eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
319 دنبال‌کننده
3 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین پانصد و هفتادم ✳️ : 📚متن: عن زيد بن علي عن آبائه عن علي ع قال: الأغلف لا يؤم القوم و إن كان أقرأهم لأنه ضيع من السنة أعظمها و لا تقبل له شهادة و لا يصلى عليه إلا أن يكون ترك ذلك خوفا على نفسه. 👈 وسائل الشيعة، ج‏8، ص: 320 🔰 نوع نهی در نهی از اقامه نماز میت بر اغلف چیست؟ چرا؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و یکم ✳️ و‌ : 📚متن: ما لي و لقريش و الله لقد قاتلتهم كافرين و لأقاتلنهم مفتونين و إني لصاحبهم بالأمس كما أنا صاحبهم اليوم‏ نهج البلاغه؛ خ33 🔰 غرض از قلب تشبیه چیست؟ 🔰 جمله آخر را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و دوم ✳️ و : 📚متن: و ايم الله إني لأظن بكم أن لو حمس‏الوغى‏ و استحر الموت‏ قد انفرجتم عن ابن أبي طالب انفراج الرأس‏ نهج البلاغه؛ خ34 🔰 آیا دخول قد در جواب «لو» جایز و فصیح است؟ 🔰 معنای باب در «استحرت» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و سوم ✳️ : 📚متن: وَإِذۡ أَخَذۡنَا مِيثَٰقَكُمۡ وَرَفَعۡنَا فَوۡقَكُمُ ٱلطُّورَ خُذُواْ مَآ ءَاتَيۡنَٰكُم بِقُوَّةٖ وَٱذۡكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ 👈 سوره مبارکه بقره،آیه ۶۳ 🔰 نوع فصل را در «خُذُواْ» تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: أن القسم هو تقييد الخبر أو الإنشاء بشي‏ء ذي شرافة و كرامة من حيث إنه شريف أو كريم فتبطل شرافته أو كرامته ببطلان النسبة الكلامية، فإن كان خبرا فببطلان صدقه و إن كان إنشاء أمرا أو نهيا فبعدم امتثال التكليف. فإذا قلت: لعمري إن زيدا قائم فقد قيدت صدق كلامك بشرافة عمرك و حياتك و علقتها عليه بحيث لو كان حديثك كاذبا كان عمرك فاقدا للشرافة، و كذا إذا قلت أفعل كذا و حياتي أو قلت أقسمك بحياتي أن تفعل كذا فقد قيدت أمرك بشرف حياتك بحيث لو لم يأتمر مخاطبك لذهب بشرف‏ حياتك و قيمة عمرك. 👈 الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 224 🌾 می‌دانیم که قسم سه نوع است: 1) قسم تأکید خبر مانند «لعمري إن زيدا قائم» 2) قسم استعطافی مانند «و حیاتی افعل کذا» 3) قسم نظیر عهد و یمین مانند «بالله لأصومن یوم الخمیس» 🔰بیان علامه طباطبایی رحمه‌الله را در مورد اول و دوم مشاهده نمودید. در قسم سوم نیز شما تطبیق نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و پنجم ✳️ : 📚متن: و إنما سميت الشبهة شبهة لأنها تشبه الحق فأما أولياء الله فضياؤهم فيها اليقين و دليلهم سمت الهدى و أما أعداء الله فدعاؤهم فيها الضلال و دليلهم العمى فما ينجو من الموت من خافه و لا يعطى البقاء من أحبه‏ 👈 نهج البلاغة؛ خ 38 🌾 منشأ لغزش در فتنه‌ها و ابتلائات، ترس از مرگ و محبت ماندن در دنیا است. 🔰نکته بصیرتی مزبور با اعمال کدام قاعده بلاغی در متن، برداشت می‌‌شود؟ (اصطلاح علمی آن را بیان کنید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و ششم ✳️ و : 📚متن: قَدْ یَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِیلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیِهِ فَیَدَعُهَا رَأْیَ عَیْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَیْهَا وَ یَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِیجَةَ لَهُ فِی الدِّینِ 👈 نهج البلاغة؛ خ 41 🔰«حوّل»، «قلّب» و «حریجة» چه صیغه‌هایی هستند؟ 🔰 چرا بین ضمیر و مرجع در «دُونَهَا» از جهت تذکیر و تأنیث مطابقت نیست؟ 🔰 نقش «رأي» را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و هفتم ✳️ و و : 📚متن: وَ إِنَّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَاب وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل 👈 نهج البلاغة؛ خ 42 🔰مسوغ ابتدا به نکره در «غداً» چیست؟ 🔰 غرض از تعریف و تنکیر مسندإلیه در «الیوم» و «غداً» چیست؟ 🔰 نوع حمل در این دو جمله را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و هشتم ✳️ و : 📚متن: عن حنان بن سدير عن أبيه عن أبي جعفر ع قال: سألته عن صوم عرفة فقلت جعلت فداك إنهم يزعمون أنه يعدل صيام سنة قال كان أبي ع لا يصومه قلت و لم ذلك جعلت فداك قال يوم عرفة يوم دعاء و مسألة فأتخوف أن يضعفني عن الدعاء و أكره أن أصومه و أتخوف أن يكون عرفة يوم الأضحى و ليس بيوم صوم. 👈 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص: 527 🔰با اغماض از سند روایت، قول به طریقیت امارات را از خبر شریف اثبات کنید. 🔰 در فاصله آوردن نتیجه، یعنی «أكره أن أصومه» بین دو قیاس، چه نکته‌ای به نظرتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هفتاد و نهم ✳️ و : 📚متن: أَمَّا قَوْلُكُمْ أَ كُلّ ذَلِكَ كَرَاهِيَة اَلْمَوْتِ فَوَاللَّهِ مَا أُبَالِي دَخَلْتُ إِلَى اَلْمَوْتِ أَوْ خَرَجَ اَلْمَوْتُ إِلَيَّ 👈 نهج البلاغه، خ 55 🔰اعراب «کلّ» و «کراهية» را تعیین بفرمایید. 🔰 رابط از جمله خبر برای «قَوْلُكُمْ» چیست؟ 🔰 نقش جمله « دَخَلْتُ إِلَى اَلْمَوْتِ أَوْ خَرَجَ اَلْمَوْتُ إِلَيَّ» چیست؟ 🔰 غرض از اظهار در مقام اضمار در تکرار کلمه «الموت» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتادم ✳️ و و : 📚متن: وَ لَقَدْ كَانَ اَلرَّجُلُ مِنَّا وَ اَلْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا يَتَصَاوَلاَنِ تَصَاوُلَ اَلْفَحْلَيْنِ يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ اَلْمَنُونِ 👈 نهج البلاغه، خ 56 🔰اعراب دو جمله «يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا» و «أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ اَلْمَنُونِ» را تعیین بفرمایید. 🔰 معنای باب در «تخالس» را تبیین کنید. 🔰 غرض از تعریف در «الرجل» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین پانصد و هشتاد و یکم ✳️ و : 📚متن: فَاتَّقَى عَبْدٌ رَبَّهُ نَصَحَ نَفْسَهُ وَ قَدَّمَ تَوْبَتَهُ وَ غَلَبَ شَهْوَتَهُ ... فَيَا لَهَا حَسْرَةً عَلَى كُلِّ ذِي غَفْلَةٍ أَنْ يَكُونَ عُمُرُهُ عَلَيْهِ حُجَّةً 👈 نهج البلاغه، خ 64 🔰معنای فعل در «اتَّقَى» را تعیین بفرمایید. 🔰 مرجع ضمیر «ها» کدام کلمه است؟ 🔰 جمله «يَا لَهَا حَسْرَةً عَلَى كُلِّ ذِي غَفْلَةٍ أَنْ يَكُونَ عُمُرُهُ عَلَيْهِ حُجَّةً» را ترکیب کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm