eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
274 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
253 ویدیو
90 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
ریشه یابی واژه های بهار ، تابستان ، پاییز و زمستان بهار  در اصل بَــه + آر است به معنی آورنده بهترین ها .واژه « به » در بهمن  و  بهرام نیز وجود دارد .  تابستان یعنی زمان اوج تابیدن خورشید به طبیعت .( تاب + ستان )  پاییز احتمالاً پای ریز  یا چیزی مانند همین واژه باشد که برگ ها در پای درختان می ریزند .  زمستان یعنی سردستان . زِم و زَم و سِم و شِم پیشوندهای به معنای سرد هستند. زم در واژه هایی چون زمستان( سرماستان ) و زمین( یخ بسته ) و زمهریر( جای سرد دوزخ) یافت می شود .سم در سمیرم شهر خنک استان اصفهان. شم در شمران یا شمیران که به معنی دامنه سرد است و در برابر تهران ( دامنه گرم ) قرار دارد .
خوبان پارسی‌گو بخشندگان عمرند 📍@khobaneparsigoo
🔻🔻🔻🔻🔻🔻 شعر کلاسیک را به تعریف کرده‌اند. توضیح واژگان: ۱. کلام: کلام یا همان در مقابل کلمه می‌باشد و شعر کلاسیک و به طور کلی شعر وقتی کلام هست که حاوی پیامی باشد. یک کلمه به تنهایی نمی‌تواند پیامی را منتقل کند و حتما باید کلامی منعقد شود تا پیامی نیز منتقل گردد. فرض بفرمایید جداجدا گفته شود: را و یا ما و یا نمانْد و یا طاقت همانطور که ملاحظه می‌فرمایید هیچ کدام از این کلمات حاوی پیامی نیستند ولی اگر این کلمات کنار هم بیایند، پیامی را متوجه ما می‌سازند: ما را طاقت نمانْد ۲. موزون: کلام موزون نیز در مقابل کلام بی‌وزن است. اگر ارکان جمله بالا را با جابجایی و نظم خاصی بچینیم ضرب‌آهنگ‌ و ریتم خاصی پیدا می‌کند. ملاحظه بفرمایید: طاقت نمانْد ما را ریتم و آهنگ این کلام موزون به زبان ساده میشه تن تن ت تن، ت تن تن که کاملا مشخص است که این جمله نسبت به جمله ساده قبلی، یک آهنگ و وزن خاصی دارد. ۳. خیال‌انگیز: در مقابل کلام موزون خیال‌انگیز که همان تعریف جامع است؛ می‌باشد که فاقد عنصر خیال می‌باشد و صرفا کلام موزونی است که جملاتی را به گوش شنونده می‌رساند. ملک‌الشعرای بهار در تفاوت شعر و نظم سروده قابل توجهی دارند: شعر دانی چیست‌، مرواریدی از دریای عقل شاعر آن‌ افسونگری کاین ‌طرفه‌ مروارید سُفت صنعت‌ و سجع‌ و قوافی‌ هست‌ نظم‌ و نیست شعر ای بسا ناظم که نظمش نیست الا حرف مفت! شعر آن باشد که خیزد از دل و جوشد ز لب باز در دل‌ها نشیند هرکجاگوشی شنفت ای ‌بسا شاعرکه ‌او در عمرخود نظمی نساخت وی بسا ناظم که ‌او در عمر خود شعری نگفت در ادامه جلسه بعد به خواهیم پرداخت...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هم در هوای ابری آبان دلم گرفت هم در سکوت سرد زمستان دلم گرفت هرجا که عاشقی به مراد دلش رسید هرجا گرفت نم‌نم باران دلم گرفت با خنده گفتمش: «به سلامت… سفر بخیر…» وقتی که رفت، از تو چه پنهان، دلم گرفت بیرون زدم ز خانه که حالم عوض شود از بس شلوغ بود خیابان دلم گرفت امروز جمعه نیست، ولی با نبودنش مانند عصر جمعه‌ی تهران دلم گرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍        ۱۰ آبان جشن‌ آبانگان 💧 روز ملی پاسداشت آب💧 💦 آبان‌گان از جشن‌های ماهانه ایرانی است که هرسال به فرخندگی هم‌نامی روز آبان (روز دهم) در ماه آبان (ماه هشتم) طبق تقویم رسمی کشور، برگزار می‌شود. 💦 آبان‌گان، جشن پاسداشت آب‌های روان و ایستای روی زمین همچون سرچشمه‌ها، رودها، دریاها، دریاچه‌ها، کاریزها، آبشارها و جوی‌هاست. 💦 آب، مایه سرزندگی، سرسبزی، سازندگی، پاکی، روشنایی، شادابی و شادکامی است و در سرزمین ایران همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. 💦 از آیین‌های جشن آبانگان، ستایش آفریدگار، خواندن سرود کهن آبان یشت و ستایش آناهیتا ایزدبانوی آب‌ها، در نیایشگاه و شادی و پایکوبی در کنار آب‌هاست. 💦 از آیین‌های دیگر جشن آبان‌گان، نوسازی و بازسازی سازه‌های آبی همچون کاریز (قنات) جوی، سرچشمه، چاه، بند، مادی و پل‌هاست. 💦 گل نیلوفر آبی نماد جشن آبان‌گان است. 💦 استفاده درست و بهینه از آب بهترین شیوه بزرگداشت جشن آبان‌گان است. 👈👈👈👈 در کشوری که با بحران آب روبروست، جشن آبان‌گان فرصت خوبی برای جلب توجه مردم به اهمیت آب و پاسداشت آن است . براین پایه، پیشنهاد می‌شود که جشن آبانگان به‌عنوان "روزملی پاسداشت آب" نام‌گذاری شود. در این روز نمادین، با هماهنگی سازمان‌های زیست محیطی، مردم به مصرف بهینه آب رهنمون شوند و برای پاکسازی و لایروبی رودخانه‌ها  و دریاچه‌ها و برکه‌ها و سرچشمه‌ها و قنات‌ها و مادی‌ها و ... تلاش کنند. وضعیت نگران کننده دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده رود و دیگر رودها و دریاچه‌های کشور حتی دریاچه مازندران نشان می‌دهد که برای پاسداشت منابع آبی کشور باید کارهای گسترده‌تری انجام داد و یکی از این کارها فرهنگسازی بر بنیان ریشه‌های فرهنگ ملی است. جشن آبان‌گان فرصت خوبی در اختیار ما می‌نهد که بیشتر به وضعیت منابع آب کشور بپردازیم. ✍ شاهین سپنتا
🌹🌹🌹🌹 ✍ شعری بسیار زیبا از استاد (ساقی) ای دریغا که عده‌ای به خطا خویش را اهل شعر پندارند گرچه دارند مختصر طبعی بذر اشعار سست ، می‌کارند در محافل به دور شاعرها با سماجت همیشه درگیرند چون گدایان کوچه و بازار مصرعی را به وام می‌گیرند هست شخصی بدون استعداد که به کرّات ، دیده‌ام او را در محافل برای یک مصرع نزد اهل سخن ، بوَد کوشا مصرعی گفته و ز هر شاعر مصرع دیگری بگیرد وام تا سرانجام ، یک غزل گردد ـ زیر شعر از خودش گذارد نام خواند شعری شبی به یک محفل که دو مصراعِ شعر ، از من بود یک دو مصراع دیگر از آن شعر از رفیق شفیق آن تن بود شاعری گفت : بیت پنجم را من سرودم برای این آقا... ششمین بیت را که او می‌خواند شاعرش بود ، از قضا آنجا بیت آخر که یک تخلص داشت نیم از او بود و نیم ، از دگری بود بازار مشترک ، آن شعر که در آن بود ، از همه اثری الغرض رسم شاعری این نیست شاعران خبرگان این کارند گر شود رسم ، اهل فن گویند: شاعران هم کلاهبردارند کاش قدری به جای این رفتار بود اهل تلاش و پویایی تا پس از کسب نکته‌های ظریف بسراید غزل ، به تنهایی گرچه ضعفی بوَد در اشعارش بشود نقد، نزد اهل سخن نقد رندانه هست سازنده با عبارات محکم و متقن ناقدان سخن ، به استادی چونکه در علم شعر، ممتازند به مَحک نیز همچو صیرفیان سَره از ناسَره ، جدا سازند ورنه اینگونه افتخاری نیست شعر گویی به همت دگران شعر گفتن قریحه می‌خواهد ضمن آگاهی از اصول بیان (ساقیا) بگذر از قماش دغل که ره راست را ، نپیمودند گرچه در عین جهل و بی‌خردی نام "استاد" بر خود افزودند گرچه پر طمطراق در همه جا چون سرابند نقشی از بودن طبل‌های حبابی‌اند این قوم مملو از پوچی و تهی بودن سید محمدرضا شمس (ساقی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📷 تصویر: بنای پر افتخار چهار تن از دانشمندان ایران زمین؛ خیام ، ابوریحان بیرونی ، زکریای رازی و پورعلی سینا در محوطه اصلی سازمان ملل متحد شاید بتوان رازی را خردگراترین فرد تاریخ ایران نامید.او به هیچ عنوان " تقلید " را نمیپذیرفت و بر همین اساس نظریات برخی از فلاسفه بزرگ را نقد و رد میکرد درصورتیکه این فلاسفه نزد متفکران معاصر رازی اعتباری خداگونه داشتند.در پزشکی هم اهل تقلید و حفظ میراث گذشتگان نبود و این میراث را ابتدا با روش تجربی خود آزمایش میکرد.بخاطر همین روش کار او بود که مهمترین کتابهای پزشکی را در زمان خود و حتی مدتها پس از خود به یادگار گذاشت. رازی کتابی بنام " الحاوی " نوشت که درآن به ثبت بیماریها و روشهای درمانی بکار برده شده در مورد آنها پرداخته است.کتاب الحاوی نزد اروپاییان بعنوان دانشنامه پزشکی شناخته میشود.کتاب دیگر رازی درباره سرخک و آبله و معرفی این دو بیماری ، در اروپا بسیار تاثیرگذار بود.
بسم‌الله الرحمن الرحیم عشق بارید و دل معطر شد اشک جوشید و چشم جان تر شد غزلی عارفانه باران خواند جاری آیات سبز کوثر شد زندگی رنگ و بوی تازه گرفت مرگ تسلیم اوج باور شد گل سرخی به آرزوش رسید در مسیر بهار، پرپر شد خبر آمد شهیده کرباسی جان فدا در کنار همسر شد سرخی خونشان به هم آمیخت تازه پیوندِ عشق گستر شد بانوی سرفراز ایرانی پرچم افتخار کشور شد داده جان را به راه قدس شریف او که بر تاج عشق، گوهر شد خورد بر هم خطوط مرزی خاک عشق، جغرافیای برتر شد شد مقیم حریم شاه چراغ شهر، از مقدمش معطر شد رقم بانوان شاهدِ فارس صد و هفتاد و یک کبوتر شد ✍محبوبه حمیدی
سرزمین فارس فارس ای سرزمین دلیران خاک تو لاله زار شهیدان ای تو سوّم حریم شهادت در گلستان زیبای ایران پهنه ی آبیّ آسمانت اوج پرواز عباس دوران انتهای تو کوی سعادت ابتدای تو دروازه قرآن ای که شاه چراغ تو دارد عطر و بوی دیار خراسان شاعران تو سعدی و حافظ شعر تو بوستان و گلستان خطه ی پاک اسکندری ها مهد ِشورآفرینی یاران سروِنازت نماد رهایی ای بهار تو نارنج مستان فارس ای سرزمین شهادت قله ی شعری وشور و عرفان باغ زیبای تو باغ جنت دلگشایی کند مثل خوبان در دل سبز جغرافیایت شعرها داری از باد و باران پایتخت سرافرازی وعشق خاک تو لاله زار شهیدان کیوانی پاییز ۱۴۰۳ @asemane3
ششمین رویداد فرهنگی ادبی کوچه باغ جریان شناسی شعر فارس - شهرستان داراب کارشناس و مجری: دکتر غلامرضا کافی سخنران: ابوالحسن صادقیان شاعران مدعو: احمد خوانسالار، بابک اسفندیاری 🕓زمان: سه شنبه 8 آبان ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ 🏛️مکان: شیراز – چهارراه حافظیه – سالن غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مؤسسه فرهنگی هنری آفتاب مهر صبا‌‌‌ قرارگاه شهید آوینی -باغ -کل-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-فارس -شناسی-شعر-فارس
به آبِ زَر نوشتن، شعرِ بَد نیکو نمی‌گردد...
مهران پوپل (متولد ۱۳۷۴) شاعر اهل افغانستان است.اشعار او دارای درون‌مایهٔ شاعرانه و نیز موضوعات اجتماعی و سیاسی است. او در مرداد ۱۴۰۰ توسط طالبان بازداشت شد. پوپل از بسیج عمومی برای مقابله با گروه طالبان در هرات حمایت کرده بود. وی دانش‌آموختۀ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه هرات است و تا پیش از تحولات اخیر افغانستان، از اعضای انجمن ادبی هرات و از چهره‌های شاخص شعر جوان افغانستان بود. او اینک به اجبار زمانه در مشهد ساکن است و در جلسات شعر این شهر نیز نام و نشانی دارد. زمانه بر او سخت گرفته است. دشواری‌های اقامتی و معیشتی او را همچون بسیاری از دیگر مهاجران ناگزیر، می‌آزارد ولی او همچنان به سرایش ادامه می‌دهد. شعرهایش عمدتاً دغدغه‌مند، انتقادی و آزادی‌خواهانه است و البته همین، یکی از اسباب آوارگی ناگزیر او از کشور بوده است.
یکی از شعر‌های تازۀ او را که دربارۀ مشترکات تمدنی دو کشور افغانستان و ایران سروده است، پیشکش می‌کنیم: «تا به پیرش خواجه عبدالله بفرستد درود کاروانش از هریوا رفت سمت شاهرود ما و تو دو شاخه‌ایم از ریشه‌های مشترک ما دو تا هستیم، اما اصلاً از یک تار و پود هر زمان که کشتزارتان بخواهد آب، هست هم هریرود عزیز آماده، هم زاینده‌رود گرچه مرزی هست بین خاک ما، اما چه باک؟ هیچ‌گاهی بین قلب ما دو تا مرزی نبود سرنوشت ما چنان رود فرات و دجله است‌ می‌شویم آخر یکی‌ای دوست، چون اروندرود تا وسط پای سیاست آمد و دیوار ساخت دست فرهنگ از دل دیوار‌ها راهی گشود پارسی، این آبروی مشترک نگذاشته است ورنه دشمن بار‌ها از هم جدامان می‌نمود دیده‌ام هر بار که کابل در آتش سوخته است آن طرف برخاسته است از قلب تهران نیز، دود
کرده‌ام با خاکساری جمع اوج اعتبار خار دیوارم، وبال هیچ دامان نیستم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصیه رهبر انقلاب به اعضای کنگره شهدای استان فارس: 🎯 تأثیر کنگره بر روی جوانان را رصد کنید یکی از توصیه‌های مؤکّد من که اینجا یادداشت کرده‌ام این است: 👈🏻 تأثیر کنگره را رصد کنید. چون شما میخواهید اثر بگذارید دیگر؛ خیلی خب، رصد کنید ببینید مثلاً در رأس یک سال، این کنگره‌ای که شما باید این‌همه زحمت و تلاش به وجود آوردید، روی افکار عمومی، روی رفتار جوانان شما چه تأثیری گذاشته؛ چه تعداد از جوانهای شما تدیّنشان، مسجد رفتنشان، مجاهدت فکری‌شان، فکر کردنشان، کتاب خواندنشان، در جهت درست نگاه کردن و حرکت کردنشان پیشرفت کرده؛ این را رصد کنید. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره‌ی ملی شهدای استان فارس. ۱۴۰۳/۸/۲ لازمه همه نهادها و سازمانها و موسسات و مراکز فرهنگی به این توصیه عمل کنند تا ببینیم با این همه صرف هزینه و فعالیتی که مدعی هستند دارند، اشکال کار کجاست؟! @FORAT_HOZOR
عبادت میکنم با شعر خود چشمان شاعر را بیاور قهوه ای تا پر کنم فنجان شاعر را خراسانم که عطر زعفرانش را تو آوردی خراسانی که شیدا کرده او تهران شاعر را برایت ابر هستم آسمان هستم جنون هستم همان ابری که طوفان میکند باران شاعر را بیا در کافه ای با شعر و چای و توت لبهایت که باید پر کنم از باده ها قلیان شاعر را لبم را بوسه خواهی زد انار ساوه ای هستم که می خواهد ببیند هر زمان طغیان شاعر را من ان ارگ بمم که برده دل از هرچه کرمانست شبیه قم که بوسیده لب سوهان شاعر را ...... زینب - حسامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ • سروی چو تو می‌باید تا باغ بیاراید • ور در همه باغستان سروی نبود شاید • هر کس سر سودایی دارند و تمنّایی • من بنده فرمانم تا دوست چه فرماید [شیخ اجل سعدی] ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ |⇦• *اعلام برنامه - جلسه شعرخوانی و بیان مطالب ادبی* ۳/۵ تا ۵/۵ بعدازظهر جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۱۱ فرهنگسرای طاووسیه (بلوار بوستان، حدفاصل آرامگاه سعدی و باغ دلگشا) ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ انجمن شعر سعدی اسلام فهندژ [ @sheresaadi ]
صبح آمد و گوی سرخ خورشید در سینه ی آسمان درخشید از مشرق دل غم تو با ناز آهسته طلوع کرد و تابید گنجشک جسور شعر من باز در کوچه ی خاطرات چرخید در حوض خیال تو پری شست با کاغذ و با مداد رقصید تا حافظ و قرن هشت پر زد هم نغمه ی او تو را سرایید: "ای گل تو کجا و روی زیباش" تو خاری و او طراوت عید تا سعدی و قرن هفت هم رفت از چاره کار عشق پرسید "درمان اسیر عشق صبر است" صبر آمد و رفت ترس و تردید "من تن به قضای عشق دادم" عشق است و همین فراق و امید پر زد غزلم به سوی شهرت شعر از احدی نمی هراسید پایان مسیر، مثل هربار دستان تو را دوباره بوسید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیش بیا! پیش بیا! پیش‌تر! تا که بگویم غمِ دل بیشتر دوست‌ترت دارم از هرچه دوست ای تو به من از خودِ من خویش‌تر دوست‌تر از آنکه بگویم چقدر بیشتر از بیشتر از بیشتر داغِ تو را از همه داراترم دردِ تو را از همه دَرویش‌تر هیچ نریزد به جز از نامِ تو بر رگِ من گر بزنی نیشتر فوت و فنْ‌ِ عشق به شعرم ببخش تا نشود قافیه‌اندیش‌تر...
سخنی کَز سرِ اندیشه نباشد پوچ است شعر، پُرمغز نگردد ز دهن پُر کردن...