#احکام_روزه
💠 سوال : حکم استعمال دخانیات مانند سیگار در حال روزه چیست؟
✅ احتیاط واجب آن است که روزه دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدّری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می شود خودداری کند.
💠 سوال : من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش می کنم که تندخو نباشم نمی توانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد خانواده ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می برم، تکلیف من چیست؟
✅ روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید، و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید.
📚 رساله استفتائات رهبری ص 158
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#سلسله_مباحث_پیرامون :
💠 زن، شخصیّت، حقوق و موقعیّت اجتماعی آنان.
❇️ مهمترین سؤالات مورد بحث :
♦️ زن در اسلام چه هويّتى دارد؟
♦️ زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد؟
♦️ تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه اندازه است؟
♦️ در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟
♦️ چرا چنین احكام و قوانينی برای زن تشریع شده است؟
♦️ و پاسخ به شبهات مهمّی که وجود دارد.
💜 به همراه هدیه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی برای 4 نفر برگزیده خلاصه نویسی.
👈 دوستانتون رو در جریان مباحث قرار بدید.
🔹 تاریخ شروع : (دهه دوم ماه مبارک رمضان)
در کانال « آی💚شیعه» :
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت50
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ در مجتمع اسلامى راه بسوى #تحوّل و #تكامل چيست؟
💠 چه بسا بشود گفت كه: گيرم سنّت اسلامى، سنّت جامعی است که همه لوازم يك زندگى با سعادت را در برمیگیرد، و گيرم كه مجتمع اسلامى مجتمعى است واقعاً سعادت يافته و مورد رَشك همه جوامع دنیا، ليكن اين سنّت به خاطر جامعيتش و به خاطر نبود #آزادی_عقيده در آن، باعث رُكود جامعه و در جا زدن و باز ايستادنش از تحوّل و تكامل مى شود و اين خود بطورى كه ديگران هم گفته اند يكى از #عيوب مجتمع كامل است. چون سير تكاملى در هر چيز نيازمند آن است كه در آن چيز قُواى متضادى باشد، تا در اثر نبرد آن قُوا با يكديگر و كسر و انكسار آنها، مولود جديدى متولد شود خالى از نواقصى كه در آن قوا بود و باعث زوال آنها گرديد. بنا بر اين نظريه، اگر فرض كنيم كه اسلام اضداد و نواقص و مخصوصاً عقايد ضدّ خود را از ريشه بر مى كَند، لازمه اش توقّف مجتمع از سير تكاملى است، البته مجتمعى كه خودِ اسلام پديد آورده.
💠 ليكن در پاسخ اين ايراد مى گوئيم که ريشه آن در جاى ديگر است، و آن #مكتب_مادّيت و اعتقاد به تحوّل ماده است و يا به عبارت ديگر : «مكتب ماترياليسم ديالكتيك» است. و هر چه باشد در آن خَلط عجيبى به كار رفته است، چون عقايد و معارف انسانيّت #دو_نوعند : 1 - يكى آن عقايد و معارفى كه دستخوش تحوّل و دگرگونى مى شود و همپاى تكامل بشر تكامل پيدا مى كند و آن عبارت است از «علوم صناعى» كه در راه بالا بردن پايه هاى زندگى مادّى و رام كردن و به خدمت گرفتن طبيعتِ سركش به كار گرفته مى شود، از قبيل رياضيات و طبيعيّات و امثال آن دو كه هر قدمى از نقص به سوى كمال بر دارد، باعث تكامل و تحوّل زندگى اجتماعى مى شود.
💠 2 - نوعى ديگر معارف و عقايدى است كه دچار چنين تحوّلى نمى شود، هر چند كه تحوّل به معنايى ديگر را مى پذيرد و آن عبارت از #معارف_عامّه_الهيه اى است كه در مسائل مبدأ و معاد و سعادت و شقاوت و امثال آن، احكامى قطعى و متوقّف دارد؛ يعنى احكامش دگرگونى و تحوّل نمى پذيرد، هر چند كه از جهت دقّت و تعمّق، ارتقا و كمال مى پذيرد. و اين معارف و علوم بر اجتماعات و سنّتهای زندگی تأثير نمى گذارد مگر به نحو كلّى و به همين جهت است كه توقّف و يك نواختى آن باعث توقّف اجتماعات از سير تكاملی اش نمى شود؛ هم چنان كه در #وجدان خود، آرايى كلّى مى بينيم نه يكى نه دو تا ...، كه در يك حال ثابت مانده اند و در عين حال اجتماع ما به خاطر آن آراى متوقّف و ثابت، از سير خود و تكاملش باز نايستاده.
💠 مانند اين عقيده ما كه مى گوئيم : انسان براى حفظ حياتش بايد به سوى كار و كوشش انگيخته شود، و اين كه مى گوئيم : كارى كه انسان مى كند بايد به منظور نفعى باشد كه عايدش شود، و اينكه مى گوئيم : انسان بايد به حال اجتماع زندگى كند، و يا معتقديم كه عالَم هستى حقيقتاً هست نه اينكه خيال می كنيم هست و در واقع وجود ندارد، و يا مى گوئيم : انسان جزئى از اين عالَم است و او نيز هست، و يا انسان جزئى از عالَم زمينى است، و يا انسان داراى اعضايى و ادواتى و قُوايى است، و از اين قبيل آراء و معلوماتى كه تا #انسان بوده آنها را داشته، و تا خواهد بود خواهد داشت و در عين حال دگرگون نشدنش باعث نشده كه اجتماعات بشرى از پیشرفت و ترقّى متوقف شود و راكد گردد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
❤️سلام و عرض ادب
فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر همگی مبارک
این ماه اعمال زیادی داره که در مفاتیح الجنان آمده و بنده وارد این موارد نمیشم، فقط یه نکته رو که از اهل بیت (ع) و بزرگان دین یاد گرفتیم براتون عرض کنم :
بزرگترین، مهمترین و مفیدترین کاری که میتونیم در این ماه انجام بدیم و زحمت فیزیکی خاصی نمیخواد و زیادم ربطی به حوصله و بُنیه جسمانی نداره، #ترک_گناه است. این ماه فرصت خیلی خوبی برای تمرین ترک گناه و معصیت خداست. یعنی اگه فقط و فقط همین کار رو کسی بتونه در این ماه مبارک عملی بکنه، گُل کاشته و به همه چیزایی که انتظارش رو داشت میرسه ان شاءالله. پس بسم الله..
از همگی تون التماس دعا دارم🌷
#احکام_روزه
❇️ مفطرات روزه :
🔸 خوردن و آشامیدن.
🔸 جماع (آمیزش جنسی).
🔸 استمنا (خود ارضایی جنسی).
🔸 دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین(ع).
(بنابر احتیاط واجب).
🔸 رساندن غبار غلیظ به حلق.
(بنابر احتیاط واجب).
🔸 فرو بردن تمام سر در آب.
(بنابر احتیاط واجب).
🔸 باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح.
🔸 اماله (تنقیه) کردن با مایعات.
🔸 قی کردن عمدی.
🔹 توجه : به کارهایی که روزه را باطل می کند «مفطرات روزه» می گویند.
📚 رساله آموزشی آیت الله خامنه ای
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت21
#المیزان
💠 عجب!! ما چرا خواننده را به جايى حواله دهيم كه شايد به نظرش دور و دراز باشد؟ براى صدق گفتار ما كافى است كه خواننده عزيز تنها در #شكنجه و خون دلهايى كه مردم الجزاير از ملّت متمدّن!!! فرانسه در عرض چند سال ديد، دقّت نمايد و جانهایی كه به دست اين جانور درّنده به خون آغشته گشته و شهرهايى كه در زير آتش گلوله هايش ويران شده و شدائدى كه مردم بى گناهش از آنها ديده اند، از نظر بگذراند و بر اين تمدّن نفرين فرستد. و هم چنين ظلم و بيدادى كه ملّت عرب از انگليسی ها، و ملّت سودان و سرخ پوستان آمريكا و اروپاى شرقى از اتّحاد جماهير شوروى، و ستمهايى كه خود ما از دست همين ها ديده ايم به ياد آورده، بر اين آدم خواران قرن بيستم نفرين كند. دردناك تر از همه، اين است كه اين جنايات را به اسم #خير_خواهى و #بشر_دوستى مرتكب مى شوند و حال آنكه اين همان برده گيرى است كه به ظاهر از آن بيزارى مى جستند.
💠 از آنچه كه گذشت معلوم شد كه #غربی_ها نيز با همه آن هیاهو و جنجال هايى كه عليه روش اسلام به راه انداختند، در مرحله عمل همان رفتار اسلام را اتّخاذ مى نمايند و در موقع هجوم دشمنى كه در صدد ويران ساختن بناى مجتمع و نابودی انسانيّت است، از چنين دشمنى حُرّيت و آزادی را سلب كرده و مى كنند و نمى توانند نكنند. زيرا اين حكمى است مشروع در شريعت #فطرت و براى این حکم، اصلى است واقعى و تغییر ناپذیر که همان احتياج انسانيّت است در بقاى خود به دفع مزاحماتِ وجود و مناقضات بقايش؛ چنان كه از اين اصلِ واقعى، اصل اجتماعى و عقلايى و تبدّل ناپذير دیگری متفرّع می شود و آن - همانطورى كه سابقاً هم گفته شد - لزوم #حفظ_مجتمع_انسانى از نابودی و انهدام است.
💠 چيزى كه هست : #غربی_ها از اين قسم مشروع تجاوز نموده و به «برده گيرى به زور و قُلدرى» هم كه قسم نامشروع آن بود عمل می کنند، و هميشه چه قبل از قرارداد بروكسل و چه بعد از آن ميليونها نفوس بشرى را خريد و فروش كرده و به يكديگر پيش كش و يا عاريه داده و مى دهند، الّا اينكه طبق مَثل معروفِ «يك بام و دو هوا»، اعمال وحشيانه خود را برده گيرى نناميده و با كمال پُر رويى، اسم هاى فريبنده اى از قبيل استعمار، استملاك، قيموميّت، #حمايت، عنايت، #کمک و غيره روى آن مى گذارند. و معلوم است كه از اين تبديل اسامی و عناوین جز پوشاندن رسوايی هاى خود هدفی ندارند و لذا هر وقت احساس مى كنند كه دنيا دارد به رسوایی ها و فجايع شان پی مى برد، اسم مبتذل و پوسيده سابق را عوض كرده اسم ديگرى بر آن مى گذارند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت51
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 معارف اصولى #دين هم از اين قبيل معلومات است. مثل اينكه مى گوئيم عالَم خودش خود را درست نكرده بلكه آفريدگارى داشته و آن آفريدگار، واحد است و در نتيجه إله و معبود عالَم نيز يكى است، و يا مى گوئيم اين خداى واحد براى بشر، شرعى را تشريع فرموده كه جامع راه های سعادت است و آن شريعت را به وسيله أنبيا و از طريق نبوّت به بشر رسانيده، و يا مىگوئيم پروردگار عالَم بزودى تمامى اوّلين و آخرين را در يك روز زنده و جمع مى كند و در آن روز به حساب اعمال يك يكشان مى رسد و جزاى اعمالشان را مى دهد. و همين #اصول_سه_گانه، كلمه واحده اى است كه اسلام جامعه خود را بر آن پى نهاده و با نهايت درجه ی مراقبت در حفظ آن كوشيده، (يعنى هر حكم ديگرى كه تشريع كرده طورى تشريع نموده كه اين كلمه واحده را تقويت كند).
💠 و معلوم است كه اصطكاك و بحث بر سر «بود» و «نبود» چنين معارفى و نتيجه گرفتن رأيى ديگر در آن، ثمره اى جز #انحطاط_جامعه ندارد (چون مکرّر گفته ايم كه بحث از اينكه چنين چيزى هست يا نيست حكايت از نادانى انسان مى كند و مثل اين مى ماند كه بحث كنيم از اينكه در جهان چيزى به نام خورشيد و داراى خاصيّت نور افشانى وجود دارد يا نه)؛ و تمامى حقايق مربوط به ماوراى طبيعت از اين نوع معارف است كه بحث از درستى و نادرستی آن و يا انكارش به هر نحوى كه باشد به جز انحطاط و پَستى، ارمغانى براى جامعه نمى آورد. و حاصل كلام اينكه : مجتمع بشرى در سير تكاملی اش جز به تحوّلهاى تدريجى و تكامل قدم به قدم در طريق استفاده از #مزاياى_زندگى، به تحوّل ديگرى نيازمند نيست و اين تحوّل هم با بحث هاى علمى پیگير و تطبيق عمل بر علم (يعنى تجربه دائمى) حاصل مى شود، و #اسلام هم به هيچ وجه جلوی آن را نگرفته است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#احکام_روزه
💠 سوال : آیا مسافرت عمدی در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جایز است؟
✅ مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، و لو اينکه براى فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است.
📚 رساله استفتائات رهبری
╔═══💌══╗
🆔@ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#انسانِ_بَرده
#قسمت22
#المیزان
💠 آرى از اقسام مختلف #برده_گيرى (كه به وسيله قرارداد بروكسل لغو گرديد و آن همه سر و صدا در دنيا به راه انداخت و دولتهای متّمدن دنيا يعنى همان گردانندگان مدنيّت مترقّى و پرچم داران آزادى، آن همه درباره اش مباهات كردند) تنها قسمى كه باقى ماند و مثل ساير اقسام برده گيرى، قرارداد مزبور را در خصوص آن زیر پا نگذاشتند، مسأله فروختن فرزندان و اخته كردن بردگان بود. آنهم نه براى خاطر احترام به قرارداد بروكسل و يا طرفدارى از آزادى بردگان بود بلكه براى اين بود كه اين قسم از برده گيرى بر ايشان #سودى نداشت، علاوه بر اينكه به مسأله فردى بيشتر شباهت داشت تا يك مسأله اجتماعى. مضافاً بر اينكه عمل كردن به قرارداد مزبور در خصوص اين قسم از برده گيرى، خود #سوژه_تبليغاتى خوبى بود براى غربى ها كه آن را به دست گرفته سر و صدا به راه انداخته و با مُشتى الفاظ پوچ و دروغ، خود را در دنيا به آزادى خواهى و مخالفت با رژيم برده گيرى وانمود ساخته و اثر معجزه آسايى از الفاظ و ادّعاهاى خالى از حقيقت بگيرند، مثل تبليغاتى كه در ساير موضوعات به راه مى اندازند.
💠 از مقايسه اى كه ما بين روشهاى دنياى قديم و جديد درباره برده گيرى و بين روش اسلام درباره آن كرديم، به خوبى معلوم شد كه روش #اسلام درباره برده گيرى مُتقن ترين و حكيمانه ترين و به آزادى و صلاح بردگان نزديك ترين روشى است كه ممكن است تصوّر نمود. تنها سؤالى كه در اين مقايسه باقى مى ماند اين است كه غربی ها حقّ استفاده از بردگان را مخصوص دولتها مى دانند و اسلام بردگان را مثل ساير غنيمت هاى جنگى (غير از اراضى مفتوحه عنوة) بين سربازان تقسيم مى كند، بلكه سهم آنان را قبل از سهم دولت مى پردازد. و اين سؤال براى خود مسأله جداگانه ای است غير مربوط به اصل مسأله برده گيرى. كه شايد در مباحث آينده در ضمن گفتار در تفسير آيات زكات و خمس به طور مفصّل درباره آن بحث كنيم. ان شاء اللَّه، و اللَّه المُستعان.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت52
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ لازمه هر تحوّل و تغييرى در سيستم هاى #حكومتى و سنّت هاى اجتماعى، حركت از نقص به سوى كمال نيست.
💠 و امّا روش اداره مجتمعات و سنّت هاى اجتماعى كه روز به روز دگرگونى يافته (يك روز سلطنت و روز ديگر دموكراتى و روز ديگر كمونيستى و غيره شده)، اين بدان جهت بوده كه بشر به نواقص يك يك آنها پى برده و ديده است كه فلان #رژيم_حکومتی از اينكه انسان اجتماعى را به كمال مطلوبش برساند قاصر است پس دست از آن برداشته، رژيم ديگرى بر سر كار آورده. نه اينكه اين تغيير دادن رژيم، يكى از واجبات حتمى بشر باشد و مانند صنعت باشد كه از نقص به سوى كمال سير مى كند؛ پس فرق ميان این رژيم و آن رژيم -البته اگر فرقى باشد و همه در بطلان به يك درجه نباشند- فرق ميان صحیح و غلط (و يا غلط و غلط تر) است، نه فرق ميان ناقص و كامل.
💠 خلاصه مى خواهيم بگوئيم اگر بشر در مسأله سنّت و روش اجتماعی اش، بر سنّتى استقرار بيابد كه «فطرت» دست نخورده اش اقتضاى آن را دارد، سنّتى كه #عدالت را در اجتماع بر قرار سازد، و نيز اگر بشر در زير سايه چنين سنّتى تحت #تربيت_صالح قرار گيرد، تربيتى كه دو بالش «علم نافع» و «عمل صالح» باشد، و آن گاه شروع كند به سير تكاملى در مدارج علم و عمل و سير به سوى سعادت واقعى خود، البته تكامل هم مى كند و به خاطر داشتن آن سنّت عادله و آن تربيت صحيح و آن علم و عمل نافع، روز به روز گامهاى بلندترى هم در تكامل و به سوى سعادت بر مى دارد و هيچ احتياجى به دگرگون ساختن رژيم پيدا نمى كند. پس صِرف اينكه انسان از هر جهت بايد تكامل يابد و تحوّل بپذيرد، دليل بر اين نيست كه حتّى در امورى هم كه احتياجى به تحوّل ندارد و حتّى هيچ عاقل و بصيرى تحوّل در آن را صحيح نمى داند، #تحوّل بپذيرد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa 👈
سلام
دوستان میدونید چرا ما اینقدر تاکید داریم تا چنین مطالبی رو براتون ارائه کنیم؟
مطالبی نسبتاً طولانی که نیاز به فکر و دقّت داره؟ مطالبی که به قول معروف : هلو بپر تو گلو نیست؟
آیا واقعاً الان نیازه یا نه؟
شما بفرمایید در این باره نظرتون چیه. نظرتون هر چی که هست دریغ نکنید.
@rasouliqom👈
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت23
#المیزان
❇️ بررسى اين سخن كه منشأ انديشه لغو بَردگى، #تساوى_حقوق_افراد_بشر بوده است
💠 اينك بعد از همه اين حرفها بر مى گرديم به تجزيه و تحليل كلام صاحب (معجم الأعلام) كه پيش از اين نقل كرده بوديم. وى مى گويد: مبدأ و منشأ سر و صداهايى كه به راه افتاد و منجر به الغاى رژيم بردگى گرديد، تساوى حقوق افراد بشر در ضروريات زندگى بود؛ از نامبرده مى پرسيم مقصود شما از اين تساوى در حقوق چيست؟
💠 اگر مقصود اين است كه تمامى افراد بشر در استحقاق رعايت شدن حقوق واجبشان يكسانند و حقوق همه افراد هر چه باشد محترم است (اگرچه خود آن حقوق به نسبت اختلاف و ارزش اجتماعى افراد، مختلف باشد، یعنی حقوق رئيس از مرئوس، و حاكم از محكوم، و آمر از مأمور، و مطيعِ قانون از متخلّف، و عادل از ظالم بيشتر باشد)، #بله همين طور است و همه در اينكه بايد حقوقشان چه كم و چه زياد محفوظ باشد استحقاق دارند. #ليكن اين سخن مستلزم اين نيست كه جميع افراد بشر چه آن فرد شريفى كه وجودش براى جامعه مفيد است و چه آن كسى كه اصلاً صلاحيّت ندارد كه جزئى از مجتمع شمرده شود در همه حقوق مساوى باشند؛ زيرا آن يكى مفید و اين ديگرى مُضرّ و مانند سمّ مهلكى است كه در هر جا از پيكره مجتمع رخنه كند، حيات آن بخش را تباه مى كند. و #فطرت_انسان به طور صريح حكم مى كند بر اينكه بايد به فرد مفید، آزادى كامل داد و از افراد مضرّ سلب آزادى كرد؛ پس دشمنى كه در صدد از بين بردن آزادى آدمى است حقّ ندارد ادّعاى تساوى در آزادى كند، به همان دليلى كه گرگ اين حقّ را به گردن گوسفند و شير به گردن شكار خود ندارد.
💠 و اگر مقصود اين است كه همه افراد بشر (حتّى افراد وحشى) در #انسانيّت مشتركند و همه قابليّت و استعداد ارتقاء به مدارج انسانيّت و رسیدن به سعادت هاى ممكن را دارند، و از اين جهت جامعه بايد يك يك افراد را از آزادى برخوردار ساخته و آنان را تربيت نموده و به تدريج به صالحین ملحق سازد؛ اين نيز #صحيح است ليكن گاهى مى شود كه اين تربيت منوط بر اين مى شود كه براى مدتى آزادى اراده و عمل از افرادى كه تحت تربيتند سلب شود، تا در نتيجه ی اين نحوه تربيت، صلاحيّت آزاد شدن را دارا شوند يعنى بدانند كه اراده و عمل را در كجا بكار ببرند. مانند #مريضى كه طبيب اراده و عمل او را كنترل نموده و او را به چيزهايى واميدارد كه خودش اراده آن را ندارد، بلكه بر عكس از آن نفرت هم دارد و همچنين اطفال كه اوليايشان آنان را در تحت شرايط و مقرراتى تربيت مى كنند كه خود اطفال آن شرايط را دوست نمى دارند كه هيچ، بلکه به نظرشان سنگين و دشوار هم مى آيد. #اسلام هم به منظور تربيت كفّار مُحارب، آزادى را از اراده و عمل شان سلب نموده و آنان را به اسم «بردگى» به داخل مجتمع صالح دينى خود كشانيده و در آغوش خود تربيت نموده، آن گاه به تدريج آزادشان مى سازد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت53
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 حال اگر بگويى همه آنهايى كه به عنوان مثال ذكر گرديد، نيز در معرض تحوّل است و نمى تواند در معرض قرار نگيرد، #اعتقادات، #اخلاقيّات كلّى، و امثال آن همه تحوّل را مى پذيرد (چه ما بخواهيم و چه نخواهيم)، زيرا خوب و بد آنها هم با تغيير اوضاع اجتماعى و اختلافهاى محيطى و نيز با #مرور_زمان دگرگون گشته، خوبش بد و بدش خوب مى شود، پس صحيح نيست كه ما منكِر این شويم كه طرز فكر «انسان جديد» با طرز فكر «انسان قديم» متفاوت است و همچنين طرز فكر انسان استوايى با طرز فكر انسان قطبى و انسان نقاط معتدل متفاوت است، و يا منكر شويم كه طرز فكر انسان خادم با انسان مخدوم و انسان صحرانشين با انسان شهرنشين و انسان ثروتمند با انسان فقير فرق دارد. چون افكار و عقايد به خاطر اختلاف عوامل (كه يا عامل زمانى است، يا منطقه اى، و يا وضع زندگى شخصى) مختلف مى شود، و بدون شك هر عقيده اى را كه فرض كنيم - هر قدر هم بديهى و روشن باشد - با گذشت اعصار متحوّل مى گردد.
💠 در پاسخ مى گوئيم : اين اشكال، فرع و نتيجه نظريه اى است كه مى گويد: هيچ يك از علوم و آراى انسانى #كلّيت ندارد بلكه صحّت آنها نسبى است. و لازمه اين نظريه در مسأله مورد بحث ما اين مى شود كه حقّ و باطل و خير و شرّ هم امورى نسبى باشند و در نتيجه : معارف كلّىِ نظرى هم كه متعلق به مبدأ و معاد است و نيز آراى كلّى علمى از قبيل: «اجتماع براى انسان بهتر از انفراد است» و «عدل بهتر از ظلم است» حكم #كلّى نباشد، بلكه درستى آنها به خاطر انطباقش با مورد باشد، و هر جا «مورد» به خاطر زمان و اوضاع و احوال تغيير كرد آن حكم نيز تغيير كند، و ما در جاى خود فساد اين نظريه را روشن نموده و گفته ايم : اگر در بعضى از موارد، بطلان حكمى از احكام ثابت مى شود، باعث آن نيست كه بطور #كلّى بگوئيم هيچ حكم كلّى از احكام علوم و معارف،كلّيت ندارد. و حاصل بيانى كه آنجا داشتيم اين است كه اين نظريه شامل قضاياى كلّىِ نظرى و پاره اى از آراى كلّى عملى نمى شود.
💠 و گفتيم كه در باطل بودن اين نظريه كافى است كه خود نظريه را شاهد بياوريم و نظريه اين بود : «#بطور_كلّى هيچ حكمى از احكام علوم و عقايد كلّيت ندارد»، در پاسخ مى گوئيم : همين جمله كه در داخل پرانتز قرار دارد آيا كلّى است يا استثنا بردار است؟ اگر كلّى است پس در دنيا يك #حكم_كلّى وجود دارد و آن حكم ِداخل پرانتز است، و در نتیجه پس حكم كلّى داخل پرانتز باطل است، و اگر كلّيت ندارد و استثنا بر مى دارد، پس چرا مى گوئيد (بطور #كلّى هيچ حكمى ...)؟ لذا در هر دو حال حكم كلّى داخل پرانتز باطل است.
و به عبارت ديگر اگر اين حكم (كه هر رأى و اعتقادى بايد روزى دگرگون بشود) كلّيت دارد، بايد خود اين عبارت داخل پرانتز هم روزى دگرگون گردد، يعنى به اين صورت در آيد : « #بعضى از آراء و عقايد نبايد در روزى از روزها دگرگون شود».(دقّت بفرمائيد).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
🌺 سلام دوستان خوبم
طاعات قبول
ممنونم از همه کسانی که لطف کردند و نظرشون رو درباره سوالی که پرسیده بودیم، اعلام کردند.
و امّا دلایل اینکه در این کانال، سعی شده مطالب دقیق و علمی (که نیازمند تفکر و صرف وقت بیشتری است) مطرح بشه، عبارتند از :
۱- مبانی دین اسلام به دست مخاطب برسه.
مبانی یعنی اساس و پایه هایی که قانونگذار اسلام، احکام و شرایعش را روی آنها بناگذاری کرده، و ما با فهمیدن و شناخت این مبانی، قدرت درک حقایق هستی رو بالوجدان پیدا می کنیم و در نتیجه : نگاه درستی از هدف زندگی (از کجا آمدیم، کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت) برامون حاصل میشه.
۲- قدرت شناخت، مقایسه و فکر درباره درستی یا نادرستی مسلمان بودنمان پیدا می کنیم.
۳- دین خودمون رو با تحقیق و تفکر میشناسیم و در فراز و نشیب زندگی دنیا، آرامشمون رو از دست نمیدیم و دچار دلتنگی و خستگی از زندگی نمیشیم.
۴- چون ما معمولاً آموزه های دینی مون رو از طریق احساس دریافت کردیم و احساسی به ما منتقل شده، این خطر همیشه وجود داره که با وارد شدن احساس قویتری در زندگی دنیایی مان مثل سیل، زلزله، از دست دادن عزیزان، فقر، گرانی شدید و... احساس مسلمانی ما هم تحت تاثیر قرار بگیره و ضعیف شده و یا از بین برود.
مثلاً همین سیلهایی که آمد و اثاث زندگی برخی را با خود شست و برد چه بسا ایمان و اسلام برخی نیز با همان سیل شسته و برده شد، و یا با آمدن زلزله که ستونهای خانه ها را به لرزه میندازه چه بسا مسلمانی برخی از ماها رو نیز به لرزه در میاره، و نمونه های دیگری که همه ما با آنها دست و پنجه نرم می کنیم.
امّا اگر مسلمانی ما، از روی شناخت حقایق هستی و مبانی اسلامی صورت گرفته باشه، این خطر هم وجود نخواهد داشت و هیچگاه آرامش درون و ایمانمان رو در حوادث زندگی از دست نخواهیم داد، چنانچه نمونه های بسیاری از این انسانهای مسلمان بوده اند و داریم و جلوی چشمانمان هستند.
۵- و دلایل دیگر...
از همگی شما در این روزهای قیمتی التماس دعا دارم❤️
دوباره سلام😊
یکی از اعضای خیّر کانال، هزینه ای تقبل کردند تا برای اعضای برگزیده کانال که تمایل دارند سلسله مباحث مربوط به
✅ زن، شخصیت و موقعیت اجتماعی زنان،
رو خلاصه برداری کنند، هدیه ای تقدیم کنیم.
هزینه خرید ۳ کتاب ۱۵ تا ۵۰ هزارتومنی.
وقت سحر دعاشون بفرمایید حاجت روا بشن. ۳ تا صلوات هدیه به امواتشون میفرستیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
هزینه چهارمین کتاب هم به توفیق الهی جور شد.
پس برای 4 نفر برگزیده ، هزینه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی هدیه داده می شود. ان شاءالله
شروع مباحث از دهه دوم ماه مبارک رمضان خواهد بود.
چنانچه بودجه مون بیشتر بشه، تعداد هدیه ها هم بیشتر خواهد بود ان شاءالله.
دوست داریم شما هم در این کار خیر و فرهنگی شریک بشید ولی چون هنوز راه شفاف سازی مالی اینکار برامون معلوم نیست، خودداری میکنیم. شفاف سازی باید طوری باشه که مورد اتهام قرار نگیریم. میتونید نظر بدید چطور این کار ممکنه عملی بشه و اینکه بنر اصلاح شده مباحث #زن و... رو به دوستانتون ارسال کنید.
یا علی مدد
@ishiaa
هدایت شده از من شیعه هستم
#سلسله_مباحث_پیرامون :
💠 زن، شخصیّت، حقوق و موقعیّت اجتماعی آنان.
❇️ مهمترین سؤالات مورد بحث :
♦️ زن در اسلام چه هويّتى دارد؟
♦️ زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيّتى در اجتماع دارد؟
♦️ تأثير زن در زندگى بشريّت تا چه اندازه است؟
♦️ در اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟
♦️ چرا چنین احكام و قوانينی برای زن تشریع شده است؟
♦️ و پاسخ به شبهات مهمّی که وجود دارد.
💜 به همراه هدیه خرید کتاب 15 تا 50 هزار تومنی برای 4 نفر برگزیده خلاصه نویسی.
👈 دوستانتون رو در جریان مباحث قرار بدید.
🔹 تاریخ شروع : ( دهه دوم ماه مبارک رمضان)
در کانال « آی💚شیعه» :
🆔 @ishiaa 👈
🌹🌹🌹
#ishia
#انسانِ_بَرده
#قسمت24
#المیزان
💠 البته ممكن است يك فرد از اين اُسراى جنگى تا آخر عمر هم از قيد بردگى آزاد نگردد، ليكن #قانون_اسلام درباره بردگان قانونی است اجتماعى و عمومى كه بايد به نظر كلّى به آن و به نتيجه آن نظر كرد، نه يك مسأله فردى، كه فرض وجود چنان فردى ناقض آن قانون باشد. از همه اينها گذشته، عجب اينجاست كه همانطورى كه سابقاً هم گفتيم خود اين آقايان يعنى #غربی_ها درباره اسراى جنگى با همه مخالفت شان با اسم بردگى و اظهار حسن نيّت نسبت به بردگان، همان رفتار اسلام را اجرا مى كنند.
💠 و اگر مقصود اين است كه #آزادى انسان ايجاب مى كند كه تمامى اطراف و جوانب پيكره مجتمع از آن برخوردار باشد و همه افراد، اختيار اراده و عمل خود را داشته باشند و چيزى بين آنان و اراده ی بى قيد و شرطشان حائل و مانع نباشد، خيلى روشن و غير قابل ترديد است كه چنين آزادى بى قيد و شرطى را نمیتوان براى افراد بشر قائل شد و ممكن نيست در جامعه اى، آن را نسبت به خود افراد جامعه اجرا نمود، تا چه رسد به دشمنان جنگى جامعه كه تنها مورد امضاى «بردگى» اسلامند و گمان نمى كنيم كه خود اين آقايان هم به چنين چيزى ملزم باشند، بلكه مى بينيم كه بر خلاف آن رفتار مى كنند.
💠 براى اينكه اگر اين سخن درست باشد بايد بين يك فرد و دو فرد و يك جامعه فرقى نباشد و اين نحو آزادى درباره همه افراد جارى باشد و حال آنكه همين #غربی_ها كه به افراد آن قدر آزادى قانونى مى دهند (كه حتى به او اجازه خودكشى و به دو نفر اجازه دوئل هم مى دهند) نسبت به جوامع فقير و ملّتهای عقب مانده و يك مشت همنوع فقير و بینواى خود اين قدر ظلم مى كنند كه عرصه زندگى بر آنان تنگ شده و در همان بيغوله و خانه هاى ويرانى كه دارند آب خوش از گلويشان پائين نمى رود.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa 👈
#احکام_روزه
💠 سوال : نظر شريف جناب عالی درباره #تزريق_آمپول و ساير تزريقات نسبت به روزه داران در ماه مبارک رمضان، چيست؟
✅ احتياط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مقوّی يا مغذّی و هر آمپولی که در #رگ تزريق می شود و نيز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول های دارويی که در عضله تزريق می شود و نيز آمپول هايی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد.
📚 رساله استفتائات رهبری
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝