💠چکیده جلسه ۳۲ تفسیر المیزان سوره حمد....
موضوع جلسه:
🍃استعانت الهی شرط تحقق زندگی عبودی..🍃
• 🔹ایاک نعبد فقط مخصوص اوقات نماز نیست بلکه در تمام تعاملات و اعمال زندگی انسان باید وارد شود، باید زندگی صحنه ی تحقق عبودیت و بندگی شود لذاست که در مسیر عبادت قطعا نیازمند کمک است.
•🔹 تمام اعمال انسان باید عنوان طاعه الله بگیرد در این صورت میزان تخلف و معصیت او کم می شود.
•🔹 استعانت انسان از خداوند متعال یک استعانت مطلق است نه مقید؛ به این معنا که انسان تنها در یک حوزه از خداوند کمک نمی خواهد بلکه در هر عملی که عنوان عبادت گرفته باشد فقط و فقط از او طلب کمک می کند.
• 🔹همه ی عالم به وجود و به تکوین از خداوند طلب عون می کنند، مومن و کافر، خداوند هم به اندازه ی ظرفیتی که دارند به آن ها کمک می کند البته استعانت کافر زبانی نیست و طلب باطنی است ولی مومن استعانت ظاهری هم دارد ، لذاست که مومن به دنبال راه های استعانت از حق می گردد.
•🔹 یک انسان کافر هم از عون الهی بهره می برد، "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" ولی شخص مومن علاوه بر این، کمک دیگری هم دارد و آن این که هر عملی را در جهت طاعت الهی قرار دهد.
• 🔹توحید، خداباوری و خداانگاری قدرت جهت دهی زندگی بشر را دارد، ایاک نستعین نه تنها استعانت وجودی است بلکه نوعی استعانت سلوکی است؛ انسان مومن در سلوک و بندگی اش استعانت می جوید، استعانتی که در مسیر بندگی است و به زندگی جهت می دهد.
•🔹 دو نوع عون وجود دارد: عون وجودی که عبارت است از کمک وجودی که به همه ی موجودات می شود و عون عبودی که عبارت از جهت دهی به مومن است.
•🔹 انسان مومن هیچ وقت در زندگی اش بن بست، پوچی، به انتها رسیدن، قضاوت اشتباه ندارد چون از خدایی طلب استعانت می کند که "ان القوه لله جمیعا"، " ان العزه لله جمیعا"، " ولله جنود السموات و الارض"، " ولله خزائن السموات و الارض" .
•🔹 ایاک نستعین در خدمت نعبد است و نستعین که گفته می شود یک استعانت عبودی است نه وجودی؛ بنده به خاطر اعتقادی که دارد به زبان آورده و اظهار می کند و این استعانت ظاهری باعث می شود که خداوند استعانت افزونی به خاطر این نوع مطالبه گری به او بدهد در حالی که این را به کافر نمی دهد چون مومن در اعتقاد و زبان طلب عون کرده است.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
#انس_با_دعا (۱۴)
💠ادعیه چگونه انسان را از زمینِ غفلت به آسمانِ تذکر می کشاند؟
🔹ادعیه معرکۀ و جولانگاه ذکر و توجه و اُنس است و سکّویی برای پرتاب مومن از زمینِ غفلت به آسمانِ ذکر و معنویت و توجه به حقیقت های زیبای ملکوتی است که انسان بدون توجه به آنها امکان زندگی کردن را ندارد و بی امید و بی نشاط زندگی خود را به مردگی و بی روحی تبدیل می نماید.
🔹انسانِ مومن در ادعیه به دو گونه از غفلت فرار می کند و متذکِّرانه در عالَم قدس و در جنّتِ معنویت سخن می گوید:
♦️اول: اینکه انسان مومن چون می داند که زندگی به همین راحتی ها نیست و تا متوجه به یکسری واقعیات نباشد نمی تواند زندگی با نشاط خود را به پیش ببرد؛ از این رو از زبان معصوم در ادعیه با خدا هم سخن می شود و ثناء حق را می گوید و متوجه فقر خود می شود و از پلیدی نفس و بیچارگی خود و گناهان و معاصی خود در برابر این همه جود و کرم الهی می نالد و به خدا پناه می برد و انواع درخواست ها و تقاضاها را به خدای متعال عرضه می دارد.
🔹در مناجات شعبانیه نشان می دهد که مومن جنس نگرانی اش با دیگران فرق می کند و اینگونه نگرانی و ناراحتی خودش را ابراز می کند که خدایا به جهت غفلت زندگی خودم را از بین بردم و حالت مستی بر من غالب شد و جوانی ام را در دوری از تو سر کردم و گذارندم « الهی و قد افنیتُ عمری فی شِرِّه السهو عنک و اَبلَیتُ شَبابی فی سَکره التباعدِ منک »
🔹انسان ها در #غفلت، فریب می خورند و چیزهایی در زندگی برای شان مهم می شود که هیچ اهمیتی ندارد از این رو به خدا می گوید اینگونه زندگی کردن، غرور و فریب من را رقم زده و به هیچ وجه هم بیدار نشدم و راهم جز سخط و خشم تو نبوده است « الهی فلم اَستَیقِظ اَیّامَ اغتراری بک و رُکونی الی سبیلِ سَخَطِک » بلا فاصله خود را متوجه بندگی اش می کند و در برابر خدا به بندگی اش اقرار می کند تا فقر خود را به رخ بکشاند تا بتوان در سایۀ عفو و غفران و جود و کرم الهی بهره مند شود « الهی انا عبدُک و ابنُ عبدِک قائم بینَ یَدیک متوِسِّل بکرمِک .... » بعد از آن تنها راه دور شدن از تمرّد و معصیت و بی حرمتی را بیداری و نجات از غفلت می داند؛ بیدار شود که محبت و عشقی بین بنده و خدای مهربان او برقرار است.
🔹اگر متوجه به عشق و محبت بین خدا و عبد بشود، تذکر و توجه به عشق، هنر این را دارد که انسان را از معصیت دور کند « الهی لَم یکن لی حول فانتقلَ به عن معصیتک الّا فی وقت اَیقَظتَنی لمحّبتک »
♦️دوم: در ادعیه، به خصوص از غفلت به خدا پناه می برد و درخواست و تقاضایش این است که او را از غفلت نجات دهد. در دعای ماه رجب می فرماید: غفلت انسان را دور می کند، خدایا من را از کسانی که غافل شده و به خاطر غفلت از تو دور شده اند قرار نده « لا تجعلنی من الغافلین المبعَدین » و در دعای شب اول ماه رجب از خدا طلب می کند که نور عصمت را در سایۀ خوبان عالَم که امامان معصوم باشند در زندگی جاری کند و نکند که خدا او را در حال غرور و غفلت ببیند و زندگی اش با آن تمام شود که در نتیجۀ کلّ زندگی حسرت و ندامت شود چون که زندگی غافلانه، چیزی جز حسرت و پشیمانی به بار نمی آورد. « و اعصِمنی بِهِم مِن کلِّ سوء و لا تأخذُنی علی غِرّه و لا علی غفله و لا تَجعَل عَواقِبَ اعمالی حسره »
ادامه دارد... .
#حجتالاسلام_مهدی_منصوری
🆔 @mtabeen
@kanoon_tafakor
جلسه 15 تفسیر سوره بقره ( شرح تفسیر المیزان )
موضوع : ایمان ، ادامه حقیقت بینی و حقیقت گرایی
گوش کردن این صوت را توصیه می کنیم
طلّابی که کلاس های شرح التوحید جناب صدوق را شرکت می نمایند ، طبق تکلیفی که باید در جهت اُنس با روایات به پیش برند ، جهت مشخص شدن بیشتر تکلیف ، به فایل کارگاه حدیث ( 1 ) مراجعه بفرمایید
♦️باسلام خدمت اعضا محترم کانال
ضمن تبریک🌹 به مناسبت اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد با سعادت قطب دایره امکان حضرت بقیه الله الاعظم (عج)
به اطلاع میرساند: تمام کلاسهای
🍃حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 🍃
🔹از تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۹۹ به صورت غیر حضوری تشکیل و صوت آن درکانال "کانون تفکر" بارگذاری می شود.
@kanoon_tafakor
99.1.16(ج۹)مرحله ۴،فصل ۱، تفاوت امکان ماهوی فقری.mp3
10.31M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
الفصل الاول
ویژگیهای امکان ماهوی و تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری
جلسه نهم
99.1.17 (ج۵۵) فراز الذی بطن من خفیات الامور.mp3
8.47M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
فراز: الذّی بطن من خفیات الامور
جلسه پنجاه و پنجم
99.1.17(ج۱۰)فصل۱،تفاوت اول امکان ماهوی وفقری.mp3
10.1M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
الفصل الاول
تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری
_ تفاوت اول
جلسه دهم
99.1.17(ج۳) مرحله ۹ ،فصل۳،حدوث و قدم.mp3
11.46M
#بدایه الحکمه
#المرحله_التاسعه_في_السبق_و_اللحوق_والقدم_والحدوث
الفصل الثالث: حدوث و قدم
جلسه سوم
98.1.18(ج۱۱) فصل۱،تفاوتهای امکان ماهوی وفقری تفاوت ۲و۳.mp3
11.06M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
الفصل الاول
تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری
_ تفاوت دوم و سوم
جلسه یازدهم
99.1.18(ج۵۶) فراز الذی بطن من خفیات الامور.mp3
10.22M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
#توحید_صدوق
فراز: الذّی بطن من خفیات الامور
جلسه پنجاه و ششم
#مطالعات_تفسیر_المیزان ( 1 )
🍃حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری:
🔹در حوزۀ اجتهاد در معارف یکی از منابعی که باید به طور تخصصی مورد بحث و تحلیل و دقت قرار گیرد ، کتاب مقدّس قرآن کریم می باشد و تا قرآن ، از جملۀ منابع معرفتی ، آن هم به سبک اجتهادی قرار نگیرد ، امیدی به دستیابی به اجتهاد در معارف وجود ندارد و بدون اُنس و در نتیجه بدون غور و تعمّق راه باز نخواهد شد ؛
🔹 از اینرو هم نیاز به اُنس ابتدایی وجود دارد که آن با تلاوت های بسیار و پی در پی و روزانه و با تدّبر حاصل می شود و هم نیاز به ورود و خروج های اجتهادی که لوازم و ملزومات خاص خود را می طلبد ؛
🔹امّا کسانی که در ابتداء مسیر هستند و در صدد دستیابی به اجتهاد در معارف می باشند و قصد ورود به این وادی را دارند باید در ابتداء ذیل اندیشی داشته باشند و درذیل سبک اجتهادی ، تماشاگری اجتهاد صورت گیرد و بتوانند خود را به سطحی عمیق تر از فهم قرآن نزدیک نمایند .
🔹همانطورکه اجتهاد در فقه و اصول نیاز به شرکت در کلاس های خارج می باشد تا بتوان با ذیل اندیشی در فقهِ با سبک اجتهادی ، به اجتهاد دست یافت ؛ در حوزۀ معارف هم نیاز است که کتاب و کلاس هایی به این نحو شکل بگیرد تا ما را به چنین مقصدی نزدیک نماید .
🔹بهترین نمونۀ اجتهاد در معارف ،کتاب شریف
🍃« المیزان فی تفسیر القرآن الکریم »🍃 می باشد که می توان در ذیل اندیشۀ مجتهدانۀ علامه طباطبایی ره ، ورود و خروج های متعددی نسبت به آیات قرآن داشت و با نَفَس کشیدن در این عالَم بهره مندی های متعددی داشته باشند .
🔹از اینرو ما در حوزۀ اجتهاد در معارف از چند جهت نیاز به تغذیه و دریافت داریم :
🔸یکی در سبک و روش
🔸و یکی هم در محتویات معارفی .
🔹با اُنس با کتاب شریف المیزان:
1 ) می توان به بهره مندی محتواهای معرفتی قرآنی دست یافت چرا که با ارتقاء سطحی که در مطالب المیزان وجود دارد موجب اعتلاء فهم می شود و چنین اعتلایی در فهم ، ما را با زبان قرآن آشنا می کند و در نتیجه اُنسی انسجام گرایانه و سیستمی و مجتهدانه با قرآن را افزایش می دهد.
2 ) و می توان به نظارۀسبک اجتهادی نشست و با همراهی با ورود و خروج ها به آیات و روایات در « بحثٌُ روائی » بهره های مجتهدانه داشت .
@kanoon_tafakor
30.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سخنرانی استاد طاهرزاده
🔸 جدال تاريخي خير و شرّ در #آخرالزمان
سخنی با جوانان :
سلام بر علی اکبر حسین«علیهالسلام» که فهمید جوانیِ خود را در چه مسیری قرار دهد، وقتی که خداوند زیباترین مسیر را که ارادت به امام زمانش بود، برای خود انتخاب کرد حتی اگر به شهادتش ختم شود و این قصّهی زیبایِ هر جوانی است که میخواهد صفای زندگی را در جوانی تجربه کند. سلام بر جوانانِی که جایگاه خود را در انقلاب اسلام و در کتار شهدا انتخاب کرده اند ، آن رعناهای با صفایی که از جمال با صفایشان با تفاوتهایی که دارند؛ ایمان و صداقت میدرخشد. عزیزان! آنچه اصل است آن تصمیمهای اصیلی است که شما در زندگی میگیرید، حال تقدیرتان چه میشود، مهم نیست. مهم آن تصمیمِ الهی است که در زیر سایهی آن میتوان هر تقدیری را تحمل کرد و برای خود بهشتی ساخت. این است که اراده کردهاید در زیر سایهی نایب الامام، خود را شکل دهید، هرگز از آیندهی خود نگران نباشید، آیندهی کسانی در خطر است که در مسیری غیر این مسیر قدم میزنند. شکست اصلی آنجاست هرچند که به ظاهر زندگی دنیایی آنها با عیش و نوش همراه باشد.
ارادتمند همهی جوانان. طاهرزاده
99.1.19(ج۱۲)فصل۱، تفاوت امکان ماهوی وفقری تفاوت۴و۵.mp3
15.83M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
الفصل الاول
تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری
_ تفاوت چهارم و پنجم
جلسه دوازدهم
99.1.19(ج۴)فصل۳، متن خوانی،معنای حدوث و تطورآن واقسام حدوث.mp3
10.32M
#بدایه الحکمه
#المرحله_التاسعه_في_السبق_و_اللحوق_والقدم_والحدوث
الفصل الثالث: حدوث و قدم
_ متن خوانی
_معنای حدوث و تطور آن و اقسام حدوث
جلسه چهارم
💠خلاصه جلسه ۳۳:تحقق توحیدعبادی
•🔹 اگر انسان بخواهد در زندگی اش توحید عبادی محقق شود نیازمند عون و نصرت الهی است چرا که انسان فقیر است"یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله" و ضعیف خلق شده است"خلق الانسان ضعیفا" انسان باید به مبدا قدرت "ان القوه لله جمیعا" متصل شود تا زندگی عبودی و توحید عبودی محقق شود.
• 🔹راه مشمول عون الهی شدن اطاعت الهی و محبوب حق شدن است، "ان کنتم تحبون الله و اتبعونی یحببکم الله" . دو اطاعت هست که راه استعانت است: صبر و صلاه.
•🔹 صبر در سه موضع مطرح است :صبر در اطاعت، صبر در معصیت و صبر در مصیبت.
• 🔹صبردر اطاعت: وقتی خداوند امر بر انجام عملی کرده است صبر کن و آن عمل را انجام بده. صبر یعنی نگاه داشتن نفس از آن چه که کراهت دارد بعضی از مواقع اطاعت الهی سخت می شود، برای مثال امر دائر می شود بین پز دادن و اطاعت امر مولا گر چه پز دادن در مرحله ی اول لذیذ است ولی انسان باید صبر کرده و امر مولا را انجام دهد.
•🔹 صبر در معصیت: انسان جایی که می خواهد گناه کند، خود را حفظ کند و اجازه ندهد معصیت محقق شود.
•🔹 صبر در مصیبت: زمانی که به انسان مصیبتی می رسد و نمی تواند آن را تغییر دهد صبر کند، بی تابی و جزع و فزع نکند تا خداوند آن را تغییر دهد "ان مع العسر یسرا، فان مع العسر یسرا" .
•🔹 اگر انسان صبر پیشه کند خدای معین و خدای ناصر به صحنه می آید و نصرتش را شامل حال او می کند. امدادهای غیبی شامل حالش می شود، دستش را گرفته و بزرگش می کند.
•🔹 راه دوم کسب عون الهی آن است که انسان از طریق صلاه که ارتباط با حق است خود را به او نزدیک کند. "ان الصلاه قربان کل تقی" راه تقرب هر انسان با تقوایی به خداوند صلاه است، صلاه هویت ذکری دارد. در دعای کمیل آمده است که "خدایا با ذکر تو به تو نزدیک می شوم". نماز که هویت ذکری دارد شفا دهنده و درمان بسیاری از مشکلات است.
•🔹 اختصاص پنج زمان در شبانه روز به نماز برای آن است که انسان یاد بگیرد اهل ذکر شود و کل زندگی او مشمول ذکر شود. باید اهل ذکر شد تا مدد الهی به زندگی راه یابد.
•🔹 انسان طبیعی انسانی است که اجازه ندهد حرف اول را در مملکت وجودش قوای طبیعی و خواسته های طبیعی اش بزند.
•🔹 ۳۹فصلت:"وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبت..."زمین ها متفاوتند یک زمین وقتی بر آن آب نازل می شود نشاط و سرسبزی پیدا می کند، این یک زمین خاشع است ولی آن زمینی که با نزول آب سرسبز نمی شود سخت است، قسی است، نرم و خاشع نیست. برای اهل صبر و صلاه شدن شرایطی لازم است؛ دل خاشع، دل بی تاب، دل نرم، دل هراسناک می خواهد، دلی می خواهد که اهل طرب و مستی نباشد، قلبی می خواهد که قسی نباشد.
•🔹 انسان به دنبال زندگی عبودی است و زندگی عبودی نیازمند عون الهی است لذا می گوید ایاک نستعین و برای این که مشمول عون الهی شود باید مطیع حق شود و راه اطاعت اهل صبر و صلاه شدن است و شرط آن دل خاشع،دل منکسر، دل بی تعصب، دل بی ادعا،دل منکسر داشتن است.
• 🔹کسانی دل خاشع پیدا می کنند که:به وجود آخرت یقین دارند، می دانند که به سوی حق برمی گردند، به ملاقات با خداوند معتقدند، می دانند که لا یمکن الفرار من حکومتک، می دانند که در آغوش حق نفس می کشند.
•🔹 "و اعتصموا بحبل الله جمیعا"به ریسمان الهی چنگ بزنید و خود را از غرق شدن نجات دهید و راه آن صبر است، در مشکلات زندگی جزع و فزع نکردن و اعتقاد به وجود خداوند است.
• 🔹عاقبت بخیری انسان تا لحظه ی مرگ مشخص نیست و او از مکر خداوند در امان نیست لذا باید دائماً عبادت کند و دائماً مشمول عون الهی شود.
•🔹 این که انسان خداوند را با چهره ای رحمانی ملاقات کند یا چهره ای غضبناک بستگی به خود او دارد.
• 🔹اگر انسان بخواهد مشمول عون الهی شود باید مطیع و محبوب شود و راه محبوبیت اهل صبر و صلاه شدن است.
•🔹 با صبر می توان استعانت را تبدیل به استقامت کرد:
🍃"إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُواوَأَبْشِرُوابِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ" 🍃(۳۰فصلت)
، اگر انسان اهل استقامت شد ملائکه بر او نازل می شوند و مهبط و منزل وحی و ملائکه می شود و خوف و حزن به دلش راه نمی یابد.
•🔹 قلبی که متعلق به دنیا باشد، قلبی که اهل معصیت باشد قسی القلب می شود.
•🔹 اگر قلب انسان نرم شود ارزش را از ضد ارزش تشخیص می دهد.
•🔹 یکی از راه های جلب عون الهی صلاه است زیرا "ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر" ، نماز بستر نهی از منکر و فحشاء را فراهم می کند.
• 🔹اگر انسان اهل صبر شود خبث باطنی اش از بین می رود. اگر اهل ارتباط با خدا شد خدای طاهر در کنار او قرار می گیرد و طهارت طاهر و طهارت مطهِر او را پاک می کند و اجازه نمی دهد به خبث باطن گرفتار شود. قلبش نرم می شود
و اگر قلب نرم شد محبت مقدم می شود و دیگر بدخواه نمی شود و کینه به دلش راه ندارد.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor