🔻 پیشنهادهایی برای نوروز ۱۴۰۲ در مشهد
✍️ سید محمدحسین دعائی
۱ـ بهطور کلی باید توجه داشت که وظیفۀ نهادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر مقدس مشهد، چیزی بیش از ترویج و توسعۀ گردشگری، صنایع دستی، سوغات محلی و آداب و رسوم بومی است. به عبارت دیگر، نباید حرم مطهر امام رضا علیه السلام و موقعیت معنوی مشهد را بهانهای قرار داد برای جذب گردشگر و ایجاد رونق اقتصادی؛ بلکه باید موقعیتهای اقتصادی و جاذبههای گردشگری این شهر را بهانه کرد برای «ترویج فرهنگ زیارت» و «ارتقاء سطح معنویت و عقلانیت» در میان زائران و مجاوران. بر همین اساس، محور و غایت همۀ برنامهها باید مسئلۀ «زیارت» باشد. البته اینکه در کنار زیارت و از قِبَل آن، رونق اقتصادی و توسعۀ گردشگری هم اتفاق بیفتد، نه تنها هیچ مانعی ندارد، بلکه مطلوب نیز هست.
۲ـ با توجه به نکتۀ پیشگفته، آنچه که بیش از فرهنگ میزبانی باید ترویج شود، «فرهنگ و آداب زیارت» است. بهعلاوه آنکه در رابطه با امر میزبانی نیز باید بیشتر بر روی «میزبانی از زائران امام رضا علیه السلام» تأکید شود، نه مطلق میزبانی.
۳ـ در یک نگاه عام، میزان توجه به شاهنامه و شهر توس در برنامههای پیشبینیشده از سوی شهرداری، تناسبی با میزان اهمیت آنها در مقایسه با حرم مطهر، مسئلۀ زیارت و دیگر مقولات دینی و معنوی مرتبط با فضای مشهد ندارد. بهعلاوه آنکه اگر هم قرار است با محوریت شاهنامه کاری انجام شود، لااقل در کنار بازیها و عروسکهای شاهنامه، باید به «جنبههای معنوی، حکمی و موعظهای شاهنامه» نیز توجه داشت.
۴ـ شاید بهتر از ساخت عروسکهای غولپیکر شاهنامه، اجراء برنامههای «نقالی و پردهخوانی»، با محوریت مباحث آموزندۀ شاهنامه باشد. طراحی و اجراء تئاترهایی بر اساس داستانهای شاهنامه، اما مرتبط با مباحث روز نیز میتواند پیگیری شود؛ تئاترهایی که با الگوسازی برای نوجوانان و جوانان، «چگونگی مواجهه با بحرانها و دفاع از هویت خود در مواجهه با دشمن» را به آنان بیاموزد. در همین زمینه، استفاده از طرحهای گرافیکی جذاب، در قالب پوستر، بنر و بیلبورد نیز مهم است؛ شبیه بعضی از کارهایی که بهمناسبت حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی انجام شد.
۵ـ عکاسی با نمادهای شاهنامه، شاید بد نباشد؛ اما احیاء «فرهنگ نوستالوژیک عکاسی با گنبد و بارگاه»، آن هم با تأمین «پوشش اسلامی»، قطعا خوب است؛ به این شکل که در مکانهای مشخصی، برای بانوان، پوشش معیار (مثل چادر، مقنعه یا روسری کامل) فراهم شده و با همان پوشش، یک عکس یادگاری برای آنان ثبت شود.
🔗 ادامه در این صفحه
#نوروز_۱۴۰۲
#مشهد_مقدس
#پیوست_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📐 خطکش زندگی
✍ مجتبی میرزایی
شما در هر بازی و رقابتی بر اساس یک خطکش فرضی و ذهنی، تیمکشی میکنید و برای خودتان یار و حریف تعیین میکنید. در زندگی واقعی و مجازی هم این خطکش وجود دارد.
توجه!
در این یادداشت کلماتی وجود دارد که ممکن است ذهن شما سوت بکشد!
🔗 متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 نامه نوروزی به خدا
✍ سید عبدالله هاشمی
انت السلام و منک السلام و الیک السلام
🔸سالی دگر از مهلت عمرم به سر آمد. سالی که گذشت، جانم را چون مرغی در قفس اراده های پست زندانی میدیدم. بال و پر زدن جانم را دیدم و صدای شکستن پرهایش را شنیدم؛ اما باز هم پستی غریزه مرا از نجات فطرت باز داشت.
🔸منتظر دستی از غیب بودم تا مرا از لجنزار انتخاب های پست بیرون بکشد؛ اما هستی هوشیار است و کسی که خود را به خواب زده باشد، بیدار نمی کند.
خدایا
🔸 بیدارم اما چشمانم بسته است، چشمانم را باز کن.
خدایا
🔸بدترین رابطه با کریم حسابگر بودن است.
زشت ترین عمل نزد قدرتمند،بی ادبی است.
احمقانه ترین سرمایه،خودبینی است.
و...
هزاران«ترین» دیگر هست که یکجا من نسبت به خدای خود داشته ام.
چه بد پروندهای دارم و بدتر از این چقدر بی خیال
خدایا
🔸از اینکه دوباره مهلت جبران بگیرم خجلان و ناامیدم.
خودم را با همه بدی هایم به تو میسپارم.
سال نو را با خدایی خود برایم بنویس، دیگر زبان خواستن ندارم.
ارباب حاجتیم و زبان سوال نیست
در محضر کریم تمنا چه حاجت است.
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🩺پزشک خوش اعتقاد
✍نجمه صالحی
خیلی دیر آمده بود، با لبخند روبهرویم نشست، با نگاهمهربانش خستگیام کم شد. اجازه خواست فرمش را تکمیل کند، جلویگزینهشغل نوشت دکتری پزشکیحرفهای. داستان دعوت و انتخابش را برایم گفت.
برای تکمیل اطلاعات فرم به مسئول خادمین گفته بود از طبابت خستهاست، میخواهد بین زائرین باشد و در حال و هوای آنها نفس بکشد، حدود بیستسال با بیمار و بیمارستان مانوس بود، آمده بود تا بیماری دلش را درمان کند و چشمانش را بیمه؛ اما با دیدن خوابی، تصمیمش عوض شده بود.
خواب دیده بود نوزادی به دنیا آورده ولی به اطرافیان میگفته از مادری کردن خسته شده! و آن برایش نشانه شد و تعبیرش کرد مولا او را در همان حرفهاش انتخاب کرده و باید از علمش دیگران بهره ببرند! یاد حدیث امیرالمؤمنین علیهالسلام افتادم که فرمود"خَيرُ العِلمِ مانَفَعَ"* و علم او قطعا مفید و سودبخش بود!
بهخاطر آموختن طب سنتی اسلامی و استفاده از متون اصلی، زبان عربی را مسلط شده بود. کتاب قانون ابوعلی سینا را به خوبی یاد گرفته بود. قرآن را به خوبی قرائت کرد. پزشکی خوشاعتقاد و بسیار متواضع* بود.
گاهی پازل زندگی را ما انتخاب نمیکنیم و خودشان برایمان رقم میزنند! قطعا وجود کیمیایی چون او در #مسجدجمکران ارزشمند است. بعد از پایان یافتن سوالات مصاحبه، در انتهای فرمش نوشتم محل خدمت پیشنهادی: همکاری در بهداری و آموزش طب سنتی!
*غررالحکم و دررالکلم،ص 354
*امیرالمؤمنین ع: ِاذا تَفَقَّهَ الرَّفيعُ تَواضَعَ/انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مىشود./همان، ص285
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تلنگر
🔴 نقشهای کاذب #زنان در کارخانه جریان سرمایهداری ساخته میشود
در میان نحلههای فکری متناقض، متنافر و بعضاً پرطرفدار، ناگهان الگوی سوم زن به مدد انقلاب امام روحالله متولد میشود، «تکلیفگرایی الهی» شاید مهمترین وجه تمایز این الگو با سایر الگوهای زنانه است. زن انقلاب اسلامی نه خانهنشین است و نه خانهستیز. راه خود را از میان بیراههها تشخیص داده و به شخصیت رسیده است.
تکوین و زنانگی را نه عامل فضیلت و رذیلت بلکه خصیصه متفاوتی میبیند که در آفرینش او لحاظ شده تا در مسیر رشد و کمال خط سیر متمایزی نسبت به مرد داشتهباشد. زن انقلابی، در حیطه تکلیفگرایی حصارشکن و بیکلیشه است. وقتی پای تکلیف در میان باشد، گاهی بیالگویی، الگوی اوست. هر جا خلأیی باشد، همان جا را پر میکند. هرکجا ظرفیتها، استعدادها و توانمندیهای فردی و جمعی او باری از دوش ولی خدا برای خدمت به جامعه اسلامی بردارد، همانجا حاضری میزند. گاهی خانهدار است و گاهی وزارتخانه اداره میکند. تجرد و تأهل تنها تاکتیک بازی زن انقلابی را عوض میکند، اما هیچگاه او را نیمکتنشین نمیکند. زنانگی را نه یک محدودیت و نه عامل سرافکندگی و نه حتی دستاویزی برای برتریجویی میداند. زنانگی در نگاه او هم حرمت دارد و هم مزیت میآفریند. زن انقلابی پاسدار زنانگی عفیفانه است و از آن برای خلق موقعیتهای ناب زندگی و بندگی استفاده میکند. الگوی سوم، زن تراز هزاره سوم است. از آن باید بیشتر گفت و بیشتر شنید.
🔗 شما هم دعوتید به 👈 محفل فکرت؛ رسانهی اندیشهای، آزاد با موضوعات مهم جامعه و علوم انسانی
#زنان #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌 شیوهی مواجهه با عبدالحمیدها
✍️ حجت الاسلام جعفر علینقی، استاد حوزه علمیه با نوشتاری به نویسندگان حوزوی پیوست:
💢 در پاسخ به این سؤال که چرا نظام اسلامی با افرادی همچون مولوی عبدالحمید که اظهارات تفرقه افکنانه و نادرستی دارد برخورد نمیکند؟!
🔹 راهبرد جمهوری اسلامی صبر استراتژیک در مواجهه با نیروهای درون پارادایمی است. از اینرو چنانچه شخص یا گروهی که خارج از چارچوب عقلانیت و منطق انقلاب، اظهارات و کنشگری داشته باشد، نظام او را واگذار میکند تا با خودشکنی، جایگاه خود را در بین اذهان (حداقل بین جامعه نخبگانی) از دست بدهد و برخورد با او تبدیل به مطالبه حداکثری شود.
در چنین موقعیتی که آن فرد یا گروه جایی برای دفاع از خود ندارد دیگر جای مماشات نیست و نظام او را در قوه قهریه خویش هضم خواهد کرد و این بهترین شیوه تقابل با مخالفان داخلی در شرایط کنونی است.
#سیاست
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📜برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده
✍️ "ميرزا عبدالغفّار نجم الدوله"(ره)، رياضيدان و منجم نامدار عصر قاجار، از مقلدین و اصحاب خاص مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و رابط شیخ فضل الله با سید جمال الدین اسدآبادی(ره)، دانشمندی است که نخستین تقویم هجری شمسی را رایج نمود.
✍️ ميرزا عبدالغفار از همان ابتداي تحصيل، استعداد و علاقه اي عميق به رياضيات داشت. او اين علم را در مدارس مشهور آن زمان همچون دارالفنون فرا گرفت و به تحقيق و مطالعه در زمينه رياضيات پرداخت. نَجمُ الدوله، سالها معلم رياضي در مدرسه دارالفنونِ تهران بود.
◽️نجم الدوله در سال ۱۲۶۵ نخستین تقویم هجری شمسی را به کار برد. نَجم الدوله از مهندسان و دانشآموختگانِ فرنگرفته در زمان ناصرالدین شاه قاجار، در تقویمِ سالِ ۸۰۸ جلالی به سالِ ۱۲۶۵ هجری شمسی اشاره کرده است.(تصویر بالا)
◽️تقویمِ هجری شمسی پس از میرزاعبدالغفارخان به صورتِ عمومی رایج شد؛ ولی به شکلِ تقویم هجری شمسی برجی استفاده میشد و بروج ۱۲ گانهی حمل تا حوت به میزان واقعی استفاده میشد و ممکن بود ماهی ۲۹ روز و ماهی ۳۲ روزه شود.
🔗 متن کامل در این صفحه
#تاریخ #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ خانواده؛ مدرن یا سنتی؟
✍️ مهدیه منافی
▪️در سالهای اخیر زیاد شنیدهایم که غرب در حال بازگشت به خانواده و اصلاح روند اشتباهی است که پیموده است و معمولا اینطور گفته میشود که خانوادهمحوری یکی از رویکردهای مهم موج چهارم فمینیسم است. اما خود غربیها محوریت موج چهارم را بر توانمندسازی زنان، استفاده از ابزارهای اینترنتی برای گفتن از تجربههای زیسته و آزارهای جنسی که با آنها مواجه بودهاند میدانند.
اگر فرض بر صحت این مدعا در بازگشت غرب به خانواده باشد سؤال این جاست که غرب در حال بازگشت به کدام خانواده است؟ آیا منظور از خانواده در نگاه آنها همانی است که مد نظر ماست یا این دو تعریف تفاوت اساسی و ماهوی دارند؟
▪️واقعیت این است که در غرب خانواده از خانوادهی «سنتی» به «مدرن» تغییر کرده است. خانوادهای که در آن «فرد» محور است و اصالت با فرد است نه جمع و مبانی ارزشی نیز بر اساس منافع فردی تعریف میشوند. با این مبنا رویکرد اصلی و اولیه در تنظیم روابط، «حقوق» است نه ارزش های اخلاقی و انسانی و آنچه رابطهی زن و مرد را تعیین میکند تفکیک نقش بر اساس ویژگی های ذاتی مبتنی بر جنسیت نیست بلکه با مبنای برابری است. در خانواده مدرن ارزشهای خویشاوندی کنار گذاشته شده و ارزشهای فردگرایانه جایگزین شدهاند.
▪️از سوی دیگر به اذعان خانم "ایزابل ساهیل" در کتاب «نسل رها شده» با توجه به شرایط پیش آمده که محصول آزادی بیضابطهی روابط جنسی است «نیاز به بازتعریف مفهوم خانواده» در کشوهای غربی است. کما این که تعاریف جدید را در قانونی شدن انواع خانوادهی همجنس نیز شاهد هستیم.
▪️اگر چه سریالهایی مثل «این ما هستیم» یا انیمیشن «انکانتو» سعی دارند الگویی خویشاوندی سه نسلی با حضور پدربزرگ/مادربزرگ، فرزندان و نوهها را نشان دهند و بین زیست مدرن و ارزشهای خانواده سنتی با تکرار عبارت «ما خانواده هستیم» پیوستی ایجاد کنند اما واقعیت این است که رویکرد مدرن با تعریفی که از انسان و روابط زن و مرد ارائه میدهد نتیجهاش همانی شده که در غرب میبینیم نه آنی که در این فیلمها تصویر میشود.
🔗 متن کامل در صفحه عصر زنان
#خانواده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 تعطیلی زودهنگام «اندیشه» به چه قیمتی؟!
✍️ مجتبی عباسی، فعال حوزه رسانه در «فکرت» نوشت:
چند روزی است که سرویس اندیشهای برخی خبرگزاریها و رسانههای اندیشهای کشور به استقبال نوروز رفتهاند و عید نیامده، دست از انتشار محتوای تبیینی شستهاند؛ حال جای این پرسش است که چرا نبض مطالب اندیشهای در کشور در ایام نوروز بهخوبی کار نمیکند و توانی برای تپیدن ندارد؟
از آنجایی که جنس رسانه و فرهنگ به جریان سیال و بارش محتوای مداوم وابسته است که خاموشی را نشاید؛ افزون بر آن نیازمند فهم ضرورت درک موقعیت تاریخی ایران در میدان هجوم شبانهروزی رسانههای معاند هستیم.
از انتقاداتی که همواره در ایام نوروز متوجه اصحاب رسانه بوده، خاموشی بیست روزه یا دو هفتهای اکثریت رسانههای اندیشهای کشور بهویژه نشریات مکتوب است. از آنجایی که بار محتوای تحلیلی و انتقادی در رسانهها بر دوش رسانههای اندیشهای و نشریات مکتوب است، این سکوت منجر میشود که خبرهای پیش آمده در کشور فاقد تحلیل صحیح باشد.
ترویج اندیشهورزی، مرهون کار رسانهای و تبلیغی قوی است؛ اگر هیأتهای اندیشهورزی در رسانهها فعال و پویا نباشد، کار مجاهدانه در میدان تکمیل نخواهد شد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به پشتوانه مبانی معرفتی و اندیشهای در میدان موفق بود؛ از این رو مبغوض جبهه کفر شد.
تعطیلکردن اندیشهورزی و خاموشی رسانهای در زمانی که رقبای جبهه مقاومت، دقیقاً در این زمینه سرمایهگذاری فراوان کرده، نوعی خالیکردن سنگر جهاد تبیین و مصداق تجربه تاریخی رها کردن تنگه احد است که سالهاست دشمن از این غفلتها سوء استفاده کرده و ما را مجبور به تکرار این تجربه کرده است.
علیرغم جنگ شناختی دشمنان، انقلاب اسلامی بیش از جنبه سختافزاری، دارای قدرت نرم افزاری است و نرمافزار انقلاب اسلامی، وجود باورها و اندیشههای عمیق معرفتی است که میتواند بهعنوان سیستم عامل جامعه و راهبر ملتها عمل کند.
#اندیشه
#تعطیلات_نوروزی
#عید_نوروز #سال_نو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دیدگاه
🔻 سبزهای که سبز نیست!
✍️ حسن مددخانی
اگر سبزه از سنتهای دینی بود، از چهرههای سینمایی و ورزشی گرفته تا رسانههای دین ستیز، کمپین #نه_به_سبزه راه انداخته بودند.
دقت کردید چندین تن گندم را در ابتدای سال دور میریزیم؟!
سال خود را با اسراف و بیمهری به این نعمت الهی آغاز میکنیم.
یک سنت را میتوان تبدیل به یک سنت احسن و بهتر و مفیدتر کرد
درختی بکاریم
باغی را زنده کنیم
باغچهای را هم زنده نگه داریم
سبز باشیم و کارهای سبز بیافرینیم
#اسراف
#عید_نوروز
#سال_جدید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸لطفا نترسید
✍️ محسن عبدالله زاده
✔️در گشت و گذار در گلستان آیات و بوستان روایات، به طور مستمر و متعدد امر به نترسیدن از غیر خدا شده است. ترس از کفار و مشرکین، ترس از سرزنش و تمسخر دیگران. ترس از مقابله و مخالفت و .... از جمله ترس هایی است که شیطان می کوشد بر دل انسان بیاندازد و البته هر چه ایمان بالاتر، ترس کمتر. تا جایی که قرآن می فرماید لا خوف علیهم و لا یحزنون....
🔗 ادامه متن
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🍃آرزوی سادات خانوم
✍نجمه صالحی، مدرس حوزه
▫️یک هفته به عید، آب حوض تعویض و خاک گلدانهای کنار باغچه زیر و رو شده بود و باغچهها و گل محمدی وسط حیاط جان تازه گرفته بود. خمرههای سرکه و ترشی کنار حوض هم با ترفندهای عجیب و غریب دختران، تخلیه و بین همسایهها تقسیم شده بود. برای نظافت حیاط و مرتب کردن اطراف حوض و تخلیه خمرهها مجبور به ترفند بودند چون اگر مادر میفهمید با ناراحتی میگفت که اینها را برای مهمان کنار گذاشته است. کوزه آغشته از خاکشیر تازه سبز شده را روی طاقچه میگذاشت و گلدانهای شمعدانی را روی تراس خانه.
▫️همه چیز مرتب بود و او به لطف ایام نوروز از تنهایی در میآمد. روز اول عید همه نوهها کنارش میآمدند و اتاق از اقوام پر و خالی میشد. لبخند رضایتش در صورت گل انداختهی میان چارقد سفید، دیدنی بود.
▫️اسکناسهای نویی که از کیف در میآورد و به مهمانها هدیه میداد و دیدن برق شادی در چشمان بچهها هنگام شمارش پولهایشان، قند در دلش آب میکرد. با صدای بلند میگفت:" کاش همیشه عید باشد و ما دور هم." آرزوی سادات خانم بود ولی فقط در ایام عید عملی میشد و او به این روزها دلخوش بود.
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بریزید تو خیابون ها
✍معصومه فاطمی
دادستان نیویورک قصد دارد ترامپ را بهدلیل پرداخت پول به یک بازیگر فیلمهای مستهجن برای سکوت در مقابل رابطهای که ظاهراً با او داشته، متهم کنند بههمین دلیل رئیسجمهور سابق آمریکا گفته که روز سهشنبه بازداشت میشود. و از هوادارانش خواسته تظاهرات کنند.
پ.ن: چند سالی هست گزارش های فساد جنسی و در واقع ظلم به زنان در غرب، دستمایه سیاست بازی شده تا افراد شناخته شده به وسیله این گزارش ها، از جایگاه سیاسی یا اجتماعی تنزل پیدا کنند.
اما آنچه حل نشدنی است و ظلم افزوده بر داستان هست ابزار شدن زنان در این سیستم هست . که گاهی در واقعیت و گاهی در یک سناریوی دروغین، زنان به بالا یا پایین رفتن عیار مردان سیاسی کمک می کنند.
اما بی توجهی جامعه آمریکا به این عیار سنجی نشان از بی حسی جامعه آمریکا نسبت به فساد جنسی رهبرانش دارد.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔻پیوندی خطرناک برای دشمن
✍ سید مسعود حسینی
آیا میدانید چرا بیشترین حمله توسط دشمن به پیوند خانواده میشود؟
در فرهنگ غربی، خانواده به یک قرارداد ساده اجتماعی تقلیل یافته و بسیاری از نیازها، بصورت فردی تامین میشود و عنوان خانواده کمترین کارکرد را دارد. چون در تعریف ساختار جامعه، تنها دو نقش اصلی محور قرار گرفته است؛ حاکمان و شهروندان. در این تعریف، تک تک شهروندان بصورت فردی مخاطب حاکمیت قرار میگیرند. در نتیجه، در منشور تعهدات متقابل، فقط به یک نوع تعهد تاکید میشود تعهدات متقابل حاکمیت و شهروندان! و هرگونه پیوند و هویت گروهی باید بهصورت قراردادهای اجتماعی مقطعی و ناپایدار خواهد بود. مثلا حاکمیت با کوچکترین بهانهای، حضانت فرزندان را سلب و آنها را از خانواده جدا میکند. از کنار طلاقها به سادگی عبور میکند و برای ایجاد ثبات و بالا بردن آستانه تحمل متقابل در خانواده هیچ تلاشی نمیکند.
این نحوه جامعهپردازی باعث میشود هیچ نهاد و اجتماع قدرتمندی در مقابل نهاد حاکمیت شکل نگیرد که این اتفاق بقای حاکمیت را تضمین میکند. پیوند خانواده ذاتا یک پیوند قوی و پایدار است و در گذر زمان به یک اجتماع و نهاد بزرگ و قدرتمند به نام قوم و عشیره تبدیل میشود که این مساله برای حاکمان مادی و دنیا طلب که ماهیت و هویت استکباری دارند، یک تهدید جدی به حساب میآید لذا تمام تلاش خود را برای از بین بردن آن میکنند. و در واقع از ابتدا مانع ایجاد این نهاد قدرتمند میشوند. نظام مستکبر، با تقسیم قدرت مخالف است و به دنبال تمرکز قدرت است و با هر چیزی که تمرکز قدرت را به چالش بکشد مبارزه میکند.
اما در فرهنگ اسلامی ایرانی اساسا این مردم هستند که محور جامعه پردازی اند و اسلام همه رتبهها را در برخورداری از مواهب الهی مساوی میداند لذا از آنجا که حاکمیت اسلامی انگیزهای برای تبعیض و ویژهخواری ندارد، از تشکیل و تقویت نهادهای مردمی پایدار، هیچ واهمهای ندارد. بلکه برای رسیدن به عدالت اجتماعی، آن را تقویت و تاکید میکند. در این راستا بسیاری از نیازهای افراد، در خانواده تامین میشود.
بخش قابل توجهی از آموزش، پرورش، تفریح، خوراک، پوشاک و حتی شغل و فعالیت اقتصادی همه در خانواده و پیوندهای فامیلی تامین میشود.
وقتی انسان را به عنوان یک ماشین، باز تعریف کردیم و جامعه را به لحاظ بهرهمندی از مواهب طبیعی، یک مجموعه طبقاتی دانستیم که سطوح بالا و پایین دارد، نتیجه قهری این تعاریف، نظام برده داری خواهد شد که اقلیت ثروتمند، در اوج و صدر هرم قرار بگیرند و نقش اکثریت جامعه، تنها در نوع خدمت به آنها قابل تعریف است.
بله در نظام ولایی و توحیدی هم طبقات وجود دارد اما تفاوت اساسی این دو نظام، در این است که در نظام توحیدی، ملاک طبقه بندی و رتبه بندی، معیارهای الهی و معنوی است و در برخورداری از امتیازات مادی، همه طبقات، مساوی اند بلکه هرچه رتبه فرد در نظام اسلامی بالاتر تعریف میشود به همان اندازه لازم است از برخورداری و رفاه مادی او کم شود. تا حدی که حاکم اسلامی باید با فقیرترین سطح جامعه برابر باشد.
نکته دوم اینکه طبقه بندی رتبهها در نظام اسلامی، با معیارهای حقیقی و مطابق واقع و استحقاق ذاتی آحاد جامعه صورت میگیرد و برخورداریها در هیچ موردی، بر اساس رانت یا به صورت اتفاقی نیست. بلکه کاملا مستدل و منطقی و عادلانه است.
حالا هرچه نظام موجود به نظام اسلامی آرمانی نزدیکتر شود، این مساله بیشتر مصداق پیدا میکند.
همه تعالیم اسلام را میتوان از این زاویه نگاه کرد و به اهمیت روابط پایدار انسانی در اسلام پی برد. تاکید اسلام به ازدواج رسمی به جای دوستی با جنس مخالف، تاکید به صله رحم، احترام به والدین، سلام کردن و...
حالا بهتر میتوانیم در مورد ضرورت #حجاب و عفاف در سطح جامعه تصمیم بگیریم!
#انقلاب_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🕐 تلاقی دو بهار
✍ مجتبی میرزایی
بهار طبیعت و بهار قرآن
درختان شکوفه میزنند و نسیمی مطبوع در آسمان وزیدن گرفته است. بوی خوش بهارنارنج و گلهای دیگر مشامم را پر نموده است.
مساجد هم همچو منازل، خانه تکانی شدهاند و آماده سال نو میشوند. تلاقی دو عید و دو بهار.
عید نو شدن طبیعت و عید نو شدن معنویت
عید دنیا و عید دنیا و آخرت.
دلها تکانده میشود از هرگونه اغیار و آلودگی تا پاک شود برای حضور الله.
طبیعت، گلهای زیبا و هوای پاک را هدیه داده است و ماه مبارک، قرآن و سحر و افطار و مناجات شبانهاش را به ارمغان آورده است.
هر دو بهار به ارزانی متاعشان را در اختیار همگان، فارغ از رنگ و پوست و دین و مذهب به تساوی قرار داده است و میماند همت آدمی که چه میزان بهره برداری نماید.
یاد این شعر میافتم که فرمود:
گَر گِدا کاهِل بُوَد تَقصیر صاِبخانه چیست؟!
#بهار_قرآن
#بهار_طبیعت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷 این آن نیست
✍ حسن مددخانی
🌹به هر چیزی بیش از اندازه واقعیاش نباید تقدس داد. اجابت دعا در لحظه تحویل سال، نظیر اجابت دعا در سایر ساعات و روزها و زمانها و مکانهاست. از این جهت این لحظات هیچ ترجیحی بر سایر زمانهایی که به اجابت دعا نزدیک هستند، ندارد.
🔷در شگفتم عمده کسانی که نسبت به اجابت دعا در این ساعات باور راسخ و اعتقاد قلبی مثال زدنی دارند و خیلی متفاوت دعا میکنند، نسبت به سایر زمانهای اجابت دعا خیلی بیتفاوت عبور میکنند.
🔶 این عده که اتفاقا کم هم نیستند، بر این باورند که این ساعات را باید بسیار قدر دانست و نباید به آسانی از دستش داد. زیرا باور دارند که سرنوشتشان در این ساعات رقم خواهد خورد. حتی عدهای باور دارند که در روز اول فروردین مراقب اولین نفرها باشید؛ اولین فردی که وارد خانه شما میشود، میتواند سرنوشت شما را تغییر دهد و سختیها و خوشیهای یک سال شما به گامهای او گره خورده است. پس اجازه ندهید هر فردی به خودش اجازه دهد که اولین فردی باشد که در اولین ساعات سال وارد خانه شما شود.
🔷در عین حال این افراد با چنین باورهایی باور چندانی به خدای سرنوشتساز و شبهای سرنوشتساز ماه مبارک رمضان ندارند. دستهای از این افراد با این که برخی آموزههای دینی را انکار میکنند و یا در صحتش خدشه وارد میکنند، باورهایی شبیه باور دینداران دارند. گرچه به طور آشکارا خواسته یا ناخواسته این باورها را به خدا نسبت نمیدهند.
🌹حقیقت این است که با وجود سفارش به دعا در لحظه تحویل سال، آنچه که عدهای به دنبالش هستند در این لحظات نخواهند یافت و گمشده خود را میتوانند در شبهای قدر ماه مبارک رمضان جستجو کنند.
#تحویل_سال
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN