکم کن تا به کمال برسم تا آن اصلاحی که مد نظر تو است محقق شود.
📌 حضرت کمال اجتماعی را نمیخواهند. کمال حقیقی را میخواهند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۸
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir