eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدال‌های برنز و قلاده‌های طلا ✍️عباس بابائی «امشب نهم دی ماه ۹۷ از بیت حضرت رهبری با بنده تماس گرفتند و پیام ایشان را به اطلاع بنده رساندند؛ حضرت آقا فرمودند: «دیشب مجدداً فیلم را از شبکه افق دیدم! آفرین آفرین آفرین دست شما درد نکند از قول من به بازیگران سلام برسانید.» این توئیت ابوالقاسم طالبی، کارگردان یکی از سیاسی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای بعد از انقلاب است؛ «قلاده‌های طلا». فتنه‌ی ۸۸ سنگین‌ترین حادثه‌ای بود که غبار غلیظش خیلی از بزرگان حوزه و دانشگاه و هنر و ورزش و سیاست را به وادی تردید و حیرت کشاند تا جایی‌که عده‌ای از ایشان تاب نیاوردند و از قطار مبارک انقلاب پیاده شدند! هیمنه‌ی سنگین جهانی آن فتنه را فقط و فقط روشنگری‌های رهبر حکیم و به میدان آمدن مردم نجیب دفع کرد و الا چه بسیار بزرگانی از طیف‌های متعدد فکری و سیاسی که حامیان فتنه شدند یا خانه‌ی پُرَش ساکتان فتنه! متأسفانه تیرگی آن فتنه بعد از این همه سال هنوز ادامه دارد؛ چراکه باتوجه به فضای ناجوانمردانه‌ای که فتنه‌گران در همه‌ی ساحت‌ها از جمله ساحت هنر و رسانه ایجاد کرده بودند، روایت‌های درخوری انجام نشد؛ روایت‌هایی که بتواند به زوایای متعدد آن بپردازد. اما دردناک‌تر از عدم‌روایت‌ها، عدم‌حمایت‌های فراگیرِ جبهه‌ی انقلاب از معدود روایت‌های ارزشمند آن حادثه بود. دوسال بعد از فتنه، ابوالقاسم طالبی با تعدادی از بازیگرانی که تقریباً می‌دانستند حواشی این فیلم ممکن است سال‌ها رهای‌شان نکند، یکی از بهترین روایت‌ها از آن فتنه را رقم زدند که بارها تحسین رهبری انقلاب را به دنبال داشت؛ اما مع‌الاسف باید گفت عوامل فیلم جز مواردی بسیار معدود، هیچ تکریمی نشدند! دورشان را نگرفتیم! حمایت‌شان نکردیم! در تحریم‌های صنفی به دادشان نرسیدیم! هرچند طالبی در خط انقلاب ماند و گفت: «اگر بندبند استخوانهایم را جدا سازند و اگر سرم را بالای دار ببرند؛ اگر زنده‌زنده در آتش بسوزانندم، هرگز امان‌نامه‌ی لیبرالیسم را امضا نمی کنم و دست از اندیشه‌های نورانی امام‌خمینی و جانشین خلفش حضرت سید علی روحی فداه بر نمی‌دارم.» تکریم‌های بهنگام و چندباره‌ی رهبریِ فرزانه، طالبیِ‌عزیز و حواریونش را محکم وسط میدان نگه‌داشت تا از دل آن «یتیم‌خانه‌ی ایران» متولد شد، اما این خط واجب و مبارک زمانی به سرانجام می‌رسد که به عنوان وظیفه‌ای مکتبی و درخور برای حوزه و هیأت و مسجد و بسیج و جبهه‌ی انقلاب قلمداد شود و الا با «مدال‌های برنزینِ»کم‌رمق نمی‌توان به مبارزه‌ی «قلاده‌های طلا»ی چشم‌پرکن رفت و باید بسان اغتشاشات سال گذشته شاهد برگ‌ریزان دردناک اهالی هنر در خزان سرد غرب باشیم. هیچگاه برق چشمان «ابوالقاسم انقلابی» را آن‌هنگام که در مدرسه‌ی علمیه‌‌ای در مشهد مورد تقدیرِ طلاب قرار گرفت، از یاد نمی‌برم. راستی مدت‌هاست از آقای «حامد زمانی» خواننده‌ی حزب‌اللهیِ این چندسال خبری نیست! @HOWZAVIAN
به دوستان 🖌 «نوشتن» را یک مسأله فطری می دانیم برای این که به آن نزدیک بشویم باید از دیگران بیاموزیم چگونه از این موهبت الهی استفاده کرده اند؛ بد یا خوب البته! لوازم نویسندگی، کتابی است که برای اهل قلم ضروری می‌نماید. @HOWZAVIAN
✏️کتاب گرون! اشتراک کتابخوان گرون! منابع خارجی فیلتر و اشتراک وی پی ان گرون! اینترنت هم گرون! علم بهتر است یا ثروت؟! ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
📣 فراخوان جذب نویسنده برنامه جونده ❗️فرصتی استثنایی برای خانم‌ها و آقایان علاقمند به نویسندگی 🎥 «جونده» می‌تونه یه فرصت استثنایی برای دیده شدن مهارت هات باشه. برای کسب اطلاعات بیشتر ، از طریق آیدی زیر اقدام کنید.👇👇👇 @Admin_Sadid_Courses @HOWZAVIAN @sadidmediateam
اگر کسی را دیدید که درک و فهمی فراتر از حد متعارف داشت، حتما از او بپرسید که چه کتاب‌هایی می‌خوانَد ... 🖌 لبخند قلم @HOWZAVIAN
🔴 بشارت‌های امامین انقلاب از سقوط پهلوی تا محو اسرائیل ✍️میراحمدرضا حاجتی، استاد و نویسنده انقلاب اسلامی امام خمینی: قوی باشید و دیگران را تقویت کنید... انفجار عظیم در پیش است! 🔰بعد از گذشت هشتاد و پنج روز از آغاز حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی بر علیه ملت مظلوم فلسطین در غزه؛ سمت و سوی تحولات میدان؛ مطابق با تحلیلها و بشارت های امام خامنه ای میباشد؛ 💠 بلکه باید گفت: جهت گیری تحولات کلان سالهای پیش و پس از انقلاب اسلامی همان است که بیش از نیم قرن قبل امام خمینی قدس سره ترسیم نموده بودند؛ 1️⃣ اکنون رژیم صهیونیستی مستاصل و فرماندهان ارتش و حامیان غربی اش پریشان و گرفتار در باتلاق جنگ پر تلفات غزه و عملیات های دقیق محور مقاومت میباشند؛ در حالیکه نه راه پس دارند و نه راه پیش!!؛ 2️⃣ ادامه و تشدید انشقاق سیاسی و اجتماعی در میان سیاستمداران و فرماندهان ارتش و ساکنین سرزمین های اشغالی ساختار حاکمیتی آنان را به شدت دچار فرسایش کرده است؛ 3️⃣ پیدایش باور نکردنی و متحیر کننده یک قدرت نوظهور بین المللی در یمن؛ که هشت سال جبهه کفر کمر همت به نابودی آن بسته بود؛ هژمونی نظام سلطه را در منطقه مختل و آنها را سردرگم نموده است؛ 4️⃣ کناره گیری و عدم استقبال کشورهای متعدد حتی هم پیمانان سنتی آمریکا از شرکت در ائتلاف دریایی بر علیه ارتش غیور یمن؛ از ترس واکنش افکار عمومی و...؛ بخشی از آثار شکل گیری تدریجی جبهه جهانی به تعبیر امام پابرهنگان در دفاع از مظلومین و آرمان فلسطین است؛ 5️⃣ نظرسنجی ها و مشاهدات میدانی حاکی از افزایش فوق العاده محبوبیت ایران و رهبران شیعی محور مقاومت در کشورهای اسلامی است و این یعنی: شکست و نابودی سرمایه گذاری غیر قابل محاسبه سران کفر جهانی در به حاشیه راندن تشیع انقلابی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی و ساخت ذهنیت منفی در جهان اسلام نسبت به انقلاب اسلامی و امامین آن؛ 6️⃣ سربازان و افسران جبهه جنگ نرم انقلاب اسلامی در شرایط بسیار حساس کنونی و جنگ ترکیبی و روانی دشمنان برای تولید و تزریق یاس به جامعه و خیانت و همراهی کامل جریان غربگرای داخلی با این نقشه؛ نباید حتی برای لحظه ای چشم از نقشه راه انقلاب اسلامی و وعده های صادق امامین آن بردارند؛ باید ضمن امید آفرینی و دوری از یاس و یاس آفرینی؛ خط تواصی به حق و صبر را در جامعه تقویت نمایند؛ 7️⃣ امروز هم باید رهنمودهای امامین انقلاب را نقشه راه حرکت در این مسیر نورانی قرار داد؛ چنانکه امام خمینی قدس سره در زمان غربت و تنهایی تبعید در نجف اشرف و در کوران مبارزه با رژیم سفاک پهلوی در پاسخ به نامه مرحوم آیت الله یزدی ره مرقوم فرمودند: باید از این پایداری تشکر کنم؛ با "اطمینان نفس" به شما آقایان محترم وعده "فرج قریب" می‌دهم!!... آتشی که در کانون سینه‌‌ها و قلب‌ها روشن شده است، خاموش شدنی نیست... ممکن است شماها "شاهد انفجار عظیم" آن باشید؛ لِیَهْلِکَ مَن هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحیی مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ.[۱] مأیوس نباشید و به خود یأس را راه ندهید، "قوی باشید" و دیگران را تقویت کنید و "تواصی به صبر" و "تواصی به حق" کنید. خداوند با شما است؛ [۲] [۱] آیۀ۴۲ _سوره‌انفال [۲] مرقومه امام : ۱۳۴۶/۱۲/۱۴ @HOWZAVIAN
اقدام جالب توجه عضو شورای شهر؛ وقت و بی وقت با مردمیم @HOWZAVIAN @serajna
. نقد دلسوزانه فکرت به مجموعه مؤسسه امام خمینی(ره) که قرار است امتداد علامه مصباح(ره) باشند. امیدواریم کارگر افتد... @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا 🌕عناوین برگزیده حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملی، پیشکسوت عرصه نشریات دینی در بیستمین گعده نویسندگان رسانه فکرت: ✔️مخاطب‌شناسی و ساده‌نویسی از رموز مهم توفیق در نشریه‌داری است.مقاله‌سازی و کتاب‌سازی آفت روزگار ماست. ✔️مسأله مهم در واقع آن است که پیش از هر چیز دیگری مخاطب خود را به خوبی بشناسید و بدانید برای چه کسی قرار است تولید محتوا داشته باشید. ✔️از رموز موفقیت آن است که نیروهای تحریریه اول درک و زبان مشترکی برای فعالیت رسانه‌ای داشته باشند و دوم هم این که بر اساس توانمندی‌ها و علائق، تقسیم کار خوبی بین آنها صورت بگیرد. ✔️اگر در حوزه اندیشه و علوم انسانی قلم می زنید مساله مهم این است که حرف دیگران را به درستی بفهمید و زود دست رد بر اندیشه و تفکر دیگران نزنید، بلکه در نوشتن مطالب یا خودمان پربار باشیم و یا اگر چیزی را نمی‌دانیم سریع قضاوت نکرده و رد نکنیم. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» @HOWZAVIAN
🖍 پسری با نشان پدری و صد رنج حوزویسعید احمدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی «پسر کو ندارد نشان از پدر» درباره‌ی عبدالله حسن‌زاده درست نیست. کم نبوده‌اند قیافه‌هایی که از روی مردمک چشم‌هایم عبور کرده‌اند؛ ولی مانند همه‌ی ماشین‌های یک بزرگ‌راه رفته‌اند و هرگز کاسه‌ی چشمم سرایشان نبوده است. چهره‌هایی هم بوده‌اند که نه بر دیده که در جان نشسته‌اند. شاید اسم و آوازه‌شان گوش فلک را کر نکرده باشد؛ شاید غربت را بر شهرت برتری داده باشند؛ شاید با حکم و امضایی بر مسند و مقامی ننشسته باشند؛ ولی اگر نبودند لنگر این دنیا تاب برمی‌داشت. یک چرخ زندگی لق می‌زد. مهم این نیست که از جاده‌ی صاف و بی‌دست‌انداز بگذری؛ خیلی مهم است که سنگ جلو پای رهگذران را برداری. این‌ها را گفتم تا سر و گوشی آب بدهیم به روند و رویه‌ی جاری در حوزه‌های علمیه و سنت‌های حاکم بر آن؛ مثل سنت تبلیغی که بر منبر و خطابه تکیه دارد. کم‌ پیش می‌آید سازمان روحانیت و روحانیون و روحانیات به‌جز «آنچه هست» به آنچه «باید باشد» فکر کند. میرزا حسن رشدیه، محمدحسن راستگو، سید مجتبی لاری، سید محمدحسین طباطبایی، محمدهادی معرفت، مرتضی مطهری، علی صفایی حائری، حبیب‌الله فضائلی، حسن حسن‌زاده آملی و این دست شخصیت‌ها بر خلاف باد و جهت حوزه رفته‌اند. عجیب این است که هر کدام به «آنچه باید باشد» اندیشیده‌اند. عجیب‌تر هم این‌که کشتی آنان باد موافق نداشت. همین هم به بزرگی و عظمت عزم آنان ضریب می‌دهد. برگردم به اول متن. پسر علامه، پیش‌گام، پیش‌رو و پیش‌کسوت نشریه در حوزه است. حوزه‌ای که هنوز و هنوزتر فضای باز و حمایت ویژه‌ای از فعالان عرصه‌ی قلم و رسانه ندارد. با این وصف و حال عبدالله حسن‌زاده در دهه‌هایی به این جنس و سنخ از ابزارهای تبلیغ رو آورد که هنوزی در کار نبود. این‌که او چگونه توانست با سلام‌بچه‌ها، دوست خاص و صمیمی خردسال، کودک، نوجوان و بزرگ‌سال و من تو بشود، این‌که او با چه ترفند و هنری توانست از حجاب خشک‌اندیشی رایج بگذرد، نکته‌ای است که باید از خود او پرسید. @HOWZAVIAN
📰دکه‌ی تیترخوانی دوشنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🟢 «زمان شناسی» ویژگی مشترک مصباح و سلیمانی ✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه از ویژگی‌های مشترک علامه مصباح یزدی و شهید حاج قاسم سلیمانی، «زمان‌شناسی» آنان بود. به همین دلیل: اولاً: در مسائل حوزه تخصصی خود هرگز «غافل‌گیر» نشدند. بلکه همواره جلوتر از زمانه، مقدمات و الزامات مواجهه معقول و اسلام‌پسند با «چالشها» و«مسأله‌ها» را فراهم می‌کردند. علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الِاسْتِعْدَاد؛ کسي که آگاه به زمانه باشد، از آمادگی غافل نمی‌شود.». ثانیاً: امور بر آنان مشتبه نمی‌شد و در جریان‌شناسی اندیشه‌ها و حتی عملکردها، منحصربه‌فرد بودند؛ «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ کسی که به زمان خويش آگاه باشد، امور مشتبه بر او هجوم نمی‌آورند.» آنان با بصیرت و تیزبینی و تیزهوشی ریشه‌های جریان‌های فکری و سیاسی و فرهنگی عمده در کشور را به درستی می‌شناختند و در زمان مناسب و بدون لکنت زبان با آنها رویارو می‌شدند. این را می‌توان یکی از رازهای هجمه‌های سنگین داخلی و خارجی علیه آنان دانست. و ثالثاً: هرگز مورد سوءاستفاده افراد و جریان‌های سیاسی قدرت‌طلب قرار نگرفتند. آنان خوب می‌دانستند که پاره‌ای از سلام‌های سیاسیون و قدرت‌طلبان، بی‌طمع نیست! به همین دلیل گفتار و رفتار آنان به گونه‌ای بود که هرگز اجازه نمی‌داد دیگران در آنان طمع کنند و از همین روی به دیدارهای افراد سیاسی و گروه‌ها و احزاب قدرت‌طلب، دل‌خوش نبودند و حتی میلی به چنان دیدارهایی هم نداشتند. @HOWZAVIAN
🔸 ایران اگر نبود؛ حماسه نبود، حماس نبود، غزه هم نبود ✍️ علی مهدیان 🔺رهبری در دیدار با خانواده حاج قاسم گفت، «حاج قاسم محور مقاومت را احیا کرد، مقاومت سه ماهه غزه مدیون این احیای جبهه مقاومت است» توییتی هم از دفتر ایشان به زبان عربی منتشر شد که تشکر از زحمات سردار قاآنی در منطقه است. خوب که چی؟ 🔺سخنگوی سپاه، حرکت حماس را انتقام سردار شهید دانست. صدای حماس درآمد که چنین نیست. انگیزه های این عملیات فلسطینی بود. بعد سپاه رسما اعلام کرد که بین انگیزه و مجموعه نتایج یک فعل فرق بگذارید. بعد فرمانده سپاه و مسوول دفتر رهبری اعلام کردند که حماس درست میگوید. این انتقام ایران نبود. اما 🔺سخنگوی سپاه حرفش را بد منتقل کرد، قبول، لکن این وسط یک سوال وجود دارد؛ چرا سخنگوی سپاه چنان گفت؟ که بعد چنین شود؟ پاسخ را باید در صحنه خودتحقیری و انفعال «جمعی» از انقلابیون و تاثیرشان در مردم جستجو کرد. همان پازلی که دشمن مدتها است از تحققش برای داخل به شدت استقبال میکند. مخصوصا در این زمان. 🔺 بعد از ترور سیدرضی توسط اسراییل جمع زیادی از انقلابیون ما، فریاد انتقام انتقامشان بلند شد. اینها یادشان افتاده بود که اصلا جمهوری اسلامی در قصه غزه «منفعل» است. یادشان افتاده بود فرمانده سپاه رجز خوانده بود که به ما ضربه ای بزنید کرک و پرتان را به باد میدهیم. یادشان افتاده بود که بارها امیرعبداللهیان خط و نشان کشیده بود و تهدید کرده بود و ساعت صفر اعلام کرده بود. 🔺خوب حالا رهبری چه میگوید: او میگوید برادران من کل این صحنه که میبینید توسط جمهوری اسلامی ایران زنده شده. حاج قاسم کیست؟ او جمهوری اسلامی است در صحنه مقاومت منطقه. 🔺فشار گام به گام رشد یابنده جنگ حزب الله که بیش از یک سوم کل قدرت اسراییل و آمریکا را درگیر خود کرده. ضربه های عجیب و غریب یمن و ضربات کوچک پی در پی مقاومت عراق و سوریه و ... همه میوه های این جبهه چند ضلعی اند که کمک به مقاومت غزه میکند. دشمن هم از روز اول نقش ایران را میدانست در این صحنه و رسما و علنا میگفت و تهدید میکرد، شما چطور ندیدید؟ ترور سردار سیدرضی و ضربه زدن علنی به ایران واکنش به چه بود؟ 🔺 آری بخشی از جنگ تهدید است. تهدید خودش ابزار قدرت است. و مگر طرف مقابل تهدید نکرد و مگر توانست تهدیدهایش را عمل کند و اصلا مگر شما میدانید کی و کجا قرار است تهدیدهای ما عملی شود؟ و البته مگر ندیدید تهدیدهای امیرعبداللهیان توسط جبهه مقاومت گام به گام توسط حزب الله و یمن و عراق در حال عملی شدن است؟ و مگر حضور سپاه قدس در جنگ سی و سه روزه را هم، همان زمان میدانستید؟ چه میگویید پس؟! حماسه تاریخ ساز غزه که میتواند مبنای خیزش و مشارکت بیشتر مردم باشد را هم میخواهید تبدیل کنید به بهانه افسردگی و انفعال؟ 🔺آقای جمهوری اسلامی زنده کننده کل این صحنه است، او منفعل نیست. این شمایید که خیلی وقت است منفعل شده اید. @HOWZAVIAN
🔻عقده‌گشایی سیاسی با چاشنی جذابیت جنسی ✍️ دانیال بصیر مستندِ تازه‌‌ ساخته شده از شمقدری که دست بدست در حال چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی است، چیزی جز یک مستند به نهایت، سخیف و زرد نیست. شاید در بدو امر حجاب بهانه است اما لایه‌های پنهان مستند ماموریتی برای تخریب و زدن انقلاب را دنبال می‌کند. تحریک روحانیت علیه انقلاب و دوگانه سازی کذاب، انگارسازی گسل بین انقلاب و جامعه روحانیت و به تعبیری "الغريق يتشبث بكل حشيش" چنگ به چیزی میزند تا علیه انقلاب نمایی را نشان دهد. علت‌العلل را خود جمهوری اسلامی معرفی می‌کند. اگر بی بی سی و منوتو ماموریتی برای ساخت مستند داشتند، همین حرف‌ها را می‌زدند. مبتذل‌ترین بخش مستند نیز اینجاست که کوشیده با جلوه‌گری زنان و دختران مکشفه، مخاطب را پای مستندش نگه دارد. موقعیت هم‌نشینی آن روحانی منفعل و گیج هم با مکشفه‌ها، حاصلش تحقیر و تمسخر روحانیت است. در واقع، روحانیت را آدم‌هایی معرفی کرده که در دعوای دروغین مردم با نظام، باید بفهمند که جانب مردم را بگیرند. یک برش به‌شدت گزینشی و تحریفی و غلط از جامعه. و یک روحانی که هرگز نماینده‌ی روحانیت نیست. و تصویری از نظام، که سیاه‌نمایی مطلق است. از نظر هنری و فنی که باید این اثر را تهوع دانست؛ به غایت غیرهنرمندانه و گل‌درشت و متظاهرانه و فرصت‌طلبانه. حداقل، نیروهای اصلی و سرشناس انقلاب، وارد بازی رسانه‌ای او نشوند و موضع‌گیری آشکار و رسمی نکنند. نباید در زمین خودش به او پاسخ داد. نباید او را جدی گرفت و به رسمیت شناخت. خواسته‌ای او همین است. @HOWZAVIAN
🔎فهم کاریکاتوری و متد موزاییکی یک حوزوی دگراندیش(۱) ✍️علیرضا محمدلو ▫️روش شناسی می‌گوید؛ در فهم متون اگر تمرکز منفصل در تک گزاره‌ها داشته باشیم، مبتلا به درک جزء در غیاب کل می شویم و معنای منظومه‌ای و یکپارچه و دلالت کلان سخن را از دست می‌دهیم. دلیل روشن هم این است که با هر سنت کلاسیک یا مدرن معرفتی، اگر بخشی را بدون بخش های متمم و مکمل و مفسر متصل یا منفصلش، اُبژه قرار دهیم، دچار قرائت گزینشی با نارسا و منفصل از مکمل ها و متمم ها و مفسرها خواهیم شد. پر واضح است که تاریخ، شخصیت و گاهی حتی متون دینی را هم اگر در تک گزاره هایش بدون شان نزول و قبل و بعد، مطالعه کنیم، دچار اعوجاج و و غیرمنضبط و دور از مراد متکلم و دلالت اصلی ماجرا خواهیم شد. 🔸بعنوان مثال وقتی عباراتی از صحیفه امام راحل را بدون پیوست مقام و ضرب قراین مفسر و به سبک تقطیع و برش های امروزی قرائت کنید، خوانش شما همینقدر مبتذل خواهد بود که خمینی کبیر را که از سال ۴۲ تا ۵۷ بدون هیچ اقدام نظامی، قیام مردمی را به ایستگاه ۲۲ بهمن رسانید، اهل تنش و تک روی، خطاب کرده و بودن را همین مقدار سطحی و بدون درک الزامات پیچیده حکمرانی در عینیت، اهرم دیکتاتوری ترجمه می‌کنید. 🔸امام حداقل در سه ساحت روشن نشان داد که به مردم و نگاه نخبگانی، اعتقاد راسخ دارد و پای این باور هم هزینه داد. در ساحت ساختاری، تفکیک قوای سه‌گانه را ذیل ولایت فقیه پذیرفت و پای نهادهایی همچون مجمع تشخیص و شورای نگهبان‌ را هم امضا کرد. یک دیکتاتور(به زعم نارسای شما) آیا تن به ساختارهای پیچیده و پر‌وتکل های محدویت‌زا در ساحت حکمرانی می دهد؟ 🔸در عرصه مدیریتی هم افرادی را پذیرفت که به جد با بودنشان مخالف بود اما فهم نخبگانی و شورای همراه انقلاب را صحه گذاشت و زیر بار انتخاب بازرگان، بنی صدر و منتظری هم رفت. مدیریت نخبگانی کشور برای امام، یک مانیفست جاری بود نه یک ژست و شعار ابتدایی از نهضت که حتی در حساس ترین لحظات میدان هم علی‌رغم میل باطنی و به تبع مشورت نخبگان، را نوشید. جای سوال اینجاست که چگونه می توان چنین شخصیتی را دیکتاتور خواند الا کسی که بدلیل مدل مطالعه تفننی یا گعده‌ای، تاریخ را گزینشی، کات خورده و سکانسی متوجه شده و تک گزاره هایی را برای اثبات فرضیه اش برجسته سازی نماید و جنگ تحمیلی بیش از ۲۰ کشور علیه ایران را هم نتیجه ماجراجویی و تفکر تنش‌زای امام راحل تلقی کند! 🔸آیا رواست که ارتباطات با ساواک و سیا و مرام منافقانه و مارکسیستی اش را مطابق اسناد تاریخی در نظر نگیریم و تندروی و جنایت های بعد انقلاب او را هم پای تندروی و تندخویی امام(العیاذ بالله) با این شخصیت معلوم الحال بنویسیم؟ برای اثبات فرضیه غلطتان تا کجا قرار است که دنده معکوس بکشید جناب اکبرنژاد که حتی محاکمه و را که سیزده سال پابه‌پای شاه معدوم در قامت نخست وزیری علیه مردم و اسلام خیانت و جنایت به خرج داد، زیر سوال ببرید و امری بیهوده و ناشی از تنش‌زایی بخوانید! 🔸در عجبم از اینهمه فهم گزینشی و پازل های آشفته شما که به دلیل بساطت زیاد و سادگی بیش از حدش، هیچ حس علمی و فقهی را جهت پاسخگویی تحریک نمی کند. شما دچار شده‌اید که یکدفعه از عرش تحول در حوزه، به فرش انسداد حکومت داری در عصر مدرن، شیفت وضعیت داده اید. 🔸فهم شما از مدرنیته و مقهور شدنتان مقابل ماشین غرب هم حاکی از ضعف شناختی شما در تفکیک سه ساحت مبانی، مسائل و نتایج غرب است که شما در نهایت سادگی فقط برخی نتیجه‌های بسته‌بندی شده را در غیاب مبانی و فرایند شکننده و مبتلا به تعارض غرب می‌بینید و همچون یک شبه انجمنی، قائل به عدم امکان حکومت اسلامی در عصر حاضر شده اید. جالب است که تئوریسین پایان تاریخ هم بعد از شکست های متعدد جریان غرب و لیبرالیسم در منطقه و جهان در ساحت های سیاسی و اقتصادی، طی مصاحبه ای این نظریه اش را پس گرفت و وضعیت جهان متجدد را در ثبات و بقا با توجه به ارتشی و میلیتاریستیک شدن نسخه های آمریکا برای جهان امروز، مبتلا به تردید و امتناع دانست. ادامه دارد... @HOWZAVIAN