eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
483 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روحانیت؛ اعتباری که باید ترمیم شود ✍️ محمدامین رضایی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 🔹به دلایل مختلف اعتبار اجتماعی روحانیت در جامعه ما به شدت خدشه دار شده، حاج آقای رئیسی اگر بتواند یک تغییر محسوس در جامعه ایجاد کند و یک رضایت نسبی رقم بخورد چون یک روحانی است و سلوک شخصی و حتی ادبیات گفتاری او عمیقا طلبگی است به طور ناخوادگاه اعتبار اجتماعی روحانیت هم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو روحانیون با هر فکر و سلیقه ای بیش از همه باید به این دولت کمک کنند. اگر این دولت به ریاست یک روحانی آن هم چنین وابسته به سنت حوزه شکست بخورد نه تنها نظام سیاسی که سازمان روحانیت نیز دچار یک آسیب جدی میشود. این یک فرصت تاریخی است. @HOWZAVIAN
. 💎 قم؛ شهر بهشت ✍️ صدیقه مدملی، عضو تحریریه مدادالفضلاء اندوه مچاله شده در دستانم را در ادراک نام تو به قنوت بر در آستان تو آورده‌ام همیشه... من در زلال این بیایان وحشتم در شرم قرار کریمانه‌ات به عبور می‌رسد هوس سفر نمیکنم هرگز... در همین حوالی که باشم رمزهای بی‌شمار می‌یابم در گشایش باران‌زده زمزمه آدمیان در جنون آیینه‌های ایوان سرشارِ از جلوه جاودانه‌ات سیب می‌چینم از سحرگاه‌های اجابت من هر روز در زیارت بهشت کرامت تو جان می‌گیرم و آنگاه در روشنای دوری به راه می‌آیم و همین‌جا به شکوفه‌ها به باران سلام می‌دهم و در سلامتی ستایشت غرق در خوشی و خویشم ... (س) @HOWZAVIAN
. 💎 سعدی؛ انتخاب برتر نشریه گاردین 💠 جای خالی پند و اندرز در جامعه امروزین به گفته مورخان، شیخ سعدی، اثر نغز و ماندگار بوستان را زمانی‌که در سفر بود سرود و هنگام بازگشت به شیراز آن را به بزرگان و دوستان عرضه کرد. در همان زمان بود که در وصف این کتاب فرمود: ز ششصد فزون بود پنجاه وپنج / که پُر دُر شد این نامبردار گنج از نظر بسیاری از کارشناسان، پند و اندرزها و آرزوهای سعدی در بوستان بیش از آثار دیگر او نمایان است، سعدی در بوستان توانست مدینه فاضله یا آرمان‌شهری را که همیشه در جستجوی آن بود، به خوبی در این کتاب به همگان عرضه کند. این کتاب به انتخاب نشریه گاردین جزو ۱۰۰ کتاب برتر تاریخ بشریت برگزیده شده است. به واقع کتاب بوستان سعدی شاعرانه‌ترین‌ مثنوی‌ اخلاقی‌ و عرفانی ادبیات فارسی است و نظیر آن هنوز تالیف نشده است. عشق در گفتمان سعدی از روی هوا و هوس نیست و یک امر معنوی و جدی است. عشق او از مخلوق آغاز می‌شود و سرانجام به خالق می‌رسد. شاید به‌همین‌دلیل است که سعدی در مواعظ غزلیات خود می‌گوید: «عشق را آغاز هست انجام نیست»! @HOWZAVIAN
📌ترس؛ مزاحم ایمان! 🖌 محمدجواد محمودی، عضو تحریریه مدادالفضلاء ترس، نتیجه عدم باور است... هر چه باور قوی‌تر باشد، جایی برای ترس، باقی نمی‌ماند. دقیقا مانند دختربچه‌ای که تا وقتی می‌داند، حضور دارد از چیزی نمی‌ترسد... ، همواره می‌دانند که ، حضور دارد، پس از هیچ چیز، نمی‌ترسند... أَلَا إِنَّ لَا عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ . سوره مبارکه یونس، آیه 62 پس باید حساب ترس‌هایم را داشته باشم! @HOWZAVIAN
✍️ صاد مقدم، عضو تحریریه مدادالفضلاء اما درست ‌پشت سر بابا، حاج آقا حمزه لو و حاج آقا اسدی که برای بدرقه خواهر زاده و دخترش اومده بودن ایستاده بودن. با یک خداحافظی تصنعی و رسمی که اصلا مال من نبود با بابا خداحافظی کردم. بابا آدم احساساتی هست، یک بار کربلا رفته، اما خاطره اش را تا حالا هزار بار برامون گفته، یعنی ما کلا آدمای خاطره بازی هستیم. به قول مادربزرگم همیشه میگه: بابا بزرگ فقط سه ماه سربازی رفته ولی اندازه ۳۰سال برامون ازش خاطره گفته. 🔗 متن کامل این روایت @HOWZAVIAN
💐 دنیای دعا با مراقبه‌های پایدار ✍️ الهه زارعی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 💕 دعا یعنی من از تمامی اسباب و عواملِ درونی و بیرونی خود قطع امید کرده و از خداوند می‌خواهم که با نیروی بزرگ و زوال ناپذیرش مرا یاری کند. 💕 دعا یعنی دعوت کردن خداوند به زندگی‌هایمان. درست در زمانی‌که دچار خشم، افسردگی، نا‌امیدی، خودخواهی، نگرانی، ترس‌، اندوه، خود کم بینی و خود بزرگ بینی‌ ، بی‌هویتی و ... شده‌ایم. 💕 مراقبه یعنی ارتباط دو طرفه بین بنده و خداوند. با مراقبه است که می‌توانیم با خداوند سخن بگوییم. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
✔️ 🌍 یکی از ارکان مهم یادداشت‌نویسی، داشتن اطلاعات لازم برای تحلیل یک رویداد و یا ایجاد یک دغدغه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، اگر از دامنه سوژه بی‌خبر باشیم مخاطبی را هم نمی‌توانیم همراه کنیم. 🔻گاهی، بخشی از یادداشت یا تیتر و متن روزنامه یا محتوای مورد علاقه خود را برش بزنید و در آرشیو روزانه نگهداری کنید تا سر فرصت بخوانید و یا درباره‌اش بنویسید؛ حتی می‌توانید از اطلاعات برش داده شده برای بخش تصاویرِ یادداشت‌های‌تان بهره بگیرید. 👇این راه برای برش اطلاعات شما خوب است: ساده ترین راه برای برش: برای استفاده از ابزار برش در ویندوز و صفحه دسکتاپ کافی است در ویندوز 10 یا ویندوز 11 دکمه‌های ترکیبی Windows + Shift + S را فشار دهید. نرم افزارهای حرفه‌ای برش هم وجود دارد که می توانید روی دستگاه تان نصب کنید؛ مثل نرم افزار «کراپ فیلم» و ... 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✂️ ‼️روزنامه همدلی و تلاش برای همدل‌کردن اصول‌‌نمایان شماره همدلیِ امروز با تصاویری از روحانی، ناطق، لاریجانی با طرح «گمانه‌زنی پیرامون فعالیت‌های احتمالی طردشدگان جناح اصول‌گرا» این تیتر را منتشر کرد: «اخراجی‌ها مشعولِ کارند؟» اما دو مسأله: گفتید این سه شخصیت پرسابقه نظام، مشغول کارند! اینها در طول عمر سیاسی‌شان که باید کار می کردند نکردند؛ حالا نه کارشان و نه نوع مشغولیت‌شان چندان اهمیتی ندارد. و نکته‌ای دیگر؛ از روزنامه همدلی، همین که برای آقایان لاریجانی و ناطق و روحانی از عبارت اخراجی‌ها از جبهه اصولگرایان استفاده کرده، باید قدردان بود! نزدیک بود بنویسد «فرار مغزها از جناح اصولگرا»!!! @HOWZAVIAN
📚کمک آموزشی نویسندگی 🔹سینما ✍️سیدجواد محمدزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء بلیط بگیرید و روی صندلی سینما بنشینید و هر دو هفته یک فیلم را ببینید. که لنین گفته: « سینما با ما، همه ارتش های دنیا بر علیه ما، سرانجام پیروز خواهیم شد.» سینما یعنی؛ حرکت و نویسنده تلاش می کند تا خوانندگان را به حرکت در آورد و راه ببرد. نوشتن؛ هنر نشاندن حروف کنار هم و چرخاندن آن در نگاه مخاطبان برای رساندن پیامی است و این هنر در سینما به کمک یک سری تصاویر متحرک و بازی بازیگران تبلور می کند. سوله های انباری کلمات را باید آتش زد و به خاکستر مبدل ساخت! اگر نتوانند حرکتی را بیافرینند و پیامی را به دستان انسان ها بیاویزند. سینما و دیدن فیلم به نویسنده مهارت انتقال پیام را خواهد آموخت و بازوان قلم زنی او را بر مدار کاغذ تقویت خواهد کرد. سکانس به سکانس، حرف به حرف، نگاه به نگاه، ایستادن، نشستن، مگس در هوا، سوت قطار، سرعت مترو، جانمایی کتابخانه، انگشتر در دست، همه برای مخاطب پیام دارد و طراحی شده است. نویسنده با نقش دادن به واژگان و جوان و پیر کردن جملات، دست و پا دادن به حروف و درآوردن اشک و خنداندن، یک فیلم با ژانر وحشت، درام، کمدی، اکشن را برای خوانندگان به نمایش می گذارد. اینکه روی پرده سینما فیلمی را مشاهده کنید که کارگردان و تهیه کننده و بازیگران آن پنج سال زحمت کشیدند تا بتوانند؛ فقط بیست دقیقه حرف بزنند و مخاطب را به غلیان بکشانند و این هنر سینمایی در تک تک سلولهای خفته نویسنده باید بجوشد و فوران کند. سینما رفتن و تماشای فیلم برای شدن یک کمک آموزشی نویسندگی است. @HOWZAVIAN
📌بی خیال منیت ✍️ زهرا نجاتی، عضو تحریریه مدادالفضلاء هنوزهم آتش می‌گیرم وقتی به هزار ویک اتفاق که کاش نمی افتاد فکر میکنم و هزار ویک اتفاقی که اگر می افتاد، الان شاید همه چیز طور دیگری بود. اما میدانی گاهی وقتها روح آدم خراشیده می‌شود بس که دنبال تغییر چیزی است که نباید باشد. چیزی که فراتر از اختیار، اراده عقل وتلاش اوستـ معلوم است که انسان نباید منفعل باشد. معلوم است که انسان باید تمام تلاشش را برای تحقق خیلی آرزوها بکند اما یک چیزهایی را هم نمی‌شود تغییر داد. وقتی تمام تلاشت را کرده ای اما همسرت بیش از این باب طبعت نمی‌شود، او را بپذیر همان طور که هست. وقتی در خانواده کسی هست که هربار یک ایرادش مثل میخی در چشمت فرو می‌رود و تو نمی توانی سطح برخورد با او را کم کنی یا او را تغییر دهی، پس بپذیرش. بیخیال منیتت بشو. اگر همه ی ما در این قضایا فقط به قدر نهی از منکر وامر به معروف خودمان را دخیل می‌کردیم و تلاش بی مورد برای تغییر شرایط نمی کردیم، شاید امروز کمتر از زندگی وامانده بودیم وامیدوارتر بودیم. شاید در آن صورت کمی کمتر ازخدا و خلق، توقع داشتیمــ.. هرچند بعضی حقایق خیلی تلخند و فقط با جرعه های زهرمانند صبر، باید فرویشان داد. حقیقتی تلخ مثل مرگ جانکاه عزیزانــ @HOWZAVIAN
📣 درباره مردی و نامردی ✍️ محمد ادریسی، دبیر تحریریه مدادالفضلاء هیچ‌کس دوست ندارد مردم او را باصفت نامردی بشناسند و هیچ پدر و مادری دوست ندارند که فرزندشان نامرد باشد و هیچ دختری هم نیست که حاضر شود در کنار یک نامرد زندگی خود را شروع و یا ادامه دهد. شاید خلاف مروت و مردانگی باشد اگر اسم بعضی‌ها را بیاوریم و بگوییم که بروید به خود واکسن و آمپول مردانگی تزریق کنید، ولیکن کلام امیر بیان را برای آنان خواندن عین مردانگی است که در خطبه ۲۷ نهج الابلاغه حضرت علی(ع)به جمعی می فرماید:«یا اشباه الرجال ولا رجال» ای مردان نامرد. مردانگی پیروزی غرور شما نیست بلکه آزمایشی برای پایداری شماست که در اصول، محکم و در متشابهات، نرمش داشته باشید و گاهی مردانگی به جرم‌پوشی است و نادیده گرفتن یک خطا و زمانی غذا و پناه دادن به یک گرسنه و فقیر و گاهی تلاشی برای درک دیگری است و گاهی چشم پوشیدن از یک منظره نافرم و ناپسند و ناشایست و گاهی به این است که رابطه‌ای ممنوع متوقف شود و یا ارتباط شکل بگیرد و مستحکم شود و اگر برخی روابط را قطع کنیم چه‌بسا گمراه شویم. مردانگی اولاً: دانش جامع، ثانیاً: پارسایی تام، ثالثاً: خویشتن‌داری کامل و رابعاً: احسان در اجرای تدابیر است. از دیدگاه زنان کسی که چند شرط را داشته باشد وی دارای مردانگی است: شرط اول: قدرت شخصیت، شرط دوم: حسن مدیریت، شرط سوم: توانایی جسمی، شرط چهارم: صلاحیت اخلاقی و شرط پنجم: تلاش برای تأمین مخارج زندگی ، شرط ششم: مقاوم در برابر وسوسه‌ها و شرط هفتم: ادب و احترام. بسیاری از مردم‌دوست دارند با توصیف مردانگی ستایش شوند و متون جاودانه از مردانگی حمایت می‌کند و اسلام محافظ فرهنگ مردانگی است و نیاز هست که آن رشد یابد و شکوفا شود و همچنین درخت آن شاخه بزند و رشد کند لذا نکته‌ها و پیشنهادهایی تقدیم می‌گردد: نکته اول: شناسایی وسایل پرورش مردانگی در روح و آنچه موجب تقویت صفات مردانگی می‌شود. نکته دوم: احیای مدل‌های بزرگ واقعیتی نه ابرقهرمانی‌های خالیوودی و هالیوودی و بالیوودی. نکته سوم: ترویج و ارائه زندگی‌نامه‌های مکتوب در بین جوانان و نوجوانان و حتی کودکان. نکته چهارم: خود را باکم ترین واسطه‌ها در معرض پیشنهادهای صحیح قرار دهیم. نکته پنجم: عادت به قبول مسئولیت‌ها و فرار نکردن از آن‌ها و فارغ داشتن خود برای تحمل مشکلات. نکته ششم: کسی که عمداً قول می‌دهد و به قول خود عمل نمی‌کند را از دایره مردانگی خارج کنیم. نکته هفتم: امتحان کردن همه‌چیز را از مردانگی ندانیم که این‌یک درک غلط است. نکته هشتم: نیازی نیست برای اثبات خود بر عقیده‌ای باطل اصرار بورزید. نکته نهم: تخلف‌های دیگران را نیازی نیست گردن بگیرید تا شمارا مرد خطاب کنند. نکته دهم: عقب‌نشینی از تصمیم‌های غلط و مواضع گرفته‌شده را عین مردانگی بدانید. نکته یازدهم: متقاعد کردن دیگران به اینکه شما مرد میدان هستید را کنار بگذارید. نکته دوازدهم: مردانگی این نیست که آنچه را که فکر می‌کنید بگویید بلکه مردانگی این است که هرچه می‌گویید را باور داشته باشید. @HOWZAVIAN
🌹کبوتر کبوتر پرستو پرستو ✍️ نجمه صالحی، عضو تحریریه مدادالفضلاء ... کودکی ما دهه شصتی‌ها با اتفاقات عجیب و غریب و گاه دلخراش مواجه بود، هیچ وقت روزی که خبر شهادت پسر خاله‌ام را شنیدم فراموش نمی‌کنم، یا خبر مجروحیت دایی یا عموجانم !! اصلا آن روزها کوچه، پس کوچه‌ای نبود که سر در خانه‌شان‌ پرچم سیاه یا پرچم ایران نباشد، البته حال و هوای این روزها هم دست کمی از آن ایام ندارد، خبرهای فوت اقوام دور و نزدیک، دوست و آشنا که داغ پشت داغ است؛ اما این کجا و آن کجا!! انگار شهدا کبوتر کبوتر، پرستو پرستو شده بودند و از آسمان سرفراز ایران کوچ می‌کردند و با رفتنشان سرافرازی را برای سرزمین‌شان به یادگار می‌گذاشتند. با همت و شور و شهادت و جانبازی‌شان قدرت،صلابت،استقامت و پایداری را به ایرانیان هدیه می‌دادند. 🔗 متن کامل را اینجا بخوانید @HOWZAVIAN
♿️ جستاری از روحانی پارالمپیکی ✍️ علی سرلک، کارشناس دینی کاروان پارالمپیک پارالمپیک توکیو را هم مثل پارالمپیک ریو در کنار کاروان ورزشی ایران بودم، این همراهی فرصت خوبی است برای کسی مثل بنده که اندوخته‌های معرفتی و مشاوره‌ای را به کار ببندد و گرهی از کار ورزشکاران عالی‌رتبه هم میهن بگشاید. در این جاها حقیقتاً همه چیز در اوج حساسیت و اهمیت مطرح است و در این شتاب سرسام‌آور حادثه‌ها و نگرانی‌ها به شوق‌ها و امیدها و ترس‌ها گاه ورزشکاری و حتی یک مربی اصطلاحاً خالی می‌کند به هم می‌ریزد و در یک به‌هم‌ریختگی ناخوانده قفل می‌کند و خود را می‌بازد و لازم است با او گفت‌وگو کرد. این اتفاقات هم ممکن است قبل از مسابقه رخ دهد و هم بعد از بازی به خصوص وقتی یک ورزشکار به هر دلیلی از رسیدن به مدال و سکو جا بماند. در این سفر ساعت‌های فراوانی به این کار می‌پرداختم البته کاروان‌مان بحمدالله دکتر روانشناس هم داشت منتها بعضی بچه‌ها به دلیل انس و شناخت و اعتماد گاهی ترجیح می‌دادند مطالبشان را با بنده در میان بگذارند. در کنار این کار مهم، اقامه نماز و سخنرانی و زیارت عاشورا و حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشا و تشویق ورزشکاران را هم انجام می‌دادم که معمولاً با اصرار خودشان انجام می‌گرفت. متاسفانه به دلیل تراکم برنامه‌ها شرمنده تعدادی از عزیزان ورزشکار شدم و نتوانستم زمان مسابقه همراهشان باشم. @HOWZAVIAN
🔹سواری‌گیری از زودباوران ✍️حسن طاهری، روزنامه نگار و دبیر تحریریه مدادالفضلاء دستگیری بیست امام زمان دروغین در مناطق قم، بازداشت دهها نفر مدعی وساطت با امام عصر درقم، انهدام گروه انحرافی مدعی ارتباط با امام زمان و چندین گروه ریز و درشت دیگر که با تلاش شبانه روزی نیروهای مخلص و پرتلاش امنیتی متلاشی شده و دستگیر شده اند. این آمار فقط نتیجه یک تحقیق علمی کوتاه، درباره مدعیان دروغین نوین، در ده سال گذشته تاکنون شهر قم است. این حجم انبوه از شیادان مدعی ارتباط با امام غایب از نظر، آن هم در شهری سرشار از کتابخانه و مدرسه و طلبه، از نگاه جامعه شناختی، واقعا معلول چیست؟ هر چند منافع شخصی، عقده های شخصیتی، شهرت طلبی، طمع به اموال، تصاحب جایگاه دیگران، بی هویتی، نبود اصل و نسب، سوء استفاده های غیر اخلاقی و جنسی و دیگر عوامل روانشناختی، نقش اساسی و بنیادینی، در ظهور این شیادان مدعی و پیدایش این معضل و بیماری اجتماعی دینی دارد، اما بدون شک اصلی ترین عامل رونق بازار شیادی و سوداگری این مدعیان دروغین، ساده لوحی زودباوران و تعطیلی عقل و علم و مطالعه، در سطح جامعه متدینین و باورمندان یک جامعه است. نکته ای که طلاب و دانشجویان، باید به شدت و با عزمی دوچندان، در رفع این بیماری بکوشند. تنها آنتی بادی سرطانِ بلاهت و نسخه درمانِ بیماری زودباوری و راه فریب نخوردن، روحیه تتبع و تحقیق و مطالعات فراگیر، خصوصا در حوزه جامعه شناسی و تاریخ است. هرچند نباید فراموش کرد که نبض حیاتیِ تحقیق؛ شک و تشکیکی است که مقدمه یقین باشد. دوست باکیاست و فرهیخته ای همیشه این شعر را با تبسّمی تلخ، زمزمه می کند: تا نباشد سواری دِه کِی بیابی سوارکاری؟ @HOWZAVIAN
برای هنوز فرصت دارید 💠 جشنواره بین المللی فارابی 🔍 تا 10 آبان 1400 فرصت دارید اطلاعات تکمیلی را در رسانه‌ی_نخبگان بخوانید https://eitaa.com/najmnews/167 @HOWZAVIAN
🔴 واردات واکسن و عضویت در سازمان شانگهای پایانی بر شرطی‌سازی کشور ✍️ مجتبی عباسی 🔸برخلاف ترک فعل و بی عملی دولت سابق در مقابل فشارهای غرب، سیاست دولت آقای رئیسی فعالانه و در جهت لغو تحریم‌ها است. 🔸پذیرفته شدن ایران به عنوان عضو رسمی و کامل سازمان همکاری شانگهای بعد از واردات بی سابقه واکسن در کمتر از دو ماه، فارغ از دستاوردهای فراوان آن نوعی خنثی سازی القائات چندین ساله جریان غربگرا برای پیشبرد پروژه هضم جمهوری اسلامی در نظم غربی با هدف هَدم انقلاب و مهر پایان سیاسی کاری و شرطی سازی وضعیت کشور از صد روز به تحریم‌ها و FATF بود و مصداق این بیت شعر از حافظ است که فرمود: مريد پير مغانم‌ ز من‌ مرنج‌ ای‌ شيخ چرا كه‌ وعده‌ تو كردیّ و او بجا آورد 🔸برخلاف ترک فعل و بی عملی دولت سابق در مقابل فشارهای غرب، سیاست دولت آقای رئیسی فعالانه و در جهت لغو تحریم‌هاست و ‏پیوستن ایران به پیمانهای بین المللی و منطقه‌ای همچون سازمان همکاری شانگهای ظرفیت‌های بی سابقه و جدیدی را در اختیار کشور قرار می‌دهد. 🔸شانگهای متشکل از کشورهای مختلف اعم از ۹ عضو اصلی و سه ناظر به معنای ارتباط با ۴۲٪جمعیت کره زمین با ۲۵ درصد تولید ناخالص دنیا، یک سوم سرزمین و مناطق هارتلند(محوری دنیا) و ریملند(اثرگذار در معادلات جهانی) است که در میان این کشورها، دو قدرت اقتصادی جهان(چین و هند) و چهار قدرت اتمی دنیا(روسیه، چین، هند و پاکستان)، بزرگترین دارندگان ذخائر دنیا(ایران و روسیه)، بزرگترین مصرف کنندگان انرژی(چین و هند) و اعضای اصلی شورای امنیت(چین و روسیه) حضور دارند. 🔸با توجه به افول قدرت آمریکا و هژمونی غرب در آسیا، پیوستن ایران‌ به شانگهای، فرصت و ظرفیت بی نظیری برای طرف‌های مختلف از جمله ایران ایجاد خواهد کرد تا بتواند وارد بازار این کشورها شده، مبادلات غیردلاری اقتصادی با ارز ملی کشورها و هم افزایی سیاسی داشته باشد و با توسعه زیرساخت‌ها خصوصا در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی با کانال‌های ارتباطی اقتصادی و سیاسی غیر از کانال‌های تحت نفوذ آمریکا ارتباط برقرار کند. 🔸کشورهای قدرتمندی مثل روسیه، چین و ایران بر سر مساله عدم نفوذ آمریکا در منطقه آسیا به جمع بندی و توافق نهایی رسیده‌اند؛ به عبارتی برای این کشورها مانور قدرت نظامی و سیاسی آمریکا در حوزه پیرامونی سازمان شانگهای قابل پذیرش نیست، از این رو بعد از خروج آمریکا از غرب آسیا، یکی از مهمترین مسائل رسیدگی به مسائل امنیتی و سیاسی منطقه نظیر مقابله با تروریسم، عدم افراط گرایی و ثبات منطقه ای با محوریت تحولات افغانستان است که امروز امکان تبدیل این کشور به کانون تروریسم بیش از هر زمان دیگری است. 🔸بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی تأثیرگذاری تحریم‌ها در اقتصاد کشور ما ناشی از رویکرد غربگرایی و تعریف غرب به عنوان منجی در دولت سابق بوده است، در حالی که یکی از تعاریف جهانی شدن در حال حاضر موضوع منطقه گرایی اقتصادی و تعامل سازنده با کشورهای همجوار و نزدیک و توجه به ظرفیت‌های منطقه ای است. 🔸بحث منطقه گرایی در نظام بین المللی به معنای ورود کشورها به بلوکهای اقتصادی منطقه‌ای جهت حصول اهداف مشترک اقتصادی و سیاسی بسیار اهمیت دارد، به ویژه طرحهای دو سویه و راهبردی همچون یک کمربند_ جاده چین _ایران نقش کلیدی در شکوفایی اقتصادی کشورها خواهد داشت، به صورت کلی ایران بهترین مسیر ارتباطی چین با دیگر کشورهاست است. 🔸همچنین ایران به جهت مزیت‌های فراوان از جمله وجود انرژی، ثبات و نقش محوری در حل بحران‌های منطقه ای، می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در شانگهای داشته باشد که این به معنای افزایش اهمیت ژئوپولتیکی کشور و ایجاد زمینه های جدید اقتصادی و سیاسی برای ایران نیز خواهد بود. @HOWZAVIAN
🔗 مروری بر دیدگاه نویسندگان حوزوی ✍️ الهی زارعی نوشت: خدا گوید: تو ای انسان ! بدان آغوش من باز است شروع كن ... یک قدم با تو تمام گامهای مانده اش با من... 🔗 ادامه ... ✍️ علی کردانی نوشت: ای کاش، کاش‌های ما واقعی می‌شد و «یا لیتنا کنا معک» را در شب عاشورا به پایت زمزمه می‌کردیم و اشک‌های ما در آن شبی که بیعت برداشتی برای تو خون می‌چکید. 🔗 ادامه ... ✍️ مرضیه‌رمضان‌قاسم نوشت: شهر اصفهان در آستانه‌‌ هفته‌ دفاع مقدس شاهد عروج شیرمردی بود که سالیان متمادی با مجهز بودن به دو سلاح تقوا و نظم، درس دفاع از آرمان‌های دین مقدس اسلام را به تشنگان دانش آموخت 🔗 متن کامل ... ✍️محمد مهدی احسانی فر در یادداشتی با عنوان «کدام طب؟» نوشت: ‏نگارنده در طول چند سال، دوازده هزار روایت مرتبط با سلامت و درمان روحی و جسمی را از حیث سند و دلالت حدیثی (نه دلالت پزشکی) بررسی کرده است. اما هیچگاه خود را طبیب و حکیم و ... نمی داند؛ چراکه پژوهش رجالی، فقه الحدیثی و اعتبارسنجی روایات، چیزی است و طبابت و پزشکی، چیزی دیگر. 🔗 متن کامل ... ✍️ هاشم جنگجو هم نوشت: 🔻حرّ با همین مقایسه، راه خود را خیلی زود پیدا کرد. فرمود: ....اُخیَّرُ نَفسِی بَینَ الجَنّهِ و النّارِ... خودم را بین بهشت و جهنم میبینم و به خدا قسم من هرگز چیزی را بر بهشت ترجیح نمیدهم اگر چه تکه تکه و سوزانده شوم. 🔗 متن کامل ... ✍️محمدجواد محمودی درباره نسبت کرونا و آخرالزمان نوشت: فضای آخرالزمان پر از ویروسه که اگه یه لحظه کنی و حواست به ماسک اندیشه‌ات نباشه... 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN 📌پ.ن: آثار خود را در تحریریه مدادالفضلاء به اشتراک بگذارید؛ نویسندگان غیر حوزوی هم می توانند برای ستونِ بنویسند.
. 💠 در رثای بزرگ‌مرد پانزده‌ساله‌ای که پروانه‌سان به آتش زد و ققنوس‌وار جاودان شد. ✍️ محمدتقی عارفیان 🍃 عروج از دل آتش سر تا به پا شد نور و چون فانوس برخاست چون بود با پروانه‌ها مأنوس، برخاست تا پا نهاد آن مرد بی‌پروا در آتش آه از نهاد آتش و فانوس برخاست تنها نه نام او، مرامش هم علی بود در پای عزّ و غیرتش ناموس برخاست چون قطره‌ای گمنام دل را زد به دریا افزون‌تر از دریا شد، اقیانوس برخاست فهمیده بود اندیشۀ فهمیده‌ها را چون گوهری ناب از دل قاموس برخاست از خیل دم‌سردان و بی‌دردان جدا بود از درد همسایه چو جالینوس برخاست در ماتم این لالۀ آتش‌گرفته از بلبلان غم‌زده قالوس برخاست هم اشک از چشم جوانمردان فرو ریخت هم از لب آزادگان افسوس برخاست در وصف او شعر و حماسه در هم آمیخت پروانه در آتش شد و ققنوس برخاست @HOWZAVIAN
✴️ رسالت میسیونرها 🔴 علم انسان‌شناسی برای بهبود وضعیت تبشیر مسیحی ابداع شد 📌میسیونرها در زمان قاجار با تمام قدرت شبهات را شفاهی یا مکتوب در جامعه اسلامی رواج دادند. اما این شبهات برعکس حالت تدافعی به جامعه اسلامی داد و منجر به تشنج بیشتر در جذب افراد به مسیحیت شد. عدم موفقیت باعث شد از علوم روز برای تبشیر مسیحیت استفاده کنند. یکی از این علوم انسان شناسی بود. این نکته را باید گفت که علم انسان شناسی یک علم میسیونری است که برای بهبود در تبشیر توسط میسیونرها ابداع شد. میسیونرها تمام خاطرات و اطلاعات نسیت به هر قوم به صورت مکتوب جمع آوری می کردند تا به وجه شباهات ها وتفاوت ها در تبشیر برسند و با تحلیل این اطلاعات به روش مناسب تر برای تبشیر برسند. 🔗 متن کامل گفت‌و‌گوی خبرگزاری حوزه با جعفر هاتف نویسنده و پژوهشگر عرصه میسیولوژی @HOWZAVIAN
اسامی این کشورها را تا به حال شنیده اید!؟ ✍️ محمدعلی رنجبر 🔺لسوتو، بابادوس، کومور، موریس، نائورو، پالائو، پاپوآ گینه نو، سان مارینو، سنت کیتس و نویس، ساموآ، سائوتومه، سیشل، سوازیلند، تونگا، تووالو، وانواتو، مالاوی، کیپ ورد، جیبوتی، بنین، بلیز، آنتیگوا باربادو،جزایر سلیمان، جزایر فارور، جزایر مارشال، موریتانی و بسیاری دیگر 🔹اینها اسامی بخشی از کشورهایی هستند که کاملا برنامه ریزی شده و با سیاست های آمریکا تشکیل شده اند و اینک عضو سازمان ملل هستند و هر کدام یک حق رای دارند! 🔹از سال 1945 که سازمان ملل با حضور 51 کشور تشکیل یافته است تا کنون کشورهای زیادی با هدایت آمریکایی ها، به اصطلاح حقوقی مستقل شده اند و اعضای سازمان ملل را به چیزی در حدود دویست عضو رسانده اند 🔹جالب اینجاست که به یکباره شما می شنوید که بالای 150 کشور در سازمان ملل ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده اند! یا می گویند جامعه جهانی نگران برنامه های هسته ای ایران است! 🔹اما کسی نمی گوید این جامعه جهانی چیست و چگونه تشکیل شده است!؟ کسی نمی گوید که اکثر این کشورها جمعیتشان به سیصد هزار نفر هم نمیرسد! 🔻این نظم اگر ظالمانه نیست پس چیست!؟ @HOWZAVIAN
🖌 دو الگوی قلمی حوزویان؛ 🔆 بررسی قلم شهید استاد مطهری و مرحوم استاد حکیمی ✍️ ابوالفضل طریقه‌دار دو استاد گرانمایه، مطهری و حکیمی از جنبه‌های مختلفی برای عالمان دینی، اسوه و الگویند، که بی‌تردید یکی از آن‌ها «روان‌نویسی» در عرصه نگارش فارسی است. حوزویان، معمولا پیچیده می‌نوشتند و خواننده، هنگام مطالعه دو کار دشوار داشت: یکی فهم مطالب علمی و دیگری باز کردن کلاف پیچیده‌ی جمله‌ها و عبارت‌ها. استاد مطهری و حکیمی یاد دادند که چگونه روان و ساده بنویسیم. اما این دو استاد، در عین روان‌نویسی، یک تفاوت اساسی هم داشتند و آن، سبک نگارش بود؛ بدین توضیح که‌: استاد مطهری در نثر علمی تواناتر بود؛ یعنی در نگارش ایشان، واژه‌ها مستقیما بر معانی خود، دلالت دارند. نمونه بارز این نوع نثر را می‌توان در شرح «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دید. قبل از ایشان کسی نتوانسته به زبان فارسی روان، مفاهیم دشوار و اندیشه‌سوزی چون: حرکت جوهری، وحدت وجود، علت و معلول، جبر و اختیار و دیگر مقوله‌های فلسفی را به قلم فارسی روان بنویسد. از میان همه آثار استاد، بنده نظرم به همان کتاب است، که بسیار سرراست، روان و بدون پیچیدگی، قلم بر کاغذ آورده است. هیچ‌کدام از اساتید برجسته‌ی معاصر همانند: جوادی آملی، حسن‌زاده آملی، محمدتقی جعفری، که فارسی نویسند، نتوانستند به این سادگی و روانی بنویسند. اما در نثر ادبی، استاد حکیمی، زیبا، شورانگیز و شاعرانه می‌نوشت و از عناصر خیال چون: تشبیه، استعاره و کنایه، فراوان بهره می‌گرفت و زبان نثر را به زبان شعر نزدیک می‌کرد. ولی نکته این‌جاست که موضوعات علمی را نباید با قلم ادبی نگاشت، چون خواننده دچار ابهام می‌شود و باید وقت زیادی صرف کند تا مراد نویسنده را دریابد و گاه معنایی خلاف مقصود او را برداشت می‌کند؛ برای مثال کتاب «مکتب تفکیک» یا «دانش مسلمین» دو موضوع علمی‌اند و نوشتن در این فضا باید به نثر علمی باشد؛ حال آنکه استاد حکیمی این دو را هم به سبک ادبی، نگاشته است. برخی اساتید خوش‌قریحه در مجله وزین «حوزه» و نیز سرمقاله‌های مجله‌ی ارزشمند «آینه پژوهش»، که از شاگردان و علاقه‌مندان استاد حکیمی بودند، متأثر از قلم ایشان هستند؛ یعنی گرایش‌ آنها به نثر ادبی است. بنده در یادداشتی با عنوان «سبک نگارش علامه حکیمی» این موضوع را مفصل‌تر و با ذکر نمونه‌هایی شرح داده‌ام. به هر جهت در موضوعات علمی، نثر استاد مطهری (آنجا که خودشان قلم زده‌اند، نه کتاب‌هایی که از سخنرانی‌ها جمع‌آوری شده) الگوست و در نثرهای ادبی، آثار استاد حکیمی. @HOWZAVIAN
🌹علی لندی و غافلگیری ما ✍️ احمد اولیایی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 🔻در اوج گسترش سبک زندگی مدرن و تحیر دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها از گستره وسیع انتخاب‌ها، ناگهان علی لندی چُرت هزاران نوجوان هم نسل خودش را پاره می‌کند، و قلم تحلیلگران فرهنگی را متوقف می‌سازد. نوجوانانی که این روزها مسیر کلاس‌های فوق برنامه تا گیم نت‌ها و فاصله کافی شاپ‌ها تا گعده‌های شبانه را طی می‌کنند و میان انتخاب والدین یا سلبریتی‌ها به عنوان مرجع فکری مردّدند. و تحلیلگران فرهنگی اجتماعی که فرهنگ را در فضای ناامیدی تحلیل می‌کنند، و نوجوانان این جامعه را غرق شده در هجمه‌های فرهنگی مدرن و پست مدرن می‌دانند. هر دو گروه در مانند پدیده‌های «علی» غافلگیر شده‌اند و البته بیدار. چه می‌شود که علی لندی نه در یک فرایند فکری بلکه در لحظه، کاری را انجام می‌دهد به نظر ما خارق‌العاده می‌آید. حضور قهرمانانه، کنش معقولانه، شجاعت و ایثار، تفکر اجتماعی و خانواده‌محوری به‌جای فردگرایی و مسئولیت پذیری غیر قابل وصف تعابیری ست که می‌توان به این کنش او منتسب کرد. این کنش نه یک فعل جوارحیِ صرف بلکه حاصل فرایند فرهنگی است. فرایندی که نه لزوما عیان اما زنده در درون او و جامعه همیشه در حرکت بوده است. این فرایند با خلقت آغاز شده و مبتنی بر بخش ذاتی فرهنگ استوار است. مادامی که قائل به بخش ذاتی فرهنگ باشیم باید عنصر «امید» را به تحلیل پدیده‌های فرهنگی بیافزاییم. علی لندی نماینده نسل نوجوانان امروز است که امیدان آینده جامعه‌اند و در بزنگاه‌های اجتماعی فرهنگی آن کار که قرار ست را، انجام خواهند داد. @HOWZAVIAN
◼️ انا لله و انا الیه راجعون ◾️روح مطهر علامه حسن زاده به ملکوت اعلا پیوست. @HOWZAVIAN