🔰 رابطه ایمان و نجات: آیا نجات مختص شیعیان است؟
✍ اصغر آقائی
_________________
💠 #اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمود:
لا نَجاةَ لِمَنْ لا ايمانَ لَهُ: کسی که ایمان ندارد، نجات نیابد.
🔻برای فهم این حدیث مقدماتی لازم است:
۱. اوصافی چون عقلانیت و ایمان و ولایت و عشق، و به طور کلی تمام #اوصاف_وجودی، هرچند در مفهوم مغایر یکدیگر هستند، اما در مصداق، به دلیل #وحدت_وجود، #اینهمانی دارند.
۲. بر اساس #تشکیک_وجود، تمام اوصاف وجودی، #مراتب دارند؛ لذا خداوند #المؤمن است در اعلی مراتبِ آن؛ و #الشاکر است به همین صورت.
🔻برخی نتائج حاصل این دو مقدمه:
✔️ هر عاقلی، مؤمن است؛
✔️ هر مؤمنی، عاقل است؛
✔️ هر عاقلی، ولایت دارد؛
✔️ هر ولیّیی، عاقل است؛
... و نتائج دیگر؛ مثلا: هر عاقلی، شاکر است. (تمام اوصاف وجودی در این نتایج به تناسب، موضوع و محمول واقع میشوند)
▫️نکته: اگر موجودی #ولایت_طاغوت را داشته باشد، هویت این ولایت چون #عدمی است، به هیچ عنوان با ولایت مطرحشده قابل قیاس نیست و نتایج گذشته را ندارد. مثلا #ولایت_شیطان، یعنی #عدم_ولایت_الله، لذا چنین ولایتی، نه #عقلانیت دارد، نه #شکرگزاری دارد، و نه اوصاف وجودی دیگر؛ لذاست که کسانی که ولایت شیطان را دارند، در روز قیامت، علیه خود و شیطان میشورند و #پشیمان میشوند؛ مگر میشود عقلانیت، پشیمانی بار آورد؟
🔻بر اساس دو اسم #الظاهر و #الباطن خداوند، تمام اوصاف گفته شده، هم ظاهری دارند و هم باطنی؛ و این مسئله نتائجی دارد، مانند:
✔️ #حجّتهای الهی، هم باطنی هستند و هم ظاهری.
✔️ تمام #حجتهای خداوند هم بر فرد و هم بر دیگران ولایتآور است. یعنی اگر مثلا #عقل کسی بر امری به صورت صددرصدی حکم کند، او باید سخن این ولیّ (همان حجّت) الهی را بپذیرد؛ و به همین منوال حجتهای بیرونی.
✔️ #حجت_ظاهری باید لااقل به مرتبهای از #حجت_باطنی، وابسته باشد، لذا پذیرش #پیامبران، بدون نوعی حجت باطنی، عبث است و بیفایده.
✔️ اگر کسی #حجت_باطنی را پذیرفته باشد، ولی حجت ظاهری به او نرسیده یا رسیده اما به دلیلی موجّه، #حجتبودن او را درک نکرده باشد، این فرد به دلیل #تبعیت از حجت باطنی یعنی عقل، در دائره ایمان باطنی قرار دارد، چه متدین به ادیان دیگر چون مسیحیت باشد و چه متدین نباشد، و یا اساسا خداباور نباشد، اما به حکم عقل، هیچگاه مثلا ظلم نمیکند؛ چنین فردی، مرتبهای از ایمان باطنی را دارد و آن مسیحی، علاوه بر ایمان باطنی، مرتبهای از ایمان ظاهری را نیز به دلیل پذیرفتن عیسی ع دارد.
✔️ کسی که به ایمان باطنی مؤمن است در #یوم_تبلی_السرائر، ایمانش آشکار میشود؛
✔️ کسی که به ایمان ظاهری مؤمن باشد، در روز قیامت، اگر ایمان باطنی نداشته باشد، کافر محشور خواهد شد؛ مانند منافق
✔️ هر فردی به هر میزان که عاقلتر، مؤمنتر، و ولایتمدارتر میشود، در حقیقت، ولایت اميرالمؤمنين علیهالسلام را پذیرفته است، و خلیفهی خلیفة الله میشود، لذا تبعیت از او و پذیرش سخن او نیز بر دیگران ضرورت بیشتری مییابد.
▫️ به طور کلی قاعده در این باب این است: به حکم دو اسم #الظاهر و #الباطن، هر آنچه در این دنیا است مظهر اسم الظاهر است، ولی قیامت مظهر الباطن، لذا فقط هر کسانی در قیامت، که "تبلی السرائر" است، مؤمن خواهد بود، که #ایمان_باطنی در دنیا داشته باشد.
✅ با توجه به توضیحات و مقدمات بالا، هر کسی در دایره عقلانیت، ایمان، و مانند آن وارد شود، به دلیل اینهمانی آنها با ولایت، در حقیقت #ولایت_امیرالمؤمنین علیهالسلام را پذیرفته است؛ و این معنای احادیثی است که میفرماید بدون ولایت کسی وارد بهشت نمیشود؛ که فرمود "هُنَالِكَ الْوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ" و در روز قیامت ولایت از آن "الله" است و طبیعتا ولایت از آن ولیّ نیز است؛ لذا ولایت اميرالمؤمنين علیهالسلام به همه عرضه میشود، و مثلا آنکه در دنیا به احکام حجّت باطنی عمل میکرد و سمعاً و طاعتاً به عقل میگفت - هرچند در ظاهر مسلمان نبود - در آنجا هم سمعاً و طاعتاً به حجّت ظاهری خواهد گفت.
✳️ و نتیجه این میشود:
وقتی اميرالمؤمنين علیهالسلام میفرماید مؤمن اهل نجات است، یعنی هر کسی به هر مرتبهای از ایمان، عقلانیت، و ولایت رسیده باشد، و ملتزم مقتضیات آن باشد، در دائره نجات است؛ پس هر چقدر مؤمنتر، ناجیتر است. پس نه تنها شیعیانی که ملتزم به مقتضیات ایمان هستند، در هر مرتبهای، اهل نجات هستند، بلکه هر مؤمنی به معنایی که عرض شد اهل نجات خواهد بود.
🔻 نکته پایانی: وقتی گفته میشود مؤمن اهل نجات است، باید گفت نجات از چه چیزی؟ قاعده کلی این است: هر کسی عقلانیت، ایمان و ولایت را در هر چیزی به کار برد، در همان چیز اهل نجات است، چه دنیوی چه اخروی؛ و البته مصداق تام این نجات، نجات از #عذاب_الهی است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع) ♡
✔️ امام حسین عليهالسلام فرمود:
🍃لايَكْمُلُ الْعَقْلُ إِلا بِاتّبَاعِ الْحَقّ🍃
☘عقل تنها با تبعیت از حق کامل میشود.☘
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
✔️ بخشی از #زیارتنامه #قمر_بنیهاشم:
💠 يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وافِداً إِلَيْكُمْ وَقَلْبِي مُسَلِّمٌ لَكُمْ وَتابِعٌ، وَأَنَا لَكُمْ تابِعٌ، وَنُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللّٰهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ، فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَامَعَ عَدُوِّكُمْ، إِنِّي بِكُمْ وَبِإِيابِكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، وَبِمَنْ خالَفَكُمْ وَقَتَلَكُمْ مِنَ الْكافِرِينَ، قَتَلَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ بِالْأَيْدِي وَالْأَلْسُنِ.
🔅 به سوی تو آمدم ای فرزند امیرمؤمنان، وارد به محضر شمایم، دلم تسلیم و پیرو شماست و خود نیز پیرو شمایم، یاریام برای شما مهیاست تا خدا حکم کند و او بهترین حکمکنندگان است، پس با شمایم فقط با شما نه با دشمن شما، من به شما و بازگشتتان مؤمن و به آنانکه با شما مخالفت کردند و شما را کشتند کافرم، خدا بکشد امّتی که شما را با دستها و زبانهایشان کشتند.
☘ میلاد عباس بن علی علیهالسلام مبارک
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
❤️❤️❤️🍃🍃🍃❤️❤️❤️
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ بخشی از #زیارتنامه #امام_سجاد علیهالسلام:
💠 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الاَوّاهُ الْحَلِیمُ،
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الصّابِرُ الْحَکِیمُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَئِیسَ الْبَکّائِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یامِصْباحَ الْمُؤْمِنِینَ
❤️❤️❤️🍃🍃🍃❤️❤️❤️
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام صادق علیه السلام:
💠 اِنَّ مِنْ حَقيقَةِ الاْيمانِ اَنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَ اِنْ ضَرَّكَ عَلَى الْباطِلِ وَ اِنْ نَفَعَكَ وَ اَنْ لايَجوزَ مَنْطِقُكَ عِلْمَكَ.
🌀 از حقيقت ايمان اين است كه حقّ را بر باطل، مقدّم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد، و نيز از حقيقت ايمان آن است كه گفتار تو از دانشت بيشتر نباشد.
🔻Verily one of the truth of faith is for you to prefer right, even if it is to your detriment, over wrong, even if it is to your benefit. And also from the truth of faith is that your speech should not be more than your knowledge.
🔹 verily: یقینا
🔹 reality: حقیقت
🔹 faith: ایمان
🔹 prefer: ترجیحدادن
🔹 detriment: ضرر
🔹 benefit: نفع
🔹 knowledge: شناخت
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 جهانشمولیِ ربوبیّت الهی
✍ اصغر آقائی
________________
🔻بر اساس مبانی قرآنی و روایی، و قواعد فلسفی و عرفانی، تمام هستی در ذیل «اسماء الله» هستند.
🔻کافران نیز بر اساس این آموزهها از حکومت حق تعالی خارج نیستند. یعنی کفر کافران، از این جهت، نیز نتیجه ربوبیّت خداوند است؛ نه چیزی دیگر.
🔻بر این اساس خداوند متعال میفرماید:
💠 «وَقَالُوا أَئِذَا ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَئِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ بَلْ هُم بِلِقَاء رَبِّهِمْ كَافِرُونَ» (سجده/10)
💠 آنها گفتند: «آیا هنگامی که ما (مردیم و) در زمین گم شدیم، آفرینش تازهای خواهیم یافت؟!» ولی آنان لقای پروردگارشان را انکار میکنند
🔆 نتیجه: تمام اسمای الهی وقتی در مراتب خلقی بروز پیدا میکنند، تمام اعمال خیر و شر؛ کفر و ایمان و غیر تحت این اسماء قرار میگیرند و از این جهت به خداوند منسوب میشوند؛ بنابراین کافران نیز به واسطه اسمائی از اسماء الهی، ذیل ربوبیّت حق تعالی هستند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و #روز_جوان_مبارک
🔻 امام حسین عليهالسلام:
أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ ص وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْهِ
(علی اکبر) شبیهترین افراد به رسول خدا ص به لحاظ سیما، اخلاق و گویش بود و هرگاه (دلتنگ رسول خدا ص میشدیم) و مشتاق او، به علی اکبر مینگریستم.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
🔰 توحید افعالی و توکل به خداوند
✍ اصغر آقائی
__________________
🔻 جناب #مولوی رحمة الله علیه تمام هستی را #جلوهگاه حق تعالی میداند که تنها کسی میتواند آن ببیند که سر در چاه نفس و مادّیات فرونبرده باشد.
🔻 وی بیان میکند کسانی چون #شیطان به دلیل آنکه در چاه #استکبار فروغلطیدهاند، نه #عبادت آنان و نه #رهنمائی انبیا به کار آنان آید:
بلعم باعور و ابلیس لعین
سود نامدشان عبادتها و دین
صد هزاران انبیا و رهروان
ناید اندر خاطر آن بدگمان
...
🔻 فرد متبلا به #استکبار، چون در چاه نفس و غرور خویش قرار گرفته است، نه تنها #نور_حق را در گوشهگوشه هستی نمیبیند؛ که آن را #شکّاکانه منکر میشود:
این جهان پر آفتاب و نور ماه
او بهشته سر فرو برده به چاه
که اگر حقست پس کو روشنی
سر ز چه بردار و بنگر ای دنی
🔻 این #نگاه_محدود و #خودبین فرد، سبب میشود، #ناامید، و #کوته_بین شود و #سختیها و مشکلات، راهزن او شوند:
هین مگو کاینک فلانی کشت کرد
در فلان سالی ملخ کشتش بخورد
پس چرا کارم که اینجا خوف هست
من چرا افشانم این گندم ز دست
...
🔻 وی #تلاش مستمر و #امیدوارانه بر اساس دیدن #دست_قدرت و #حکمت حق تعالی در تمام هستی را داروی این ناامیدی میداند:
چون دری میکوفت او از سلوتی
عاقبت در یافت روزی خلوتی
جست از بیم عسس شب او به باغ
یار خود را یافت چون شمع و چراغ
گفت سازندهٔ سبب را آن نفس
ای خدا تو رحمتی کن بر عسس
🔻 و در نهایت بسیار زیبا #همهکاره هستی را #خداوند میداند:
ناشناسا تو سببها کردهای
از در دوزخ بهشتم بردهای
بهر آن کردی سبب این کار را
تا ندارم خوار من یک خار را
در شکست پای بخشد حق پری
هم ز قعر چاه بگشاید دری
🔻 و چنین نگاهی به هستی سبب میشود که فرد خدابین، محدود در #شرائط نشود؛ و در همه جا #راهگشا را حضرت حق بداند:
تو مبین که بر درختی یا به چاه
تو مرا بین که منم مفتاح راه
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
🔻 خداوند فرمود:
💠 لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.
Certainly God conferred a great favour upon the believers when He raised among them a Messenger from among themselves, reciting to them His communications and purifying them, and teaching them the Book and the wisdom, although before that they were surely in manifest error
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
🔰 توجیه سستی، با لعاب دینداری
🔻هرچند تمام #عناوین_دینی چون #توکّل و #قضاوقدر، در جای خویش، توسّط معصوم علیه السلام نشسته است؛ و #عقل نیز آن را به راحتی میپذیرد؛ امّا بسیار اتّفاق میافتد افرادی در مسائل مختلف #کوتاهی کرده، کوتاهی خویش را با عناوینی چون «توکّل»، «خواست خدا» و ... #توجیه میکنند.
🔻شکوه #دینداری نه در صرف تبعیّت؛ که در تبعیّت عاقلانه و بصیرانه است.
🔻 به همین دلیل امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود:
💠 إِحْذَرْ کُلَّ الْحَذَرِ أَنْ یَخْدَعَکَ الشَّیْطَانُ فَیَمْثُلُ لَکَ التَّوَانِیَ فِی صُورَهًِْ التَّوَکُّلِ وَ یُورِثُکَ الْهُوَیْنَی بِالْإِحَالَهًِْ عَلَی الْقَدَرِ فَإِنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِالتَّوَکُّلِ عِنْدَ انْقِطَاعِ الْحِیَلِ وَ بِالتَّسْلِیمِ لِلْقَضَاءِ بَعْدَ الْإِعْذَارِ فَقَالَ: خُذُوا حِذْرَکُمْ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ وَ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) إعْقِلْهَا وَ تَوَکَّلْ
💠 بهشدّت بترس و به دورباش از اینکه شیطان تو را فریب دهد. [مانند آنکه] ضعف و ناتوانی را، با این توجیه که همه چیز به قضا و قدر الهی وابسته است [و جبر حاکم است]، در شکلِ توکّل برایت نمایان کند، [که اگر چنین شود] پوچی [و بیارزشی] برای تو به ارمغان خواهد آورد. [توکّل نه برای سستی و تلاشنکردن است که فلسفه آن این است که] خداوند [انسانها را] آنگاه که دیگر راه حلّ و چارهای نباشد، امر به توکّل میکند و امر میکند که [پس از تلاش فراوان و ناچارشدن و] عذرداشتن، در برابر قضا سر فرود آورند. پس [به همین علّت است که خداوند در امر جهاد فرمود:] فرمود: «سلاح جنگ برگیرید و خود را بهدست خویش به هلاکت نیافکنید. و پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «شتر خود را محکم ببندید [یعنی دقیقاً آنچه بر عهده شماست انجام دهید و جوانب امر را تدبیرکنید] و در همان حال توکّل کنید.»
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 پیامبر صلی اله علیه و آله:
💠 لا يُخرِجُ المؤمنَ من إيمانِهِ ذَنبٌ ، كَما لا يُخرِجُ الكافِرَ مِن كُفرِهِ إحسانٌ.
🌀 هيچ گناهى مؤمن را از ايمانش خارج نمى سازد، همچنان كه هيچ كار نيكى كافر را از كفرش به در نمى برد.
🔻A sin cannot expel the faithful person from his faith, just as an act of goodness cannot expel an infidel from his faithlessness.
🔹 sin: گناه
🔹 expel: بیرونراندن، خارجکردن
🔹 faith: ایمان
🔹 infidel: کافر
🔹 act: عمل
🔹 faithlessness: کفر، بیایمانی
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul