eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ ⬅️ دلیل سومی که برای تکلیف خاص حکومت در خصوص تربیت از جهت امربه‌معروف و نهی از منکر می‌توان اقامه کرد، مجموعه‌ای از شواهد است که در واقعه کربلا از طرف سالار شهیدان علیه‌السلام ظهور پیدا کرده است. این دلیل یک بحث تاریخی و اقوالی است که از امام حسین علیه‌السلام و از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است. ⬅️ امام علیه‌السلام با تعابیر گوناگونی می‌فرماید: «أُرید ان آمر بالمعروف وأنهی عن المنکر»؛ با توجه به اینکه قیام ایشان می‌تواند مصداق عناوینی مانند دفاع یا «کلمة الحق عند الامام الجائر» باشد، چگونه این جمله بر قیام امام ایشان انطباق پیدا می‌کند؟ دو پاسخ برای این سوال ذکر کرده‌اند: 1️⃣ ملازمه بین گفتار و وقایع؛ به این معنا که امربه‌معروف و نهی از منکری که اینجا گفته می‌شود، سخنانی است که حضرت در برابر یزید و ظلم او ایراد کرده و اقدامات دیگر امام از لوازم این گفتار محسوب می‌شود. 2️⃣ حقیقت عمل؛ به این معنا که حرکت امام حسین علیه‌السلام امربه‌معروف و نهی از منکر است و در حقیقت امربه‌معروف و نهی از منکر اختصاص به قول ندارد کما اینکه نظر مشهور نیز همین است و اقدامات عملی را نوعی امر و نهی محسوب می‌کنند. ⬅️ به نظر می‌رسد نظر مشهور اولی است؛ بنا بر آن می‌توان گفت «أُرِيدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر» یعنی اقداماتی از قبیل اقوال و افهام که در قیام امام حسین علیه‌السلام بود، همه از باب حکومت، امربه‌معروف و نهی از منکر هستند. در واقع قیام حضرت منطبق بر امربه‌معروف و نهی از منکر می‌باشد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y37607 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت‌الله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد: ✅ بر اساس آیه شریفه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» اگر جامعه و مردم ایمان و تقوا داشته باشند از آسمان برکاتی بر آنها نازل می‌شود. نزول برکت از زمین و آسمان زمانی بر افراد و جامعه نازل می‌شود که ایمان و تقوا داشته باشند. ✅ اگر نتوانستیم ایمان و تقوا را در جامعه پیاده کنیم، بر اساس آیه «وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمينَ» از خداوند طلب بخشش کنید. باتوجه به اینکه استغفار در آیه به صورت جمع بکار رفته است حاکی از این نکته می‌باشد که باید اکثریت یا همه جامعه استغفار کنند. در این صورت از آسمان و زمین برکت نازل می‌شود. ✅ اینکه برخی از سیاسیون می‌گویند ما وظیفه نداریم مردم را به بهشت ببریم. این آیه مسیر را برای ما روشن میکند که دولت و حکومت اسلامی باید مسیر بهشت را برای مردم فراهم کند. باید سه مقوله ایمان، تقوا و استغفار در جامعه جریان داشته باشد. ✅ اعمال و عقاید در فرهنگ جامعه تأثیر گذار هستند. فرهنگ تأثیر مستقیم در اقتصاد نیز دارد؛ به این نحو که اگر فرهنگ افراد، خانواده و اطرافیان هر شخص اصلاح شود، در جامعه فرهنگ اسلامی جریان جریان پیدا می‌کند که یکی از نتایج آن اصلاح اقتصاد است. دولت اسلامی نباید فکر کند که میان فرهنگ و اقتصاد جدایی وجود دارد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/z28824 ———————————————————————————- 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ از دیدگاه شهید صدر فقه به چهار بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش آن عبادات است که شامل نماز، روزه، اعتکاف، حج، عمره و کفارات می‌باشد. بخش دوم اموال، بخش سوم رفتار و آداب شخصی و بخش چهارم رفتار و آداب عمومی است. ⬅️ وجه تفاوت این تقسیم با دیگر تقسیم‌ها در این است که شهید صدر بعضی از عناوینی که در حقوق امروز هم مطرح می‌شود را در تقسیم بندی لحاظ کرده‌ است. اما این تقسیم بندی چند اشکال دارد:‌ نخست اینکه بحث امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله‌ی عمومی است و نمی‌شود آن را جزء رفتار شخصی قرار داد. ⬅️ اشکال دیگری که در تقسیم شهید صدر وجود دارد این است که عنوان کلی معاملات در تقسیم شهید صدر وجود ندارد حالی که می‌خواهیم ترسیمی از فقه موجود ارائه بدهیم. در تقسیم‌بندی فقهای پیشین، فقه به عبادات و معاملات تقسیم شده است. لکن ما عنوان معاملات را نمی‌توانیم از این تقسیم استخراج کنیم. ⬅️ اما تقسیمی که ما می‌خواهیم ارائه بدهیم. موضوع علم فقه بر خلاف آن چه فقها تا کنون فرموده‌اند، انحصار به فعل مکلف ندارد. بلکه موضوع علم فقه، فعل مکلف و فعل جامعه و اجتماع می‌باشد؛ بر این اساس فقه به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود. هر یک از این دو بخش نیز به عبادی و غیر عبادی تقسیم می‌شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y32347 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔔 تغییر زمان برگزاری درس خارج فقه ⬅️ درس خارج فقه سیاسی حضرت آیت الله سیدابوالحسن مهدوی به جای چهارشنبه‌ها، از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 7 صبح در محل مدرسه صدر بازار اصفهان به صورت حضوری برگزار می‌گردد. 💻 درگاه مجازی شرکت آنلاین در درس https://b2n.ir/112965 ————————————- 🔎@fiqhenezam_com
🔻آیت الله سید محمد موسوی در درس خارج «فقه» ذکر کرد: ✅ اخذ مبالغ اضافی همانند جریمه دیرکرد، وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه فاقد هر گونه وجه شرعی می‌باشند. ✅ سه اشکال متوجه وجه التزام می‌باشد؛ 1️⃣ خلاف مقتضای عقد است. 2️⃣ دریافت وجه التزام، خلاف ظاهر آیه تجارت است؛ زیرا بر اساس ظاهر آیه تجارت یعنی داد و ستد؛ از این رو اگر معامله مال به مال غیر از این شد، اکل مال به باطل است. 3️⃣ دریافت وجه التزام با روایات منافات دارد. این روایات اطلاق دارند و شامل دریافت وجه اضافه در ابتدای عقد شرط یا حین اداء دین یا برای تأجیل دین جایز نیست. هرچند شرط کند که در صورت دیر پرداخت کردن، مبلغی را اضافه بدهد. ✅ کسانی که قائل به بطان این شرط هستند یا مقلد چنین کسانی می‌باشند، معامله با بانک بدون اشکال است. منتها باید چنین شخصی مراقبت کند که دین او تاخیر نیافتد. حالا اگر به دلیلی دین او تاخیر افتاد به نیت هبه مبلغ اضافی را به بانک بدهد. ✅ در مواقعی بانک مبلغی را به عنوان قرض پرداخت می‌کند که باید به همان مقدار که پس بگیرد مگر مبلغی که امروزه به آن کارمزد گفته می‌شود؛ یعنی مقداری که به خاطر هزینه وام دادن، اخذ می‌شود. این کار بستگی به شرایط دارد. اگر بانک به خاطر اموری مانند مصرف کاغذ و کارمند مبلغی را دریافت می‌کند، بیشتر از حد متعارف جایز نیست. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/u15047 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام ⬅️ استاد: آیت الله محمد قائینی نجفی ⬅️ موضوع: فقه مسائل پزشکی ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
هدایت شده از سیاست اسلامی منهاج
✳️ پشتوانه فکری عمیق، لازمه تحول صحیح 🔸 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس حارج فقه حکومتی اظهار داشت: یکی از نکاتی که بایست بدان التفات شود این است که به فرموده‌ی مقام معظم رهبریمدظله‌العالی نگاه تحولی محتاج به پشتوانه‌ی فکری است و نمی‌توان حرکت‌های سبک و سطحی را تحول نامید. 🔹 وی افزود: هنگامی که به نگاه فقهی امام خمینیرحمه‌ا...‌علیه در بحث حکومت توجه می‌کنیم درمی‌یابیم که ایشان در تمام تحولاتی که ایجاد کردند متکی به حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود. از این رو اگر می‌خواهیم نگاه فقه حکومتی تحولی داشته باشیم بایست به مبانی معرفتی فقه حکومتی توجه فراونی نماییم. مقام معظم رهبریمدظله‌العالی در همین رابطه سخنان جالبی دارند و بیان نموده‌اند که: «امام در هر کاری که در زمینه‌ی تحول انجام داد متکی به همین حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود امام در چارچوب آن حرکت کرد». 🔸 استاد حوزه ادامه داد: بدون شک راه تحقق تمدن نوین اسلامی در بحث فقه حکومتی کشف مکانیزم فقهی امام در این زمینه است نه تقلید از غرب و در مقابل تحجر در گذشته. طبق فرمایش رهبری حوزه باید از فقه‌الخمینی استقبال و مکانیزم آن را استخراج کند و این همان تفکر انبیاء است. 🌐 ادامه خبر: https://menhajj.ir/?p=442 🔴 با ما همراه باشید ... 💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام @se_menhaj
✅ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ⬅️ در قرآن کریم آیات متعددی با مضمون اولویت پیامبر بر مردم وجود دارد؛ به عنوان نمونه می‌توان به آیه «النبی اولی بالمومنین من انفسکم» اشاره کرد. این معنا در غدیر خم به نحو روایت «الست اولی بکم من انفسکم؟ قالوا بلی» نیز تکرار شده است. ⬅️ برخورد بزرگان با آیه فوق به دو گونه بوده؛ یک رفتار مطلق گرایانه که پیامبراکرم صل‌الله‌علیه‌واله را در همه امور کلی، جزئی، سیاسی، اجتماعی و ... بر مومنین اولی‌ می‌داند و یک رفتار مقید گرایانه. از جمله قائلین به نظریه مقیدگرایانه، مرحوم آخوند می‌باشد. ⬅️ مرحوم آخوند بر این باور است که ولایت پیامبر و امامان معصوم علیهم‌السلام نسبت به یک مورد قطعی است، نسبت به مواردی آنها ولایت ندارند و نسبت به مواردی نیز مشکوک است که ایشان نام آن را، الامورالجزئیه المتعلق بالاشخاص، ذکر می‌کند که از احکام نیست؛ مانند بیع دار غیر. ⬅️ روایات مطرح شده در ذیل آیه، به آیه جهت می‌دهد؛ مانند روایتی که در تفسیر نورالثقلین ذکر شده است: «نزلت فی الامره ان هذه الایه جرت فی الحسین بن علی و فی ولد الحسین من بعده فنحن اولی بالامر و برسول الله من المومنین و المهاجرین» با تأمل در این بخش روایت متوجه می‌شویم که فضای آیه در جعل ولایت قرار می‌گیرد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/h63730 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com