🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت53
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 حال اگر بگويى همه آنهايى كه به عنوان مثال ذكر گرديد، نيز در معرض تحوّل است و نمى تواند در معرض قرار نگيرد، #اعتقادات، #اخلاقيّات كلّى، و امثال آن همه تحوّل را مى پذيرد (چه ما بخواهيم و چه نخواهيم)، زيرا خوب و بد آنها هم با تغيير اوضاع اجتماعى و اختلافهاى محيطى و نيز با #مرور_زمان دگرگون گشته، خوبش بد و بدش خوب مى شود، پس صحيح نيست كه ما منكِر این شويم كه طرز فكر «انسان جديد» با طرز فكر «انسان قديم» متفاوت است و همچنين طرز فكر انسان استوايى با طرز فكر انسان قطبى و انسان نقاط معتدل متفاوت است، و يا منكر شويم كه طرز فكر انسان خادم با انسان مخدوم و انسان صحرانشين با انسان شهرنشين و انسان ثروتمند با انسان فقير فرق دارد. چون افكار و عقايد به خاطر اختلاف عوامل (كه يا عامل زمانى است، يا منطقه اى، و يا وضع زندگى شخصى) مختلف مى شود، و بدون شك هر عقيده اى را كه فرض كنيم - هر قدر هم بديهى و روشن باشد - با گذشت اعصار متحوّل مى گردد.
💠 در پاسخ مى گوئيم : اين اشكال، فرع و نتيجه نظريه اى است كه مى گويد: هيچ يك از علوم و آراى انسانى #كلّيت ندارد بلكه صحّت آنها نسبى است. و لازمه اين نظريه در مسأله مورد بحث ما اين مى شود كه حقّ و باطل و خير و شرّ هم امورى نسبى باشند و در نتيجه : معارف كلّىِ نظرى هم كه متعلق به مبدأ و معاد است و نيز آراى كلّى علمى از قبيل: «اجتماع براى انسان بهتر از انفراد است» و «عدل بهتر از ظلم است» حكم #كلّى نباشد، بلكه درستى آنها به خاطر انطباقش با مورد باشد، و هر جا «مورد» به خاطر زمان و اوضاع و احوال تغيير كرد آن حكم نيز تغيير كند، و ما در جاى خود فساد اين نظريه را روشن نموده و گفته ايم : اگر در بعضى از موارد، بطلان حكمى از احكام ثابت مى شود، باعث آن نيست كه بطور #كلّى بگوئيم هيچ حكم كلّى از احكام علوم و معارف،كلّيت ندارد. و حاصل بيانى كه آنجا داشتيم اين است كه اين نظريه شامل قضاياى كلّىِ نظرى و پاره اى از آراى كلّى عملى نمى شود.
💠 و گفتيم كه در باطل بودن اين نظريه كافى است كه خود نظريه را شاهد بياوريم و نظريه اين بود : «#بطور_كلّى هيچ حكمى از احكام علوم و عقايد كلّيت ندارد»، در پاسخ مى گوئيم : همين جمله كه در داخل پرانتز قرار دارد آيا كلّى است يا استثنا بردار است؟ اگر كلّى است پس در دنيا يك #حكم_كلّى وجود دارد و آن حكم ِداخل پرانتز است، و در نتیجه پس حكم كلّى داخل پرانتز باطل است، و اگر كلّيت ندارد و استثنا بر مى دارد، پس چرا مى گوئيد (بطور #كلّى هيچ حكمى ...)؟ لذا در هر دو حال حكم كلّى داخل پرانتز باطل است.
و به عبارت ديگر اگر اين حكم (كه هر رأى و اعتقادى بايد روزى دگرگون بشود) كلّيت دارد، بايد خود اين عبارت داخل پرانتز هم روزى دگرگون گردد، يعنى به اين صورت در آيد : « #بعضى از آراء و عقايد نبايد در روزى از روزها دگرگون شود».(دقّت بفرمائيد).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌺 سلام دوستان خوبم
طاعات قبول
ممنونم از همه کسانی که لطف کردند و نظرشون رو درباره سوالی که پرسیده بودیم، اعلام کردند.
و امّا دلایل اینکه در این کانال، سعی شده مطالب دقیق و علمی (که نیازمند تفکر و صرف وقت بیشتری است) مطرح بشه، عبارتند از :
۱- مبانی دین اسلام به دست مخاطب برسه.
مبانی یعنی اساس و پایه هایی که قانونگذار اسلام، احکام و شرایعش را روی آنها بناگذاری کرده، و ما با فهمیدن و شناخت این مبانی، قدرت درک حقایق هستی رو بالوجدان پیدا می کنیم و در نتیجه : نگاه درستی از هدف زندگی (از کجا آمدیم، کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت) برامون حاصل میشه.
۲- قدرت شناخت، مقایسه و فکر درباره درستی یا نادرستی مسلمان بودنمان پیدا می کنیم.
۳- دین خودمون رو با تحقیق و تفکر میشناسیم و در فراز و نشیب زندگی دنیا، آرامشمون رو از دست نمیدیم و دچار دلتنگی و خستگی از زندگی نمیشیم.
۴- چون ما معمولاً آموزه های دینی مون رو از طریق احساس دریافت کردیم و احساسی به ما منتقل شده، این خطر همیشه وجود داره که با وارد شدن احساس قویتری در زندگی دنیایی مان مثل سیل، زلزله، از دست دادن عزیزان، فقر، گرانی شدید و... احساس مسلمانی ما هم تحت تاثیر قرار بگیره و ضعیف شده و یا از بین برود.
مثلاً همین سیلهایی که آمد و اثاث زندگی برخی را با خود شست و برد چه بسا ایمان و اسلام برخی نیز با همان سیل شسته و برده شد، و یا با آمدن زلزله که ستونهای خانه ها را به لرزه میندازه چه بسا مسلمانی برخی از ماها رو نیز به لرزه در میاره، و نمونه های دیگری که همه ما با آنها دست و پنجه نرم می کنیم.
امّا اگر مسلمانی ما، از روی شناخت حقایق هستی و مبانی اسلامی صورت گرفته باشه، این خطر هم وجود نخواهد داشت و هیچگاه آرامش درون و ایمانمان رو در حوادث زندگی از دست نخواهیم داد، چنانچه نمونه های بسیاری از این انسانهای مسلمان بوده اند و داریم و جلوی چشمانمان هستند.
۵- و دلایل دیگر...
از همگی شما در این روزهای قیمتی التماس دعا دارم❤️
دوباره سلام😊
یکی از اعضای خیّر کانال، هزینه ای تقبل کردند تا برای اعضای برگزیده کانال که تمایل دارند سلسله مباحث مربوط به
✅ زن، شخصیت و موقعیت اجتماعی زنان،
رو خلاصه برداری کنند، هدیه ای تقدیم کنیم.
هزینه خرید ۳ کتاب ۱۵ تا ۵۰ هزارتومنی.
وقت سحر دعاشون بفرمایید حاجت روا بشن. ۳ تا صلوات هدیه به امواتشون میفرستیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
هزینه چهارمین کتاب هم به توفیق الهی جور شد.
پس برای 4 نفر برگزیده ، هزینه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی هدیه داده می شود. ان شاءالله
شروع مباحث از دهه دوم ماه مبارک رمضان خواهد بود.
چنانچه بودجه مون بیشتر بشه، تعداد هدیه ها هم بیشتر خواهد بود ان شاءالله.
دوست داریم شما هم در این کار خیر و فرهنگی شریک بشید ولی چون هنوز راه شفاف سازی مالی اینکار برامون معلوم نیست، خودداری میکنیم. شفاف سازی باید طوری باشه که مورد اتهام قرار نگیریم. میتونید نظر بدید چطور این کار ممکنه عملی بشه و اینکه بنر اصلاح شده مباحث #زن و... رو به دوستانتون ارسال کنید.
یا علی مدد
@ishiaa
هدایت شده از من شیعه هستم
#سلسله_مباحث_پیرامون :
💠 زن، شخصیّت، حقوق و موقعیّت اجتماعی آنان.
❇️ مهمترین سؤالات مورد بحث :
♦️ زن در اسلام چه هويّتى دارد؟
♦️ زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد؟
♦️ تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه اندازه است؟
♦️ در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟
♦️ چرا چنین احكام و قوانينی برای زن تشریع شده است؟
♦️ و پاسخ به شبهات مهمّی که وجود دارد.
💜 به همراه هدیه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی برای 4 نفر برگزیده خلاصه نویسی.
👈 دوستانتون رو در جریان مباحث قرار بدید.
🔹 تاریخ شروع : ( دهه دوم ماه مبارک رمضان)
در کانال « آی💚شیعه» :
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت24
#المیزان
💠 البته ممكن است يك فرد از اين اُسراى جنگى تا آخر عمر هم از قيد بردگى آزاد نگردد، ليكن #قانون_اسلام درباره بردگان قانونی است اجتماعى و عمومى كه بايد به نظر كلّى به آن و به نتيجه آن نظر كرد، نه يك مسأله فردى، كه فرض وجود چنان فردى ناقض آن قانون باشد. از همه اينها گذشته، عجب اينجاست كه همانطورى كه سابقاً هم گفتيم خود اين آقايان يعنى #غربی_ها درباره اسراى جنگى با همه مخالفت شان با اسم بردگى و اظهار حسن نيّت نسبت به بردگان، همان رفتار اسلام را اجرا مى كنند.
💠 و اگر مقصود اين است كه #آزادى انسان ايجاب مى كند كه تمامى اطراف و جوانب پيكره مجتمع از آن برخوردار باشد و همه افراد، اختيار اراده و عمل خود را داشته باشند و چيزى بين آنان و اراده ی بى قيد و شرطشان حائل و مانع نباشد، خيلى روشن و غير قابل ترديد است كه چنين آزادى بى قيد و شرطى را نمیتوان براى افراد بشر قائل شد و ممكن نيست در جامعه اى، آن را نسبت به خود افراد جامعه اجرا نمود، تا چه رسد به دشمنان جنگى جامعه كه تنها مورد امضاى «بردگى» اسلامند و گمان نمى كنيم كه خود اين آقايان هم به چنين چيزى ملزم باشند، بلكه مى بينيم كه بر خلاف آن رفتار مى كنند.
💠 براى اينكه اگر اين سخن درست باشد بايد بين يك فرد و دو فرد و يك جامعه فرقى نباشد و اين نحو آزادى درباره همه افراد جارى باشد و حال آنكه همين #غربی_ها كه به افراد آن قدر آزادى قانونى مى دهند (كه حتى به او اجازه خودكشى و به دو نفر اجازه دوئل هم مى دهند) نسبت به جوامع فقير و ملّتهای عقب مانده و يك مشت همنوع فقير و بینواى خود اين قدر ظلم مى كنند كه عرصه زندگى بر آنان تنگ شده و در همان بيغوله و خانه هاى ويرانى كه دارند آب خوش از گلويشان پائين نمى رود.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#احکام_روزه
💠 سوال : نظر شريف جناب عالی درباره #تزريق_آمپول و ساير تزريقات نسبت به روزه داران در ماه مبارک رمضان، چيست؟
✅ احتياط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مقوّی يا مغذّی و هر آمپولی که در #رگ تزريق می شود و نيز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول های دارويی که در عضله تزريق می شود و نيز آمپول هايی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد.
📚 رساله استفتائات رهبری
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت54
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ آيا اسلام با همين احكام و شرايعى كه دارد مى تواند انسان #عصر_حاضر را به سعادتش برساند؟
💠 چه بسا كسانى كه معتقد باشند و يا بگويند : گيرم #اسلام به خاطر اينكه متعرّض تمامى شؤون انسان موجود در عصر نزول قرآن شده بود، مى توانست انسان و اجتماع بشرى آن عصر را به سعادت حقيقى و به تمام آرزوهاى زندگيش برساند، امّا امروز #زمان به كلّى راه زندگى بشر را عوض كرده، زندگى بشر امروز علمى و صنعتى شده و هيچ شباهتى به زندگى ساده چهارده قرن قبل او ندارد، آن روز زندگى منحصر بود به وسايل طبيعى و ابتدايى، ولى امروز بشر در اثر مجاهدات طولانى و كوشش جانكاهش به جايى از پیشرفت و تكامل مدنى رسيده كه اگر فى المثل كسى بخواهد وضع امروز او را با وضع قديمش مقايسه كند، مثل اين مى ماند كه دو نوع جاندار متباين و غير مربوط به هم را با يكديگر مقايسه كرده باشد. با اين حال چگونه ممكن است قوانين و مقرراتى كه آن روز براى تنظيم امور زندگى ساده بشر وضع شده، امور زندگى حيرت انگيز امروزش را تنظيم كند و چطور ممكن است آن قوانين، سنگينى وضع امروز را تحمّل كند و وضع امروز دنيا سنگينى آن قوانين را تحمّل نمايد؟
💠 جواب اين #توهّم اين است كه اختلاف ميان دو عصر از جهت «صورت زندگى»، مربوط به كلّيات شؤون زندگى نيست بلكه راجع به جزئيات است، به عبارت ديگر آنچه انسان در زندگيش بدان نيازمند است، غذايى است كه سوخت بدنش را با آن تأمين كند و لباسى است كه بپوشد، خانه اى است كه در آن مسکن گزیند و لوازم منزل است كه حوائجش را برآورد، و وسيله نقليه اى است كه او را و وسايل او را جابجا كند، و جامعه اى است كه او در بين افراد آن جامعه زندگى كند، و روابطى جنسى است كه نسل او را باقى بدارد، و روابطى تجارى و يا صنعتى و عملى است كه نواقص زندگيش را تكميل نمايد؛ اين حوائج كلّى او #هيچوقت تغيير نمى كند، مگر در فرضى كه انسان، انسانى داراى اين فطرت و اين بُنيه نباشد، و حياتش حياتى انسانى نبوده باشد. پس بنابر این توضیح، انسان امروز و انسانهاى اوّل هيچ فرقى در اين حوائج ندارد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
#آیت_الله_بهجت
🔸 کجا رفتند کسانی که با #صاحب_الزّمان علیه السلام ارتباط داشتند؟ ما خود را بیچاره کردهایم که قطع ارتباط نمودهایم و گویا هیچ چیز نداریم...
🔸 اگر بفرمایید : به آن حضرت دسترسی نداریم؟ جواب شما این است که چرا به #انجام_واجبات و #ترک_محرّمات ملتزم نیستید، و او به همین از ما راضی است؛
زیرا : «أَوْرَعُ الناسِ مَنْ تَوَرّعَ عَنِ الْمُحَرّمَاتِ؛ پرهیزگارترین مردم، کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد».
🔸 ترک واجبات و ارتکاب محرّمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۶۱
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت25
#المیزان
❇️ چرا اسلام براى «بردگان»، دارا شدن مال را تشريع نكرده و چرا بردگى را موقّت و محدود به اسلام ننموده است؟
💠 در اينجا سؤالى باقى مى ماند و آن اين است كه چرا #اسلام، تملّك مال (=صاحب اموال شدن) را براى بردگان تشريع نكرد تا آنان نيز مانند آزادگان با دستمزد خود حوائج ضرورى خود را برطرف ساخته و سربار مولایشان نباشند؟ و چرا بَردگى بردگان را موقّت و محدود به اسلام نكرد تا در نتيجه : هر برده اى كه مسلمان شود آزاد گردد و اين لكّه ننگ يعنى بردگى و محروميّت تا قيام قيامت در دامن او و اعقابش باقى نماند؟
💠 جواب اين سؤال اين است كه اگر اسلام بردگى بردگان را محدود به اسلام نكرده و بعد از اسلام آوردنِ بردگان باز هم حكم به بقاى بردگى ايشان نموده، و همچنين اگر عبد را مالك چيزى ندانسته، و نيز فطرت بشرى هم که سلب آزادى از دشمنان محارب را تجويز نموده، همه براى اين است كه #دشمن در داخل مملكت نتواند نقشه هاى درونى خود را عملى سازد و قوّه و قدرتى بر مقاومت و پايدارى در مبارزه و به هم زدن نظم اجتماعِ صالح و دينى نداشته باشد،چون منشأ همه قدرتها «مال» و «آزادى در عمل» است. پس وقتى دشمن نه مالك عمل خود بود و نه مالك مزد عمل، قهراً هوس دشمنى و ستيزه با دشمن خود را هم نمى كند. #بله، اسلام تا اندازه اى اجازه تملّك را به بردگان داده، و البته اين تملّك تنها در جايى تجويز شده كه تمليك از ناحيه مالك باشد و در حقيقت، مالكيّت عبد يكى از شؤون مالكيّت مالك و در طول آن است و چنان نيست كه در عَرض مالك، مستقل در تصرّف باشد.
💠 و امّا اينكه چرا بردگى بردگان را محدود به اسلام آوردن آنان نكرد، جوابش اين است كه اين تحديد (=محدود کردن) با #سياست_اسلام منافات داشت، چون اسلام براى حفظ اساس دين و اداره جامعه دينى و بسط دادن تربيت دينى (حتى به همين كفّار محاربى كه منكوب عِدّه و عُدّه اش شده اند) سياستهايى دارد كه اگر به صِرف اسلام آوردنِ بردگان حكم به آزادى آنان ميكرد، آن سياستها باطل ميشد. زيرا بردگان كه همان دشمنان راه يافته به داخل كشور اسلامی هستند، مى توانستند به ظاهر اسلام آورده و به اين وسيله در داخل مملكت آزادانه عليه حكومت #توطئه نموده و به طور خطرناكترى حمله كرده، افراد و توانايى از دست رفته خود را به دست آورند. و اين تنها اسلام نيست كه براى حفظ اساس #دين چنين سياستى را اتّخاذ نموده، بلكه...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#احکام_روزه
💠 در روزه، واجب است #نیّت، استمرار داشته باشد.
🔸 آنچه استمرار در نیّت را به هم میزند، سه چیز است :
#یک_ نیّت قطع روزه (یعنی در اثنای روز از نیت روزه گرفتن برگردد به طوری که قصد ادامه ی روزه نداشته باشد) : روزه اش باطل می شود و قصد دوباره ی او برای ادامه ی روزه فایده ندارد. البته تا اذان مغرب باید از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری کند.
#دو_ تردید در ادامه ی روزه (به این معنی که هنوز تصمیم نگرفته است روزه را هم باطل کند)،
#سه_ نیّت قاطع (یعنی تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است صورت دهد و هنوز آن را انجام نداده است)،
✔️ در صورت (دوم) و (سوم)، احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید.
📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝