eitaa logo
من شیعه هستم
564 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹 ❇️ زن در ميان كلدانيان، آشوريان، روميان و يونانيان قديم 💠 امّت هايى كه تا كنون نام برديم، امّت هايى بودند كه بيشتر آداب و رسوم شان بر اساس اقتضای منطقه جغرافیایی و عادات موروثى و امثال آن بود، و ظاهراً به هيچ كتاب و قانونى تكيه نداشت، در اين ميان امّت هايى از قبيل كلدانيان و روميان و يونانيان هستند كه تحت سيطره قانون و يا كتاب هستند. امّا و كه قوانين «حامورابى» در آن حكومت مى كرد، به حكم آن قوانين، زن را تابع همسرش دانسته و او را از استقلال محروم مى دانستند. و نيز به حكم آن شريعت، زن نه در اراده اش استقلال داشت و نه در عمل، حتّى اگر زن از شوهرش در امور معاشرت اطاعت نمى كرد و يا عملى را مستقلاً انجام مى داد، مرد مى توانست او را از خانه بيرون كرده، و يا زنى ديگر بگيرد، و بعد از آن حقّ داشت با او معامله يك بَرده را بكند. و اگر در تدبير امور خانه اشتباهى مى نمود مثلاً اسراف مى كرد، شوهر مى توانست شكايتش را نزد قاضى ببرد، و بعد از آنكه جُرم او اثبات شد، او را در آب كند. 💠 و امّا كه از قديمى ترين امّتهايى است كه قوانين مدنى وضع كرده است، اوّلين بارى كه دست به وضع قانون زد حدود چهارصد سال قبل از ميلاد بود كه به تدريج در صدد تكميل آن برآمد. اين قانون، نوعى استقلال به خانه داده كه در آن چهار ديوارى، دستورات سرپرست خانه واجب الاجراء است، و اين سرپرست يا شوهر است و يا پدر فرزندان كه نوعى رُبوبيّت و سرپرستى نسبت به اهل خانه دارد، و اهل خانه بايد او را بپرستند؛ همانطور كه خود او در كودكى، پدرانِ گذشته خود را كه قبل از او تأسيس خانواده كردند مى پرستيد. و اين سرپرست اختيار تامّ دارد، و اراده او نسبت به اهل خانه اش يعنى زنان و فرزندان در تمامى آنچه كه مى خواهد و به آن امر مى كند نافذ و معتبر است، حتّى اگر صلاح بداند كه فلان زن و يا فلان فرزند بايد شود، بدون چون و چرا باید اطاعتش مى كردند و كسى نبود كه با وى مخالفت كند. و خانه يعنى همسر و دختر و خواهر وضع بدترى نسبت به مردان و حتّى پسران داشتند، با اينكه مردان و پسران هم تابعِ محض سرپرست خانه بودند، ولى زنان اصولاً جزء جامعه نبودند و در نتيجه به شكايت آنها گوش نمى دادند، و هيچ معامله اى از ايشان معتبر و نافذ نمى شد، و مداخله در امور اجتماعى به هيچ وجه از آنان صحيح نبود؛ ولى مردان خانه، يعنى اولاد ذُكور و برادران سرپرست و حتّى پسر خوانده ها (چون در آن روزها پسرخواندگى در ميان روميان و همچنين يونانيان و ايرانيان و أعراب معمول بوده) مى توانستند با اجازه سرپرست مستقل شوند، و همه امور زندگى خود را اداره كنند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa
💜 شيعيان ما هنگامی به فرجام نيک و زيبای خداوند ميرسند که از گناهانی که نهي شده اند ، اجتناب نمايند. 📚 بحار الأنوار ، ج 53، ص 177 ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 امروز هم اگر در روابطى كه بين ابرقدرت ها و ملّت هاى ضعيف برقرار است دقّت كنيم، مى بينيم كه تاريخ و حوادث آن درست براى عصر ما شده و باز هم تكرار مى شود؛ چيزى كه هست شكل سابقش عوض شده، چون گفتيم كه در سابق ظلم و زورها بر تك تك افراد اعمال مى شد ولى امروز به حقّ اجتماعها اعمال مى شود، كه در عين حال، روح همان روح و هوا همان هوا است. و امّا طريقه و رژيم منزّه از اينگونه هواها است، دليل روشنش سيره رسول خدا در فتوحات و پيمانهايى است كه آن جناب با ملل مغلوب خود داشته است. 💠 يكى ديگر از كه بين رژيم هاى به اصطلاح دموكراسى و بين رژيم حكومت اسلامى هست اين است كه تا آنجا كه تاريخ نشان داده و خود ما به چشم مى بينيم، هيچ يك از اين رژيم هاى غير اسلامى خالى از اختلاف فاحش طبقاتى نيست. جامعه ی اين رژيمها را دو طبقه تشكيل مى دهد، يكى طبقه مرفّه و ثروتمند و صاحب جاه و مقام، و طبقه ديگر فقير و بينوا و دور از مقام و جاه و اين اختلاف طبقاتى بالأخره منجر به فساد مى گردد، براى اينكه فساد لازمه است. امّا در رژيم حكومتى و اجتماعى اسلام، افراد اجتماع همه نظیر هم مى باشند، چنين نيست كه بعضى بر بعضى ديگر برترى داشته باشند، و يا بخواهند برترى و تفاخر نمايند. تنها تفاوتى كه بين مسلمين هست همان تفاوتى است كه قريحه و استعداد، اقتضاى آن را دارد و از آن ساكت نيست و آن تنها و تنها است كه زمام آن به دست خداى تعالى است نه به دست مردم، و اين خداى تعالى است كه مى فرمايد : ❣يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ —- هان اى مردم ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم، و تيره هاى مختلف و قبيله هاى گوناگون كرديم تا يكديگر را بشناسيد، و بدانيد كه گرامى ترين شما نزد خدا تنها با تقواترين شما است. (سوره حجرات آيه 13). ❣فاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ —- در كارهاى خير از يكديگر پيشى گيريد. (سوره بقره آيه 148). و با اين حساب در رژيم اجتماعى بين حاكم و محكوم، امير و مأمور، رئيس و مرئوس، حُرّ و بَرده، مرد و زن، غنى و فقير، صغير و كبير و ... هيچ فرقى نيست، يعنى از نظر جريان قانون دينى در حقّشان، برابرند و همچنين از جهت نبود برتری و فاصله طبقاتى در شؤون اجتماعى، در يك سطح و در يك افق هستند؛ دليلش هم سيره نبى اكرم (ص) است كه تحيّت و سلام بر صاحب آن سيره باد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
💠 اعمال مشترک شبهای قدر : 🔸غسل🔸زیارت امام حسین (ع)🔸احیاء نگه داشتنِ این شبها🔸قرآن به سر گرفتن🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان🔸دو رکعت نماز (در هر رکعت بعد از حمد، 7 مرتبه سوره توحید — بعد از سلام نماز : 70 مرتبه استغفرالله و أتوب إلیه). 💠 اعمال مخصوص شب نوزدهم : 🔸100 مرتبه : استغفرالله ربّی و أتوب إلیه🔸100 مرتبه : اللّهُم الْعَنْ قَتَلَةَ أمیرالمُؤمنینَ🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان. 🌺 التماس دعای فراوان، حلالمون کنید. ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
YEKNET.IR -Hajmahdirasuli-Shab6-Vahed.mp3
4.11M
🔳 دلم توی سینه دیگه آب شده... 🌷 شب قدر و التماس دعا ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 زنان در قديم جزء اعضاى اصلى خانه و خانواده نبودند، خانواده را تنها مردان تشكيل مى دادند و زنان تابع خانواده بودند، در نتيجه قرابت اجتماعى رسمى كه مؤثر در مسأله توارث (= ارث) و امثال آنست، مختصّ در بين مردان بود (مردان بودند كه از يكديگر ارث مى بردند، و يا مثلاً شجره دودمانشان به وسيله ايشان حفظ مى شد) و امّا زنان نه در بين خود خويشاوندى (خواهرى و دختر عمويى و غيره) داشتند و نه در بين خود و مردان، حتّى بين زن و شوهر خويشاوندى نبود، بين پسر با مادرش و بين خواهر و برادرش و بين دختر و پدرش ارتباط خويشاوندى كه باعث توارث شود نبود. بلكه تنها (كه باعث اتصال زن و مرد به هم و تولّد فرزند از آندو مىشد) وجود داشت و بسا مى شد كه همين نبودن قرابت رسمى، مجوّز آن مى شد كه با مَحارم يكديگر ازدواج كنند، و سرپرست خانه، كه ولىّ همه ی دختران و زنان خانه بود، با دختر خود ازدواج كند؛ چون ولىّ دختر و سرپرست او بود پس همه رقم اختيارى در او داشت. 💠 و سخن كوتاه اينكه در اجتماعِ ، وجود زن در نظر روميان وجودى طُفيلى، و زندگيش تابع زندگى مردان بود، زمام زندگى و اراده اش به دست سرپرست خانه بود (كه يا پدرش باشد اگر پدرى در خانه بود، و يا همسرش اگر در خانه كسى به نام همسر باشد، و يا مردى ديگر غير آن دو) و سرپرست خانه هر كارى مى خواست با او مى كرد، و هر حكمى كه دلش مى خواست مى راند. چه بسا مى شد كه او را مى فروخت، و يا به ديگران مى بخشيد، و يا براى به ديگران قرض مى داد، و چه بسا به جاى حقّى كه بايد بپردازد (مثلاً قرض يا ماليات) خواهر يا دخترش را در اختيار صاحب حقّ مى گذاشت، و چه بسا او را با كتك و حتّى كُشتن مجازات مى كرد. تدبير اموال زنان نيز بدست مردان بود، هر چند كه آن مال، مهريه اى باشد كه با ازدواج به دست آورده و يا با اذن ولىّ خود كسب كرده باشد، ارث را هم كه گفتيم نداشت و از آن محروم بود؛ و اختيار ازدواج كردن دختر و زن به دست پدر و يا يكى از بزرگان قوم خود بود، طلاقش هم كه به دست شوهر بود و ... آرى اين بود وضع زن در روم. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا چرا این همه بلا سرم میاد؟ این همه مشکل از کجا وارد زندگیمون شد؟ ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 تفاوت ديگر اينكه : قوّه مُجريه در طايفه اى خاصّ و ممتاز در جامعه نيست، بلكه تمامىِ افراد جامعه مسئول اجراى قانونند، بر همه واجب است كه ديگران را به «خير» دعوت و به «معروف» امر و از «منكر» نهى كنند، به خلاف رژيم هاى ديگر كه به افراد جامعه چنين حقّى را نمى دهد. البته فرق بين رژيم اجتماعى اسلام، با ساير رژيم ها بسيار است كه بر هيچ شخص فاضل و اهل بحثى پوشيده نيست. تمام آنچه گفته شد، درباره رژيم اجتماعى اسلام در زمان حيات رسول خدا (ص) بود، و امّا بعد از رحلت آن جناب مسأله، مورد اختلاف واقع شد. يعنى اهل تسنّن گفتند : انتخاب خليفه ی رسول خدا (ص) و زمامدار و ولىّ مسلمين با مسلمين است، ولى شيعه يعنى پيروان علىّ بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه گفتند : خليفه ی رسول خدا (ص) از ناحيه و شخص رسول اللَّه (ص) تعيين شده و بر نام يك يك خلفا تنصيص و تصریح شده است و عدد آنان دوازده امام است كه اسامی شان و دليل امامتشان بطور مفصّل در كتب كلام آمده است (و خواننده مى تواند در آنجا به استدلالهاى دو طايفه اطّلاع يابد). 💠 ليكن به هر حال امر حكومت اسلامى بعد از رسول خدا (ص) و بعد از آخرين جانشين آن جناب (صلوات اللَّه عليه) يعنى در مثل همين عصر حاضر، بدون هيچ اختلافى به دست مسلمين است، امّا با در نظر گرفتن معيارهايى كه قرآن كريم بيان نموده و آن اين است كه : 🔸اوّلاً : مسلمين بايد حاكمى براى خود تعيين كنند. 🔸ثانياً : آن حاكم بايد كسى باشد كه بتواند طبق سيره رسول اللَّه (ص) حكومت نمايد، و سيره آن جناب، سيره رهبرى و امامت بود نه سيره سلطنت و امپراطوری. 🔸ثالثاً : بايد احكام الهى را بدون هيچ كم و زياد حفظ نمايد. 🔸رابعاً : در مواردى كه حكمى از احكام الهى نيست (از قبيل حوادثى كه در زمانهاى مختلف يا مكانهاى مختلف پيش مى آيد با مشورت) عُقلاى قوم تصميم بگيرند، كه بيانش گذشت. بر همه اينها آيات راجع به ولايت رسول خدا (ص) است، به اضافه آيه شريفه زير كه مى فرمايد : ❣لقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ —- به تحقيق شما مُجاز شديد كه در سنّت و سيره رسول اللَّه (ص) پيروى و اسوة داشته باشيد، امّا بطور شايسته. (سوره احزاب آيه21) ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
💠 اعمال مشترک شبهای قدر : 🔸غسل🔸زیارت امام حسین (ع)🔸احیاء نگه داشتنِ این شبها🔸قرآن به سر گرفتن🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان🔸دو رکعت نماز (در هر رکعت بعد از حمد، 7 مرتبه سوره توحید — بعد از سلام نماز : 70 مرتبه استغفرالله و أتوب إلیه). 💠 اعمال مخصوص شب بیست و یکم : 🔸تلاش بیشتر برای عبادت🔸بسیار صلوات فرستادن🔸استغفار 🔸دعاهای وارده در مفاتیح الجنان. 🌺 التماس دعای فراوان، حلالمون کنید. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝