eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
 ❓اين غذا با تسبيح پخته شده است. بايد ديد كه منظور از اين جمله چيست؟ 🔹آيا منظور اين است كه به هنگام آشپزی تسبيح می‌گفته است ـ نظير سخنی كه درباره بعضي از مراجع تقليد آمده است كه مادرش می‌گفته: او را شير نداده ام مگر به نام خدا ـ يعنی هنگام پختن غذا سبحان اللَّه می‌گفتم. 🔹و يا اين كه منظور اين است كه اين غذا با تسبيح درست شده و ايجاد شده است، و اصولاً، آيا غذا با تسبيح درست می‌شود؟ يعنی اگر كسی «سبحان اللَّه» بگويد غذا حاضر می‌شود. (مثل غذای بهشتیان) شايد منظورش اين نباشد كه من وقتی به آشپزخانه می‌رفتم، تسبيح بر زبانم جاری بود و در حال طبخ غذا «سبحان اللَّه» می‌گفتم، بلكه منظورش اين باشد كه اين غذا با تسبيح رسيده است. پس زن می‌تواند يك چنين مقامی داشته باشد، و به چنين مقامی دسترسی پيدا كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و نهم🔰 سخن حول یک توهم بود و آن این که: 🔺حقيقت دين و غرض اصلى آن تنها اقامه عدالت در اجتماع است🔺 (و مسائل عبادتى، فروعات آن غرض است و تنها علامتى است براى اينكه معلوم شود كسى كه مثلا نماز مى‏ خواند متدين به دين هست، هر چند نماز خواندنش ناشى از عقيده به خدا و به فرض عبوديت خدا نباشد.) با اينكه بطلان اين سخن نیاز به هيچ استدلالى ندارد و كسى كه در كتاب خدا و سنت پيشوايان دين و مخصوصا سيره رسول خدا (ص) دقت كند براى واقف شدن به بطلان اين توهم، نيازمند مئون ه‏اى ديگر و زحمت استدلال نمى‏ شود، با اين حال مى‏ گوئيم اين توهم، لوازمى دارد كه هيچ آشناى به معارف دين، ملتزم به آن نمى‏ شود: 🔸اول آنکه: مستلزم اسقاط توحيد از مجموعه نواميس دينى است، يعنى گوينده اين سخن، اعتقاد به توحيد را لازم نمى‏ داند، 🔸دوم آنكه: فضائل اخلاقى را نيز از آن مجموعه ساقط مى‏ كند، 🔸و سوم آن که: هدف نهايى دين را كه همانا كلمه توحيد است به يك هدف پست ارجاع مى‏ دهد، يعنى مى‏ گويد: دين جز براى اين نيامده كه مردم متمدن شوند، يعنى بهتر بخورند و بهتر از ساير لذائذ متمتع شوند، با اينكه قبلا روشن كرديم كه اين دو هدف ربطى به هم ندارند، یعنی: ✔️نه برگشت توحيد به تمدن است ✔️و نه برگشت تمدن به توحيد ✔️نه در اصلش ✔️و نه در فروعات و ثمراتش. 📚 ترجمه المیزان . جلد ۴. صفحه ۱۸۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و دوازدهم 🔰 🌴با آن‏كه با آنچه انسان به حق تعالى توجه می‌كند و آنچه كه از عوالم خلقيّه لايق نظر به كبرياى عظمت و جلال است قلب است. ⚫️ و ديگر جوارح و اعضاء را از آن حظّ و نصيبى نيست. 🔹مع ذلك طهارت صوريّه و نظافت ظاهريّه را نيز اهمال ننموده‏‌اند: ✴️ صورت طهارت را براى صورت انسان مقرر فرمودند. ✳️ و باطن آن را براى باطن او. 💫و از آن كه تزكيه قلب را در اين حديث شريف از فوائد وضوء قرار داده، ✅ معلوم شود كه براى وضوء باطنى است كه به آن تزكيه باطن شود. 🔸و نيز رابطه ما بين ظاهر و باطن و شهادت و غيب معلوم شود. 🔸و نيز استفاده شود كه طهور ظاهرى و وضوء صورى از عبادات است و اطاعت ربّ است. 🔸و از اين جهت طهور ظاهر موجب طهور باطن گردد. 🔸و از طهارت صورى، تزكيه فؤاد حاصل شود. ❇️ بالجمله، سالك إلى اللّه بايد در وقت وضوء متوجّه شود به اينكه مى‏خواهد متوجّه محضر مقدّس حضرت كبريا شود. ⚫️ و با اين احوال قلوب كه او را است، لياقت محضر ندارد، بلكه شايد مطرود از درگاه عزّ ربوبيت شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔰 سی و پنجم تمدن نوین اسلامی دو بخش دارد: بخش ابزاری و بخش اساسی و حقیقی ♦️بخش حقیقی، آن چیزهایی است كه متن زندگی ما را تشكیل می‌دهد؛ كه همان سبك زندگی است كه عرض كردیم. 🇮🇷این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل: 🔸مسئله‌ی خانواده، سبك ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراك، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی كسب و كار 🔸رفتار ما در محل كار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای كه در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ 🇮🇷این ها آن بخش‌های اصلی تمدن است، كه متن زندگی انسان است. ♦️🔸تمدن نوین اسلامی - آن چیزی كه ما می‌خواهیم عرضه كنیم - در بخش اصلی، از این چیزها تشكیل می‌شود؛ 🇮🇷این‌ها متن زندگی است؛ این همان چیزی است كه در اصطلاح اسلامی به آن می‌گویند: 💠 عقل معاش. عقل معاش، فقط به معنای پول در آوردن و پول خرج كردن نیست، كه چگونه پول در بیاوریم، چگونه پول خرج كنیم؛ نه، همه‌ی این عرصه‌ی وسیعی كه گفته شد، جزو عقل معاش است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 انبیاء علیهم السلام آن آخر و قیامت و حقیقت را که عبارت از توحید باشد پیدا کرده اند، ✅ این ها شفیع توحید اند لذا شفاعتشان شفاعت آخرتی است. 🔆 در زیارت جامعه می خوانیم: " وَ شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ" ⬅️ یعنی آدم را از دار فانی به دار باقی می برند. ✅ همه موجودات در دار فانی هستند الا آدم که می تواند از ازل تا ابد در دار باقی باشد. این خصوصیت مال آدم است، چون بنیه آدمی این گونه است. ✅ این بینه در انبیا علیهم السلام شکوفا شد و به دار باقی رفتند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و هشتم🔰 🔹یکی از اساتید جامعه شناسی در سفر حجی می‌خواست، حج را به لحاظ جامعه شناسی بررسی کند، در عین حال چون مسلمان بود، خواست حجش را انجام دهد. ◀️ حین به جا آوردن حج، در لحظه‌ای که همه همهمه کنان داشتن می‌رفتند و جمعیت به همین صورت موج می‌زد، همه دائم درباره ی خدا صحبت می‌کردند، ( در این شرایط، معمولاً وهم به تصرف قلب در می‌آید) 🔅 ایشان یک لحظه دید به خداوند سبحان وصل شده است. ◀️ بعدها می‌آمد سر کلاس گریه می‌کرد و دربارۀ این صحنه توضیح می‌داد. دوستی می‌گفت او رفت حج را شکار کند، حج او را شکار کرده است. ✅ خاصیّت این نوع دستورات دینی این است اگر انسان گاهی ادامه بدهد، یکدفعه می‌بیند حال خوشی دست می‌دهد. 🔸 این اعمال، معمولاً در دین هست و دستورات فراوانی در دین آمده است. و تلطیف‌های ویژه ای را پدید می‌آورد. ◀️ مخصوصاً سعی کرده است این اعمال را با اذکار ویژه ای همراه کند که انسان آهسته آهسته به خداوند وصل شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احساس درد ▪️اگر ما یک درد ظاهری داشته باشیم مثل سر درد، دندان درد، ما را بیچاره می‌کند تا آن را درمان کنیم. ❗️ اما گاهی، این همه دردهای درونی داریم و اصلا حس نمی‌کنیم. ❌این حسدها ❌کینه‌ها ❌عجب‌ها ❌انانیت‌ها چرا اصلا احساس نمی‌کنیم؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
از رابعه عدويه نيز كلماتی آموزنده، در اين زمينه رسيده است. در تاريخ آورده‌اند كه او بسيار اشك می‌ريخت، همين كه سخن از آتش به ميان می‌آمد مدهوش می‌شد و می‌گفت: «استغفارنا يحتاج الي استغفار» ما از استغفارمان بايد استغفار كنيم. ✔️ اين همان معرفت بلندی است كه سالار شهيدان ـ صلوات اللَّه عليه ـ در دعای عرفه عرضه می‌دارد: الهي مَن كانت محاسنه مساوي فكيف لا تكون مساويه مساوي كسی كه اشكی می‌ريزد و استغفاری می‌كند و خيال می‌كند كار مهمّی كرده‌است، اينها «محاسنه مساوي» است، حسنه او سيّئه است، چه رسد به سيئه او. اين بانو هم می‌گويد كه: استغفار ما خود محتاج استغفار ديگری است. زيرا همين استغفار نيز مشوب و ناخالص می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
1_638589298.m4a
1.59M
🔰 باز نشر 🌹 به یاد شهید سرافراز، محسن فخری زاده 🌹 ۷ آذر، نخستین سالگرد شهادت دانشمند هسته‌ای، شهید فخری‌زاده را گرامی می‌داریم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تبریک حجت‌الاسلام والمسلمین استاد منصوری، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام، قرار گرفتن حضرت‌عالی را در لیست هفت برگزیده حوزوی بنیاد البرز (نوبل ایرانی) تبریک می‌گوید. از خداوند منان، توفیقات روزافزونتان را می‌طلبیم. ▪️ لازم به ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین استاد منصوری از اساتید دوره تخصصی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام هستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه
📢 7 نفر از اعضای جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه (معرفی شده از سوی مراکز نخبگانی) شدند. ✳️در همایش ملی نخبگان، پنجاه و هشتمین سال جایزه در سال 1399 حجج اسلام _ سعید حسنی _ مهدی منصوری حبیب آبادی _ کمیل قنبرزاده _ رضا لک‌زایی _ مهدی عبداللهی و سرکار خانم ها _ بهجت‌پور _ حسین‌زاده مفتخر به کسب جایزه نوبل ایرانی شدند. ✅دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه این موفقیت علمی را به این عزیزان تبریک و دوام توفیقات شان را از خداوند متعال مسئلت دارد. ⚠️لازم به ذکر است این نفرات با از سوی مرکز امورنخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه به این بنیاد البرز معرفی شدند و دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات هیچ نقشی در انتخاب و معرفی ندارد.
🔰قسمت هفتادم🔰  🌀حريت در اسلام به چه معنا است؟ 🔸كلمه حريت به آن معنايى كه مردم از آن در ذهن دارند، عمر و دورانش بر سر زبان‌ها، بيش از چند قرن نيست. و چه بسا اين كلمه را نهضت تمدنى اروپا كه سه، چهار قرن قبل اتفاق افتاد بر سر زبان ها انداخت. 🔸ولى عمرِ معناى آن بسيار طولانى است، يعنى بشر از قديم‏ ترين اعصارش خواهان آن بوده. و به عنوان يكى از آرزوهايش در ذهنش جولان داده. 🔸ريشه طبيعى و تكوينى اين معنا، جهاز حريت است و آن عبارت است از : ✔️اراده‏ اى كه او را بر عمل وامی دارد. چون اراده حالتى است درونى كه اگر باطل شود حس و شعور آدمى باطل مى‏ شود و معلوم است كه باطل شدن حس و شعور به بطلان انسانيت منتهى مى‏‌گردد. 🔹نکته اینجاست که: انسان موجودى است اجتماعى و طبيعتش او را به سوى زندگى گروهى سوق مى‏ دهد. 🔸و لازمه اين سوق دادن اين است كه يك انسان اراده‏ اش را داخل در اراده همه و فعلش را داخل در فعل همه كند. 🔸و باز لازمه آن اين است كه در برابر قانونى كه اراده‏ ها را تعديل مى‏ كند و براى اعمال مرز و حد درست مى‏ كند، خاضع گردد. لذا بايد بگوئيم: 🔺همان طبيعتى كه آزادى در اراده و عمل را به او داد، دوباره همان طبيعت بعينه اراده‏‌اش و عملش را محدود و آن آزادى را كه در اول به او داده بود مقيد نمود.🔻 از سوى ديگر: 🔸 اين محدوديت‏‌ها كه از ناحيه قوانين آمد به خاطر اختلافى كه در قانون‏ گذاران بود مختلف گرديد. 📚 ترجمه المیزان .جلد ۴. صفحه ۱۸۴. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️قسمت نهم ◽️ بسیاری از آثاری که به عنوان ویژگی‌های یک جامعه آرمانی مانند امید، مقاومت، ایستادگی بر باورها و تلاش برای رسیدن به اهداف مطرح می‌شود، با ایمان حاصل می‌شود. یکی از این آثار، مقاومت و صبر اجتماعی است. براساس فرهنگ قرآنی، مومنین حقیقی آنهایی هستند که ایمانشان، آنها را به سمت جهاد با اموال و انفس برای خدا سوق می‌دهد. ▪️ خداوند در آیه‌ای، به مومنین دستور می‌دهد که با اولیاء شیطان بجنگید. ▪️ درجای دیگری خداوند، برقراری مساجد و معابد را منوط به جهاد مومنان دانسته و جنگ برای خدا را نصرت خدا می‌داند. 🔸️ اینکه در جامعه امروز می‌بینیم عده‌ای می‌کوشند ایمان مردم را سست کنند، به این دلیل است که می‌خواهند در برابر ظالمان و مستکبران، مقاومتی صورت نگیرد و کسی برای دفاع از دین خدا اقدامی نکند. 🔸️ همانگونه که پس از رحلت پیامبر(ص)، افرادی سرپرست جامعه اسلامی شدند که منطق جهاد و مقاومت را در جامعه کمرنگ کردند تا اینکه با قیام اباعبدالله(ع) دوباره فرهنگ جهاد و شهادت و صبر و مقاومت اجتماعی، توسط آن حضرت احیا شد. ▫️ حضرت در وصیت نامه خود، هدف از قیامشان را اصلاح اجتماعی عنوان کردند و بر پایه ایمان ناب و قوی خود و یارانشان توانستند این حرکت اجتماعی را به احسن وجه، رقم بزنند و پس از شهادت حضرت، متاثر از قیام ایشان، قیام‌های پی‌درپی ازجمله قیام توابین، قیام مختار، قیام شهید فخ و...به وقوع پیوست تا اینکه پس ازحدود صد سال، حکومت بنی‌امیه در هم پیچیده شد. ادامه در متن بعد👇
🔹️ در عصر حاضر نیز انقلاب اسلامی ما یکی از ثمرات خون اباعبدالله(ع) است و تمام آنچه اکنون در کل منطقه و بلکه جهان، به نام مقاومت شکل گرفته، بر اساس همین منطق قرآنی و برگرفته از سیره سیدالشهدا است. در تاریخ، اثر ایمان بر جریانات اجتماعی را به وضوح می‌توان مشاهده کرد. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 نشست علمی عیار نقد بررسی و پاسخ به شبهات درباره آراء علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ره 🔷 با حضور اساتید محترم: 🔸حضرت استاد حسن رمضانی 🔸حضرت استاد سید یدالله یزدان‌پناه ◽️دبیر علمی آقای مهدی مهدوی 🕑 روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۰_ ساعت ۱۴ مکان: شهر آمل، دانشکده علوم قرآنی، سالن اجتماعات @nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 چیدمان برنامه‌های نشست علمی عیار نقد @nasimehekmat
🔰قسمت صد و سیزدهم 🔰 🌴 چون اعضا را در طهارت دخالت است در عبوديّت حق 🔹و از اين اعضا ظاهر شود آن از اين درجهت تطهير آنها لازم شده است. ❇️پس از آن، چيزهايى كه از آنها ظاهر شود بيان فرمودند. 🔹 راه اعتبار و استفاده را براى اهلش باز نمودند. 🔹و اهل معارف را به اسرار آن آشنا فرمودند. ❇️به اين كه آنچه محل ظهور عبوديّت است، در محضر مبارك حقّ بايد طاهر و پاكيزه باشد. 🔸 اعضاء و جوارح ظاهريّه، كه حظّ ناقصى از آن معانى دارند، بى‌طهارت لايق مقام نيستند. با آنكه خضوع از صفات وجه بالحقيقه نيست و سؤال و رغبت و رهبت و تبتّل و استقبال هيچ يك از شئون اعضاى حسّيّه نيستند. ✅ولى چون اين اعضاء مظاهر آنها است، تطهير آنها لازم آمد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احساس حضور تا انسان به حال حضور وجودی در پیش‌گاه حق می‌رسد، حس می‌کند نور وجود حق به او می‌تابد؛ یعنی با اقبال ما، خدا هم اقبال می‌کند و همین که نور حق می‌تابد، گرمای حضور حق احساس می‌شود. 🗂جلسه ۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 توحید ما به الاختصاص انسان است که می تواند معرفت پیدا کند به ذات اقدس اله ✅و این نصیب موجودات دیگر نیست لذا همین هم هست که موجودات دیگر همه در خدمت انسان هستند و انسان در خدمت هیچ کس نیست 🔆 یعنی همه موجودات زمین و آسمان و ملائک زمینی و ملائک آسمانی همه در خدمت انسان هستند «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ» (ص۷۳) ✅ کل ملائک آسمانی و زمینی ساجد شدند یعنی خاضع اند و در خدمت انسان هستند به خاطر این که انسان می تواند یک امانتی را دارا باشد. آن امانت اهمیت دارد. ✅ آن هایی هم که خاضع اند در مقابل آن امانت است. ✅ امانت هم عبارت از معرفت خداوند تبارک و تعالی است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و نهم🔰 🔹گاهی انسان به اندازه‌ای غرق این بدن و دنیا می‌شود که فکر می‌کند غیر از این‌ها خبری نیست. ولی روزِ قیامت با آن صیحه‌ای که کشیده می‌شود، آن "زجرة واحدة "ای که می‌آید، کلِّ هستی را نه فقط انسان از این نشئه به نشئۀ بالاتر می‌برند. ◀️ آنجا پوست می‌اندازیم و حقیقت خود را می‌بینیم. پوست انداختن یعنی از بدن در آمدن. "إذا وقعت الواقعة" ⬅️ روز قیامت به تعبیرِ قرآن به عنوان واقعه بزرگ سنگین ازش یاد می‌شود. تا روز قیامت شد، "یوم تُبلی السرائر" می‌شود، سریره بالا می‌آید. آن چه پنهان بود الان آشکار می شود. ❓اگر به کسی بگویند تو اینجا هستی این گناه را کردی، چه تاثیرِ منفی ای بر تو می‌گذارد؟ چگونه در عذاب هستی؟ چگونه گناه تو را خفه می‌کند؟ ◀️می گوید هیچ خبری نیست که! کسی که در بدن است احساس نمی‌کند خفه می‌شود، ولی در عالم بالا می‌بیند این گناه خفه‌اش کرده است. ✅ تازه می فهمد این نماز، روزه، اعمال خیر و... چقدر به دردش می خورد. خبر نداشتیم چون غرقِ دنیا بودیم ولی تا پوست اندازی می‌شود، تازه انسان خود خالصش را می‌بیند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شکوفایی جان انسان گاهی آنقدر در جزییات غرق می‌شود که اصل را فراموش می‌کند. ⚠️این جفاست به جان ❌حقیقت جان از سنخ جزیی نیست 🕊از سنخ آن عالم است. 🌱اگر می‌خواهی جان را شکوفا کنی، باید از جزییات دست بکشی. 🌑 یکی از مصادیق جزییات، خبر گرفتن از چیزهایی است که سودی برای ما ندارد و فقط حس کنجکاوی را ارضا می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال آیت الله سید رضی شیرازی رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمة الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه ی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم. سید علی خامنه ای ۱۱ آذر ۱۴۰۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی قسمت اول پاسخ نامه ايست كه بيوگرافى حضرت استاد علامه طباطبائى را در زمان حياتش از من خواسته اند: ✨بسم الله الرحمن الرحيم اقرأ باسم ربك الذى خلق خلق الانسان من علق اقرأ و ربك الاكرم الذى علم بالقلم علم الانسان ما لم يعلم ✨و آتيناه الحكمة و فصل الخطاب 🌱 آثار هركس نمودار دارائى اوست. 🌳 بهترين معرف آن جناب از سير و سلوك انسانى و آثار علمى، تدريس و تأليف او است. 🔹افاضل حوزه علميه قم كه شاغل كرسى تدريس اصول معارف حقه جعفريه‌اند از تلامذه اويند. 1⃣ تفسیر قرآن به قرآن: و تفسير عظيم الشأن «الميزان» كه عالم علم را مايه فخر و مباهات است يكى از آثار نفيس قلمى و أم الكتاب مؤلفات اوست. امام الكل فى الكل اميرالمؤمنين على عليه السلام در وصف قرآن فرمود: ✨ «كتاب الله ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه على بعض.» ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔹اگر چنانچه حالی برای او پيش می‌آمد، اهل بهشت را می‌ديد و می‌گفت: «رأيت أهل الجنّة يذهبون ويجيئون و ربّما رأيت حورالعين يستترن منّي بأكمامهنّ» همان طوری كه گاهی مردان به جايی می‌رسند كه خود را از ائمه عليهم السلام مستور می‌دارند. ✅ زنان بهشتی از حوری‌ها بالاترند و اين پايگاه واقعی زن است. و اگر كسی توهم كند كه بعضی محدوديت‌های اجرايی نمی‌گذارد كه زن به اين پايگاه‌های عميق برسد، اين توهمی بيهوده است. 🔹نام هايی كه برده شد نمونه‌ای از سالكان واصل بود تا روشن شود كه راه برای زن و مرد يكسان باز است و هيچ فرقی در جهت سير كمالات بين آنها نيست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اجتماعی اسلام 🔰قسمت هفتاد و یکم🔰 در تمدن عصر حاضر از آنجا كه پايه و اساس احكام قانون: ✔️بهره‏ مندى از ماديات است. نتيجه اينگونه تفكر آن شد كه: 🔺مردم در امر معارف اصلى و دينى آزاد شدند🔻 يعنى در اينكه: ✔️ معتقد به چه عقايدى باشند❓ ✔️و آيا به لوازم آن عقايد ملتزم باشند يا نه❓ ✔️و نيز در امر اخلاق ✔️و هر چيزى كه قانون درباره‏ اش نظرى نداده آزاد باشند. 🔸و معناى حريت و آزادى هم در تمدن عصر ما همين شده است كه: 🌀 مردم در غير آنچه از ناحيه قانون محدود شدند آزادند، هر اراده‏ اى كه خواستند بكنند و هر عملى كه خواستند انجام دهند.🌀 🚫به خلاف انسان كه چون: ✔️ قانونش را (به بيانى كه گذشت) بر اساس توحيد بنا نهاده. و در مرحله بعد: ✔️ اخلاق فاضله را نيز پايه قانونش قرار داده و آن گاه متعرض تمامى اعمال بشر (چه فردی اش و چه اجتماعيش) شده و براى همه آنها حكم جعل كرده و در نتيجه⬅️ 🔴 هيچ چيزى كه با انسان ارتباط پيدا كند و يا انسان با آن ارتباط داشته باشد نمانده، مگر آنكه شرع اسلام در آن جاى پايى دارد🔴 در نتيجه ⬅️ 🔵در اسلام جايى و مجالى براى حريت به معناى امروزيش نيست.🔵 📚 ترجمه المیزان. جلد ۴. صفحه ۱۸۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab