📔 دنیای نوشتن، دنیای زیستن
✍ زهرا ابراهیمی
وقتی عصبانی میشوم، مینویسم. وقتی شاد میشوم، مینویسم.
وقتی کسی حرف مرا نمیفهمد مینویسم.
وقتی خودم هم حرف کسی را حالیام نمیشود، مینویسم.
وقتی مضطربم، مینویسم. برای فصلها مینویسم. هیجانم را موقع دیدن باران با نوشتن توصیف میکنم.
وقتی قلم و کاغذ ندارم توی ذهنم مینویسم.
امروز بابت یک موضوع کاری کمی ناراحت و خیلی عصبانی شدم. بعدش فکر کردم که چرا باید آستانهی تحمل آدمها اینقدر پایین باشد؟ (البته بهتر بود قبلش فکر میکردم)
ما ایرانیها آدمهای عجیبی هستیم. به موقع مهربانی، هیچ ملتی روی دستمان بلند نمیشود؛ آنقدر مهربانیم و اهل ایثار که حاصلش میشود این همه شهید عزیز از جان گذشته؛ اما در امور جزئی که ملتهای دیگر باهاش مشکلی ندارند و راحت حلش میکنند شکل یک بنبستیم. سر یک سبقت در رانندگی یا صف واکسن یا هر چیز دیگری، جوری عصبانی و خشمگین میشویم که انگار تمام سهم خشم مردم دنیا را یکجا نصیب ما کردهاند. مثلاً اگر یک قراردادکاری بههمبخورد جوری عصبانی میشویم و بال بال میزنیم که جاذبهی زمین هم برای یکجا نشاندنمان کم میآورد.
ما مستعد خشمگین شدنیم و حالا باید این خشم را در خودمان کنترل کنیم تا بتوانیم ادامه دهیم.
البته بعضیها برای کنترل خشمشان خودشان را میبندند به گلگاوزبان و گلاب و اینجور چیزها؛ بعضیها هم هرچه کلیپ سخنرانی با موضوع مثبتاندیشی و شکرگزاری است را گوش میدهند و یا هر چه جملهی معنادار از الهیقمشهای و حسین پناهی و هرچه شعر از سهراب است را یکجا میخوانند تا بلکه آرام شوند؛ بعضیها هم موسیقی را علاج فرار از خشم میدانند و از ابی و هایده گرفته تا شجریان و یاس و تتلو همه را گوش میدهند و به اصطلاح به آرامش میرسند.
بعضیها هم مثل من هدفون را روی گوششان میگذارند و تا میتوانند پادکست گوش میدهند تا کمتر بشنوند تا بلکه هم کمتر عصبانی شوند؛ اما اینها راهکارهای موقتی است.
باید چیزی از درون و قبل از تمام اینها ما را به کنترل وا دارد. همانکه علمای اخلاق بهش میگویند تقوا و یا برخی آن را سپری نگهدارنده در برابر گناه مینامند و من اسمش را میگذارم جاذبهی درونی. چیزی که باید مثل جاذبهی زمین ما را سرجای خودمان بنشاند و نگذارد تا از جایمان بلند شویم و اجازه ندهد دستمان به میوهی ممنوعهی خشم برسد. باید چیزی باشد که مثل یک تاج پادشاهی بر سر سلطان روحمان بنشانیم تا هیچ حرکت اضافی از سمت جسممان و بدون اذن، صادر نشود.
تجربهی من برای مقابله با خشم، سکوت است و نوشتن. اگرچه بابت همان موضوع کاری سکوت نکردم، اما بعدش اینها را نوشتم و کمی آرامتر شدم.
سکوت به موقع خشم، حکم بودن در یک بهشت را دارد که کلی رود شیر و عسل هم ضمیمهی آن کردهاند و به عنوان اشانتیون به ما بخشیدهاند؛ همینقدر شیرین و گواراست و آدم از تجربهاش پشیمان نمیشود.
وقتی عصبانی میشوم سکوت میکنم و مینویسم.
وقتی کسی حرف مرا نمیفهمد، سکوت میکنم و مینویسم.
وقتی خودم هم حرف کسی را حالیام نمیشود، سکوت میکنم و مینویسم. وقتی قراردادم بههم می خورد، سکوت میکنم و مینویسم.
#إِذا_غَضِبْتَ_فَاسْکُتْ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌نقش شعراخلاقی در تحول اجتماعی
🔻شعر و تمدن
✔️حکیم الهی انقلاب اسلامی آیت الله خامنهای: شاعر مسئولیت دارد؛ آن کسانی که میتوانند زمینههای گرایش شاعر به عرصههای مورد نیاز کشور را فراهم بکنند، آنها هم مسئولیت دارند. ما امروز مردممان به چیزهایی نیاز دارند که این نیازها با زبان هنر که از جمله زبان شعر هست، قابل برطرف شدن، قابل تأمین شدن است.
🔸امروز اخلاقیات زیادی در کشورمان مورد نیاز است که به صورت اخلاق ملی در بیاید. ما فراموش نکردیم که چند قرن در زیر چکمهی استبداد زندگی کردیم. بهترین پادشاهان ما در طول تاریخ که ممکن است به نام اینها افتخار هم بکنیم، جزو ظالمترین و قسیالقلبترین مردم زمان خودشان و حکام دوران خودشان بودند. نادرشاه از لحاظ قهرمانی و به عنوان یک قهرمان ملی یک اسطوره است؛ اما برای مردم خودش، در آن زمانی که زندگی میکرده، یک دیو مهیبی است. شاه عباس هم همینجور است. ما به اینها افتخار میکنیم، به خاطر اینکه اینها کارهای بزرگی کردند. اما شما ببینید با مردم کشور، اینها چه جوری رفتار کردند. خوبهایشان – آنهایی که به اصطلاح خوب بودند و اهل تقوای نسبی بودند - چه جور عمل کردند، آنهایی هم که اهل تقوا نبودند، چه جور عمل کردند.
🔹 ما قرنها اینجور زندگی کردیم و خلقیاتی در ما به وجود آمده؛ این خلقیات بایستی اصلاح و اسلامی بشود.
🔸ما احتیاج داریم به صفا، احتیاج داریم به یکرنگی، احتیاج داریم به روح اخوت و برادری، احتیاج داریم به اینکه هر انسانی در جامعهمان نسبت به همسایگان خودش در خانه، در محل کسب، در خیابان احساس امنیت کند و خود را در امان بداند؛ احساس ناامنی نکند. اینها الان فراهم نیست. ما قدرت ابتکار، شجاعتِ نوآوری را به عنوان یک خصلت ملی لازم داریم. خطرپذیری را برای کارهای بزرگ به عنوان یک خصلت ملی نیاز داریم.
🔹اینها جزو خصال ملی ما الان نیست. ممکن است کسانی در این خصلتها درجهی بالایی هم داشته باشند که ما حاضریم دست اینها را هم ببوسیم، اما این کافی نیست. اینها باید به صورت خصال ملی دربیاید. ترحم کردن به یکدیگر، امید به آینده، تزریق امید به دیگران؛ اینها خصوصیاتی است که اگر در یک ملت باشد، آن ملت راه تکامل را خوب میپیماید. ما به اینها نیاز داریم.
🔸اینها به چه وسیله تأمین میشود؟ اینها دستوری که نیست؛ نصیحتی هم نیست. اینها با زبان هنر میتواند القاء شود؛ آنچنان که فضا را پر کند. بنابراین یکی از نیازهای امروز ما، شعر اخلاقی است.
🔹 شعر اخلاقی ممکن است در عالیترین حد خوبی هم باشد. شما به تاریخ ادبیات ما نگاه کنید. #سعدی از جهت شعر اخلاقی و شعر نصیحت و پند در قله است. #فردوسی همین جور است، #نظامی همین جور است، #سنایی همین جور است، #ناصرخسرو همین جور است؛ خیلی از شعرای بزرگ ما همین جورند. بعد #جامی همین جور است. و در این اواخر، در دوره ی سبک هندی، #واعظ قزوینی همین جور است. واعظ قزوینی یک واعظ بوده؛ منبر میرفته و وعظ میکرده و شعرش از لحاظ هنری در قلهی شعر است؛ در سبک هندی و بسیار خوب، پرمضمون و قوی. و خود صائب. شما تو این چندین ده هزار شعر صائب که نگاه کنید، اگر فقط غزلیات نصیحتآمیز و اخلاقی او را جمع کنید، یک دیوان قطوری خواهد شد.
1387/06/25
بیانات در دیدار شاعران در ماه مبارک رمضان 1429
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
‼️فریادهایی که نتوانست «غلط ظریف» را بگیرد
✍️ آیت پیمان
جشن سرمستی از امضای برجام و رقص شادمانی عضو تیم مذاکره و سرایت آن به بخشی از مردم و رقص و پایکوبی در خیابانها و جشن مدال بخشی دولت و دادن نشان افتخار به تیم مذاکره و سرمستی از آن در دولت، مانع از آن شد که متن و مفاد و منطق و منطوق آن چند صفحه دیکته شده ی دشمن، خوب و دقیق دیده شود.
و این شد که دیپلمات کارکشته و مسلط به زبان و ادبیات و فرهنگ لغاط انگلیسی همچون دکتر ظریف، بکار رفتن ۴ باره واژه تعلیق را در متن برجام و الحاقات آن نبیند!!
و فریاد دوسه نماینده مجلس را نشنود و آنها را متهم به بیسوادی کنند.
... و در مجلس با شدت و هیجان وجود این واژه را انکار و معترضین را رمی به جهالت نمایند.
🔗 متن کامل
#برجام #هسته_ای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻فیلم ایرانی در جشنوارهای اسرائیلی
✍️ بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
صفحه فارسی وزارت خارجه اسرائیل در توییتر نوشت که در جشنواره بینالمللی سینما که در شهر حیفا برگزار میشود، فیلم «پسر مادر» مهناز محمدی، کارگردان ایرانی، اکران میشود و پیشاپیش با استقبال بینظیری مواجه شده است.
خلاصه فیلم بدین شرح است : پسر مادر روایتگر داستان غمانگیزی از مشکلات یک مادر است که مجبور است به تنهایی در مقابل مشکلات زندگی بایستد و زندگی دو فرزند خود را تامین کند، اما سختی بار زندگی روی دوش مادر با کاری که هیچ اطمینانی به ادامه آن نیست او را وادار میکند که به ازدواج مجدد و جدایی از پسر 12 ساله اش فکر کند.
سالهاست که چنین داستانها و سوژههایی که با محوریت فقر و بیچارگی مردم ایران است مورد استقبال جشنوارههای خارجی قرار میگیرد؛ چرا که دستمایهای برای برداشتهایی سیاسی بر علیه ایران و به عبارتی بهتر جمهوری اسلامی ایران است. طبیعتا استقبال ازچنین فیلمی آن هم در یک جشنواره اسرائیلی خالی از سیاسی بازی نیست و به خوبی میتوانند فقر و فلاکت را در جامعه ایران به خورد مخاطب بدهند و آنها را متقاعد کنند که جامعه ایران اوضاع بغرنج و فلاکت باری دارد.
البته این بدان معنا نیست که جامعه ایران، به قول معروف "گل و بلبل" است و همه در رفاه و آسایش به سر میبرند؛ بالاخره بخشی از جامعه دچار فقر است و با سختیهای مرتبط با آن دست و پنجه نرم میکند و جای انکار نیز ندارد و چه بسا چنین سوژههایی ما به ازاء خارجی نیز دارد؛ ولی نکته اینجاست که معمولا به گونهای به این سوژهها پرداخته میشود که آنچه به ذهن مخاب میآید این است که وضع غالب جامعه اینگونه است و خواسته یا نخواسته منجر به سیاه نمایی می شود و ازهمین جاست که بهانه خوبی برای مخالفین جمهوری اسلامی فراهم میگردد که در این مورد مانور بدهند و زهر خودشان را بریزند.
در این فیلمِ خاص، وقتی پای ازدواج دوم و ترک فرزند به میان میآید، احساسات مخاطب نیز تحریک میشود و التهاب بیشتری را به مخاطب تلقین میکند و بهتر می تواند این نکته را القاء کند که جامعه ایران چه اوضاع نابسامانی دارد.
#فیلم #هنر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 شورش فرم و گرافیک علیه محتوا و اندیشه
✍️ حسین کاوه
فاجعه زمانی به غایت خود میرسد که شکل و فرم آن هم به صورت بسیار اغواگرانه و شیادانهای علیه محتوا و کلام خروج کرده و چنان شورشی میکنند که شومنهای اباحهگر و اینفلوئنسرهای کاسب به مدد گرافیک و تدوین و هزار ترفند در مباحثات و منازعات مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی علمی بر اندیشمندان و فرهیختگان غلبه میکنند و کار را به جایی میرسانند که مدل و نوع صدا و رنگ و لعاب تصویر با افکتهای مختلف در نقش آفرینی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی جای برهان و منطق و استدلال را میگیرند و حتی چهره کریه المنظر باطل و ظلم و ظالم را نیز بزک و آرایش میکنند.
🔗 متن کامل
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دقیقه_ای_درنگ
🔸 عاقبت مسئولیت
✍️ هاشم جنجگجو
🌱 قال اجعَلنِی علَی خَزائنِ الاَرضِ اِنّی حَفیظٌ عَلیمٌ
وقتی یوسف نبی (ع) از زندان آزاد شد، از پادشاه درخواست کرد که "من را خزانه دار قرار بده چون من هم تخصص این کار را دارم و هم تعهدش را".
🔸 گاهی اوقات انسان در خودش میبینه که میتونه بهتر از دیگران، یک کاری رو انجام بده. خب در این صورت چه بسا لازم باشه که خودش رو معرفی کنه. اما مشکل اینه که خیلی از مواقع این یک احساس کاذبه. حبّ ریاست و شهرت، برای آدم تکلیف سازی میکنه.
🔸 خوبه که تا حفیظ(متعهد) و علیم(متخصص) نشدیم در خانه بمانیم😊 و احساس تکلیف نکنیم چون به فرموده شهید رجائی(ره):
جهنم جایی داره که عذابش به اندازه ۳۶ میلیون نفره. اونجا جای منه، چون یک امضای من بر سرنوشت ۳۶ میلیون نفر اثر میذاره.
🔸 پیامبر (ص) به ابوذر فرمودند:
اِنّی اَراکَ ضَعیفا، فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلی اِثنَین وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم
ای اباذر! خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فیسبیلالله، آسمان و زمین راستگوتر از تو ندیده؛ امّا در مدیریت ضعیف هستی. پس، حتی بر دو نفر هم ریاست نکن و هیچ مال یتیمی را به عهده نگیر.
👈 اگر عاقل باشیم از مسئولیت فرار میکنیم و هر جایی زنبیل نمیذاریم، خصوصا اگر کلیپ بالا رو دیده باشیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#سوژه_یاب_ویژه_نویسندگان_حوزوی
⭕️ رصد شبکههای ماهوارهای فارسی زبان؛ بخوانید «معاند»
⭕️ فضاسازی شبکه ها پیرامون متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به نقض فاحش برجام با دستاویز کردن گزارش سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر عبور و ذخیره اورانیوم 20 درصدی از 120 کیلوگرم
⭕️ برجسته سازی روز جهانی اعدام با هدف طرح اتهام علیه سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نقض حقوق بشر در صدور اجرای حکم اعدام
⭕️ بازتاب نتایج درخشان تیم ملی کُشتی ایران در مسابقات جهانی نروژ با تأکید بر بی توجهی مسئولان به ورزش
⭕️ تلاش شبکه برای سیاهنمایی از بحران سوءتغذیه در مناطق محروم کشور با تمرکز بر افزایش قیمت کالاهای اساسی و کوچکتر شدن سفره های مردم
⭕️ گزارش اختصاصی شبکه من و تو با موضوع سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران و کسری بودجه دولت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
با خواندن عناوین اخبار و رویدادها می توانیم فعالیت های نویسندگی مان را در فضای مجازی مدیریت کنیم
⁉️ ماه ربیع، ماه تسلیت یا تبریک
✍️ مرضیه رمضان قاسم
بجاست همانگونه که در مصائب اهلبیت (علیهمالسلام) میبایست از ابراز شادی پرهیز کرد، در ایام موالید آن حضرات نیز نباید محزون بود؛ بلکه برعکس میبایست هر فرد در ایام ولادت و شادی اهلبیت اظهار شادی کند تا مصداق این کلام معصوم علیهالسلام قرار گیرد که فرمودند: «...یَحْزَنونَ لِحُزنِنا وَ یُفْرَحونَ لِفَرَحِنا... خدا رحمت کند شیعیان ما را که در غم ما غمگین و در شادی ما شادمانند.»
🔗 متن کامل...
#ربیع_الاول
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 مبارزه با کرونا و آنچه ما فراموش کردهایم
✍️ حسین رحیمی
روزی معلم مكتبی به شاگردانش گفت هر كس «بسم الله الرِّحمن الرِّحیم» بگوید؛ میتواند روی آب راه برود. یكی از شاگردان،كه هر روز برای رسیدن به كلاس باید مسیر زیادی را طی میكرد تا به پل برسد و به كلاس برود، از شنیدن این حرف خیلی خوشحال شد.
وقتی كلاس تمام شد، با یک «بسم الله الرِّحمن الرِّحیم» از آب رد شد و به خانه رفت. و بعد از آن هر روز با "بسم الله" میآمد و میرفت.
پدر و مادرش گفتند خوب است برای تشكر، معلمت را مهمان كنیم.
ظهر روز میهمانی (بعد از اتمام کلاس) معلم از مکتب بیرون آمد و به سمت پل راه افتاد. شاگرد گفت: آقا چرا راهتان را دور میكنید! از روی آب میرویم.
معلم با تعجب گفت از روی؟ شاگرد گفت: خودتان گفتید! از وقتی شما این را گفتید من هر روز با "بسم الله" از روی آب رفت و آمد میكنم.
معلم که میخواست ضایع نشود بسمالله گفت و پای روی آب گذاشت و درون آب فرو رفت!
در رسانهها خواندم که یکی از اساتید بزرگوار حوزه، کرونا را ویروسی سکولار خواندهاند که دارد انسانها را به سمت بیدینی سوق میدهد.
من اما فکر میکنم مشکل از نهاد حوزه بود که شاید با تمام وجود به ربوبیت خدا باور نداشت و در این بحران منفعلانه گوشش به دهان نهادهای سکولاری چون سازمان بهداشت جهانی بود؛ و این شد که روش معقول، مأثور و موثر شیعه در دفع آفات و بیماریها یعنی توسل و استغاثه به درگاه قدرتمندترین وجود عالم (الله تعالی) از متن به حاشیه رفت! درحالی که برگزاری مراسمات با رعایت دستورالعملهای بهداشتی قابل جمع بود.
#کرونا #واکسن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ | حافظ، درخشانترین ستاره فرهنگ فارسی
به مناسبت روز بزرگداشت حافظ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بر اساس بخش هایی از بیانات رهبر انقلاب، نماهنگ «حافظ ؛ درخشانترین ستاره فرهنگ فارسی» را منتشر میکند.
#شعر #ادبیات #حافظ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مستند «قصهگوی راستگو»
بزرگداشت عمو راستگو
فردا 21 مهر ساعت ۸ شب
از شبکه استانی قم
🌹روحشان در آرامش و قرین رحمت الهی باد.
#کودک_و_نوجوان
#حجت_الاسلام_راستگو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 تلویزیونِ نامیزون!
✍️ محمدجواد محمودی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
به مناسبت شروع فعالیت مدیر جدید صدا و سیما، جناب آقای #جبلی، خوب است چند کلمهای در باب چالشهای این سازمان تاثیرگذار سخن بگوییم.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همانطور که در تمام عرصههای اجتماعی تحول اساسی رخ داد؛ #صداوسیما نیز، به عنوان یکی از اصلیترین متولیان #فرهنگ و همچنین پل میان مسئولین و مردم، در ساختارهای کلی رسانهای دچار تحول شد.
اما در ادامه، این تحول، با روند تحول فرهنگ عموم مردم همراه نشد و از سیر فرهنگ اجتماعی عقب افتاد. به عبارت بهتر، صدا و سیما که خود باید #جریانساز باشد و به حرکت کلی فرهنگ اجتماعی، گِرا بدهد، نه تنها از عهدهی این کار بر نیامد بلکه از همان سیر عمومی فرهنگ جامعه جاماند و به طبع هر چه جلوتر رفت، مخاطبان کم کم به سوی رسانههای دیگر -از جمله رسانههای اروپایی- روی آوردند.
ساختار محتوایی و همچنین کیفیت ساخت از مهمترین عوامل ضعف صدا و سیما در جهت نارضایتی مخاطبان میتوان بر شمرد که متاسفانه در سالهای اخیر به جای ارتقای سطح کیفیت ساخت و غنای محتوا؛ برای جذب مخاطب بیشتر، از جذابیتهای مبتذل بهره گرفته شد تا به قول معروف، خودشان را با جامعه هماهنگ کنند.
اما دقیقا مشکل قضیه همین جاست؛ یعنی در عرصهی رسانه یک دیدگاهی وجود دارد که یا باید ارزشهای محتوایی را حفظ کرد که در اینصورت #مخاطب پسند نیست و یا باید از جذابیتهای رسانهای بهره برد که در اینصورت نمیتوان ارزشها را حفظ کرد اما مخاطب خوبی دارد!!!
این دیدگاه صفر و صدی سبب شده که ما شاهد انواع موسیقیهای نامناسب، فیلمهایی با مضامین غیراخلاقی و ... در عرصهی صدا و سیما، سینما و شبکه نمایش خانگی باشیم که طبیعتا به جهت محدودیتهایی که در رسانهی ملی وجود دارد، میزان آن در این عرصه کمتر است.
حال سوال این است که آیا نمیتوان محتوایی تولید کرد که هم به لحاظ #محتوا غنی باشد و هم به لحاظ کیفیت ساخت، با کیفیت باشد؟! آیا تنها راه جذب مخاطب، استفاده از جذابیتهای مبتذل است؟!
یک قاعدهی عقلی وجود دارد با این عنوان: «ادلّ الدلیل علی امکان شئ وقوعه»؛ یعنی اصلیترین دلیلی که میتوان برای امکان داشتن یک چیز آورد، همین است که وقوع پیدا کرده باشد. اصلیترین دلیل هم بر این که میتوان محتوایی تولید کرد که محتوای فاخر داشته باشد و هم ساختار با کیفیت و هم مخاطب پسند باشد، برخی از آثار تلویزیونی و سینمایی است که دارای این مؤلفهها بوده است.
همچون آثار مرحوم فرج الله سلحشور، داود میرباقری و ابراهیم حاتمیکیا- میباشد، که مشخص میکند دیدگاه رایج که یا باید جذاب باشد یا محتوا داشته باشد، گزافی بیش نیست.
یکی دیگر از آثار موفق که نشان داد میتوان محتوای ارزشی را طوری ارائه کرد که مخاطب پسند باشد، موشن گرافیک احکام در شبکه سه است که نشان داد اگر همّتی باشد و از هنرمندان متعهد حمایت شود، میشود اثر فاخر تولید کرد.
امیدواریم در دوران جناب آقای جبلی، شاهد بازگشتن رسانهی ملی به عرصهی پیشران فرهنگ عمومی جامعه باشیم.
#رسانه_ملی
#حمیدجبلی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN