eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
190313_001.MP3_Default_1555500114.mp3
19.43M
جلسه  106 درس 29     عطف بالحروف شروع: نکته ای در مورد تفاوت معنایی ترتیب با تعقیب و ادامه بحث ("حتّی" المهملة الذهنة)   ص  196 پایان:  "أو"    ص    196 زمان:  40:29 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190313_002.MP3_Default_1555505074.mp3
15.87M
جلسه  107 درس 29     عطف بالحروف شروع: "أو"    ص    196 پایان: معانی "امّا" ص 197 زمان:  33:04 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190314_001.MP3_Default_1555842275.mp3
17.65M
جلسه  108 درس 29     عطف بالحروف شروع: معانی "امّا"   ص 197 پایان: مواضع وقوع " أم المتصله" ص 198 زمان:  36:46 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190314_002.MP3_Default_1555847112.mp3
12.44M
جلسه  109 درس 29     عطف بالحروف شروع: مواضع وقوع "أم المتصله"   ص 198 پایان: أم المنقطعه   ص 198 زمان:  25:54 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190316_001.MP3_Default_1556021189.mp3
17.28M
جلسه  110 درس 29     عطف بالحروف شروع:  أم المنقطعه   ص 198 پایان: " لا "   ص  199 زمان:  36:00 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190317_002.MP3_Default_1556024067.mp3
21.83M
جلسه  111 درس 29     عطف بالحروف شروع:  " لا "   ص  199 پایان: و شرط معطوفها(شرط معطوف "بل" )ص 200 زمان:  45:28 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
﷽ بسیاری از دوستانی که مشغول مطالعه یا تدریس کتاب هدایه هستند خواستار حل تمارین کتاب هستند. مستحضرید که یکی از نقاط قوت کتاب تمارین بسیار خوب و متنوع آن است که اکثر آنها آیات قرآن است. قبلا عرض شد که جناب استاد شیرافکن (حفظه الله) راضی به انتشار حل تمارین هدایه نیستند. برای رفع این مشکل، بهتر است ابتدا متن کتاب به طور دقیق مطالعه شود و سپس تمارین با استفاده از دانش خود طلبه حل شود. در مواردی که نیاز به لغت نامه بود می شود از کتابهای لغت مانند المنجد استفاده کرد. از آنجایی که بسیاری از این تمارین، آیات قرآن هستند طلاب می توانند بعد از حل تمرین، جواب های خود را به استاد یا به کتاب های اعراب القرآن ارائه دهند و با جواب هایی که در آنجا داده می شود تطبیق نمایند. کتابهای الجدول فی اعراب القرآن و اعراب القرآن و بیانه در این زمینه مفید هستند که مورد تاکید جناب استاد شیرافکن (حفظه الله) هم هستند. الاحقر: قربانی ✍ @hedayeh
به دوستان پیشنهاد می کنم حتما با دو نرم افزار جامع التفاسیر نور و قاموس النور، مانوس باشند. نرم افزار اول کتابخانه بزرگی از تفاسیر قرآن است که چند کتاب اعراب القرآن هم در آن موجود است. نرم افزار دوم مجموعه نفسیی از واژه نامه های عربی است. البته چند واژه نامه عربی به فارسی هم هست. در قسمت پژوهش لغت در نرم افزار قاموس النور می توان لغات را به راحتی جستجو کرد و به منابع عظیمی از لغت نامه های اصیل دسترسی داشت. در کنار این موارد کتاب جامع الدروس هم یکی از کتاب های مورد تاکید استاد شیرافکن (حفظه الله) است که مراجعه به آن خالی از فایده نیست. هرچند مراجعه به کتاب در مرحله تصور و تفکر (سطح و خارج ابتدایی) ممنوع است اما برای اساتید هدایه مراجعه به این کتاب می تواند مفید باشد. الاحقر: قربانی ✍ @hedayeh
﷽ سوال یکی از اعضای محترم کانال 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 راجع به موفقیت در دروس و اینکه از اندک وقت نهایت بهره رو ببرم پیشنهاد شما چیست؟ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 پاسخ: اول برنامه ریزی برای کارهای واجب مانند زمان عبادت، کلاس، استراحت ، خواب و .... این برنامه باید منطقی و معقول و طبق نیازهای جسمی و روحی هر فرد باشد. بعد مقداری که باقی می ماند می شود زمان خالصی که می شود درس خواند. این زمان باید به ترتیب اولویت درسها برنامه ریزی شود. اول درسهای مهمتر یا اولویت دار تر. بعد درسهایی که اولویت کمتری دارند. در همه این موارد لازم است با استاد یا دوستان با تجربه مشورت شود. در همه این موارد لازم است پروژه ای درس خواندن در اولویت باشد. در هر دوره ای باید یک موضوع به عنوان پروژه اول مورد مطالعه باشد و بعد سایر دروس فقط در حد امتحان و حل متن کار شود. مثلا یک دوره باید صرف پروژه اصلی باشد. بعد نحو. بعد بلاغت. بعد منطق و ... آن موضوع اصلی باید با فکر دقیق به طوری دقیق مطالعه شود که حداقل شخص بعد از طی این مرحله بتواند بدون مشکل آن موضوع را تدریس کند. مراحل بالاتر این است که طلبه به اجتهاد در آن علم نزدیک شود و بتداند دست به ابتکار بزند. توضیح بیشتر این موارد در فایل (اجتهاد مبتکرانه) بیان شده است. ✍ @hedayeh
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور به یک مجتهد مبتکر تبدیل شویم؟ این فایل صوتی برای طلاب عزیز ضروری است. حتما به محتوای این مطالب فکر بفرمایید.
190318_001.MP3_Default_1556169366.mp3
15.33M
جلسه  112 درس 29     عطف بالحروف شروع:  و شرط معطوفها(شرط معطوف "بل" )ص 200 پایان: انتهاء درس عطف به حروف ص.  200 زمان:  31:56 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله امروز 19 اردیبهشت کلاس نحو 3 تمام شد. محدوده این ترم تا اول باب الحروف است. امیدوارم تابستان بتوانیم این بخش باقی مانده را هم تمام کنیم. این ترم دوستان خوبی از کنگو، میانمار، چین، تایلند، هندوستان، ترکیه و آذربایجان داشتم که خیلی از محضرشان بهره بردم. امیدوارم هرجا هستند مورد عنایات خاصه حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه باشند. اینم عکس یادگاری روز آخر کلاس بود. از دوستان و بزرگواران عضو کانال هم خواهش می کنم بنده را حلال بفرمایند و هر نکته و انتقادی بود به بنده منتقل کنند. در این شبها و روزهای مهم بعد از فرج حضرت برای همدیگر دعا کنیم. @hedayeh
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
🌸🌺💐🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🔻علیت و حتی ناصبه🔻 🔸 بیان می شود که حتی گاهی بر سر فعل مضارع آمده و با أن در تقدیر، فعل مضارع را نصب می دهد. در این حالت حتی، جاره بوده و أن و ما بعد، تاویل به مصدر رفته و کل آنها مجرور به حتی جاره می شوند. در بیان معانی حتی ناصبه گفته شده که یا معنای الی (انتهاء غایت) می دهد یا معنای کی تعلیلیه. 🔸 به نظر می رسد حتی همیشه به معنای انتهاء غایت است البته با اختلافاتی که با الی دارد که فعلا محل بحث نیست. حتی تعلیله واقعا وجود ندارد. به عنوان مثال در آیه «هُمُ الَّذينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا» (منافقون/7) بیان می شود که حتی به معنای کی تعلیله است به این معنا که حتی بر علیت ماقبل برای مابعد دلالت دارد. 🔸 به نظر می رسد در این آیه و موارد مشابه دیگر، تعلیل، مدلول خود حتی نیست. حتی بیان می کند که انتهاء فعل قبل، مجرور به حتی است. از اینکه انتهاء فعل قبل فعل دیگری است نتیجه گرفته می شود که پس فعل قبل برای رسیدن به فعل بعد از حتی انجام شده است یعنی فعل مابعد علت غایی فعل قبل است. در این صورت از این ترتبی که بین فعل و غایت آن وجود دارد علیت فهم شده است. به عنوان مثال در آیه فوق، می گوید این عدم انفاق را انجام دهید تا به یک نتیجه برسید و آن اینکه در نتیجه عدم انفاق شما، اطرافیان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از کنار ایشان پراکنده شوند. اینکه مابعد حتی علیت غایی برای ماقبل دارد از مناسبات بین ما قبل حتی با مابعد آن فهمیده می شود نه اینکه علیت، موضوع له خود حتی باشد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال @gah_negareh
بسم الله الرحمن الرحیم لیست صوت های «الهدایه فی النحو(التحریر الثالث)» همراه با لینک صوت (جلسه 101 تا جلسه 112) 🎧 جلسه 101 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/712 🎧 جلسه 102 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/713 🎧 جلسه 103 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/714 🎧 جلسه 104 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/717 🎧 جلسه 105 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/730 🎧 جلسه 106 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/732 🎧 جلسه 107 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/733 🎧 جلسه 108 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/734 🎧 جلسه 109 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/735 🎧 جلسه 110 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/736 🎧 جلسه 111 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/737 🎧 جلسه 112 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/749
لیست صوت های «الهدایه فی النحو(التحریر الثالث)» همراه با لینک صوت (جلسه 81 تا جلسه 100) 🎧 جلسه 81 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/585 🎧 جلسه 82 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/586 🎧 جلسه 83 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/589 🎧 جلسه 84 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/590 🎧 جلسه 85 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/591 🎧 جلسه 86 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/611 🎧 جلسه 87 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/615 🎧 جلسه 88 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/623 🎧 جلسه 89 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/624 🎧 جلسه 90 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/635 🎧 جلسه 91 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/641 🎧 جلسه 92 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/643 🎧 جلسه 93 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/695 🎧 جلسه 94 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/696 🎧 جلسه 95 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/697 🎧 جلسه 96 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/698 🎧 جلسه 97 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/699 🎧 جلسه 98 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/708 🎧 جلسه 99 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/709 🎧 جلسه 100 ✅ https://eitaa.com/hedayeh/710
190328_001.MP3_Default_1558469871.mp3
16.61M
جلسه  113 درس 30     المصدر شروع:  مقدمّه ص.    208 پایان: عمله: ...   ص.    209 زمان:  34:36 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190328_002.MP3_Default_1558472647.mp3
19.49M
جلسه  114 درس 30     المصدر شروع:  عمله: ...   ص.    209 پایان: 2.المنوّن  ص.    210 زمان:  40:36 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190330_002.MP3_Default_1558553700.mp3
17.83M
جلسه  115 درس.  30 و 31     المصدر  و  اسم الفاعل شروع:  2. المنوّن  ص.    210 پایان: عمله اسم الفاعل   ص.   212 زمان:  37:08 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190331_003.MP3_Default_1558693851.mp3
22.6M
جلسه  116 درس:   31      اسم الفاعل شروع: عمله اسم الفاعل   ص.   212 پایان:   پایان درس 31    ص.   213 زمان:  47:05 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190407_001.MP3_Default_1558702507.mp3
21.9M
جلسه  117 درس:   32 و 33      اسم مبالغه و اسم مفعول شروع: تعریف اسم المبالغه   ص.   215 پایان:   پایان درس 33    ص.   217 زمان:  45:36 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190408_001.MP3_Default_1558778642.mp3
21.44M
جلسه  118 درس:   34.       الصفة المشبهة شروع: تعریف الصفة المشبهة    ص.  219 پایان:   پایان درس 34    ص.   220 زمان:  44:39 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190409_001.MP3_Default_1558876774.mp3
22.47M
جلسه  119 درس:   35.       اسم التفضیل شروع: تعریف اسم التفضیل    ص.  222 پایان:   3. أن یکون مضافا    ص.   223 زمان:  46:48 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190410_001.MP3_Default_1558950933.mp3
20.83M
جلسه  120 درس:   35.       اسم التفضیل شروع: 3. أن یکون مضافا    ص.   223 پایان: پایان درس اسم تفضیل    ص.  224 زمان:  43:23 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گوییم معرب یا مبنی. واقعا فعل معرب یعنی چی؟ حتما می فرمایید یعنی فعلی که با وجود عوامل نصبی منصوب و با وجود جوازم مجزوم میشه و اگر هم عامل نداشته باشه میشه مرفوع. اگر هم حرکت حرف آخر تغییر نکنه میشه مبنی. اولا حرف که اصلا مبنی نیست. چون مبنی کلمه ای است که اگر در جایگاهی در جمله قرار بگیره بر اساس موقعیتش حرکت حرف آخرش تغییر کنه. خب حرف که اصلا نمی تونه در جمله نقش بپذیره تا بخواد حرکت حرف آخرش تغییر بکنه یا نکنه. اونهایی که منطق خوندن می دونن. معرب و مبنی ملکه و عدم ملکه اند. به دیوار نمیشه بگیم کور چون کور کسی است که استعداد بینایی دارد. حرف هم مبنی نیست. فعل هم مبنی و معرب نیست. چون ما در نحو از جایگاه کلمات بحث می کنیم. نقش کلمه در جمله است که نشان می دهد یک کلمه مرفوع است یا منصوب یا ... فعل که درجمله نقش ندارد. ممکن است بگویید عواملی بر سر آن می آید. آیا ما در نحو از جمله و نقش کلمات در جمله بحث می کردیم یا اینکه هر جا عاملی بر سر کلمه ای دیگر بیاید هم جزء علم نحو است. با این حساب فقط اسم می تونه معرب و مبنی باشه. البته کلا بحث عامل و معمول را نمی فهمم. به نظرمیرسه این چیزی که می خونیم علم نحو نیست علم اعرابه. @gah_negareh
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گویی
به این مطلب فکر بفرمایید که کار علم نحو بررسی جایگاه کلمات در جمله است یا بررسی حرکت حرف آخر کلمات و تغییرات حرف آخر
190415_002.mp3
17.3M
جلسه  121 درس:   36 و 37.       اسم الفعل و اسماء العدد شروع: اسم الفعل    ص.   226 پایان: و بعد العشره للواحد(خط 8)    ص.  232 زمان:  35:26 https://eitaa.com/hedayeh
122.mp3
18.49M
جلسه  122 درس:  37.       اسماء العدد شروع: استعماله (خط 3)    ص.   232 پایان: ثم تقول (خط 6)    ص.  233 زمان:  38:23 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
123.mp3
18.95M
جلسه  123 درس:  37.       اسماء العدد شروع:   ثم تقول (خط 6)  ص.   233 پایان: اعراب الممیز    ص.  233 زمان:  39:10 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh