eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
برخورد سخت پادشاهان هخامنشی با سران فتنه و لیدرهای اغتشاش 🔺 📝 اینجا بخوانید 🔻🔻 کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
برخورد سخت پادشاهان هخامنشی با سران فتنه و لیدرهای اغتشاش 🔻 ♦️ حقوق بشر! آزادی! عدالت! این‌ها واژگانی است که امروزه در اثر بمباران تبلیغاتی رسانه‌های وابسته، با شنیدن نام هخامنشیان به ذهن برخی از هم‌وطنان خطور می‌کند! 🔷 لیکن ما در این نوشتار در پی آن نیستیم که این پندار را به نقد بکشیم، بلکه تنها می‌خواهیم نگاهی به رفتار شاهان هخامنشی با سران فتنه و لیدرهای اغتشاش بیاندازیم. 🔻 برخورد کورش هخامنشی با فتنه‌گران 🔷 طبق اسناد تاریخی، کورش دستور داده بود گوش‌های یک مُغ ایرانی به نام گئوماته (یا همان گئومات مُغ: Gaumata magus) را بریدند. به این اتهام که او قصد فتنه‌گری داشت.[1] 🔶 همچنین، کورش در سارد (پایتخت لیدیا) دستور داد تمام کسانی را که در شورش و اغتشاش دست داشته‌اند را بازداشت کرده؛ به بردگی بگیرند.[2] 🔷 کورش نه تنها با فتنه‌گران و اغتشاشگران اینگونه سخت برخورد می‌کرد، بلکه حکمی صادر کرده بود که در محافل دینی، همگان باید برای دوام حکومت او دعا کنند و هر کس از این دستور سرپیچی کند، به صلیب کشیده شود.[3] 🔻 برخورد داریوش هخامنشی با فتنه‌گران و اغتشاش‌گران 🔷 در 30 کیلومتری کرمانشاه، کتیبه‌ای وجود دارد به نام کتیبه بیستون، که در آن داریوش می‌گوید در مدت یک سال، 19 فتنه و اغتشاش در ایران رخ داد و او همه آن‌ها را سرکوب کرد (کتیبه بیستون، ستون چهارم) 🔶 مهم‌ترین این فتنه‌ها، در خراسان (پارت)، هیرکانیا (گرگان)، ماد (هگمتانه)، خوزستان، ارمنستان، بابل و... رخ داد.[4] 🔷 برای نمونه در هگمتانه ماد، شخصی به نام فرَوَرتیش دست به آشوب و اغتشاش زد. داریوش هم دستور داد او را بازداشت کردند. 🔶 سپس بینی، زبان و گوش‌ او را بریدند و بعد هم یک چشمش را از حدقه درآوردند. نهایتاً او را در ملأ عام به دار آویختند تا عبرتی برای سایر اغتشاش‌گران باشد.[5] 🔷 در خوزستان نیز تعداد زیادی از مردم، به جرم اطاعت نکردن از حکومت مرکزی و به این اتهام که اهورامزدا را پرستش نمی‌کنند، قتل عام شدند.[6] 🔶 طبق کتیبه بیستون، در ماجرای اغتشاش بابِل نیز سران فتنه اعدام و بسیاری از مردم حامیِ فتنه‌گران در رود فرات غرق شدند. 🔷 نکته دیگر اینکه در متن بابِلی و آرامی کتیبه بیستون، تعداد کسانی که در این 19 فتنه به دستور داریوش کشته شدند، در حدود 500 هزار نفر بیان شده است که در نوع خود قابل توجه است. 🔻 برخورد اردشیر دوم، با برادرش کورش سوم که فتنه به پا کرده بود... 🔷 اردشیر دوم و کورش سوم، دو برادر بودند، از نسل کورش هخامنشی... کورش سوم علیه برادر، دست به اغتشاش و شورش زد. ♦️ اردشیر دوم نیز برادر را کشت، سر از بدن او جدا کرد، سپس چنگ انداخت در موهای برادر و سر بریده او را به همه نشان داد. آنگاه دست او را برید تا عبرت شود برای هر کس که قصد فتنه و اغتشاش دارد.[7] 🔻پی‌نوشت: [1]. والتر هینتس، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1392، ص 448. [2]. تاریخ هرودت، ترجمه مرتضی ثاقب‌فر، تهران: انتشارات اساطیر، 1389، ج1، ص 173-174، و نیز بنگرید به: Herodotus, with an English translation by A. D. Godley. Cambridge. Harvard University Press. 1920. Book 1, Chapter 156 : 2. [3]. بنگرید به: ژوزفوس فلاویوس، روزگار باستانی یهود، کتاب 11، فصل 1، بخش 3. THE ANTIQUITIES OF THE JEWS, By Flavius Josephus, Translated by William Whiston, BOOK XI, CHAPTER 1 : 3 [4]. بنگرید به: The Behistun inscription (translation), by L.W. King and R.C. Thompson, (The sculptures and inscription of Darius the Great on the rock of Behistun in Persia, 1907 London), by livius.org. [5]. والتر هينتس، داريوش و ايرانيان، ترجمه پرويز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1391. ص 315. [6]. متن كامل كتيبه بيستون، خبرگزاری میراث فرهنگی، ۲۷ آوریل ۲۰۱۱، بازبینی‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴، ستون 5، بند 4-5. بنگريد به: The Behistun inscription (translation), by L.W. King and R.C. Thompson, (The sculptures and inscription of Darius the Great on the rock of Behistun in Persia, 1907 London), by livius.org, Column 5, lines 1-17, Number 71-72. همچنين بنگريد به: Ancient Greece: Social and Historical Documents from Archaic Times to the Death of Alexander, By Matthew Dillon, Lynda Garland, London & NewYork: Routledge, Taylor & Francis, Pp 360. و نيز بنگريد به: A Political History of the Achaemenid Empire, By M. A. Dandamaev, BRILL, 1989, pp 136 [7]. والتر هینتس، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1392، ص 463. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
خرافه نصب ضریح « تودگونگ » در هنگ کنگ 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« موچی » شیرینی مرگ در ژاپن 🥧🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقهِ عجیب « دونمه » یهودیان بظاهر مسلمان 🕎✡️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ فرقة «دونمه» به مفهوم لغوی ترکی، به معنای «مبدل»، و به مفهوم دینی، به معنای «مرتد و منافق» است و به مفهوم سیاسی، به یهودیان مسلمان که چارچوب خاصی دارند، اطلاق می‌شود. 🔷 مؤسس این فرقه، شبتای صوی (1676م.ـ1626م.) است. به همین جهت است که به اهل این فرقه «شبتین» نیز گفته می شود. 🔻 «شبتای صوی» یا «محمد افندی» مؤسس فرقه دونمه 🔷 «شبتای صوی» (یا شابتای زوی) در سال 1626 در شهر ازمیر (بنادر غرب ترکیه) به دنیا آمد. پدر او «مردخای صوی» از ثروتمندان و تجار مهاجر از جنوب اروپا بود. ♦️ شبتای پس از مطالعه و بررسی الهیات و عرفان یهودی کم کم مدعی شد که مسیحای یهود است و برای نجات آنان آمده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
فرقهِ عجیب « دونمه » یهودیان بظاهر مسلمان 🕎✡️🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ ظهور شبتای مصادف بود با دوران سلطنت «سلطان محمد چهارم» در عثمانی و نیز اواخر سلطنت «شاه عباس دوم» و اوایل سلطنت «شاه صفی دوم» در ایران. 🔷 برخی یهودیان اروپا و ترکیه و خاورمیانه دعوتش را پذیرفتند و گروه بی شماری نزد او گرد آمدند. وی که خود را نخستین فرزند خدا می نامید، گفت در سال 1666 قیام خواهد کرد. 🔶 وی قبل از رسیدن موعد مذکور به اورشلیم و قاهره رفت. در آن ایام یهودیان از خوشحالی به جشن و شادی پرداختند و شعار می دادند: زنده باد مسیح پادشاه و زنده باد سلطان صبی. 🔷 شبتای صوی در سال 1666م.، به جای آنکه به اورشلیم مسافرت کند، به استانبول رفت و بلافاصله از سوی پادشاه عثمانی دستگیر و در روز 16 سپتامبر 1666م.، او را به حضور پادشاه آوردند و از او خواستند مسلمان شود. 🔶 وی پس از پذیرفتن اسلام، نام خود را به «محمد اَفَنْدی» تغییر داد و با یک بانوی مسلمان ازدواج کرد. وی همچنین بسیاری از پیروان خود را به پذیرش اسلام ترغیب نمود، با این حال هنوز بسیاری از یهودیان او را مسیحا می‌دانستند. 🔷 آنان در توجیه این مسئله می‌گفتند که تنها شبحی از شبتای مسلمان شده و خود او برای یافتن ده قبیلة گم‌شدة بنی‌اسرائیل به آسمان رفته است که به زودی ظهور خواهد کرد. وی همچون موسی(ع) در کاخ فرعون پرورش یافت. 🔶 لازم بود مسیحا در کاخ سلطان عثمانی بماند تا بتواند نفوس گم‌گشتة اسلام را نیز نجات دهد. شبتای صفت مسیحایی خویش را نگه داشت. مجاز بود به عنوان تبلیغ اسلام میان یهودیان، با آنان تماس بگیرد. 🔷 وی فرقه‌ای پدید آورد که اعضای آن به رسم مسلمانان عمامه بر سر گذاشته، پیرو آداب اسلامی شدند و به بازگشت سریع شبتای به عنوان منجی حقیقی بنی‌اسرائیل امیدوار ماندند. 🔶 پس از مرگ وی در سال 1676م. طرفداران این فرقه در ظاهر به سنن اسلامی و در باطن به سنن یهودی عمل می‌کردند. اکنون چند هزار نفر از آنان در ترکیه یافت می‌شوند. 🔻 ویژگی های شخصیتی «شبتای صوی» 🔷 شبتای، فوق‌العاده مشتاق موسیقی، رقص سماع و علاقه‌مند به نغمات، سرودها، استماع آواز‌ها و تلاوت مزامیر بود. وی در خلال حبس در جنگل‌های گالیپولی، در تابستان 1666م.، غالباً در جمع موسیقی‌دانان بود؛ اما مهم‌ترین خصیصة وی، همان جنون وی بود که خود را مأمور به رفتارهای اباحه‌گرانه می‌دید. 🔶 وی به نوعی «افسردگی ادواری» مبتلا بود که به سبب فقدان تعادل اخلاقی در دوره‌هایی متناوباً میان دو قطب عمیق‌ترین یأس از یک‌سو، و شور و حرارتی مهارناپذیر و شادی عظیم قرار داشت. 🔷 وی در عین حال یک قبالایی دین‌دار و اهل شور بود که تصور می‌کرد تحت نفوذ جذبات دیوانه‌وار خود، مجبور است اعمالی مرتکب شود که مخالف رفتار شرعی بود. وی می‌گفت از سال 1648م. روح مقدس و نور کبیر خدا بر او سیطره یافته است. 🔻 تاثیر ارتداد شبتای در پیروان دونمه و سایر یهودیان 🔷 ارتداد شبتای از سوی طرفداران وی به راحتی توجیه می‌شد. این توجیه به خصوص زمانی گیراتر بود که در میان سال‌های 1391 تا 1498، یهودیان مارانو در شبه جزیرة سیبری، تحت شکنجه به مسیحیت روی آوردند. 🔶 پیروان شبتای نظریة ماشیح (مسیح) مرتد را با ارتداد مقبول آنان و نیز با تقیه و کتمان ایمان و قومیت استر توسط او در دربار خشایارشاه، مقایسه می‌کردند. 🔷 پیروان شبتای ارتداد وی را به عنوان مهم‌ترین بخش وظیفة مسیحایی او تلقی کردند. از منظر آنان، ماشیح برای اینکه نجات را کامل سازد، باید ایمان خود را کتمان و ایمان به دینی دیگر را آشکار سازد و وارد کفر شود تا بتواند آن را از درون مضمحل سازد. 🔶 بنابراین، ارتداد شبتای نه تنها منفی تلقی نمی‌شد، بلکه کاملاً طبیعی تصور می‌شد. علاوه بر آن، پیروان او خود را ملزم می‌دیدند که با تورات مخالفت کنند و فهم ربی‌های سنتی از دین را تخطئه کنند. 🔷 از این‌رو، مکتب شبتای و به ویژه ناتان غزه‌ای و شاگردان وی از جمله ابراهیم پرز، به شدت بر تخطئة اصول معتقدات یهودی بر مبنای فهم ربی‌ها تأکید می‌کردند. 🔻عرفان لوریایی، اساس اندیشه دونمه 🔷 در آغاز قرن هفدهم، عرفان لوریایی تأثیر بسیار مهمی بر یهودیت سفارادی گذاشت. تفکر لوریایی حول محور مسائل خاص می‌چرخید و بیشتر به مسئلة توبه، رستگاری، نجات و پایان جهان مربوط می‌شد. ♦️ یهودیان، که پیوسته دربارة رستگاری و نجات سخن می‌گفتند، نمی‌توانستند باور کنند که خداوند با ظهور غلط یک مسیحای دروغین، آنان را در ورطة گمراهی بیندازد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
فرقهِ عجیب « دونمه » یهودیان بظاهر مسلمان 🕎✡️🔻 قسمت (پایانی) 3️⃣ ♦️ شباهت‌های بسیاری میان نهضت شبتای صوی و عیسی مسیح وجود دارد. 🔷 هر دو از درون جامعة یهودی برخاستند، هر دو گرفتار رنج شدند، هر دو بر نجات تأکید می‌کردند. هر چند که میان آن دو تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. 🔶 شور و شوق به ظهور مسیحا و پایان جهان و نجات، که در عرفان لوریایی منعکس شده، زمینه قیامی جدید (ظهور شبتای صوی) را فراهم کرد. 🔷 بدین ترتیب هنگامی که شبتای ادعا کرد مأموریت مسیحایی یافته تا دین یهود را احیا کند، بسیاری از مردم به قیام او پیوستند. بدین ترتیب، «انتظار مسیحا» شاخصه اصلی زندگی یهودی شد. 🔻 رابطه «ناتان غزه ای» با «شبتای صوی» 🔷 برخی بر این باورند که این خردمندی و هوش «ناتان غزه‌ای» بود که شبتای صوی را جلو انداخت و خود در پس آن مخفی شد؛ به هر حال شبتای صوی خود را به عنوان ماشیح موعود و شخص منجی معرفی کرد؛ اما هیچ‌کس این ادعای او را جدی نگرفت. 🔶 ناتان غزه‌ای (1644م.ـ1680م.)، جوان و نوآموز دروس تلمودی بود که در اورشلیم اقامت داشت. پدر او حاخامی (حاخام صحیح است که البته خاخام تبدیل به غلط رایج شده) سرشناس با گرایش های کابالایی در بیت المقدس بود. 🔷 ناتان با دختری ثروتمند ازدواج نمود و به مطالعه رساله های کابالا مشغول شد. وی بعد از مدتی ادعا کرد که صدای خدا را شنیده که به او گفته «شبتای صوی» همان مسیح از نسل داوود است. 🔶 ناتان خود گزارش می‌کند که تا بیست سالگی تورات می‌خوانده و قواعد تیقون را اجرا می‌کرده و از بیست سالگی به مطالعة زوهر پرداخته و تطهیر نفس کرده و خداوند ملائکه و ارواح مقدس را نزد او فرستاده و وی به رؤیت خدا نایل آمده و به نبوت برگزیده شده و خدا با او تکلم کرده است. 🔷 پس از این با شبتای صوی یک ملاقات قلبی داشته و او نبوت ناتان را تشریح کرده است. ناتان در غزه با شبتای ملاقاتی می کند و از آن پس به تبلیغ کیش شبتای صوی می پردازد. 🔶 استاد عبدالله شهبازی، در کتاب زرسالاران یهودی، نبوت دروغین شبتای صوی و ناتان غزه ای و نیز پیدایش فرقه دونمه را زمینه ساز تولد سه پیامبر دروغین دیگر یعنی «یاکوب فرانک» در شرق اروپا، «نمود» در هند و «علی محمد باب» در ایران ذکر می کند. 🔻 یهودیان دونمه و سیاست 🔷 پس از ارتداد شبتای صوی و پیوستن رسمی او به اسلام، گروه بسیاری، به ویژه در میان یهودیان سفارادی خود را مستعد پذیرش و تبلیغ ارتداد کردند. 🔶 این نهضت از یک جنبش مردمی به یک نهضت فرقه‌گرا بدل شد که آثار تبلیغی آن در نهان و محرمانه هدایت می‌شد. این نهضت بسیار زود صورت یک تشکیلات سرّی به خود گرفت که پیروانش با حفظ جوانب احتیاط و تقیه به تبلیغ آیین خود می‌پرداختند. 🔷 عبدالله شهبازی می نویسد: «نظریات ناتان غزه ای جامه ایدئولوژیکی است بر سیاست «نفوذ» به درون ساختار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی سرزمین های مسلمان و تسخیر آن از درون... 🔻 دایره المعارف یهود هسته اصلی نظریه پردازی ناتان را چنین بیان می دارد: 🔷 مسیح (شبتای صوی) برای انجام این رسالت به قلمرو خلیفه وارد شده، ظاهرا در برابر او تسلیم شده ولی در واقع در حال انجام واپسین و دشوار ترین بخش ماموریت خود است و آن تسخیر خلیفه از درون است. 🔶 او برای انجام این ماموریت مانند یک جاسوس عمل می کند که به درون سپاه دشمن اعزام شده، این مبارزه ای درون سرزمین شیطان است.» 🔷 یهودیان دونمه در ترکیه حرکتی ماسونی ایجاد کردند و به حرکت‌های قومی و نژادی دامن زدند و زمینه‌ساز تشکیل دولت اسرائیل در فلسطین شدند. 🔶 این فرقه در سقوط دولت عثمانی نیز نقش به سزایی داشت. در حقیقت، به جای رفتار مناسب در مقابل مهمان‌نوازی حکومت عثمانی، حیله‌گری و خیانت را پیشه خود ساختند. ♦️ یهود دونمه با تسلط بر دولت و تشکیل محافل سری و مشورتی، برای برانداختن خلافت عثمانی و برانگیختن اقلیت‌های غیرمسلمان، تحریک تعصبات نژادی ترکی و تبلیغات تمدن غربی، توانستند امپراطوری عثمانی را براندازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
خرافه « نفرین آینه شکسته » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پیشگویی های عجیبِ « ژول ورن » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
چرا فرقه ها همچنان ما را فریب می دهند⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا چله نشینی صوفیان سنت پیامبر (ص) است❓🔺 📝 اینجا بخوانید 🔻🔻 کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا چله نشینی صوفیان سنت پیامبر (ص) است ❓🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ چله‌نشینی در تصوف از جمله اعمالی است که اکثر بزرگان صوفیه به آن تأکید کرده و در کتب خود به آن پرداخته‌اند. 🔷 چله‌نشینی در صوفیه دارای آداب و سنن زیادی است که هر یک از بزرگان صوفیه در کتب خود طبق سلیقه و اعتقاد خود به تعریف و تفصیل آن پرداخته است. 🔶 اما آنچه از مجموع آداب و روش صوفیه در چله‌نشینی آشکار است مغایرت و تضاد چله‌نشینی صوفیه با سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است . 🔷 چراکه حضرت، این‌چنین آداب و روشی را در چله‌نشینی و سیره خود نداشته اند، بلکه بارها و بارها با این آداب و روش غلط و انحرافی برخورد کرده است. 🔶 ازجمله آداب و روشی که صوفیه در عزلت و خلوت‌نشینی خود به خاطر آن به انحراف رفته‌اند، مدت زمان عمل است که برخی از صوفیه و بزرگان آنها مدت عزلت و گوشه‌نشینی آنان از چله نیز گذشته و به ماه‌ها، بلکه سال‌ها عزلت و خلوت‌نشینی رسیده است. 🔷 در احوال ابوبکر بن معلم گفته‌شده که به یک صوفی در انطاکیه می‌گفت: «حدود ده سال در این جا ماندم تا در خلوت، وردها معنا یافت و دلم صفا یافت.»[1] 🔶 اما برخی از صوفیانی هم که به چله‌نشینی در چهل روز اکتفا کرده‌اند، در تعداد دفعات چله‌نشینی به خطا و انحراف رفته‌اند. 🔷 چنانچه برای شیخ اویس‌ بن عبداللّه خُنجی بیش از پنجاه چله‌نشینی[2] ذکر شده است که هر دو انحراف دقیقاً با سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در تضاد است. 🔶 چراکه حضرت رسول (ص) نه چندین سال خلوت‌نشینی داشتند و نه قائل به چله‌نشینی با تعداد دفعات بالا بودند و به‌شدت با کسانی که از خانه و خانواده خود دور می‌شدند برخورد می‌کردند. 🔷 از امام صادق(علیه‌السلام) نیز نقل شده است که می‌فرماید: «همسر عثمان بن ‌مظعون نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: 🔶 ای پیامبر خدا، عثمان روزها روزه می‌گیرد و شب‌ها را به شب‌زنده‌داری می‌گذراند، پیامبر (صلی الله علیه و آله) خشمگین، با پای برهنه نزد عثمان آمد، او را در حال نماز یافت، عثمان با دیدن پیامبر نماز را رها کرد، پیامبر فرمود: ♦️ ای عثمان! خداوند مرا به رهبانیت مبعوث نکرده است، بلکه مرا به دین سهل و آسان برانگیخته است، من روزه می‌گیرم، نماز می‌خوانم ... کسی که روش مرا دوست دارد، باید به سنت من عمل نماید و از جمله سنت من نکاح است.»[3] 🔻 پی‌نوشت: [1]. سراج طوسی، ابونصر، اللمع فی التصوف، به کوشش حسین رابطی، نشر اساطیر، تهران، 1382، ص 87 [2]. جنید شیرازی، جنید بن محمود، شدّ الأزار فی حطّ الاوزار، به کوشش محمد قزوینی و عباس اقبال آشتیانی، چاپخانه مجلس، تهران، ۱۳۶۶ ش، ج ۱، ص ۲۷۲ [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، مترجم مصطفوی، نشر نور، تهران، 1365 ش، ج 5، ص 496 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد...🔻🔻
آیا چله نشینی صوفیان سنت پیامبر (ص) است ❓🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ از دیگر آداب و سنن چله‌نشینی در صوفیه، ریاضت‌های غیرشرعی است. 🔷 چله‌نشینی در حجره تاریک و نخوابیدن در چند شب اول و چله‌نشینی به‌صورت معکوس، که در برخی طریقت‌ها مرسوم بوده که سالک چهل شبانه‌روز را درحالی‌که با سر در چاهی آویزان بود، به ذکر و مراقبه می‌گذراند[4] 🔶 یا ترک حیوانی و گرسنگی ازجمله این ریاضات است که درباره احوالات افرادی همچون سهل بن عبدالله گفته‌شده: «در 40 شبانه روز تنها یک مغز بادام غذای او بود» 🔷 یا ابوسعید ابوالخیر که در طول هفت سال عزلت و ریاضتش در بیابان جز خار بیابان و سرگز و امثال آن چیزی نخورد[5] و درباره‌ی ریاضت در دوران چله هم می‌گوید: «چون خواهند که کلام خداوند عزوجل به سر بشنوند چهل روز گرسنه باشند و چون سی روز بگذرد مسواک کنند و از بعد آن ده روز دیگر باشند.»[6] ♦️ سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در میانه‌روی در این امور است نه افراط در این امور. 🔷 چنانچه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در مذمت و نکوهش عده‌ای از اصحاب خود که در خانه عثمان بن مظعون با یکدیگر به توافق رسیدند که روزها را روزه بگیرند و شب‌ها را بیدار بمانند و هیچ گاه در بستر نخوابند و گوشت و روغن نخورند، به آنان فرمود: 🔶 «من بدین کاری که شما انجام داده‌اید فرمان داده نشده‌ام، سپس فرمود: شما خود بر خویشتن حقی دارید، بنابراین روزه بگیرید و افطار نمایید و شب‌زنده‌داری کنید و بخوابید، زیرا من نماز به پا می‌دارم و می‌خوابم و روزه می‌گیرم و افطار می‌کنم و گوشت و روغن تناول می‌کنم، هر کس از سنت وشیوه من سرپیچی نماید، از من نیست».[7] 🔷 قرآن کریم نیز دقیقاً برخلاف این افراط‌گرایی صوفیه می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ [مائده/87] ای اهل ایمان، حرام نکنید طعام‌های پاکیزه‌ای که خدا بر شما حلال نموده و(از حدود و احکام خدا) تجاوز نکنید، که خدا تجاوز کنندگان را دوست نمی‌دارد.» 🔶 لازمه این‌گونه چله‌نشینی و عزلت صوفیانه، تضاد و مخالفت با سنت و سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است، چرا که گوشه‌نشینی های طولانی یا چله‌نشینی های متعدد، باعث ترک شدن حضور در مساجد و معاشرت با مردم و باعث قطع شدن رابطه خویشاوندی و همچنین نقض حقوق خانواده خواهد شد. 🔷 درنتیجه باید گفت نه تنها این چله‌نشینی‌های پیاپی و گوشه‌نشینی‌ها، برخلاف سنت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) است، بلکه بدعت و انحرافی بزرگ در دین اسلام است . 🔶 حتی برخی از صوفیه به این شیوه از چله‌نشینی اعتراض کرده و تأکید می‌کنند که این رسم از اسلام نیست و نوعی بدعت به شمار می‌رود.[8] ♦️ در حقیقت این نوع چله‌نشینی دقیقاً مخالف روح عرفان محمدی و چله‌نشینی عارفان حقیقی است. 🔻 پی‌نوشت: [4]. میرخورد، محمدبن مبارک، سیرالاولیاء در احوال و ملفوظات مشایخ چشت، لاهور، ۱۳۵۷ ش، ج ۱، ص ۷۸ و ۷۹ [5]. محمد بن منور، اسرارالتوحید فی مقامات أبی سعید، تصحیح و تنظیم شفیعی کدکنی، محمدرضا، انتشارات آگاه، تهران، 1386، ص 27 [6]. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان، کشف‌المحجوب، به ‌ تصحیح و.ژوکوفسکی، چاپ دهم، 1387 ش، ص 418 [7]. حر عاملی، محمد بن حسن، ترجمه رساله الاثنی عشریه فی الرد علی الصوفیه، مترجم جلالی، نشر انصاریان، قم، 1386 ش، ص 144 [8]. نسفی، عزیزالدین محمد، کشف الحقایق، تصحیح مهدوی دامغانی، نشر بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، ۱۳۵۹، ج ۱، ص ۱۳۵ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
بزرگترین سیستم ساخته شده بدست بشر 🚀🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف لنز کریستالی در حفاری نینوا در عراق 🔭🔍🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
استفاده عرفانهای کاذب از موسیقی برای جذب افراد 🎼🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ موسیقی از ابزارهای مؤثر تبلیغ و ترویج است که بسیاری از مکاتب، محصولات فکری، هنری و صنعتی خود را با آن معرفی می‌کنند. 🔷 چرا که هنری ارزان است، فراگیر و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. مکاتب مختلف برای ترویج مقاصد و اهداف خود نوعی از موسیقی را ابداع می‌کنند. 🔶 از طرفی اسلام عنایتی خاص به بعد چهارم روح انسان (یعنی: استعداد هنری) نموده و مبارزه اسلام با برخی از جنبه‌های هنری به خاطر زیبایی آن‌ها نیست بلکه از آن‌جهت که مقارن با امر دیگری است که برخلاف استعدادی از استعدادهای فردی یا اجتماعی انسان است. ♦️ از طرف دیگر، اسلام نمی‌خواهد لذت‌های احساس را محکوم کند؛ بلکه می‌گوید انسان نباید اسیر احساسات شده به گونه‌ای که اندیشه در واقعیات او ضعیف شود و در تعقل او اختلال ایجاد شود.[1] به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
استفاده عرفانهای کاذب از موسیقی برای جذب افراد 🎼🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ 🔻چند نکته در زمینه موسیقی: 1️⃣ هرنوع آواز و آهنگی حرام شمرده نمی‌شود؛ بلکه تنها آهنگ‌های مناسب با مجالس لهو و فساد، مشمول حرمت است و گوش دادن به آهنگ‌هایی که از این مشخصه عاری بوده و یا مشکوک به نظر می‌رسد، اشکالی ندارد. 2️⃣ طرب و لهو، دو واژه کلیدی است که در باب غنا و موسیقی بکار می‌رود. 🔶 (الف) «طرب»: به حالت سبک‌وزنی و سبک عقلی گفته می‌شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ، در روان و نفس آدمی پدید می‌آید و او را از حد اعتدال خارج می‌کند. 🔷 این امر تنها به حالت شادی اختصاص نمی‌یابد؛ بلکه ممکن است از آهنگ‌های غم و حزن‌آور نیز بدست آید.[2] 🔶 (ب) «لهو»: سازگاری و هم‌نوایی آواز و آهنگ نواخته شده با مجالس فساد و خوش‌گذرانی است؛ بدین معنا که ممکن است نغمه‌ای طرب‌انگیز نباشد؛ ولی از نغمه‌هایی باشد که فقط در جلسات فاسقان و هواپرستان رایج است. 🔷 تمامی مراجع تقلید، «لهوی بودن» را جز و قید موسیقی حرام می‌دانند؛ ولی در قید «طرب انگیزی» اختلاف نظر دارند. 3️⃣ آلات موسیقی دو قسم است: 🔶 (الف) آلات مختص حرام؛ 🔷 (ب) آلات مشترک بین حلال و حرام؛[3] ♦️ بیشتر مراجع تقلید استفاده از آلات مشترک را به طور مطلق حرام نکرده‌اند بلکه بر اساس کیفیت نواختن آن فتوا داده‌اند. اما برخی از مراجع دیگر از جمله: آیات عظام، بهجت و صافی گلپایگانی استفاده از هر نوع آلات موسیقی را حرام می‌دانند.[4] 🔷 آثار مخرب موسیقی در روایات، بارها تأکید و تکرار شده است؛ از جمله مرگ ناگهانی و قبول نشدن دعا[5] سبب نفاق[6] بی‌تفاوت شدن نسبت به ناموس[7] از بین بردن برکت[8] عذاب آخرت[9] و... 🔻بیماری‌های موسیقی از دیدگاه برخی اندیشمندان: 1️⃣ علامه محمد تقی جعفری (رحمه‌الله) در تحقیقی که به عمل آورده‌اند می‌فرمایند: موسیقی ضررهای زیادی دارد؛ که ما به چند نمونه آن‌ها اشاره می‌کنیم: 🔶 اضطرابات گوناگون، عصبانیت، سستی، بی‌ارادگی، سرگیجه، مالیخولیا، طپش قلب، بی‌نظمی، بیماری فشار خون، واسطه خودکشی، عامل جنایت، سلب غیرت، عامل فحشا، کوتاهی عمر و...[10] 2️⃣ ویکتور هوگو، (نویسنده مشهور فرانسوی) می‌گوید: علت این‌که ما از موسیقی خوشمان می‌آید. این است که در عالم خیال‌ها و رؤیاها فرو می‌رویم.[11] 3️⃣ هگل می‌گوید: ذکر و عبادت مسلمانان در مساجد بی‌آلایش، خود فکر می‌آورد و دعای مسیحیان در کلیسا با عربده‌ی ناقوس و نقش و نگار در و دیوار، تشویش خاطر و انصراف ناظر.[12] 4️⃣ کانت می‌گوید: موسیقی اگر از همه هنرها مطبوع‌تر باشد ولی چون به بشر چیزی نمی‌آموزد از تمام هنرها پست‌تر است.[13] 5️⃣ ویلیام جمیز می‌گوید: ممکن است خداوند از گناهان و گناه موسیقی ما بگذرد ولی ضعف اعصاب دست از سر ما بر نمی‌دارد.[14] 🔻 پی‌نوشت: [1]. تعلیم و تربیت در اسلام (با اندکی تغییر)، مطهری، صدرا، قم، ص 70. [2]. مکاسب محرمه، مجمع الفکر الاسلامی، قم، ج1، باب غنا، ص 293. [3]. «آلات مشترک» به آلاتی از موسیقی گفته می‌شود که هم برای منافع مشروع و حلال به کار می‌رود و هم برای منافع نامشروع و حرام. [4]. رساله دانشجویی مطابق با نظر ده تن از مراجع تقلید، قم، دفتر نشر معارف، ص 203. [5]. کافی، کلینی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج2، ص 433. [6]. همان، ص 434. [7]. همان، ص 432. [8]. همان، ص 435. [9]. همان، ص 436. [10]. جوان و موسیقی، به نقل تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب، بستانی راد، لاهوت، تهران، ص 62. [11]. موسیقی از نظر دین و دانش، محمد حسین بهجتی، مقاله، ص 93. [12]. تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب، مترجم، حسین عبدالهی خوروش، ص 94. [13]. همان. [14]. همان. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
قبایلی که هنوز با جهان خارج ارتباطی برقرار نکرده اند 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2