eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
#اشکال بر پاسخی که برخی از صاحب نظران بیان نمودند: 🙏در ابتداء لازم است، از پاسخی که مطرح نمودید، تش
# پاسخ برخی از صاحب نظران بر اشکالی که بر آن ها وارد شده است: 📝در ابتدا لازم است از شما نیز در جهت اشکال گرفتن بر پاسخی که بیان شد، تشکر نمود🌹؛ 🔍لکن‌ نسبت به آن چه که فرمودید، گفته می شود: 😉نسبت به این که الفاظ نمازِ میّت، توقیفی هستند یا خیر؟ به خصوص در جایی که باید به جمع خوانده شود، یک است که ما درصدد حلّ آن مساله نمی باشیم؛ 👌در حقیقت آن چه که ما عُهده دار آن بوده ایم، بیان وجه ادبی چنین استعمالی بود. ☝️و به نظر می رسد، توجیهی که مطرح کردید، اشکال دارد چرا که معانی مستعمَلِ ابواب مزید، سماعی و تابع استعمال های ثابت شده عرب است و برای باب سَجَّی، معنای لازمی، آن هم به نحوی که مطرح کردید (یعنی این که فرمودید: هم معنای باب تفعُّل است)، ذکر نشده است. 😘این اشکال با رجوع به کتب لغت نیز تقویّت می گردد زیرا در لغت تصریح شده است به این که میّت، معنای متعدی یعنی پوشاندن میت، دارد؛ 🙃به همین‌ جهت قیاس نمودنِ مادّه های دیگر (که معنای لازمی دارند به معنای باب تفعُّل) به مادّه {سَجَی} در مساله ای که تابع سماع است وجهی ندارد. 💢💯 با ذکر منبع و مجاز است. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
# پاسخ برخی از صاحب نظران بر اشکالی که بر آن ها وارد شده است: 📝در ابتدا لازم است از شما نیز در جهت
پاسخ فوق: 🌹تشکر بابت نقدی که وارد کردید🌹 ❤️📝در پاسخ از اشکالِ اوّلی که فرمودید یعنی این که {مساله الفاظ نمازِ میّت، توقیفی است یا خیر، یک مساله فقهی است}، باید گفته شود: 👈 از طرح مساله توقیفی بودنِ اذکار، درصدد استفاده این مطلب بوده ایم که نمی توانید از جانب خود، مقتضای حالی را بر این اذکار وارد کرده و به این اعتبار الفاظ موجود در ادعیّه را به کار ببرید و با این نگاه، کلام را معنا کرده و بر عهده متکلّم بگذارید کما این که در اذکار صلات یومیّه نیز این ‌چنین است. ❤️📝امّا نسبت به اشکالِ دوّمی که فرمودید یعنی این که {و امّا به نظر می رسد توجیهی که مطرح کردید، اشکال دارد چرا که معانی مستعمَلِ ابواب مزید، سماعی و تابع استعمال های ثابت شده عرب است} باید گفته شود: 👈به نظر می رسد، ایراد دوّم شما، وارد نمی باشد چون: سماعی بودنی که شما مطرح کردید تک مبنای موجود در معانی ابواب نیست و مبنای مخالف در مساله موجود است کَمَا مَرَّ که به اعتقاد ما نیز مطابق تحقیق همین مبنای مخالف، درست است که مطابق این مبنا، انحصار استعمال و به کارگیری صِیغ موجود در موادّی که از جانب عرب به کار رفته شکسته شده و تعمیم می یابد. مگر علماء در مواردی مثلِ {فکّر} به چه نحو، به این مطلب رسیدند که این کلمه در معنای به که برده شده است؟! مگر خلاف ظاهر نبودند؟! 🙏ولی با این وجود به عنوان یک امر کلّی و به عنوان یکی از معانی رایج باب پذیرفته شدند. یعنی همین مقدار که مانوس با کلام عرب باشد کفایت می کند. مطلب: 🔵 در خصوص به کارگیری موادّ در هیئات ابواب مزید، دو جهت وجود دارد: این که مادّه ای در باب های مزید به کار برده شود و این که در آن باب چه معنایی از آن مادّه اراده شود. 👥عدّه ای در هر دو جهت، قائل به انحصار در سماع از عرب شده اند و در مقابل عدّه ای دیگر چنین انحصاری را نپذیرفتند کما سَبَقَ. 📚بنابراین مطابق مبنای دوّم، آن چه که مدار این بحث را تشکیل می دهد، اُنس اهل محاوره با به کارگیری مادّه ای از موادّ در صِیغ ابواب مزید در جهت تفهیم معنایی از معانی آن ابواب می باشد فلذا با حفظ این نگاه، از آن جا که اراده معنا از لفظ تابع اراده متکلّم است و وقتی معنای لازم برای باب به اثبات رسید، نمی توانید برای تعیین مراد متکلّم تعیین تکلیف کنید بلکه او می تواند از معانی ثابت شده برای این باب استفاده کند و لو این که در هیچ کتابِ لغتی استعمال این مادّه خاصّ در این جهت نقل نشده باشد. 💢💯 با ذکر منبع و مجاز است. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
کانون ادبیات عرب
#ادامه_بحث_شُبَهات_رهبری 👥برخی از صاحبان قلم، علاوه بر دو اشکالی که در پی دی افی که در گذشته بیان ش
┄┅┅✿🌹🌹🌹🌹✿┅┅┄ اللهمّ صلّ عَلَی مُحمّد و آل محمّد و عَــــــــــــــــجِّل فَرجهم و العن اعدائهم ┄┅┅✿🌹🌹🌹🌹✿┅┅┄ ⚫👏👏🌹🔴🌹👏👏🔵 و خویش را با در میان بگذارید: @Lakhair ⚫👏👏🌹🔴🌹👏👏🔵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👏👏👏 یا سیده نساء العالمین. 👏👏👏 🙏 یا فاطمه الزّهراء🙏
الکلام المفید_شرح صمدیّه.pdf
6.48M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚الکلام المفید_آقای مدرّس افغانی 📝: صمدیّه 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 🌹رفقا سلام : 🔍قال رسول الله {صلّ الله علیه و آله و سلّم}: 🔴أجوَدُکُم مِن بَعدِی رَجُلٌ عَلِمَ عِلماً فنَشَرَ عِلمَهُ🔴 📣 : واقعا تا الان به این نکته فکر کردید که:👇 👈آن چه که حوزه های علمیّه، به شدّت بدان نیازمند است، { } می باشد؛ ❓شاید اکنون برای شما سوالی، پیش بیاید و آن این که منظور شما از چیست؟ 👏بله سوال بجایی است و پاسخ این سوال را لازم است از لسان فقهاء بشنویم: 👤مرحوم شهید ثانی{رحمه الله علیه} در کتاب {المراد من‌ منیه المرید} ذیل {النَّوعُ الثَّالث: آداب یَختَصُّ بِهَا المُعَلِّمُ-القسمُ الاوَّلُ: آدابه فی نفسه}، اموری را بر می شمارند که استاد باید آن ها را رعایت بفرماید؛ 😘در اوّلین آدابی که برای استاد می شمارند، اشاره به شرايط دارد یعنی می فرماید: 👈《اَن لَا یَنتَصِبَ للتَّدریسِ حتَّی تَکمُلَ اَهلِیَّتُهُ》یعنی تا زمانی که اهلیت تدریس در او کامل نشده به امر تدریس ورود نکند. 🤔شاید دوباره برای شما سوال به وجود اُومد که را چه کسی باید تعیین و تایید نماید؟ ❤️بله شهید ثانی نیز متوجّه آن بوده است لذا می فرماید: 📝《و تشهدُ لَهُ [للاستاذ] بِهَا [باَهلیَّهِ تدریسهِ] صُلَحَاءُ مشایِخِهِ》؛ : 👈تاییدِ اهلیّت تدریس به دستِ افراد صالح از مشایخ و بزرگان و اساتید او می باشد. بنابراین اهلیت و صلاحیت یک استاد برای تدریس توسط مشایخ او، تایید می گردد. 👌غرض آن‌ که از آن جا که ملاکی که مرحوم شهید ثانی برای تایید اهلیّت تدریس، بیان نمودند را از پنهان کرده ایم که امروزه برخی به عنوان شریف { }، کاری کرده اند که و عظمت این عنوان کم رنگ شده است. 👆👈شاهد بیان فوق، تجربه ای است که بارها با آن مانوس بوده ایم و آن این که {فرق میان استاد و شاگرد، در حدّ است !!! که استاد قبل از تدریس، نیم ساعت به مطالعه آن درس می پردازد و سپس وارد کلاس تدریس می شود و ...}. 🔍🤔🔍به نظر شما این گونه استاد، آیا انتظاری از او می رود که یک شاگردی را پرورش دهد که فردا روز بار سنگین علوم دینی را به دست بگیرد؟!!! 😢😢😢 بگذریم... 😔امّا آن چه که آدم را مایوس می نماید این است که این عدّه تا جایی پیش رفته اند که می گویند: 🔸{پرداختن به مباحث ادبی_علم نحو، ثمره ای را در برداشت از کلام متکلّم حکیم ندارد.} می گویند: {مباحث مطرح شده در علم نحو، یک سری قیل و قال هایی است که نتیجه آن تلف نمودن عمر است.} 🔻✏️ به همین ‌جهت همّت را بر آن داشتیم که در ادامه به سوالی که چنین نگاهی را از بین ببرد، بپردازیم؛ 💯لذا دوستان را به هیچ وجه از دست ندهند.
کانون ادبیات عرب
🙏«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 🌹رفقا سلام #تلنگر_شماره_پنجم: 🔍قال رسول الله {صلّ الله ع
شماره: #۱۳ ❓تعریف عنوان چیست؟ ♨️به عبارت دیگر مصنّف کتاب شریف صمدیّه، را اینگونه بیان ‌کرده اند: «المُستَثنَی: هَوَ المَذکُورُ بعدَ الّا و اخواتِها للدّلالهِ عَلَی عَدَمِ اتِّصَافِهِ بِما نُسِبَ الَی سَابِقِهِ و لَو حکماً»؛ 👇🔻👇 👈💯👈به همین جهت دوستان: با و به توضیح این تعریف بپردازند و در حدّ توان بیان بنمایند. : الحدائق الندیّه، ج۱، ص۶۲۳ و ۶۳۴. 📚تذکّر: بعد از روشن‌ نمودن تعریف مستثنی، به تطبیق این تعریف بر آیه ۴۷ سوره مبارکه انعام یعنی: {هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ} بپردازید؛ البته اگر در پایان ترکیب این آیه شریفه و همچنین ترجمه ای مختصر از آن بیان ‌نمایید، نور علی نور 😉 می شود. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۱۳ ❓تعریف عنوان #مستثنی چیست؟ ♨️به عبارت دیگر مصنّف کتاب شریف صمدیّه، #تعریف_مستثنی
سوال شماره: #۱۳ 🌿🍁بحمدالله که دوستان گرامی در بحث سوال شماره: #۱۳، همّت خود را بر پاسخ از سوال مذکور گذاشته اند.🍁🌿 بیان پاسخ: یکی از مباحثی که به شدّت در کشف مراد جدی متکلّم حکیم تاثیر دارد، بحث از {مستثنی} می باشد به همین جهت لازم است این عنوان را از زوایایی مورد بررسی قرار دهیم لذا به مقتضای مباحث مطرح شده در گروه بحث جنجالی، جمع بندی بحث را در قالب سه فقره بیان خواهیم کرد: ۱) : توضیح تعریف مستثنی. ۲) : بیان دو تقسیم در رابطه با بحث استثناء. ۳) : تطبیق تعریف مستثنی بر آیه شریفهِ {هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ} و ترکیب آن. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
۱) : توضیح تعریف مستثنی 👥رفقایی که در بحث مذکور در گروه بحث جنجالی، شرکت نمودند، در توضیح این عنوان عبارات مناسبی به کار برده اند به همین جهت لازم است به بیان آن ها با اندک تغییر بپردازیم: 🔻👈قبل از بررسی تعریف مستثنی از دیدگاه مصنّف صمدیّه، بیان یک مقدّمه در وضوح وجه تناسب میان معنای لغوی و معنای اصطلاحیِ مستثنی، لازم به نظر می رسد و آن این که تعبیر از ریشه {ثنَی} و اسم مفعول باب استفعال که در لغت به معنای بازداشته شده و جدا شده می باشد، گرفته شده است؛ 🔍بر همین اساس مصنّف با حفظ این معنا، درصدد تعریف مستثنای مصطلح برآمده و می فرمایند: «هو المذكورُ بَعدَ «إلاّ» و أخواتِها للدلالةِ على عَدمِ اتِّصافِهِ بِما نُسِبَ إلى سابِقِهِ و لو حُكماً»؛ : 👈مستثنی اسمی است که بعد از الاّ و نظائر آن ذکر می گردد تا فهماننده آن باشد که از آن چه که به ما قبل إلاّ نسبت داده شده است، جدا شده می باشد و لو حکما همانند «جائَنِی القوم إلاّ زیداً». 🔵توضیح مثال «جائَنِی القوم إلاّ زیداً»؛ 👌با توجّه به آن چه که بیان شد لفظ {زید} اسمی است که بعد از {الّا} ذکر گردیده تا گویای آن باشد که آن چه که به قوم نسبت داده شده یعنی {قام} بر خلاف آن یعنی {ما قام} برای او (زید) ثابت است به تعبیری {زید} بعد از ادات استثناء ذکر شده تا از حکمی که به {القوم} نسبت داده شده، جدا بگردد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺