eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
الکلام المفید_شرح صمدیّه.pdf
6.48M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚الکلام المفید_آقای مدرّس افغانی 📝: صمدیّه 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 🌹رفقا سلام : 🔍قال رسول الله {صلّ الله علیه و آله و سلّم}: 🔴أجوَدُکُم مِن بَعدِی رَجُلٌ عَلِمَ عِلماً فنَشَرَ عِلمَهُ🔴 📣 : واقعا تا الان به این نکته فکر کردید که:👇 👈آن چه که حوزه های علمیّه، به شدّت بدان نیازمند است، { } می باشد؛ ❓شاید اکنون برای شما سوالی، پیش بیاید و آن این که منظور شما از چیست؟ 👏بله سوال بجایی است و پاسخ این سوال را لازم است از لسان فقهاء بشنویم: 👤مرحوم شهید ثانی{رحمه الله علیه} در کتاب {المراد من‌ منیه المرید} ذیل {النَّوعُ الثَّالث: آداب یَختَصُّ بِهَا المُعَلِّمُ-القسمُ الاوَّلُ: آدابه فی نفسه}، اموری را بر می شمارند که استاد باید آن ها را رعایت بفرماید؛ 😘در اوّلین آدابی که برای استاد می شمارند، اشاره به شرايط دارد یعنی می فرماید: 👈《اَن لَا یَنتَصِبَ للتَّدریسِ حتَّی تَکمُلَ اَهلِیَّتُهُ》یعنی تا زمانی که اهلیت تدریس در او کامل نشده به امر تدریس ورود نکند. 🤔شاید دوباره برای شما سوال به وجود اُومد که را چه کسی باید تعیین و تایید نماید؟ ❤️بله شهید ثانی نیز متوجّه آن بوده است لذا می فرماید: 📝《و تشهدُ لَهُ [للاستاذ] بِهَا [باَهلیَّهِ تدریسهِ] صُلَحَاءُ مشایِخِهِ》؛ : 👈تاییدِ اهلیّت تدریس به دستِ افراد صالح از مشایخ و بزرگان و اساتید او می باشد. بنابراین اهلیت و صلاحیت یک استاد برای تدریس توسط مشایخ او، تایید می گردد. 👌غرض آن‌ که از آن جا که ملاکی که مرحوم شهید ثانی برای تایید اهلیّت تدریس، بیان نمودند را از پنهان کرده ایم که امروزه برخی به عنوان شریف { }، کاری کرده اند که و عظمت این عنوان کم رنگ شده است. 👆👈شاهد بیان فوق، تجربه ای است که بارها با آن مانوس بوده ایم و آن این که {فرق میان استاد و شاگرد، در حدّ است !!! که استاد قبل از تدریس، نیم ساعت به مطالعه آن درس می پردازد و سپس وارد کلاس تدریس می شود و ...}. 🔍🤔🔍به نظر شما این گونه استاد، آیا انتظاری از او می رود که یک شاگردی را پرورش دهد که فردا روز بار سنگین علوم دینی را به دست بگیرد؟!!! 😢😢😢 بگذریم... 😔امّا آن چه که آدم را مایوس می نماید این است که این عدّه تا جایی پیش رفته اند که می گویند: 🔸{پرداختن به مباحث ادبی_علم نحو، ثمره ای را در برداشت از کلام متکلّم حکیم ندارد.} می گویند: {مباحث مطرح شده در علم نحو، یک سری قیل و قال هایی است که نتیجه آن تلف نمودن عمر است.} 🔻✏️ به همین ‌جهت همّت را بر آن داشتیم که در ادامه به سوالی که چنین نگاهی را از بین ببرد، بپردازیم؛ 💯لذا دوستان را به هیچ وجه از دست ندهند.
کانون ادبیات عرب
🙏«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 🌹رفقا سلام #تلنگر_شماره_پنجم: 🔍قال رسول الله {صلّ الله ع
شماره: #۱۳ ❓تعریف عنوان چیست؟ ♨️به عبارت دیگر مصنّف کتاب شریف صمدیّه، را اینگونه بیان ‌کرده اند: «المُستَثنَی: هَوَ المَذکُورُ بعدَ الّا و اخواتِها للدّلالهِ عَلَی عَدَمِ اتِّصَافِهِ بِما نُسِبَ الَی سَابِقِهِ و لَو حکماً»؛ 👇🔻👇 👈💯👈به همین جهت دوستان: با و به توضیح این تعریف بپردازند و در حدّ توان بیان بنمایند. : الحدائق الندیّه، ج۱، ص۶۲۳ و ۶۳۴. 📚تذکّر: بعد از روشن‌ نمودن تعریف مستثنی، به تطبیق این تعریف بر آیه ۴۷ سوره مبارکه انعام یعنی: {هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ} بپردازید؛ البته اگر در پایان ترکیب این آیه شریفه و همچنین ترجمه ای مختصر از آن بیان ‌نمایید، نور علی نور 😉 می شود. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۱۳ ❓تعریف عنوان #مستثنی چیست؟ ♨️به عبارت دیگر مصنّف کتاب شریف صمدیّه، #تعریف_مستثنی
سوال شماره: #۱۳ 🌿🍁بحمدالله که دوستان گرامی در بحث سوال شماره: #۱۳، همّت خود را بر پاسخ از سوال مذکور گذاشته اند.🍁🌿 بیان پاسخ: یکی از مباحثی که به شدّت در کشف مراد جدی متکلّم حکیم تاثیر دارد، بحث از {مستثنی} می باشد به همین جهت لازم است این عنوان را از زوایایی مورد بررسی قرار دهیم لذا به مقتضای مباحث مطرح شده در گروه بحث جنجالی، جمع بندی بحث را در قالب سه فقره بیان خواهیم کرد: ۱) : توضیح تعریف مستثنی. ۲) : بیان دو تقسیم در رابطه با بحث استثناء. ۳) : تطبیق تعریف مستثنی بر آیه شریفهِ {هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ} و ترکیب آن. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
۱) : توضیح تعریف مستثنی 👥رفقایی که در بحث مذکور در گروه بحث جنجالی، شرکت نمودند، در توضیح این عنوان عبارات مناسبی به کار برده اند به همین جهت لازم است به بیان آن ها با اندک تغییر بپردازیم: 🔻👈قبل از بررسی تعریف مستثنی از دیدگاه مصنّف صمدیّه، بیان یک مقدّمه در وضوح وجه تناسب میان معنای لغوی و معنای اصطلاحیِ مستثنی، لازم به نظر می رسد و آن این که تعبیر از ریشه {ثنَی} و اسم مفعول باب استفعال که در لغت به معنای بازداشته شده و جدا شده می باشد، گرفته شده است؛ 🔍بر همین اساس مصنّف با حفظ این معنا، درصدد تعریف مستثنای مصطلح برآمده و می فرمایند: «هو المذكورُ بَعدَ «إلاّ» و أخواتِها للدلالةِ على عَدمِ اتِّصافِهِ بِما نُسِبَ إلى سابِقِهِ و لو حُكماً»؛ : 👈مستثنی اسمی است که بعد از الاّ و نظائر آن ذکر می گردد تا فهماننده آن باشد که از آن چه که به ما قبل إلاّ نسبت داده شده است، جدا شده می باشد و لو حکما همانند «جائَنِی القوم إلاّ زیداً». 🔵توضیح مثال «جائَنِی القوم إلاّ زیداً»؛ 👌با توجّه به آن چه که بیان شد لفظ {زید} اسمی است که بعد از {الّا} ذکر گردیده تا گویای آن باشد که آن چه که به قوم نسبت داده شده یعنی {قام} بر خلاف آن یعنی {ما قام} برای او (زید) ثابت است به تعبیری {زید} بعد از ادات استثناء ذکر شده تا از حکمی که به {القوم} نسبت داده شده، جدا بگردد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
۱) #فقره_اوّل: توضیح تعریف مستثنی 👥رفقایی که در بحث مذکور در گروه بحث جنجالی، شرکت نمودند، در توضیح
: 👏با تأمل در جایگاه استثناء و همچنین با مدّ نظر داشتن مثالی همانند «جَائَنِي القومُ إلاّ زیداً»، می توان مبحث استثناء را این گونه بیان نمود؛ ۱) که مراد از آن حکمی است که قبل از ادات استثناء ذکر شده است. ۲) که متکلّم می باشد. ۳) که لفظی است که حکم به آن نسبت داده شده است. ۴) و آن اسمی است که خارج از حکم نسبت داده شده به مستثنی منه است. ۵) همانند الّا. ☑️یعنی در همانند {جاء القومُ الّا زیداً} ۱) : مجیء می باشد. ۲) : متکلّم می باشد. ۳) : القوم ‌می باشد. ۴) : زید می باشد. ۵) : الّا می باشد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
۲) : بیان دو تقسیم در رابطه با بحث استثناء 👥با توجّه به عبارات مرحوم شیخ بهایی، در می یابیم که ایشان نسبت به بحث استثناء، دو تقسیم را ارائه کرده اند: تقسیم استثناء به لحاظ ذکر و عدم ذکر مستثنی منه است و تقسیم استثناء به لحاظ خروج مستثنی از حکم نسبت داده شده به مستثنی منه می باشد؛ 😉برای روشن شدن مطلب، با ما همراه باشید:👇
کانون ادبیات عرب
۲) #فقره_دوّم: بیان دو تقسیم در رابطه با بحث استثناء 👥با توجّه به عبارات مرحوم شیخ بهایی، در می یاب
: 🏃‍♂با استقراء استعمالات اهل لسان عربی، متوجّه این نکته خواهیم شد که در برخی از شواهد، مستثنی منه ذکر شده است و در برخی دیگر از شواهد نیز مستثنی منه ذکر نشده است به همین جهت گفته شده است: 📝کلامی که در آن از الّا استثنائیّه استفاده شده است را می توان به دو صورت بیان کرد: ۱) مستثنی منه به صورت ملفوظ در کلام ذکر شده است همانند {جاء القومُ الا زیدا}. 🤔نحویّون از این نوع به {کلام تامّ} یاد می کنند. ۲) مستثنی منه به صورت ملفوظ در کلام ذکر نشده است بلکه مقدَّر می باشد همانند {ما جاء الا زید}. 🤔نحویّون از این نوع به {کلام ناقص} یاد کرده و به مستثنای آن {مستثنای مفرّغ} می گویند. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
۲) #فقره_دوّم: بیان دو تقسیم در رابطه با بحث استثناء 👥با توجّه به عبارات مرحوم شیخ بهایی، در می یاب
: 🤔خروج مستثنی از حکم نسبت داده شده به مستثنی منه، به دو صورت است: ۱) از آن ‌جایی که دخول مستثنی در همانند: {جاء القوم الا زیدا} و {ما جاء الا زید}، در حکم نسبت داده شده به مستثنی منه حقیقتاً است، لذا خروج چنین مستثنایی هم حقیقی می باشد و در نتیجه مستثنای آن، متّصل خواهد بود. ۲) از آن جایی که دخول مستثنی در همانند: {جاء القوم الا حمارا} و {ما جاء الا حمار}، در حکم نسبت داده شده به مستثنی منه به صورت حقیقی نست یعنی حکمی است لذا خروج چنین مستثنایی هم حکمی می باشد و در نتیجه مستثنای آن، منقطع خواهد بود. 📝 آن است که مقتضای استثناء آن است که اگر ادات استثناء ذکر نگردد، اسمی که با فرض وجود إلاّ، مستثنی بوده، داخل در حکم مستثنی منه باشد. با این وجود چنان چه دخول مستثنی در حکم مستثنی منه یک دخول حقیقی و واقعی بوده باشد، خروج آن هم یک خروج حقیقی خواهد بود همانند «جاء القوم إلا زیداً»؛ در این صورت چنین مستثنایی، متّصل است زیرا {زید} در فرض نبود الّا، به صورت حقیقی داخل در {القوم} می باشد لذا خروج آن هم به صورت حقیقی می باشد و چنان چه دخول مستثنی در حکم مستثنی منه علی وجه الحقیقه نباشد یعنی حکمی باشد، آن گاه خروج آن هم یک خروج غیر حقیقی و حکمی خواهد بود همانند «جاء القوم إلاّ حمارا»؛ در این صورت چنین مستثنایی، منقطع نام دارد زیرا {حمار} در فرض نبود الّا، دخول آن در {القوم} به صورت حقیقی نمی باشد لذا خروج آن نیز حقیقی نخواهد بود. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺