eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
91 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تفاوت زن و مرد در اسلام 🔹در اصل کمال و معنویت و تقرب الی الله فرقی بین زن و مرد نیست. توجه به آیاتِ ✨"مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً" ✨و "إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ ..." نشان می‌دهد که دین اسلام تفاوتی بين زن و مرد نگذاشته و برای زن شان اجتماعی بی‌سابقه‌ای قایل شده است. جایگاه حقوقی زن در اسلام بسیار بالاست. 🔹عباراتی در متون دینی که بنظر می رسد زن را پایین تر دانسته‌اند تثبیت نشده‌اند. مثل حدیث ناقص العقل. چرا که در نظام وجود، فاطمه سلام‌الله‌علیها کفو علی علیه‌السلام است. به طور کلی، بعد احساسی زن، قوی‌تر است. اگر چه از حیث عقلانی هم می تواند مانند مریم میرزاخانی بزرگترین ریاضیدان شود، اما در شاکله وجودی زن، در مسائل معنوی، عاطفی قوی‌تر از مسائل عقلانی سنگین محض و خشک است. ↩️ نکته مهم این است که: 🔸 شاکله وجودی زن به لحاظ زن بودن جمالی است. 🔹 و شاکله وجودی مرد، جلالی است. 🔸 و شاکله وجودی خانواده، کمالی است. ⬅️ کمال، جمع جمال و جلال، است. 🕊 بنابراین خانواده از دو بال تشکیل شده و لطف خداست که برای هر یک از زن و مرد شاکله ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و این نقص نیست، تنوع در آفرینش است و مجموعش، کمال است. ⚡️مانند دو جریان مخالف الکتریسته که باید باشد تا برق تولید شود. 🔵 نشست حضرت استاد با مدرسه رفیعه المصطفی علیه‌السلام به 💧بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/1242038283C53201e044e
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره 🔴 تدريس علم هيأت در قم یک وقتى جناب استاد علامه طباطبائى به اينجانب فرمودند در اوائل كه از تبريز به قم آمدم شرح چغمينى را تدريس مى‌كردم. راقم (علامه حسن زاده) گويد: شرح چغمينى از كتب هيأت است. مولف آن محمود بن محمد بن عمر چغمينى مؤلف قانونچه در طب است و شارح آن قاضى زاده رومى است. شارح از راصدين رصدخانه سمرقند است و در عمل زيج الغ بيكى سهمى بسزا دارد. اين كتاب در ترتيب تدريسى و كلاسيكى فن هيأت از متوسطات است. 🔴 نصب دائره هنديه در مدرسه حجتيه قم به عمل علامه طباطبائى: اينجانب در دوشنبه بیست و پنج جمادی الاولی سنه 1383 ه . ق برابر با بیست و دو مهر 1342 ه . ش به قصد اقامت در قم، از تهران مهاجرت كرده است. در همان اوان، محصلين مدرسه حجتيه قم برايم حكايت كردند كه در يك گوشه حوض مدرسه نامبرده جناب علامه طباطبائى، دائره هنديه براى تعيين سمت قبله و تشخيص خط نصف النهار كه زوال ظهر از آن در هر روز معلوم مى‌گردد به افق قم، كار گذاشته اند كه متأسفانه در حفظ آن كوتاهى شد و چنان اثر علمى عملى ضايع گشت! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 روح، تمام حقيقت انسان ☘ در قرآن كريم روح را مجرد دانسته و می‌گويد: انسان كه می‌ميرد ذات اقدس اله تمام روح را توفّی می‌كند. و اگر انسان، بدن را از دست بدهد، باز تمام حقيقت او محفوظ می‌باشد، و 🔸 نتيجه اين سخن آن است كه: بدن عين ذات، جزو ذات و لازمه ذات نيست، بلكه ابزار ذات است. گرچه انسان چه در دنيا، يا در برزخ و يا قيامت، بدن مناسب با آن عالم را دارد، اما در هر سه مرحله، بدن ابزار كار است. 🔸 دليل اين سخن آيات شهادت است، در آيات شهادت می‌فرمايد: گمان نكنيد شهيدانی كه بدن خود را از دست می‌دهند، مرده اند، بلكه اينها حقيقتاً زنده اند ـ با اين كه از بدن هيچ نمانده باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
# ابعاد_اجتماعی_اسلام 🔰قسمت هفتاد و نهم🔰 🔸بیان شد که اگر در بعضى از موارد بطلان حكمى از احكام ثابت مى‏ شود، باعث آن نيست كه بطور كلى بگوئيم هيچ حكم كلى از احكام علوم و معارف كليت ندارد. نه؛ اين كليت باطل است. ⬅️و حاصل آن كه اين نظريه شامل قضاياى كلى نظرى و پاره‏ اى از آراى كلى عملى نمی‌شود. 🔸و نیز بیان شد كه در باطل بودن اين نظريه كافى است كه خود نظريه را شاهد بياوريم و نظريه اين بود:" بطور كلى هيچ حكمى از احكام علوم و عقايد كليت ندارد". 🔹در پاسخ مى‏‌گویيم: همين جمله كه در داخل پرانتز قرار دارد آيا كلى است يا استثنا بردار است؟ ▪️اگر كلى است پس در دنيا يك حكم كلى وجود دارد و آن حكم داخل پرانتز است و در نتيجه حكم كلى داخل پرانتز باطل است. ▪️و اگر كليت ندارد، و استثنا بر مى‏ دارد، پس چرا مى‏ گوئيد (بطور كلى هيچ حكمى ...) ⬅️ پس در هر دو حال حكم كلى داخل پرانتز باطل است. 🔹 به عبارت ديگر: اگر اين حكم (كه هر رأى و اعتقادى بايد روزى دگرگون بشود) كليت دارد، بايد خود اين عبارت داخل پرانتز هم روزى دگرگون گردد. يعنى به اين صورت در آيد: 🔻بعضى از آراء و عقايد نبايد در روزى از روزها دگرگون شود.🔺 📚 ترجمه المیزان، ج ۴، ص ۱۸۹. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️ قسمت پانزدهم یکی دیگر از آثار اجتماعی ایمان، پیشرفت اجتماعی است. برای ورود به این بحث، مقدمتاً باید ببینیم اساسا غرض از تشکیل جامعه چیست؟ ▫️در مباحث حکمت عملی آمده که نیازهای عمومی مردم، تنها از طریق شکل گیری جامعه تامین می‌شود. ▫️اما حکمای ما نظیر فارابی و ملاصدرا، از این فراتر رفته‌اند و معتقدند راه رسیدن به کمال، جامعه است؛ حتی در مسائل معنوی و دینی و اخلاقی. ✔زیرا اگر دقت کنیم در می‌یابیم که بسیاری از شیوه‌هایی که ما در زندگی آموخته‌ایم نظیر غذا خوردن، لباس پوشیدن، صحبت کردن، تعامل با دیگران و... از طریق عقلانیتی است که طی صدها سال به ما منتقل شده است. البته این‌ها، کمالات معمولی است اما در کمالات انسانی که انسان را به مقام خلیفه اللهی می‌رساند نیز، همین حکم جاری است. ▪️بر اساس این دیدگاه، پیشرفت جامعه، از سه طریق محقق می‌گردد: 1️⃣ تامین کمالات انسانی و ارتقاء انسانیت در جامعه و پرورش و تربیت انسان‌های صالح. 2️⃣ تحکیم پایه‌های جامعه و حفظ توحّد و قوت جامعه، ازطریق ساختارها و رفتارهایی که به اتصال بیشتر جامعه کمک کند. 3️⃣ پیشرفت‌های مادی و معنوی که به دنبال آن می‌آیند؛ البته پیشرفت‌های مادی که در خدمت پیشرفت معنوی باشد، نه مانع آن. 🔹️در نتیجه می‌توان گفت با قبول ایمان به عنوان امر اجتماعی و حرکت همگان به سمت خدا و ایجاد فضای ایمانی در جامعه، می‌توانیم در سه ساحتِ کمالات انسان، توحّد جامعه و پیشرفت‌های مادی به نقطه اوج برسیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تحصیل خدا در امور روزانه 🌱خدا گواه است که می‌شود با تعامل با همسر، خدا تحصیل کرد. حتی با کار و زندگی در خانه می‌شود خدا تحصیل کرد. 🌱اگر کسی بفهمد لب عمل چیست. لب عمل، معرفت است. و بفهمد معرفت چطور بدست می‌آید و نیت چطور درست می‌شود. 🌱این معارف در درس‌هایی که می‌خوانیم وجود دارد. 🌱تا انسان نگاه خود را درست کند، این معارف در سفره کار و تعاملش حاضر می‌شود. 🔹تعامل با همسر، جز کار است. 🔹تعامل با فرزند جز کار است. 🔹بعضی از وظایف اجتماعی جز کار است. ✔️ فقط در کار چند چیز مهم است: 🔸صدق و صفا 🔸تعامل با خدا 🔸و عمق اندیشه ای که در کار داریم و با آن، عمل می‌کنیم. 🎙 نشست حضرت استاد با خواهران مدرسه رفیعه المصطفی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ قیامت عبارت از نفخ روح است ✅و نفخ روح عبارت از توحید احدی صمدی است. ✅ و لقاء خداوند تبارک و تعالی نیز توحید احدی صمدی است. ✅ وقتی توحید احدی صمدی نازل شد آن قیامت خداوند تبارک و تعالی قائم می شود ✅ یعنی ⬅️ آن حقیقت که عبارت از ظهور آن رحمت واسعه: «رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ». ✅ اگر آن رحمت واسعه که باطن همه مرحومین یعنی ماسوی الله است ظاهر شد یعنی قیامت بر پا شده است. ✅ آن الحقیقة عبارت از القیامة است. قیامت کبری یعنی قیامتی بالاتر از او نیست و کل حقایق را فرا گرفته است لذا پیغمبر اکرم همان قیامت کبری بود: ✨زو قیامت را همی‌پرسیده‌اند ای قیامت تا قیامت راه چند (مثنوی) ⬅️ او قیامت بود و از القیامت سخن می گفت.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌱اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ في رَجَب مُحَمَّدِ بْنِ عَليٍّ الثاني وَابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدالْمُنْتَجَبِ 🌱خدايا! از تو درخواست می‌كنم به حقّ دو مولود ماه رجب، محمّد بن علی دوّم _امام جواد ع_ و فرزندش علی بن محمّد برگزيده _امام هادی ع_. چه می‌خوام؟ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الاَْوْبَةِ وَالنُّزُوعَ عَنِ الْحَوْبَةِ وَ مِنَ النّارِ فَكاكَ رَقَبَتِهِ وَ الْعَفْوَ عَمّا في رِبْقَتِهِ ۱.توبه ۲.و بازگشت نیکو به سوی تو ۳.كنده شدن از گناه ۴.رهایی جان از آتش ۵.و بخشش آنچه به گردن اوست 📚 مفاتیح الجنان، فرازی از یکی از دعاهای مشترک ماه رجب https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 امتياز زن و مرد به حسب علل درونی و بيرونی ☘برهان عقلی می‌گويد كه دو شیء متفاوت و متمايز، امتيازشان يا به حسب علل بيرونی و يا عوامل درونی است. و اگر از نظر علل بيرونی و عوامل درونی هيچ تمايزی بين آنها نباشد، دو صنف از يك نوع، يا دو فرد از يك صنف بوده ولی هرگز دو نوعِ از يك جنس نخواهند بود، چون در اين صورت تفاوت جوهري پيدا می‌كنند. 🔸انسان‌ها چه زن و چه مرد، مبدأ فاعلی و مبدأ غاییشان يكی است. و دينی هم كه برای تربيت آنها آمده نسبت به هر دو صنف واحد بوده و پاداش هم كه نتيجه عمل است، برای هر دو مساوی است. اين امر، يعنی نفی تمايز خارجی ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیستم 🔰 💫امام رضا ( علیه السلام ) اهل معارف را به اسرار آن آشنا فرمودند 🔹 به اين كه آنچه محل ظهور عبوديّت است ❇️در محضر مبارك حقّ بايد طاهر و پاكيزه باشد 🔸و اعضاء و جوارح ظاهريّه، كه حظّ ناقصى از آن معانى دارند، بى طهارت لايق مقام نيستند، 🔸 با آنكه خضوع از صفات وجه بالحقيقه نيست 🔸 سؤال و رغبت و رهبت و تبتّل و استقبال هيچ يك از شئون اعضاى حسّيّه نيستند، ✳️ولى چون اين اعضاء مظاهر آنها است تطهير آنها لازم آمد. ✅پس، تطهير قلب كه محل حقيقى عبوديّت و مركز واقعى اين معانى است تطهيرش لازم‏تر است، 🔴 بدون تطهير آن اگر با هفت دريا اعضاء صوريّه را شست و شو نمايند، تطهير نشود ⚫️ و لياقت مقام پيدا نكند، بلكه شيطان را در آن تصرّف باشد و از درگاه عزّت مطرود گردد https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
AudioCutter_اشراق۲۵بهمن۱۴۰۰جلسه۱۵.mp3
21.63M
🔰 جایگاه امیرالمومنین ✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است. 🌴پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم: «اَنا مدینة العلم و علیٌ بابُها»؛ باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است. 🔸 مقام نهایی سلوکی جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمی‌شود. 🔹 موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودةِ علیٍ» 🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمی‌شد. 🔹 معرفت به حضرت امیر، حال محو را در انسان ایجاد می‌کند. حال محو، انسان را غلام و بنده حضرت امیر می‌کند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، «منّا أهل البیت» می‌شود. علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 راه رسیدن به نماز مقبول 🌱بعضی از عرفا فرمودند اگر می‌خواهید نماز مقبول بخوانید برای شروع، حداقل در یک نماز - هر نمازی که حال شما را بهتر خوش می‌کند - سرمایه گذاری کنید و حتی اگر تمام یک نماز برای شروع سخت است، مقداری از یک نماز را با حال حضور بخوانید. 🗂 جلسه۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت چهلم 🇮🇷باید ما به دنبال این باشیم كه فرهنگ زندگی را تبیین كنیم، تدوین كنیم و به شكل مطلوب اسلام تحقق ببخشیم. ✅ البته اسلام بُنمایه‌های یك چنین فرهنگی را برای ما معین كرده است. 🇮🇷بُنمایه‌های این فرهنگ عبارت است از: 🔸خردورزی 🔸اخلاق 🔸حقوق این‌ها را اسلام در اختیار ما قرار داده است. ⚠️ اگر ما به این مقولات به طور جدی نپردازیم، پیشرفت اسلامی تحقق پیدا نخواهد كرد و تمدن نوین اسلامی شكل نخواهد گرفت. 🇮🇷هرچه ما در صنعت پیش برویم، هرچه اختراعات و اكتشافات زیاد شود، اگر این بخش را درست نكنیم، به معنای حقیقی كلمه نكرده‌ایم. 🔴باید برای این بخش، زیاد كار كنیم؛ زیاد تلاش كنیم.۱۳۹۱/۰۷/۲۳ https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰 جایگاه بانوان 🔷 زینب کبری (سلام‌اللّه‌ علیها) توانست به همه‌ی تاریخ و همه‌ی جهان ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را نشان بدهد. 🔷زینب کبری (سلام‌اللّه‌ علیها) دو نکته را نشان داد: 1⃣ اول اینکه زن می‌تواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ ♦️صبر در برابر شهادتها ♦️صبر در برابر اهانتها ♦️صبر در برابر مسئولیّت سنگین جمع‌آوری فرزندان یتیم و زنهای داغدار ♦️صبر در مسئله‌ی پرستاری از حضرت سجّاد (سلام‌اللّه علیه) 2⃣ دوم اینکه زن می‌تواند قلّه‌ی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر ▫️ راه انداختن جهاد تبیین و جهاد روایت: زینب کبری کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند که منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. ۱۴۰۰/۹/۲۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ صراط مستقیم آدمی عبارت از این است که آدم عابد الله بشود و از حقیقت حکایت کند ⬅️ یعنی حکایت حقیقت بشود «وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ ...» ⬅️ یعنی صراط مستقیم آدمی این است که عابد الله بشود. ✅ عابد الله بشود یعنی فرمان بر الله بشود و به معنی ظریف تر یعنی از حقیقت حکایت کند یعنی هر چه در او وارد می شود و از او صادر می شود حکایت از الحقیقة باشد و این الحقیقة عبارت از توحید احدی صمدی است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و هفتم🔰 🔹 ما از سنخ نور هستیم. عالم بالا هم عالم نور است. خداوند نورالانوار است. ✅ این تعبیر شیخ اشراق است. 🔅نور نسبت به نور، حالت کشش و جذبه و میل دارد؛ ✅این را "عشقِ جبلّی کامن" می‌گویند. همه ما این عشقِ جبلّی کامن را داریم و در ما پنهان است. ❓چرا پنهان است؟ چون خروارها قیود رویش نشسته است و او خود را نشان نمی‌دهد. لذا با این که این همه غذا خورده و خوابیده است و همه آنها هم برایش لذیذ بوده است، تا یک حال خوشی دست می‌دهد، می‌گوید ای کاش همیشه همین حال را داشته باشم. 🔻این نشان می‌دهد عشقِ جبلّی کامن در ما هست. 🔺 این همان میلِ اصلی ایست که در ماست. ✅ نیستان نی نامۀ جناب مولانا که در اوّل مثنوی آمده است به همین اشاره دارد. از آن نیستانِ ازل بریده شدیم، آمدیم اینجا، عشقی در ماست که آتش می‌زند همه چیز را. ❓عشق جبلّی چه زمانی خود را نشان می‌دهد؟ ✅وقتی این قیودات حذف شود؛ تا قیودات حذف شد خودش را نشان می‌دهد. وقتی ما: ◀️ ریاضت می‌کشیم. ◀️ و قوت و غذایی که به روح می‌دهیم. ⬅️ کم کم می‌بینیم شیفتگی عجیبی به آن سو داریم. ✔️این شیفتگی، اوایل اندک است. کم کم به حدی می‌رسد که نهایتا می‌شود عشق. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 طمانینه نفس طلب کمال مشروط به ثبات است. ثبات حالتی است که با طمانینه نفس همراه است. تا وقتی تزلزل هست، طمانینه نفس حاصل نمی‌شود و سالک، یک قدم به جلو می‌رود، یک قدم به عقب بازمی‌گردد. برای سلوک باید یک قدم که برداشتی، قدم بعدی را برداری و جلو بروی. پس باید طمانینه نفس داشته باشی. اگر شک کردی و درجا زدی، سلوک صورت نمی‌گیرد. 🗂 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▫️قسمت هفتم 🔴 ترك تبريز و اقامت در قم و استخاره با قرآن استاد علامه طباطبائى پس از تحصيل مقدماتى و سطوح در تبريز در 1344 ه.ق به نجف اشرف مهاجرت كردند و در محضر اساتيد بزرگ چون آيات عظام: 🔹 حاج سيد على آقاى قاضى طباطبائى 🔹آقا سيد حسين بادكوبى 🔹آقا سيد ابوالحسن اصفهانى 🔹آقا محمد حسين كمپانى 🔹آقا ميرزا حسين نائينى 🔹آقا سيد ابوالقاسم خوانسارى به مقامات بلند فنون علمى و عملى نائل آمد و پس از ده سال اقامت در نجف در 1354 ه.ق و 1314 ه.ش به تبريز مراجعت فرمودند. چند سال در تبريز به تدريس و تأليف و تحقيق اشتغال داشتند تا در سنه 1365 ه.ق قصد عزيمت قم فرمودند و تبريز را ترك گفته‌اند و در قم اقامت فرمودند و تفسير قرآن كريم و تدريس علوم عقلى و اصول معارف حقه الهيه را در قم تأسيس فرمودند و تا كنون كه يكشنبه 25 شعبان المعظم 1401 ه.ق و 7 تير ماه 1360 ه.ش است، محفل مباركش معقل ارباب عقول و مجلس مقدسش مدرس اصحاب علوم است. ◽️هر چند بسيارى از افراد حوزه علميه قم محضر انورش را ادراك كرده‌اند ولى: 🔸جمعى را حظ توفيق حضور بود. 🔹و فريقى را نصيب اطلاع به صورت اصطلاحات 🔸و بعضى را نيل عروج به معارج علمى 🔹و طايفه‌اى را ميل به سير و سلوك عملى 🔸و قليلى را وصول به منقبتين علم و عمل ادامه در پست بعدی👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
و در حقيقت به همان مثابت است كه حكيم الهى جناب ميرزا ابوالحسن جلوه قدس سره در شرح حال خويشتن در نامه دانشوران ناصرى ترقيم فرموده است كه: بالفعل اكثر طلاب از شهرهاى مختلف كه ميل به معقول دارند، گرد من جمعند هر جمعى به خيالى. 🔹برخى محض آموختن اصطلاح 🔸و طائفه‌اى به جهت آراستن مجالس 🔹و شرذمه‌اى به جهت صداقت و ساده لوحى و اعتقاد به عالم تجرد؛ شرح اين طائفه است ثلة من الاولين و قليل من الاخرين 🌱وز درون من نجست اسرار من 🌱بارى هر كسى از ظن خود شد يار من وقتى جناب استاد علامه طباطبايى براى اين داعى حكايت فرمود كه چون از تبريز عزم مهاجرت به قم كرده ام با قرآن مجيد استخاره نمودم اين آيه كريمه آمد: «هنا لك الولاية لله الحق هو خير ثوابا و خير عقبا» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 امتياز زن و مرد به حسب علل درونی 🔸اما در مورد علل و عوامل درونی ممكن است بين زن و مرد تفاوت‌های مختصری باشد اما در نهايت، اين تفاوت، دليل برآن نيست كه در همه فضائل متفاوت باشند. ☘ البته شايد برای بعضی از اوصاف نفسانی، مقدّمات و ابزاری لازم باشد كه در مغز مرد وجود دارد، و برای نيل به برخی از كمالات انسانی ديگر، ابزاری ضروری باشد كه در دستگاه مغز زن يافت شود. ✅بنابراين، اگر كسی رابطه بين همه فضائل نفسانی و ذرات ماده را بررسی نمود و كاملاً برای او روشن شد كه برای رسيدن به هر فضيلت خاص چه قسمتی از بخش‌های مغزی لازم است، آنگاه می‌تواند ادّعا كند كه چون بين دستگاه مغز زن و مرد تفاوت است در نتيجه، مقام زن از مقام مرد نازلتر است، در حالي كه اقامه اين دليل دشوار، و اين ادّعا بدون دليل، قابل قبول نيست. 🔹بنابراين، چون از نظر علل و عوامل بيرونی تفاوتی نيست، و راهی هم برای حكم به تفاوت در علل و عوامل درونی وجود ندارد، و يا لااقل حكم به تفاوت، مشكل است، پس نمی‌شود گفت: مرد بر زن فضيلتی دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
چرا حضرت زینب سلام الله علیها، به عقیله بنی هاشم، مشهور شد؟ سرّ اشتهار حضرت زینب(س) به عقیله بنی‌هاشم این است که: 🔹 برخی‌ها عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند. 🔸برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به صورت حال است یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست. 🔹برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به منزله یک وصف مَلکه است. 🔸برخی‌ها عاقلند که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم است. ✔️آنها که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم بود، به تمام معنی عقیله‌اند. حسین‌بن‌علی(ع) عقیله بنی‌هاشم است و زینب کبری(س) عقیله بنی‌هاشم. 🔺این «تاء»،«تاء» مبالغه است نه «تاء» تأنیث. ◾️ وقتی می‌گویند انسان خلیفهًْ‌لله است نه خلیف الله، برای این است که این «تاء»، «تاء» مبالغه است همان طوری که می‌گوئیم فلان شخص علامه است. ▫️ بنابراین، هم وجود مبارک حسین‌ بن‌علی(ع) عقیله بنی‌هاشم است هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزله فصل مقوّم بود. اگر کسی عقل برای او فصل مقوّم بود، کمالات از او نشأت می‌گیرد، مقهور اوست نه مسلّط بر او. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ماه رجب، ماه استغفار 🔰 🕊 استغفار یعنی پاک کردن گذشته و آزاد شدن از غل و زنجیر. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab