#مهارت_نویسندگی
✔️ از کتاب «بهتر بنویسیم»
درازنویسی، افزون بر اینکه فاصله نویسنده را با خواننده، بیشتر میکند، فضایی مصنوعی میسازد که نه نویسنده در آن راحت است و نه خواننده. برای اینکه به بیماری درازنویسی گرفتار نشویم، نخست باید نوشتار خود را به محیطی صمیمی برای گفتگو با خواننده تبدیل کنیم و از ادبیات «راقم سطوری» بپرهیزیم. راقم سطور، کسی است که گرایش بیمارگونهای به استفاده از حشو و کلمات اضافی دارد. او آنقدر با خوانندهاش صمیمی نیست که بتواند از کلمه «من» استفاده کند و معمولا ترجیح میدهد تعابیری مانند «اینجانب»، «نگارنده» و «راقم سطور» را به کار ببرد. از این رو شناخت شخصیت «راقم سطور» و ادبیات «راقم سطوری» لازم است:
راقم سطور، وقتی به بازار میرود، چیزی نمیخرد، خریداری میکند. گاهی هم ابتیاع مینماید. البته خیلی اهل خرید و فروش نیست، ولی تا بخواهید مشغول خریداری کردن و به فروش رساندن است. او نه کسی را میستاید و نه ستایش میکند؛ اما پیوسته در حال مورد ستایش قرار دادن دیگران است. از کراماتش این است که بدون اینکه در جایی حاضر شود، در همه جا حضور به هم میرساند. با هیچ چیز موافقت نمیکند، اما همه چیز را مورد موافقت قرار میدهد. شگفتتر از همه اینکه او میتواند کلمات را به رشته تحریر درآورد، اما نمیتواند بنویسد. هرگاه اراده کند، اقدام مقتضی به عمل میآورد، اگرچه معمولا هیچ کاری نمیکند. هزار بار به قتل رسیدن را بر یک بار کشته شدن ترجیح میدهد. کشتهشدگان را بیشتر از کشتگان، و پذیرفتهشدگان را خوشبختتر از پذیرفتگان میداند.
با خود عهد کرده است که کسی را نیازارد، اگرچه گاهی مردم را مورد آزار قرار میدهد. شعار او این است: «وقتی میتوان قانونی را مورد تصویب قرار داد، چرا آن را تصویب کنیم؟» نزد او هر کسی میتواند هر جایزهای را به خود اختصاص دهد، ولی هیچکس نمیتواند هیچ جایزها ی را بگیرد. دائم از دوستانش دعوت به عمل میآورد و همیشه دوست دارد که دیگران را در جریان قرار دهد تا تصمیم درست اتخاذ کنند با وجود این، دوستان چندانی ندارد.
خانهاش در ندارد؛ به همین دلیل مجبور است از درب وارد شود. با وجود این که صاحب چندین خانه میباشد، هیچکس نمیداند خانه او کجا است. او همیشه در حال «انجام دادن» است و خودش هم نمیداند چرا انجامهای او هیچگاه به سرانجام نمیرسند.
راقم سطور را هیچ گاه به دست فراموشی نسپارید، ولی در اولین فرصت فراموشش کنید
همانگونه که مشاهده میشود بسیاری از ما و اطرافیانمان علاوه بر اینکه جزو افراد راقم سطور هستیم بلکه این کار را هنری بسیار ارزشمند برای خود میدانیم. امید آنکه تعداد افراد راقم سطور به مرور در میان فارسیزبانان کمتر شود.
✍️مرحوم رضا بابایی
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘#محفل | #نشست
سومین محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع:
✅ رفراندوم؛ از مطالبه اپوزیسیون تا واقعیت
با حضور؛
حجتالاسلام دکتر نجف لک زایی
زمان: پنجشنبه،۷اردیبهشت ماه۱۴۰۲ ساعت۱۲:۳۰
مکان: قم، بلوار بسیج، نبش خیابان نجفزاده.
♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
.
💠 زن، مرد نیست!
✍️فاطمه ابنعلی
زن، عطر است؛
بوی خوش است؛
هواست؛
هوایی که فضای خانواده را انباشته؛ اگر نباشد نفس آدم بند میآید؛
این جملات برداشت رهبر انقلاب از کلمه «ریحانه» در حدیث امیرالمومنین (ع) است که فرمودند: إنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و لَيسَت بِقَهرَماَنةٍ ؛
در شرح «قهرمانه» هم گفتهاند که معنای قهرمان در فارسی با عربی فرق دارد؛ در زبان عربی قهرمان یعنی کارگزار، سرکارگر یا کارگر.
بله! زن ریحانه است. قهرمانه نیست. در کارهای سختافزاری میشکند، مریض میشود و کم میآورد. به توصیه خانم مهندس توکل که خود قهرمانه و کارآفرین نمونه است باید زنانه کار کند. چون خدا او را خلق کرده برای زنانگی؛ او میتواند سرشت انسان را با سرانگشتان ظریفش طراحی کند و هویتی متعالی را در او به وجود بیاورد.
زن، تربیت میکند، فرهنگ میسازد، آگاهی میآفریند، شور به پا میکند و حماسه خلق میکند؛ اما وجه تمایزش این است که آرام و لطیف کارش را پیش میبرد.
من تعریف #زن در #مکتب_ولایت را دوست دارم.
#نویسندگان_حوزوی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@AFKAREHOWZAVI
.
📌از زنان خیابانی تا کتابهای خیابانی
🔥خطر کتابهای خیابانی کمتر از زنان خیابانی نیست.
پ.ن: خیابان انقلاب تهران و حضور معنادار کتابهای مربوط به پهلوی و... در کتابفروشیهای خیابانی
🔗دوستان کتاب؛ جای خوبی برای خواندن
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
میجنگیم و میجنگیم.....
خدا این بار میخواهد سپاهش خار و خس باشد
برای خواری دشمن همین بایست بس باشد
خدا اهل ستم را بر زمین گرم خواهد زد
و شاید از زمین گرم منظورش طبس باشد
طبس را شهر بیدیوار میپنداشتید اما
گمان هرگز نمیبردید مانند قفس باشد
طبس با خاکریز جبهه یکسان است تا وقتی
که ما را دشمنی همچون شما در پیش و پس باشد
غم این خاک بالین شما را سخت میگیرد
غمش حتی اگر اندازۀ بال مگس باشد..
برای جبهه دلتنگیم و میجنگیم و میجنگیم
و میجنگیم و میجنگیم تا وقتی نفس باشد
#محمدحسین_ملکیان
#شعر_ضد_استکباری
#طوفان_طبس
@shaeranehowzavi
🔴 آفت غرور دینی و مذهبی
✍️احمدحسین شریفی
🔸خدا رحمت کند آیتالله #شاهآبادی، آن استاد امامپرور، را در کتاب بسیار ارزشمندشان شذرات المعارف چه تحلیل زیبایی از «غرور دینی» بیان کردهاند:
«غرور مسلمین بحقانیت خود که منشاء تحویل دادن میدان دعوت است به معاندین و موجب قناعت نمودن باسلام انفرادی و ترک تبلیغات و امر به معروف و نهی از منکر شده و چنانچه غرور بشفاعت منشأ ارتکاب انواع رذائل اخلاقیه و اقسام معاصی کبیره گردیده بحدی که افتخار به اشتهار به آن مینمایند با اینکه غرور به اسلام و شفاعت منجر بحرمان از هر دو خواهد شد زیرا که سیر کفر و فسق در ارواح، اسرع است از سیر وبا در ابدان.» (شذرات المعارف، الشذره الاولی: توضیح مرام الاسلام فی شفاء صدورالانام)
🔻همانطور که ملاحظه میشود ایشان سه آفت بزرگ برای #غرور دینی ذکر میکند:
1. سستی و کاهلی در تبلیغ دین و در نتیجه سپردن «میدان رسانه و تبلیغ» به دست دینستیزان و اهل باطل؛
2. «اسلام افرادی» و بی اعتنایی به ارزشهای اجتماعی اسلام و در نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر؛
3. محرومیت فرد و جامعه به ظاهر مسلمان از اسلام حقیقی.
#تبلیغ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📜 چگونگی پاسخ به سؤالات فلسفه احکام
✍️ علی ارجمند عین الدین
یکی از تجربیاتی که در دوره تبلیغ در مراکز آموزشی و علمی کشور داشتم این بود که متوجه شدم مخاطبین بیش از آن که از مسائل فقهی و احکام عملی سوال داشته باشند از فلسفه و چرایی احکام پرسش می کنند، به نظرم پاسخ به سوالات مربوط به فلسفه احکام می تواند به دو صورت باشد، یکی پاسخ جزئی، علمی و اقناعی به همان سوال و دیگری پاسخ کلی و اجمالی به سوالات مربوط به فلسفه احکام...
در یک دیدگاه کلی، فلسفه، حکمت و چرایی احکام اسلامی به سه دسته تقسیم می شوند.
۱. احکامی که حکمت و چرایی آن از سوی اهل بیت(ع) به ما رسیده است، اگر چه آن پاسخ به تمام حکمت ها و دلایل احکام نپرداخته باشد، مثل چرایی عده طلاق برای زنان و حکمت حرام بودن مسکرات.
۲. احکامی که از قرآن مجید و سنت پیامبر و اهل بیت به ما رسیده ولی دلایل آن ذکر نشده، ولی با گذشت زمان و به مرور، برخی از دلایل آن توسط متخصصین رشته های متخلف کشف شده و یا قابلیت کشف دارد، اما این که چرا اهل بیت سلام الله علیهم دلایل وضع این احکام را نگفته اند چون اولا؛ بسیاری از اهل بیت در دوران اختناق سیاسی و اجتماعی و در حال تقیه بوده اند و فرصت کافی برای بیان این مسائل را نداشته اند. ثانیا؛ اهل بیت آمده اند تا عقول مردم را بارور کرده و آنها را به تفکر و تحقیق دعوت کنند، نه این که همه علوم را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم مثل ربات فقط تبعیت کنند. ثالثا؛ اگر قرار بود همه حکمت ها به راویان احادیث که روایات را از اهل بیت نقل کرده اند گفته شود، آنها توانایی فهم و درک همه موضوعات علمی و حکمت ها را نداشتند رابعا؛ اگر امروزه با پیشرفت علوم و فنون می توان در یک فلش مموری، متون هزارن جلد کتاب را حمل کرد ولی در گذشته که ابزار کتابت بسیار ساده بود، عملا توان ثبت همه حکمت های مقدور نبود.
حقیقت این است که با گذشت زمان و به مرور فلسفه بسیاری از احکام در رشته های مختلف علمی کشف و به حقانیت اسلام پی برده می شود، مثل فلسفه بهداشتی روزه داری، حکمت های ذبح شرعی، فلسفه استقبال قبله، نجس بودن ذاتی سگ و خوک و ....
۳. فلسفه برخی از احکام را نه اهل بیت فرموده اند و نه حداقل فعلا علوم روز داعیه کشف آنرا دارد، مثل فلسفه بسیاری از اجزای نماز و حج و غیره این موارد از مصادیق ایمان به غیب است به این معنا که ما چون باور داریم شارع مقدس حکیم است و همه دستورات ایشان از روی حکمت بوده و تمامی احکام بر اساس مصالح و مفاسد واقعی صادر شده، پس حتی اگر دلیل آنرا ندانیم از آن تبعیت و پیروی می کنیم.
🔗 متن کامل
#تبلیغ
#دینداری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 طرح علامه مصباح یزدی برای استقرار مردمسالاری دینی
✍️ سید محمدحسین دعائی
۱. هرچند «امام خمینی قدّس سره» در طول دوران نهضت و بهمناسبتهای مختلف، مطالب مهمی را دربارۀ ماهیتِ «نظام سیاسی اسلام» و تفاوتهای آن با دیگر نظامهای سیاسی بیان کرده و اقدامات مؤثری را نیز در راستای تدوین نقشۀ راه حکومت اسلامی به انجام رسانده بودند، اما به دلائل مختلف، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، تصویر کامل و روشنی از «شکل حکومت اسلامی و جزئیات ساختاری آن» در دست نبود. به همین خاطر، یکی از جدیترین اقداماتی که در همان ماههای ابتدائی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفت، عبارت بود از: «تعیین نوع حکومت» توسطِ «رهبران»، «تدوین قانون اساسی کشور» توسطِ «خبرگان» و «تصویب این دو» توسطِ «مردمان»؛ تعیین، تدوین و تصویبی که زمینۀ ورود نهضت از مرحلۀ «انقلاب اسلامی» به مرحلۀ «نظام اسلامی» را فراهم آورد.
۲. البته مثل همۀ مسائل نظری، دربارۀ «شکل حکومت» نیز از همان ابتداء و در بین نخبگان، دیدگاههای گوناگونی مطرح بود که با توجه به طبیعت پیچیده و ذات دشوارِ «نظامسازی»، شرائط خطیر کشور در ابتداء پیروزی انقلاب و فصل الخطاب بودن نظر ولی فقیه جامع الشرائط در مسائل اختلافی، به بخش قابلتوجهی از آنها ترتیب اثر داده نشد؛ دیدگاههایی که میتوان آنها را در نقدهای واردشده به پیشنویس قانون اساسی ـ مثل نقدهای بنیادینِ «علامۀ طهرانی رضوان الله علیه» بر آن ـ یا مباحثات شکلگرفته در مجلس خبرگان قانون اساسی رصد کرد.
۳. با آنکه طبق روال مرسوم در همۀ انقلابها، تلاش برای تثبیت وضع موجود، راهبرد کاملا معقولی است، اما «جوهر دینی و عقلانی موجود در انقلاب» از یک سو و نقش اساسیِ «شکل حکومت» در مسیر دستیابی به آرمانها از سوی دیگر، رهبران انقلاب را بر آن داشته است که علیرغم همۀ محدودیتها و در کنار همۀ اولویتها، بر «ضرورت بازنگری در ساختارهای نظام و بازسازی آنها توسط نخبگان» تأکید کنند؛ تأکیدی که زمینۀ لازم برای تحقق عینی این مهم را فراهم آورده است.
۴. یکی از آن نخبگان و متفکرانی که یقینا بیش از دیگران به اهمیتِ «اندیشههای بنیادین» ـ از جمله: مباحث مرتبط با «نظام سیاسی اسلام» ـ توجه داشته و بخش عمدهای از بار انقلاب اسلامی در این حوزه را یک تنه بر دوش کشیده است، «مرحوم آیة الله مصباح یزدی رضوان الله علیه» است؛ همان عالم مجاهدی که نه فقط در راستای دفاع از نظام اسلامی، بلکه در مسیر اصلاح، ارتقاء و بازسازی آن، به «نظریهپردازی» پرداخته و با عبور از کلیگوییهای فقهی و فلسفی، امتداد دادن به مباحث نظری و تبدیل مبانی علمی خود به «مدلهای عملیاتی»، بستۀ کاملی از یک «اندیشۀ سیاسی» را سامان داده است.
۵. ایدۀ علامۀ مصباح دربارۀ «شکل حکومت اسلامی در دنیای معاصر» ـ که علیرغم اهمیت و جذابیتش، آنگونهای که باید و شاید مورد توجه واقع نشده و حتی از چشم نخبگان مخفی مانده است ـ یکی از مهمترین نشانههای عملیاتیبودن و کاربردیبودن نظریۀ سیاسی ایشان بهشمار میرود؛ و جالب توجه آنکه حتی مخالفان و منتقدان آن اندیشمند فرزانه در عرصۀ سیاسی نیز عمدتا به مبادی و مبانی نظریۀ ایشان دربارۀ نظام سیاسی اسلام حمله کرده و کمتر به نقد مدل عملیاتی ارائهشده در این نظریه تن دادهاند؛ حال آنکه نقد یک نظریه، بدون توجه به مدل عملیاتی مبتنی بر آن نظریه، «نقد روشمند و منصفانه»ای نیست. بر همین اساس، میخواهیم با «توصیف طرح علامۀ مصباح برای شکل جدید حکومت اسلامی»، اولا وجاهت، عقلانیت و خلاقیت موجود در نظریۀ سیاسی ایشان را نشان داده و ثانیا با جلب توجه نخبگان به این مدل عملیاتی، زمینۀ نقادی و سپس اجرائیشدن آن را فراهم آوریم، ان شاء الله.
📌 متن کامل در خبرگزاری رسا
#نظام_سیاسی_اسلام
#مردمسالاری_دینی
#آیة_الله_مصباح_یزدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌نامنویسی سازمانها برای دریافت یارانه اعتباری خرید کتاب از نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
▪️ثبتنام یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برای سازمانها و نهادها از امروز (چهارشنبه ششم اردیبهشتماه ۱۴۰۲) آغاز شده و متقاضیان میتوانند برای ثبتنام به سامانه bon-org.tibf.ir مراجعه کنند.
▪️همچنین در بخش مجازی سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران امکانی فراهم شده تا سازمانها و نهادهای مختلف برای افراد سازمان یا نهاد خود یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه این نمایشگاه را تهیه کنند.
▪️یارانه اعتباری خرید کتاب روی کد ملی اشخاص شارژ خواهد شد و این یارانه صرفا در بخش مجازی سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران قابل استفاده خواهد بود و اولویت با سازمانها و نهادهایی است که درخواست خود را زودتر ثبت کنند.
▪️سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشتماه در مصلی امام خمینی(ره) و همزمان بهصورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.
#دوستان_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚@dostaneketab
🔸روز جهانی نماز جمعه
✍ مهدی عامری
میتوان هر ساله ۷ تا ۱۵ شوال را که روز شهادت اولین امام جمعه اسلام بعد از پیامبر یعنی جناب مصعب رضوان الله علیه است را هفته جهانی و روز ۱۵ شوال را "روز جهانی نماز جمعه" نامید و در همین راستا تشکیلات بینالمللی ائمه جمعه جهان اسلام و نیز کنگره عظیم نماز جمعه را برگزار کرد.
این تاریخ هر ساله به مسلمین یادآوری میکند که برای نصرت در برابر دشمنان اسلام زیر پرچم نماز جمعه، با وحدت و اطاعت از رسول خدا بهترین و قدرتمندترین اجتماع شکل میگیرد.
نماز جمعه چون هم بعد مردمی و هم ابعاد سیاسی و اجتماعی دارد میتواند در تقریب ملتها و دولتهای اسلامی مفید و سودمند باشد و در تالیف قلوب مؤمنین نقش بینظیری داشته باشد.
آشنایی مردم جهان نیز با این مناسک جذاب و پرشور و شعور اسلامی در شناخت صحیح اسلام کمک بزرگی است.
#نماز_جمعه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
⁉️ به روحانیها حمله میکنند بعد میگویند ضارب، #روانی بوده، اختلال داشته...
📌بله اختلال در فهم انقلاب اسلامی
ما اکنون با جمعی از ضاربان روانی روبهروییم که از رسانههای غربزدهی داخلی سمت و سو میگیرند.
#روحانیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌱 بیداری انقلابی در یک قاب👆
نام پدر: عمر
نام مادر: عایشه
نام بچهها؟؟؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN