eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
184 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 تنوع تعبیر در نوشتن ✍️ سعید احمدی از رموز نویسندگی این است که برای نوشتن یک معنا، همیشه از یک واژه استفاده نکنیم. سیب یکی از میوه‌ها است. وقتی داریم درباره‌ِ سیب می‌نویسیم آیا لازم است همیشه نام سیب را تکرار کنیم؟ یک سطر گذشت و سه‌تا سیب در آن بود؛ پس هنگامی که می‌خواهیم از این میوه‌ی هفت‌سینی بگوییم می‌توانیم عبارت‌های گوناگونی را سر جای آن نام بگذاریم؛ مثل نماد سلامت، بی‌کار کننده‌ی پزشکان یا میوه‌ی هبوط (به قولی). گاهی نیز عبارت‌هایی به تناسب جمله و حال‌وهوای متن می‌شود یافت و برای آن به‌کار برد. حال که سخن از نوزادان درخت شد، از گلابی هم بگوییم که به آن شاه‌میوه، تحفه‌ی نطنز و آمرود هم می‌گویند. کسی که درباره‌ی اصفهان می‌نویسد، چقدر هنر دارد که چند واژه و عبارت جورواجور از آستین خود بیرون بریزد روی صفحه؟ نوشتن درباره کاشان، تهران، خوزستان، بغداد، مکه و دیگر شهرها و مکان‌ها چطور؟ آیا مکه همیشه مکه است که بگوییم رسول خدا در مکه به دنیا آمد، در مکه بزرگ شد و در مکه به پیامبری رسید؟ اشخاص، افراد، اخلاق و صفات چطور؟ حیوانات، اندام‌ها، شغل‌ها، اشیاء و حوادث اگرچه نام صریح و رایجی دارند، از ویژگی‌های برخوردارند که بیان آن‌ها لطف دیگری به نوشته‌ها و کلام ما می‌بخشد. آیا ما همیشه غذا می‌خوریم یا جای چنین معنایی می‌شود عبارت‌هایی را کاشت که بوی تری و تازگی بدهند و بر لطافت و حلاوت بیان بیفزایند؟ شیر یک حیوان است و مردم به آن سلطان جنگل نیز می‌گویند. آیا نمی‌شود به او گربه‌سان اعظم هم گفت؟ چند واژه و عبارت متفاوت اما هم‌معنا برای کلاغ هست؟ اکنون که تب جنگ اسرائیل داغ است و متون بسیاری در این‌باره می‌نویسیم و می‌نویسند، چند روزنامه‌نگار وجود دارد که در یک یادداشت، فقط یک بار، این نام را ببرد و در دیگر جملات «رژیم غاصب، فلسطین اشغالی، خانه‌ی عنکبوت، کشور جعلی، غده‌ی سرطانی، سردسته‌ی کودک‌کش‌ها، قاتل بالفطره، خون‌آشام مدیترانه» و همانند آن‌ها را جایگزین کند؟ 🆔 @howzavian_isfahan
. آیت الله میرباقری است امان از حزب‌بازی و وطن‌فروشانی امثال روزنامه هم‌میهن که به هر دری می‌زنند تا حزب‌الله را جنگ‌طلب و عناصر خشونت در افکار عمومی جا بزنند. 🆔 @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گرای ترور از داخل 📌اگر خبرنگاری از روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات، آدرس منزل آیت الله میرباقری را برای ترورش به اسرائیلی‌ها داد، تعجب نکنید. ▪️فـردی که سال‌هاست فراتر از روش‌هایِ مرسوم روی منبر، به تبیینِ روش‌هایِ نفوذ بنیادهای فکری غرب و نقدِ این تفکر می‌پردازد و بدونِ جنجال و حاشیه «تقابل جبههٔ کفر و جبههٔ حق» رو برای مخاطب صریح، صمیمی، مستند و مستدل تفهیم می‌کند. حالا روزنامهٔ هم‌میهن نسبت به حضور ایشان در برنامهٔ جریان با این تیتر واکنش نشان داده است که «تئوریسینِ جنگ»!! 🔻این روزها، منشأ القای خشونت که بسیار هم خانگی ست، راحت‌تر برملا می‌شود. ▫️در شرایطی که حیاتی‌ترین تقابلِ تاریخ بین جبههٔ حق و باطل در حال اتفاق افتادن می‌باشد و منطقه به واسطهٔ آتش‌افروزی‌هایِ غرب و رژیم صهیونی و کُشتار بیش از ۴۰ هزار انسان ملتهب گردیده و جبههٔ کفر با تمامِ توان برای تقابل با «حق» به میدان آمده تبیینِ اساس و دلایلِ تقابلِ جبههٔ کفر و حق بیشتر از هر‌زمانِ دیگه‌ای لازم است؛ اما روزنامهٔ هم‌میهن بجایِ تحسین مواضع آیت‌الله میرباقری بعنوان «یک تئوریسینِ اندیشهٔ محـورِ مقاومت» به تخریبِ این شخصیت با چنین تیترِ مغرضانه‌ای پرداخته است. 🔻بخش کوتاه از گفتگوی اولِ آیت‌الله میرباقری در برنامهٔ جریان را تماشا کنید. 🎙صوت جلسه اول 🎙صوت جلسه دوم (رحامدیا) 🆔 @howzavian 🆔 @rahamedia
چوب دستی یا رمی جمره 🔸از دیروز رمی جمره ابوابراهیم مهمترین خبر دنیا شده است. چوب دستی که در آخرین لحظات عمر با برکت و مجاهدانه خود در میدان نبرد و مجاهدت به سمت ریز پرنده اسرائیلی توسط این ابر قهرمان پرتاب شد، در حکم رمی جمره ی ابراهیم خلیل بود. 🔹رمی جمره ای که تا این زمان، نماد مبارزه و نفرت مسلمین جهان از شیطان و نمادهای شیطانی شد و همه ساله در موسم حج انجام میگیرد. ♦دیروز ابراهیم با سنگ ریزه به سراغ شیطان رفت و امروز ابوابراهیم با چوب دستی. 🔸شک نداریم که این حرکت آغازی دوباره برای فرزندان ابراهیم در محور مقاومت است تا برای نابودی رژیم حرام زاده صهیون تا پای جان مجاهدت کنند. این چوب دستی عصای موسایی خواهد شد در دستان فرزندان یحیی برای نابودی شیطان. 🔸شهید سنوار ایستاده شهید شد و تا آخرین نفس از مبارزه و جهاد دست برنداشت. باشد که ماهم به وظیفه شرعی خود در ضربه زدن به اسرائیل تا پای جان بایستیم و هرگز تسلیم نشویم. به امید نابودی رژیم منحوس و برافراشته شدن پرچم اسلام در عالم. ✍ مُحَمَّدْ جَواد طَهْمٰاسِبٖی @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای دیو پلید، با توام ای خونخوار ای کشتی‌ طوفان زده‌ی بی‌مقدار آزادی قدسِ مابه حق، نزدیک است با خون خودش نوشت،یحیی سنوار. (سایه) @shaeranehowzavi
میرباقری؛ تئوریسین جنگ یا مبتکر راهبردی مقاومت؟ ✍️سجاد انجم‌شعاع وقتی به خط تخریبی اصلاحات علیه نگاه می‌کنیم، مسأله فقط یک تقابل فکری یا اختلاف سیاسی نیست؛ بلکه این، نبرد عمیق‌تری است میان گفتمان عزت‌محور مقاومت و گفتمان سرسپردگی به نظم جهانی لیبرال. برخی، با همه شعارهایشان، خود در واقع مأموران تثبیت نظم سلطه هستند که هرگونه ندای استقلال و مقاومت را مزاحم منافع اربابانشان می‌دانند. توهین به میرباقری نه از سر جهل، بلکه تلاشی هوشمندانه برای خلع سلاح معنوی ملت است. و آن‌ها می‌دانند که شکست گفتمان انقلابی مقاومت، تنها در میدان جنگ نیست؛ بلکه در تسخیر ذهن‌هاست. این پروژه، بخشی از یک طراحی کلان در جغرافیای سیاسی جهان اسلام است؛ جریانی که با نئولیبرالیسم داخلی آمیخته شده، تلاش دارد تا جبهه مقاومت را از درون فرسوده کند. روزنامه‌هایی چون ، نماینده تفکری هستند که مفهوم "پیشرفت" را نه در تحقق آرمان‌های بومی و مقاومتی، بلکه در هضم شدن در ساختارهای استعماری جهانی می‌بیند. و این همان خودفریبی‌ای است که به قیمت فروپاشی هویت ملی و دینی تمام خواهد شد. این جریانات، مأموران پروژه اند که می‌خواهند جامعه را به سوی پذیرش منطق سلطه‌گری جهانی سوق دهند. حمله به شخصیت‌های مقاوم، نه برای حذف یک فرد، بلکه برای تخریب بنیان‌های فکری و عقیدتی مقاومتی است که سد راه منافع غربی‌ها شده است. این جماعت، با نقاب مدرنیته و شعارهای توخالی، در واقع حاملان گفتمانی‌اند که عمیقاً در خدمت جهانی‌سازیِ نابرابری و تسلیم فرهنگی است. هدفشان نه فقط تخریب یک چهره، بلکه ایجاد گسست در روح مقاومت ملت است. آنان به‌دنبال آن‌اند که مقاومت را در اذهان عمومی به‌عنوان عنصر خشونت‌طلب و جنگ‌افروز معرفی کنند، در حالی‌که خود بزرگ‌ترین مدافعان جنگ نرم سلطه‌گران غربی‌اند. که گویی سرسپردگان شومِ سازش با دشمنان این خاک‌اند، در توهین به و معماران مقاومت، درصدد تخریب سنگرهای عزت ملی‌اند. اما تاریخ به یاد خواهد داشت که این سست‌عنصران در برابر طوفان اراده ملت، جز خس و خاشاک نیستند. @HOWZAVIAN_kerman
♦️ مکتب و میدان مقاومت 🔹 سلاح شهدایی همچون یحیی سنوار امتداد قلم علمایی همچون آیت الله میرباقری است که در میدان معرکه از اسلام و مسلمین دفاع می‌کند. 🔸 تخریب‌گران علمای مکتب اسلام در داخل چه بدانند و چه ندانند با قاتلان سفاک و صهیونیست شهید سنوار هم داستان و هم عاقبت هستند. ✍️ حسین کاوه @HOWZAVIAN
🔴 فنون مهدی نصیری ✍️علی اسفندیار سال‌های اول طلبگی که از نوشته‌های نصیری در کیهان و مجله نیستان و ... می‌خواندم، او را الگوی «فنون بلاغت» دیدم. قلم می‌چرخاند و از اسلام ناب دفاع می‌کرد، روان و گویا از مهدویت می‌گفت و در برابر انحراف و کژی می‌نوشت. اینجا کاری به کند و تند رفتن وی ندارم که باید از سوی اندیشمندان و تحلیلگران برای نسل آینده انقلاب به ویژه در حوزه تربیت رسانه‌ای جوانان، شفاف‌سازی و گره‌گشایی شود. این روزها از نظر طهارت زبانی از مهدی نصیری دهه هفتاد خبری نیست، خبری از پویایی و استقلال فکرش‌اش... نصیریِ اکنون، برایم مجموعه‎ای است از «فنون بلاهت». @howzavian_tehran
📌تازه‌ترین یادداشت‌ها و مواضع 🔆 فعالیت نویسندگان حوزوی در تحریریه تحلیلی رحا مدیا ............................................. قدرت ایمان در مواجهه با چالش‌های تاریخی دکتر دانیال بصیر به‌جای تسلیم شدن در برابر چالش‌ها و احساسات منفی، باید به یاد داشته باشیم که لحظه‌های بحرانی نه‌تنها آزمونی برای ایمان ما هستند بلکه فرصتی برای رشد و پیشرفت شخصی و جمعی نیز به‌شمار می‌روند. با ایستادگی و تقویت ایمان خود، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و نه‌تنها به نفع خود بلکه به نفع جامعه‌ای که به آن تعلق داریم، قدم برداریم. https://rahamedia.net/?p=5805 ************ نقدی بر گفتمان رادیکال و شتاب‌زده سجاد انجم‌شعاع، محمدعرفان‌ خانی گفتمان شتاب‌زده، که معمولاً بر پایه قرائت‌های سطحی و غیرعلمی از مفاهیم دینی و انقلابی بنا می‌شود، به‌طرز آشکاری از استراتژی‌های «کلان‌نگر» و «مدبرانه» فاصله می‌گیرد. این جریان، با تأکید غیرعقلانی بر ضرورت «سرعت و فوریت» در تصمیم‌گیری‌ها، اصول بنیادین حکمرانی و دیپلماسی را قربانی مصلحت‌های آنی می‌کند. https://rahamedia.net/?p=5762 ************ فاشیسم یهودی؛ برده‌داری پنهان سپهر کامیاب در تفاوت میان ادیان توحیدی، بالاتفاق همگان به تبلیغی بودن اسلام و مسیحیت و موروثی بودن یهودیت و ضد تبلیغ بودن آن اذعان دارند. اما سؤال اینجاست که اگر یهودیت برای حقانیت خود، تبلیغ نمی‌کند و نژادش را نژادی برتر می‌داند، چرا نظام جهانی هم‌نوای با منافع او در حرکت است؟ https://rahamedia.net/?p=5782 ************ قدرت‌‌نمایی حزب‌الله لبنان بعد از شهادت سید مقاومت محمد ملک‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه CNN ضمن مروری بر ترورهای پیشین رژیم صهیونیستی که به شهادت فرماندهان بزرگ مقاومت مثل، سردار سلیمانی، عماد مغنیه، شیخ احمد یاسین و… منجر شده‌اند، اعتراف می‌کند: «این ترورها نه‌تنها باعث تضعیف مقاومت نشده بلکه باعث قدرتمندتر شدن آن نیز شده‌است.» https://rahamedia.net/?p=5779 ************ مهدی نصیری محصول چیست؟ حجت الاسلام مرتضی روحانی، دکتری فلسفه دین راستش نوشتن این متن، تحلیل شخصیت مهدی نصیری و عاقبت او نیست؛ بلکه تذکری به خودمان است که بدانیم در جهان دینداری معادلات خدا خیلی پیچیده‌تر از چیزی است که ما گمان می‌کنیم توهین کردن به بزرگان دین و پیشوایان جهاد و شهادت رگ غیرت خدا را می‌جنباند، خدا غیور است اجازه توهین به اولیائش و مجاهدینش را نمی‌دهد. https://rahamedia.net/?p=5774 ************ فقه مقاومت و تبیین دکترین هسته‌ای گفتگو با عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دکتر ایزدهی گفت: چطور شد به‌محض اینکه انقلاب کردیم همه بر ما شوریدند؟ ما با کسی جنگ کردیم؟ منفعت کسی را تهدید کردیم؟ نه. ما شعار دادیم. یک شعاری دادیم که شعار توحیدی و الهی است. آن منطق امام(ره) در مردم‌سالاری دینی و در معنویت و مردم این نظام را حفظ کردند و باقی ماند. استمرار و استقرار آن، موجب شد که آنها همچنان برآشوبند. https://rahamedia.net/?p=5802 ************ یک نکته درباره ورزش قهرمانی زنان زهرا راد زیست انسان مؤمن انقلابی در جهان مدرن، اقتضائاتی دارد که به‌دلایل متعدد بروزات جهانی در عرصه‌های نمادین قدرت برایش ضروری است. حضور زنان در میادین ورزشی سیاست کلان جمهوری اسلامی است که توسط رهبری معظم به‌عنوان فقیه سیاست‌گذار به‌عنوان وجه اجتماعی _تمدنی زن انقلاب اسلامی برای جهانیان الگوپردازی می‌شود. https://rahamedia.net/?p=5795 ************ کینه چهل‌ساله! علی رشیدی، فعال رسانه‌ای روزنامه هم‌میهن فارغ از چنگ‌زنی بر صورت رهبران فکریِ انقلابی، در تکاپوی این است که قشر روحانیت را نیز در برابر هم قرار دهد. بدین معنا که مصاحبه با «روحانیت توئیتریسمِ اصلاح‌طلب» را در مقابل گفتمان آیت‌الله میرباقری قرار دهد تا به مخاطب بفهماند که نگاه به اسلام، زیستی اومانیسمی، تن‌پرور و استکبارزده است نه نگاهی آرمان‌گرا، تحول‌خواه و مقاوم.‌ https://rahamedia.net/?p=5790 @howzavian
📌 منطق بنیادین «نظریه مقاومت» ۱ از ۳ ✍️سیدمهدی موسوی 🔹نظریه مقاومت، یکی از اصول جاودان نظام اندیشه اسلامی و از محورهای مهم مکتب فکری انقلاب اسلامی و نظام فکری امام خمینی (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (دامت برکاته) است و در نسبت با کل اندیشه‌ی ایشان باید فهم وتفسیر شود. 🔸در منطق قرآن و روایات و دستگاه اجتهادی امام و رهبری، جوهره انسان، فطرت کمال‌جویی تنفر از نقص است و همین اساس انسانیت و بنیان رستگاری است. همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی آمده‌اند تا گوهره وجودی انسان راکه فطرت کمال‌مطلق‌خواه است شکوفا سازند و زمینه تحقق کلمه «توحید» را فراهم کنند؛ چرا که توحید مصداق تام و اتم فطرت کمال‌خواهی و تنفر از نقص است. «توحید نفی عبودیت غیر خداست» و این جز از طریق «قیام لله» و «مجاهدت فی سبیل‌الله» در همه شئون حیات بشر ممکن نشود. 🔹«قیام لله» برای شکوفایی فطرت الهی همه‌ی انسان‌ها و تحقق توحید و عدالت بر جهان، پایه‌ای‌ترین مبنای «مقاومت» است. مقاومت و ایستادگی در برابر هر سختی و دشمنی، در برابر هرگونه ظلم و پلشتی، تنفر علمی و عملی از هر نقص و محدودیتی است. براین اساس «مقاومت» مقتضای فطرت همه‌ی انسان‌هاست و از ح‍ُسن ذاتی برخوردار است و عقل همگان به حُسن و ضرورت آن معترف است و هیچ انسان منصفی با آن مخالفت ندارد بلکه آن را «حق» بشریت می‌شمارد و همگان را «مسئول» اقامه آن می‌داند. 🔹همچنین «مقاومت» و «جهاد» از جمله احکام الهی همه‌ی ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی است و خداوند متعال آن را از همگان خواسته است و حکم الهی بر همه‌ی انسان‌ها اعم از مذهبی و غیر مذهبی مستقر شده است. از این‌رو، «مقاومت» یک «مسئولیت اجتماعی» همگانی است و اختصاصی به به هیچ فرد و گروه مذهبی و غیر مذهبی ندارد. و هر کس به اندازه توان و قدرتی که توانسته کسب کند می‌بایست اقدام کند خداوند می‌فرماید: «خداوند هیچ کس را، جز به اندازه توانایی‌اش، تکلیف نمی‏کند.» 🔸 بنابراین اصل «مقاومت» و «دفاع از حقوق خود» و جهاد علیه ظالمان و قاصبان حقوق افراد و ملتها، یک اصل عقلانی و منطقی و جهانی است و اختصاص به هیچ گروه و مذهبی ندارد و هر کس باید به اندازه مقدورات فکری، جسمی و اجتماعی خود، برای آن قدرت لازم را به دست بیاورد و به رسالت انسانی، عقلی و الهی خود عمل کند. 🔹 هر کس که با این مبنا، اقدامی انجام دهد او مجاهد است و عمل او نزد خداوند متعال محفوظ است و براساس نوع اعتقادات و سبک زندگیش به او پاداش می‌دهد که ما از میزان و نحوه‌ی آن مطلع نیستیم و باید آن را به خداوند متعال بسپاریم. اما تعظیم، تجلیل و تکریم از چنین مجاهدانی در این دنیا، بحسب زحمات و مجاهدت‌های که داشته است وظیفه‌ی همه انسانها و دولت‌هاست وتعیین کننده خطمشئ مسیر تکاملی بشریت و نشان دهنده‌ی الگوها و اسوه‌های نسل‌های آینده است. 🔸 علاوه بر این براساس فقه شیعه، هر انسانی که برای حمایت از جامعه‌ی اسلامی و دفاع از معارف توحیدی و اعتلای کلمةالله با دشمنان بجنگد و در این راه کشته شود و یا در صحنه نبرد، انسان بی‌گناهی کشته شود، «شهید» محسوب و احکام فقهی شهید براو جاری می‌شود و دولت اسلامی موظف با تکریم و تعظیم او بازماندگان اوست. اما درباره اجر اخروی و جایگاه معنوی همه‌ی شهدا در قیامت هیچ گونه اظهار نظری نمی‌توان داشت وآن اختصاص به خداوند متعال و معصومین «علیهم‌السلام» دارد و ورود به این گونه مباحثات، خروج از بحث علمی و الهیاتی و افتادن در دام مغالطات و فرقه‌گرایی های خطرناک است. 🔹 براساس منطق قرآنی و مکتب فکری انقلاب اسلامی آنچه مهم است اجماع جهانی مستضعفان عالم از هر مذهبی بر پایه فطرت علیه ظلم و بی‌عدالتی است که موجبات رحمت الهی را فراهم می‌سازد. لذا وحدت اسلامی پیش شرط شکل گیری جبهه مقاومت است. نظریه‌پرداز بی‌بدیل و معمار بزرگ «مقاومت»، و رهبرجبهه مستضعفان، فیلسوف الهی، عارف ربانی و فقیه کم‌نظیر حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) در این‌باره می‌فرماید: «مستضعفین جهان، چه آنها که زیر سلطۀ امریکا وچه آنها که زیر سلطۀ سایر‏‎ ‎‏قدرتمندان هستند اگر بیدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قیام نکنند، سلطه های‏‎ ‎‏شیطانی رفع نخواهد شد. همه باید کوشش کنیم که وحدت بین مستضعفان درهر‏‎ ‎‏مسلک ومذهبی که باشند، تحقق پیدا کند که اگر خدای پیدا شود، این‏‎ ‎‏دو قطب مستکبر شرق و غرب مانند سرطان همه را به هلاکت خواهند رساند. ماعازم‏‎ ‎‏هستیم که تمام سلطه ها را نابود سازیم، وشما هم کوشش کنید که ملتها رابا حق همراه‏‎ ‎‏کنید و آنچه مهم است این است که شما درمذهب خود وما در مذهب خودمان اخلاص‏‎ ‎‏را حفظ وبه خدای تبارک وتعالی اعتماد داشته باشیم تا عنایت او شامل حال ما باشد و ما‏‎ ‎‏را از تحت این سلطه‌ها خارج سازد.»(صحیفه امام،ج۱۷،ص۴۲۹) @howzavian_lorestan
آیت الله مهدوی‌کنی علیه «سکولاریسم اخلاقی»حجت الاسلام ابراهیم شریفی نوشت: سلوک رفتاری آیت‌الله مهدوی‌کنی نوعی «نه گفتن به سکولاریسم اخلاقی» بود. از آنجایی که برخی از متدینین و روحانیون از ورود به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی پروا و اکراه دارند و نمود اخلاقی بودن را در سلوک فردی می‌دانند و مدیریت‌های کلان اجتماعی را دور از شأن روحانیت تلقی می‌کنند؛ امام راحل و شاگردان ایشان، خط بطلانی بر این باور کشیدند. ادامه مطلب در سایت «رحا مدیا»👇 https://rahamedia.net/?p=5833 @howzavian_westazarbaijan