هدایت شده از حسین سابقی
❇️ قرآن مهم ترین منبع دینی است
✍️ آیتاللهالعظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت آغازسال تحصیلی اِسرای تهران:
◻️ علم وقتی وارد ظرفی شد نه تنها از ظرفیت آن کم نمیکند بلکه ظرفیت آن ظرف یعنی دل را اضافه میکند.
◻️قرآن کریم وظیفه حوزه ها را مشخص کرده است که چه علمی را یاد بگیرید؛ فرمود: ﴿فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ﴾. وقتی حوزه علمیه باز شد، تنها فقه و اصول تدریس نکنند، بلکه آیات قرآن، نهج البلاغه، روایات اهل بیت، مجموعاً فروع و اصول را یعنی فقه و کلام را تدریس بکنند. نفرمود اینها بروند در حوزه ها فقیه بشوند تا برگردند قوم و همشهریان و همزیستان خودشان را عالم بکنند درس فقه بگویند احکام بگویند؛ فرمود #انذار کنند، انذار، کار انبیاست در مسئله کلامی؛ انذار، بدون آگاهی از معاد، از بهشت و جهنم، از وعد و وعید، از ثواب و عقاب، از سخط و غضب ممکن نیست.
◻️ در درجه اول باید قرآن در حوزه ها باشد. خدای سبحان در قرآن که مهم ترین معجزه الهی است و مهم ترین منبع دینی است فرمود: یک سلسله علومی است که غیر از ما کسی نگفت و نمیگوید. ﴿وَ یُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾. یعنی چیزهایی را به شما یاد دادیم _این «کان»ی منفی در وسط قرار گرفته_ که شما آن نبودید یا نیستید که بدون ما یاد بگیرید. در قرآن این گونه از مطالب هست؛ این گونه از مطالبی که در دسترس بشر عادی نیست. بشر همواره نیازمند به وحی الهی است مخصوصاً قرآن کریم! جامعه را قرآن اصلاح میکند.
@HawzahNews / حوزهنیوز
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ تاکید استاد آملی لاریجانی بر تنقیح #رویکردهای_جدید در #استنباط از کتاب و سنت
🔹اعضای انجمن کلام حوزه علمیه قم با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.
🔹ایشان در این دیدار در بخشی از سخنان خود به موضوع استنباط معارف از کتاب و سنت پرداخت و بر لزوم بررسی دقیق روشهای استنباط و تطبیق آن با مسائل روز تاکید کرد
🔹ایشان ضمن تاکید بر لزوم تنقیح بیشتر مفهوم «حجیت» و تحلیل دقیقتر ماهیت آن در مواجهه با #نظامهای_اجتماعی پیچیده امروز، به بحث درباره مفهوم "تلائم" پرداخت. ایشان پیشنهاد کرد علاوه بر احکام خمسه همچون واجب، حرام و مستحب و نیز احکام وضعیه، تلائم یا عدم #تلائم_نظامات مختلف جامعه با کتاب و سنت هم مورد بررسی قرار گیرد. چه بسا از این طریق بتوان نوعی اثر عملی برای معارف کتاب و سنت یافت که مفهوم و واقعیت حجیت را محقق سازد. این البته علاوه بر معارف یقینی یا اطمينان است که در حجیت نیازی به مقدمات دیگر ندارد.
🔹ایشان با ارائه مثالهایی از نظامهای آموزشی و اقتصادی، نشان داد که برخی از این نظامها ممکن است با معارف دینی تلائم داشته باشند؛ اما لزوماً تحت حکم مستقیم شرع نباشند. باید به دنبال روشی برای سنجش تلائم این نظامها با معارف دینی باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیمات را برای اداره جامعه بگیریم.
🔹ایشان با بیان اینکه این موضوع یک باب جدید در مباحث فقهی است، بر اهمیت پژوهشهای آتی در این زمینه تاکید کرد.
۱۴۰۳/۷/۳
@amolilarijani_ir
#فقه_نظام_اجتماعی
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
هدایت شده از معین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑شهید حسن نصرالله : من دعا نمیکنم خدایا از عمر من کم کن و به عمرِ حضرت آقا اضافه کن ، نه! میگویم خدایا بقیهی عمرِ مرا بگیر و به عمرِ ایشان اضافه کن ، چرا که او عمودِ بلندِ خیمه است!
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
image_2024-09-30_12-17-30.png
1.56M
تصویر با کیفیت
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
✅ فهرست مهارتهای بلاغی اجتهاد
از بین مهارتهای فراوان بلاغی
۷ مهارت کلان در فرایند اجتهاد
کاربردی است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_صرفی
#ترجمه_بلاغی
#روش_تحلیل_روایات
#تمدن_سازی
پلی که انسان را از نقطه مبدا به نقطه مقصد میرساند و موفقیت را به ارمغان می آورد
برنامهریزی است.
لذا در حدیث حضرت امام رضا عليهالسلام به این مهم زندگی ساز اشاره دارند
«إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ:
١- ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ،
٢- و ساعَةً لِأمر المعاشِ ،
٣- و ساعةً لِمُعاشَرَةِ
الإخوانِ والثِّقاتِ والَّذينَ ، يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ،
٤- وساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم.
وبِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ».
معمولا اینگونه ترجمه میکنند:
📝 تلاش کنید که بتوانید زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید:
زمانی برای مناجات با خدا؛
زمانی برای امرار معاش؛
زمانی برای معاشرت با برادران و همنشینی با معتمدانی که عیبهایتان را به شما میشناسانند و خالصانه خیرخواهند؛
و زمانی برای فراغت و آسایش و بهره مندی از آنچه دلپسند شما است.
و با استفاده صحیح از این آخرین بخش است که توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست میآورید.
ترجمه فوق ناقص است👆
«اجتهدوا» دو نکته دارد:
1⃣ انتخاب واژه جهد نه کلمات هم معنی
2⃣ معنای باب افتعال (مبالغه یا مطاوعه)
لذا معنی خیلی بهتر از این حرفهاست
اما ترجمه بلاغی اینگونه است 👇
نهایت تلاش خود را به کار بگیرید
تا میتوانید (هرگز) این برنامه ریزی را از دست ندهید.
📚 فقه الرضا عليهالسلام ، صفحه ۳۳۷ .
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#ملاک_شناسی
صاحب کفایه در بررسی ادله برائت در دلیل عقل میگوید
مصالح و مفاسد (مناطات احکام) ملازم نفع و ضرر نیستند
بلکه گاهی ممکن است مفسده داشته باشد اما ضرر نداشته باشد
ضرری که قاعده وجوب دفع ضرر محتمل شامل می شود، ضرر دنیوی است که اثر عقلایی بر آن بار نشود.
بنابراین گاهی مصلحه است اما منفعت نیست و گاهی نیز منفعت هم هست
گاهی مفسده هست اما ضرر گاهی هست و گاهی وجود ندارد.
به تعبیر دیگر این ملازمه بنحو موجبه کلیه برقرار نیست بلکه بنحو موجبه جزئیه است.
کفایه الاصول ج ۳ ص ۴۲
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه سی ام 0⃣3⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
⚡️ کتاب «روش شناسی اجتهاد» اثر آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
🔶 از جمله حوزههای تمحض استاد ابوالقاسم علیدوست حوزه فلسفه فقه است که آثاری چون «فقه و عقل»، «فقه و عرف»، «فقه و مصلحت» و تعداد زیادی مقاله علمی پژوهشی مرتبط حاصل آن است؛ آثاری که به نحو شایسته مورد توجه جوامع علمی بوده و در بسیاری از جشنوارههای کشوری چون کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه دارای رتبه برتر شده است.
📍 مشروح این گزارش را اینجا مطالعه کنید.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#مهارتهای_اجتهاد
#روش_تحلیل_روایات
✅دقت در ظرافت معنایی
این روایت را ترجمه کنید
قال امیرالمومنین علیه السلام
«إِنْ أَرَدْتُمْ عَيْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاةَ يَوْمَ الْحَسْرَةِ وَ الظِّلَّ يَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى يَوْمَ الضَّلَالَةِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ كَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِي الْمِيزَانِ.» جامع الأخبار(للشعيري)، ص: 41
نکته 1⃣:
(قانون جایگزینی) فرمود ادرسوا نه اقرئوا و نه احفظوا
نکته 2⃣:
«ادرسوا» در لغت به چه معناست؟
یعنی آنقدر بخوانید که اثر قرآن در دل و جان شما باقی بماند = بسیار و با تامل
مستند و دلیل:
مفردات راغب
دَرَسَ الدّار معناه: بقي أثرها، و بقاء الأثر يقتضي انمحاءه في نفسه، فلذلك فسّر الدُّرُوسُ بالانمحاء، و كذا دَرَسَ الكتابُ، و دَرَسْتُ العلم: تناولت أثره بالحفظ، و لمّا كان تناول ذلك بمداومة القراءة عبّر عن إدامة القراءة بِالدَّرْسِ، قال تعالى: وَ دَرَسُوا ما فِيهِ [الأعراف/ 169]
نتیجه اینکه ترجمه های ذیل نادرست است:👇
1⃣کهنه کنید قرآن را
2⃣بخوانید قرآن را
3⃣ حفظ کنید (صرف حفظ) (البته اگر حفظ همراه با فهم باشد درست است.)
4⃣یاد بگیرید (صرف درس گرفتن) اگر درس گرفتن همراه با نشستن بر جان باشد درست است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از مرکز تحقیقات نگره
64.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 جامع ترین هوش مصنوعی پژوهشی سال 2024 قابل استفاده شد.
🔘 فیلم آموزشی نحوه استفاده به صورت نامحدود
☑️ "وبسایت Typeset.io یک پلتفرم جامع و نوآورانه برای پژوهشگران، دانشجویان و نویسندگان علمی است که فرایند نگارش و انتشار مقالات علمی را به شکل چشمگیری ساده و سریع میکند. این پلتفرم بیش از 100,000 قالب استاندارد انتشارات علمی را در اختیار شما قرار میدهد تا بدون نیاز به نگرانی از تطبیق با فرمتهای پیچیده، مقالات خود را به راحتی به مجلات معتبر ارسال کنید. ابزارهای هوشمند این سایت به شما کمک میکند تا استنادات دقیق و بینقصی داشته باشید، نمودارها و دادههای خود را بهطور حرفهای سازماندهی کنید و از اشتباهات رایج فرمتبندی دوری کنید.
🔘 در این ویدیو آموزش نحوه دسترسی به دیتابیس های گسترده جهانی را آموزش می دهد.
☑️ مرکز تحقیقات نگره
https://eitaa.com/joinchat/1603338295C518df9a2bf
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
در مهارت ابزارشناسی لفظی بلاغی، تعداد ابزارهای علم بدیع (محسنات معنوی و لفظی)
تا کنون طبق کتاب جواهر البلاغه 57 مورد اعلام شده بود.
اما در کتاب علم البدیع، عبدالعزيز عتيق میگوید: در قرن هشتم هجری و در زمان صفی الدین حلی شاعر، فنون بدیع به 145 محسّن بدیع رسیده است؛ اما به نام آنها اشارهای ندارد.
بنابراین طبق این آمار تعداد ابزارهای بلاغی افرایش پیدا میکند.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad