eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
💠چکیده جلسه(۳۰)تفسیر المیزان سوره حمد.... موضوع جلسه: 🍃عهده دار نفع و ضرر را باید عبادت کرد...🍃 • 🔹انسان برای جلب نفع و دفع ضرر عبادت می کند. • 🔹آیه ۷۶ سوره مائده: "قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا وَاللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ" ﺑﮕﻮ ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﻓﻊ ﻫﻴﭻ ﺯﻳﺎﻥ ﻭ ﺟﻠﺐ ﻫﻴﭻ ﺳﻮﺩﻱ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ؟ ! ﻭ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻨﻮﺍ [ ﻱِ ﻫﻤﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭﻫﺎ ] ﻭ ﺩﺍﻧﺎ [ ﻱِ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﺭﺍﺯﻫﺎ ] ﺳﺖ. •🔹 از جاهلیت سنتی گرفته تا زمانه ی امروز که دوران جاهلیت مدرن است بت وجود دارد، که این بت ها نه به انسان نفعی می رسانند و نه از او ضرری را دفع می کنند بنابراین نباید پرستش شوند چرا که با غرض عبادت که جلب نفع و دفع ضرر است منافات دارد. •🔹 باید به کسی تکیه کرد که رب العالمین باشد، رحمانیت و رحیمیت داشته باشد و مالک باشد. لذاست که در سوره ی حمد پس از ذکر این صفات برای حضرت حق، آمده" ایاک نعبد و ایاک نستعین". • 🔹انسان مومن حسابگر است و همه چیز را با دید ایمانی خودش جلو می برد و به نفع ایمان خودش تمام می کند. در آیات۵۶تا۶۶ سوره ی انبیا که داستان بت شکنی حضرت ابراهیم است در واقع حضرت به مردم گفت: اف بر شما چرا خودتان را خرج کوچکتر از خود می کنید، شما بزرگید و بزرگ باید خرج بزرگ شود در غیر این صورت کوچک می شود. •🔹 انسان به معبودی نیاز دارد که وقتی می گوید: "اهدنا الصراط المستقیم" صدای او را بشنود و لبیک بگوید و اجابت کند، اما اگر معبوی نتواند "اهدنا" انسان را بشنود قابل تکیه کردن نیست. • 🔹رب انسان باید خالق او باشد، تنها کسی که خالق و رب است می تواند هدایت کند. لذاست که کلمه ی اهدنا فقط در برابر رب العالمین گفته می شود. •🔹 آیات ۷۸تا۸۲سوره ی شعراء موید مطلب فوق است: "الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ ، وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقین، وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِين، وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ، وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ" •🔹 "افرایت من اتخذه الهه هواه " کسی که اله خود را هوای نفس خویش قرار داده است، به جای عبدالله عبدالهوا شده است‌‌، او هم در تشخیص مصداق اشتباه کرده است و هوای نفسانی را که توانایی دفع ضرر و جلب منفعت را ندارد به عنوان معبود خود برگزیده است. • 🔹در سوره های مختلف به معرفی رب واقعی و ذم رب های دروغین پرداخته است؛ از جمله آیات ۵۶-۶۶ انبیا،۷۰ شعرا، ۸۳-۹۵صافات،۱۶-۱۷عنکبوت،۱۸ یونس، ۱۰۴-۱۰۶یونس، ۷۱ انعام، ۳فرقان،۴۲مریم. •🔹 طبق آیات ۴۹یونس ، ۱۸۸ اعراف، ۲۱جن،۱۱۰ مائده تنها خداوند متعال نافع و ضار است و حتی پیامبر خدا هم مالک نفع و ضرر نیست و براساس مشیت حضرت حق رفتار می کند. @kanoon_tafakor
(۱۲) 💠تا اُنس با ادعیه نباشد همچنان در غفلت می تازیم تا ..... 🔹ادعیه وقتی انسان را متذکر می کند و حقایقی را به او گوشزد می کند، دیگر نمی تواند تفسیرهای حداقلی از حوادث و وقایع همچون ویروس کرونا داشته باشد. 🔹اگر می بینید هنرمندان به ظاهر هنرمند و در حقیقت هنرمندان نفسانیت، از ویروس کرونا، کوبیدن شهر مقدس قم و روحانیت و یا از آن پویش رقص ایرانی را نتیجه می گیرند، بیش از آن انتظاری نیست چون در فضای چیزی بیش از این عائد ما نمی شود. 🔹گفتند که ادعیه که نوع خاصی سخن گفتن با خداست باید در صحنه باشد تا یادتان باشد حرف آخر در همه چیز حتی در تفسیرهای ما از کوچکترین حوادث را باید بزند. 🔹غفلت و بی احساسی و بی توجهی به واقعیت هایی که در عالَم است، موجب می شود که تفسیرهایی که از حوادث و وقایع می کنیم، حداقلی باشد. انسان ها آمده اند در دنیا تا در دنیا باشند ولی در تفسیرهایشان از دنیا بیش از دنیا را ببینند و اجازه ندارند که تفسیرهای آنها فقط دنیاوی باشد چون بسنده کردن به تفسیرهای دنیوی یک تفسیر حداقلی و سطحی و در نتیجه اشتباه است؛ درحالی که دنیا ظاهر است و همچون بدن است که خبر از باطنی غیبی می دهد که همچون روح می ماند. نمی شود دست را کوتاه کرد و غیب را ندید و گستاخانه و متکبرانه از سرِ نفسانیت آن طور که می خواهم دنیا و حوادث در آن را تفسیر کرد. ادامه دارد... 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
💠چکیده جلسه ۳۱ تفسیر المیزان سوره حمد.... 🍃با موضوع :رابطه استعانت و عبادت ...🍃 •🔹 "واستعینوا بالصبر و الصلاه" انسان از خداوند با صبر و صلاه کمک می جوید؛ معین و مستعان تنها خداست و در اعانه و کمک شریکی ندارد بلکه صبر و صلاه ظرفیت انسان را بالا می برد تا بتواند از خداوند کمک بگیرد. •🔹 " و استعینوا بالله و اصبروا" طلب عون تنها و تنها از خداوند است و استعانت از صبر نیست لذا در آیه اصبروا را جدا کرده است. •🔹 "و اصبر و ما صبرک الا بالله " صبر بکن، حتی این صبر هم بالله است. •🔹 صبر و صلاه حد نصاب قابلی را بالا می برد نه آن که معین باشد، تنها خدای متعال معین است. • 🔹ایاک نستعین راه تحقق ایاک نعبد است یعنی اگر انسان بخواهد ایاک نعبد محقق شود نیازمند عون از جانب خداوند متعال است. • 🔹این استعانت یک استعانت وجودی نیست بلکه یک استعانت خاص در راستای عبودیت است. •🔹 بعد از ایاک نستعین بلافاصله " اهدنا الصراط المستقیم" آمده است؛ انسان اگر در صراط مستقیم قدم بردارد مشمول استعانت می شود. •🔹 ایاک نستعین یک معیت خاص است، اگر انسان مشمول عون الهی شود معیت تشریفی و تکریمی پیدا می کند، خداوند به او کرامت می دهد، دستش را گرفته و راه را به او نشان می دهد. • 🔹"و استعینوا بالصبر و الصلاه و ان الله مع الصابرین " مع در این آیه معیت تاییدی است، معیت تعاونی است، اگر انسان مشمول عون الهی شود مع الصابرین محقق می شود. لذا پروردگاری که نور السموات و الارض است با او همراه می شود و انسان از او بهره ی نوری می برد، ظلمت ها از بین می رود و جانش متحول می شود لذا زندگی عبودی محقق می شود. • 🔹تقوا، ضابطه مندی در زندگی، نماز اول وقت، عزاداری برای حضرت سید الشهدا علیه السلام نور الهی در زندگی هستند. • 🔹شرط آن که انسان مشمول عون خاص الهی شود صبر و صلاه است. • 🔹کسی که اهل صبر و صلاه شود، مشمول عون الهی شده و با خداوند معیت پیدا می کند. بنابراین از خداوند بهره ی نوری می برد و " و من یتق الله یجعل له مخرجا"، قدرت تمییز پیدا می کند، میزان خطایش پایین می آید و کم کم می تواند به درجات پایین عصمت برسد. • 🔹"و استعینوا بالصبر و الصلاه و انها لکبیره الا علی الخاشعین" در بعضی از روایات از صبر به پیامبراکرم (ص)، از صلاه به حضرت علی(ع) و از کبیر به ولایت حضرت امیرالمومنین(ع) تعبیر شده است. @Kanoon_tafakor
(۱۳) 💠غفلت از غیب انسان را به چاه اضطراب می اندازد. 🔹ویروس کرونا به صحنه می آید ولی چرا گمان می کنیم بی ارتباط به غیب است؛ 🔹ادعیه ما را متذکر می کند و گوشزد می کند که خیلی از اموری که فکرش را هم نمی کنید که دخالت در حوادث داشته باشد، باید در تفسیرهای خود وارد بدانید. 🔹مثلا چه کسی فکر می کند که می تواند انتخاب یک رئیس جمهور در ارتباط با ویروس با نام کرونا باشد. این تذکرها از اُنس با ادعیه به دست می آید. 🔹اگر نظامی که در خطّ مقدم جبهۀ حق است و به پیش می رود تا بستری برای پیروزی نهایی شود، عده ای همراهی نکردند و با انتخاب های غلط بستر سازی برای پیروزی را به تعویق انداختند، قاعدتا چوب آن را می خورند و با سرکار آمدن دولتی مستکبر و خودخواه و رفاه زده انواع اضطراب ها و تزلزل ها و آشوب ها بر اجتماع حاکم می شود و در هیچ چیزی نمی تواند نَفَس راحتی بکشند که همین برای اهل حقّ امتحان و در نتیجه تکاملی دیگر را رقم می زند که با صبر و مبارزه به نتیجه خواهد رسید که اهل مبارزه در جبهۀ حق به جهت اُنس قوی از طریق ادعیه با خدا متذکرند و خسته نمی شوند ولی اهل غفلت به جهت دوری از ادعیه، با دست خودشان چاهی دیگر را برای اضطراب دیگر می کَنند . 🔹نمی شود بی اعتنایی دولت در کنترل وضعیت اقتصادی و سلامت، بی ارتباط به اعمال ما و دیدگاه ما باشد و برای عده ای عذاب و برای عده ای کفّاره و برای عده ای ارتقاء و تکامل را رقم نزند. انسان مومن می تواند با ادعیه به جهت تذکری که با آن ایجاد می شود، خود را آن قدر توانمند سازد که از حوادث به بهترین وجه برای رشد خود و جامعۀ خود بهره ببرد. ادامه دارد... . 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
💠چکیده جلسه ۳۲ تفسیر المیزان سوره حمد.... موضوع جلسه: 🍃استعانت الهی شرط تحقق زندگی عبودی..🍃 • 🔹ایاک نعبد فقط مخصوص اوقات نماز نیست بلکه در تمام تعاملات و اعمال زندگی انسان باید وارد شود، باید زندگی صحنه ی تحقق عبودیت و بندگی شود لذاست که در مسیر عبادت قطعا نیازمند کمک است. •🔹 تمام اعمال انسان باید عنوان طاعه الله بگیرد در این صورت میزان تخلف و معصیت او کم می شود. •🔹 استعانت انسان از خداوند متعال یک استعانت مطلق است نه مقید؛ به این معنا که انسان تنها در یک حوزه از خداوند کمک نمی خواهد بلکه در هر عملی که عنوان عبادت گرفته باشد فقط و فقط از او طلب کمک می کند. • 🔹همه ی عالم به وجود و به تکوین از خداوند طلب عون می کنند، مومن و کافر، خداوند هم به اندازه ی ظرفیتی که دارند به آن ها کمک می کند البته استعانت کافر زبانی نیست و طلب باطنی است ولی مومن استعانت ظاهری هم دارد ، لذاست که مومن به دنبال راه های استعانت از حق می گردد. •🔹 یک انسان کافر هم از عون الهی بهره می برد، "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" ولی شخص مومن علاوه بر این، کمک دیگری هم دارد و آن این که هر عملی را در جهت طاعت الهی قرار دهد. • 🔹توحید، خداباوری و خداانگاری قدرت جهت دهی زندگی بشر را دارد، ایاک نستعین نه تنها استعانت وجودی است بلکه نوعی استعانت سلوکی است؛ انسان مومن در سلوک و بندگی اش استعانت می جوید، استعانتی که در مسیر بندگی است و به زندگی جهت می دهد. •🔹 دو نوع عون وجود دارد: عون وجودی که عبارت است از کمک وجودی که به همه ی موجودات می شود و عون عبودی که عبارت از جهت دهی به مومن است. •🔹 انسان مومن هیچ وقت در زندگی اش بن بست، پوچی، به انتها رسیدن، قضاوت اشتباه ندارد چون از خدایی طلب استعانت می کند که "ان القوه لله جمیعا"، " ان العزه لله جمیعا"، " ولله جنود السموات و الارض"، " ولله خزائن السموات و الارض" . •🔹 ایاک نستعین در خدمت نعبد است و نستعین که گفته می شود یک استعانت عبودی است نه وجودی؛ بنده به خاطر اعتقادی که دارد به زبان آورده و اظهار می کند و این استعانت ظاهری باعث می شود که خداوند استعانت افزونی به خاطر این نوع مطالبه گری به او بدهد در حالی که این را به کافر نمی دهد چون مومن در اعتقاد و زبان طلب عون کرده است. @kanoon_tafakor
(۱۴) 💠ادعیه چگونه انسان را از زمینِ غفلت به آسمانِ تذکر می کشاند؟ 🔹ادعیه معرکۀ و جولانگاه ذکر و توجه و اُنس است و سکّویی برای پرتاب مومن از زمینِ غفلت به آسمانِ ذکر و معنویت و توجه به حقیقت های زیبای ملکوتی است که انسان بدون توجه به آنها امکان زندگی کردن را ندارد و بی امید و بی نشاط زندگی خود را به مردگی و بی روحی تبدیل می نماید. 🔹انسانِ مومن در ادعیه به دو گونه از غفلت فرار می کند و متذکِّرانه در عالَم قدس و در جنّتِ معنویت سخن می گوید: ♦️اول: اینکه انسان مومن چون می داند که زندگی به همین راحتی ها نیست و تا متوجه به یکسری واقعیات نباشد نمی تواند زندگی با نشاط خود را به پیش ببرد؛ از این رو از زبان معصوم در ادعیه با خدا هم سخن می شود و ثناء حق را می گوید و متوجه فقر خود می شود و از پلیدی نفس و بیچارگی خود و گناهان و معاصی خود در برابر این همه جود و کرم الهی می نالد و به خدا پناه می برد و انواع درخواست ها و تقاضاها را به خدای متعال عرضه می دارد. 🔹در مناجات شعبانیه نشان می دهد که مومن جنس نگرانی اش با دیگران فرق می کند و اینگونه نگرانی و ناراحتی خودش را ابراز می کند که خدایا به جهت غفلت زندگی خودم را از بین بردم و حالت مستی بر من غالب شد و جوانی ام را در دوری از تو سر کردم و گذارندم « الهی و قد افنیتُ عمری فی شِرِّه السهو عنک و اَبلَیتُ شَبابی فی سَکره التباعدِ منک » 🔹انسان ها در ، فریب می خورند و چیزهایی در زندگی برای شان مهم می شود که هیچ اهمیتی ندارد از این رو به خدا می گوید اینگونه زندگی کردن، غرور و فریب من را رقم زده و به هیچ وجه هم بیدار نشدم و راهم جز سخط و خشم تو نبوده است « الهی فلم اَستَیقِظ اَیّامَ اغتراری بک و رُکونی الی سبیلِ سَخَطِک » بلا فاصله خود را متوجه بندگی اش می کند و در برابر خدا به بندگی اش اقرار می کند تا فقر خود را به رخ بکشاند تا بتوان در سایۀ عفو و غفران و جود و کرم الهی بهره مند شود « الهی انا عبدُک و ابنُ عبدِک قائم بینَ یَدیک متوِسِّل بکرمِک .... » بعد از آن تنها راه دور شدن از تمرّد و معصیت و بی حرمتی را بیداری و نجات از غفلت می داند؛ بیدار شود که محبت و عشقی بین بنده و خدای مهربان او برقرار است. 🔹اگر متوجه به عشق و محبت بین خدا و عبد بشود، تذکر و توجه به عشق، هنر این را دارد که انسان را از معصیت دور کند « الهی لَم یکن لی حول فانتقلَ به عن معصیتک الّا فی وقت اَیقَظتَنی لمحّبتک » ♦️دوم: در ادعیه، به خصوص از غفلت به خدا پناه می برد و درخواست و تقاضایش این است که او را از غفلت نجات دهد. در دعای ماه رجب می فرماید: غفلت انسان را دور می کند، خدایا من را از کسانی که غافل شده و به خاطر غفلت از تو دور شده اند قرار نده « لا تجعلنی من الغافلین المبعَدین » و در دعای شب اول ماه رجب از خدا طلب می کند که نور عصمت را در سایۀ خوبان عالَم که امامان معصوم باشند در زندگی جاری کند و نکند که خدا او را در حال غرور و غفلت ببیند و زندگی اش با آن تمام شود که در نتیجۀ کلّ زندگی حسرت و ندامت شود چون که زندگی غافلانه، چیزی جز حسرت و پشیمانی به بار نمی آورد. « و اعصِمنی بِهِم مِن کلِّ سوء و لا تأخذُنی علی غِرّه و لا علی غفله و لا تَجعَل عَواقِبَ اعمالی حسره » ادامه دارد... . 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
جلسه 15 تفسیر سوره بقره ( شرح تفسیر المیزان ) موضوع : ایمان ، ادامه حقیقت بینی و حقیقت گرایی گوش کردن این صوت را توصیه می کنیم
طلّابی که کلاس های شرح التوحید جناب صدوق را شرکت می نمایند ، طبق تکلیفی که باید در جهت اُنس با روایات به پیش برند ، جهت مشخص شدن بیشتر تکلیف ، به فایل کارگاه حدیث ( 1 ) مراجعه بفرمایید
♦️باسلام خدمت اعضا محترم کانال ضمن تبریک🌹 به مناسبت اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد با سعادت قطب دایره امکان حضرت بقیه الله الاعظم (عج) به اطلاع میرساند: تمام کلاسهای 🍃حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 🍃 🔹از تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۹۹ به صورت غیر حضوری تشکیل و صوت آن درکانال "کانون تفکر" بارگذاری می شود. @kanoon_tafakor
99.1.16(ج۹)مرحله ۴،فصل ۱، تفاوت امکان ماهوی فقری.mp3
10.31M
الفصل الاول ویژگی‌های امکان ماهوی و تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری جلسه نهم
99.1.17 (ج۵۵) فراز الذی بطن من خفیات الامور.mp3
8.47M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم فراز: الذّی بطن من خفیات الامور جلسه پنجاه و پنجم
99.1.17(ج۱۰)فصل۱،تفاوت اول امکان ماهوی وفقری.mp3
10.1M
الفصل الاول تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری _ تفاوت اول جلسه دهم
98.1.18(ج۱۱) فصل۱،تفاوتهای امکان ماهوی وفقری تفاوت ۲و۳.mp3
11.06M
الفصل الاول تفاوت های امکان ماهوی و امکان فقری _ تفاوت دوم و سوم جلسه یازدهم
99.1.18(ج۵۶) فراز الذی بطن من خفیات الامور.mp3
10.22M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم فراز: الذّی بطن من خفیات الامور جلسه پنجاه و ششم
( 1 ) 🍃حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری: 🔹در حوزۀ اجتهاد در معارف یکی از منابعی که باید به طور تخصصی مورد بحث و تحلیل و دقت قرار گیرد ، کتاب مقدّس قرآن کریم می باشد و تا قرآن ، از جملۀ منابع معرفتی ، آن هم به سبک اجتهادی قرار نگیرد ، امیدی به دستیابی به اجتهاد در معارف وجود ندارد و بدون اُنس و در نتیجه بدون غور و تعمّق راه باز نخواهد شد ؛ 🔹 از اینرو هم نیاز به اُنس ابتدایی وجود دارد که آن با تلاوت های بسیار و پی در پی و روزانه و با تدّبر حاصل می شود و هم نیاز به ورود و خروج های اجتهادی که لوازم و ملزومات خاص خود را می طلبد ؛ 🔹امّا کسانی که در ابتداء مسیر هستند و در صدد دستیابی به اجتهاد در معارف می باشند و قصد ورود به این وادی را دارند باید در ابتداء ذیل اندیشی داشته باشند و درذیل سبک اجتهادی ، تماشاگری اجتهاد صورت گیرد و بتوانند خود را به سطحی عمیق تر از فهم قرآن نزدیک نمایند . 🔹همانطورکه اجتهاد در فقه و اصول نیاز به شرکت در کلاس های خارج می باشد تا بتوان با ذیل اندیشی در فقهِ با سبک اجتهادی ، به اجتهاد دست یافت ؛ در حوزۀ معارف هم نیاز است که کتاب و کلاس هایی به این نحو شکل بگیرد تا ما را به چنین مقصدی نزدیک نماید . 🔹بهترین نمونۀ اجتهاد در معارف ،کتاب شریف 🍃« المیزان فی تفسیر القرآن الکریم »🍃 می باشد که می توان در ذیل اندیشۀ مجتهدانۀ علامه طباطبایی ره ، ورود و خروج های متعددی نسبت به آیات قرآن داشت و با نَفَس کشیدن در این عالَم بهره مندی های متعددی داشته باشند . 🔹از اینرو ما در حوزۀ اجتهاد در معارف از چند جهت نیاز به تغذیه و دریافت داریم : 🔸یکی در سبک و روش 🔸و یکی هم در محتویات معارفی . 🔹با اُنس با کتاب شریف المیزان: 1 ) می توان به بهره مندی محتواهای معرفتی قرآنی دست یافت چرا که با ارتقاء سطحی که در مطالب المیزان وجود دارد موجب اعتلاء فهم می شود و چنین اعتلایی در فهم ، ما را با زبان قرآن آشنا می کند و در نتیجه اُنسی انسجام گرایانه و سیستمی و مجتهدانه با قرآن را افزایش می دهد. 2 ) و می توان به نظارۀسبک اجتهادی نشست و با همراهی با ورود و خروج ها به آیات و روایات در « بحثٌُ روائی » بهره های مجتهدانه داشت . @kanoon_tafakor