eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
507 دنبال‌کننده
187 عکس
20 ویدیو
53 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم حتماً تابه‌حال مزه کلاس‌های کاربردی تجزیه ترکیب رو چشیدید آیا این کلاس‌ها کامل هست یا نه؟ یکی از مهم‌ترین مراحلی که برای فهم قرآن باید انجام داد و پیگیر بود، بحث تحلیل بلاغی و فهم نکات و ظرافت‌های بلاغی متن قرآن است. این آسیب جدی است که ما به تجزیه ترکیب صرفی و نحوی قرآن و روایات اکتفا کنیم بلکه باید در تجزیه ترکیب و تحلیل قرآن، باید لغت و ظرافت‌های لغوی و بلاغت و نکات بلاغی دیده شود تا معنای زیبای قرآنی و زیبایی‌های معانی القرآن رخ بنماید و انسان از فهم معنای قرآن لذت ببرد. قرآن هنرش در بلاغت است اعجازش در بلاغت آن است؟ حال روش تجزیه‌وتحلیل بلاغی قرآن چگونه است؟ چگونه می‌توان قرآن را تحلیل بلاغی کرد؟ ✅اگر کسی ابزارهای بلاغی را کشف کند و اغراض از آوردن آن‌ها را کشف کند می‌توان گفت قرآن را تحلیل بلاغی کرده‌است. البته در نهایت جهت خروجی معنایی گرفتن براساس تجزیه تحلیل بلاغی ترجمه انجام شود. ابزارهای بلاغی ۲۴۵ ابزار هست در ۳ علم معانی بیان و بدیع که در ذیل مطلب خواهد آمد👇 موفق باشید 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
ابزارهای بلاغی کامل 238 ابزار.pdf
1.48M
✅مدل تحلیل بلاغی قرآن کریم ✅تمام ابزارهای بلاغی ✅۲۳۸ ابزار بلاغی ✅فهرست کامل روشهای علوم معانی بیان بدیع جهت پردازش لفظ و معنا 👈کشف ابزارهای بلاغی+ کشف اغراض = تحلیل بلاغی قرآن +ترجمه بر اساس این ابزارها= خروجی گرفتن از تجزیه تحلیل بلاغی 💎اطلاع و تسلط بر مدل تحلیل بلاغی لازمه فهم قرآن و تبلیغ آن و اجتهاد بر اساس قرآن است لذا بر هر مبلغ و محقق و اجتهادپژوهی اطلاع از آن واجب است. نکته: این فایل حاوی فهرست ابزارهای بلاغی است و نحوه تطبیق آن ان شاء الله در کلیپ مجزا همراه با تطبیق در نمونه ها خواهد آمد ان شاء الله 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
image_2024-09-14_14-58-44.png
257.6K
مهارت تحلیل بلاغی سوره والعصر
✅مهارت تحلیل بلاغی ✅بخشی از مهارت استخراج پیام قرآنی 📖سوره والعصر ای انسان منکر زیان با 8 تاکید بدان که در خسارت هستی نکته: برخی تاکیدات لفظی و برخی معنوی هستند تصویر با کیفیت بالا 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه دوستان قرآن پژوه تطبیق کاربردی مدل تحلیل بلاغی قرآن کریم در آپارات بارگذاری شد. ✅مهارت لازم برای هر مجتهد و پژوهشگر و مبلّغ لینک 👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad/91 🌷🌷🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
قابل توجه قرآن دوستان و قرآن پژوهان فهرست محتوای قرآنی کانال کارورزی اجتهاد تمدنی تقدیم می‌گردد: آیه بسم الله الرحمن الرحیم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/617 سوره والعصر آیات اول https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/616 پیامهای قرآنی جزء پنجم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/521 آیه واعتصموا بحبل الله https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/518 سوره توحید https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/390 آیه ۸ سوره بینه و فرق بین خشیت و خوف https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/260 آیه «ان یدعون الا اناثا» و مفهوم آن https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/248 سوره کوثر https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/171 آیه انما المومنون اخوه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/561 ذکر لا حول و لا قوه الا بالله که آیه اش کلمه حول را ندارد https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/284 آیه و عبادالرحمن الذین یمشون علی الارض هونا https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/262 پیامهای قرآنی کوتاه از سی جزء قرآن https://eitaa.com/tablighonarmandaneh/1635 روش استخراج پیام قرآنی (تفسیر کاربردی) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/519 روش ترجمه قرآن و حدیث https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/567 توصیه آیه الله شعرانی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/429 فهرست کامل قواعد تفسیری https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/603
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه بیست و نهم 9⃣2⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. ✅شروع بسته چهارم مهارتهای بلاغی اجتهاد (مهارت ۲۷ از مجموع مهارتهای اجتهاد) 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از حسین سابقی
❇️ قرآن مهم ترین منبع دینی است ✍️ آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت آغازسال تحصیلی اِسرای تهران: ◻️ علم وقتی وارد ظرفی شد نه تنها از ظرفیت آن کم نمی‌کند بلکه ظرفیت آن ظرف یعنی دل را اضافه می‌کند. ◻️قرآن کریم وظیفه حوزه ها را مشخص کرده است که چه علمی را یاد بگیرید؛ فرمود: ﴿فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ﴾. وقتی حوزه علمیه باز شد، تنها فقه و اصول تدریس نکنند، بلکه آیات قرآن، نهج البلاغه، روایات اهل بیت، مجموعاً فروع و اصول را یعنی فقه و کلام را تدریس بکنند. نفرمود اینها بروند در حوزه ها فقیه بشوند تا برگردند قوم و همشهریان و همزیستان خودشان را عالم بکنند درس فقه بگویند احکام بگویند؛ فرمود کنند، انذار، کار انبیاست در مسئله کلامی؛ انذار، بدون آگاهی از معاد، از بهشت و جهنم، از وعد و وعید، از ثواب و عقاب، از سخط و غضب ممکن نیست. ◻️ در درجه اول باید قرآن در حوزه ها باشد. خدای سبحان در قرآن که مهم ترین معجزه الهی است و مهم ترین منبع دینی است فرمود: یک سلسله علومی است که غیر از ما کسی نگفت و نمی‌گوید. ﴿وَ یُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾. یعنی چیزهایی را به شما یاد دادیم _این «کان»ی منفی در وسط قرار گرفته_ که شما آن نبودید یا نیستید که بدون ما یاد بگیرید. در قرآن این گونه از مطالب هست؛ این گونه از مطالبی که در دسترس بشر عادی نیست. بشر همواره نیازمند به وحی الهی است مخصوصاً قرآن کریم! جامعه را قرآن اصلاح می‌کند. @HawzahNews / حوزه‌نیوز
تاکید استاد آملی لاریجانی بر تنقیح در از کتاب و سنت 🔹اعضای انجمن کلام حوزه علمیه قم با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند. 🔹ایشان در این دیدار در بخشی از سخنان خود به موضوع استنباط معارف از کتاب و سنت پرداخت و بر لزوم بررسی دقیق روش‌های استنباط و تطبیق آن با مسائل روز تاکید کرد 🔹ایشان ضمن تاکید بر لزوم تنقیح بیشتر مفهوم «حجیت» و تحلیل دقیق‌تر ماهیت آن در مواجهه با پیچیده امروز، به بحث درباره مفهوم "تلائم" پرداخت. ایشان پیشنهاد کرد علاوه بر احکام خمسه همچون واجب، حرام و مستحب و نیز احکام وضعیه، تلائم یا عدم مختلف جامعه با کتاب و سنت هم مورد بررسی قرار گیرد. چه بسا از این طریق بتوان نوعی اثر عملی برای معارف کتاب و سنت یافت که مفهوم و واقعیت حجیت را محقق سازد. این البته علاوه بر معارف یقینی یا اطمينان است که در حجیت نیازی به مقدمات دیگر ندارد. 🔹ایشان با ارائه مثال‌هایی از نظام‌های آموزشی و اقتصادی، نشان داد که برخی از این نظام‌ها ممکن است با معارف دینی تلائم داشته باشند؛ اما لزوماً تحت حکم مستقیم شرع نباشند. باید به دنبال روشی برای سنجش تلائم این نظام‌ها با معارف دینی باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیمات را برای اداره جامعه بگیریم. 🔹ایشان با بیان اینکه این موضوع یک باب جدید در مباحث فقهی است، بر اهمیت پژوهش‌های آتی در این زمینه تاکید کرد. ۱۴۰۳/۷/۳ @amolilarijani_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @Ravesh_Ejtehad
هدایت شده از معین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑شهید حسن نصرالله : من دعا نمی‌کنم خدایا از عمر من کم کن و به عمرِ حضرت آقا اضافه کن ، نه! می‌گویم خدایا بقیه‌ی عمرِ مرا بگیر و به عمرِ ایشان اضافه کن ، چرا که او عمودِ بلندِ خیمه است! ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز↙️ 🆘@sabreenS1_official
✅ فهرست مهارتهای بلاغی اجتهاد از بین مهارتهای فراوان بلاغی ۷ مهارت کلان در فرایند اجتهاد کاربردی است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
پلی که انسان را از نقطه مبدا به نقطه مقصد می‌رساند و موفقیت را به ارمغان می آورد برنامه‌ریزی است. لذا در حدیث‌ حضرت امام رضا عليه‌السلام به این مهم زندگی ساز اشاره دارند «إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ: ١- ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ، ٢- و ساعَةً لِأمر المعاشِ ، ٣- و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ والثِّقاتِ والَّذينَ ، يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ، ٤- وساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم. وبِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ». معمولا اینگونه ترجمه میکنند: 📝 تلاش کنید که بتوانید زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید: زمانی برای مناجات با خدا؛ زمانی برای امرار معاش؛ زمانی برای معاشرت با برادران و همنشینی با معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می‌شناسانند و خالصانه خیرخواهند؛ و زمانی برای فراغت و آسایش و بهره مندی از آنچه دلپسند شما است. و با استفاده صحیح از این آخرین بخش است که توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می‌آورید. ترجمه فوق ناقص است👆 «اجتهدوا» دو نکته دارد: 1⃣ انتخاب واژه جهد نه کلمات هم معنی 2⃣ معنای باب افتعال (مبالغه یا مطاوعه) لذا معنی خیلی بهتر از این حرفهاست اما ترجمه بلاغی اینگونه است 👇 نهایت تلاش خود را به کار بگیرید تا می‌توانید (هرگز) این برنامه ریزی را از دست ندهید. 📚 فقه الرضا عليه‌السلام ، صفحه ۳۳۷ . 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
صاحب کفایه در بررسی ادله برائت در دلیل عقل می‌گوید مصالح و مفاسد (مناطات احکام) ملازم نفع و ضرر نیستند بلکه گاهی ممکن است مفسده داشته باشد اما ضرر نداشته باشد ضرری که قاعده وجوب دفع ضرر محتمل شامل می شود، ضرر دنیوی است که اثر عقلایی بر آن بار نشود. بنابراین گاهی مصلحه است اما منفعت نیست و گاهی نیز منفعت هم هست گاهی مفسده هست اما ضرر گاهی هست و گاهی وجود ندارد. به تعبیر دیگر این ملازمه بنحو موجبه کلیه برقرار نیست بلکه بنحو موجبه جزئیه است. کفایه الاصول ج ۳ ص ۴۲ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه سی ام 0⃣3⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
⚡️ کتاب «روش شناسی اجتهاد» اثر آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 🔶 از جمله حوزه‌های تمحض استاد ابوالقاسم علیدوست حوزه فلسفه فقه است که آثاری چون «فقه و عقل»، «فقه و عرف»، «فقه و مصلحت» و تعداد زیادی مقاله علمی پژوهشی مرتبط حاصل آن است؛ آثاری که به نحو شایسته مورد توجه جوامع علمی بوده و در بسیاری از جشنواره‌های کشوری چون کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه دارای رتبه برتر شده است. 📍 مشروح این گزارش را اینجا مطالعه کنید. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅دقت در ظرافت معنایی این روایت را ترجمه کنید قال امیرالمومنین علیه السلام «إِنْ أَرَدْتُمْ عَيْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاةَ يَوْمَ الْحَسْرَةِ وَ الظِّلَّ يَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى يَوْمَ الضَّلَالَةِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ كَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِي الْمِيزَانِ.» جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 41 نکته 1⃣: (قانون جایگزینی) فرمود ادرسوا نه اقرئوا و نه احفظوا نکته 2⃣: «ادرسوا» در لغت به چه معناست؟ یعنی آنقدر بخوانید که اثر قرآن در دل و جان شما باقی بماند = بسیار و با تامل مستند و دلیل: مفردات راغب دَرَسَ الدّار معناه: بقي أثرها، و بقاء الأثر يقتضي انمحاءه في نفسه، فلذلك فسّر الدُّرُوسُ بالانمحاء، و كذا دَرَسَ الكتابُ، و دَرَسْتُ العلم: تناولت أثره بالحفظ، و لمّا كان تناول ذلك بمداومة القراءة عبّر عن إدامة القراءة بِالدَّرْسِ، قال تعالى: وَ دَرَسُوا ما فِيهِ‏ [الأعراف/ 169] نتیجه اینکه ترجمه های ذیل نادرست است:👇 1⃣کهنه کنید قرآن را 2⃣بخوانید قرآن را 3⃣ حفظ کنید (صرف حفظ) (البته اگر حفظ همراه با فهم باشد درست است.) 4⃣یاد بگیرید (صرف درس گرفتن) اگر درس گرفتن همراه با نشستن بر جان باشد درست است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از • نگره •
64.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 جامع ترین هوش مصنوعی پژوهشی سال 2024 قابل استفاده شد. 🔘 فیلم آموزشی نحوه استفاده به صورت نامحدود ☑️ "وب‌سایت Typeset.io یک پلتفرم جامع و نوآورانه برای پژوهشگران، دانشجویان و نویسندگان علمی است که فرایند نگارش و انتشار مقالات علمی را به شکل چشمگیری ساده و سریع می‌کند. این پلتفرم بیش از 100,000 قالب استاندارد انتشارات علمی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدون نیاز به نگرانی از تطبیق با فرمت‌های پیچیده، مقالات خود را به راحتی به مجلات معتبر ارسال کنید. ابزارهای هوشمند این سایت به شما کمک می‌کند تا استنادات دقیق و بی‌نقصی داشته باشید، نمودارها و داده‌های خود را به‌طور حرفه‌ای سازماندهی کنید و از اشتباهات رایج فرمت‌بندی دوری کنید. 🔘 در این ویدیو آموزش نحوه دسترسی به دیتابیس های گسترده جهانی را آموزش می دهد. ☑️ مرکز تحقیقات نگره https://eitaa.com/joinchat/1603338295C518df9a2bf
در مهارت ابزارشناسی لفظی بلاغی، تعداد ابزارهای علم بدیع (محسنات معنوی و لفظی) تا کنون طبق کتاب جواهر البلاغه 57 مورد اعلام شده بود. اما در کتاب علم البدیع، عبدالعزيز عتيق می‌گوید: در قرن هشتم هجری و در زمان صفی الدین حلی شاعر، فنون بدیع به 145 محسّن بدیع رسیده است؛ اما به نام آنها اشاره‌ای ندارد. بنابراین طبق این آمار تعداد ابزارهای بلاغی افرایش پیدا می‌کند. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از مهارتهای فقهی اجتهاد، مهارت نسبت سنجی بین روایات است. منظور از نسبت سنجی روابط بین دو مفهوم است که ممکن است بین دو روایت یا دو طایفه از روایات نیز برقرار باشد مانند عام و خاص مجمل و مبین مطلق و مقید حاکم و محکوم (مفسر و مفسر) وارد و مورود در بحث ادله برائت صاحب کفایه می‌گوید نسبت بین روایات احتیاط و روایات برائت عموم و خصوص است یعنی روایات احتیاط و امر (خذ بالاحتیاط و قف عند الشبهه) عام است و شامل همه شبهات می‌شود اما روایات برائت مانند (کل شیئ مطلق) خاص است و فقط شامل شبهه حکمیه تحریمیه می‌شود پس خاص بر مقدم است اما لانها نصوص و اما لاظهریتها 📚کفایه الاصول ج ۳ ص ۴۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅فهرست کل کتاب رسائل ✅نمودار کامل کتاب رسائل در قالب روش استخوان ماهی ✅ویژه طلاب و پژوهشگران و اساتید جهت کسب نگاه کلان به این کتاب ارزشمند ✅ساختار علم اصول از منظر شیخ انصاری 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از حسین شم آبادی
✅ سی و هفتمین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم 🌀مبانی مرجعیت علمی قرآن کریم از منظر دکتر صادقی تهرانی 🎙ارائه دهندگان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود طیب حسینی 👤 حجت الاسلام و المسلمین حسین شم آبادی 🎙ناقدان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده 👤 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان ✍️ دبیر علمی: 👤حجت الاسلام و المسلمین محمد فکوری 🗓 زمان: سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🏫 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طبرسی 🔗 لینک ورود به جلسه: dte.bz/quranconf ◀️ برگزارکنندگان: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حوزه خواهران ریحانه النبی اراک
هدایت شده از آیت‌الله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه 🗓 زمان: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
مهارت غرض‌شناسی ✅جایگزینی شیخ انصاری در بحث بیع مصحف می‌فرماید: تعبیر امام علیه السلام در روایت بیانگر جلالت شأن قرآن کریم است و اینکه بنحو عوضیت به ملکیت کسی در نخواهد آمد. پس تعبیر حضرت به «لا تشتر کتاب الله» و «کلام الله» بجای القرآن هدفمند بوده و غرض از آن عدم جواز خرید و فروش قرآن است. 📘مکاسب ج۲ ص ۱۵۷ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از اجتهاد
💢دفتر فقه معاصر و ضعف در روش تفقه ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی ✂️حوزه‌های علمیه مادامی که روش و منطق تفقه خود را ارتقاء ندهند و به سوی استنباط مکتب‌های مختلف مورد نیاز جامعه همت نگمارند، با عقلانیت ضعیف روش انتزاعی در برابر محصولات و ساختارهای غربی منفعل بوده و‌ نمی‌توانند این ساختارها را به سوی الگوی مطلوب، هدایت و راهبری کنند. به نظر‌ می‌رسد، حرکت‌هایی همچون «دفتر فقه معاصر» با همه ابتکار و نوآوری‌هایش، از آنجا که فاقد ارتقاء روش تفقه و حرکت به سوی استنباط نظام و مکتب‌های مختلف اسلام است،‌ نمی‌توان جز انفعال در مقابل هجمه تمدنی را از آن انتظار داشت. 📝 متن یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76254 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✅مهارت ادات شناسی ✅اهمیت شناخت ادوات ✅ تفسیر و معنای الحمدلله اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ‌ قَالَ‌: خَرَجَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ‌ مِنَ اَلْمَسْجِدِ وَ قَدْ ضَاعَتْ دَابَّتُهُ فَقَالَ لَئِنْ رَدَّهَا اَللَّهُ عَلَيَّ لَأَشْكُرَنَّ اَللَّهَ حَقَّ شُكْرِهِ قَالَ فَمَا لَبِثَ أَنْ أُتِيَ بِهَا فَقَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ‌ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَيْسَ قُلْتَ لَأَشْكُرَنَّ اَللَّهَ حَقَّ شُكْرِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ لَمْ تَسْمَعْنِي قُلْتُ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ‌. (کافی اسلامیه، ج2، ص97) یک سئوال: به نظر شما چرا حضرت به الحمد لله که به ظاهر کوتاه و ناقص در ستایش خداوند است ستایش ایده‌آل اطلاق کردند؟ نکته زیبا برخاسته از یک نکته نحوی است که ادات «ال» در «الحمد لله»، ال استغراق است. یعنی شامل همه ستایش ها و تعاریف در دنیا میشود هرکسی هر موجودی را می‌ستاید در حقیقت برمیگردد به خالق او و رازق و حیات بخش به او به به چه گل زیبایی چه دانش آموز درسخوانی چه انسان وظیفه شناسی به به چه حس مسئولیت پذیری همه و همه برمیگردد به خالق آنها زیبایی را از او گرفتند سلامتی و نعمتها را از او گرفتند پس الحمد لله بهترین سپاس و ستایش خداوند عالم است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه سی و یکم 1⃣3⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله قصد بر اینست که یک جلسه لایو «معرفی نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور» برگزار شود لذا از عموم اعزه اساتید و پژوهشگران و طلاب مجد جویندگان اجتهاد جواهری و تمدنی تقاضا میشود اگر در باب مهارتهای اجتهاد و محتوای کانال کارورزی اجتهاد تمدنی هرگونه سئوال و ابهام و اشکالی هست در شخصی به بنده اعلام بفرمایند لطفا در راستای پیشرفت به سمت تمدن‌سازی اسلامی در این نظرسنجی و ارزیابی مشارکت فرموده؛ نظرات ارزشمند خود را نفیا و اثباتا اعلام بفرمایید با کمال تشکر دعاگوی همه خدمتگزاران به شریعت غراء سید حسن رفعتی زاده عفی عنه 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad