eitaa logo
حوزه آنلاین
7.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
269 ویدیو
102 فایل
🔻در هوای حوزه تنفس کنید... 🔹 تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه ارتباط با ما: @Shahrelm
مشاهده در ایتا
دانلود
منسوب به بحرالعلوم 🔻متن رساله‏ ۲ بخش اول: طرح كلى از حقيقت سلوك الى الله و مقصد آن، و شرح منازل عالم خلوص و عوالم قبل و بعد از آن‏ [فصل اول: خاصيت عدد چهل در ظهور استعدادات‏] به طرق عديده از سيد رسل و هادى سبل مروى است كه: «من أخلص لله أربعين صباحا، ظهرت ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه.» عبارات حديث، اگرچه مختلف وارد شده، ولى معانى متحد است. خود به عيان ديده‏ايم، و به بيان دانسته‏ايم كه اين مرحله شريفه از مراحل عدد را خاصيتى است خاص، و تأثيرى است مخصوص در ظهور استعدادات و تتميم ملكات؛ در طى منازل و قطع مراحل. و منازل راه، اگر چه بسيار باشد، لكن در هر منزلى مقصدى است. و مراحل اگر چه بى‏شمار باشد؛ چون به اين مرحله داخل شدى، اتمام عالمى است. ___________________ (1) عين متن، در جامع الاخبار، فصل 52، ص 110 موجود است و در سفينة البحار، ج 1، ص 408 آمده است: «قال النبى- صلى الله عليه و آله و سلم-: من أخلص لله أربعين يوما، فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه.» و سيد حيدر آملى در جامع الاسرار، ص 513 عين آن چه در متن است نقل فرموده، مگر اين كه «إلى لسانه» را «على لسانه» نقل فرموده و در كافى، ج 2، ص 16، روايت 6 آمده است: «عن أبى جعفر- عليه السلام- قال ما أخلص العبد الايمان بالله أربعين يوما أو قال: ما أجمل عبد ذكر الله- عز و جل- أربعين يوما، الا زهده الله- عز و جل- فى الدنيا، و بصره داءها و دواءها، فأثبت الحكمة فى قلبه و أنطق بها لسانه ...» (2) ما در اين جا اكتفا مى‏كنيم به ذكر منابع مواردى كه در متن كتاب، لفظ «اربعين» آمده است. روايات حفظ اربعين ر. ك: بحار الانوار، ج 2، ص 153؛ وسايل الشيعه، ج 4، ص 1143، روايت 1؛ ج 5، ص 281، روايت 1؛ سفينة البحار، ج 1، ص 504. كه بسيارى از اربعينيات را ذكر نموده است. جمله‏ى مذكور در متن را مى‏توان از روايات ديگر، با بيانى ديگر به دست آورد. 📚رسائل عرفانی حضرت آیت‌الله سعادت پرور ، رساله سیروسلوک منسوب به بحرالعلوم ره عضوشوید 👈حوزه آنلاین
۱۷۹ رهبر معظم انقلاب : 🔻 ۳-حفظ آبروی انقلاب تکلیـف دیگـری کـه ناشـی از انقلاب اسـت، ایـن اسـت که مـا بایـد آبـروی انقـلاب را حفـظ کنیـم. من یـک وقت در صحبتـی، ماجرایـی را نقـل کـردم؛ نمی دانم شـما آقایـان شـنیده اید یا نـه. مولـوی در مثنـوی قضیه یـی را نقل می کنـد و می گویـد در یک شـهر کافرنشـین، محلـه ی مسلمان نشـینی بـود. دختـری از خانواده ی مسـیحی، عشـق اسـلام در دلش افتاد و عاشـق اسـلام شـد. او خواسـت مسـلمان بشـود، اما پدر و مـادر مانـع بودند. بـه پدر و مـادر و خانـواده اعتنایی نمی کـرد و به کلیسـا هم دیگـر نمی رفت. پدرِ مسـیحی، ماند کـه در کار ایـن دختر چه بکنـد. مؤذن مسـلمانی، تازه بـه آن محل آمـده بود و بـا صـوت ناهنجـاری اذان میگفت. این مسـیحی رفت بـه این مـؤذن بدصدا پـول داد و گفت بـا صدای بلنـد اذان بگـو؛ آن مـؤذن هم با صـدای بلنـد اذن گفت. ایـن دختـر در خانه نشسـته بود ،یک وقـت دیـد صـدای ناهنجـار منحوسـی بلند شـد. گفـت ایـن چیسـت؟ پـدر گفت چیـزی نیسـت، ایـن مؤذن مسلمان هاسـت کـه دارد اذان می گوید. گفـت عجـب! مسـلمان ها اینطوریند؟ نتیجتـاً عشـق اسـلام از دل او رفت!خدا می دانـد کـه از اول انقـلاب، مـن در مـوارد متعـددی به یـاد این داسـتان افتـاده ام و تنـم لرزیده اسـت. مـا باید مواظـب ایـن جهـت باشـیم؛ مبـادا آن مـؤذن بدصدایی باشـیم کـه دل هـا و عشـق ها و شـوق ها و عواطف و کشش های بـه اسـلام را - که امـروز زیـاد هم هسـت - با عمـل نسـنجیده و بـا کار بـد خودمـان، تبدیـل به نفـرت بکنیـم. این ،آن چیزی اسـت کـه گذشـتگان مـا لااقل بـه این شـدت دچـار آن نبودنـد؛ اما مـن و شـما دچـار آن هسـتیم، و من بیشـتر از شـما دچارم. هر کس کـه در این نظـام فعال تر و بارزتر اسـت، بیشـتر دچـار این قضیه اسـت. بایـد در رفتار خودمـان، در کـردار خودمـان، در گفتـار خودمـان، در سـلوک خودمـان مواظب باشـیم کـه این طوری نشـود. 📚بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان بوشهر ؛سال ۷۰   عضو شوید 👈حوزه آنلاین
کتاب "بدان ایدک الله" (نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب) 🔻عنوان:۱۴۸)ویژگی های الزامی مجالس حسینی ج) افزایش ایمان و معرفت دینی در مردم با ارائه ی مطالب صحیح و مستند "سومین ویژگی لازم در این مجالس، افزایش ایمان و معرفت دینی در مردم است در چنین مجالسی باید از دین ،نکاتی عنوان شود که موجب ایمان و معرفت بیشتر در مستمع و مخاطب گردد یعنی سخنرانان و منبری ها یک موعظه ی درست یک حدیث صحیح بخشی از تاریخ آموزنده ی درست تفسیر، آیه ای از قرآن یا مطلبی از یک عالم و دانشمند بزرگ اسلامی را در بیانات خود بگنجانند و به سمع شرکت کنندگان در این مجالس برسانند. این طور نباشد که وقتی بالای منبر میرویم، یک مقدار لفاظی کنیم و حرف بزنیم و اگر احیاناً مطلبی هم ذکر می کنیم، مطلب سستی باشد که نه فقط ایمان ها را زیاد نمیکند، بلکه به تضعیف ایمان مستمعین می پردازد اگر این طور هم شد ما از جلسات مذکور به فواید و مقاصد مورد نظر نرسیده ایم." 📚 نرم افزار حوزه و روحانیت،ص ۵۷۸، در جمع روحانیون استان «کهگیلویه و بویراحمد» در آستانه ی ماه محرم ۱۳۷۳/۳/۱۷ عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🔹پرسش و پاسخ () ❓س ۳۰۵- پس می توان گفت : معصومین علیهم السلام تکلیف داشتند، ولی عدم صدور معصیت به دست خدا است ، نه به اختیار آن ها. ✅ ج - خیر، آن ها در مورد معصیت مجبور نیستند، بلکه به اختیار و اراده خود گناه را ترک می کنند، هر چند اراده آنان تابع اراده خداست . 📚۶۶۵ پرسش و پاسخ (درمحضر علّامه طباطبائی قدس سره) عضو شوید 👈حوزه آنلاین
۱۸۰ رهبر معظم انقلاب : 🔻۴- توجه به موقعیت جمهوری اسلامی و توطئه دشمنان نسبت به آن وظیفه ی مهـم دیگـری که امـروز برعهـده ی علماسـت، این اسـت کـه بـه موقعیـت جمهـوری اسـلامی و آنچه که دشـمن درصدد آن اسـت، توجه کنند. دشـمن یک لحظه حاضر نیسـت اسـلام و جمهـوری اسـلامی را تحمل کند .شـما ببینید امـروز در دنیـا چـه می کننـد. در ایـن چنـد روزی کـه انتخابـات الجزایر شـروع شـده، مـن گاهی که این خبرهـا را می شـنوم، می بینم واقعـاً اسـلام در مقابل ایـن قدرت های طاغوتیِ مسـتکبر عالـم چه قدر مظلوم اسـت .هرجا اسـلام را اندکـی احسـاس می کنند، بی محابـا بـر آن می تازند. حـالا الجزایـر که هنـوز اعلان جمهوری اسـلامی نکرده اسـت. بعضی ها هم از میان خودشـان پیـدا شـدند و از ترس آن که مبادا دشـمن خیلی حسـاس بشـود، گفتند که نـه، ما فلان طـور نمی شـویم؛ ما فـلان چیزهـا را ملاحظـه می کنیم؛ کـه مبادا دشـمنان حسـاس بشـوند و بگویند این ها هـم مثل جمهوری اسـلامی شـده اند! بـا وجود این هـا، چون یـک حرکت مردمـی در جهت اسـلام اتفـاق افتاده اسـت، در تمام اقطاب قـدرت دنیا یک حالت وحشـت و سراسـیمگی به وجود آمده اسـت، کـه اگر بتواننـد، نگذارند .ببینید در این چند سـال بـا ایران چـه کردند. آن چه توانسـتند، ضربـه حوالـه کردند. حـالا بعضـی از آن ضربه ها اصلاً وارد نشـده و نخـورده و خدای متعـال ضربـه را برگردانده اسـت؛ بعضـی از آن ضربه هـا هم خـورده، اما اثـری نکرده؛ بعضی هـم اثرهـای کم عمقی کـرده؛ بعضی ها هـم بالاخره صدمه یـی زده؛ لیکن دشـمن کوچکتـر و کمتـر از آن بوده اسـت که بتواند مـا را از پا بینـدازد. ما اگـر توجه بکنیم، دشـمن نـاکام خواهد شـد؛ ولی اگر مـا غفلت بکنیـم و بیدار نباشـیم، دشـمن ناکام نشـده و موفق خواهد شـد. 📚بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان بوشهر ؛سال ۷۰   عضو شوید 👈حوزه آنلاین
کتاب "بدان ایدک الله" (نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب) 🔻عنوان:۱۴۹)۶)هجرت به مناطق مورد نیاز گله از تمرکز فضلا در قم "البته ما در اینجا گله مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه، به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است. فرمودند(۱) هزار و صد نفر از طلاب و فضلای گیلانی در قمند. چه تعداد از این هزار و صد نفر، دیگر احتیاج ندارند یا نمی خواهند تحصیل کنند؟ یقینا کم نیستند. این ها باید برگردند؛ این سرمایه گذاری باید برگردد. این گله ی من از همه ی فضلا و طلابی است که در قم متمرکز شده اند. در گذشته، شهرستان ها علمای بزرگی داشتند. در همین شهر شما علمای بزرگی بودند که البته من از نزدیک اغلب آنها را نمی شناختم. بعضی مثل مرحوم آقای ضیابری را زیارت کرده بودم؛ امّا بقیّه را دورادور می شناختم. این ها علمای بزرگی بودند. بعضی تحصیل کرده های نجف محسوب می شدند و بعضی در قم درس خوانده بودند. این شهرها -چه اینجا، چه شهرهای دیگر این استان- مثل بقیه ی مراکز گوناگون، مملو از علما و مجتهدان بود. امروز تعداد مجتهدان ما کمتر از آن زمان نیست. یکی از اشکالات عمده، تمرکز فضلای ما در حوزه ی علمیه است. این را باید برطرف کنند. البته این کار ما نیست؛ از ما فقط گفتن و تذکر دادن و احیاناً ملامت کردن است. حوزه باید اقدام کند و خود استان ها و شهرستان ها هم مقدمات آمدن فضلا و علما را فراهم نمایند.(۲)" 📚 (۱). آیت الله احسان بخش (۲). نرم افزار حوزه و روحانیت، ص ۱۰۰۶ ، در جمع علما و روحانیون در مصلای رشت ۱۳۸۰/۲/۱۲ عضو شوید 👈حوزه آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️یک قاب شیرین از یک فتح بزرگ که به دست طلبه امام زمان عج باید رقم بخورد...
🔹پرسش و پاسخ () ❓س ۳۰۶- اگر از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گناه سر نمی زد، پس برای چه هر روز استغفار می نمود. چنان که در روایت وارد شده است که خود رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمود: انه ليغان علی قلبی و انى لاستغفر الله بالنهار سبعین مره .(۱۳۵) به یقین قلب من زنگار آلود می گردد، (از این رود) در هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش می طلبم . ✅ج – به یقین پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم معصیت قلبی و خارجی نمی نمود، بنابراین یک معنی برای کلمه (لیغان ) باید در نظر گرفت که حتی معصیت قلبی هم نباشد. 📚۶۶۵ پرسش و پاسخ (درمحضر علّامه طباطبائی قدس سره) عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🌹حرف خودمونی رجب تمام شد.... امروز روز اول ماه شعبان است... ماه رسول الله صلی الله علیه و آله میهمان حضرتیم و امیدمان به عنایتش... خدایا! همان طور که مثل امروزی، حضور خمینی را به این کشور هدیه دادی، انوار این ماه پر برکت را به قلب ما هدیه بده🤲 ✍ م.حوزه آنلاین
منسوب به بحرالعلوم 🔻متن رساله‏ ۳ بخش اول: طرح كلى از حقيقت سلوك الى الله و مقصد آن، و شرح منازل عالم خلوص و عوالم قبل و بعد از آن‏ [فصل اول: خاصيت عدد چهل در ظهور استعدادات‏] ادامه: ...تخمير طينت آدم ابو البشر به يد قدرت الهيه، در چهل صباح اتمام يافت: «و خمرت طينة آدم بيدى أربعين صباحا.»(۱) و در اين عدد، عالمى از عوالم استعداد را طى كرد. و به روايتى، چهل سال، جسد او [آدم‏] ميان مكه و مدينه افتاده بود و باران رحمت الهيه بر او مى‏باريد تا در اين عدد، قابل تعلق روح قدسى شد. (۲) و ميقات موسى- عليه السلام- در اربعين ليله تمام شد.(۳) و قوم او را بعد از اربعين سنه از «تيه» خلاص كردند. (۴) و خاتم انبيا محمد- صلى الله عليه و آله و سلم- را بعد از چهل سال كه به خدمت قيام نمود، خلعت نبوت پوشانيدند.(۵) و زمان مسافرت‏(۶) عالم دنيا و غايت ظهور استعداد، و نهايت‏(۷) تكميل در اين عالم، در چهل سال است... __________________________ (1) نور الثقلين، ج 2، ص 93، حديث 335؛ بحار الانوار، ج 11، ص 141، حديث 7 و 55. (2) شبيه به اين تعبير، روايت «خلق الله آدم فبقى أربعين سنة مصورا ...» است كه در بحار الانوار، ج 11، ص 141، حديث 7 آمده است. نيز ر. ك: نور الثقلين، ج 2، ص 93، حديث 335؛ عوالى اللئالى، ج 4، ص 98. (3) «و إذ واعدنا موسى أربعين ليلة ...» سوره‏ى بقره، آيه‏ى 51؛ «و واعدنا موسى ثلاثين ليلة و أتممناها بعشر فتم ميقات ربه أربعين ليلة» سوره‏ى اعراف، آيه‏ى 142. (4) «قال فإنها محرمة عليهم أربعين سنة يتيهون في الأرض فلا تأس على القوم الفاسقين» سوره‏ى مائده، آيه‏ى 26. عن ابى جعفر- عليه السلام-: «قال لما انتهى بهم موسى إلى الأرض المقدسة، قال لهم: ادخلوا فابوا أن يدخلوا، فتاهوا فى اربعة فراسخ أربعين سنة، و كانوا اذا أمسوا ... فمكثوا بذلك أربعين سنة ينزل عليهم المن و السلوى، فهلكوا فيها أجمعين الا رجلين ...» سفينة البحار، ج 1، ص 128. (5) ر. ك: بحار الانوار، ج 18، ص 184، حديث 14. (6) «قال أبو عبد الله- عليه السلام-: إن العبد لفى فسحة من أمره ما بينه و بين أربعين سنة، فإذا بلغ أربعين سنة أوحى الله- عز و جل- إلى ملكيه: قد عمرت عبدى هذا فغلظا و شددا و تحفظا و اكتبا عليه قليل عمله و كثيره و صغيره و كبيره.» روضه‏ى كافى، روايت 84؛ «عن أبى جعفر- عليه السلام- قال إذا أتت على الرجل أربعون سنة، قيل له: خذ حذرك فإنك غير معذور، و ليس ابن اربعين أحق بالحذر من ابن عشرين، فإن الذى يطلبهما واحد و ليس براقد، فاعمل لما أمامك من الهول، و دع عنك فضول القول.» وسايل الشيعه، ج 11، ص 381، روايت 2. (7) قال تعالى: «و وصينا الإنسان بوالديه إحسانا ... حتى إذا بلغ أشده و بلغ أربعين سنة» سوره‏ى احقاف، آيه‏ى 15. «عن الصادق- عليه السلام-: إذا بلغ العبد ثلاثا و ثلاثين سنة، فقد بلغ أشده، و إذا بلغ أربعين سنة فقد بلغ منتهاه، فإذا ظعن فى إحدى و اربعين فهو فى النقصان.» سفينة البحار، ج 1، ص 504؛ وسائل الشيعه، ج 11، ص 382، روايت 7. (8) روايتى در اين موضوع پيدا نشد. 📚رسائل عرفانی حضرت آیت‌الله سعادت پرور ، رساله سیروسلوک منسوب به بحرالعلوم ره عضوشوید 👈حوزه آنلاین
۱۸۱ رهبر معظم انقلاب : 🔻هدایت و کمک الهی در مبارزه و مجاهدت در راه خدا چه کسـی گفته کـه باطـل هیچ وقـت در دنیا قـادر نخواهد بـود که به حـق ضربـه بزند، یـا موقتـاً آن را از بیـن ببرد؟ کـدام قانونـی این چنیـن می تواند باشـد؟ آن چیـزی کـه در قانـون الهی اسـت، این اسـت کـه در نهایت، حـق پیروز خواهد شـد؛ در نهایـت، باطل سـرنگون خواهد شـد؛ اما چه کسـی گفته اسـت کـه در اثنـای راه، باطل فرصـت پیدا نخواهـد کرد کـه حـق را مـورد ضربات خـود قـرار دهـد و حتّـی آن را از میـدان خارج کنـد؟ البتـه یک قانـون دیگر هسـت: اگر به خاطر حـق، مبـارزه انجام بگیـرد، هیـچ باطلی قـادر نخواهد بـود جلـو بیاید. اگـر مبـارزه و مجاهدت بشـود، خدای متعال کمـک و هدایـت می کند؛ امـا اگر مجاهـدت نشـود، اگر بیـکار بنشـینیم، اگر هوشـیاری بخرج ندهیم، اگـر در سـنگر بخوابیم، آیـا باز هم دشـمن نمی آید سـنگر مـا را فتح کنـد؟ چه کسـی چنین چیـزی را گفته اسـت؟ ما باید تـلاش کنیم، تا دشـمن ناکام بشـود. اگر مـا تـلاش نکردیم، دشـمن کامیاب خواهد شـد؛ و نسـتجیر بالله من ذلک، مـا نباید بگذاریـم در زمـان ما و بـا مسـؤولیت مـا و روی دوش مـا، این چنین شـود. به همیـن خاطر ،تکلیف علمـا از این جهت هم بسـیار مهم اسـت. البته سِـمه و خواسـته ی علمـای دین عبـارت بود و عبارت اسـت و باید باشـد از بی رغبتی بـه ظواهر و مظاهـر فریبنده ی دنیـا؛ این را مـا باید از یـاد نبریم؛ ایـن خیلی مهم اسـت. والّا دنیـای لذیذ و چـرب و شـیرین که اشـتهاآور اسـت و انسـانی را که دارای احساسـات اسـت، بـه خود جـذب می کند ،چنان چـه در اختیار هر کسـی قرار گرفـت، دودسـتی آن را خواهد چسـبید. اگر مـا آن را دودسـتی چسـبیدیم، واقعاً فرق ما بـا دیگران چیسـت؟ در حالـی که عالـِم دین بایسـتی تفاوت هایی داشـته باشـد. بحمـداللَّه و بـه فضل الهـی، بر اثـر مجاهدتـی کـه در این سـیزده سـال انجـام گرفته، امـروز پایه هـای نظـام قرص و محکم اسـت. یـک روز امیـدوار بودند کـه نگذارنـد پایه هـای نظام رشـد کنـد؛ یـک روز امیـدوار بودند کـه نگذارند ریشـه بدواند؛ یک روز امیـدوار بودنـد که در یـک موقعیـت طوفانـی بتواننـد آن را بکَننـد. طوفانی تریـن موقعیت ها - یعنـی جنـگ - را بر مـا تحمیل کردنـد. جنگی کـه دولتـی را به جان یـک کشـور انقلابـی بیندازند، بعد هـم همه ی دنیا کمکش کننـد، چیز عجیبی اسـت. بعضـی از آن ها تقاصشـان را پـس دادند، بعضی هم بیشـتر پـس خواهند داد. 📚بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان بوشهر ؛سال ۷۰   عضو شوید 👈حوزه آنلاین
صلوات شعبانیه پس از نماز ظهر