eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
184 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 دیالکتیک امید و ایمان ✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی برخی از الهی‌دانان تأکید می‌کنند که بدون ایمان و معرفت ایمانی، امید تبدیل به یک اتوپیای مبهم و نامعلوم می‌شود، و بدون امید هم ایمان پاره پاره شده، و تبدیل به باوری ضعیف و زبون (fainthearted) و ایمانی مرده (dead faith) می‌گردد. تنها از طریق ایمان است که می توان راهی به سوی زندگی حقیقی پیدا کرد و تنها از طریق امید است که فرد می تواند خود را در چنین طریقی حفظ نموده و در آن استوار بماند. از این نظر، اگر ایمان منوط به امید می‌شود، آنگاه گناه بی‌ایمانی در ناامیدی نیز معلوم می-گردد. در واقع خدا با وعده‌ای که به انسان می‌دهد او را گرامی می‌دارد، ولی آنگاه که انسان چنین وعده ممکن در آینده را باور نمی‌کند، دچار گناه شده و باور خود را در معرض بی‌ایمانی قرار می‌دهد. در این بیان، ناامیدی برخاسته است از انتظار عجولانه و بی حساب از آنچه که خدا وعده داده ولی هنوز به نقطه کمال لازم نرسیده است. هر دو شکلِ ناامیدی که گاه به صورت توهم کمال ظاهر می-شود و گاه به صورت سرخوردگی خود را نشان می‌دهد، موجب می‌شود که امید کارکرد موثر خود را از دست بدهد و اساسا ایمان نیز از وجود آدمی رخت بربندد. این مضمون از «امید» و نسبت بین ایمان و امید و ربط بین کفر و ناامیدی در قرآن کریم نیز آمده است آنجا که می‌فرماید: «لا تیأسوا من روح الله انه لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون» (87 / یوسف). هرچند این آیه در مورد برادران حضرت یوسف علیه السلام است، لیکن تعبیر «انه» اشاره به کبرای کلی و اصل دینی دارد که شامل همه در همه زمان‌ها و مکان‌ها می‌شود. شایان ذکر است اساسا «قلمرو احتمالات و امکانات» در این دنیا با «قلمرو امید به تغییرات و تحولات» ملازم و منطبق است. هر میزان امید بیشتر و هرکجا خوش‌بینی به آینده عمیق‌تر باشد، تحولات و تغییرات رو به رشد هم بیشتر و رهایی از مشکلات ممکن‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، هرمیزان ناامیدی‌ها (با تصور اینکه امور به پایان رسیده است) بیشتر شود، ممکن‌ها تبدیل به ناممکن می‌شود و بنیان هرتغییر و تحول بزرگی هم ویران می‌شود. امیدهای بزرگ به تحولات بزرگ و به رهایی از مشکلات بزرگ راهی خواهد بود برای تغییرات بزرگ در عرصۀ جهانی. چنین امیدی مبتنی بر ایمان‌های بزرگی است که می‌تواند در میان مردم بزرگ و یا انسان‌های بزرگ ظاهر شود و حرکت‌ها و جسارت‌های بزرگ و تطورات تاریخی را در مقیاس جهانی موجب شود. در مقابل، ناامیدی‌های بزرگ و یأس‌های کبیره نیز عملا اقدامات کلان را ناممکن نموده و راه‌های دشوار را عملا به راهی محال تبدیل می‌کند. تمدنی بودن مسئلۀ «امید» از همین‌رو حائز اهمیت است که تمدن‌ها همواره در بسترهای بحرانی و در نقطه‌های بزرگی از دشواری‌ها و سختی‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کنند و اساسا گذر از این دیواره‌های ضخیمِ انباشته از ترس و یأس، جز با «ایمان و امید» شدنی نیست. بدین‌سان، در فرایند تمدن دینی باید بتوان امید را در مقیاس جهانی و در اندیشۀ معطوف به این جهان و مسئله‌های دنیوی ایجاد کرده و فرد و جامعه را نسبت به کنشگری در عرصه‌های تمدنی جسورتر و توانمندتر ساخت. @HOWZAVIAN
🔍 خمس تلویزیونی ✍️ علی بهاری سحرگاه اول رمضان هم‌زمان با خوردن سحری، برنامه شبکه قم را نگاه می‌کردم. البته نه به قصد بهره‌مندی از محتوا، به خاطر آگاهی از اذان. کارشناس محترم داشت مردم را به پرداخت خمس توصیه می‌کرد و می‌گفت هرگز این حق الله را نادیده نگیرید. ضمن احترام به دیدگاه ایشان و جایگاه مهم خمس در نظام مالیاتی اسلام باید عرض کنم این قبیل توصیه‌ها چندان کارآمد نیست. اگر می‌خواهید مردم خمس بدهند، باید کارکرد خمس را در زندگی روزمره‌شان به آنها نشان دهید. باید افکار عمومی را قانع کنید که چگونه پرداخت خمس می‌تواند درد و رنج مردم را کاهش دهد و سفره فقر را جمع کند. باید به مردم گزارش داد که چگونه خمس‌های پرداخت‌شده‌شان توانسته از نیروهای نخبه و موثر حمایت کند و آنان هم به خوبی نیازهای فرهنگی جامعه را پاسخ گفته‌اند. در غیر این صورت این قبیل تبلیغات با همان ضد تبلیغ معروف «کار کنم بدم شیخ بخوره؟» خنثی خواهد شد. @HOWZAVIAN
🔴 راهکاری برای مواجهه با پدیده بی‌حجابی 🔻 گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم 🔶وضعیت جامعه از نظر پوشش و رعایت ارزش‌های ایرانی و اسلامی، متأسفانه وضعیت مناسبی نیست و به نظر می‌رسد در روزها و ماه‌های آینده نیز به مراتب بدتر خواهد شد؛ ظواهر نشان می‌دهد «انگیزه‌ها»، «خواسته‌ها» و «اراده‌های» تجمیع‌شده‌ای در حال سوق دادن عده‌ای از دختران و زنان این سرزمین به سوی برهنگی کامل هستند. 🔶احساس این بنده، به عنوان یک ناظر بیرونی این است که مسؤولان فرهنگی کشور و نهادهای مسؤول در حوزه فرهنگ نیز هیچ طرح و برنامه مشخصی در این زمینه ندارند. البته جز «صدور بیانیه‌ها» و «تولید آیین‌نامه‌هایی» در حوزه حجاب و عفاف؛ و پر واضح است که چنین بیانیه‌ها و آیین‌نامه‌هایی نه تازگی دارند و نه تأثیری! 🔶این بنده بر این باورم که «از جمله مهم‌ترین» عوامل شیوع و گسترش این وضعیت ناهنجار، که در تغایر آن با فرهنگ چندهزارساله ایرانی ما و همچنین در تضاد آن با ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اخلاقی ما و حتی در تضاد آن با فطرت انسانی، جای هیچ شکی نیست، «اراده»، «جدیت»، «همت» و «خستگی‌ناپذیری» یک نفر را هرگز نباید نادیده گرفت! (خانم علینژاد). کسی که به هر دلیلی، سالیانی است تصمیم گرفته است علیه ارزش‌های اسلامی قیام کند. او کسی است که چندین سال است همه زندگی خود را برای این هدف نامبارک، یعنی برهنه‌سازی زنان ایران، وقف کرده است. البته نیاز به گفتن نیست که بخشی از تواتمندی‌های مالی و رسانه‌ای و فکری دشمنان ایران و اسلام نیز در خدمت او بوده‌ و هست. اما این زن در راه رسیدن به مقصود خودش از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرده و نمی‌کند و هم‌اکنون نیز بخشی از میوه‌های این تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش را همگان مشاهده می‌کنیم. 🔶بنده هر چند شخصاً از چنین وضعیتی ناراحتم، اما این وضعیت فرهنگی را برای ارزش‌های اسلامی و باورمندان به جهانی و جاودانگی ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی، یک وضعیت مبارک و مغتنم می‌دانم! و معتقدم ما باید بتوانیم و حتماً می‌توانیم بر این وضعیت فایق آییم: حجاب و عفاف یک امر فطری و انسانی است، بی‌حجابی و بی‌عفتی خلاف فطرت انسانی است افزون بر اینکه یک سنت و ارزش چندهزار ساله در ایران عزیز بوده است. و اگر یک امر خلاف فطرت توانسته است خودش را به این شکل در دنیا و ایران رواج دهد و یک فرهنگ ریشه‌دار را با چالش مواجه کند، حتماً‌ یک امر فطری و انسانی و تاریخی و ریشه‌دار، اگر به درستی تبلیغ شود و به درستی معرفی شود، بهتر و سهل‌تر می‌تواند رواج یابد. 🔶پیشنهاد این بنده این است که در کنار همه کارهایی که در موضوع عفاف و حجاب در حال انجام است، یکی از مراکز فرهنگی ما، درباره نحوه عملکرد این زن (علینژاد) یک کار تحقیقی و علمی دقیق انجام دهد و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های تبلیغی او را استخراج کند و سپس به صورت مهندسی معکوس همان تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها توسط چند چهره جهادی و خستگی‌ناپذیر و معتقد به حجاب، در ترویج عفاف و حجاب زنان و مردان ما به کار گرفته شود. (کاری که چند سال قبل خانم الهام چرخنده در کشور شروع کرد اما متأسفانه به هر دلیلی نتوانست ادامه بدهد). بنده شخصاً هیچ تردیدی در نتیجه‌بخش بودن چنین کاری ندارم. خدا رحمت کند آن مبلغ بزرگ شیعی، علامه سیدعبدالحسین عاملی، را که حاصل یک عمر تجربه تبلیغی‌اش را چنین بیان کرد: «لایَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال؛ هدایت رواج پیدا نمی‌کند مگر از همان‌جایی و به همان روشی که ضلالت رواج یافته است» @HOWZAVIAN
❌کُپ‌کردن مدیران تصمیم‌گیر ✍ محسن مهدیان 🔸نظرسنجی ارشاد میگه 80 درصد موافق الزام حجاب اند، 🔹میگن دروغه 🔸حداقل ده نظرسنجی ملی میگه بالای 75 درصد اعتقاد به حجاب دارند. 🔹میگن دروغه 🔸نظرسنجی همشهری میگه 79 درصد گفتن بدون قانون هم حجاب برنمی دارند 🔹میگن دروغه 🔸میگیم خب چشم باز کنید شهرو ببینید. اکثریت با کیست؟ الان که بی‌حجابی آزاد است چرا اکثریت حجاب دارند؟ 🔻واقعیت اینست که مشکل حجاب نیست. مشکل مسخ شدن ذهنی عده ای، توسط رسانه های خارجی است. مسوولی که واقعیت را از دریچه رسانه های خارجی می بیند، نمی تواند تصمیم بگیرد. شرع و قانون و خواست اکثریت را می بینند، اما دچار کُپ کردن در تصمیم‌گیری هستند. @HOWZAVIAN
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📌از موهای سرگردان تا مافیای اقتصاد برهنگی ✍️ مرتضی رجایی 🎥 موهایی که از هند به چین برده می‌شوند و سرانجام در آمریکا و اروپا و حتی ایران به فروش می‌رسند! آیا از گردش مالی چیزی می‌دانید؟! مثلاً می‌دانید ارزش بازار در سال ۲۰۱۷ چیزی حدود ۲.۷ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۷ به ۷میلیارد دلار برسد؟! به نظر شما، چند درصد از فروش این بازار برپایه یک است؟! یعنی اگر در جوامع بشری ترویج نمی‌شد و زنان مجبور به بیشتر در سطح جامعه و تازه و متنوع ماندن در نگاه اطرافیان نبودند، و مثلاً موهای بانوان را فقط محارم می‌دیدند، فروش هر ساله کلاه‌گیس تا چند درصد میزان فعلی آن کاهش می‌یافت؟! در نظام ، چیزی ارزش است که به و منتهی شود و هر چیزی که سبب کاهش این سود شود، ضد ارزش است و باید با آن مبارزه کرد؛ این چنین است که بی‌حجابی و ارزش به شمار می‌آید و برای آن فرهنگ‌سازی می‌شود. @HOWZAVIAN
🚘 حذف واردات خودورهای دست دوم به کشور از بودجه 1402 ✍️ محمد صادق خرسند ⛔️خبری که امروز در فضای مجازی سرو صدا به پا کرد، حدف واردات خودروهای دست دوم به کشور از بودجه سال 1402 است. این مصوبه در بررسی بودجه سال جاری در مجلس، وقت زیادی را به خود اختصاص داد و اتفاقاً بیشترین اختلاف نظر دولت و نمایندگان مجلس بر سر این بخش بود. ⭕️به هر حال حذف این مصوبه توسط شورای تشخیص مصلحت نظام به رغم تأیید آن توسط شورای نگهبان نشان می دهد، ناهماهنگی زیادی بین نهادهای تصمیم ساز در زمینه خودرو وجود دارد که در نهایت دود آن به چشم مردم خواهد رفت. بی کیفیتی و قیمت بالای خودروهای ایرانی که حتی توسط رهبر انقلاب هم مورد انتقاد قرار گرفته است، نیازمند راهکاری جامع و همه جانبه توسط همه مراجع تصمیم گیر در سطح قوای سه گانه است. 💢آنچه که خبر حذف این مصوبه را بیشتر برجسته می کند، استقبال میرسلیم نماینده پرحاشیه مخالف این طرح از حذف آن است که با ادبیاتی نه چندان عامه پسند مطرح شده است. به نظر می رسد، صدور اطلاعیه ای برای آگاهی افکار عمومی توسط مرجعی که این تصمیم را اتخاذ کرده است، راه را برای موج سواری و تحریک مردم توسط رسانه های معاند مسدود خواهد کرد. @HOWZAVIAN
🍃 تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قرآن کریم 2️⃣جلسه دوم، جزء دوم 🔻صوت و فیلم جلسه دوم تفسیر 🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3152 🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3153 ▪️توسعه مفهوم خرید و فروش در قران أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ (۱۷۵بقره) مصداق این آیه را بعضی از علمای یهود ثل کعب بن اشرف و..نامیدند که توقع داشتند پیامبرص از انها باشد لذا کتمان ما انزل الله کردند و خدا میگوید با این کار [یشترون به ثمنا قلیلا] (آیه ۱۷۴ بقره) یک حداقلی به دست آوردند و در حقیقت آتش نوشیدند! ♦️نکات تفسیری ۱: خرید و فروش در قران با واژه های مختلف آمده است. تجارت، کسب، ربح،بیع و شرا-اشتری ۲: کلمه اشتری در سه معنی استفاده شده الف: خریدن وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ ب: فروختن بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ(۹۰بقره) ج: معنای استعاری مثل همین آیه۱۷۵،۱۶بقره و.. در حقیقت ضلالت و هدایت، عذاب و مغفرت قابل خرید و فروش نیست و خدا تشبیعه معقول به محسوس کرده برای فهم مخاطب و رساندن یک مفهوم تربیتی-معرفتی و آن توسعه مفهوم خرید و فروش از کالاهای مادی به سایر امور است ۳:خرید و فروش یعنی "سود و ضرر"، ضرر به دست آوردن چیزی و ضرر از دست دادن آن است. جهان سرمایه داری اصرار دارد ما این مفهوم را صرفا در امور مادی بفهمیم! قران اصرار دارد معنای خرید و فروش را توسعه دهد بگوید عوض کردن اخرت با دنیا، ایمان با کفر، هدایت با ضلالت اینها هم خرید و فروش هست نه به معنای کالایی شدن به این معنی که مصداق سود و ضرر است. 🔗 متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| نسل جوان و آزادی مطلق اجتماعی حجت‌الاسلام فلاحتی؛ محقق و مدرس حوزه و دانشگاه ▪️خدایگان مروّج «لیبرالیسم»در غرب مثل هیوم، هابز و..نیز می‌گویند «آزادی» تا زمانی خوب است که به‌«اجتماع»، به«آرامش عمومی»، به«اقتصاد جامعه»، به«حریم ناموسی افراد» و سایر آزادی‌های دیگران لطمه نزند. ▪️بیشترین محدودیت‌های اجتماعی را در همان فرهنگ سنتیِ اروپایی، خود «فرانسوی‌ها» دارند، در حالیکه فرانسه «مهدآزادی» است. ▪️عقبه‌ی فکری-فرهنگی غلطی حاکم شده است که معتقد است «حکومیت دینیِ روحانیت» و آن دیکتاتوریی که دارد ما را از لذت مدام، از اجتماعیات و از آزادی‌های مشروع انسانی محروم کرده است، این در حالیست که فهم عمیقی از غرب باستان و غرب پست‌مدرن و غرب مدرن ندارند. 🔗تماشای گفتار کامل در آپارات فکرت @HOWZAVIAN @Fekrat_Net
💐 حضور اعضای جدید را پربرکت می‌دانیم. سلام و رحمت خوش آمدید💐🙏 شعار ما: در
🔰الهیات نوروز، نوروز الهی ✍ مهدی عامری 🔻تحویل سال که نشان از حرکت انتقالی و وضعی زمین دارد، انسان را با یک نظم در کهکشان مواجه می‌کند که در طبیعت سالهاست، بدون وقفه و دخالت انسانها جاری است. توجه به نظم، عقلای عالم را معطوف به ناظم می‌کند و هر چه نظم و استحکام و غایت یک مجموعه دقیق‌تر و در هم تنیده تر باشد، ناظم آن اعلم و حکیم تر معرفی می‌شود. هر سال با تحویل سال، حول یک نظم شگفت‌انگیز حال زمین متغیر شده و در بخش‌هایی از طبیعت سرزندگی و طراوات بازیابی می‌شود. توجه به ناظم و خالق عالم حتما یک امر مهم و مخصوص عقلاست از این جهت است که رویش سبزه و علف برای انسان عاقل عيد و مسرت بخش است و آن را به جشن می‌نشیند. چرا که در نگاه او این اتفاق طبیعی مانند یک مناسبت مذهبی بزرگ است که انسان را یاد خدای حکیم و علیم می‌اندازد و شکوفه‌های معنویت در بستر این عقلانیت سبز شده و ثمر آن قرب الهی خواهد بود. 🔻رویش درختان و سبز شدن طبیعت پس از ایام زمستان، چنانچه در روایات اسلامی هم مشهور است انسان عاقل را یاد نشر و حشر قیامت می اندازد. آن سان که زمین پس از دورانی سرد و در خواب فرو رفته، دوباره رنگ حيات به خود می گیرد، کل عالم هستی و انسان نیز چنین است و پس از مرگ و سردی، مجددا مبعوث شده و حیات دیگری را از سر می گیرد. از این منظر هم بهار طبیعت جنبه ذکر دارد و علاوه بر مبدا، یادآور معاد نیز می باشد. چرا برای پدیده‌ای که در حرکت و حدوث و نظم و اتقان آن یاد خداوند و مرگ و قیامت و نشور و حتی ظهور نهفته و بلکه عیان است نباید سرمست و شاداب شد و آن را به دیگران تبریک نگفت؟ اگر بازگشت به فطرت باشد، شاید هم‌تراز با عید فطر باشد. به واقع الهیات ناب شیعی به روزگار و زندگی معنایی دیگر می بخشد و آن را از یک اتفاق تهی از معنا به یک حادثه معنوی بدل می‌کند. این مهم وقتی به تحقق نزدیک می شود که نوروز با صله رحم، دست گیری محرومان، مهربانی و مواسات و دوری از معصیت همراه شود. فارغ از بدفهمی ها و کج سلیقگی ها نوروز را باید در عداد غدیر و قربان و فطر و جمعه و... پاسداشت و از برکات آن بهره جست. @HOWZAVIAN
اقتصاد و فرهنگ! ✍ سید مسعود حسینی 🔻اینکه ایران و باهم به تفاهماتی رسیدن و با همه وسعت تجارتش، داره دلار رو از چرخه معاملاتش حذف میکنه و عن قریب هیمنه آمریکا کاملا در هم می‌شکنه و ظرف مدت کوتاهی بخش عمده آمریکایی ها با مشکلات جدی اقتصادی مواجه میشن و خود به خود قبله آمال خیلی‌ها ۱۸۰درجه تغییر می‌کنه، دلیل نمیشه که تو این مدت کوتاه، در جهت بصیرت افزایی و تبیین چهره واقعی استکبار و پشت پرده ترویج بی حجابی و مظاهر فساد اخلاقی، هیچ اقدامی نکنیم! @HOWZAVIAN
🔸فلسفه کنش‌های سیاسی و فرهنگی @HOWZAVIAN