eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
98 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و سیزدهم 🔰 🌴 چون اعضا را در طهارت دخالت است در عبوديّت حق 🔹و از اين اعضا ظاهر شود آن از اين درجهت تطهير آنها لازم شده است. ❇️پس از آن، چيزهايى كه از آنها ظاهر شود بيان فرمودند. 🔹 راه اعتبار و استفاده را براى اهلش باز نمودند. 🔹و اهل معارف را به اسرار آن آشنا فرمودند. ❇️به اين كه آنچه محل ظهور عبوديّت است، در محضر مبارك حقّ بايد طاهر و پاكيزه باشد. 🔸 اعضاء و جوارح ظاهريّه، كه حظّ ناقصى از آن معانى دارند، بى‌طهارت لايق مقام نيستند. با آنكه خضوع از صفات وجه بالحقيقه نيست و سؤال و رغبت و رهبت و تبتّل و استقبال هيچ يك از شئون اعضاى حسّيّه نيستند. ✅ولى چون اين اعضاء مظاهر آنها است، تطهير آنها لازم آمد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احساس حضور تا انسان به حال حضور وجودی در پیش‌گاه حق می‌رسد، حس می‌کند نور وجود حق به او می‌تابد؛ یعنی با اقبال ما، خدا هم اقبال می‌کند و همین که نور حق می‌تابد، گرمای حضور حق احساس می‌شود. 🗂جلسه ۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 توحید ما به الاختصاص انسان است که می تواند معرفت پیدا کند به ذات اقدس اله ✅و این نصیب موجودات دیگر نیست لذا همین هم هست که موجودات دیگر همه در خدمت انسان هستند و انسان در خدمت هیچ کس نیست 🔆 یعنی همه موجودات زمین و آسمان و ملائک زمینی و ملائک آسمانی همه در خدمت انسان هستند «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ» (ص۷۳) ✅ کل ملائک آسمانی و زمینی ساجد شدند یعنی خاضع اند و در خدمت انسان هستند به خاطر این که انسان می تواند یک امانتی را دارا باشد. آن امانت اهمیت دارد. ✅ آن هایی هم که خاضع اند در مقابل آن امانت است. ✅ امانت هم عبارت از معرفت خداوند تبارک و تعالی است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و نهم🔰 🔹گاهی انسان به اندازه‌ای غرق این بدن و دنیا می‌شود که فکر می‌کند غیر از این‌ها خبری نیست. ولی روزِ قیامت با آن صیحه‌ای که کشیده می‌شود، آن "زجرة واحدة "ای که می‌آید، کلِّ هستی را نه فقط انسان از این نشئه به نشئۀ بالاتر می‌برند. ◀️ آنجا پوست می‌اندازیم و حقیقت خود را می‌بینیم. پوست انداختن یعنی از بدن در آمدن. "إذا وقعت الواقعة" ⬅️ روز قیامت به تعبیرِ قرآن به عنوان واقعه بزرگ سنگین ازش یاد می‌شود. تا روز قیامت شد، "یوم تُبلی السرائر" می‌شود، سریره بالا می‌آید. آن چه پنهان بود الان آشکار می شود. ❓اگر به کسی بگویند تو اینجا هستی این گناه را کردی، چه تاثیرِ منفی ای بر تو می‌گذارد؟ چگونه در عذاب هستی؟ چگونه گناه تو را خفه می‌کند؟ ◀️می گوید هیچ خبری نیست که! کسی که در بدن است احساس نمی‌کند خفه می‌شود، ولی در عالم بالا می‌بیند این گناه خفه‌اش کرده است. ✅ تازه می فهمد این نماز، روزه، اعمال خیر و... چقدر به دردش می خورد. خبر نداشتیم چون غرقِ دنیا بودیم ولی تا پوست اندازی می‌شود، تازه انسان خود خالصش را می‌بیند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شکوفایی جان انسان گاهی آنقدر در جزییات غرق می‌شود که اصل را فراموش می‌کند. ⚠️این جفاست به جان ❌حقیقت جان از سنخ جزیی نیست 🕊از سنخ آن عالم است. 🌱اگر می‌خواهی جان را شکوفا کنی، باید از جزییات دست بکشی. 🌑 یکی از مصادیق جزییات، خبر گرفتن از چیزهایی است که سودی برای ما ندارد و فقط حس کنجکاوی را ارضا می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال آیت الله سید رضی شیرازی رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمة الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه ی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم. سید علی خامنه ای ۱۱ آذر ۱۴۰۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی قسمت اول پاسخ نامه ايست كه بيوگرافى حضرت استاد علامه طباطبائى را در زمان حياتش از من خواسته اند: ✨بسم الله الرحمن الرحيم اقرأ باسم ربك الذى خلق خلق الانسان من علق اقرأ و ربك الاكرم الذى علم بالقلم علم الانسان ما لم يعلم ✨و آتيناه الحكمة و فصل الخطاب 🌱 آثار هركس نمودار دارائى اوست. 🌳 بهترين معرف آن جناب از سير و سلوك انسانى و آثار علمى، تدريس و تأليف او است. 🔹افاضل حوزه علميه قم كه شاغل كرسى تدريس اصول معارف حقه جعفريه‌اند از تلامذه اويند. 1⃣ تفسیر قرآن به قرآن: و تفسير عظيم الشأن «الميزان» كه عالم علم را مايه فخر و مباهات است يكى از آثار نفيس قلمى و أم الكتاب مؤلفات اوست. امام الكل فى الكل اميرالمؤمنين على عليه السلام در وصف قرآن فرمود: ✨ «كتاب الله ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه على بعض.» ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔹اگر چنانچه حالی برای او پيش می‌آمد، اهل بهشت را می‌ديد و می‌گفت: «رأيت أهل الجنّة يذهبون ويجيئون و ربّما رأيت حورالعين يستترن منّي بأكمامهنّ» همان طوری كه گاهی مردان به جايی می‌رسند كه خود را از ائمه عليهم السلام مستور می‌دارند. ✅ زنان بهشتی از حوری‌ها بالاترند و اين پايگاه واقعی زن است. و اگر كسی توهم كند كه بعضی محدوديت‌های اجرايی نمی‌گذارد كه زن به اين پايگاه‌های عميق برسد، اين توهمی بيهوده است. 🔹نام هايی كه برده شد نمونه‌ای از سالكان واصل بود تا روشن شود كه راه برای زن و مرد يكسان باز است و هيچ فرقی در جهت سير كمالات بين آنها نيست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اجتماعی اسلام 🔰قسمت هفتاد و یکم🔰 در تمدن عصر حاضر از آنجا كه پايه و اساس احكام قانون: ✔️بهره‏ مندى از ماديات است. نتيجه اينگونه تفكر آن شد كه: 🔺مردم در امر معارف اصلى و دينى آزاد شدند🔻 يعنى در اينكه: ✔️ معتقد به چه عقايدى باشند❓ ✔️و آيا به لوازم آن عقايد ملتزم باشند يا نه❓ ✔️و نيز در امر اخلاق ✔️و هر چيزى كه قانون درباره‏ اش نظرى نداده آزاد باشند. 🔸و معناى حريت و آزادى هم در تمدن عصر ما همين شده است كه: 🌀 مردم در غير آنچه از ناحيه قانون محدود شدند آزادند، هر اراده‏ اى كه خواستند بكنند و هر عملى كه خواستند انجام دهند.🌀 🚫به خلاف انسان كه چون: ✔️ قانونش را (به بيانى كه گذشت) بر اساس توحيد بنا نهاده. و در مرحله بعد: ✔️ اخلاق فاضله را نيز پايه قانونش قرار داده و آن گاه متعرض تمامى اعمال بشر (چه فردی اش و چه اجتماعيش) شده و براى همه آنها حكم جعل كرده و در نتيجه⬅️ 🔴 هيچ چيزى كه با انسان ارتباط پيدا كند و يا انسان با آن ارتباط داشته باشد نمانده، مگر آنكه شرع اسلام در آن جاى پايى دارد🔴 در نتيجه ⬅️ 🔵در اسلام جايى و مجالى براى حريت به معناى امروزيش نيست.🔵 📚 ترجمه المیزان. جلد ۴. صفحه ۱۸۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️قسمت دهم 🔺 یکی دیگر از آثار اجتماعی ایمان، امید اجتماعی است. ⚠️در جوامعی که این امید اجتماعی وجود ندارد، با بروز پاره‌ای از مشکلات، مردم احساس می‌کنند که به بن بست رسیده‌اند و هیچ راه نجاتی برایشان نیست. 🌱 اما در جامعه ایمانی، هرقدر هم که مشکلات زیاد باشد، به دلیل وجود فرهنگ امید در اجتماع، هیچگاه افراد احساس ناامیدی و شکست نمی‌کنند. ✔️ زیرا به این مطلب ایمان دارند که: 🔹 خداوند، قدرت مطلق و سرآمد عالم است. 🔹 و همه چیز به دست خداست. 🔹و همین حسن ظن به خدا، امید به آینده را در دل‌ها زنده می‌کند. 🔶 از لحاظ فلسفه تاریخی نیز به اثبات رسیده است که حق، هیچگاه از بین رفتنی نیست، بلکه همان‌جایی که حق در نهایت ضعف و باطل در نهایت قوت است، همانجا نقطه شروع افول باطل است. 🌤 بنابراین مومن هیچگاه مایوس از حق نیست و این معنا در روایات ما به عنوان انتظار فرج بیان شده است و این انتظار گشایش، اگرچه یکی از بارزترین مصادیقش، انتظار فرج حضرت حجت(ع) است، اما یک امر عمومی است. ✅ مومن در هر کاری که وارد می‌شود، طبق وظیفه اش عمل می‌کند و نتیجه را به خداوند واگذار می‌کند و براساس حسن ظنی که به خداوند دارد، امید به گشایش دارد. ادامه در پست بعدی👇
از همین روست که گفته‌اند انتظار فرج، خود، عبادت است یا برترین عبادت است. زیرا منطق اصلیش همان حسن ظن به خدا و مایوس نبودن از رحمت خداست و اگر این امید و این حسن ظن، جزء فرهنگ عمومی جامعه شود، آن مدینه فاضله تشکیل می‌شود. ▫️البته این امید، مشروط به انجام وظایف، در حدی که مربوط به دایره عمل انسان‌ها می‌شود، است و در این صورت، بقیه امر با خداست. همانگونه که اباعبدالله(ع) نیز، وظیفه خود را تماماً به انجام رساند و خداوند نیز آن‌چنان اثر و نتیجه ای بر این قیام مترتب کرد. 🔸️لذا برخی ازجامعه شناسان غربی چنین گفته‌اند که فرهنگ شیعه با دو بال توانسته است در طول تاریخ به پرواز خودادامه دهد و ازحرکت نایستد: 1️⃣ بال سرخ است که نشات گرفته از قیام سیدالشهداست. 2️⃣ بال سبز که در انتطار فرج حضرت حجت (ع) نمودار می‌شود. البته باید به این دو بال، بال سومی هم اضافه کرد که آن، ولایت اهلبیت(ع) است که ایجاد وحدت و انسجام اجتماعی می‌کند و مرکز ثقل و نقطه کانونی شیعه است و در عصر غیبت نیز در قالب ولایت فقیه متبلور می‌شود. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت صد و چهاردهم 🔰 🌴 تطهیر قلب که 🔻محل حقيقى عبوديّت 🔻و مركز واقعى اين معانى است ❇️ تطهيرش لازم‏تر است. 🌴و بدون تطهير آن 🔸اگر با هفت دريا اعضاء صوريّه را شست و شو نمايند، 🔴تطهير نشود. 🔻و لياقت مقام پيدا نكند. ⚫️ بلكه شيطان را در آن تصرّف باشد و از درگاه عزّت مطرود گردد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab