eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
92 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دهم 🔹ایمان در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی است. ✅اینها را دین گفته است؛ چقدر این بعد نظری در کار اثر دارد! 🔅"یَهدیهِم ربُّهُم بِایمانِهم"[یونس: 9] علّامه طباطبایی در المیزان [می گوید] اصل هدایت، با ایمان است، نه با عمل صالح. عمل صالح موجب رفعت است، 🔅"إلَیه یَصعَدُ الکلم الطَّیب و العملُ الصّالح یَرفَعه"[فاطر: 10]؛ علّامه می فرمایند اصل صعود ⬅️مالِ این کلمۀ طیِّب و اعتقادِ پاک است. پس از آن، عمل. عمل صالح تازه موجبِ رفعت این می شود⬅️ یعنی اصل، ایمان است. ✅این همان است که در متن های دینی ما آمده است [که]اوّل ایمان معیارِ نجات است و بعد عمل صالح. ▫️"ایمانِ صرف" که مثلاً متن دینی را می خواند، خدا گفته، باور می کند و همراهی می کند و سِلمْ محض است. ☑️بعضی از متدیّنین را دیده ام، هیچ کار علمی ای نکرده اند فقط چون خدا گفته است و تجربه های سلوکیِ در حدّ ایمان خودش؛ دارد قرآن را می خواند، می بیند همه اش همین هاست، ❗️عجب! همه اش همین هاست که در درون خودم هست. اینها را که می خواند، بعد باور دارد، همراهی می کند، سِلمِ محض است؛ مثلاً [خدا گفت] ملائکه ای هست⬅️ می گوید ملائکه هست. فرموده مثلاً، نبی ای هست⬅️ می گوید نبی هست. گفته عوالم و خزائنی هست، قضا و قدری هست⬅️ می گوید همین جور هست. همین ها را که صحّه می گذارد، همین را ادامه می دهند، بعد از مدّتی، به سرعت، تبدیل می شود به شهود. ✅سلم محض باشد زمینه را خیلی خوب آماده می کند. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مرگ طبیعی و مرگ ارادی ▪️قسمت دوم ✔️ بنابراين گروه سوم كسانی هستند كه با حُسن اختيار، مرده اند و با مرگ ارادي از عالم حيواني و نباتي چشم پوشيده اند. چه اين كه گاهي انسان با سوء اختيار خود مي ميرد. 🔸نظير آياتي كه كافران را مرده مي‌داند. 🔸 و يا وجود مبارك حضرت امير ـ سلام اللَّه عليه ـ درباره عالم بي عمل مي‌فرمايد: ✨ «ذلك ميّت الأحياء» (نهج البلاغه صبحي صالح، كلمات قصار ۳۷۴.) يعني داناي بي عمل در بين زنده ها، يك جنازه عمودي است. 🍂 فرق او با ساير اموات در اين است كه آنها جنازه افقي روي زمين هستند و اين، جنازه عمودي روي زمين است و گرنه هر دو مرده اند. عالم بي عمل، مرداري چون ساير مرده ها است. ↩️ و در انتخاب هر يك از اين دو مسير زن‌ها و مردها مختارند؛ ⬅️ هر كسي كه راه بهتر را انتخاب كند و زودتر طي كند، موفق تر خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 نام کتاب: مراقب باش خاموش نشی. 🖊 نویسنده: اعظم اختری این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه ی انسان شناسی برای کودکان است که سعی دارد ذهن کودک را متوجه یکی از عمیق ترین و در عین حال پایه ای ترین مفاهیم انسان شناسی کند؛ ✔️ مفهومی که از آن با عنوان «قلب سلیم یاد می‌کنیم. 🔹 در این مبحث کودک می آموزد که سلامت قلب تنها دارایی انسان برای ورود به جهان آخرت است و او در دنیا وظیفه‌ای جز کسب خصوصیات اخلاقی خوب و تبدیل کردن آنها به دارایی قلبش ندارد. 🔹 سلامت قلب ما و کیفیت این سلامتی میزان هماهنگی ما با ویژگی های بسیار پیشرفته ابدیت و بهره برداری از آن را مشخص می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و یکم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل پنجم 🔶 یکی از آداب مهم قرائت قرآن تفکر است؛ ✔️مقصود از تفکر آن است که از آيات شريفه جستجوی مقصد و مقصود کند و چون مقصد قرآن چنانچه خود آن صحيفه نورانیه فرماید: 📍هدایت به سبیل سلامت است؛ 📍و اخراج از همه مراتب ظلمات به عالم نور است؛ 📍و هدایت طریق مستقیم است؛ ⬅️ بايد انسان به تفكر در آيات شريفه مراتب سلامت را از مرتبه‌ دانیه آن که راجع به قوای ملكيه است تا منتهی النّهایه آن که حقيقت قلب سلیم است _ به تفسیری که از اهل بیت وارد شده که ملاقات کندحق را در صورتیکه غیر حق در آن نباشد _ بدست آورد. 🔻قالَ تعالی " وَأنزَلنا إلَیکَ الذِّکرَ لِتُبَیّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إلیهِم ولَعلّهُم یَتَفَکّرون"🔺 💠در این کریمه مدح بزرگی است از تفکر؛ 👈زیرا که غایت إنزال کتاب بزرگ آسمانی و صحيفه عظیمه نورانی را، احتمالِ تفکّر قرار داده و این از شدّتِ اعتنا به آن است. 🖌انسان (باید) بفهمد تفکرِ ممدوح کدام است. شک نیست بهترین تعبیرها از برای آن، آنست که خواجه عبدالله انصاری (قدس سره) می کند.قالَ: 🌱إعلَم أنَّ التَّفَکُّرَ تَلَمُّس البَصیرةِ لاستِدراكِ البُغيَة🌱 💫یعنی تفکر، جستجو نمودن بصیرت است که(بصیرت) چشم قلب است، برای رسیدن به مقصود و نتیجه_ که غایت کمال آن است_ . ✅ و معلوم است مقصد و مقصود، سعادتِ مطلقه است که به کمال علمی و عملی حاصل آید. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۵ و۲۲۶
✅ لقاء خداوند تبارک و تعالی یعنی این که توحید را می فهمد و متوجه می شود و به حقیقت قریب و ولی می شود ⬅️ این عبارت از لقاء حقیقت است بعد که ملاقات کرد کم کم حقیقت معبود و مسجود او می شود. 🔺اما اگر حقیقت را پیدا نکرد هوای نفس او معبود او می شود:«أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ» (جاثیه»۲۳) ✅ لقاء و عبادت دو روی یک سکه هستند و هر دو کمال هستند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت یازدهم 🔹[کسی که ایمان صرف دارد باید] سِلم محض باشد [اما] باید بصیرت [هم] پیدا کند⬅️ چشم و گوشش باز باشد؛ ❌یعنی این نباشد که به او بگویی تصویر کن، همه را عادی تصویر کند ⬅️حتّی در مورد ارتباطِ با خدا. همین تصویر عادی برای شروع خوب است امّا تمامِ حرف این نیست. ☑️ مثلاً وقتی گفته اند، خدا خزینه دارد ❌نگوید از این خزینه هایی است که ما داریم، یک انباری دارد. ☑️در روایات آمده شخصی خیلی عبادت می کرد، ملائکه به خداوند گفتند عجب این بنده اهل عبادت است! خدا گفت من اصلاً به او اعتنایی ندارم. گفتند ببینیم چه خبر است که خدا می گوید اعتنایی ندارم. ✅دیدند ایشان می گوید: این زمین پر از علف است، گاو و گوسفندهای خدا کجاست بیایند این زمین پر از علف را استفاده کنند! ❗️خیال کرده که خدای گنده ای هست که گاو و گوسفندی هم دارد و...! تازه فهمیدند این اصلاً نسبت به خدا معرفت درستی ندارد، توهّم دارد. ✅لذا بصیرت خیلی مهّم است. ◀️ تقاضا می کنم حتّی کسی که می خواهد کار ایمانی بکند، حرف های خوش و عمیق بشنود؛ حرف هایی که اندیشه اش را تصحیح و عمیق کند. لزومی ندارد که به عمق اصلی برسد ⬅️ همین قدر که بفهمد چه خبرهاست. ✅به نظرم مباحث فلسفۀ اسلامیِ ما خیلی کمک می کند؛ بصیرت می دهد. یعنی می فهمد که خزینه، ملائکه و... یعنی چه؟ خیلی از اسرار را می فهمد. ⬅️ تا می فهمد و حرف می شنود، در رفتار و کارش اثر می گذارد. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقصان ايمان زن ▪️ قسمت اول يكي از شبهاتي كه پيرامون موضوع زن همواره مطرح مي شود، مضمون روايتي در نهج البلاغه است كه در آن از زن‌ها به بدي ياد كرده و فرموده است: «معاشر الناس، انّ النّساء نواقص الايمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول، فأمّا نقصان ايمانهنّ، فقعودهنّ عن الصلاة والصّيام في أيام حيضهنّ، وأمّا نقصان عقولهنّ فشهادة امرأتين كشهادة الرجل الواحد، وأمّا نقصان حظوظهنّ فمواريثهنّ علي الأنصاف من مواريث الرجال ... »(نهج البلاغه صبحي صالح، خطبه ۸۰.) زن: ❗️ايمانش ناقص است، زيرا در ايام عادت از نماز و روزه محروم است. ❗️عقلش كم است، زيرا شهادت دو زن معادل يك مرد است، و حظّ مالي او نيز نصف سهميه مرد است. مشابه اين مضمون از رسول خدا صلي الله عليه وآله نيز رسيده است. (بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۵۹.) براي پاسخ به اين شبهه لازم است مقدمه‌اي در مورد زمينه ستايش ها و نكوهش هايي كه در بعضي از آيات و روايات آمده است ذكر شود. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 کتاب تو راه برگشت رو بلدی 🖊 نویسنده: فاطمه مقدس زاده این کتاب داستان قطره کوچک آب به نام قطرک است که مسیر چرخۀ آب را از آغوش ابر تا رسیدن به دریا و دوباره بازگشت به آغوش ابر طی می‌کند. 🌊 در این داستان علاوه بر آشنایی کودکان با چرخۀ آب، مسیر رسیدن به رشد و خودشناسی هم بیان شده و با اتفاقاتی که قطرک و چترک پشت سر می‌گذارند مسیر رسیدن به درک درستی از چرایی حضور در دنیا را بیان می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و دوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل ششم 🔶 یکی از آداب مهم قرائت قرآن که انسان را به نتایج بسیار و استفادات بی شمار نائل کند، تطبیق است. 👈 آن، چنان است که در هر آیه از آیات شریفه که تفکر می کند : 📍مفاد آن را با حال خود منطبق کند؛ 📍و نقصان خود را به واسطه آن مرتفع کند؛ 📍و امراض خود را بدان شفا دهد. ✔️ مثلا در قصه شریفه حضرت آدم علیه السلام ببیند سبب مطرود شدن شیطان از بارگاه قدس با آن همه سجده ها و عبادت های طولانی چه بوده؛ خود را از آن تطهیر کند. 🖌 مبدأ سجده ننمودن ابليس خودبینی و عُجب بوده که کوس " أنَا خَيرٌ مِنهُ خَلَقتَني مِن نارٍ وَ خَلَقتَهُ مِن طينٍ " زد. 🔻این خودبینی اسباب خودخواهی و خودفروشی که استکبار است شد و آن اسباب خودرأیی که استقلال و سرپیچی از فرمان است شد ⬅️ پس مطرود درگاه شد. ❇️ ما از اول عمر شیطان را ملعون و مطرود خواندیم و خود به أوصاف خبیثه او مُتّصِف هستیم و در فکر آن برنیامدیم که 👈 آنچه سبب مطرودیت(از) درگاه قدس است در هرکس باشد مطرود است. ❌ شیطان خصوصیتی ندارد، آنچه او را از درگاه قرب دور کرد ما را نگذارد که به آن درگاه راه یابیم. ◾️ می ترسم لعن هایی که به ابليس می کنیم خود نیز در آن شریک باشیم. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۸
⁉️ یک سوال این است که خداوند تبارک و تعالی چرا عالم را آفرید؟ همه عالم خلق شدند تا مظهر حق باشند. ✅ چون سوال داشتند و تقاضا داشتند تا حاجت آن ها را برآورده کنند و به همه به اندازه سوال شان به آن ها پاسخ داده شود تا آن دارایی و هستی را پیدا کنند اتاهم من کل ما سئلتموه. 🔰جود خداوند تبارک و تعالی و این رحمت بی نهایت این گدایان را خلق کرد ❓و یک سوال این است که آدم چرا خلق شد؟ این سوال را حضرت سیدالشهداء ، به زیبایی در این عبارت توضیح می دهد که غرض از خلقت این است که او در من ظاهر شود ⬅️ و عبد آن الظاهر شود چون الظاهر است که کل عالم امکان را ظاهر کرده است و کل عالم امکان مظاهر او هستند و غرض از این ظهور این است که تو را نشان بدهد. ✅ و آدم کسی است که این معنا را ادراک کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دوازدهم 🔹حضرت استاد حسن زاده می فرمود: وقتی من پیش علّامه طباطبایی رفتم، التجاء کردم که دست ما را بگیرید، اوّل اصرار می کردم، ایشان نمی پذیرفتند، ⬅️ بعداً که پذیرفت، یک دستوری به ایشان داد، مثلاً لا اله الا الله. ❓بعد گفت امّا کدام خدا؟ ✅ یعنی اوّل پرسید حالا که تو می خواهی بگویی "لا اله الا الله" امّا کدام خدا؟ ایشان می گفت چون من از آقای شعرانی شنیده بودم "نه خدای جدا"، گفتم [نه خدای جدا]. گفتند، آهان! همین خدا؛ حالا بگو "لا اله الا الله". ✅ یعنی آدم باید بداند دارد چه کار می کند. ◀️ لذا حرف بشنویم⬅️ چشم و گوش را باز کنیم ⬅️ و سِلمِ محض باشیم. این ها خیلی عالی است. پس ◀️چه ایمانِ صرف باشد، ◀️چه کار عقلیِ استدلالیِ فلسفی باشد، ◀️چه کار شهودی باشد، ✅همه ساحت های ایمانی است، یعنی اعتقاد پاک می آید، اعتقاد پاک که آمد، آن بخش لذّت بخشِ نظری[حاصل می شود] که، این امر نظری نسبت به عملی خیلی فائق است؛ ❌ولی بدون عمل نمی شود. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
Screen_Recording_۲۰۲۴۱۰۳۰_۲۱۵۹۱۱_Chrome_۳۰۱۰۲۰۲۴.mp3
101.95M
🔻روایتی کامل از مظلومیت لبنان، حزب الله و وظیفه ما 🔻آشنایی با وضعیت جنگ در 🔻لبنان امکانات حزب الله 🔻اوضاع شیعیان 🔻وضعیت آوارگان 🔻و تکلیف ما در این اوضاع 👈چون صحبتها بخش بخش ارائه شده، می‌شود تقسیم کنید و در یک زمان گوش نکنید 🔊به روایت حجةالاسلام رضا کریمی https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقصان ایمان زن ▪️ قسمت دوم 🟢 ریشه ستايش‌ها و نكوهش‌ها: 🔸 گاهی حادثه يا موضوعی در اثر عوامل تاريخی، زمان، مكان، افراد، شرايط و علل و اسباب آن، ستايش يا نكوهش می‌شود. ↩️ معنای این ستايش يا نكوهش اين نيست كه اصل طبيعت آن شی، قابل ستايش يا نكوهش باشد. ✔️ بلكه احتمال دارد زمينه خاصی، سبب اين ستايش يا نكوهش باشد. 🔹 مثلاً اگر از قبيله ای ستايش شده، احتمال دارد در اثر آن باشد كه مردان خوبی در آن عصر از اين قبيله برخاسته اند و شايد در فاصله ای كم ورق برگردد، افراد ديگری از آن قبيله برخيزند كه نكوهش شوند. 🔹 گاهی در يك سرزمين، افرادی نكوهش می‌شوند اما طولی نمی‌كشد كه افراد شايان ستايشی از آن سرزمين برمی‌خيزند. ☘ بخشی از نكوهش‌های نهج البلاغه راجع به زن، ظاهراً به جريان جنگ جمل برمی‌گردد. همان گونه كه از بصره و كوفه نيز در اين زمينه نكوهش شده است با اين كه: ▪️بصره، رجال علمی فراوانی تربيت كرده. ▪️كوفه مردان مبارز و كم نظيری را تقديم اسلام نموده. ▪️بسياری از كسانی كه به خونخواهی سالار شهيدان ع برخاستند از كوفه نشأت گرفتند. ▪️هم اكنون نيز كوفه جايی است كه به انتظار ظهور حضرت مهدی عج در آنجا نماز می‌خوانند. ▪️ و مسجدی دارد كه مقامات بسياری از صالحين و صديقين در آن واقع شده است. ↩️ و نمی توان گفت كه چون مثلاً از كوفه يا از بصره نكوهش شده است، آن دو شهر برای هميشه و ذاتاً بد و سزاوار نكوهش می‌باشند. ⬅️ قضايای تاريخی در يك مقطع حساس، زمينه ستايش يا نكوهش را فراهم می‌کند و با گذشت آن مقطع، زمينه مدح و ذم نيز منتفی می‌شود.
📚کتاب مارمولک سبز کوچولو 🖌نویسنده: کلر ژوبرت کتاب قصه مارمولک سبز کوچولو برای گروه سنی «ب» یعنی بالای هفت سال تالیف شده است. داستان، قصه‌ی مارمولکی را بازگو می‌کند که از آن‌چه خداوند به او داده راضی نیست. او با دیدن پرنده، آرزوی پرواز و با دیدن ماهی، آرزوی شنا می‌کند. در کیسه‌ی کانگورو سوار می‌شود و هر کدام را تجربه کرده و متوجه می‌شود مناسب او نیست. داستان ادامه پیدا می‌کند... ✔️هدف این قصه، آموزش مهارت‌های زندگی است تا کودک بتواند خود را بپذیرد و با دنیای اطرافش تعامل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و سوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن فصل ششم 🔶 کسی که بخواهد از قرآن شريف حظّ وافر و بهره کافی بردارد باید هر یک از آيات شريفه را با حالات خود تطبیق کند تا استفاده کامله کند. 🖌 مثلاً در آیه شریفه در سوره انفال فرماید: " إنّما المُؤمنونَ الّذينَ إذا ذُكِرَ اللهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَ إذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيماناً وَ علي رَبِّهِم يَتَوَكّلون" 👈 شخص سالك بايد اين اوصاف ثلاثه را ببيند با او منطبق است ؟ ❓آیا وقتی ذکر خدا می شنود نور ایمان در قلبش افزایش پیدا می کند و اعتماد و توکّلش به حق تعالی است؟ ✳️ اگر بخواهد بفهمد که از حق ترسناک است و قلبش از ترس خداوند فرو می ریزد👈 به اعمال خود نظر کند؛ 📌انسان ترسناک در محضر کبریایی، جسارت به مقام مقدّسش نکند؛ 📌در حضور حضرت حق هتک حرمات الهیه ننماید. ✔️اگر با آيات الهیه ایمان قوی شود نور ایمان به مملکت ظاهرش نیز سرایت کند. 🔆 بشر نورانی آن است که: 🔹تمام قوای مُلکیه و ملکوتیه اش نوربخش باشد؛ 🔹و علاوه برآن که خود او را هدایت به سعادت و طريق مستقیم کند؛ 🔹به دیگران نیز نورافشانی کند و آن ها را به راه انسانيت هدایت کند. ✅ پس وظیفه سالک إلی الله آن است که خود را به قرآن شریف عرضه دارد...و میزان در استقامت و إعوجاج و شقاوت و سعادت آن است که در میزان کتاب الله درست و مستقیم درآید. 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۹ تا ۲۳۱
🥀مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت و اربعین رهبر شهید مقاومت سیدحسن نصرالله 🎤با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد یزدان‌پناه دام عزه با مداحی ذاکرین اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام 🗓پنج‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰ 👈جلسه بصورت خانوادگی برگزار می‌گردد. 📌قم، ‌بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، فاز سه، مجتمع شهید صدوقی، مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🆔@mfos_ir
✅ قیامت یعنی ظهور حقیقت. خداوند غیر قیامت خلق نکرده است. منتهی این قیامت را آدم به تدریج ادراک می کند و باید همه اطوار دنیا در او باشد. 🔺اگر این اطوار نباشد ظهورات تدریجی قیامت را ادراک نکرده است. ✅ آدم ظهورات را باید آن به آن دریافت کند که این آن به آن بودن خود یک ظهور دیگر و یک ظهور تدریجی است که عبارت از همان زمان است که اجزاء آن پایدار نیستند و به تدریج آمدند ، این ظهور دور خداوند تبارک و تعالی است. ⬅️ آدم باید تمام ظهورات خداوند تبارک و تعالی را ادراک کند اگر یکی از این ظهورات را ادراک نکرده حتی ادراکات شیطانی را، نمی تواند آیت الله العظمی باشد، لذا خداوند تبارک و تعالی فرمود: 🔸«وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» (بقره۳۱)، 🔸«فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أجْمَعُونَ» (ص۷۳) ✅ یعنی کل ملائک به آدم سجده کردند. «ال» «الملائک» به معنی استغراق است و «کل» نیز به معنی استغراق است و «اجمعون» هم تاکید بر استغراق است. ✅ملک به جان یعنی مالک سجده می کند. این یک است که هیچ کسی به غیر جان سجده نمی کند. سجده به بدن برای جان است. این که ملک به آدم سجده می کند برای این است که جان آدم را ادراک کردند ⬅️ و جان آدم عبارت از رحمت بی نهایت است که همه ساجد او هستند. ✅ سجده زمانی است که جان بیاید چون وقتی جان آمد فدا بودن و حکایت بودن آن معلوم و ادراک می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت سیزدهم 🔹در مورد [لذت] عقل عملی: عقل عملی به قواعد کلّی در باب عمل نظر ندارد؛ ☑️ مثلاً پاسخ احسان را باید به احسان داد. در بیان بوعلی این قواعد کلی مال همان عقل نظری است،. ❓عقل عملی چیست؟ در صحنه است. این صحنه و وضعیّت را می بیند و با عقل خودش دارد تصمیم می گیرد ⬅️ می گوید: الان، من باید اینجا چه کار کنم؟ بیان بوعلی از عقل عملی این است، نه حکمت عملی. ❓حکمت عملی و حکمت نظری، که قواعد کلی است، جزءِ چیست؟ عقل نظری؛ بوعلی حرفش این است [که عقل عملی] سر صحنه کار می کند، ➕باری به هر جهت نیست ❌انسان اینجوری نیست، خوب و بد تشخیص می دهد؛ و بحث خوب و بد را مطرح می کند [که] در انسان جدّی است. ☑️یک حیوانی که نزد یک نفر تعلیم یافته، انواع کارها از این پلنگ و شیر در این سیرک ها نشان می دهند، ❓چجوری اینها را تعلیم داده اند؟ آن شخصی که به آن ها تعلیم داده، جوری تعلیم داده که مثلاً غذا را پیشِ او می برد، می خورد، به او اصلاً حمله نمی کند. ❌بوعلی می گوید حمله نمی کند، از این جهت نیست که بد است، ❗️[با خودش بگوید] این همه به من کمک می کند [پس] من به او حمله نکنم. حیوان تشخیص نمی دهد که این کار بد است من دارم انجام می دهم! اصلاً این [گونه] تشخیص نیست، ⬅️بلکه به شکل طبیعت و جِبِلَّت و غریزه، چیزی در او گذاشته اند، این مربّی از این غریزه استفاده می کند و تعلیم می دهد. ✅امّا انسان هر کاری می کند خوب و بد مطرح است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
بزرگداشت چهلم شهید سیدحسن نصرالله (Trimmed).mp3
7.17M
🔰 بزرگداشت اربعین سید الشهدای مقاومت سید حسن نصرالله ره 🔹 حضرت استاد یزدان پناه امشب در مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله به سه مطلب اشاره کردند: 1️⃣ جریان انقلاب دینی، معنوی و عرفانی که حضرت امام خمینی ره آغاز کردند، امتدادش پرورش یافتن شخصیت های برجسته چه در ایران و چه در سایر بلاد اسلامی، خصوصا لبنان شد که توحید و ولایت را با حماسه و جنگ در آمیختند. 2️⃣ ارتباط ویژه ای که شهید سید حسن نصرالله با مقام معظم رهبری داشتند، طوری که راضی به کوچکترین تخطی از فرامین ایشان نبودن. و نیز تسری این ارتباط به بدنه حزب الله چه در رده فرمانده ها و چه سایر نیروهای حزب الله. (شهید سید حسن نصرالله می دانست که در وجود مقام معظم رهبری چه حقیقتی می گذرد.) 🔻مساله ای که قابل توجه بسیاری از مسئولین ماست. 3️⃣ تیزهوشی و ذکاوت شهید سید حسن نصرالله در ایجاد وفاق و اتحاد در میان طوایف و گروه های مختلف و پراکنده کشور لبنان، همراه با درک روح کار دشمن صهیونیستی، وضعیت میدان و وضعیت نیروهای خود. 🔻 همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: شهید سید حسن نصرالله عزت اسلام بود. https://eitaa.com/nasimehekmat
📚 کتاب لینالونا 🖊 نویسنده: کلر ژوبرت داستان لینالونا درباره‌ی ماجرای دوستی یک دختر خردسال با آدم کوچولویی به اسم لینالوناست. این داستان فانتزی به زبانی کودکانه از مسئله‌ی حجاب می‌گوید. دوستی دخترک و لینالونا و صحبت‌های آن‌ دو درباره‌ی حجاب با قلمی روان و زیبا این امکان را به مخاطب کم سن و سال خود می‌دهد تا بدون استفاده از کلمات قلمبه‌سلمبه با ارزش حجاب آشنا شود. فلسفه‌ی حجاب به سادگی و قابل فهم برای کودکان در این کتاب برای کودکان بیان شده است. نویسنده با تصویرهای زیبا و رویایی کتاب که با رنگ‌هایی متنوع و چشم‌نواز کشیده شده‌اند، بر جذابیت متن افزوده است. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ناشر این کتاب آن را برای گروه سنی ب منتشر کرده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقص ایمان زنان ▪️قسمت سوم: پيش بيني وحي موید مقطعی بودن ستایش‌ها و نکوهش‌ها اين تحليل در اصل موضوع زن و به ويژه در اين مورد خاص قابل دقت است. اصرار قرآن كريم درباره زنان پيامبر صلي الله عليه وآله، نشانه پيش بيني وحي از يك حادثه تلخ تاريخي است. ✨اين كه قرآن با اصرار، به زنان پيامبر می‌فرمايد: (وقرن في بيوتكنّ ولا تبرّجن تبرّج الجاهليّة الأُولي) (احزاب/۳۳) و در خانه هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينت هاي خود را آشكار نكنيد. ↩️نشانه آن است كه ذات اقدس اله، صحنه‌ای را پيش‌بينی كرده است. 💫خداوند عالِم غيب و شهادت از آينده‌اي باخبر بوده و زنان پيامبر را از ثمرات تلخ آن قيام بي جا، برحذر مي‌داشت؛ ✔️لذا فرمود در خانه ها بنشينيد و خود را نشان ندهيد، تبرّج نكنيد و... كه علي رغم اين هشدارها، جنگ جمل پيش آمد و رو در روي ولي اللَّه مطلق حضرت علی ع به مبارزه برخاستند. ⚫️ آن مقطع، نكوهش ها و ستايش هايی را به همراه داشت. ✅ از سرزمين يا مردمی ستايش شد كه در آن صحنه، خوب عمل نموده و از گروه و سرزمينی، نكوهش شده که در اين رُخداد، بد عمل كرده اند. 👌 بنابراين نبايد اين نكوهش ها و ستايش ها، به حساب گوهر شي ء گذاشته شود. ✖️اگر طلحه و زبير در برابر ولي اللَّه مطلق ايستادند و نكوهش شدند، طبيعي است عايشه هم كه در مقابل حضرت قرار گرفت و افراد ديگري هم كه به اين سانحه سنگين كمك كردند، نكوهش شوند. ⬅️ بنابراين نبايد اين گونه از نكوهش ها يا ستايش ها به گوهر ذات برگردد، البته تأثير مقطعي آن محفوظ است.
🔰همزمان با چهل و سومین سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره)، مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند: ⬅️ نشست علمی با عنوان «مبانی عرفان نظری در اندیشه علامه طباطبایی(ره)» 🎤حضرت حجت‌الاسلام سیدیدالله یزدان‌پناه 🎤حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد 🎤حجت‌الاسلام دکتر سیداحمد غفاری 🗓پنج شنبه ۲۴ آبان،۱۴۰۳ ساعت ۱۰ 🏢سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی (قم، خیایان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه۲) 💻پخش به صورت مجازی از طریق آدرس: https://hekmateislami.com/live 🆔@hekmateislami
هدایت شده از نشریه خط
🔻شماره جدید نشریه خط منتشر شد 🌍 جهان پابرهنه‌ها 🌍 💢 نگاهی نو به نظم نوین جهانی 💢 🔖 با آثاری از اساتید و حجج اسلام: فلاح شیروانی، رهدار، حسینی‌نسب، قاسمیان و... 🎁 با تخفیف ویژه ۲۰% 🎁 ⏳ به مدت محدود 💻 جهت تهیه نشریه به 👈 فروشگاه خانه طلاب جوان 👉 مراجعه نمایید. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈