🔘 نصرت با رعب
🔻 یکی از مصادیق یاری خداوند، ایجاد هراسی خاص در قلب دشمنان راه حق است.
لَأَنتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِى صُدُورِهِم مِّنَ ٱللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ
وحشتی که از شما در دل هایشان است، بیش از ترسشان از پروردگار است.زیرا آنها مردمان نادان و بی خردی هستند
الحشر، ۱۳
🔻این حال و روز صهونیستهاست.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♡♡ أَلسَّلامُ عَلَیْک َسَلامَ الْعارِفِ بِحُرْمَتِک َ، الْمُخْلِصِ فی وَِلایَـتِک َ... . ♡♡
آوارگان عشق حسین ...
😭😭
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
#لعن
■ امام خمینی ره: شیخ جلیل ما، عارف کامل، #شاهآبادی روحی فداه میفرمودند:
✔️#تعییر به #کافر نیز نکنید در [حتی] قلب؛ [چه برسد به زبان] شاید نور فطرتش او را #هدایت کند و این تعییر و سرزنش، کار شما را منجر به سوءعاقبت کند.
✔️کفاری را که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند #لعن نکنید؛ شاید در حال رفتن، #هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود.»
■ منبع: چهل حدیث، امام خمینی (ره)، ح ۳، ص ۶۷؛ برگرفته عارف کامل، ص ۱۳۵-
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#این_صاحبنا
🥺🥺🥺🥺
صحنه آخرالزمانی در غزه!
آوارگان خانیونس در بین آوارها ...😭😭
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 برائتجستن و لعن
✍ اصغر آقائی
________________________
🔻یکی از آموزههای بسیار مهم دین #تبرّی است. این آموزه، مانند همه آموزههای دین، نه تنها عقلگریز نیستند، که عقل بر لزوم آن صحّه میگذارد.
🔻اما برائتجستن چیست؟ طبیعتا تفصیل این مطلب در اینجا ممکن نیست، اما بر اساس نگاه #مقاصدی به دین، و تنقیح #اهداف کلی آن، میتوان گفت لااقل در ترویج برائت، دو هدف بنیادین توسط شارع مقدّس، دنبال میشود: ۱) جهتدهی به حرکت الهی مؤمن، و ۲) نمایاندن آنچه باید از او برائت جست.
🔻در کنار این دو هدف، از آنجا که #مقاصد_شریعت و اهداف آن در طبقات مختلفی زیرمجموعه یکدگیر قرار میگیرند تا همه آنها در یک هدف یعنی #توحید، به یک نقطه مشترک برسند، عرض میشود دو هدف بیان شده ذیل یک هدف است و آن «هدایت به صراط مستقیم و حرکت در آن» است.
🔻بر اساس این سه هدف بنیادین شارع، باید گفت: ۱) مؤمن با شناخت مصادیق آنچه باید از آنها برائت جست، در سیر الی الله خویش، میتواند سرعت گیرد؛ و ۲) با فهم صفت مشترک این مصادیق، هر مصداقی را نیز که شارع بیان نکرده است، با آن معیار به دست آمده، ذیل گستره برائت قرار دهد.
🔻با توجّه آنچه بیان شد باید گفت #معیار اساسی و هویّتبخش به برائت، در نگاه شارع #دشمنی_آگاهانه_با_حق است لذا در سوره مبارک توبه فرمود: «فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ: چون برای ابراهیم علیه السلام آشکار شد که او (آزر) دشمن خداست از او برائت جست».
🔻با توجه به اجمالِ بیانشده این نتائج حاصل میشود:
✔️هرگاه کسی با حق دشمنی میکند، اما دشمنی او از روی آگاه نیست، نه مصداق لعن است و نه مصداق برائت؛ هرچند عمل او زشت است و باید از آن تبرّی جست؛ اما تبری از شخص او شایسته نیست.
✔️هرگاه فردی که از او سخنان مختلفی بیان شده است، و ما نمیدانیم، یا احتمال دارد که او توبه کرده باشد، نسبتدادن کفر و مانند آن به او و لعن و برائتجستن از او شایسته نیست.
✔️اگر برائت و لعنی، نه تنها هدایتی در آن نباشد، که سبب تنفّر و دوری افراد از حق شود، نه تنها جایز نیست که امری قبیح است؛ لذا لعن بزرگان فرقههای دیگر نادرست است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 نگاهی به رابطه فقه و اخلاق
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻بررسی رابطه فقه و اخلاق نیاز به نگاهی چندبعدی دارد و از سویی دیگر تفسیرهای متعددی در این رابطه مطرح است.
🔻یکی از تفسیرهای مهم درباره چگونگی ارتباط فقه و اخلاق، بررسی آن بر اساس نگاه مقاصدی به شریعت است.
🔻اگر ما کل دین، با تمام فقه و اخلاق و عقائد آن را، یک مجموعه جداازهم ندانیم، طبیعتا باید در اخلاق به گونهای سخن گفت که منافاتی با عقائد دین و فقه آن نداشته باشد؛ و همچنین است نسبت به فقه و عقائد.
🔻به عنوان مثال نمیتوان در فقه از ازدواج موقت سخن گفت، و آن را یله و رهاشده از اصول اخلاقی دانست و مثلا در فقه معتقد شد یک زن در یک روز، بدون رابطه خاص و نزدیکی، میتواند با چندین مرد عقد موقت بخواند.
🔻به نظر میرسد درباره رابطه فقه و اخلاق بر اساس نگاه مقاصدی به دین، میتوان چنین گفت: هرگاه استنباطی فقهی با اصلی اخلاقی مانند کرامت انسان منافات داشته باشد، یا ممکن است منافات داشته باشد، آن نتیجه و استنباط فقهی، قطعا یا به احتمال بسیار یا صحیح نیست، و یا دقیق.
🔻پس فقیه در استنباط فقهی خویش نمیتواند به اصول حاکم و یا مقاصد کلی اخلاقی بیتوجه باشد.
🔻البته این سخن به معنای عرفیشدن دین نیست؛ زیرا اساسا اصول اخلاقی نه نسبی هستند و نه عرفی، هرچند مصادیق آن و یا آدابی که بر اساس آن اصول اخلاقی شکل میگیرند، ممکن است نسبی یا عرفی باشند.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#فقه_و_اخلاق
🆔 @hayatemaqul
🔰 نگاهی به رابطه عقل و نصّ
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔅نصّ در این متن شامل تمام متون روایی و قرآنی است، نه صرفاً نصوص قطعی دینی.
🔻افراد بسیاری به دلیل برخی نصوص دینی مانند «شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحيحا إلاّ شَيئا يَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ: به شرق و غرب برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما خاندان صادر شود.» با هر نتیجه عقلانی و فکری مخالفت میکنند.
🔻با گذر از جایگاه عقل در دین و رابطه آن با نصوص دینی، باید توجّه داشت نه خداوند و نه اهل بیت علیهم السلام، هیچ یک در پی تربیت انسانی صرفاً تابع نبودهاند؛ بلکه آنچه برای آنان اهمیّت دارد، رشد فرد است، بهگونهای که بتواند با تفکّر راه خویش را بیابد.
🔻این به معنای آن نیست که فرد از نصوص دینی بینیاز است. بله فرد عاقل و متفکّر، گاه بدون مطالعه یا شنیدن نصّی از ولیّ و امام، اصول راه سعادت را مییابد و در مسیر کلی هدایت قرار میگیرد؛ هرچند ممکن است تا آخر عمر خویش نیز با ولیّ خدا آشنا نشود. این هدایت به دلیل آن است که او در برابر #حجّت_باطنی حق، یعنی عقل، خاضع بوده است.
🔻در کنار مطلب پیشین، فرد عاقل، وقتی با ولیّ خدا آشنا میشود در عین توجّه به ارتقای فکری خویش، در مقام عمل، حتی اگر دلیل یا علّت عمل یا امری از سوی ولیّ را نداند، با تمام وجود سمعاً و طاعتاً خواهد گفت و تمام وجودش عمل و تحقّق خواسته ولیّ خدا خواهد شد.
🔻این تبعیّت متفکرانه، به هیچ عنوان، چه در عمل و چه در فکر، همگِن و همرتبه با آن تبعیّت محض ولی بدون تفکّر، نخواهد بود؛ و اساساً قابل قیاس با یکدیگر نیستند.
🔻لذا نباید هیچگاه چنان به احادیث بنگریم که گویی اهل بیت علیهم السلام به جای ما اندیشدهاند.
🔻بله احتیاط همیشه در همه جا خوب است و اگر عقل کسی به مسئلهای حکم کرد، امّا نصّی صحیح با آن مخالف بود، طبیعتا باید در این مسئله احتیاط کند؛ هرچند در نگاه نویسنده هیچگاه حکم عقل صریح با هیچ نصّ صحیحی متضاد یکدیگر نخواهند بود.
#تربیت_دینی_تربیتی_متفکّرانه
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اربعین
#غزه
کربلا نه یک واقعه تاریخی،
بلکه رودی خروشان و وحدتبخش است که بهسوی دریای عظمای ظهور در حرکت است.
کنار رود ایستادن و نگریستن، تو را به آن مقصد عظما، نمیرساند؛ هرگاه در جریان پر تلاطم آن قرار گرفتی، خود را در آغوش ظهور بدان، که آن دریای عظیم، مظهر و غایتِ رودهای بههمرسیده در بستر کربلاست؛
و این چنین اربعین حسینی حرکتی میشود تا چشمهها و رودهای جاریشده امّا پراکنده را، در بستر کربلا به وحدت رسانده، تا آن دریای عظیم ظهور را رقم زند.
و این حرکت نه ایستادن در تاریخ، که حرکت با آن در زمان را میطلبد؛ پس ای انسان، پیش از ظهور #انسان_کامل، بهپا خیز و شمر و یزید زمانهات را بشناس؛ تا خون جوشیده حسین عليهالسلام درون تو را به قیام برساند که بدون قیام درون و یاری امام درونت، به قیام آن امام قیامکرده، نخواهی پیوست.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul