eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
184 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 مــادری! مــــــادر...! ✍️ مهدی رسولی یادش بخیر! طلبه‌ای بودم و اسم «قم» مرا می‌ترساند! با غربتش چه کنم؟ با دلتنگی‌های همسرم چه کنم؟ بی‌پولی را کجای دلم بگذارم؟ کاسۀ جهلم را از کجای این دریای مَوّاج و طوفانی پُر کنم؟ کجا باشم؟ چگونه باشم؟ با چه کسی باشم؟ و چه بسیار بودند این چه و چه و چه ها...! چقدر تصمیم، سخت بود! دوست داشتم مثل بچگی‌هایم بنشینم و خیالم راحت باشد که کارهای بزرگ بزرگ را بزرگترها برایم انجام می‌دهند! اکنون که مردی شده‌ام و بنیان جمعی کوچک و دونفره را در دست دارم، چه کنم؟ تهران، ناصر خسرو، مدرسه مروی... - حاج‌آقا! چه کنم؟ برم؟ + اعتماد و آرامش داری؟ اگه داری برو! فهمیدم...! یک جمله بود، ولی یک دنیا حرف! زبانم بسته شد! نکته‌ای بود در اوج وضوح، ولی چقدر تازه! انگار اولین بار بود که می‌شنیدم! راست گفتند که حرف زیاد است و تکراری، نَفَس می‌خواد! چه لذتی! گویی با دستان نَهیف و پُر چروکش که عمریست در دستان این خاندان مهر است، دستان لرزان و متحیرم را در دستان مادرانۀ بانوی شهر علم گذاشت! بانو! خودم می‌دانم و خودتان که بینمان چه‌ها که نگذشته...! چه خوشی‌ها که لذتش را با بوسه بر ضریحتان، با شما تقسیم کردم! چه مشکلاتی که داغ دل و رنجش را با پنجه بر شبکه‌های ضریحتان گذراندم! چه تردیدها که با تماشای طلوع خورشید در حیاط حرمتان، از دلم کوچ کردند! چه که با سر گذاشتن بر دامان پُر مهر شما، جایش را به سَرْبه‌راهی داد! در آغوش شما جای گرفتم و هر روز هم گرمای این آغوش مادرانه را با عمق جانم می‌فهمم! اشتباه کردم! هنوز هم کودکم و بزرگتر دارم؛ اصلا نمی‌خواهم بزرگ شوم! می‌خواهم در این عالم خاکی، همیشه کودکی باشم دست در دست شما؛ گاه بازیگوش و سَربه‌هوا، و گاه مُؤدّب و سَربه‌زیر! کودکم دیگر، مادری کن...! ای کاش می‌توانستم بِنِگارَمَش، بُغْضی که با یاد این مادرانه‌ها گلویم را در آغوش می‌گیرد...! یادم نمی‌رود چقدر با عشق کودکانه‌ای که در قلب داشتم، این شعر را در حریم شما و در نجوای با خالقم سرودم؛ می‌دانم که به وزن و قافیه و تناسبش نظر نکردی و «ای جانم» گفتی! مــادری! مــــــادر...! مــن گـــدای کـــاهِـــل کـــوی تُــــواَم لیـک بـا تکیـه بـه مِـهـرت راجــی‌اَم مــن جــریٖء و عـاصـیٖ و پَـرده‌دَرَم لیـک بـا لطـف تـو در این دَرگــَه‌َم لطف و مِهرَت بود، دُخت هَلْ أتیٰ ثـانـٖـــــــیِ فـــاطـــمـه و اُخـــت رضــــا گـَـــر نــبــودم در حـــریـــم مــــــادرم مـی‌‌شـکـسـت از رَه پـــــرواز، پَـــــرَم گرچه نامم هست ز راه می‌شوم با دست پُر مِـــهرش به راه 📜•تحفه‌ای پسرانه برای مادر• @howzavian_tehran
🔴 روایت مرگ اسرائیل 🔺 نگاهی به احوال اسرائیل و جنگ با جبهه مقاومت 🔰با حضور محمدرضا جوان آراسته 🟢 مکان: مسجد مقدس جمکران، ورودی شماره ۶، سمت چپ، نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز 💠 زمان: سه‌شنبه ۲۴ مهر ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ . «محمدرضا جوان آراسته» zil.ink/mrarasteh @howzavian
لازم است بیشتر روایت کنید، تا امداد! ✍️سید حَنین 🔻از صدا و سیما، حوزه هنری، اوج، سراج و ده‌ها سازمان و نهاد عریض و طویل دیگری که ردیف بودجه‌های آنان برق از سر آدم می‌پراند، انتظاری نیست! اساسا در باغ جنگ رسانه‌ای و الزامات آن نیستند که بخواهیم چیزی طلب کنیم؛ اما روی صحبت با آن کسانی است که در یک دست قلم دارند و در دست دیگر جان! ♨️ جانی که به دست گرفتند و به‌سختی وارد خط مقدم جنگ زیر بمباران دشمن شدند. در این بین برای برخی هم فقط سختی رسیدن به میدان جنگ نبوده؛ بلکه گذشتن از بغض کودکشان، عبور از مجوزهای دست و پا گیر و برخی بخاطر مشکلات مالی ولی هرطور بود گذشتند و رسیدند. 🔴 این‌ها مردانی هستند از جنس آوینی! تلاش دارند آن چیزی را روایت کنند که هرکسی جرأتش را ندارد. خود را به هرسختی که بوده به جنگ رساندند تا شاید بتوانند در مقابل هجوم بی‌حد و اندازه روایت‌‌سازی‌های بی‌بی‌سی، اینترنشنال، صدای امریکا و... پرکاهی باشند که کوهی را به هم می‌ریزد! ⭕️ یامین‌پورها، بی‌آزارهای تهرانی، موگویی‌ها، سربازان روح الله و حتی مهاجرانی‌ها عمق (مرگ و زندگی) را شناختند و به حکم رهبر انقلاب اسلامی لبیک گفتند و وارد کارزار شدند؛ اما هدفشان که روایت بود، شد امداد! دیدن آواره بودن ناموس شیعیان و زخمی‌ها بسیار سخت است و دست بیشتر به کمک می‌رود تا قلم! ولی یادتان نرود که روایت و خبر و قصه‌ی سلحشوری و استقامت مردم و نیروهای مقاومت کار اصلی شماست. @howzavian_qom
✍️ بسته تحلیلی نویسندگان حوزوی به مناسبت رحلت حضرت معصومه(س) 🔗 نویسندگان تحریریه رحا مدیا به مناسبت رحلت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، به تبیین مقام و شخصیت و ماجرای سفر ایشان به ایران پرداختند. ***** 🔹مقاومت خردمندانه ✍️ دکتر آزاده ابراهیمی فخاری ویژگی‌های معنوی و علمی و سیاسی حضرت معصومه(س)، ایشان را به الگویی کامل برای دختران ایرانی تبدیل کرده است، دختران امروز با الهام از شخصیت و سیره ایشان، می‌توانند با پایداری در برابر چالش‌ها و مشکلات، مسیر رشد و تعالی خود را طی کنند. حضرت معصومه(س) نماد شجاعت، علم و ایمان در جامعه و الگوی مقاومت و پایداری برای زنان و دختران ایران‌زمین است. ادامه ***** 🔸هجرتی برای ولایت، میراثی برای جهان اسلام ✍️ یوسف پورجم حضرت معصومه(س) به‌عنوان یکی از بانوان برجسته خاندان اهل‌بیت(ع)، نقش بی‌بدیلی در ترویج و گسترش تشیّع ایفا کرده‌اند. مهاجرت ایشان به قم، شهر را به مرکز بزرگ علمی و دینی تبدیل کرد. حضور حضرت در این شهر، نقطه آغاز تقویت جایگاه قم به‌عنوان مرکزیت تشیع بود. ادامه ***** 🔹 نقش زنان در حراست از جایگاه ولایت ✍️ کبری احراری اسلام جایگاه ویژه‌ای برای زنان قائل شده است. از لحاظ نظری و عملی، قرآن و سیره پیامبر اکرم‌(ص) و اهل‌بیت‌(ع) نشان‌دهنده احترام و تکریم زنان است. زنان در اسلام به عنوان نیمی از جامعه اسلامی، نقش‌های متعددی ایفا می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آنها، حمایت از ولایت، تربیت نسل‌های آینده، و مشارکت در امور اجتماعی و سیاسی است. ادامه ***** 🔸حضرت معصومه(س) برهم زننده نقشه سیاسی عباسیان ✍️پارسا حافی حضرت معصومه(س) در شرایطی به ایران سفر کرد که امام‌رضا(ع) توسط مأمون عباسی به خراسان احضار شده بود و هدف مأمون تضعیف جنبش‌های شیعی بود. این سفر نشان‌دهنده نقش حمایتی ایشان از امام زمانش بود. ایشان نه‌تنها به‌عنوان یک خواهر دلسوز، بلکه به‌عنوان یکی از مدافعان جنبش تشیّع به‌ سوی خراسان حرکت کرد تا با حمایت خود، نقشه‌های سیاسی عباسیان را ناکام بگذارد. ادامه ***** 🔸بانوی جهاد تبیین ✍️ فائقه جاویدان این بانوی فهیمه به‌جهت علمی و حدیثی همانند حضرت زهرا سلام الله علی‌ها عالمه و محدثه بودند و در راستای اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ذریّه پاکشان در مقام جهاد تبیین در عصر خود برآمدند. وجود روایات در این زمینه و حفظ و ثبت این تلاش‌ها در تاریخ جهاد تبیین این بانو را برای همیشه ماندگار کرده است. ادامه @howzavian
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡 پخش زنده گزارش حجت الاسلام وافی از دمشق 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
چنانچه سوالی از آقای وافی دارید👇👇 🆔 @Moslemvafi
‌ ▫️گفتگوی سرکار خانم دکتر زهرا کبیری پور باعنوان: «حضور حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) در قم، باعث تقویت وحدت و انسجام شیعیان شد» در خبرگزاری حوزه منتشر شد. پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع با بیان اینکه حضور حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) در شهر قم، به تقویت وحدت و انسجام شیعیان کمک شایانی کرد، گفت: به تدریج با حضور علمت و طلابی که برای بهره‌مندی از برکات معنوی ایشان به قم می‌آمدند، حوزه‌ی علمیه‌ای پویا و قدرتمند در این شهر شکل گرفت که به یکی از بزرگترین مراکز علمی و دینی شیعه در جهان تبدیل شد. 💠 متن کامل این گفتگو را از اینجا بخوانید👇🏻 🌐https://hawzahnews.com/xd8N2 @AFKAREHOWZAVI
رواق یازدهم استاد عالمی.docx
17.6K
🔆 گزارشی از یازدهمین رواق اهل قلم 🔸توصیه‌های قلمی سرکار خانم سمیه عالمی، نویسنده و مدرس داستان در برنامه «رواق اهل قلم» 📌این برنامه به همت رسانه‌ی رحا مدیا و هر هفته(شنبه‌ها) به صورت مجازی برگزار می شود. ✍️سیده ناهید موسوی @howzavian
انواع جنگ روانی این روزها اسرائیل به کمک رسانه های همسو، در کنار جنگ نظامی، جنگ روانی شدیدی علیه جبهه مقاومت به راه انداخته است. گاهی خیلی از افراد به سبب عدم آگاهی لازم ناخواسته به ابزار جنگ روانی دشمن تبدیل شده و به آن کمک می کنند. جنگ روانی، مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که با هدف تاثیرگذاری بر باورها، نگرش‌ها و رفتار افراد و گروه‌ها برای دستیابی به اهداف خاص انجام می‌شود. این جنگ، به جای استفاده از زور فیزیکی، از ابزارهای روانی و تبلیغاتی بهره می‌برد. انواع مختلفی از جنگ روانی وجود دارد که هر کدام با هدف و روش‌های خاص خود اجرا می‌شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع جنگ روانی می‌پردازیم: 1. جنگ روانی استراتژیک: هدف: تاثیرگذاری بر افکار عمومی یک ملت یا یک منطقه در درازمدت و ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی. روش‌ها: استفاده از رسانه‌های جمعی، آموزش، فرهنگ، و دین برای تغییر هویت ملی، ارزش‌ها و باورهای مردم. 2. جنگ روانی عملیاتی: هدف: تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت دشمن یا متحدان بالقوه در یک بحران یا درگیری خاص. روش‌ها: انتشار اطلاعات گمراه‌کننده، شایعات، و تهدیدات برای ایجاد تردید، ترس و بی‌اعتمادی در بین دشمن. 3. جنگ روانی تاکتیکی: هدف: تاثیرگذاری بر نیروهای نظامی دشمن در میدان جنگ برای کاهش روحیه جنگندگی، ایجاد اختلافات داخلی و تسریع در تسلیم شدن. روش‌ها: استفاده از بلندگوها، پخش اعلامیه، و عملیات روانی فرد به فرد برای ایجاد وحشت و ناامیدی در بین دشمن. 4. جنگ روانی اطلاعاتی: هدف: کنترل جریان اطلاعات و ایجاد تصویری نادرست از واقعیت برای فریب دادن دشمن. روش‌ها: انتشار اخبار جعلی، سانسور اطلاعات، و ایجاد شایعات برای گمراه کردن دشمن. 5. جنگ روانی سایبری: هدف: نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای، سرقت اطلاعات، و ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی دشمن. روش‌ها: حملات سایبری، انتشار ویروس‌ها، و مهندسی اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه. 6. جنگ روانی فرهنگی: هدف: تضعیف هویت فرهنگی یک ملت و جایگزینی آن با فرهنگ غالب. روش‌ها: ترویج سبک زندگی، ارزش‌ها و باورهای بیگانه، سرکوب فرهنگ بومی و ایجاد شکاف نسلی. 7. جنگ روانی اقتصادی: هدف: تضعیف اقتصاد یک کشور و ایجاد وابستگی اقتصادی به دشمن. روش‌ها: تحریم‌های اقتصادی، جنگ ارزی، و دستکاری در بازارهای مالی. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan
💠سگ دروغ‌گو ✍🏼امیر خندان چند وقت پیش در پارکی نشسته بودم. مرد میان‌سالی که صورتش عین کف دست بی‌مو بود داشت با تلفن بلندبلند صحبت می‌کرد. وسط حرف‌هایش گفت: «من تهران هستم! بعداً می‌آیم و می‌بینمت!» نمی‌دانم چرا هر کس می‌خواهد دروغ بگوید که در شهر خودش نیست می‌گوید در تهران است! چنددقیقه‌ای دیگر حرف‌هایش طول کشید. بین حرف زدن ناگهان صدایش بلندتر شد و گفت: نه بابا...عین سگ دروغ می‌گوید! واقعاً مانده‌ام چه گناهی بر گردن این موجود است که باید بار گناه دروغ‌گویی بشر را بر دوش بکشد؟ مگر گناهی بر گردن سگ است که باید همه دروغ‌های خود را به گردن سگ بی‌اندازیم؟ مگر سگ‌ها هم دروغ می‌گویند؟ سگ‌ها به ما دروغ می‌گویند یا به سگ‌های دیگر؟ به ما چگونه دروغ می‌گویند؟ اگر به خودشان دروغ می‌گویند ما چگونه می‌فهمیم؟ برفرض این‌که دروغ بگویند، مثلاً چه می‌گویند؟ شاید سگی به سگ دیگری بگوید من امروز چندتکه گوشت از مغازه‌ی قصابی خورده‌ام. دیگری هم شاید بگوید من مرغ همسایه‌ی صاحبم را نوش جان کرده‌ام. فکر نمی‌کنم به ذهن سگ هم برسد که در شهر خودش باشد و به سگ دیگری بگوید در شهر دیگری است! بیچاره حیوانات...! هر چه که از کوتاهی‌های انسان است را به آن‌ها نسبت می‌دهیم. دروغ‌گویی را به سگ، چندرنگی را به بوقلمون، بی‌حیایی را به خوک و... . مثلاً مروج بی‌حیایی خوک صفت‌تر است و یا خوک؟ انسان چندرنگ بدتر است و یا بوقلمون؟ چندی پیش فکر می‌کردم «اولَئِک کالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» (اعراف/179) یعنی چه؟ مصداقش چه کسانی هستند؟ فارغ از این‌که باید به تفاسیر رجوع کرد، یاد همین رفتارهای از حیوان پست‌تر افتادم که به حیوانات نسبت می‌دهیم. انسان بار گناه خودش را هم نمی‌خواهد به دوش بگیرد. می‌خواهد بگوید این من نیستم که دروغ می‌گویم، بی‌حیا می‌شوم و... . دوست داشتم زبان حیوانات را بلد بودم تا از یک سگ چند سؤال بپرسم. این‌که آدمی دروغ‌گو، دروغ‌گویی دیگری را به تو نسبت می‌دهد چه حسی داری؟ تصوری از دروغ داری؟ اصلاً خدا به تو توان دروغ‌گویی داده است؟ مثلاً وقتی به صاحب خودت وفاداری نشان می‌دهی، در این وفاداری، دروغ‌گویی هم راه دارد؟ تا حالا به فرزندانت دروغ یاد داده‌ای؟ مثلاً وقتی در خانه هستی، به فرزندت گفته‌ای که به دیگران بگوید پدرم یا مادرم در منزل نیست؟ یعنی یک پدرسگ دروغ‌گو، دروغ‌گویی را می‌تواند به فرزندش آموزش بدهد یا نه؟ بیچاره سگ‌ها. یاد سگ اصحاب کهف افتادم. موجودی که سعدی در موردش گفته‌ است «پی نیکان گرفت و مردم شد». چرا باید یک سگ دروغ بگوید؟ مثلاً یک سگ برای یک معامله‌ی میلیونی و یا فروختن ماشین و خانه‌اش دروغ هم می‌گوید؟ سگ‌ها هم فضای مجازی دارند؟ آن‌ها هم در فضای مجازی دروغ می‌گویند؟ اگر روزی سگ‌ها با گوشی هوشمند هم کار کنند می‌توانند مثل بشر دو پا دروغ بگویند؟ آیا سگ‌ها هم بازار معامله دارند که در آن دروغ بگویند؟ مثلاً سگی بخواهد قلاده‌ی خود را بفروشد؛ در بازار قلاده فروش‌ها بگوید این قلاده‌ی من از طلاست، درحالی‌که جنس قلاده از نقره هم نباشد! باید ماده‌سگ پیری پیدا کنم تا از او بپرسم سگ‌های نر در ازدواج کردن هم دروغ می‌گویند؟ البته اگر بتوانم زبان حیوانات را یاد بگیرم! مدتی است که کانال مشاوره‌ی ازدواج یکی از دوستان را دنبال می‌کنم. نکاتی در مورد ازدواج و آشنایی‌ها و جلسات خواستگاری می‌نویسد. گاهی از مشکلات و خاطرات و مخاطرات هم مطالبی را در کانال می‌گذارد. گاهی برخی از دروغ‌های عجیب از طرفین در جلسات خواستگاری را تعریف می‌کند. مردم به آن می‌گویند دروغ شاخ‌دار! نمی‌دانم دروغ بی شاخ چگونه است که این دروغ‌ها را می‌گوییم شاخ‌دار! دوست دارم اولین کسی که گفت فلانی مثل سگ دروغ می‌گوید را پیدا کنم و چند سؤالی از او بپرسم. مثلاً بپرسم با این تعبیر می‌خواستی بگویی که دروغ بد است یا سگ یا هردو؟ با این جمله می‌خواستی در فرد دروغ‌گو احساس تنفر از دروغ ایجاد کنی یا این‌که بار دروغ را از دوش او برداری؟ برخی می‌گویند این مثل ایرانی نیست. در مورد معنای این مثل هم می‌گویند وقتی یک فرد تمام تلاش خود را برای دروغ‌گویی بکار بگیرد، این مثل بکار می‌رود. در این صورت هم باز آنچه در بالا گفتم تااندازه‌ای صادق است. کدام سگ هست که روز و شب در فکر دروغ گفتن باشد و تمام تلاشش را برای دروغ گفتن بکار بگیرد؟ کدام سگی برای توجیه دروغ خود تمام سعی و تلاشش را می‌کند تا دروغی بگوید که دروغ اول خودش را توجیه بدتر از گناه کند؟ مگر سعی سگ در دروغ‌گویی، به‌پای دروغ‌گویی امثال اسرائیل و آمریکا با شعار دموکراسی می‌رسد؟ هدف و سعی و تلاش یک سگ برای رسیدن به هدفش و بکار بستن دروغ، به جامعه‌ی جهانی هم کشیده می‌شود؟ به فضای رسانه‌های جهان چه؟ دروغ‌گوتر از سگ، انسان دروغ‌گو است. از سگ پست‌تر، بشری است که می‌تواند «و از ملک افزون‌تر» شود و به «منزل کبریا» اندیشه کند؛ ولی راه کجی را طی می‌کند.
🔹️السلام عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ المَعصومة اشْفَعِی لَنَا فِی الْجَنَّه جز تو گلی را بدون خار ندیدم بعد تو در شهر قم بهار ندیدم شب شد و من تا سحر گریستم از غم بعد تو در سینه‌ای قرار ندیدم گوشه‌ی تاری برای گریه ندارم کنج حریم تو را که تار ندیدم سقف عزاخانه‌ی تو ریخت و آنجا هیچ به جز خیلِ سوگوار ندیدم هیچ به غیر از فرشتگان خدا را زائر این مدفن و مزار ندیدم قلب زمین سوگوار کیست به جز تو بی تو ثباتی در این مدار ندیدم تا گل سرخ محمدی بشکوفد سخت‌تر از دردِ انتظار ندیدم تا در میخانه‌ات گشوده به مستان هیچ به جز مردم‌ِ خمار ندیدم دست من و دامنت در این شب غربت غیر تو عشق و به جز تو یار ندیدم @shaeranehowzavi