هوای همیان؛ ذوق ضربالمثل
بعضی از این عبارتهای راویها، آدم را هوایی میکند. مثل همین عبارتی که شیخ مفید در «الارشاد»ش نقل کرده:
«کانت صرار موسی مثلاً.. همیانها و بخششها و هدیهها و عطیههای موسیبنجعفر [اینقدر گره از کار مردم وا میکرد که] تبدیل شده بود به ضربالمثل»
آخ که امشب چقدر هوس همیانهای شما را کردهام. همیانهایی که گره از کار حاجتمندها وا میکردند و لطف شما را ضربالمثل کرده بودند و اصلا شاید همانها بودند که برایتان لقب درست کردند: «بابالحوائج»؛ لقبی که هنوز هم وقتی عراقیها به ضریح شما میرسند، کف دستشان را رو به شما میگیرند و با آهنگ قشنگی، آن را فریاد میزنند: «یا #بابالحوائج یا موسیبنجعفر». لقبی که ما هم وقتی به حرم دخترتان میرویم، علیامخدره را با همان صدا میزنیم: «السلام علیکِ یا بنت بابالحوائج» یا مشهدیها وقتی به حرم پسرتان میروند.... آخ! گفتم «حرم دخترتان»؛ که چند روز خلوت شده بود و حالا؛ شب شهادت شما بسته شده. شبی که ما قمیها ضریح دختر و ضریح پدر را یکی میکردیم و زیارتنامه #موسیبنجعفر را کنار مضجع کریمه اهلبیت میخواندیم: «عائذاً بقبرک لائذاً بضریحک» و حالا شب شهادت شما فقط میتوانیم از دور ـ سر کوچه ارک یا پیادهرو خیابان اراک یا بالای پل نُه دی یا اول بلوار پیامبر ـ به حرمش سلام بدهیم.
امشب لطف میکنید اگر به ما بفهمانید که دقیقا چه کردهایم که به این بلا مبتلا شدیم و دقیقا باید چه بکنیم که از این وضعیت در بیاییم و دیگر دچارش نشویم. امشب هواییِ همیانهایی شدهایم که جواب این سوالها را در خود داشته باشد. امشب هوس ضربالمثلهای شما را کردهایم؛ که راویان گفتهاند:
«کانت صرار موسی مثلا»
ـ تقدیم به شهید یک و بیست دقیقهی همه شبهای جمعه، شهیدی که تشییع پرعظمت و رشکبرانگیزش از کاظمینِ موسیبنجعفر شروع شد و بعد زائرِ دو تا نور دیگری شد که اسمشان را در این نوشته بردم. تقدیم به فرمانده بیمانند و زائر بینظیر شهید #قاسم_سلیمانی
✅ @msnote
✅@hoseiniyehandisheh
🔰 تحلیل تاریخی از #بعثت نبیاکرم(ص) بر محور سه مأموریت:
1ـ برچیدن بساط بتپرستی و شرک جلی،
2ـ ختم نبوت، 3ـ تقیه نسبت به حکومتهای نفاق
💢با #بعثت نبیاکرم(ص) و قیام و مجاهدات بینظیر ایشان، کلمهی توحید و #خدا_پرستی برای اولین بار در برابر هجمههای دستگاه کفر #امنیت پیدا میکند و این مهم بهعنوان اولین مأموریت ایشان تحقق مییابد و بساط #کفر جلیّ و بتپرستی پس از 6800 از کرهی زمین برچیده میشود.
🔺مأموریت دوم آن پیامبر گرامی، #ختم_نبوت و تعیین تکلیف دربارهی راه #تکامل_بشریت است که احکام و تناسباتِ این تکامل برای افراد، خانوادهها، اصناف، امتها، حکومتها، تمدنها در قرآن کریم تشریع شده و بیان گردیده است. یعنی زندگی آرمانی و حیات طیّبهای که با ظهور حضرت ولیعصر(عج) و پس از آن در عالَم رجعت محقق میشود، در دوران #بعثت نبیاکرم تشریع شد اما بدلیل عدم پذیرش مردم و سلطهی منافقین تحقق نیافت.
🔺در واقع #نرمافزار_ها_ی_پرورش_اختیار و به تبع آن، ایجاد #امنیت برای تقوا و منزویکردنِ کفر و نفاق در #بعثت تشریع گردید زیرا تمام فراز و فرودهای تاریخی به این دلیل است که بشر در نهایت، با ملاحظهی مظالم و فجایعی که از #فرهنگ_شهوات و دنیاپرستی برمیخیزد، از آن #متنفر شود و به خدای متعال و فرستادگان او ـ که بهدلیل زهد به دنیا و غنای خود هیچگاه به دنبال استعمار بندگان نیستند ـ رو بیاورد و با طیب خاطر و اختیار خود به دنبال رشد و #تکامل_الهی برود و بر اساس#محبت (و نه تطمیع یا خشونت) به تشکیل #جامعه و ایجاد #حکومت و ساخت #تمدن_دینی بپردازد و الا قدرت قاهرهی الهی به تنهایی بر انجام هر کاری تواناست؛ همانگونه که به وسیلهی پشهای، نمرود را که صاحب یک حکومت جهانی بود از پای درآورد.
❗️اما با تصرف منافقین در احکام نماز و روزه و حج و تأویل و تغییر و تحریف در این نرمافزارهای نورانی که برای پرورش انسانها و امتها و صعود به بالاترین درجات ایمانی نازل شدهاند، نیروی انسانیِ متناسب با برنامهی الهی تربیت نشد.
📚منبع: کتاب «بررسی سه تئوری تولید «قدرت-اطلاع-ثروت» در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» اثر #مرحوم_استاد_صدوق (ره)
✅ @hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
💢 به جای این که دغدغه (داشته باشیم) چرا به ما #احترام لازم نمی شود، بگوییم که ما چه احترامی به #دین_داری میکنیم. این #دغدغه ما را تحت فشار قرار بدهد.
#تقوا_ی_فرهنگی، #سیاسی، #اقتصادی، #تقوا_در_امور_اجتماعی قطعا به مراتب سخت تر از تقوای در امور فردی است. شئونش هم بسیار گسترده تر.
هوای نفس که در تقوای فردی می آید در تقوای اجتماعی بیشتر می آید.
‼️ #تقوا_ی_اجتماعی زیر بیرق #ولیّ خاصی آمدن است. یعنی چه؟ یعنی زیر بیرق #اقامه. این را ابلیس که نمی پذیرد به راحتی.
⭕️ ابلیس، حداکثری که شما فشار بیاورید با توسلات و راضی بشود (که) بین دو تقوا یکی(از آن دو را) را شما انتخاب کنید می گوید تقوای فردی. می گوید اقلا خودش تکی باشد(و) دیگر #اقامه_ی_تقوا نخواهد بکند. #اقامه_ی_تقوا بسیار سخت است برای ابلیس.
📚مباحث اخلاق اسلامی، سال 1373
✅ @hoseiniyehandisheh
🔰مقام معظم رهبری:
فرض بفرمایید در مسائل اقتصادی کشور، ما اینهمه راجع به مسائل اقتصادی حرف میزنیم، همه هم تصدیق میکنند؛ اقتصاد مقاومتی را مطرح کردیم، همه هم از صدر تا ذیل تأیید میکنند، تصدیق میکنند، برایش جلسه و کمیته و کمیسیون و مانند اینها هم تشکیل میدهند، [امّا] آنچنانکه بایدوشاید کار پیش نمیرود. خب اشکال کجا است؟ یک #گره_علمی وجود دارد؛ این #گره_علمی را چه کسی باید باز کند؟ شما که در دانشگاه هستید باید باز کنید.
1396/3/31، بیانات در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها
✅ @hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
💢 بیان این مطلب برای من تلخ است، اما از جمله مسائل ناپسند از سوی پژوهشگران حوزه و دانشگاه و کسانی که لباس تعبد و تعهد را برای زدودن مشکلات از چهره جامعه پوشیده اند این است که:
👈بخواهند #مدیران_و_عناصر_سازمان را در شکل گیری معضلات بزرگ جامعه مقصِّر اصلی بدانند و خود را در نقص #ساختار_ها، #منطق_ها و دستگاه های موجود به تجاهل و تغافل بزنند و سهم تأثیر خود را در بازکردن #گره_ها_ی_کور_مفهومی و یافتن راه کارهای بنیادین به فراموشی بسپارند.
⁉️ آیا ما طلاب علوم دینی در نزد خداوند متعال مواخذه نخواهیم شد که #علوم_انسانی_و_تجربی را غیر مرتبط با #دین بدانیم و خود را از ارائه #پیش_فرضها_ی_اسلامی به دانشگاه فارغ البال احساس کنیم؟!
⭕️ البته عده ای از ما به تحصیل همان علوم دانشگاهی روی آورده ایم غافل از این که صرفا تبدیل به مترجمان همان مفاهیم غربی، اما به زبان مذهب شدهایم.
📚منبع: دفتر از نگاه استاد ص 47
#ساختار_ها
#منطق_ها
#گره_ها_ی_کور_مفهومی
#علوم_انسانی_و_تجربی
#پیش_فرضها_ی_اسلامی
✅ @hoseiniyehandisheh
3524.mp3
5.01M
🎧 قطعهی صوتی از بیانات قابل تأمل مرحوم #علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
(6 دقیقه)
🔹توضیح لقبِ « #ثار_الله » حضرت سیدالشهداء(ع)
🌹میلاد حضرت اباعبدالله(ع) به تمام مومنین و دوستداران حضرتش مبارک🌹
«اللهم وَ هَب لنا فِی هذا الیوم خَیرَ مَوهِبَهٍ و أنجح لنا فیه کُلَّ طَلِبَه کَما وَهَبتَ الحُسَینَ لِمُحَمَّدٍ جَدِّه و عاذَ فُطرُسُ بِمَهدِه »
✅ @hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔰#دموکراسی به معنای نظریِ محضش، #تحقق_خارجی نداشته است و به معنای عینی آن، آنچه #مکتبی هست مقدم است.
💢 اوضاعی را که شما در جای جای جهان و در مقیاس بینالمللی می بینید، کاملاً واضح است که آن چیزی که در نظریه ی #دموکراسی گفته شد:
اولاً در خارج واقعیت پیدا نکرد و در خارج #مشروط به چهارچوبههایی بود.
ثانیاً در جریان #تکامل هم نتوانسته ناهنجاری های اجتماعی را با #خشونت بر طرف نکند. خشونت یعنی نفع یک دسته بر علیه منافع دسته ی دیگر.
‼️یعنی ما نظرمان این است که چه در مقیاس بسیارکوچک و چه در مقیاس بسیار بزرگ، #دموکراسی به معنای نظریِ محضش، #تحقق_خارجی نداشته است و به معنای عینی آن، آنچه #مکتبی هست مقدم است. یا سرمایه داری است که در «دنیا داری» مقدم است یا به نظر ما #مکتب_اسلام است که در آخرت {خواهی، مقدم است}.
👈بنابراین اصولاً #جمهوریت نظریه ای است که در #واقعیت باید با کلیه ی ابعاد اجتماعی هماهنگ باشد و #مشارکت_مردمی و #جمهوریت، یک خصلت بریده از خصلتهای دیگر نیست. نوع #مشارکت، متناسب با نوع #مکتب است.
نوع #مکتب است که می گوید چه #طبقه_بندیِ_موضوعاتی را انجام باید دهی و چهار چوبه یِ چه موضوعاتی بوسیلهی چه دسته از مشارکتهایی بوجود می آید.
📚منبع: بحث مشارکت اجتماعی از سلسله مباحث «ولایت مطلقه فقیه»؛ از تاریخِ « 77/12/8» تا «78/3/6»
#جمهوریت
#تکامل
#مکتب
#مکتب_اسلام
#طبقه_بندیِ_موضوعات
✅ @hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🌐 امروزه #نیاز و #ارضاء جوامع را #نظام_سرمایه_داری به عهده دارد،نظامی که در ارتباط میان انسان و جهان، «بهرهوری ماده» را اصل قرار میدهد.
👈مثلا از رقابت آزاد سخن میگویند، اما فقط آپتیمومی که نظام کارشناسی سرمایه داری تنظیم می کند اینگونه است که اگر #سرمایه به آن گونه گردش نداشته باشد ورشکست خواهد شد و بدون انباشت #سرمایه نیز توسعه و تکنولوژی ممکن نخواهد بود.
♻️لذا رقابتها داخل یک چارچوب منطقیِ بسته و به نحوی هماهنگ میشود که چیزی باعث تضعیف تمرکز #سرمایه نشود.
📂🎥حتی بالاتر از این سفارشات #تولید_دانش و حتی #هنر را نیز به گونهای به دست میگیرد که نتیجه آن قابل مصرف شدن حساسیتهای جامعه برای #توسعه_سرمایه باشد.
چرا که هرگاه تحقیق به صورت #سازمانی -ونه فردی- انجام شود، در پس آن یک #سفارش_تولید و سپس سرمایه،امکانات و بودجه میخواهد و این بودجه را در #نظام_سرمایه_داری شرکتهای بزرگ سرمایهداری تأمین میکنند.
💚در #نظام_سرمایه_داری حتی«عشق» نیز همچون بنزین در توسعه کارخانه مصرف میشود. #عاطفه_اجتماعی قابل مصرف و برنامه ریزی است؛ و این یعنی قرار گرفتن انسان در منزلت «شیء».
⁉️ آنگاه اگر کسی انسان شیء شده را مشاهده کند، سخن گفتن از #دموکراسی مضحک نیست؟!
📚منبع: کتاب « کلیاتی پیرامون فلسفه روش»
#نظام_سرمایه_داری
#سرمایه
#تولید_دانش
#هنر
#سازمانی
#سفارش_تولید
#عاطفه_اجتماعی
#دموکراسی
✅ @hoseiniyehandisheh
🔰مسالهی «بذکرک» یا توضیحاتی درباره «مناجات شعبانیه» و «معنویت انقلابی»
📝 (صفحه اول)
◀️ چند وقتی بود که وسطِ «و الهمنی ولهاً بذکرک الی ذکرک» گیر میکردم؛ همان فراز پر از ناز و نیاز ِ مناجات شعبانیه را میگویم که در ادامه، با عبارت عجیب و شاید بینظیر ِ «و همتی فی روح نجاح اسمائک و محل قدسک» تکمیل شده. البته معلوم بود که «وله» در عربی با «الی» متعدی میشود و ترجمه این فراز را به همچین چیزی تبدیل میکند: «شیدایی و اشتیاق به یاد خودت را به من الهام کن». یعنی تکلیفم با «الی ذکرک» معلوم بود اما سر این گیر کرده بودم که این «بذکرک» اینجا چه کار میکند و چه معنایی دارد؟
◀️ کمکم به این نتیجه رسیدم که خیلی از اشتیاقهای ما به یاد خدا و «ذکر الله»، بخاطر این است که دنیا و لذتهایش را از دست میدهیم و دلمان میگیرد و یاد خدا میافتیم و ... یعنی دردِ نرسیدن به این شغل و آن مدرک یا نداشتن این سطح از رفاه و آن درآمد و درد دوری از این دختر و آن پسر یا این کالا و آن خدمات است که ما را به وادی حرف زدن با خدا و یاد او و کمکخواهی از دستگاهش میکشاند. خدا هم گرچه در قرآنش از این وضعیت ما گله کرده که «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله مخلصین... و اذا نجاهم الی البر اذا هم یشرکون» اما خیلی هم به رویمان نمیآورد و به احترام خداپرستیِ نصفه و نیمهای که داریم، با ما راه میآید.
◀️ اما در کلاسهای بالاتر ِ خداپرستی که نباید از این خبرها باشد و فرصتهایی که در رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان قرار دادهاند، نرمافزاری برای عبور از این بچهبازیها و حرفه ای شدن ِ امّت پیامبر اکرم (ص) در تهذیب و تکامل و اخلاق و معنویت است. شاید بخاطر همین بوده که این «بذکرک» در وسط این فراز استثنایی گنجانده شده تا بگوید: این اشتیاق به یاد خدا (ولها الی ذکرک) باید مبدأ و علت و موتور محرکهای داشته باشد از جنس یاد خدا (بذکرک) و نه غم از دستدادن دنیا و لذتهایش. یعنی نمیخواهم «نرسیدن به حاجتهای دنیایی» باشد که مرا به در خانه تو بیاورد. بیا و کاری کن که «یاد خودت» باعث بشود که من به ذکر و یادت مشتاق شوم. خیلی سخت شد، اصلا شاید دور و تسلسل به راه افتاد؛ نه؟
◀️ نه! یعنی اگر کسی به یاد «ارکانا لتوحیده» بیفتد و «من اراد الله بدأ بکم» را فراموش نکند و «ذکرنا ذکرالله» را بخاطر بیاورد و بداند که تنها راه واقعی برای توحید و ذکرالله، ائمه معصومین هستند، از خیالِ «دور و تسلسل» نجات پیدا میکند و میفهمد که در «اشتیاق به ذکر خدا بوسیله ذکر خدا» آن «ذکر خدا»ی دومی، همان یاد ائمه معصومین (ع) است که میتواند جای غمهای دنیا را بگیرد و علت اشتیاق واقعی و نیاز حقیقی به یاد و ذکر خدا شود.
◀️ اما راستش را بخواهید هنوز گیر داشتم. یاد ائمه هدی (ع) چطور میتوانست علت اشتیاق واقعی و غیردنیایی به ذکر خدا باشد؟ من ِ بدبخت که حتی این راه نجات را هم خراب کرده بودم و توی روضهها هم فقط وقتی خوب گریه میکردم که دلم زیر آوار مشکلات زندگی لِه شده بود. پس دنیازدگی در گریه بر اهلبیت هم.... اینجا بود که فراز دلربای بعدی _ که انگار داشت جمله قبلی را تفسیر میکرد _ به دادم رسید: «و همتی فی رَوح نجاح اسمائک و محل قدسک» همّ و غم و اهتمام و همت من را متمرکز کن در «نسیم پیروزی نامهایت» و بعد «اسمائک» را به «نحن الاسماء الحسنی» که امام صادق (ع) گفته بود و «السلام علی اسم الله» که در زیارت علی بن ابیطالب (ع) میگوییم، اضافه کردم و گفتم: همّ و غم مرا در پیروزی دستگاه اهلبیت قرار بده.
✔️ادامه دارد...👇👇👇
✅ @msnote
✅@hoseiniyehandisheh
👆👆 ادامه: مسالهی «بذکرک» یا توضیحاتی درباره «مناجات شعبانیه» و «معنویت انقلابی»
📝(صفحه دوم)
◀️ کسی که زندگیش را صرف این پیروزی کند و هم و غمِ غلبه دستگاه حق را داشته باشد، آن وقت خوب میفهمد که دستگاه باطل چه عرض و طولی پیدا کرده و به قول خدا با «مکر اللیل و النهار»ش چگونه حیلهی شبانهروزی میکند و «ظلمات بعضها فوق بعض»ش چه تاریک خانههایی از ضلالت درست کرده و چگونه بارانی از مصیبت و عناد را بر سر انبیا و اوصیا میریزد و آنها را به «زلزلوا زلزالا شدیدا» مبتلا میکند و «متی نصرالله»شان را به آسمان میفرستد. کسی که شغلش را مبارزه و بتشکنی قرار دهد و بتواند در هر عصری آن را به درستی تطبیق بدهد، کسی که گیر دنیا نیفتد و در این درگیری حاضر شود تا «نسیم پیروزی اسماء الهی» بر جهان وزیدن بگیرد؛ آن قدر در فشار و مصیبت و بلا و ابتلا قرار میگیرد که واقعا «بذکرک» سراغ «الی ذکرک» میرود و از شدت استیصال در برابر قدرت منافقین و کفار، عمیقترین رابطهها را با مبدأ قدرت یعنی خدا آغاز میکند و با تمام وجودش، شیدای یاد خدا میشود و از او میخواهد در برابر معرکه همهجانبهی اهل طغیان، نصرت و یاریش را برای اهل ایمان نازل کند.
◀️ قبول دارم که کلماتم کم آوردند و لکنت گرفتند. اصلا چرا راه دور برویم؟ برویم سراغ کلمات سرسلسلهی عشّاق #مناجات_شعبانیه؛ همان کسی که اگر همتش برای دفاع از خداپرستی در قرن بیستم نبود امثال ما از هزار فرسنگی این مناجات عزیز هم رد نمیشدیم. همو که عمیقترین ذکرالله و یاد خدا را در شدیدترین مصائبِ درگیری با کفر و پس از پذیرش قطعنامه قلم زد: «خداوندا، تو میدانی که ما سر سازش با کفر را نداریم. خداوندا، تو میدانی که استکبار و امریکای جهانخوار گلهای باغ رسالت تو را پرپر نمودند. خداوندا، در جهان ظلم و ستم و بیداد، همه تکیه گاه ما تویی، و ما تنهای تنهاییم و غیر از تو کسی را نمیشناسیم و غیر از تو نخواستهایم که کسی را بشناسیم. ما را یاری کن، که تو بهترین یاری کنندگانی.»
🔶 تقدیم به ابرمرد تاریخ و بزرگمعلمِ «عرفان حماسه محور» و «اخلاق و تهذیب انقلابی» و «معنویتِ جهادبنیان»، آن برپادارنده شور حسینی امام روح الله الموسوی #الخمینی؛ و تقدیم به شهید یک و بیست دقیقهی همهی شبهای جمعه که با قرار گرفتن در نوک پیکان درگیری با کفر مدرن، قلههای معنویت جهادی و عرفان انقلابی را در نوردید و دل ملت ایران را با خود بُرد و تقدیم به استاد اخلاقِ حاج #قاسم و معلم و مرادش در همه نفسگیریهای این درگیری، سید علی حسینی #خامنهای .
✅@msnote
✅ @hoseiniyehandisheh
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔰 « #جهانی_شدن » امری غیرقابل اجتناب است، #نظام_اسلامی قصد دارد چگونگی جهانی شود؟
(انحلال در غرب،پاسخگویی به مسائل مستحدثه، حضورفعال)
🔺به هر حال در دنیا مردم اعتقادات مختلفی دارند و این گونه نیست که همه شیعه و دوازده امامی و قائل به ولایت مطلقه فقیه باشند.
آنها چگونه با متد خودشان دست به تولید مثلا یک شیء میزنند و #کار_آمدی آنها چگونه توسعه پیدا میکند و #نظام_اسلامی چگونه میتواند #کار_آمدی خودش را توسعه بدهد؟
🔻به نظر ما یا باید راه حل بالابردن #سهم_تأثیر را بپذیرد و یا این که به #انزوا برود!
به بیان دیگر « #جهانی_شدن » امری غیرقابل اجتناب است، #نظام_اسلامی قصد دارد چگونگی جهانی شود؟
1️⃣ آیا می خواهد در جهان منفعل محض باشد که بالتبع #انحلال در #غرب خواهد بود.
2️⃣پاسخ گو به #مسائل_مستحدثه باشد. یعنی نحوه چالشی که مرتبا منتقدانه است و میتواند برخی از انرژیهای متراکم را نیز تخلیه کند. بودن چنین مجموعه ای نیز برای دنیا بد نیست. یعنی این گونه نیست که آمریکا محو و نابودیِ مطلق چنین نظامی را هرچند بر پایه اسلام باشد را بخواهد. چرا که داشتن مخالفانی که در عین حال ابزار تخلیه باشند، برای او لازم است.
پس مرحله دوم #انحلال نیست، اما #فعال بودن هم نیست.
3️⃣ #نظام_اسلامی میخواهد به صورت #فعال در نظام جهانی حضور داشته باشد و #سهم_تأثیر «جهت» خود را در دنیا بالا ببرد. روشن است که این کار ابزارهای متناسب با خود را میطلبد.
این سطح از حضور نیز محال است رخ دهد؛ الا اینکه در #متدلوژی و زیربنائی ترین امور، #حجیت (ارتباط به دین)، #کارآمدی (عینیت و ارتباط به دنیا و ماده) را به صورت دقیق و #عینی تعریف کنید؛ چه در محصولات عینی مثل محصولات اقتصادی و کالاها و چه در محصولات ارتباطی(مفهوم). در غیر این صورت عقب ماندن را بپذیریم.
📚منبع: کتاب « کلیاتی پیرامون فلسفه روش»
#جهانی_شدن
#کار_آمدی
#انحلال
#مسائل_مستحدثه
#فعال
#متدلوژی
#حجیت
✅ @hoseiniyehandisheh
📆 به مناسبت سالگرد ولادت حضرت صاحب الامر(عج)
✍🏻رضامحمدآبادی-پژوهشگر حسینیه اندیشه-
🔰نیمه شعبان، ضرورت تأملی عمیق در #عوامل_ظهور_امام و عزمی جدید برای #تحمل_بلای_او
🔸جشن گرفتن به مناسبت سالگرد میلاد شخصی که علم به زنده بودن او داریم ولی از حضور او محرومیم، همراه با یک نگرانی و #ناراحتی ویژه ای است؛ خصوصا اگر آن شخص امام و حجت خدا و #علت_بقاء_عالم باشد و خصوصا اگر #سبب_غیبت و عدم حضور ظاهری او خود ما باشیم.
🔹نیمه ماه شعبان هرساله باید ما را به #تأمل و مطالعه ی جدی تر از گذشته مشغول کند؛ #تأملی_بنیادین در #علت_غیبت حجت خدا، مطالعه ای دقیق در #موانع_حضور و ظهور او. حتی دیگر تأمل شخصی ما نیز کفایت نمیکند بلکه باید #سازمان_تحقیقاتی عظیمی تشکیل گردد و در طول سال به صورت منسجم به #فقاهت در این زمینه مشغول گردند که چطور می توان روز به روز به #ظهور ولایت عظمی نزدیک گردید؟ چطور می توان به فرج نزدیک شد و از این بلاء و مصیبت رها گردید؟ تا در شب و روز این عید به #تصمیم_جدیدی در سطح فرد و جامعه رسید.
🔸اگر احتمالِ #شب_قدر بودن 15 شعبان را نیز لحاظ کنیم ضرورت این مسئله شدیدتر میگردد. مگر شب قدر چه شبی است؟
شب قدر همان شبی است که در شأن آن گفته شده است: «تنزل الملائکه و الروح فیها بإذن ربهم من کل أمر». شبی که ملائکه و حقیقت روح بر قلب امامِ حیّ و حجت خدا بر روی زمین نازل می گردند و #تقدیرات_سال پیش رو معین میگردد.
🔹موضوع اصلی ای که در این شب مقدّر میگردد، تقدیر #میزان_امداد_خدا به دستگاه #کفر،#نفاق و #ایمان است؛ تقدیرمیزان مصائب و بلایایی است که در سال آینده بناست از سوی دستگاه #کفر و #نفاق ایجاد گردد و این مصائب به آن امام حی و حجت ظاهره (عج) عرضه میگردد و از آن جا که امت او به علت #جاهلی یا #کاهلی در مقابل این مصائب نمیایستد، حضرت فشار آن مصائب را به جان میخرد و میپذیرد و حکمت سلام و رحمت الهی که «سلام هی حتی مطلع الفجر» نیز به همین مسئله بازمی گردد چرا که عبور از حجم عظیم و متنوع این #مصائب که بر وجود امام عصر(ع) وارد میآید جز با باران سلام و رحمت و نصرت الهی بر ولی خود ممکن نخواهد بود.
🔸لذا عده ای که در پی بالاترین سهم تأثیر در #نصرت_ولی_خدا هستند؛ در این شب به جای طواف حول حوائج شخصی خود بر قبله ی حاجات امامشان و مصائبی که بر وجود ایشان وارد میآید میگردند و از او شفاعت و دستگیری میطلبند تا بتوانند «اجابت» ش نمایند و به میزان ظرفیتشان از حجم مصائب او کم کنند.
🔹مراجعه و مطالعه دقیق زیارات و ادعیه امام زمان(عج) به خوبی میتواند افق حاجات ایشان را به ما بفهماند.
«أمِت به الجور و أظهر به العَدل»، «وَاقصِم به رؤوس الضَّلالَه و شَارِعَه البِدَع وَ مُمِیتَهَ السّنّه و مُقوِّیه الباطل» «و ذَلِّل به الجَبّارین و أبِر به الکافرین و جَمیعَ المُلحِدین فِی مَشارِقِ الأرض و مغاربها و بَرِّها و بَحرها و سَهلِها و جَبَلِها حَتّی لا تَدَعَ منهم دَیّاراً وَ لَا تُبقِیَ لَهُم آثَاراً» (1) ...
🔸بنابراین اگر خود را در این سطح نمی دانیم از صاحب این شب و روز بخواهیم خود، ما را در این مسیر یاری نماید! مسیری که جز به نصرت خود ایشان قدم را یارای حرکت در آن نیست. مسیری که قلبی تسلیم(قَلبِی لَکُم سُلمٌ)، تبعیت از امام در #تصمیمسازی و #تصمیم_گیری (رأیی لکم تبع) و #جهاد و کوششی فراوان در #میدان_عمل (نصرتی لکم معدّه) میطلبد.
(1) پی نوشت : دعا برای امام زمان منقول از امام رضا(ع) و روایت شده از سوی جنابِ یونس بن عبدالرحمن
✅ @hoseiniyehandisheh