eitaa logo
حیات معقول
226 دنبال‌کننده
147 عکس
228 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر روز واقعه و امیدهای برباد رفته، زنان به اسارت درآمده... حق را دیگر رمقی نمانده ... اما یک نام، هنوز در عین ستمدیدگی می‌درخشد و زودباشد که طیلسانِ زهدپوشِ ریاکار را از عریکه به زیر بکشد... بوی خطبه‌های علی می‌آید! قدمی دیگر مانده ... باطل در جولان است و بی‌قرار و خودشیفته؛ اما حق آرام و پرقرار در مسیر؛ بوی خطبه‌های علی می‌آید! و ذوالفقاری که او کشید، در نیام نرفته است بوی خطبه‌های علی می‌آید! زینت پدر در راه است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۶) ✍ اصغر آقائی ________________ 🌀 گام دوم: با نوح ع (۸): ساخت کشتی 🔻نوح به ساخت کشتی مشغول شده بود و باز قوم نادان دست از بر نمی‌داشتند. «وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ» 🔻من که شنیده‌بودم تمسخر روش جاهلان است؛ از وقتی با همراه شده‌ام، این را با عمق جانم درک کرده‌ام که هر میزان دشمنِ انسان کامل بیشتر می‌شد، تمسخر او نیز بیشتر. 🔻قوم نوح بدون آنکه ذره‌ای در اندیشه خویش کنند، دست به تمسخر زدند. و من دانستم از عقل و ایمان می‌جوشد و و لجاجت از جهل و کفر. 🔻 هر گروهی که او را در حال ساخت کشتی می‌دید، به نحوی او را به سخره می‌گرفت؛ اما این بار سخنان دیگری داشت. 🔻نوح بدون آنکه سخن خویش را با پرتکرار و دلسوزانه «قوم من» همراه کند، سخنی گفت که از آینده‌ای هولناک خبر می‌داد. من به تجربه آموختم که نوح در مقام وعظ و دعوت و ارشاد، دلسوزانه قوم خویش را به حق فرامی‌خواند؛ و عبارت پرمهر "قوم من" از زبانش نمی‌افتاد؛ اما اکنون که لحظه دردناک عذاب کوبنده نزدیک می‌شد، دیگر جای دلسوزی نبود. «وَلاَ تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ» 🔻 نوح صبورانه و باصلابت به آنان گفت ما را به‌سخره بگیرید که زمان به سخره‌گرفتن شما نیز خواهد رسید؛ که سخره‌ی باطل از روی نادانی؛ و سخره‌ی مؤمن از روی ایمان است؛ نوعی بروز شادی درونی از دیدن وعده‌های حق تعالی «قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ» 🔻ساخت که به پایان رسید، و من با صحنه‌ای عجیب مواجه شدم. از هر سو مختلفی رو به سوی کشتی نهاده بودند. آشکار بود امری بسیار عظیم در پیش است که زمین و زمان را به هم خواهد ریخت و این مهر حق است که حیوانات را جفت‌جفت به داخل کشتی نوح می‌راند تا جهان نابودی کامل را نبیند. «قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ» «فَاسْلُكْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ» 🔻من بر تخته سنگی نشسته همه جا را زیر نظر داشتم و نوح به‌سختی در تلاش. عرق‌ِ برجبین‌نشسته او، عجیب بود. او غرق در ذات حق تعالی بود و جز اجرای امر او، چیزی نمی‌خواست. 🔻از جا بلند شده به سویش رفتم. کمی به او تعارف کردم. آب را که دید کشید و با نگاه مهربانش، تشکر کرد. و من از آهِ او به جای خود بازگشتم. 🔻متحیر از اینکه این آه نشان از افسوس او نسبت به هلاکت قوم خویش است؛ یا باز یاد در آینده افتاد. در طول سفر با انسان کامل بارها از بر بالین نهری خروشان شنیده بودم. 🔻اما از انسان کامل آموخته بودم، بر لجوج نوعی ابلهی است. 🔻و من بر آن کشته فتاده به هامون گریستم. ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 زن در فرهنگ اسلامی - ایرانی ✍ نادر ابراهیمی ____________________ 🔸 نویسنده فهیم و کاربلد استاد - روحش شاد - پس از نقل داستان از یکی از آثار ، می‌نویسد: 🔻در این ما می توانیم تصویر آرمانی زنان و شوهران فهیم و بافرهنگ آن زمان را با یکدیگر و روابط همسران را با دیگر افراد جامعه‌ بیابیم و مورد مطالعه و تحقیق قرار بدهیم. 🔻 صاحب‌شعور و صاحب‌فرهنگ، در آن زمان، جایگاه اجتماعی خاص خود را داشته است و احترام و اعتبار خاص خود را، و جمیع آزادی‌های فردی و اجتماعی لازم را؛ و هرگز ابزار تعیّش و تفریح، وسیله دفع شهوت، ابزار طفل‌آوری و مستخدمه کر و لالِ خانه نبوده است. 🔻چنین زنی می‌توانسته کند، علم و هنر بیاموزد، همپای مردان قدم بردارد، صوفی باشد، عارف باشد، صاحب مقام و منزلت باشد، در حضور دیگران با جرئت و جسارت سخن بگوید، تشخیص بدهد، داوری کند، داوری خود را به مرحله اجرا در آورد، و در کنار تمام اینها، نیز باشد. 🔻بدیهی‌ست که این ، فرهنگ نظام ساسانی یا فرهنگی که بازمانده از دوره‌های قبل از ظهور اسلام در ایران باشد، نیست؛ همچنان که مطلقا فرهنگ عربی یا سامی نیست؛ بل و نو، که قرآن از یک سو، روش و سخنان بزرگان اسلام و عرفان اسلامی از سوی دیگر، و کشش‌های ملّی و طبیعی از سوّمین سو، نقش و تأثیر عظیمی در پدیدآیی آن داشته است. 📚 صوفیانه‌ها و عارفانه‌ها: تاریخ تحلیلی پنج هزار سال ادبیات داستانی ایران. ص.209 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 معنای جهاد ________________ 🔻تفسیر جهاد به ۱) هر تلاش و کوششی؛ و محدودکردن آن به ۲) جنگ با شمشیر، اشتباه است. 🔻تفسیر واقعی آن این است: ◀️ عبارت از درگیری با یک دشمن - این دشمن هر که می‌خواهد باشد - به یکی از اَشکال و شقوق ممکن. ◀️ [بنابراین] شعر کُمیت، شعر دعبل جهاد است؛ [چون دشمنی را هدف گرفته است]؛ اما شعر بسیاری از شعرایی که در مدح رسول الله صلی الله عليه وآله وسلم شعر می‌گفتند، در توحید خدا شعر می‌گفتند، جهاد نیست. 📚 حلقه سوم انسان ۲۵۰ ساله/ مقام معظم رهبری مد ظله العالی؛ ص.۶۰-۶۲ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... و من دانستم حتی بی‌زبان و کلام می‌توان حسین بود؛ که راه حسین بیش از کلام، قلب مطیع می‌طلبد؛ و این ره‌پوی بی‌کلام حسین است که رهنمایِ حقیقی می‌شود؛ و به اشاره‌ای آه برآمده از قلب تفتیده، راهیِ دیدگان مؤمن می‌شود؛ که برای سیلاب از چشمان به‌انتظار نشسته‌ی مؤمن، نه پرکلامی، که یک اشاره نیز کافی است؛ و داستان محبّتِ رخنه‌کرده در دل، باز تکرار می‌شود؛ و بی‌زبان، بر کودکی به غصه از زبان‌افتاده، می‌گرید. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۷) ✍ اصغر آقائی ________________ 🌀 گام دوم: با نوح ع (۹): و اینک طوفان 🔻 نهصد و پنجاه ساله قوم به پایان رسیده است؛ و چه پایانی تلخی. پایانی که در انتظار هر قوم و فرد لجوجی است که نه حق‌جوست؛ و نه حق‌پذیر. «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا» 🔻و این‌چنین قوم و فردی، ظالم است‌. آری به هر میزان از حق دور شده، آن را نپذیری، آگاهانه در وادی ستم قرار گرفته‌ای؛ ستم به خود، خدای خود و نعمتهای او؛ و وای از زمانی که در غفلت و ظلم، عذاب الهی نازل شود. «فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ» 🔻من با چند نفر دیگر در حال جابه جا کردن حیوانات داخل کشتی بودم که ناگاه کشتی با تکانه‌ای سهمگین به حرکت درآمد، حرکتی که با فرمان نوح و به نام "الله" ایجاد شده بود. «وَقَالَ ارْكَبُواْ فِيهَا بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ» 🔻طوفانی که از فوران‌کردن آب در تنور شروع شده بود «حَتَّى إِذَا جَاء أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ» به طغیان آمد. هرچند واژه طغیان که پیش از این در قرآن خوانده بودم، عظمت و مهیب‌بودن طوفان را نشان می‌داد؛ اما درون کشتی غوغائی بود. «إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاء حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ» 🔻زمین و آسمان به هم ریخته بود. با سرعت خود را به عرشه کشتی رساندم. خدای من به هر جای زمین که می‌نگریستی، چشمه جوشانی، دهان باز کرده بود و آب چون آتشفشانی فوران می‌کرد. از کوه و دشت آب بود که جاری شده بود و اولین موجها با رسیدن این آب‌ها به هم، ایجاد می‌شد و دانستم که هیچ راه نجاتی نخواهد بود. «وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا فَالْتَقَى الْمَاء عَلَى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ» 🔻به جایگاه امن خویش در کشتی بازگشتم. کشتی با آن مسافران مختلفش، با تکانه‌های شدید در راه بود. حسی توأمان از ترس و آرامش در چشمان همه موج می‌زد؛ ترس از اتفاقی که در حال وقوع است؛ و آرامش از بودن با نوح. این شاید اولین باری بود که من با تمام وجود، آرامشِ بودن در کنار ولیّ خدا، انسان کامل را درک می‌کردم. 🔻 و من با خود تکرار کردم: و ما او و همراهانش را نجات دادیم. "فَأَنْجَيْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ" ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻آشنایی با《گام‌به‌گام با انسان کامل》 ☑️ سلسله با انسان کامل، مجموعه ادبی-داستانی است که بر اساس آیات درباره از آدم تا خاتم عليهم السلام به‌مرور نگارش می‌شود. ☑️ نگارنده در این سلسله، برای حق به عمق سفر کرده، خود را در زمان هر پیامبری با او همراه می‌کند. ☑️ او در این سفر به ادبی اتفاقات آن زمان می‌پردازد. ☑️ در این گزارش، نویسنده در تلاش است تا بر محور عمل حق را بیابد، چرا که او آیینه تمام‌نمای حق است. ☑️ البته در مواردی به دلایل مختلف، نویسنده با و سؤالی از درون پیرامون حق مواجه می‌شود، و در مواردی نیز این دودلی، او را به نزدیک‌شدن به مخالفانِ انسان کامل می‌کشاند. ☑️ و اکنون این سفرِ آغازشده از آدم ع، به منزلگاه نوح ع رسیده است؛ و سفر همچنان ادامه دارد. 🔻با ما در این سفر، همراه باشید. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تفکر در تاریخ، درگاه حیات معقول ✍ اصغر آقائی ______________________ 🔻 حافظ شیرین‌سخن می‌گوید: خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش خداوندا نگه دار از زَوالش 🔻 گویی دعای او مستجاب شده است و همچنان سرِ پا است؛ اما وقتی در این قطعه فیلم تاریخی از شیراز می‌نگری، همه چیز آن دگرگون شده است؛ و اینجاست که خواهی دانست: 💠 أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ 💠 آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند که عاقبت کار پیشینیانشان چه شد؟ 🔻 و اینگونه در تاریخ، آغازی برای می‌شود. 🔻 و ثمر و میوه این حرکت است؛ که بدون این ثمر، حرکت در تاریخ نه حیات‌بخش است و نه در راستای حیات معقول؛ بلکه تنها افزودن بر تاریکیِ عقل، یا همان است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 اگر از معنای می‌پرسی، می‌گویم: ☑️ حیات معقول یعنی نبودن 🔻 این سخنان معلوم الحال، احادیث زیر را تداعی می‌کند: ☑️ لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ: کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد. ☑️ لا دینَ لِمَن لا حَیاءَ لَه: کسی که حیا ندارد، دین ندارد. ☑️ الْمُؤْمِنُ حَیِیٌّ: مؤمن با حیا است. ☑️ الحیاء هو الدّین کلّه‏: حیا، تمامِ دین است. ☑️ إنَّ خُلقَ هذا الدينِ الحَيَاءُ: خویِ این دین حیا است. ☑️ لاَ عَقْلَ لِمَنْ لاَ أَدَبَ لَهُ: آنکه ادب ندارد، عقل ندارد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
یعنی درک فرهنگ شهادت 🌹۲شهریور سالروزشهادت چریک۱۰۰۰چهره حجةالاسلام سيدعلی ♦️امام خمینی: ما نیمی از انقلاب را ازین شهید داریم، اگر۱۰تن مثل اوداشتیم، دنیا تحت سلطه اسلام بود 🕊شادی روحش صلوات ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255