eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ ۳ سلام علیکم تنبلی و بی‌برنامگی
پاسخ ۴ مخدر یعنی اونچه که وقتی مصرفش میکنی حس خوشایندی داری؛ حس ارامش و راحتی.. اما از درون نابودت می‌کنه! و بعد از مدتی هم وابسته... با این اوصاف بنظرم مخدر طلاب، چیزی نیست مگر «سطحی نگری در مسائل علمی»؛ که بدین وسیله سوالاتی راحت در موضوعات مختلف برای خودشون طرح میکنن و سپس بسادگی به اون سوالات جواب میدن؛ و بعد فاز علمایی بهشون دست میده و فکر میکنن علامه دهر شدن.. درواقع طلاب غالبا گرفتار مغالطه پهلوان پنبه‌اند! اما نه اینکه کسی ایشان رو ب چنین مغالطه‌ای کشونده باشه! بلکه خودشون خودشون رو بوسیله همون ساده انگاری که خدمتتون عرض کردم، به غلط میندازن..
پاسخ ۵ سلام علیکم. بزرگترین مخدر برای طلبه راحت طلبی هست بنظر بنده واتلاف وقت وسوف سوف کردن
پاسخ ۶ تنبلی
پاسخ ۷ اتلاف وقت
پاسخ ۸ بعد از ۱۵ سال طلبگی میتونم با ظن غالب بگم مخدر طلاب زیاد منبع دیدن و کم فکر کردن هست....طلاب جوان فکر می کنند استادی که زیاد منبع آدرس میده و زیاد منبع دیده یعنی بهترین استاد....درحالی که بهترین استاد کسی است که طلبه و شاگرد خودش رو به فکر وادار کنه.....منبع هم باید ببیند ولی این منبع اندازه داره.....کسانی که در حوزه تاثیرگذار بودند صاحبان اندیشه بودند.....اینکه حوزه الان فحل یا فحولی برای رو کردن نداره..ناشی از عدم تعمیق فکری طلاب هست
پاسخ ۹ 🌱عرض سلام و خدا قوت مهمترین مخدر خطرناکی که طلبه ها رو تهدید میکنه؛ استبداد عوام و فاصله گرفتن از آرمان هاست و این عوام زدگی و هم گام و هم سو شدن با مردم نتیجه اش ناامید شدن نسبت به وظایف و اهداف طلبگی است. شاید این عرض بنده ترجمان دیگری از بی بصیرتی و عدم شناخت واقعیت های امروز دنیاست.
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🔴 مخدر خطرناکی که بسیاری از طلبه‌ها و دانشجویان به آن مبتلا هستند. 🔸 مخدر به موادی گفته می‌شوند که سبب بی‌حسی و رخوت می‌شوند و در طب، گاهی برای کاهش احساس درد تجویز می‌شوند. (لغت‌نامه دهخدا). مخدر سبب می‌شود دردی که وجود دارد احساس نشود و لذا اگر کسی معتاد به آن شد با همین احساس بی‌دردی و رخوت دچار سرخوشی و بی‌خیالی می‌شود. متاسفانه امروزه بسیاری از طلبه‌ها به مخدری مبتلا هستند که سال‌های طلایی طلبگی آن‌ها را با یک احساس سرخوشی از آن‌ها می‌گیرد و وقتی این سال‌ها به اتمام می‌رسد و این مخدر دیگر به کار نمی‌آید تازه مشخص می‌شود چه بیماری‌ای این روح را فراگرفته است در حالی که همه این سال‌های طلایی باید به درمان آن بیماری و ضعف می‌گذشت. 🔹 نظام تعلیم و تربیت حوزه – و البته دانشگاه و آموزش و پروش – وظیفه دارد تا طلبه را از بعدهای مختلف به خصوص بعد علمی رشد دهد و به مرحله‌ای برساند که او بی‌نیاز از استاد به تدریس و تحقیق در حداقل یک شاخه علمی بپردازد. این وظیفه کمابیش به دلائل مختلف تحقق پیدا نمی‌کند. در عوض در این نظام آموزشی، ناآگاهانه مخدری به نام «نمره» و «مرتبه علمی» (پایه و سطح و مدارک دانشگاهی و ...) به دانش‌پژوه تزریق می‌شود. طلبه بهترین سال‌های عمرش را در نظامی می‌گذراند که ملاک همه ارزیابی‌های علمی نه میزان توانایی علمی او بلکه عددی است که در کارنامه او ثبت است و پس از مدتی این نمرات تبدیل به مدرک می‌شود. 🔸 نمره و مدرک مخدری است که درد و ضعف علمی طلبه‌ها را تسکین می‌دهد. نمره 20 در یک امتحان حافظه‌محور که امروزه متاسفانه در غالب - اگر نگوییم همه – مراکز علمی صرفا دلالت می‌کند که دانش‌پژوه چند روز قبل از امتحان، منبع امتحان را مطالعه کرده است. این نمره ملاک فارغ‌التحصیلی طلبه از یک درس است در حالی که ملاک فارغ‌التحصیلی از یک علم عبارت است از دو ویژگی : «توانایی تدریس» و «توانایی پژوهش». طلبه زمانی از یک درس فارغ‌التحصیل می‌شود و به استاد نیاز ندارد که هم بتواند کتب درسی آن رشته را تدریس کند و هم اگر مساله‌ای در آن رشته علمی وجود داشت بتواند آن را حل کند. امتحانات حافظه‌محور کنونی به هیچ‌عنوان دال بر این دو توانایی نیستند و چه بسا فردی که نمره 20 هم گرفته باشد بعد از امتحان بسیاری از محفوظاتش را از دست بدهد چراکه غرض از حفظ مطالب پاس کردن امتحان است و بس. 🔹 امروزه با این سطح از تدریس صرفا طلبه‌هایی را تربیت می‌کنیم که دلخوش‌اند که 10 پایه با معدل بالا گذرانده‌اند اما بسیاری از ایشان که نمرات بالایی هم دارند به دو توانایی فوق‌الذکر در غالب دانش ها نرسیده‌اند. نظام تشویق و تنبیه طلاب هم بر این اساس تنظیم شده است و لذا طلبه ارزشمند طلبه‌ای نیست که اهل فکر و سوال و ابتکار در علم است بلکه طلبه ارزشمند طلبه‌ای است که می‌تواند شب امتحان خوب مطالب را حفظ کند. این نظام ارزش‌گذاری، طبیعتا طلبه را دچار سوءفهم از مسیر طلبگی می‌کند. او در بهترین سال‌های طلبگی دلخوش است که نمره‌ای گرفته و مدارکی را انباشته کرده است. وقتی این مخدر به پایان می‌رسد و طلبه به درس خارج می‌رسد و به طور جدی نیازمند شکوفایی علمی است می‌بیند که دستش خالی است و سرگردان به دنبال مدرکی می‌گردد که مشکلات معیشتی و مانند آن را در پناه آن مرتفع سازد. 🔸 توجه داریم که عدم دلالت نمره بر موفق‌بودن و ارزشمند بودن طلبه به معنای دلالت آن بر کم‌ارزشی طلبه نیست. چنین نیست که هر که نمره 20 می‌گیرد طلبه ارزشمندی نیست بلکه طبیعتا طلبه‌ای که خوب درس خوانده هم می‌تواند نمره بالا بگیرد اما مهم ملاکی است که نظام آموزشی به طلبه ارزشمند می‌دهد. تا زمانی که نظام آموزشی ما حافظه‌محور است و تازمانی که دغدغه استاد اتمام محدوده است و دغدغه طلبه، پاس کردن امتحان؛ این مخدر کار خود را خواهد کرد. عالمی از نو بباید ساخت و از نو آدمی. ✍️ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🔴 مخدر خطرناکی که بسیاری از طلبه‌ها و دانشجویان به آن مبتلا هستند. 🔸 م
بسم الله الرحمن الرحیم وظیفه طلبه در این نظام آموزشی حافظه محور که طلاب را بر اساس نمره ارزش‌گذاری می‌کند چیست؟ وظیفه طلبه این است که خود را از این توهمات خارج کند. بل الانسان علی نفسه بصیرة. خودمان را با نمره و مدرک گول نزنیم. در مرحله دوم باید بدانیم که در چه وضعیتی هستیم. اگر در دانشی به دو ملاک «توانایی تدریس» و «توانایی پژوهش» نرسیدیم برگردیم و از اول شروع کنیم ولو طلبه درس خارج هستیم. برای این منظور لازم است یک برنامه دقیق و جامع داشته باشیم. باید به ترتیب برای خودمان پروژه تعریف کنیم تا در هر دانشی به این سطح از توانایی برسیم. پروژه صرف، پروژه نحو، پروژه منطق و ... . تعیین پروژه به این معناست که کار اصلی ما در یک بازه زمانی تمرکز بر آن موضوع درسی است. مثلا ممکن است طلبه‌ای پایه ۸ باشد اما پروژه‌اش دانش صرف باشد. پس باید عمده وقت و مشغولیت ذهنی‌اش در دانش صرف هزینه شود. خب سوال این است که پس دروس حوزه را چه کار کنیم. در جواب باید گفت این دروس را باید تدبیر و مدیریت کرد. باید به قدری خواند که صرفا یک تصور متوسط از آن‌ها داشت. در حدی که بتوانیم متن را بخوانیم و بفهمیم نه بیشتر. البته این مراحل باید زیر نظر استاد باشد که نه طلبه غرق در این دانش‌های ابتدایی شود و نه سطحی از آن‌ها عبور کند. همچنین استاد در این مراحل می‌تواند گره‌های ذهنی طلبه را باز نماید. هرچند اگر مطالب به صورت سطحی یاد گرفته شده بهتر است در کنار یک استاد مطالب به صورت اجتهادی (در مرحله خارج ابتدایی)* مطالعه شود. *مرحله خارج ابتدایی مرحله دوم از مراحل سه‌گانه آموزش است که در مقاله «بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تاکید بر عرصه تولید علم»‌ تبیین شده است. ✍️ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از قربانی همدانی
مهم‌تر از کتاب خواندن.. @ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
مهم‌تر از کتاب خواندن.. #استوری @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم کانال تأملات طلبگی بیشتر به انتشار نکات علمی و دروس می‌پردازد و مخاطب آن عموما طلاب بزگوار هستند. کانال دیگر که در این پست لینک آن وجود دارد بیشتر به مباحث معارفی اختصاص دارد و مخاطب آن عموم مومنین است. اگر صلاح دیدید به این کانال هم سری بزنید. مطلبی که این روزها در آن کانال بارگذاری می‌شود «ازدواج با بهترین همسر دنیا» است. لطفا هر گونه نقد، پیشنهاد یا نکته‌ای را در هر دو کانال به ادمین‌ها ارسال بفرمایید. آدرس کانال: 👇👇👇👇👇👇 🆔http://eitaa.com/ghorbani_hamedani
بزرگترین اتفاق عالم، خلقت انسان است؛ کسی که باید پرورش یابد و خدا همهٔ عالم را وقف تربیت او کرده است. مادری یکی از جلوه‌های مهم تربیتی خداست؛ همانطور که پیامبری چنین است. شأن مادری را با شستن لباس و عوض کردن پوشک و... پایین نیاوریم! مادران جانشینان انبیاء در خانه برای تربیت ولی خدا هستند... @ghorbani_hamedani
بسم الله الرحمن الرحیم ❓شرط، قید هیئت است یا ماده؟ 🔻تحریر محل نزاع به طور خلاصه در این کلام مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (رضوان الله علیه) آمده است: 🔹«در باب واجب مشروط، نزاعى وجود داشت كه آيا قيد در «إن جاءك زيد فأكرمه» به هيئت برمى‏گردد يا به مادّه؟ مشهور عقيده داشتند قيد به هيئت برمى‏گردد ولى شيخ انصارى رحمه الله معتقد بود قيد به مادّه- يعنى اكرام- برمى‏گردد. ولى هم شيخ انصارى رحمه الله و هم مشهور اتفاق داشتند بر اين كه ظاهر قضيّه شرطيه- از نظر قواعد عربى- اقتضاء مى‏كند كه شرط به عنوان قيد براى جزاء باشد و جزاء هم عبارت از «وجوب اكرام» است نه «اكرام». به‏عبارت ديگر: هر دو، شرط را به عنوان قيد براى هيئت مى‏دانند نه مادّه. ولى مرحوم شيخ انصارى مى‏گفت: «در اينجا قرينه‏اى عقلى وجود دارد كه سبب مى‏شود ما در ظاهر قاعده عربى تصرف كرده و شرط را به عنوان قيد براى مادّه- يعنى اكرام- به حساب آوريم».» (اصول فقه شیعه، ج۵، ص152) 🔸 این نزاع به این دلیل است که شیخ و دیگران (رضوان الله علیهم) جمله «إن جاءك زيد فأكرمه» را جمله شرطیه می‌دانند. این از نظر نحوی مورد پذیرش همگان و بدیهی است. دلیل این امر هم این است که ان ادات شرط است و دو فعل را جزم می‌دهد. ✅به نظر می‌رسد اگر از معنا به سوی لفظ بیاییم این جمله اصلا شرطی نیست. شرط در جملات انشائی بی‌معناست. شرطیت عبارت است از توقفِ تحققِ یک نسبت بر نسبت دیگر یا عدم این توقف. در این صورت اگر جمله‌ به ظاهر شرطی، در جزایش فعل انشائی باشد آن جمله اصلا شرطیه نیست. جمله شرطیه اساسا جمله خبری است در مقابل جمله حملیه. 👈در این گونه جملات، شرط متعلق به فعل جزاست مانند جار و مجرور که متعلق به فعل است. به تعبیر دیگر ساختار جمله «إن جاءك زيد فأكرمه» با ساختار جمله «إن جاءك زيد فهو کریم» متفاوت است. لذا ترکیب این دو جمله نیز متفاوت است. در جمله انشائی اول یک فعل داریم که چند قید دارد که یکی از آن‌ها ان جاءک زید است بنابراین نسبت اصلی در این جمله نسبت بین (انت) به عنوان مامور به و اکرام به عنوان فعل طلبی است اما در جمله خبری نسبت اصلی بین دو جمله جاءک زید و هو کریم است. در این صورت اصلا جمله انشائی جمله شرطی نیست. وقتی چنین تحلیلی را بپذیریم می‌بینیم که شرط مانند بسیاری از اجزاء یک کلام قید برای ماده فعل است. توجه داریم که متعلق جار و مجرور هم فعل نیست بلکه ماده فعل است. ♦️ نحو دلالی به دنبال یافتن مدلول دقیق تراکیب نحوی است. در این مورد در ادامه مطالبی تقدیم می‌شود. ✍️ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_211209_005 (2).mp3
18.88M
🌱 منطق_مبحث دلالت🌱 🔸جلسه چهارم🔸 📚 سلسله نشست‌های تأملات منطقی با رویکرد انتقادی 🖌 توسط استاد ارجمند حجت‌الاسلام دکتر مجتبی قربانی همدانی 🗒محور های اصلی بحث: ✅ ارائه تعریف متفاوت و دقیقی از دلالت مطابقی و تضمنی و التزامی ☑️ دلالت مطابقی، تضمنی و التزامی، سه مدلول یک لفظ در یک استعمال است. ✅ آیا مدلول التزامی از مباحث الفاظ است یا خیر؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
💐سلام علیکم محضر بزرگواران💐 🍀 اساتید بزرگواری در حوزه علمیه هستند که به نحوی از روش موجود که بر حافظه‌محوری تکیه دارد، فاصله گرفته‌اند و برنامه تدریسی خاصی دارند که بیشتر بر تفکر و بعد پژوهشگری تاکید دارد. تدریس برخی از این اساتید در قالب نظام آموزش پژوهش‌محور قابل تحلیل و ارزیابی است. بنا است پژوهشی پیرامون آموزش پژوهش‌محور انجام شود و ان شاء الله مدل‌های تدریس مختلف اساتید جمع‌آوری و تحلیل و ارزیابی شوند. الان در حال تهیه لیستی از اساتیدی هستیم که به شیوه متفاوتی تدریس می‌فرمایند و در این زمینه حرفی برای گفتن دارند. ان شاء الله پیگیری‌های بعدی انجام می‌شود. فعلا نیاز است لیستی از این بزرگواران تهیه شود. لطفا هر اطلاعاتی در این زمینه دارید حتی اگر در حد نام استاد باشد دریغ نفرمایید. ان شاء الله قابل استفاده بوده و مرضی حضرت صاحب‌الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. بسیار ممنون🌹 ✅ آیدی ادمین جهت ارائه پیشنهادات: @Ali_khorsandi 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
💐سلام علیکم محضر بزرگواران💐 #درخواست 🍀 اساتید بزرگواری در حوزه علمیه هستند که به نحوی از روش موجود
با انتشار حداکثری پست، برای استفاده از نظرات اساتید بزرگوار، ما را یاری فرمایید🌹
مؤسسه حیات طیبه
💐سلام علیکم محضر بزرگواران💐 #درخواست 🍀 اساتید بزرگواری در حوزه علمیه هستند که به نحوی از روش موجود
بزرگواران آموزش پژوهش‌محور غیر از مباحث روش تحقیق و شیوه مقاله‌نویسی و مباحثی از این دست می‌باشد. آموزش پژوهش‌محور به روش تدریس و آموزشی گفته می‌شود که به دنبال تقویت قدرت نقد و خلاقیت دانش‌پژوهان است نه صرفا انتقال مشتی اصطلاحات و محفوظات به ذهن او.
بسم الله الرحمن الرحیم نماز را ضایع نکنیم اگر امروز مردم عادی اجازه یابند و در نماز جماعت مدارس شرکت کنند چقدر بین نماز جماعت مدرسه علمیه‌ای که ورد زبان طلاب و اساتیدش قال الباقر و قال الصادق است و بین نماز جماعت مساجد بیرون مثل مسجد بازار تفاوت حس خواهند کرد؟ کیفیت نماز جماعت ما به عنوان طلبه‌ای که مسئول دینداری مردم هستیم (تعبیر از حضرت آقا) چه فرقی با نماز جماعت دیگران دارد؟ تقریبا هیچ!!! نماز به عنوان ستون دین و معراج مومنین و عملی که شرط قبولی سایر اعمال است و این همه مورد تاکید دین و بزرگان اخلاق و عرفان است در حوزه مورد بی‌توجهی است. اگر امام جماعتی بخواهد یک نماز با کمی مستحبات و نافله‌ها و تعقیبات بخواند شاید کل نمازش حدود یک ربع بیشتر طول بکشد اما مگر جرات این کار را دارد. چرا؟ چون طلاب وقتشان پر است و باید نماز خوف در حال جنگ خوانده شود. وقتی زمان اذان احساس نمی‌کنیم کار مهمی پیش آمده که همه باید به سمت آن حرکت کنند طبیعی است که نماز در نگاه طلبه کار کم اهمیتی جلوه خواهد کرد. متاسفانه ما در زمینه تهذیب کم کاریم. مهمترین رکن تهذیب، نماز است. نماز مدرسه علمیه که طلاب جوان و اساتید حوزه در آن شرکت می‌کنند باید با شکوه برگزار شود. یکی از جلوه‌های شکوه نماز اهمیت به همین نوافل و مستحبات است. برای نماز باید وقت بگذاریم. این نحوه نمازخواندن قطعا کم‌گذاشتن برای نماز است. اگر نماز را درست کردیم همه اعمال ما که تابع نمازمان است درست می‌شود. حضرت آیت الله بهجت (رضوان الله علیه) می‌فرمودند به تجربه ثابت شده که اگر کسی برای عبادت کم نگذارد کار ۵ ساعت را در یک ساعت انجام می‌دهد. پس بهانه درس و کلاس و غیره را نگیریم. اگر همه اهتمام داشته باشیم به یک نماز با شکوه و اساتید طلاب را به شرکت در چنین نمازی تشویق کنند و اگر فضای نمازخانه و مسجد در هنگام نماز، جو معنوی باشد نه اینکه طلاب بعد از نماز واتساپ و اینستاگرامشان را چک کنند می‌توان امید داشت که در چنین فضایی طلابی که برای سربازی حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه تربیت شوند. اگر به هر بهانه‌ای از نماز کم گذاشتیم (چه طلاب و چه اساتید و چه مسئولین) باید منتظر طلاب سکولار و ضدانقلاب یا حداقل کم‌مایه به لحاظ معنوی باشیم. ممکن است گاهی ما نتوانیم نماز کاملی بخوانیم و در خلوت خود نمازمان را با حداقل واجبات ادا کنیم اما فضای عمومی حوزه نباید این مقدار به نماز بی‌اهمیت باشد. ما به عنوان طلبه باید کیفیت نمازمان با دیگران متفاوت باشد. باید فضای حوزه آکنده از عطر معنویت نماز باشد. مخاطب اول این همه توصیه به نوافل و مستحبات نماز طلاب هستند نه پیرزن‌های بیکار در خانه. خدایا ما را مشمول دعای امام حسین علیه السلام در حق ابوثمامه (جعلک‏ اللّه‏ من‏ المصلّین‏) قرار بده. خدایا ما را جزء ضایع‌کنندگان نماز و کسانی که آن را کوچک شمارده و ضایعش می‌کنند قرار مده. آمین. ✍️ مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم نماز را ضایع نکنیم اگر امروز مردم عادی اجازه یابند و در نماز جماعت مدارس ش
بزرگواران این یک نقد درون حوزی است. لطف بفرمایید و این متن را به گروه‌ها و کانال‌هایی که غیر طلاب در آن‌ها حضور دارند ارسال نفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم درس‌گرفتن، تبلیغ، تدریس، پژوهش و امثالهم، اعراض مفارق طلبگی و صنف‌سازند اما تهذیب نفس، ذاتی طلبگی است. طلبه‌ای که به فکر خودسازی نیست صرفا کد طلبگی دارد اما اسمش در دفتر سربازخانه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ثبت نیست. اگر اهل تهذیب باشیم حتما مراعات وقتمان را هم می‌کنیم و جدیت در مطالعه و کار طلبگی هم سرلوحه برنامه‌هایمان است. تهذیب نفس، صدی است که چون آید همه نودها پیش ماست. به فکر خودمان باشیم. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
📌 به زودی در کانال بارگذاری خواهد شد: 📚 صوت دروس «الهدایة في النحو» ویراست سوم. ☘️ با تاکید بر نکات نحو مفهومی 🖌 توسط استاد ارجمند: حجةالاسلام دکتر مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 یک نکته راجع به درس خواندن! ❗️ درس را جدی بگیرید! درس را جدی بگیرید! 🔹 عالم دین یعنی کسی که می‌داند چطور حرف دین را استخراج کند؛ یعنی چگونگی استخراج معارف دین از منابعش! این یک متد است! و تفاوتی نمی‌کند در طهارت باشد یا در صلات یا در باب‌های دیگر! 🔹 طلبه روشنفکر امروزی ندارد بگوید ول کن بابا این درسها چیه!!! درس خواند! من در ایام‌ مبارزات هم‌ می‌گفتم: بی مایه فطیر است! من به شاگردانم که مدام می‌گفتند آخر چه فایده دارد این کفایه و مکاسب خواندن، می‌گفتم: اگر‌ درس نخوانید نمی‌توانید به درد نظام اسلامی بخورید نمی‌توانید به مردم چیز یاد بدید! 💬 امام خامنه‌ای 🆔 @rasanewsagency
بسم الله الرحمن الرحیم دین برنامه‌ای جامع برای زندگی انسان است که دارای اهداف مشخصی است و بر مبنای تعریف خاصی از انسان شکل گرفته است. وقتی تعریف دین از انسان و جایگاه او در دنیا و رابطه او با خالق و سایر مخلوقات را نفهمیدیم یا قبول نکردیم و در نتیجه هدفمان در زندگی با آنچه دین برایمان ترسیم کرده متفاوت باشد طبیعی است که حکمت برنامه‌های دین و فلسفه احکام آن را یا نفهمیم یا قبول نکنیم. این یک نکته بسیار مهم و کلیدی در فهم و تبلیغ دین است. ✍ مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
aac_h001.mp3
17.38M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 1 📖 درس: 1. تعریف علم النحو و الغرض منه و موضوعه 🔸 شروع: تعریف علم النحو /صفحه 8 🔹 پایان: الغرض منه /صفحه 8 🕰 زمان: 48:17 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @Ali_khorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h002.mp3
16.49M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 2 📖 درس: 1. تعریف علم النحو و الغرض منه و موضوعه 🔸 شروع: الغرض منه /صفحه 8 🔹 پایان: اقسامها /صفحه 8 🕰 زمان: 45:48 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @Ali_khorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t
aac_h003.mp3
15.97M
📘 الهدایة في النحو 📘 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ♦️ جلسه 3 📖 درس: 1. تعریف علم النحو و الغرض منه و موضوعه 🔸 شروع: اقسامها /صفحه 8 🔹 پایان: حد الاسم /صفحه 8 🕰 زمان: 44:20 ✍️ استاد: مجتبی قربانی همدانی ادمین کانال: @Ali_khorsandi آدرس کانال: @ghorbani_hamedani_t