eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
510 دنبال‌کننده
193 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
پلی که انسان را از نقطه مبدا به نقطه مقصد می‌رساند و موفقیت را به ارمغان می آورد برنامه‌ریزی است. لذا در حدیث‌ حضرت امام رضا عليه‌السلام به این مهم زندگی ساز اشاره دارند «إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ: ١- ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ، ٢- و ساعَةً لِأمر المعاشِ ، ٣- و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ والثِّقاتِ والَّذينَ ، يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ، ٤- وساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم. وبِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ». معمولا اینگونه ترجمه میکنند: 📝 تلاش کنید که بتوانید زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید: زمانی برای مناجات با خدا؛ زمانی برای امرار معاش؛ زمانی برای معاشرت با برادران و همنشینی با معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می‌شناسانند و خالصانه خیرخواهند؛ و زمانی برای فراغت و آسایش و بهره مندی از آنچه دلپسند شما است. و با استفاده صحیح از این آخرین بخش است که توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می‌آورید. ترجمه فوق ناقص است👆 «اجتهدوا» دو نکته دارد: 1⃣ انتخاب واژه جهد نه کلمات هم معنی 2⃣ معنای باب افتعال (مبالغه یا مطاوعه) لذا معنی خیلی بهتر از این حرفهاست اما ترجمه بلاغی اینگونه است 👇 نهایت تلاش خود را به کار بگیرید تا می‌توانید (هرگز) این برنامه ریزی را از دست ندهید. 📚 فقه الرضا عليه‌السلام ، صفحه ۳۳۷ . 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
صاحب کفایه در بررسی ادله برائت در دلیل عقل می‌گوید مصالح و مفاسد (مناطات احکام) ملازم نفع و ضرر نیستند بلکه گاهی ممکن است مفسده داشته باشد اما ضرر نداشته باشد ضرری که قاعده وجوب دفع ضرر محتمل شامل می شود، ضرر دنیوی است که اثر عقلایی بر آن بار نشود. بنابراین گاهی مصلحه است اما منفعت نیست و گاهی نیز منفعت هم هست گاهی مفسده هست اما ضرر گاهی هست و گاهی وجود ندارد. به تعبیر دیگر این ملازمه بنحو موجبه کلیه برقرار نیست بلکه بنحو موجبه جزئیه است. کفایه الاصول ج ۳ ص ۴۲ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه سی ام 0⃣3⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
⚡️ کتاب «روش شناسی اجتهاد» اثر آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 🔶 از جمله حوزه‌های تمحض استاد ابوالقاسم علیدوست حوزه فلسفه فقه است که آثاری چون «فقه و عقل»، «فقه و عرف»، «فقه و مصلحت» و تعداد زیادی مقاله علمی پژوهشی مرتبط حاصل آن است؛ آثاری که به نحو شایسته مورد توجه جوامع علمی بوده و در بسیاری از جشنواره‌های کشوری چون کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه دارای رتبه برتر شده است. 📍 مشروح این گزارش را اینجا مطالعه کنید. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅دقت در ظرافت معنایی این روایت را ترجمه کنید قال امیرالمومنین علیه السلام «إِنْ أَرَدْتُمْ عَيْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاةَ يَوْمَ الْحَسْرَةِ وَ الظِّلَّ يَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى يَوْمَ الضَّلَالَةِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ كَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِي الْمِيزَانِ.» جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 41 نکته 1⃣: (قانون جایگزینی) فرمود ادرسوا نه اقرئوا و نه احفظوا نکته 2⃣: «ادرسوا» در لغت به چه معناست؟ یعنی آنقدر بخوانید که اثر قرآن در دل و جان شما باقی بماند = بسیار و با تامل مستند و دلیل: مفردات راغب دَرَسَ الدّار معناه: بقي أثرها، و بقاء الأثر يقتضي انمحاءه في نفسه، فلذلك فسّر الدُّرُوسُ بالانمحاء، و كذا دَرَسَ الكتابُ، و دَرَسْتُ العلم: تناولت أثره بالحفظ، و لمّا كان تناول ذلك بمداومة القراءة عبّر عن إدامة القراءة بِالدَّرْسِ، قال تعالى: وَ دَرَسُوا ما فِيهِ‏ [الأعراف/ 169] نتیجه اینکه ترجمه های ذیل نادرست است:👇 1⃣کهنه کنید قرآن را 2⃣بخوانید قرآن را 3⃣ حفظ کنید (صرف حفظ) (البته اگر حفظ همراه با فهم باشد درست است.) 4⃣یاد بگیرید (صرف درس گرفتن) اگر درس گرفتن همراه با نشستن بر جان باشد درست است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
64.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 جامع ترین هوش مصنوعی پژوهشی سال 2024 قابل استفاده شد. 🔘 فیلم آموزشی نحوه استفاده به صورت نامحدود ☑️ "وب‌سایت Typeset.io یک پلتفرم جامع و نوآورانه برای پژوهشگران، دانشجویان و نویسندگان علمی است که فرایند نگارش و انتشار مقالات علمی را به شکل چشمگیری ساده و سریع می‌کند. این پلتفرم بیش از 100,000 قالب استاندارد انتشارات علمی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدون نیاز به نگرانی از تطبیق با فرمت‌های پیچیده، مقالات خود را به راحتی به مجلات معتبر ارسال کنید. ابزارهای هوشمند این سایت به شما کمک می‌کند تا استنادات دقیق و بی‌نقصی داشته باشید، نمودارها و داده‌های خود را به‌طور حرفه‌ای سازماندهی کنید و از اشتباهات رایج فرمت‌بندی دوری کنید. 🔘 در این ویدیو آموزش نحوه دسترسی به دیتابیس های گسترده جهانی را آموزش می دهد. ☑️ مرکز تحقیقات نگره https://eitaa.com/joinchat/1603338295C518df9a2bf
در مهارت ابزارشناسی لفظی بلاغی، تعداد ابزارهای علم بدیع (محسنات معنوی و لفظی) تا کنون طبق کتاب جواهر البلاغه 57 مورد اعلام شده بود. اما در کتاب علم البدیع، عبدالعزيز عتيق می‌گوید: در قرن هشتم هجری و در زمان صفی الدین حلی شاعر، فنون بدیع به 145 محسّن بدیع رسیده است؛ اما به نام آنها اشاره‌ای ندارد. بنابراین طبق این آمار تعداد ابزارهای بلاغی افرایش پیدا می‌کند. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از مهارتهای فقهی اجتهاد، مهارت نسبت سنجی بین روایات است. منظور از نسبت سنجی روابط بین دو مفهوم است که ممکن است بین دو روایت یا دو طایفه از روایات نیز برقرار باشد مانند عام و خاص مجمل و مبین مطلق و مقید حاکم و محکوم (مفسر و مفسر) وارد و مورود در بحث ادله برائت صاحب کفایه می‌گوید نسبت بین روایات احتیاط و روایات برائت عموم و خصوص است یعنی روایات احتیاط و امر (خذ بالاحتیاط و قف عند الشبهه) عام است و شامل همه شبهات می‌شود اما روایات برائت مانند (کل شیئ مطلق) خاص است و فقط شامل شبهه حکمیه تحریمیه می‌شود پس خاص بر مقدم است اما لانها نصوص و اما لاظهریتها 📚کفایه الاصول ج ۳ ص ۴۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅فهرست کل کتاب رسائل ✅نمودار کامل کتاب رسائل در قالب روش استخوان ماهی ✅ویژه طلاب و پژوهشگران و اساتید جهت کسب نگاه کلان به این کتاب ارزشمند ✅ساختار علم اصول از منظر شیخ انصاری 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از حسین شم آبادی
✅ سی و هفتمین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم 🌀مبانی مرجعیت علمی قرآن کریم از منظر دکتر صادقی تهرانی 🎙ارائه دهندگان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود طیب حسینی 👤 حجت الاسلام و المسلمین حسین شم آبادی 🎙ناقدان: 👤 حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده 👤 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان ✍️ دبیر علمی: 👤حجت الاسلام و المسلمین محمد فکوری 🗓 زمان: سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🏫 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طبرسی 🔗 لینک ورود به جلسه: dte.bz/quranconf ◀️ برگزارکنندگان: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حوزه خواهران ریحانه النبی اراک
هدایت شده از آیت‌الله ملک زاده
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه 🗓 زمان: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9