eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻شخص، فقط وقتی در صدد توجیه خود بر می‌آید که متهم شده باشد. هنوز ندیده‌ام کسی دوره بیفتد خودش را توجیه کند، جز آنکه پیشاپیش احساس کند در معرض اتهام است. پی‌نوشت‌: مسأله مشروعیت، در فضایی مطرح است که امری انکار شود. انکار در بطنِ خویش، اتهام را به همراه دارد. نهادهای دینی و سیاسی در ایران، مدتی مدید و به شکلی جدی با چالش مشروعیت دست و پنجه نرم می‌کنند. تغییر در سبک دینداری توده از سویی و جوانه‌زدن قرائت‌های دیگری از فقه برای عبور از بحران سیاسی، نهادهای کلان حوزوی و حاکمیتی را به تکاپو واداشته است. با این حال من به این اصلاحات، (اگر بتوان نام اصلاح را بر آن گذاشت) خوشبین نیستم. تجربه این سال‌ها به من می‌گوید، ساختارهای دینی _ سیاسی به دلیل درهم تنیده شدگی که از مشروطه به این سو بر آن تاکید شده (به ویژه با جمله معروف سیاست ما عین دیانت ماست و یا ایجاد، کشف و یا صورت بندی جدید ابواب فقهی نظیر باب سیاسات در کنار عبادات و معاملات) هردو به یک میزان دچار «بحران مشروعیت» شدند. این مشروعیت زدایی که از «امر سیاسی» و با تناقضات رفتاری سیاستمدارن در برخورد با مسائل مختلف آغاز شد، به سرعت خودش را تا «تقدس‌زدایی» از «امر دینی» کشانده و هر دو ساحت را به چالش طبیده است. اینکه انگشت اتهام را به سمت فرد، نهاد یا ساختار نشانه بگیریم، مشکلی را حل نمی‌کند. «مسولیت‌‌پذیری» که متاسفانه به کرات مورد استفاده قرار گرفته و به نرخ شاه عباسی تبدیل شده، واژه حائز اهمیتی است. در «فقه وظیفه محور» سویه مسولیت‌پذیری، مبتنی بر «منطق حجیت معذریت و منجزیت» به مسلخ کشانده شده و کسی حاضر به پذیرش مسولیت خویش نیست. از این روست که در هر پست و سمتی، مسولان فعلی از خود سلب مسوولیت کرده و مسوولین سابق نیز سلب اختیار! این رویه مادامی که اصلاح نشود، نتیجه‌ای جز شتاب قطار فروپاشی در پی ندارد. و اولین قدم در مسیر فهم و سپس حل مشکلات، تواضع در فهم، ترویج اخلاق مسوولیت و بازنگری در منطق حجیت است. (به مرور در این باب خواهم نوشت) ✍ محمد رایجی @HOWZAVIAN
کدام رفراندوم؟ آقای روحانی؛ اگر ترس از کرونا ندارید، کافیست در خیابان های شهر، مردم ایستاده در صف مرغ را مشاهده کنید، که در این صورت از زبان آنان خواهید شنید : اگر هم نیازی به رفراندوم باشد، همه پرسی " بی کفایتی این دولت" باید برگزار شود. ادامه در کانال ✍ امین محمدلو ............................................. 🗒 رفراندوم لازم نیست، اصلح لازم است مشروعیت سیاسی به معنای «شرعی بودن» و «مطابق شریعت» نیست. بلکه مشروعیت ویژگی یک نظام است که حکومت به‌واسطه آن ویژگی حکمرانی خود را برحق و قانونی می‌داند و مردم نیز فرمان‌برداری از آن را وظیفه خود می‌داند. (پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ص 10. ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی در منظر امام خمینی ص 91) این تفکر، مبنای اصلی انقلابی است که در سال ۱۳۵۷, به پیروزی رسید و در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، با تأیید ۹۸/۲ مردم ادامه پیدا کرد. در همان سال این شائبه وجود داشت که وقتی مردم قائل به انقلاب اسلامی هستند، این به چه علت شکل می‌گیرد؟ ادامه در خبرگزاری رسا ✍ زهرا نجاتی @HOWZAVIAN
♦️سیزده بدر 🔹سیزده بدر یکی دیگر از مناسبت های آیینی و رسوم کهن اقوام ایرانی است. بارزترین جلوه رفتاری عموم در حلول این روز رفتن به دامن طبیعت است. طبیعت تجلی آیات بی شمار تکوینی خداوند و منبع بسیار غنی و سرشار از ظرفیت ها،‌ امکانات و ملزومات متنوع زیستی در این عالم خاکی است که همه موجودات از جمله انسان به فراخور نیاز می توانند از انعامات بی کران آن بهره گیری کنند. 🔸 احتمالا فلسفه انتخاب این روز در تقویم ایرانیان برای رفتن به دل طبیعت، امکان یابی بیشتر برای لذت بردن از مشاهده آثار صنع و جلوه های رنگارنگ هستی،‌ تامل در آیات آفاقی خداوند، شکرگذاری بواسطه در اختیار داشتن این گنجینه عظیم و ثروت بی بدیل و تجدید شونده، بازخوانی وظیفه و تعهد اخلاقی خود در قبال این مادبه الهی و سفره دامن گستر و پرزرق و برق خداوند است. 🔹طرفه اینکه ما اگرچه خود را در مقایسه با اجداد و اسلاف خویش عاقل تر و بالغ تر می پنداریم، اما بعضا سخیف ترین تلقی و تفسیر را از سنت های نیکوی آنها به دست می دهیم. اعتقاد به بدیمنی این روز، به آب دادن سبزه ها، گره زدن علف، التزام به مصرف خوراکی های خاص و سرگرمی های کودکانه بخشی از این سوء تفسیرهاست. 🔸در ایران بعد از انقلاب، با عطف توجه به همین پیشینه، سیزده بدر «روز طبیعت» نام گرفت. پیام تلویحی این نام گذاری احیای باورها و ارزش ها فوق و قدردانی از طبیعت و طبیعت آفرین است. بی شک، رفتن به دامن طبیعت با این انگیزه و هدف بسیار ممدوح و مستحسن و متقابلا تخریب طبیعت و آلوده سازی محیط زیست بسیار مذموم و مستقبح خواهد بود. 🌹 ما باید همواره از گذشتگان خردمند خویش به واسطه بنیادگذاری این قبیل رسوم هوشمندانه قدردانی کنیم واز رسوم تحریف شده و تاریخ مصرف گذشته آنها بی مهری جوییم. ✍️ سیدحسین شرف الدین @HOWZAVIAN
عاشقی درد قشنگی‌ست، خدایا تسلیم سر و جانم به فدای قدم مولایم مولای غریبم زبان‌ها و قلم‌ها با تواَند ولی دل‌ها نه که اگر بود تا به‌حال فرج حاصل شده بود روزگاری نیز قلم‌ها با جدتان حسین علیه السلام بود و نوشتند که بیا اما... اگر دل‌ها با او بود عاشورایی به پا نمیشد جمعه ها شعر من انگار تو را می خواند قلم و کاغذ و خودکار تو را می خواند ✍️ رمضان قاسم @HOWZAVIAN
💠 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه: ✨ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الله فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الله فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ الله الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ متن کامل در ✍️ ساحل صیحفه سجادیه @HOWZAVIAN
🔻برای مانع‌زدایی باید مانع‌تراش‌ها را بشناسیم و دست از پشتیبانی آنها برداریم. ♦️آنها در برج‌های لاکچری، مردم مردم می‌کنند. 📛 از دوازده فروردین ایران اسلامی نان می‌خورند؛ اما سیزده را در جنگل‌های انحصاری شمال و ویلاها می‌چرند. 📌 به حامیان سیاسی‌شان قاه قاه می‌خندند و برای گربه‌ها و سگ‌های زینتی‌شان شکلک در می‌آورند. @HOWZAVIAN
📺 نیمه‌کاره تمام شد 🔹امشب در اواسط نمایش گاندو ۲، پخش این سریال ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت. همزمان مشاور رییس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش گاندو خبر داد. 🔹مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» از این پس متوقف شده و نمایش قسمت‌های بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شد. پ ن: گاندو را می توان سریالی در تراز گام دوم انقلاب نامید به چند دلیل: 🔹 اینکه توانست مردم‌ را با حقایق امنیتی و استراتژیک نظام آشنا کند و مباحث راهبردی به معنای واقعی کلمه از غربت در آمدند. 🔹 اینکه توانست نقد حرفه ای و مستند را به تصویر بکشد و نقادی جسورانه را که سوپاپ اطمینان نظام و انقلاب است استارت بزند. 🔹 اینکه صدا و سیما را که بایستی دیده بان انقلاب باشد ولی از این ماموریت اصیل، بدلیل محافظه کاری ها و کج سلیقه ها در تعلیق برخی برنامه ها یا حذف برخی شخصیت های انقلابی رسانه دان فاصله گرفته بود، تا حدودی به مسیر اصلی باز گرداند. اساسا وقتی در دستان بچه های انقلاب باشد، پلشتی ها و ضعف ها و اشتباهات و حتی خیانت مسئولین، باعث غرش و نارضایتی و افسردگی نمی شود که باعث تحرک، امید آفرینی و مطالبه گری و انتخاب اصلح خواهد شد. ✍️علیرضا محمدلو @HOWZAVIAN
✴️صبح_دم با 🌀اِلهى اِنْ حَرَمْتَنى فَمَنْ ذَا الَّذى یَرْزُقُنى؟ وَ اِنْ خَذَلْتَنى فَمَنْ ذَا الَّذى یَنْصُرُنى؟ اِلهى اَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِكَ. 🌀معبود من! اگر تو محرومم كنى، كیست كه روزیَم دهد؟ و اگر تو خوارم نمایى چه كسى یاریم خواهد كرد. معبود من! از غضب تو و فرود آمدن خشم تو به تو پناه می‌برم. ✔️سه نکته از این فراز: ۱. خداوند، تنها روزى رسانِ بنده است. ۲. عزّت به دست خداست. ۳. بهترین پناه از غضب خدا، خود خداوند است @HOWZAVIAN
👌این دیگه اسمش انتظار نیست! یک رفیقی داشتیم که یک تعریف متفاوتی از مقوله انتظار داشت. چند سال پیش که روز نیمه شعبان افتاده بود جمعه، مطمئن میگفت که نیمه شعبان حتما آقا ظهور میکنه. انقدر مطمئن بود که رفته بود کلی چک کشیده بود برای تاریخ شانزده شعبان. هر چی میگفتیم بابا نکن، میگفت: «آقا که بیاد دیگه هیچکی بدهکار نیست.» بهش جواب میدادم: «اولا از انتظار که نمیشه سوءاستفاده مالی کرد؛ ثانیا اگه واقعا تاریخ ظهور آقا رو بدونی که دیگه اسمش انتظار نیست.» ولی گوش نمیکرد که نمیکرد. البته بعد از نیمه شعبان که چکهاش برگشت خورد و یک مدت بیخیال قضیه انتظار شد ولی سال بعد که عاشورا افتاد جمعه، دوباره گفت که قطعا آقا میاید. هرچی آیه و روایت میخوندیم که تاریخ برای ظهور تعیین نکنید ولکن قضیه نبود. حتی سر این قضیه شرط بست که اگه آقا نیامد، عَلَمِ صد کیلویی هیئت را برمیدارد... . آقا نیامد و او ساکت شد. البته نه از شرمندگی، بلکه از کمردرد زیاد. بعد از یک ماه دوباره شروع کرد. بعدا فهمیدیم که چون آن یک ماه تقویم دمِ دستش نبود چیزی نگفت. دیگر کارش شده بود گشتن دنبال جمعه های مناسبت دار تا رسید به سالی که جمعه هیچ مناسبتی نداشت. از آن سالها که تمام تعطیلات وسط هفته هستند و بعضیها هم کلا در بین التعطیلین به سر میبرند. بنده خدا رفت انواع و اقسام تقویمهای مناسبتی گرفت. مناسبتهای اسلامی را پیدا نکرد. رفت سراغ مناسبتها ایران و مصر و هند و چین باستان. آنجا هم چیزی گیرش نیامد رفت سراغ مناسبتهای غربی. چند وقت فقط برایش داشتیم توضیح میدادیم که هالوین ربطی به ظهور ندارد. میگفت: «نه. اینکه ظالمین جهان به وحشت بیافتن خودش ربطه دیگه.» یک چیزی گفت که خودش هم فهمید حرف مزخرف هم حدی دارد. ✍️ محمدحسین علیان @HOWZAVIAN
♦️پرونده کذاب‌ها...! 🔴 وهابیت مدرن 🔶 رسانه‌های اصلی: کمپانی رسانه‌ای پوشش‌دهنده شبکه‌های الجزیره و شبکه‌های ترک‌زبان و کمپانی‌های سریال‌سازی عرب و ترک با دوبله و پخش به تمام زبان‌های منطقه و جهان؛ شبکه المستقله، شبکه نور در بخش فارسی؛ در تبلیغ خلفای اموی و عباسی و استفاده از فضای رسانه‌های غربی و تبلیغ علیه تشیع؛ همپوشانی و همکاری نزدیک با دو جریان دیگر وهابی دارند؛ مراکز پژوهشی و انتشاراتی عظیم به‌خصوص مستقر در قطر و فعال علیه شیعه و جریان‌های رقیب اخوان‌المسلمین. 🔷 آثار رسانه‌ای مهم: پخش برنامه‌های مستند و خبری؛ سریال‌سازی به‌خصوص در شبکه‌های ترکی و عربی و بعد ترویج به زبان‌های مختلف دنیا و حمایت از فیلم‌های سینمایی و همکاری با دو نهاد رسانه‌های وهابی دیگر؛ حمله به آثار رسانه‌ای رقیب؛ سریال حریم سلطان ورژن ترکی تفکر اخوان‌المسلمین با درون‌مایه پان‌ترکیسم و سریال صلاح‌الدین ایوبی اثر حاتم علی کارگردان سریال عمر که از شبکه نور به زبان فارسی پخش شد. 🔶گفتمان رسانه‌ای👇 🔺ترویج ‌خشونت ‌به ‌سمت‌ مخالفان ‌وهابیت‌ و ترویج ‌شیعه‌ستیزی‌ به‌ صورت ‌نرم‌تر از گروه‌هایی ‌مانند داعش‌ و القاعده؛ بازنمایی فعالیت‌های‌ داعش‌ و القاعده ‌به‌ طور مثبت ‌به ‌بهانه ‌پوشش‌ خبری؛ مظلوم‌نمایی ‌برای ‌گروه‌های ‌جهادی ‌که‌ عمل‌ آنها ‌عکس‌العمل ظلم ‌به ‌ایشان ‌و خلاف ‌عمل‌کردن ‌مخالفانشان ‌از نظر مذهبی ‌یا سیاسی ‌است‌ که ‌موجب تحریک‌ آنها می‌شود؛ غرب‌ستیزی؛ ترویج‌ اندیشه‌های‌ اخوانی ‌و حمایت ‌از گروه‌های‌ سیاسی‌ اخوانی ‌در سراسر جهان؛ ترویج ‌فتوحات؛ قهرمان‌سازی ‌از خلفای جور؛ تقدس‌شکنی از مقدسات‌ و ائمه ‌شیعه ‌و عاشوراستیزی ‌و نفی ‌و تمسخر شعائر؛ رد عقاید مهدوی ‌شیعه ‌و ترویج عقاید وهابیت ‌درباره ‌مهدویت؛ حمایت فکری ‌و رسانه‌ای ‌از سریال‌های‌ سایر کمپانی‌های‌ وهابی؛ آرمانی ‌نشان‌دادن فضای‌ خلافت‌ اموی‌ و عباسی؛ تقدس‌بخشی‌ به‌ شخصیت‌هایی‌ چون‌ عمر بن خطاب، معاویه، هارون‌الرشید و حتی‌ یزید؛ 🔻 تقدس‌شکنی‌ از شخصیت‌های ‌اصلی‌ تشیع ‌با تصویر چهره یا بد نشان‌دادن‌ ‌ایشان ‌یا مشابه‌سازی‌شان ‌با افراد قدرت‌طلب ‌و عادی‌ جلوه‌دادن اختلافاتشان‌ با خلفای‌ جور و مخالف‌ در حد دو گروه ‌دنیاطلب ‌و محکوم‌بودن ‌ایشان به دلیل‌ ‌تبعیت‌نکردن ‌از خلیفه‌ وقت؛ تکفیر شیعیان؛ حمله ‌به‌ زیارت، توسل‌ و اعتقادات ‌و الگوهای ‌شیعی؛ مثبت ‌نشان‌دادن ‌خلافت ‌عثمانی (سریال ‌حریم ‌سلطان ‌نمونه‌ای ‌است‌ که‌ با استفاده ‌هنرمندانه ‌از عناصر زیبایی‌شناسانه ‌در رسانه شخصیت‌‌های‌ خونریز در تاریخ‌ را ‌مثبت‌ نشان می‌دهد و ‌تاریخ‌ را قلب ‌و جعل می‌کند و مخاطب ‌با آن ‌شخصیت‌ها هم‌ذات‌پنداری و از ایشان ‌طرفداری می‌کند)؛ خیانتکار نشان‌دادن ‌شیعیان در جریان ‌سقوط‌ بغداد و سرنگونی خلافت عباسی؛ قراردادن ‌نام ‌اهل بیت ‌به عنوان شخصیت‌ منفی‌ و نام‌ مخالفان ‌ایشان به‌ عنوان ‌شخصیت ‌مثبت ‌آثار. 🔷 گفتمان فکری و نظری: اعتقاد به منجی تحت نام مهدی در آخرالزمان با تشکیک در ولادت وی و رد آن و اختلاف در بودن منجی از نسل امام عسکری (ع)؛ سعی در دور نشان‌دادن ظهور و دعوت به تبعیت‌نکردن از پادشاهان حاکم بر سرزمین‌های اهل سنت و ترویج تأسیس حکومت‌های مقبول مردمی در بعد درون‌گفتمانی و فرامرزی‌بودن گفتمانشان؛ تلاش برای بازسازی خلافت سلف در آخرالزمان به منظور زمینه‌سازی ظهور منجی دروغین و حمله به اعتقاد شیعیان در این باب؛ حمایت پیدا و پنهان از جریان‌های تکفیری. 👈 سلسله محتوای کذاب‌ها @HOWZAVIAN
💠 نقطه ضعف جوانی 🔹️دوران جوانی علی‌رغم اهمیت و ارزشی که دارد، به همان اندازه آسیب‌پذیر بوده و ممکن است به دلیل تصمیم اشتباه، رنج و اندوه و شقاوت را به دنبال داشته باشد، و به همین جهت، انبیا و مربیان الهی اهتمام خاصی نسبت به تربیت در این دوران داشته‌اند. 🔸️در روایات داریم که «علیک بالأحداث»‌ بزرگان و اساتید اخلاق به جوان‌ها می‌گویند قدر جوانی خود را بدانید و تا جوان هستید خودتان را اصلاح کنید، برای همین است که در جوانی انسان زودتر می‌تواند در خودش تغییر ایجاد کند، اما وقتی حالتی ثبات پیدا کرد و ملکه شد تغییر آن مشکل است. 🔹️جوان خیال می‌کند اگر چیزی را درست فهمید، همه چیز را می‌فهمد، در حالی که این تعمیم دلیلی ندارد. انسان ممکن است در یک جهت تجربه داشته باشد و چیزی فهمیده باشد، اما در جای دیگر تجربه نداشته باشد. خوب، باید در موارد دیگر از کسانی که تجربه کرده‌اند و آن معلومات را کسب کرده‌اند استفاده کرد. ✍ متن کامل @HOWZAVIAN
❓پلمپ یا پلمب؟ *پُلُمب* در اصل واژه‌ای فرانسوی (Plumb) و معادل کلمۀ انگلیسی (Plombe) و به این معناست: *۰۱* قطعۀ سرب یا موم آب شده‌ای که برای جلوگیری از دستکاری و سوء استفاده، روی پاکت یا درِ مغازه یا خانه یا مکان دیگری می‌زنند و آن را مُهر و موم می‌کنند؛ مُهر سُربی. *۰۲* مجازاً به معنای تعطیل کردن و بستن جایی. پس تلفظ و املای درست آن پُلُمب (با حرف پایانی *ب*) است، نه پلمپ. @HOWZAVIAN