eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
استفاده از مواد روان گردان در متون زرتشتی 🚬🔺 قسمت (اول) 1️⃣ 🔻خرد اوستایی 🔷 بارها دیده ایم و شنیده ایم که موبدان زرتشتی دم از خردمندی و عقلانیت میزنند پا را فراتر از این گذاشته مدعی هستند کـه خـرد بنیان و اساس آیین زرتشتی است. 🔶 لیکن حقیقت را اگر می جوییم پس باید بدانیم آن خردی که زرتشتیان از آن دم می زنند محصول استعمال بنگ و حشیش است راه رسیدن به خردمندی در زرتشتیگری از درگاه مواد مخدر میگذرد. ♦️ آن چه در ادامه خواهد آمد، اسناد، شواهد و ادله ای از اوستا و روایات زرتشتی است. از همین ،روی اگر موبدان زرتشتی، قصد سرزنش دارند پس ،کتاب پیام آور و نیاکان خود را ملامت کنند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
استفاده از مواد روان گردان در متون زرتشتی🚬🔺 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ طبق متون زرتشتی پس از آنکه زرتشت در وطن خود نتوانست باورهای خود را گسترش دهد، تصمیم گرفت به جهت ترویج باورهایش به دربار گشتاسپ کیانی کـه بـر سـرزمیـن بلـخ در افغانستان کنونی حکومـت مـی کـرد بـرود. 🔷 اما او نیـز حاضـر بـه پذیرش باورهــــای زرتشت نشد. همچنـین تـــرس گشتاسپ از ارجاســــب تــــورانی (پادشـــــاه توران زمین) نیز سبب دیگری بود که او را از گرایش به زرتشت باز می داشت. 🔶 در این هنگام اهورامزدا امشاسپندان و ایزدان را فرستاد که به گشتاسپ منگ (بنگ) بنوشانند تا از این طریق او جایگاه خود را در بهشت و کامیابی و پیروزی خود بر ارجاسب را ببیند.[1] منابع زرتشتی گویای این هستند که زرتشت شخصاً به گشتاسپ بنگ خوراند تا جایگاه خود در بهشت را ببیند.[2] 🔷 در فرهنگ فارسی معین، ذیل واژه «منگ» و در لغتنامه دهخدا درباره واژه ی بنگ که این واژه در پهلوی، منگ نامیده میشود میخوانیم که گیاهی مخدر و مُسکر (مست کننده ) است که به آن (حشیش) نیز اطلاق می گردد. 🔶 در اعصار بعدی نیز این ماده میان موبدان زرتشتی استعمال و به نام (بنگ گشتاسپی) شناخته میشد مثلاً در متن پهلوی ارداویرافنامه (با نام صحیح آرتاک ویراز نامگ) که از متون زرتشتی است، آمده که : ♦️ پس از حمله اسکندر ایمان مردم به دین و آیین زرتشتی ضعیف شد پس موبدان زرتشتی گرد آمدند و از میان خود بهترین موبدان را که ( ویراز) نام داشت را برگزیدند و به او سه جام منگ (بنگ، حشیش) خوراندند و او به خوابی عمیق فرو رفت[3] و در عالم خواب، بهشت و جهنم را دید و از این طریق به حقیقت خِرد رسید و حقانیت (!) دین زرتشتی را دریافت وی پس از چند شبانه روز به هوش آمد و آنچه را که دیده بود، بازگو کرد. 🔻پی نوشت: [1] ژاله آموزگار احمد ،تفضلی اسطوره زندگی زردشت تهران: نشر چشمه، ۱۳۸۶، ص ۱۰۰-۱۰۱ [2] آموزگار و تفضلی اسطوره زندگی زرتشت ص ۴۱-۴۵ بر اساس دینکرد ،هفتم فصل چهارم، بند ۸۲-۸۴؛ روایات پهلوی فصل ،۴۷ بند ۱۳ آموزگار و تفضلی، همان، ص ۱۷۷-۱۷۶ ،۱۴۹ ،۱۰۰-۱۰۱ ،۴۵-۴۱ [3] ارداویرافنامه ترجمه رشید یاسمی بند ۲ همچنین بنگرید به The book of Ardaviraf, Chapter 2, Translated by Prof. Martin Haug, of the University of Munich, revised from the MS. of a Parsi priest Hoshangji. From The Sacred Books and Early Literature of the East, Volume VII: Ancient Persia, ed. Charles F. Horne, Ph.D, copyright 1917. این کتاب حکایت نعمتهای بهشتی و عذابهای جهنمی است که موبد زرتشتی در عالم مستی و نشئگی دید. بنگرید به فیلیپ ژینو، ارداویرافنامه ترجمه و تحقیق ژاله آموزگار تهران انتشارات معین انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران، ۱۳۸۲ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
بزرگترین محل دپوی لباس های دِمُده 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مکان های که از لحاظ علمی غیر ممکن هستند 🔺 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ این مکان ها در دنیا بقدری عجیب و غیر قابل توضیح هستند که نمی بایست وجود داشته باشند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
استفاده از مواد روان گردان در متون زرتشتی 🚬🔺 قسمت (سوم) 3️⃣ ♦️ هنریک ساموئل نیبرگ [4] در کتابی به زبان سوئدی که ترجمه ی آلمانی آن به سال ۱۹۳۸ به نام دین های قدیم ایران انتشار یافت می نویسد: 🔷 زرتشت را طبیب و کاهنی دانسته است که در روزگارانی بسیار دور در یکی از جوامع بدوی آسیای مرکزی به حکم وراثت رهبری دینی و اجرای آداب و مناسک خاص قبیله ی خـــود را بر عهده داشته و به دفع ارواح و ایجاد رابطه با عالم ارواح مشغول بوده است. 🔶 وصول به این عالم برتر از راه رقص و سماع و خلسه و با نوشیدن موادی که از گیاهان نشئه آور از قبیل بخور بنگ[5] و شاهدانه [6] به دست می آمده، میســر بــوده اســت؛ و در آن حالات روان از تن جدا شده به روح اعظم کیهانی، که زرتشت آن را (وهومنه ) می نامید، اتصال می یافت. 🔷 زرتشت خود غالباً در این عوالم سیر می کرد و بسیاری از سرودهای خویش را در حال جذبه و بی خودی سروده است و لذا این سورده ها از دید (نیبرگ) مصداق( شطحیات) بوده است.[7] ♦️از دید نیبـــرگ، مذهب قبيلـه زرتشت، نوعی آیین رازآلود بود که در انجمنی مقدس که آن را (مگه)[8] می نامیدند گرد می آمدند و در این میان به گمان خود روانشان از قید تن آزاد می شد و با (وهومنـــه يــــا همــــان امشاسپند بهمــــن) کـــه همــــان روح اعظم کیهــــانـى اســـــت، متحــــــد مــــی شـــدند.[9] 🔻پی نوشت: [4] Henrik Samuel Nyberg ژاک دوشن ،گیمن نیبرگ را ایران شناس بزرگ میخواند جایگاه علمی نیبرگ بر کسی پوشیده نیست. بنگرید به دوشن ،گیمن ،ژاک آراء گوناگون درباره زرتشت ترجمه آرزو ،رسولی، ضمیمه شماره ۱۶ نامه فرهنگستان، تهران فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تیر ۱۳۸۳، ص۱۳ [5] همانطور که پیشتر گفته شد منظور از بنگ همان ماده مخدر و سکرآور حشیش است. [6] شاهدانه در اصطلاح ،علمی Cannabis sativa var indica نامیده می.شود این گیاه خاصیت درمانی دارد و از محصول آن به عنوان ماده ای آرام بخش استفاده شده؛ حتی از آن مواد روانگردانی مثل ماری جوانا و حشیش تهیه می شود. طبق منابع متعدد تاریخی شاهدانه از اولین گیاهانی بوده که توسط بشر کشت شده است و استفاده از آن به بیش از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد میرسد عنصر اصلی و فعال گیاه شاهدانه THC است و دو ماده مخدر حشیش و ماری جوانا هر دو حاوی تی اچ سی هستند در فرهنگ فارسی معین پیرامون شاهدانه و مصرف تخدیری آن آمده است: «شهدانه شاهدانج: گیاهی است از تیره گزنه ها... از سر شاخه های گلدار آن بنگ و جرس گرفته می شود و کلمه حشیش نیز به سرشاخه های گلدار و همچنین فرآورده های آن اطلاق میشود در لغت نامه دهخدا نیز پیرامون آن آمده است: «تخم بنگ را گویند و به عربی کتب خوانند و معرب آن شاهدانج باشد و شاهدائق هم بنظر آمده است.» [7] دوشن ،گیمن آراء گوناگون درباره زرتشت، ص ۱۳ [8] Maga [9] مصرف بنگ و حشیش و بدین طریق رسیدن به خلسه جایگاهی اساسی در آیین زرتشتی باستانی داشت. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
استفاده از مواد روان گردان در متون زرتشتی 🚬🔻 قسمت (چهارم) 4️⃣ ♦️ از دیدگاه نیبــرگ، زرتشت پیشوای دینــی ایـــن قبیله و مجری اصلی ایــن مناســــک بــــود. رســــیـدن بـه ایـــن حالـــت جذبــه و خلسه بزرگترین موهبـــت و برکناری از ورود به این انجمن مقدس، سخت ترین بدبختی بـه شـمـار مـیـرفــت. 🔷 زرتشت در همـین حالت جذبه و خلسه(گاتاهای) خود را سرود سرودهای زرتشت در واقع ضجه های دیوانه وار مردی است که در میان بخور شاهدانه فریاد زده است که یافتن وحدت و نظم در میان آنها بیهوده است . 🔶 در میان قبیله ی زرتشت گروهی نیز پیرو آئین میترا (مهر) بوده اند مهرپرستان هم مراسم و مجالس وجدآمیز دیگری داشتند که در آن به جای بخور شاهدانه از ماده مخدر و سُکرآور هوم (هئومه) استفاده می کردند . 🔷 پیروان زرتشت که همواره در حالت خلسه روز میگذراندند کم کم به مجالس پرشورتر شبانه ی مهر پرستان گرایش یافتد و از حضور در انجمن مقـدس ســـر بــاز زدند. 🔶 کــم کــم شــک بــر ذهن خود زرتشت نیز سایه افکند و بحران بزرگ زندگی او آغاز شد. پس هجرت کرد و به قبیله ویشتاسب (گشتاسپ) رفت که قبیله ای مهر پرست بود. 🔷 زرتشت میان آیین مهر و آیین شمنی [10] تلفیق و سازشی برقرار کرد و آیینی تازه پی افکند.[11] زرتشت سرانجام ویشتاسپ شاه و سران دربار او را به این دین نو در آورد و پرستش اهورامزدا و امشاسپندان را در آن جا رواج داد. 🔶 پس از زرتشت، شاگردان و پیروان او بـه تبلیغ آیین زرتشتی پرداختند و در ترویج آن با آداب و آراء رایج در نواحی دیگر کوشیدند و در زمانی کوتاه آیین خویش را از دورترین نقاط شرقی ایران به نواحی غربی و جنوبی رسانیدند. [12] ♦️اعمال و معتقدات و خرافات شمنی از روزگار بسیار قدیم در ایران و آسیای صغیر خاصه در بین اقوام سکایی رایج بوده است و در برخی از نوشته های زرتشتی نیز نمودارهایی از اثرات آن را میتوان شناخت از آن جمله میتوان خوردن بنگ برای ایجاد خلسه و جدا ساختن روح از تن و رسانیدن آن به عالم ارواح اشاره کرد. 🔻 پی نوشت: [10] شمن باوری یا شمنیسم (Shamanism) سلسله ای از باورهای سنتی در برخی اقوام بدوی است که از دوران پیش از تاریخ و از دوران دیرینه سنگی یعنی حدود ۲۵ هزار سال پیش در نواحی مختلفی از جهان وجود داشته است. شمن باوران معتقدند که به وسیله تماس با ارواح میتوان بیماری و رنج افراد را تشخیص و درمان کنند و یا در افراد ایجاد بیماری و رنج نمایند بزرگان دینی که سنتهای شمن باورانه را میشناسند و اجرا میکنند شمن نامیده میشوند. شمن ها مدعی هستند که میتوانند با روح خود به جهانهای دیگری سفر کرده و با دیگر ارواح تماس بگیرند آنها معتقدند که با این کار قادرند میان جهان مادی و جهان روحانی توازن برقرار کنند تقدیس مظاهر طبیعت مصرف مواد مخدر و اعتقاد به باورهای جادوگری و ساحرانه از ویژگیهای شمن هاست در نگاه ،نیبرگ زرتشت نیز شخصیتی شمنی بود. البته نیبرگ برای اثبات سخن خود استاد محکم و معتبری از اوستا ارائه میکند. [11] والتر برونو ،هنیگ زرتشت سیاست مدار یا جادوگر؟ ترجمه کامران فانی تهران انتشارات معین، ۱۳۹۰، ص ۱۴،۱۵ هنینگ در این کتاب سعی کرده تا تفکرات نیبرگ را نقد کند اما کاملاً ناموفق بود و در نتیجه اسناد نیبرگ مبنی بر شمنی بودن ،زرتشت بدون پاسخ باقی ماند. [12] همان، ص ۲۲-۲۳. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
« نگهبان ماتحت » در مصر باستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
بابا فانوس موجودی افسانه‌ای در کرمان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مکان های که از لحاظ علمی غیر ممکن هستند 🔺 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ این مکان ها در دنیا بقدری عجیب و غیر قابل توضیح هستند که نمی بایست وجود داشته باشند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
استفاده از مواد روان گردان در متون زرتشتی 🚬🔻 قسمت (پنجم) 5️⃣ ♦️ در متن دادستان (دینیگ) نیز آمده است که اهورامزدا به نریوسنگ فرمان داد تا بنگ را به (مِی) بیامیزد و به گشتاسپ بنوشاند و روح او را در عالم اعلی (گَرزُمان یا همان گروسمان ) سیر دهد. 🔷 این روایت در کتاب دینکرد که مهمترین دانشنامه زرتشتی است و حدود هزار سال پیش به دست موبدان زرتشتی نوشته شده، نیز آمده است لکن در آنجـا بنـگ بـا هـوم آمیخته می شود و در ارادویرافنامه (فصل ۲ پاره ی ۹ تا ۱۵) ارداویراف[13] با خوردن چنـد جـام مـی و منــگ گشتاسـپـی بـه سـفر روحانی و ســير در بهشت و دوزخ می پردازد.[14] 🔶 حتی در فروردین پشت به فَروَهَر «پئوروینگهه» [15] درود فرستاده میشود و «پئوروبنگهه» یعنی «پر بنگ یا «دارنده بنگ بسیار»[16] 🔷 مسلم است که «بنگهه» و بنگ و منگ در بخش های متعدد آوستا، از جملــه فروردین یشت پاره ۱۲۴( و نیز شاید دین پشت پاره ۱۵)؛ وندیداد، فرگرد ۱۵ پاره ۱۴، فرگرد ۱۹ پاره ۲۰ و ۴۱ و همچنین ویشتاسپ ،یشت پاره ۲۶ (که تکرار عبارت وندیداد ، فرگرد ۱۹ پاره ۴۱ میباشد)؛ و نیز ،دینکرد کتاب ۷ ، فصل ۴، پاره ۸۴ به بعــــد؛ دادستان دینیگ( چاپ دهابهار به ضمیمه روایت )پهلوی صفحه ۱۳۹ 🔶 بندهش، فصل ۴ پاره ۲۰ ارداویرافنامه فصل ۲ پاره ۲۹ تا ۳۱، همان ماده نشئه آور است که برای ایجاد خلسه و نشئگی به کار می رفته است. [17] 🔻 از همین روی، از دیدگاه ،نیبرگ زردشت در قبیله اش حرفه موروثی جادوگری داشت و در میان قبایل وحشی آسیای میانه امور خاص مذهب شمنی را انجام میداد مذهبی که در آن دو نکته ی اساسی به چشم میخورد که هر دو از اهمیت یکسانی برخوردار بوده است: 1️⃣ آزمون ایزدی 2️⃣ مگه 🔶 آزمون ایزدی عبارت بو از اینکه فلز مُذاب بر روی طرفین دعوا می ریختند. این عمل را گروهی از اعضای داوران الهی زیر نظر زردشت، جادوگر و رئیس شمنان انجام میدادند . 🔷 و منظور از (مگه) جایگاه محصوری بود که مناسک مقدس در آن جا برگزار می شد؛ ولی این در واقع معنی ثانوی این اصطلاح است. معنی نخست و اصلی این واژه، بــرای گروهـی بـه کـار مـی رفت که آوازهای سحرآمیز می خواندند. 🔶 در میان (مگه) گروهی از افراد قبیله که در «جمع مقدس» پذیرفته شده بودند، گـــاه بــه گاه دور هــم گــرد مـی آمدنـد و مراسمی را اجـرا مـی کـردنـد کـه هـدف آن رسـیـدن بـه حالـت جذبه بود. 🔷 همانطور که گفته شد ،سماع رقص و استفاده از بخور و بنگ و شاهدانه از اسباب رسیدن بـه ایـن حـالـت بـود. همین که شرکت کنندگان این مراســم بــه حالـت خلسه می افتادند، کلمات و اصول نامفهوم را با فریاد بر زبان می راندند و آنگاه کم کم به حالت بیهوشی یا اغمای کامل میافتادند. 🔶 در این حالت تصور می کردند که به گونه ای وحدت با خدا و بهتر است بگوییم با وهُومَنَه رسیده اند. گمان می کردند که ارواحشان به یاری خلسه از قید تن آزاد شده و به آسمان صعود کرد اند تا در آنجا با ارواح دیگری که بدین شیوه یا از طریق مرگ از قید تن رسته اند یکی شوند. 🔷 تفاوتی میان این دو شیوه نبود میگفتند خلسه برادر مرگ است. از همین روی رسیدن به حالت خلسه بزرگترین موهبـت بـه شـمـار مـیـرفـت. 🔶 کـم کم می فهمیم که چرا (گاتاها) که منسوب به زردشت شمرده میشود و پیروانش آن را طی قرنها سینه به سینه منتقل کرده اند برای پژوهندگانی که به دنبال کشف معانی آن بوده اند، این همه دشواری ایجاد کرده است.[18] 🔷 چون اصولاً سروده های گاتاها (با این فرض که از سوی زرتشت سروده شده باشد) در حالت بیخودی و پس از مصرف بنگ و حشیش بر زبان جاری شده و چه بسا از ریشه نامفهوم بوده باشد. ♦️ والتر برونو هنینگ در کتاب ،زرتشت سیاستمدار یا جادوگر؟، که محصول سخنرانی های او در سال ۱۹۵۱ است[19] نظرات نیبرگ را بیان می کند. هنینگ خود نیز آیین زرتشتی را یک آیین غیر توحیدی می نامد و بر وجود ثنویت در ذات ایــن دیانت تأکید میکند. 🔻پی نوشت: [13] نام اصلی او ارتاک ویراز بوده که به تدریج و در گذر زمان به صورت ارداویراف درآمده است. [14]هنیگ زرتشت سیاست مدار یا جادوگر؟، ص ۲۸ [15] Pouru-bangha [16] هنیگ، همان، ص ۲۹ Darmesteter, James, The Zend Avesta, Translate by Oxford, 1883, Part 2, p 218 [17] هنیگ زرتشت سیاست مدار یا جادوگر، ص ۳۲-۳۳ [18] هنیگ زرتشت سیاست مدار یا جادوگر، ص۵۲-۵۳-۵۴ [19] دوشن ،گیمن آراء گوناگون درباره زرتشت، ص ۱۵. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
استفاده از مواد روان گردان در متون زرتشتی 🚬🔻 قسمت (پایانی) 6️⃣ ♦️ والتر برونو هنینگ زرتشتی گری را یک دوگانه پرستی خالص در اعتراض به یکتاپرستی میداند هنینگ البته می کوشد که در این کتاب دیدگاه های نیبرگ پیرامون وجودِ مظاهر شمنی و وجود (مواد نشئه آور و امثالهم) در دیانت زرتشتی را انکار کند. 🔷 او به خوبی ادله نیبرگ( در ارتباط زرتشت و آیینهای شمنی) را بیان می کند، لکن در نقد علمی این ادله ناموفق عمل کرد. جالب اینکه ژاک دوشن گیمن، اوستا شناس و ایران شناس ،مطرح رفتار غیر علمی و متعصبانه هنینگ در قبال نظریه نیبرگ را بی رحمانه توصیف کرد.[20] 🔶 از سویی هنینگ در گاتها مطالعات و پژوهشهای تخصصی نداشت و او این را به روشنی اعلام کرد. در سخنرانی هایی که به تألیف کتاب ،زرتشت سیاستمدار یا جادوگر؟ منجر شد ارجاع و پژوهشی پیرامون گاتها نداشت . 🔷 ژاک دوشن گیمن نیز با وجود احترامی که برای هنینگ قائل است لكن تقریباً «همه مواضع او در آن سخنرانیها را به اجماع زرتشتی پژوهان مردود شمرد.[21] 🔶 در نتیجه آنچه باقی ماند دلایل، شواهد و قرائنی محکـم اسـت کـــه هنریـــک ساموئل نیبرگ از متن اوستا و متون پهلوی در اثباتِ دیدگاه خود ارائه کرده است و زرتشت را شخصیتی شمنی و مصرف کننده بنگ و حشیش نامید. 🔷 پس از نیبرگ نیز زرتشتی پژوهان بزرگی همچون ویدن گرن [22]، نظریه ای مشابه و در بیانی پذیرفتنی ارائه کردند [23] که مکتب زرتشت را به مواد مخدر و نشئه آور مرتبط دانستند ویدن گرن روایات و اسنادی ارائه کرد که گشتاسپ (ویشتاسپ) پس از مصرف بنگ، جسمش به خواب میرفت و روانش به عالم بالا صعود می کرد. 🔶 علاوه بر این بنا بر اوستا خودِ زرتشت نیز به استغراق در حالت خلسه باور داشت. چون "تنها" در همین حالـت بـود کـه می توانست سخنان اهورامزدا را بشنود. 🔷 روایات زرتشتی از جمله ارداویرافنامه نیز گویای ساختار شمنی در تعالیم زرتشتی است.[24] از سویی نمی توان روایات زرتشتی مرتبط با مصرف بنگ (از جمله روایت گشتاسپ و ارداویراف و...) را مردود دانست.[25] 🔶 هم چنین در هفت هات یسنا کـه مشهور است توسط شاگردان زرتشت سروده شده و دیرزمانی جزوی از گاتها بود چنین آمده است «در بامدادان هوم برآمد به زرتشت که پیرامون آتـش پـاک مــی کــرد... از او پرسید زرتشت ای مرد که هستی تــو کــه مــرا در سراسر خاکی جهان نیکوترین به دیدار می آیی با جان درخشان خویش!» 🔷 زرتشت هوم را می ستاید و آداب نیایش او را می پذیرد[26] و در جای جای اوستا شاهد ستایش هوم هستیم و این گیاه همان است که در هند به آن ( سوم و سئومه) گفته میشود و گیاهی مخدر است و اصلاً در خود اوستا (هفت هات یسنا) آمده است که زرتشت، بـه هــوم مـی گوید: «مستی تو را خواستارم» 🔶 و در ترجمه ی ابراهیم پورداود( پدر اوستاشناسی ایران) اینگونه آمده است: «خواهانم ای هوم زرین، نشئه ی تو را... [27] ♦️ گذشته از این در روایات زرتشتی، از «مُهره های معجزه آمیز» سخن رفته که زرتشت آنان را در اختیار داشت[28] که این نیز خود روشنگر شیوه های شمنی و مانند آن در مرام زرتشت است. 🔻 پی نوشت: [20] دوشن گیمن، همان، ص ۱۳. [21] همان، ص ۱۶ 22. Widengren [23] میرچا الیاده واقعیت تاریخی و پیامهای آسمانی ،زرتشت ترجمه حسین وحیدی نشریه کتاب نقد، شماره ۶۰-۶۱ مهر و آبان ۱۳۸۱، ص ۴۸ [24] الیاده، همان، ص ۴۹ [25] میرچا الیاده هر چند میگوید که روایات اوستایی نشانگر باور زرتشت به خلسه است اما میگوید که از نظر وی (الیاده) گاتها ساختار شمنی ندارد در پاسخ باید بگوییم که وقتی روایات اوستایی گویای باور زرتشت به خلسه و مصرف مواد تخدیری است دیگر نظرات شخصی چه ارزشی دارند؟ گذشته از این به نظر میرسد الياده خود باور داشت که زرتشت واقعاً اهل خلسه بود به همین خاطر در انتخاب کلمات دقتی خاص ترتیب داد او میگوید گاتها ساختار شمنی ندارد. ما هم میتوانیم بگوییم که بله گاتها ساختار شمنی ندارد اما ابزارهای سرایش آن شمنی است. مانند مجسمه ای که از جنس خرما و به صورت یک فیل ساخته شود مواد این مجسمه از خرماست. لکن صورتش خرما نیست بلکه به شکل فیل است. [26] یسنا، هات ،۹، بنگرید به ابراهیم پورداود، یسنا، تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۸۷، ص ۱۵۹ [27] پورداود همان ص ۱۶۴ [28] آموزگار و تفضلی اسطوره زندگی زرتشت، ص ۱۰۴-۱۰۵ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
یک سال درسیارهٔ « پلوتو » برابر است با ۲۴۸ سالِ زمینی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
جنگل مخوف « هويا باكو » در رومانی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ثابت قدمان در آخرالزمان در کلام امام حسین (ع) 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 نظر« کریس هیور» درباره امام زمان (عج) 🔺 دکتر « کریس هیور» محقق مسیحی و انگلیسی اعتقاد ایشان را به امام زمان(عج) بشنوید! بسیار زیبا و فوق العادست. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ حجم فراوانی از موضوعات عجایب نامه ها به توصیف سیما و خویشکاری های دیوها غولها جن ها شیاطین و هیولاها اختصاص دارد. 🔷 دیوها و هیولاها، فضای فانتزی اعجاب آوری به عجایب نامه ها می بخشد و آنها را به سمت سنتی ژنریک سوق می دهد. 🔶 مؤلفان عجايـب نـامـه هـا مخاطبان آثار خود را به خوبی می شناختند و با توجه به نیاز آنها و با بهره گیری از مواد اسطوره ای و فولکلوریک دنیایی عجیب و غریب پدید می آوردند. 🔷 از سویی دیگر بسیاری از روایت های عجایب نامـه هـا مجدداً در فرهنگ مردم راه یافت؛ به طوری که بسیاری از باورها و معتقدات امثال و حکم، به ویژه افسانه های مردم از این روایـت هـا ریشه گرفته اند. 🔶 مایه های فانتزی و تصویر سازی درباره موجودات مافوق طبیعی در نسل های نخستین عجایب نامه ها مبهم و محدود است. 🔷 اما هر چه از عمر آن می گذرد، تصویرسازی های پیچیده و اعجاب آورتری از هستی و خویشکاری موضوعات عجایب نامه ها به دست میآید و نوعی ادبیات فانتزی پای می گیرد. ♦️ محور این پژوهش بررسی تطبیقی سیما و خویشکاری های موجودات وهمی در یکی از مشهورترین و کهن ترین عجایب نامه ها، یعنی عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات محمد زکریای قزوینی در سده ۶ق با عجایب نامـه ای متأخر تر بـه نـام بحیره از میر محمود فزونی استر آبادی در سده ۱۱ق است که می توان آن را از آخرین آثار پدید آمده در عرصه عجایب نامه ها به شمار آورد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ سنت عجایب نامه نویسی در ایران دیر پاست جهان عجیب و غریب عجایب نامه ها از تخیل و ،فانتزی و واقعیت و تردید سرشار است. 🔷 در این جهان مرز واقعیت و غیر واقعیت مبهم است و نوعی تفکر و خیال سـيـال بـر مـتـن سـيـطره دارد. بدین ترتیب می توان گفت که عجایب نامه ها ماهیتی منحصر به فرد در مقایسه با دیگر انواع ادبی دارند. 🔶 هستی آن ها در رویارویی میان امر ممکن و غیر ممکن پا می گیرد هم از این روست که عجایب نامه ها را گاه در زمره ژانر ادبیات شگرف یا فانتزی طبقه بندی می کنند . 🔷 اگرچه به این علت که عجایب نامه ها نتوانسته اند تا به امروز گسترش یابند، نمی توان به طور قطع آن ها را سنتی ژنریک دانست طرفداران این نظر عجایب نامه ها را یک وجـه یـا شکل ساده بیان ادبی میدانند. 🔶 پرویز براتی در کتاب عجایب ایرانی پژوهش موسع و شایسته ای دربارهٔ زمینه ها و بافت تاریخی و علل پیدایش عجایب نامه ها ارائه کرده است. در این پژوهش، رویکردی نوین و معناگرایانـه بـه متنیت، روایت زبان و بیان عجایب نامه ها وجود دارد . 🔻 اگرچه ممکن است عجایب نامه ها به واسطۀ اخبار و روایات دور از ذهن و مقرون به باطل مهم تلقی نشوند اما به واسطه چند عامل میتوان مطالعه و بررسی آن ها را بی فایده ندانست: 1️⃣ عجایب نامه ها از مهمترین منابع شناخت افکار و حيات ،فرهنگی باورها آداب و معتقدات مردم هستند. اغلب داستان ها و افسانه هایی که در عجایب نامه ها نقل می شود، حاوی داده هایی درباره فرهنگ و فولکلور مردم هستند که در آثار دیگر کمتر با آن روبروییم. 🔶 انواع جادو، باطل السحرها، فواید و مضرات جادویی ،حیوانات اجسام و سنگ ها و پدیده های طبیعی همچون کوه و دریا؛ انواع دیوان و موجودات ماورایی همچون آدم آبــی هـا، پری، جن، غول، نسناس، دوالپا، دجال و غیره مجموعه ای از باورها و اعتقادات رایج هر عصر را به تصویر میکشد. 🔷 از این رو بررسی همه جانبه عجایب نامـه هـا بـه تكميل منابع فولکلور مردم شناسی و تاریخ اجتماعی کمک می کند. 2️⃣ مطالعه تطبیقی عجایب نامه ها امکان بررسی خط سیر و تطور، تکامل یــا تغییر باورها و معتقدات مردم از دوره ای به دورۀ دیگر را فراهم می سازد. 🔶 عوامل مذهبی، قومی وقایع تاریخی اختراعات و اکتشافات، ورود سیاحان خارجی، مسافرت ایرانیان به سرزمینهای دور دست از جمله مهمترین عوامل تأثیر گذار بر تغییر و تکامل باورها به شمار می روند. 🔷 روایت های مختلفی که از یک افسانه در عجایب نامه ها موجود است تحت تأثیر عوامل فوق قرار گرفته و راویان و مصنفان بر مبنای دانش و گاه قوه انتزاع چیزی بر آن افزوده یا کاسته اند. 🔶 از آنجا که بسیاری از روایات و داستانهای عجایب نامه ها با باورهای امروزین مردم شهرها و روستاهای ایران مطابقت ،دارد بررسی عجایب نامه ها می تواند خاستگاه تاریخی برخی باورها و چگونگی عمومیت و فراگیری آن ها را روشن سازد. 3️⃣ عجایب نامه ها و شکل روایت در آن ها تأثیر عمده ای بـر پیدایش «افسانه» و برخی دیگر از گونه های ادبیات عامه همچون امثال و حکم نهاده است. در واقع، می توان افسانه را شکل نهایی و فرم یافته ای از روایتهای عجایب نامه ها نامیـد کـه در مسیر نوشتاری خود به تحول رسیده اند. 4️⃣ عجایب نامه ها جلوه هایی از بینش و جهان شناسی کهن را به تصویر می کشند و اعتبار و باورپذیری پدیده ها را توجیــه مـــی کننــد. مقایسه هستی شناختی عجایب نامه ها ما را با بخشی از تفسیر هستی شناسانه انسان در دوران کلاسیک روبرو می کند. ♦️ مثلاً از آنجا که هستی شناسی قدیم ایرانیان بر جغرافیای بطلمیوسی استوار است که در آن جهان به طبقات مختلف تقسیم می شود و توجیهات عللى و معلولی و مبانی علمی پدیده ها به شکل امروزی رواج نداشت، باورپذیری امـــر غریب و اعتقاد به جهانی فراتر و فروتر زمینه واقعی پیدا می کرد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
ساخت شهری معلق بر فراز سیاره زهره 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف فسیل اژدهای دریایی در سواحل انگلستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ 🔻 پیشینه عجایب نامه نویسی 🔷 سنت عجایب نامه نویسی را از یک سو مرتبط با بسط و گسترش کتاب های جغرافیایی و از سوی دیگر در پیوند با کتابهای حیوان شناسی یونانی، رومی و عربی دانسته اند . 🔶 در هر حال از عجایب هند اثر ناخدا بزرگ شهریار رامهرمزی در سدهٔ ۴ق، به عنوان یکی از نخستین نمونه های عجایب نامه های ایرانی نام میبرند. متن فارسی این اثر به دست ما نرسیده و در ۱۳۴۸ ش محمد ملک زاده از روی نسخهٔ عربی آن را به فارسی ترجمه کرد. 🔷 عجائب البلدان یا (عجایب بر و بحر؛ عجايب الأشيا يا عجايب الدنيا) اثـر ابـو مـؤيـد بلخی نیز از نمونه های کهن عجایب نامه ها به شمار می رود که متأسفانه این کتاب به روزگار ما نرسیده است. 🔶 تحفة الغرائب اثر محمد بن ایوب الحاسب طبری در سده ۵ق و عجایب المخلوقات و غرايب الموجودات ، تأليف محمد بن محمود بن احمد طوسی (همدانی) که در سده ۶ق تألیف شده است، نیز از دیگر نمونه های عجایب نامه ها به شمار میروند. 🔷 معروفترین عجایب نامه ای که بررسی برخی وجوه فانتزی آن( دیوان و موجودات ماورایی) در نوشتار حاضر ملاک قرار گرفته است، عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات زکریا بن محمد مکمونی قزوینی است. 🔶 وی کتاب را در سده ۷ق پدید آورد. به غیر از آن می توان به آثار مشهوری چون نخبة الدهر في عجایب البر و البحر از شمس الدین انصاری دمشقی در سده ۸ق و نودار التبادر لتحفة البهادر شمس الدین محمد ایوب دنیسری در سده ۷ق اشاره کرد و عجایب نامه های سده های دیگر مانند: حاجی خلیفه، کشف الظنون. 🔷 اما برخی آثار کمتر شناخته شده ای نیز در زمره عجایب نامـه هـا جـای می گیرند که نام آشنایی ندارند و صرفاً از محتوا و سبک آنها می توان منش عجایب نامـه ای را در آن ها شناسایی کرد. 🔶 مثلاً بحيره اثر میر محمود فزونی استر آبادی در سدهٔ ۱۱ق از جمله آثاری است که محتوایی عجایب نامه ای دارد و شاید بتوان آن را از متأخرترین گونه های عجایب نامه نویسی در ایران به شمار آورد. 🔷 محور این پژوهش بر مقایسه برخی عناصر و اجزای مرتبط به فرم و محتوای روایت های مربوط به دیوها جن ها و موجودات ماورایی در مشهوترین عجایب نامه یعنی عجایب المخلوقات قزوینی و بحیره فزونی استرآبادی استوار است. 🔻 معرفی آثار :عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات 🔷 زکریا بـن محمـد بـن محمـود مکمونی قزوینی در قزوین به سال ۶۰۲ق متولد شد. وی تحصیلات عالیه خود را در بغداد ادامه داد و در علوم نقلی و عقلی سر آمد و از مشاهیر فقهای شافعی شد همچنین تبحر وی در علوم طبیعی چنان عالمگیر شد که دانشمندان اروپایی او را بليناس عرب لقب داده اند. 🔶 وی مدتی در زمان خلافت عباسیان بر مسند قضاوت شهرهای حلــه و واسط تکیه زد. کتاب های عجایب البلدان آثار البلاد و اخبار العباد از دیگر تألیفات اوست . 🔷 كتاب عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات قزوينــي از جمله آثار مطرح قزوینی به شمار میرود که بعداً آن را به عربی تألیف کرد و پس از چندی خود آن را به فارسی برگرداند. 🔶 این کتاب چندین بار در هندوستان و ۳ بار در ایران به چاپ سنگی و با تصویر منتشر شد و چندین چاپ اروپایی از این کتاب نیز در دست است در ۱۳۴۰ش نصر الله سبوحی چندین نسخه خطی از این کتاب را مطابقت داد و نسخه ای منقح از این کتاب به همراه فهرست و نمایه های موضوعی منتشر ساخت . ♦️ این کتاب مشتمل است بر ۲ مقاله: مقاله اول با عنوان علویات شامل یک مقدمه و ۱۳ نظر است، کـه هـر نـظـر چندین فصل دارد همانطور که از عنوان ،آن «علویات» مشخص است، بحث درباره فلک ،قمر، خسوف کسوف، اجرام سماوی، کواکب و ثوابت، ماه های اعراب و رومیان و ایرانیان و ذکر عجایب آن ها از مطالب بخش نخست کتــاب است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻