eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
326 ویدیو
587 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗علوم انسانی اسلامی؛ از توهم‌ورزی تا واقعیت تلخیص یک گفتگو ☑️حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در دفاع از اندیشه اسلامی‌سازی علوم انسانی تصریح کرد: نه تنها گرایش به ایدئولوژیک شدن علم وجود ندارد، بلکه مخالف آن هستم. ☑️شجاعی‌زند در نقد علم دینی بیان کرد: علم دینی نه ضرورت دارد و نه امکان؛ دینی کردن علوم نه تنها هیچ کمکی به هیچ کدام نمی‌کند بلکه به هر دو آسیب می‌زند. 🎤حجت‌الاسلام غلامی: آنچه تاکنون در باب علم دینی و علم انسانی و اجتماعی دینی گفته شده از نظر علمی در یک سطح قابل دفاع نیست و برخی اندیشه‌ها در باب علم دینی ناشی از فهم نادرست دین یا علم است و نه تنها برای آن‌ها وجاهت علمی قائل نیستم بلکه آن‌ها را به حال جامعه اسلامی مضر می‌دانم. 🔸اگر مسلمان‌ها بر اساس نتایج علمی دین خودشان به صورت مشترک یک تصور خوب و سعادت‌بخش از زندگی اجتماعی داشته باشند و بخواهند شرایطی به وجود بیاورند که این تصور را عینیت ببخشند کمک به شکل‌دهی علومی که به این هدف کمک کند یک حق اجتماعی برای آن‌ها محسوب می‌شود این در حالی است که اسلام، متفاوت با بعضی از ادیان دیگر متناسب با تعریفی که از سعادت دارد، برنامه کلانی هم برای انسان و جامعه ارائه کرده است و به اجرای آن اصرار دارد. 🔹در اینکه اسلام برای سوق دادن زندگی به مقاصد سعادت‌بخش خطوط کلی ارائه داده اختلاف چندانی نیست و اگر کسی بگوید علوم انسانی نباید با این خطوط کلی بیگانه باشد، انتظار نادرستی نیست. از طرفی در قرن چهار تا شش هجری شاهد شکل‌گیری یک تمدن اسلامی هستیم که تأثیرپذیری آن از اندیشه اسلامی قابل انکار نیست. اگر امروز کسانی بگویند می‌خواهیم با آزاد کردن ظرفیت جامعه اسلامی به احیای آن تمدن کمک کنیم، سخن غیر منطقی گفته نشده است و چنانکه گفته شود بدون علوم انسانی که مسیر را برای احیا فراهم می‌کند، نمی‌شود این کار را عملی کرد، این سخن هم غیر منطقی نیست و می‌شود از آن دفاع کرد. 🎤علیرضا شجاعی‌زند، منتقد علوم انسانی اسلامی: جریان دینی‌سازی علم اختصاص به ما ندارد و از سال‌ها قبل در دنیای مسیحیت یا میان اهل سنت این موضوع مطرح بود. 🔸 دینی‌سازی علم در دنیای مسیحیت تبیین دیگری دارد چون ماجرای آن‌ها از منازعه بین علم و دین شروع می‌شود پس خیلی خوشایند ما نباشد خود را با آن‌ها هم‌خانه کنیم. حتی در دنیای اهل سنت اگر این موضوع مطرح بوده است زمینه و علل دیگری دارد متفاوت از ما چون نقشی که آن‌ها برای عقل قائل هستند متمایز با جریان شیعی است پس ما نباید خود را در یک سنگر ببینیم. لذا از همین آغاز روشن کنیم بنیاد مدعای ما کاملاً متفاوت از کسانی است که ممکن است در ظاهر با ما همسو باشند. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
بررسی احسان و محسنین.pdf
441.8K
🌗بررسي مفهوم «احسان» و «محسنين» در قرآن كريم ✍️دكتر علي اصغر تجري 🔻چكيده: واژه «احسان» از ريشه «حُسن» به معناي زيبايي و نيكي مي‌باشد كه در قرآن در سه معنا به كار رفته است: ‌1ـ تفضّل و نيكي به ديگران، 2ـ انجام و سر و سامان دادن به امور و كارها به وجه نيكو و كامل، 3ـ انجام اعمال و رفتار صالح. احسان در اين كاربرد تقريباً مترادف با تقوا و پرهيزكاري است. از بررسي موارد كاربرد واژه «محسن» و مشتقاتش در قرآن، استفاده مي‌شود كه اين واژه داراي دو معني و كاربرد است: 1ـ‌ نيكي و خير رساننده به ديگران، 2ـ انجام‌دهندة اعمال و رفتارهاي صالح و نيك. مقام محسنان در اين كاربرد از برخي مقامات متقيان برتر است، و به طور كلي اين واژه در اين معني و كاربرد خود بيشتر به كساني اطلاق شده كه از ايماني راسخ و ثبات قدم در راه ايمان و انجام تكاليف الهي برخوردار بوده‌اند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 48. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
شما هم دعوتید به اختتامیه دومین رویداد بین المللی 🟥 علیه السلام با حضور اساتید، فضلای حوزوی و دانشگاهی و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور با اهدای جوایز به برگزیدگان 🕢 سه شنبه 21 شهریور، ساعت 19:30 📍قم - چهار راه شهدا - ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی - طبقه چهارم 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مشاوره دانشجویی 3.pdf
409.6K
🌗مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (قسمت دوم) ✍️ مدیریت امور اساتيد 🔻روش مشاوره و راهنمايي: مشاوره يكى از مهم‏ترين و تخصصى‏ترين خدمات راهنمايى است. مشاور بايد براى كمك به مراجعه‏كننده در جريان مشاوره از روش‏هاى خاصى استفاده كند. در انتخاب روش مشاوره عوامل متعددى از جمله شخصيت مشاور، نگرش او نسبت به ماهيت انسان، نوع مشكل، خصوصيات مراجعه‏كننده و امكانات محيطى دخالت دارند. روش‏هاى مشاوره از نظر ميزان فعاليت مراجعه‏كننده، مشاور و چگونگى روابط بين آن‏ها، به سه نوع «مستقيم»، «غيرمستقيم» و «انتخابى» تقسيم مى‏شود. 🔸الف) روش مستقيم: اين شيوه به «روش متمركز بر مشاور» موسوم است كه مشاور، گرداننده آن است. مشاور سعى مى‏كند كه از طريق جمع آورى اطلاعات، تجزيه و تحليل آن‏ها و كشف مشكل، اقدام به ارايه راه حل و رفع مشكل مراجعه‏كننده نمايد. نقش مشاور در اين روش مانند نقش پزشك است كه در پى تشخيص و كشف علت بيمارى و درمان آن مى‏باشد. در روش مستقيم، مشاور معلومات و تجارب تخصصى اش را به عنوان منبع يارى دهنده‏اى، در راه اتخاذ تصميم عاقلانه، تقديم افراد مى‏كند. ♻️ مراحل و مشخصات روش مستقيم به شرح زير است: 🔹 1ـ‌ايجاد رابطه حسنه با مراجعه‏كننده؛ 2ـ بيان مشكل از طرف مراجعه ‏كننده؛ ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 48. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
از برهوت تا ملکوت.pdf
257.2K
🌗 از برهوت تا ملكوت «الف. ف. اميدوار» عازم سفري در كوير بودم، كويري خشك و ‌برهوت، شتري رهوار و چابك، توشه‌اي آماده و كامل، مقدار زيادي آب و خوراك و... همه چيز مهيا و خيالم كاملاً ‌راحت بود؛ مسير را نيز دقيق مي‌شناختم، ‌بارها رفته بودم و با راه آشنا بودم. بدون هيچ دغدغه‌اي به راه افتادم. چند ساعتي بود كه در راه بودم؛ نزديك ظهر بود و آفتاب از بالا بر فرق سر مي‌تابيد، براي قضاي حاجت از شتر پياده گشته و به همان نزديكي رفتم و پس از زمان كوتاهي هنگامي‌كه بازگشتم با كمال تعجب و ناباوري متوجه غيبت شتر گشتم. كاملاً بهت‌زده و هراسان شدم، به خوبي مي‌دانستم كه اگر شتر را نيابم بي‌ترديد در اندك زماني در اثر گرما و تشنگي و در زير اين آفتاب سوزان هلاك خواهم شد. هر چه به اطراف نگريستم اثري از شتر نيافتم و چون تلاش زيادي براي يافتن او كرده بودم بسيار تشنه و خسته گشته و توان خود را از دست داده بودم. به آسمان نگريستم به آن اميد كه شايد تكه ابري در آسمان يافت شده و در ساية آن از فشار اين آفتاب سوزان در امان بمانم ولي تا آنجا كه چشم كار مي‌كرد ابري در آسمان ديده نمي‌شد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 49. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 منتشر شد: ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات) پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی» ▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم ▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک ▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟ ✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید دکتر حسینعلی رحمتی 16 شهریور 1402 آرشیو شماره های گذشته #مجله_اخفاپژوهی (با كيفيت بالاتر): http://harahmati.ir/akhfamag 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) با نزدیک به چهل سال ارائه خدمت به دانشگاهیان و فرهیختگان، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار می‌کند: 🌗 نمایشگاه کتاب «سمت» 🔹 زمان: ۲۰ شهریور لغایت ۳۰ مهر ۱۴۰۲ 🔹 علاقمندان با مراجعه به سایت Esale.samt.ac.ir می‌توانند کتابهای خود را با تخفیف ۱۵٪ تهیه نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 به تشیع اصولی بازگردیم! ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔹تشیع از روزگار نخست از یک نقطه نظر همواره دو بعد و یا دو نوع دیدگاه را تجربه کرده است: یکی بعد و جنبه حماسی و عاطفی است و دیگری جنبه عقلانی و نظری. هر دو نیز گاه مکمل هم بوده اند و زمینه رشد تشیع را از نقطه نظر تاریخی فراهم کرده اند و در جای خود هر يک به نيکی به تشيع خدمت کرده اند. 🔸همانند هر مذهب و دیانتی همواره جنبه های عاطفی و حتی گاه خرافی و عامه پسند مانند حاشیه ای بر دور هسته عقلانی و نظری مذهب و گاه با رشد قارچ گونه شکل می گیرد که از یک نقطه نظر طبیعی است و اتفاقاً موجب می شود که هسته درونی از دسترس دخالت های غیر علمی عامه عاطفه گرا و گاه حتی خرافه پسند خارج باشد. بنابراین وجود جنبه های خرافی در هر مذهبی به معنای غیبت جنبه های نظری نیست. مشکل از آنجا آغاز می شود که نسبت و سنگینی هر یک از این دو جنبه از شکل طبیعی و تاریخی خود خارج شود. 🔹هرچه هست در طول تاریخ تشیع و به ویژه در برخی بزنگاه های تاریخی وزن جنبه های عاطفی به دلائل مختلف سنگینتر شده و از مرز و اندازه طبیعی و منطقی خود خارج شده است. طبیعی است که اگر هسته درونی و عقلانی به درستی واکنش نشان ندهد و یا به تجدید بنای نظری خود همت نکند پوسته های عاطفی و گاه خرافی محدوده و کارکرد هسته عقلانی را به مخاطره می اندازند و گاه تلاش می شود جای پوسته با هسته عوض شود و یا هسته عقلانی در صدد تبریر و بومی سازی زائده های پوسته ای برآید. 🔸هسته مرکزی و عقلانی تشیع را در طول تاریخ چندین شخصیت مهم به طور خاص نمایندگی کرده اند: شیخ مفید و شریف مرتضی و خواجه نصیر و علامه حلی و بسیاری دیگر و از جمله مرحوم آقای مطهری. 🔹عبد الجلیل قزوینی از خط اعتدالی تشیع به عنوان شیعه اصولی یاد می کند. شیعه اصولی خط اعتدالی تشیع در برابر گرایش های غلات و مفوضه و اخباریان بوده است. غلات و مفوضه و اخباریان معمولاً درصدد برجسته کردن خارج از سنت جنبه های عاطفی و پوسته های تشیع بوده اند. هسته تشیع را باید در میراث تشیع اصولی جستجو کرد. 🔸تشیع اصولی آنطور که عبد الجلیل قزوینی در کتاب نقض معرفی می کند قائل به: ✔️ تحریف و بروز نقص و زیادت در قرآن نیست. ✔️با خط غلات و مفوضه مخالف است. ✔️با وجود اعتقاد به نص بر امامت و انتقاد از منطق سقیفه اما مخالف بی احترامی به صحابه و همسران پیامبر اعظم است. ✔️در اندیشه های کلامی منظری توحیدی و ضد جبرگرایانه دارد. ✔️در نقل احادیث جانب نقدهای اصولی را رعایت می کند و مشی اخباری ندارد. ✔️به اجتهادات فقهی مذاهب دیگر با وجود آنکه انتقاد فقهی دارد اما احترام می گذارد و آن را در چارچوب اختلاف فقها می بیند. اینها بخشی از مواردی است که عبد الجلیل قزوینی به عنوان نشانه های شیعه اصولیه نام برده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند، انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن ها و مراکز علمی و فرهنگی برگزار می کند: 🌗 رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم؛ "نگرشی چند‌ رشته ای" ☑️ بهره‌مندی از ایده‌های ۱۳۰ استاد داخلی و خارجی/ اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی ➕با حضور اعضای هیات علمی روانشناسی و جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 📅زمان: ۲۸ شهریور تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ 👈 آی‌دی ثبت نام: @Ethics_academy (پیام‌رسان ايتا، بله و تلگرام) 📌جزئیات رويداد: https://eitaa.com/ethicssbu/1035 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰از بررسی روش مترجمین قرآن تا سیاستگذاری ترجمه در ایران 🔹شماره ۸۲ نشریه علمی پژوهشی مطالعات ترجمه / تابستان ۱۴۰۲ 📎لینک دانلود 📎دسترسی رایگان به آرشیو تمامی مقالات 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 اولین همایش ملی مطالعات میان رشته ای زنان 🔻محورهای همایش: ➖زنان و گام دوم انقلاب اسلامی ➖زنان، خانواده، فرزندآوری و تقویت جایگاه مادری ➖زنان، روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و سلامت روان ➖زنان، حقوق، علوم سیاسی و مشارکت مدنی ➖زنان، مدیریت علوم اجتماعی و سبک زندگی ➖زنان و توسعه فردی ➖زنان، خودباوری و توانمندسازی ➖زنان و بهداشت باروری ➖زنان، هنر و معماری ➖زنان و توسعه پایدار ➖زنان و تغییرات اقلیمی ➖زنان، خشونت خانوادگی و خودمراقبتی ➖زنان و حقوق شهروندی ➖جایگاه زنان در حِرف یاورانه ➖زنان، حقوق مدنی و قانونگذاری ➖زنان، کارآفرینی و مشارکت اقتصادی ➖زنان و مدیریت خرد و کلان ➖زنان و اسناد بالادستی نظام توسعه ➖زنان، علوم پایه، فناوری، کارآفرینی و پیشرفت. 📅 تاریخ برگزاری همایش: ١۴٠٢/٠٩/٠٢ ⏱ مهلت ارسال چکیده: ١۴٠٢/٠٧/١۵ conf.fatemiyehshiraz.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔سلسله نشست‌های امام رضا (ع) و سنت نبوی (ص) 🔻نشست پنجم: 🔹صحابی پیامبر در حدیث امام رضا علیه السلام 🎙دکتر محمود ملکی 🏛مکان: مشهد، پژوهشکده علوم اسلامی رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی ⌛️زمان: ، چهارشنبه ۲۲ شهریور ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ عصر 🔗پیوند حضور مجازی: B2n.ir/x16142 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ثبت‌نام مقطع تمهیدی از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی 💠 مدرسه حکمةالرضا (مدرسه حکمت و عرفان اسلامی امام رضا(ع) ) مقطع تمهیدی از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی را تحت اشراف استاد آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه برگزار می‌کند. 🔸 این دوره به صورت حضوری و ویژه برادران در شهر تهران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام در این دوره حداکثر تا تاریخ تا ۳۱ شهریورماه به آدرس زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/cXlRqk3 🗞 همچنین جهت مشاهده دفترچه راهنما و آشنایی با شرایط ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://eitaa.com/hekmatorreza/9 📞 جهت کسب اطلاع بیشتر و دریافت پاسخ پرسش‌های خود به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید : 🆔 @admin_hekmatorreza _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰دوره رایگان و آنلاین مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی 🔹شرایط: اتمام پایه ۶ حوزه و تسلط به زبان انگلیسی 📆مهلت ثبت نام تا ۲ مهر 📎نام و نام خانوادگی خود را به شماره زیر ارسال کنید: ۳۰۰۰۲۲۵۱۰۰۰۳۳۳ 🚨افراد برتر در برنامه های تبلیغی بین الملل مورد استفاده قرار میگیرند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
آیا پیامبر.pdf
770.1K
🌗آيا پيامبر اكرم(ص) در توليد وحي نقش داشته است؟ 🔸درآمد در اوج اسلام‌ستيزي رسانه‌هاي غربی مصاحبه‌اي از دکتر عبدالكريم سروش به نقل از بخش عربي راديو هلند و راديو فارسی‌زبان زمانه، علیه قرآن و وحی منتشر شد. درپي انتشار این مطالب که در آنها ادعا شده بود قرآن و وحی تجربه اي است از پیامبر مانند دیگر تجربه شاعران!! و پيامبر خود آفريننده و توليدكننده قرآن است که با انتقال مفاهيم، الفاظ از ناحيه وي صادر شده است و مواردي چند از این دست، شماری از متفکران اسلامی به نقد و رد علمی این نظریه سخیف پرداختند. آيت الله جعفر سبحاني از اساتيد برجسته و از مراجع عظام تقلید حوزه علميه قم، در این رابطه پاسخي‌هایی مکتوب منتشر کرد که نظر به اهمیت آنها، تلخیص نظریه و یا به عبارت بهتر شبهه سروش به همراه گزیده‌ای از اولین پاسخ استاد سبحانی، در ادامه خواهد آمد. معارف 🔻خلاصه نظريه حقيقت اين است كه دکتر سروش در بيان نظريه خود دچار اختلاف و تناقض‌گويي مي‌شود و نمي‌توان اطراف آن را در نقطه‌اي و به صورت نظريه واحدي گردآورد و به اصطلاح آن چنان به نعل و به ميخ مي‌زند كه اگر به نقطه‌اي اعتراض شود بتواند از آن بگريزد. اينك سخنان او را در چند فراز نقل مي‌كنم: ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 58. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 بازتاب جایگاه پیامبر اکرم(ص) در دو سوره «ضحی» و «انشراح» ✍️استاد دکتر حاج شیخ علی نصیری گیلانی/استاد تمام گروه معارف دانشگاه علم و صنعت 🔹از میان سوره های بلند قرآن دو سوره ضحی و انشراح از شگفتی خاصی برخورداراند. نخست آن که به رغم دو سوره بودن و فاصله داشتن با بسمله، از نظر مضمون یک سوره تلقی شده و در نماز با هم خوانده می شوند. اما مهم تر از آن این است که هر دو سوره در وصف پیامبر اکرم (ص) نازل شدند و سراسر آیات آنها خطاب به آن حضرت است. 🔸در سوره ضحی خداوند به پیامبر وعده می دهد که در آخرت جایزه ای به او خواهد داد که راضی اش می کند و آن جایزه طبق روایات است: وَلَسَوۡفَ يُعۡطِيكَ رَبُّكَ فَتَرۡضَىٰٓ در سوره انشراح از بلند کردن نام و آوازه ایشان در دنیا سخن به میان آورده است:  وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ کسی که نامش با اراده الهی تاریخ را پر سازد و در قیامت از چنان آبرو و وجاهتی نزد خداوند برخوردار باشد که همه پیامبران به آن غبطه خورند، دیگر چه کم دارد. یعنی بالاترین لطف و موهبت در حق او انجام گرفته است. 🔹پیامبر همه این مراحم را به خاطر دو نکته دریافت کرده است: ۱. در مقام چنان از خود عشق، شور و شیدایی نشان داد که آیه آمد بس است و ما خواهان زحمت بیشتر تو نیستیم: مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ۲. در عرصه به خلق و تلاش بی وقفه برای هدایت و تربیت آنان چنان بی تابی داشت که باز پیام الهی آمد که بس است و نزدیک است که خود را هلاک کنی: فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا 🔸باید باور داشت که هیچکس به پای پیامیر در عرصه بندگی و خدمت به خلق نرسیده و نخواهد رسید و به هیچ کس دو جایزه شفاعت و بلند آوازی در حد و قواره آن حضرت داده نشده و نخواهد شد. با این حال هر کس هر میزان که در دو عرصه بندگی خداوند و خدمت به خلق صادقانه و مخلصانه تلاش کند، هم وزن با آن در دنیا از نام بلند و ماندگار و در آخرت از شفاعت برخوردار خواهد شد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
دخترِ بَدرُالدُّجی امشب سه جا دارد عزا گاه می‌گوید پدر، گاهی حَسَن، گاهی رضا 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
6065-ar-alhayat-alsyasat-leimam-alhasan.pdf
1.46M
⚫️ نسخه PDF 📚 کتاب الحیاه السیاسیه للامام الحسن (علیه‌السلام) ✍ تاریخنگار فقید، علامه سید جعفر مرتضی عاملی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
HIQ_Volume 16_Issue شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 64_Pages 43-67.pdf
792.6K
⚫️ نسخه PDF 📚 بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره سیره حکومتی امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) ✍ محمدرضا احمدی‌ندوشن؛ محمدحسن زمانی | فصلنامه تاریخ اسلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نحوه برخورد اسلام شناسان غرب.pdf
391K
🌗 نحوه برخورد اسلام‌شناسان غرب با سيره رسول اكرم(ص) ✍ دكتر نادر پورنقشبند* «به درستي كه در آغاز كار همة اديان ضرورتاً نيك بوده‌اند و اين نيكي باعث منزلت ابتدايي و قدرت نفوذ ابتدايي آنها مي‌شده است.» از ديدگاه تاريخ علم، رشتة اسلام‌شناسى در غرب از بطن توجيه‌گرى مسيحيت در مقابل پيشروى علمى و انبساط جغرافيايى جهان اسلام زاييده شده است؛ زيرا اسلام با اين ادعاى موّجه كه تكميل‌كنندة اديان ابراهيمى است، پا به عرصة وجود نهاد؛ در حالى كه مسيحيّت در مواجهه با اسلام عكس‌العمل نشان داد. از اين رو، رشتة اسلام‌شناسى در غرب از ابتداى كار بر زيربنايِ نه چندان استوار بنيان شده است. على‌رغم اينكه عصر روشنگرى با نوشته‌هاى بنيادينى چون "ناتان حكيم" اثر «گوتهلود افرائيم لسينگ» برخورد خشونت‌آميز اسلام‌شناسان در تحقيقاتشان را كمى تعديل كرد، ولى حتّى در عصر حاضر نيز پژوهش‌هاى تاريخى اسلامى وجود دارند كه نسبت به تاريخ و فرهنگ جهان اسلام با ديدى تحقيرآميز مى‌نگرند. پس مى‌بينيم كه عصر روشنگرى هم تغييرى اساسى در اين امر به وجود نياورده است. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 50. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🏴 امیر مؤمنان علی (علیه السلام) در خطبه 197 نهج البلاغه آخرین لحظات حیات شریف رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) را اینچنین توصیف می نماید: 🔸«وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِی. وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کَفِّی، فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِی. وَ لَقَدْ وَلِّیتُ غُسْلَه ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ الْمَلاَئِکَةُ أَعْوَانِی، فَضَجَّتِ الدَّارُ وَ الاَْفْنِیَةُ. مَلاٌَ یَهْبطُ، وَ مَلاٌَ یَعْرُجُ، وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِی هَیْنَمَةٌ مِنْهُمْ. یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتَّى وَ ارَیْنَاهُ فِی ضَرِیحِهِ . فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّی حَیًّا وَ مَیِّتاً»؛ ▪️(رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، نفْس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم. من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. در و دیوار و صحن خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى [از فرشتگان] به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم. چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟). 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ ترکیب غلط «پیامبر اسلام» را به کار نبریم! ✍️دکتر رسول جعفریان 🔹سال ها پیش که خدمت استاد ارجمندم حضرت آیت الله حاج سید محمد علی روضاتی(۱۳۰۸-۱۳۹۱ش) می رسیدم، از ایشان شنیدم که مرحوم امیری فیروزکوهی، شاعر و محقق برجسته کشورمان، مقاله ای در باره غلط بودن تعبیر «پیامبر اسلام» در مجله دانشکده الهیات مشهد نوشته است.[نشریه دانشکده الهیات مشهد، ش 14 (سال 1354)، صص 215 - 218 ] 🔸شنیدن این که این تعبیر، تعبیر نادرستی است ابتدا برایم نامأنوس بود، و اما به ویژه بعد از مطالعه آن مقاله، دریافتم که حق با آن شاعر فرهیخته و استاد ارجمند بنده بوده و هست. ایشان اصرار داشت که سخن مرحوم امیری درست است و ما نباید این تعبیر را که بسیار غلط و ساخته دست مستشرقان است در هیچ کجا به کار ببریم. 🔹مع الاسف شاهدیم که بی دقتی ما دامنه اش چندان وسیع است که بسیاری از نویسندگان ما از آن در عناوین کتابهایشان استفاده کرده اند. به علاوه طی سالها شاهد بوده و هستیم که در بیشتر متن هایی که در صدا و سیما خوانده شده یا در مطبوعات درج می شود همیشه از این ترکیب نادرست استفاده می شود. در حالی که قدسیت کلمه رسول خدا (ص) بسیار روشن و واضح و نادرستی تعبیر پیامبر اسلام با اندکی تأمل قابل درک است. 🔸در ضمن کار و مطالعه آثار اسلامی، دریافتم که آنچه همیشه و همیشه میان مسلمانان و در متون مقدس از قرآن و حدیث و غیره به کار رفته تعبیر «رسول الله» است نه رسول الاسلام که هیچ سابقه ای ندارد. حتی امروز هم در فرهنگ مسلمانان غیر فارسی زبان، به خصوص در زبان عربی، کسی تعبیر رسول الاسلام را به کار نمی برد. محتمل است که این تعبیر نادرست در آثار مارکسیست های عرب یا لائیک های ضد دین به کار برود و به وضوح یک خواننده عرب با دیدن تعبیر رسول الاسلام می فهمد که نویسنده اعتقادی به نبوت ندارد. 🔹آنچه در این باره باید توجه داشته باشیم این است که وقتی ما کلمه «رسول» را به کار می بریم مقصودمان فرستاده و نماینده است. در این فرستاده مهم آن است که از طرف چه کسی آمده است نه آن که چه چیزی را آورده است. این اهمیت از آن بابت است که قداست رسول به آن است که از طرف خدای تعالی برای زمینیان فرستاده شده است. خداوند مرتب روی این جنبه تکیه دارد و به همین دلیل است که تعبیر رسول الله در متون مقدس استفاده می شود. در قرآن به طور مؤکد تعبیر به رسول الله داریم و متأسفانه در فرهنگ ما به کاربردن این تعبیر قرآنی ترک شده و به جای آن، آن تعبیر نامأنوس آمده است. 🔸اگر ما جهت الهی رسالت را با ساختن تعبیر «پیامبر اسلام» کنار بگذاریم، درست به همان هدفی که مستشرقان از جعل و کاربرد این تعبیر داشته اند نزدیک شده ایم. آنان اعتقادی به این که محمد (ص) از طرف خدا آمده ندارند، اما با این مطلب که محمد (ص) دین اسلام را میان مردم آورده مشکلی نداشته و این تعارضی با معتقدات و باورهای غیر دینی یا ضد دینی آنان ندارد. بنابرین به راحتی کلمه پیامبر اسلام را ساخته اند و به جای پیامبر خدا (ص) گذاشته اند. 🔹البته می پذیریم که وقتی یک مسلمان ایرانی، کلمه پیامبر اسلام را به کار می برد قصد انکار آن طرف یعنی بعد الهی این رسالت را ندارد. اما این امر بر حسب یک عادت است نه آن که بر اساس این تعبیر به جنبه الهی بودن دین می رسد. حقیر احتمال می دهد که این بی توجهی و انصراف اذهان، حتی از طرف فضلا و صاحب علمان، از وقتی به ظهور و تداول عامه یافت که مترجمان کتب خارجی و سیره نویسان غیر مسلمان، به ترجمه و نقل از کتب ایشان بدون توجه و دقت شایان دست زده و عین نوشته ها و کلمات و اعتقادات و نظریات آنان را کلا و جزئا وارد عبارات و جملات مورد ترجمه خود کرده اند. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
الصحیح من سیره النبی الاعظم.pdf
12.51M
🔹آن‌چه مشاهده می‌فرمایید بحثی فنی و دقیق دربارۀ کیفیت شهادت نبی خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) است که عالم بزرگوار و مورخ محقق علامه در کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» ج ۳۳، از ص ۱۴۱ به بعد مطرح کرده‌اند، و اینک در آستانۀ شهادت پیامبر بزرگوار، ما این بخش از تحقیقات ایشان را عینا نقل می‌کنیم. 🔸ایشان ضمن نقد فنی در خصوص بعضی از گزارش‌های مربوط به مسموم شدن نبی رحمت، بالاخره به این نتیجه می‌رسند که اگر هم ماجرای مسموم شدن حضرت توسط یهود صحت داشته باشد، آن‌چه موجب شهادت این بزرگوار بود، سمی بود که توسط دشمنان داخلی به ایشان داده شد. ▪️از این رو شایسته است برای پیامبر خدا از واژه شهادت استفاده کرد. .🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir