💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليهالسلام):
👈 المَعذِرَةُ بُرهانُ العَقلِ
💡 عذرخواهى، نشانهی خردمندى است.
📙 غررالحكم، حدیث ۴٩٧
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔸 فقهای بیدغدغه صلاحیت زعامت حوزه را ندارند
🔰 فقیهانی که افتخار میکنند از آغاز برپایی حکومت اسلامی در این کشور یک کلمه له و یا علیه انقلاب صحبت نکردهاند نمیتوانند داعيه زعامت حوزه انقلابی را داشته باشند.
🔘 فقیهانی که تمام تحرکشان در حفاظت از آرمان بلند دولت برخاسته از شریعت، به یک ابراز نگرانی ساده محدود میشود و در برابر ستمها و خلاف شرعها سکوت عافیت طلبانه را ترجیح میدهند و در مواقع لزوم فریاد وا اسلاما سر نمیدهند نمیتوانند در زمره زعمای حوزه انقلابی قرار بگیرند حوزه انقلابی زعیمی انقلابی میخواهد.
✍ عبدالصالح شمساللهی
#حوزه_علمیه
#موضعگیری
#حوزه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puys
✅همایش جهاد تبیین؛ موانع، راهبردها و راهکارها
✳️ سخنرانان:
✅ آیتالله محمود رجبی (رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره)
✅ حجتالاسلام والمسلمین دکتر مرتضی
✅ آقاتهرانی (رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)
✅ دکتر حسن عباسی (رئیس اندیشکده یقین)
⏰جمعه 13 اسفند ساعت 9 تا 12
💠قم، بلوار جمهوری اسلامی، تالار موسسه امام خمینیره
لینک مجازی:
🌐https://iki.ac.ir/su/?u=14
🌐 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3468
🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir
🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی
🆔 @difqom
🔷مؤسسه آموزشیوپژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️02532113627
⭕️ ولایتپذیری و ولایتمداری زعیم حوزه انقلابی
📜 ویژگی دیگری که در روایت آمده، روحیه ولایتپذیری توسط فقیهی است که میخواهد زعامت حوزه انقلابی را در دست بگیرد این ولایتپذیری باید در همه مراتب ولایت اعم از ولایت الله، ولایت رسول الله، ولایت خليفة الله یا امام و ولایت ولی الله که تجلی آن در ولی فقیه حاکمی است که حکومتش تمام امور جامعه اسلامی اعم از حوزه و غیرحوزه را در بر میگیرد وجود داشته باشد.
🔺 اگر این ولایتپذیری وجود نداشته باشد، حوزه انقلابی که قرار است بخشی از فرایند تمدنسازی باشد که توسط ولی حاکم راهبری میشود، به جزیرهای خودمختار مبدل میشود که چنانچه همه ویژگیهای حوزه انقلابی را هم داشته باشد، باز به آن قله انتفاع نخواهد رسید.
✍ عبدالصالح شمساللهی
#حوزه_علمیه
#ولایتپذیری
#حوزه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puys
💠 روایت پیامبر اسلام(ص) در رابطه با رسیدگی به امور مردم
📜 در روایتی از پیامبر اسلام آمده است که اگر کسی شب را به صبح برساند و به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد، از زمره مسلمانان نیست.
🔏 این اهتمام به فراخور افراد متفاوت است و بیگمان اهتمام فقیه با اهتمام یک نانوا تفاوت دارد؛ فقیهی که به امور مسلمانان اهتمامی فراخور جایگاهش ندارد، نه تنها نمیتواند زعیم حوزه انقلابی باشد که چهبسا بنا به نص روایت شريف بتوان او را از دایره مسلمين خارج دانست.
✍ عبدالصالح شمساللهی
#حوزه_علمیه
#مردم
#حوزه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puys
💢 شجاعت در اقدام؛ مولفه دیگری برای زعیم انقلابی
✅ فقیهی که قرار است زعیم حوزه انقلابی شود، باید شجاعت در اقدام داشته باشد؛ چه در مقام فتوا چه در مقام عمل. اگر این شجاعت در امثال میرزای شیرازی نبود، هیچگاه نهضت مبارزه با تنباکو درست نمیشد و اگر امام راحل چون بسیاری از فقیهان از ریخته شدن خونهای پاک در راه خدا واهمه داشت، هیچگاه انقلاب اسلامی ایران شکل نمیگرفت. این شجاعت از ارکان زعامت انقلابی در حوزه است.
✍ عبدالصالح شمساللهی
#حوزه_علمیه
#شجاعت
#حوزه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puys
💠 حضرت امام صادق (عليهالسلام):
👈 ما أحَدٌ مِنَ الأوَّلِينَ والآخِرِينَ إلّا وهُو يَحتاجُ إلى شَفاعةِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله يَومَ القِيامَةِ
💥 در ميان انسانها، از اوّلين تا آخرين، هيچ كس نيست، مگر آنكه به شفاعت محمّد صلى الله عليه و آله در روز قيامت، نياز دارد.
📙 المحاسن، ج 1، ص 293
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔶 تدبیر و سیاست زعیم حوزه انقلابی
⚠️ فقیهی که قرار است در رأس حوزه علمیه انقلابی قرار گیرد، باید سیاست و تدبیر لازم را داشته باشد؛ زیرا نظامسازی و تمدنسازی، فرایندی پیچیده است که هر کسی نمیتواند آن را راهبری کند.
🔚 زمانی یکی از بزرگان صاحب فتوا در درس خارج خود به فراخور موضوعی به ماجرای اعدام شیخ فضلالله اشاره فرمودند و گفتند: قاصدی که از ایران برای گرفتن حکم به محضر آخوند خراسانی رفته بود، به اندازه بالا رفتن از پله خانه آخوند وقت گذاشت و حکمی از آخوند گرفت که به استناد آن، شیخ ابراهیم زنجانی حکم اعدام شیخ فضلالله را صادر کرد تا فقیهی وارسته را در وسط میدان اعدام تهران بسر دار کشند.
🔚 آخوند بعد از فهمیدن توطئه به قصد اصلاح امر قصد عزیمت به تهران کرد اما دستان پنهان آخوند خراسانی را در همان نجف با سم ترور کردند.
✍️ عبدالصالح شمساللهی
#حوزه_علمیه
#تدبیر_سیاست
#حوزه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puys
🔘 مکتب فلسفی ارسطو
🖌 مرحوم دکتر محمدحسین فرجنژاد:
💢 بدون تردید یکی از سه مکتب متداول در علم اخلاق، مکتب فلسفی است که شروع آن را به ارسطو نسبت میدهند. در این مکتب به صورت خلاصه چنین عقیدهای است:
❇️ بالاترین نیروی انسانی عقل است که اگر بر قوای شهوانیه و غضبیه غالب شود، فضیلت در انسان حاصل میشود. برای وصول به کمال در تمام عادات و رفتارها باید حد وسط یا اعتدال را برگزید که به مدد غلبه قوه عقل بر غضب و شهوت پدید میآید.
🔰 در این مرام اخلاقی برای هر خلقی سه مرحله میتوان قائل شد که مرحله اول تفریط، مرحله دوم حد وسط و اعتدال است و مرحله سوم افراط میباشد.
#شماره_25
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💠 پيامبر مکرم اسلام (صليالله عليه و آله):
👈 من قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ
✅ هر كس يك شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مىكند.
📙 ثوابالأعمال، ص 341
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 حاکمیت وحی و عقل
🔻 مطمئنا اگر صرفاً به همین مقدار اکتفا کنیم و حد وسط هر چیز را بگیریم منهای وجود معیاری فرا انسان در اوج حکمت و علم باشد و حدود کامل را معین نماید و مرز تعادل را از غیر از آن بشناسد، این سیستم پاسخگو نخواهد بود.
🔙 اما اگر با حاکمیت وحی و عقل سیرابشده از حکمت الهی و عقل مستفام به این سو رو نماییم، این شیوه اخلاقی را پاسخگویی دقیق نیازهای معنوی و اجتماعی بشر خواهیم یافت.
✅ برخی روایات ما نیز نزدیکی قابل تاملی به این روش دارند که باعث شده در برخی کتابهای اخلاق اسلامی ترکیبی از این روش و روش روایی استفاده شود.
✍️ مرحوم حجتالاسلام محمدحسین فرجنژاد
#شماره_25
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
🚫 عدم توانایی زعامت فقهای بیتدبیر
⚠️ فقیهانی که به سادگی فریب میخورند، با همه احترامی که برای آنها قائلیم توان و حق زعامت بر حوزه انقلابی را ندارند.
🔚 در بسیاری از متونی که از روایت امام عسکری استفاده میشود، بخش پایانی روایت بیان نمیشود. در این بخش آمده است که این ویژگیها فقط در برخی علمای شیعه وجود دارد و همه آنها دارای این ویژگیها نیستند. از اینجا مشخص میشود که یافتن زعيم جامع برای حوزهها آسان نیست و باید برای تحقق زعامت انقلابی تلاشها و حتی توسلات و گستردهای صورت پذیرد.
✍️ عبدالصالح شمساللهی
#حوزه_علمیه
#تدبیر
#حوزه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puys
⭕️ تبیینهای گوناگون از ناسیونالیسم میان روشنفکران
🔰 مفهوم ناسیونالیسم در ایران اگرچه بسیار زیاد توسط روشنفکران به کار برده میشود، ولی دارای تبیینهای گوناگون و گاه متضادی است که وقتی این این تعبیرات مختلف به اسناد مربوط به هویت فراماسونی یا وابستگیهای سیاسی برخی از منادیان یا مروّجان ناسیونالیسم ضمیمه گردد، تردیدی جدی نسبت به انگیزه ایشان فراهم میآورد.
🔘 چه این که اولین بار فتحعلی آخوندزاده پس از دریافت درجه سرهنگی از دولت تزاری روس، هاتف ناسیونالیسم میشود و البته تعریف تبلیغاتی او از ناسیونالیسم، منافاتی با سر سپردگی نسبت به دولت متجاوزی که قفقاز را از ایران جدا ساخته ندارد، بلکه حتی مستلزم تمکین عموم مردم از روس است! چنانکه در نمایشنامههای مختلف او خصوصا «شش کمدی» منعکس شده است.
✍️ سجاد کریمانمجد
#سیاست
#روشنفکران
#ناسیونالیسم
#شماره_3
🆔 @farhang_puya
🌐 تناقض در موضعگیریها و سخنان روشنفکران ناسیونالیست
📖 محمد مددپور در کتاب تجدد و دینزدایی در فرهنگ و هنر منورالفكری ایران مینویسد: فتحعلی آخوندزاده از اطاعت دولت روس صحبت میکند و از اینکه باید به شکرانه امنیتی که دولت روس بهوجود آورده است، تابع نظام آن شد... و (باید) لیاقت پیدا کند برای نوکری، نوکری حکومت روس...»
📜 همچنین در دیدگاه ملکمخان، ناسیونالیسم به گونهای تبیین میشود که نه با تقلید از ظواهر حيات غربی منافاتی دارد و نه با تسلط اقتصادی کمپانیهای خارجی بر ثروت ایران متعارض است:«ملل فرنگستان در ممالک خارجی هیچ کار و مقصدی ندارد، مگر ازدیاد آبادی و توسيع تجارت دنیا... باید اولیای دولت، راه آهن و عمل معادن و ترتیب بانک و جمیع کارها و بناهای عمومی را بلا تردید محول به کمپانیهای خارجی نماید... دولت ایران هرقدر میتواند باید به کمپانیهای خارجی امتیاز بدهد.»
✍️ سجاد کریمانمجد
#سیاست
#روشنفکران
#ناسیونالیسم
#شماره_3
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیهالسلام):
👈 من كَثُرَ مُناهُ كَثُرَ عَناؤُهُ
🖇 هر که آرزویش بسیار است، رنجش بسیار است.
📙 غررالحکم، ح 8603
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔎ویژگی دینستیزی ناسیونالیسم و متولیان ناسیونال
📉 ویژگی دینستیزی ناسیونالیسم و پتانسیل اسطورهساز ارزشهای ناسیونالیستی که از قرن ۱۵ - ۱۶ سبب اقبال متولیان رنسانس در ترویج و گسترش آن شد، برای مطرح شدن و رویارویی در برابر قدرت وحدتبخش و جذابیتهای بلا منازع ادیان، همچنان نیاز مستمر تمدن سرمایهداری غرب است و مستلزم انتخاب گزینهای مناسب به جای ناسیونالیسم میباشد.
🔏 بهطوریکه این جانشین بتواند ضمن حفظ خصیصه قدرتشکنی دینی و توانمندی فرو ریختن شکوه ادیان، عوارض منفی ناسیونالیسم را هم نداشته باشد.
✍️ سجاد کریمانمجد
#سیاست
#روشنفکران
#ناسیونالیسم
#شماره_3
🆔 @farhang_puya
💢 عوارض منفی ناسیونالیسم
⚠️ عوارض منفی ناسیونالیسم عبارتند از: تعارض با تئوری دهکده جهانی، دامن زدن به مباحث بحران هویت، تشدید جنگهای نظامی و اطلاعاتی، تقویت ستیزهای نژادی، توسعه مقاومتها در برابر تهاجم فرهنگها و... پس با توجه به مقتضیات سیاست و مدیریت جهان پست مدرن، پلورالیزم به عنوان جانشینی مطمئن از سوی فلسفه سیاسی غرب پیشنهاد شد.
🔘 پلورالیزم که خود از مبانی دموکراسی است، میتواند ضمن شکستن وحدت و شکوه و قدرت ادیان در میان ملتها به رواج نوعی روحیه بیتفاوتی بپردازد و تسلیم شدن به فرهنگهای بیگانه را تسهیل کند.
🔚 البته فرهنگی که از قدرت جذب بیشتر و استراتژیهای پیشرفتهتر و منابع مادی غنیتری برخوردار باشد، در فضایی که فاقد هرگونه مرزبندی فرهنگی باشد، بهتر میتواند گسترش یابد و با سهولت بیشتری میتواند قلب و مغز ملتها را به زنجیر بکشد.
✍️ سجاد کریمانمجد
#سیاست
#دینستیزی
#ناسیونالیسم
#شماره_3
🆔 @farhang_puya
🔸 تفاوت اصلاحطلبی در اروپا و ایران
🔏 ملت اروپا آگاهانه خواهان تقویت جنبههای دینی کلیسا بودند و از دنیازدگی و آمرزشنامهفروشی و ثروتپرستی ارباب کلیسا افسرده گشته و از عقلناپذیری آموزههای «تثليث» و «خدای مرده» ناامید شده و از صومعههای جدالخیز و علمزدا و کهنهپرست نیز به جان آمده بودند.
🔘 اروپاییان نه به انگیزه انزوای دین از جامعه یا تبعید مسیح از سیاست، بلکه صرفا به منظور تحقق واقعیت دین عیسوی خواستار رفورمیسم شده بودند.
✅ اما مردم ایران به دین و متولیان آن خوشبین بودند و این خوشبینی آنها بر مبنای وجود تفاوتهای اساسی میان اسلام و مسیحیت، از توجیه منطقی کافی برخوردار بود؛ چرا که حداقل سه تفاوت اساسی میان اسلام و مسیحیت مشهود بوده است.
✍️ سجاد کریمانمجد
#سیاست
#اصلاحطلبی
#رنسانس
#شماره_3
🆔 @farhang_puya
💠 توسعه و پیشرفت در تفکر اسلامی در گروی عدالت ورزی دولتمردان نظام حاکم میباشد
🔶 پیداست با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسئولیت های اجتماعی و ابعاده حقوق و تکالیف در جامعه بشری تنها با حاکم عادل، نظام عادلانه برقرار نمی شود بلکه باید همه مسئولان و دست اندرکاران طراز بالا و تاثیرگذار در تصمیمگیری و اجرا عادل باشند تا عدالت در جامعه تحقق یابد؛
🔷 بنابراین توسعه و پیشرفت در تفکر اسلامی در گروی عدالت ورزی دولتمردان نظام حاکم میباشد. امام معصوم یا ولی فقیه به عنوان حاکم منصوب از سوی خدا به تنهایی نمی تواند نظام عادلانه را در جامعه گسترده و پیچیده پیاده کند و نیازمند به کارگزاران عادلی است که به عنوان بازوی رهبر جامعه اسلامی باشند و در استقرار نظام عادلانه به او کمک کنند.
📝 جواد سلیمانی امیری
#جامعه
#عدالت_اجتماعی
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
‼️ نباید تمایز قائل شد!
📛 برخی از خواص اصحاب رسول خدا (ص) در صدر اسلام معتقد بودند، تمام زحماتی که انقلابیون در عصر نبوی کشیدهاند باید در این دنیا مزدش را دریافت نمایند؛
❌ لذا معتقد بودند باید عطای سالیانهی مسلمانان را به صورت تبعیضآمیز و بر اساس سوابق و موقعیت اجتماعی آنها تعیین نمود؛ بدین گونه که سابقان در اسلام را بر سایران، مهاجران را بر انصار، مهاجران قریش را بر غیر مهاجران، عرب را بر عجم و خانواده های مشهور را بر خانواده های گمنام ترجیح دادند.¹
❎ پیداست چنین تمایزهایی با عدالت سازگار نیست.²
📝 جواد سلیمانی امیری
#جامعه
#عدالت_اجتماعی
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليهالسلام):
👈 ليسَ شَيءٌ أدعى لِخَيرٍ وأنجى مِن شَرٍّ مِن صُحبَةِ الأَخيارِ
✅ هيچ چيز، بيش از همنشينى با نيكان، به نيكى نمىكشاند و از بدى نجات نمىبخشد.
📙 غررالحكم، حدیث 7518
#حدیث
🆔 @farhang_puya
فرمانده عشاق ، دل آگاه حسین است / بیراهه مرو ! ساده ترین راه حسین است
از مردم گمراه جهان راه مجویید / نزدیک ترین راه به الله حسین است
🌸🌺 ولادت پرنور و سرور عزیز دردانهٔ حضرت رسول، گل زهرا، حضرت حسینابنعلی علیهمالسلام و روز پاسدار را تبریک عرض میکنیم.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
🔄 متولیان نااهل را بردارید
⚠️ یکی از مشکلات عدم استقرار عدالت در جوامع این است که دولتمردانی که وظیفهی وضع قوانین عادلانه را به عهده دارند و مسئولیت اجرای آن بر دوششان سنگینی میکند؛ درک صحیح از مفهوم عدالت ندارند،... .
✴️ دولتمردان نیز مانند شخص امام یا ولی فقیه باید مصادیق عدالت را بدانند و در اجرای قوانین عادلانه ثابت قدم باشند. در غیر این صورت توسعهی حقیقی و مطلوب رخ نخواهد داد. چنانکه در برخی از بره های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل اینکه بعضی از دولتمردان طراز بالای نظام اسلامی در تشخیص قوانین عادلانه و در نحوهی اجرای عادلانه با مشکل مواجه شدند توسعهی مطلوب اسلامی رخ نداد و پیشرفت غربی جای پیشرفت اسلامی را گرفت؛... .
📝 جواد سلیمانی امیری
#سیاست
#مدیران_عادل
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
〽️ توسعه بیفایده
🔰 پیشرفت و ترقی در زندگی، مطلوب و ممدوح است و از نظر قانون اسلام لاقیدی و کَلّ بر مردم شدن حرام است، احقاق حقوق و دفع ظلم واجب است. بشر امروز از لحاظ تمدن و تسخیر قوای طبیعت با بشر اعصار گذشته قابل مقایسه نیست؛
📛 لاکن متاسفانه از لحاظ نتیجهای که از همهی این ها باید عاید شود فرقی نکرده، بلکه چندین مرحله عقبتر رفته، امین ابزار و آلات که باید وسیله ی رفاه و آسایش باشد موجب بیچارگی، بدبختی و نگرانی شده. اینها همه از آن جهت است که در قسمت های روحی و اخلاقی عقبنشینی کرده.
📝 فائزه فلاطونی
#جامعه
#افول_اجتماعی
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
🔷 دید کلینگر به پیشرفت
🔶 ما اهداف و نیازهای متعددی داریم که ممکن است در برخی از آنها به مقصد خود نزدیک شویم و در آن زمینه پیشرفت کنیم؛ ولی ممکن است در زمینهی دیگر پیشرفت نکنیم و یا حتی پسرفت کنیم!
🌐 اگر با یک نگاه کل نگر نگاه کنیم و زندگی انسان را به صورت یک مجموعه ببینیم؛ یعنی همهی نیازهای او را یک کاسه در نظر بگیریم، در این حالت دیگر نباید پیشرفت انسان را تقسیم بندی کنیم و بگوییم در این جهت پیشرفت کرده و در آن جهت پسرفت داشته است، بلکه باید این انسان را در مجموع سنجید که آیا پیشرفت داشته یا نداشته است؟
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام دکتر علی مصباح
#علوم_انسانی
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
🚫 غربگرایی؛ عوارض اصلاحطلبی روشنفکری
⚠️ فرنگیمآبی از عوارض زودرس اصلاحطلبی روشنفکری بود که با مخالفت نسبتاً شدید و البته کم تاثیر اقشار گوناگون جامعه ایران، خصوصاً روحانیت و خانوادههای متدین مواجه گشت.
🔘 در عین حال، غالب سخنرانیها و نوشتههای روشنفکری حاوی ترغیب ملت به «اخذ بدون تصرف تمدن فرنگی» بنابر توصیه پدر معنوی روشنفکری سکولار «میرزا ملکمخان» بود.
✍ سجاد کریمانمجد
#سیاست
#روشنفکران
#غربگرایی
#شماره_3
🆔 @farhang_puya